Harrastuksena

8+1

Painojen nostelu tai kuntosalilla ahertaminen pitääkseen lihaskuntoa yllä, siinä on samaa kuin perustarpeissa syöminen ja lepääminen. Lihaskuntoa ei pidetä yllä, koska se on kiva harrastus, vaan koska se on välttämätöntä hyvinvoinnille. Tämä selittää kuntosaliharrastuksen suuren suosion.

13

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla hieman monisyisempi asia.

Jokainen salilla kävijä on huomannut erilaisia ryhmiä.
      Mm. ikä, sukupuoli, harrastus ja persoona ovat jakavia tekijöitä.

Lihaskunnon ylläpitäjät eivät välttämättä ole edes suurin ryhmä.
      Joku saattaa jopa olla hankkimassa sitä lihaskuntoa.

Lienen pienen ryhmän edustaja koska käyn salilla etupäässä terveyteni vuoksi.
      Elämisen laatu on tärkeä osa motiiviani.
      6 krt/viikko sopii eläkeläisukon ajankäyttöön.
      Tapaan eri ikäisiä, siis minua nuorempia, kummankin sukupuolen edustajia joten sosiaalisella ulottuvuudella on oma merkityksensä.
      Lähinnä tuota ylläpitotavoitetta on pyrkimykseni hidastaa väistämätöntä rappeutumistani.
      Eräs motivaattori on myös eukkoni joka mannustaa minua tässä harrastuksessa.

• taikuri.78 kirjoitti:

Itse olisin ainakin onnellinen jos jaksaisin vielä 70-vuotiaana veivata rautaa.

https://www.youtube.com/watch?v=uKJaZDGVNWA

Linkkisi ukko on luonnonoikku joka joutuu elämään hyvin askeettisesti ja edellyttää myös jonkin tasoista älykkyyttä.
        Ymmärrän hyvin ukon nauttivan olotilastaan.

Oma touhuni on viivytystaistelua. En ole koskaan bodannut mutta nyt ikääntyneenä olen joutunut vähentämään painoja ja vastaavasti lisäämään toistoja joten taitaa äheltämiseni olla osittain bodytyyppistä.

Viimeinen tavoitteeni on roikkua mavessa 2 x oma paino tasossa mutta taitaa olla viimeisiä aikoja senkin suhteen.
        Oma paino pystypunnerruksessa on vain kaukainen muisto muusta puhumattakaan.

Syövälle en mahda mitään mutta puukkojunkkari on ratkonut mahaani kolmasti. Viimeeksi 30.10. 2014.
        Muuten terveyteni on erinomainen ja kaikki toiminnot kunnossa joka on elämän sisällön kannalta tärkeää.

• 1+10

Lihaskuntoa kun voi pitää yllä muutenkin kuin käymällä salilla. Eli kyllä siihen saliharrastuksen suosioon on muitakin syitä. Esimerkiksi sosiaalisuus.

• Moni hehkuttaa hyötyliikunnan nimiin mutta kenellä siihen on mahdollisuutta useamman kerran viikossa? En tunne ketään.

Kotona tehdyt kuntopiirit ovat riittävän tehokkaita ainakin ikääntyvälle mutta se kysyy viitseliäisyyttä.

Lienen hölmö koska maksan kaupallisen salin vuosikortin etukäteen vaikka viereisessä rakennuksessa on oman seuran sali jonka varusteet riittävät tarpeisiini.
        Olen kokeillut muutaman kerran mutta yksin, puolikellarissa, ilman koneellista ilmanvaihtoa ei innosta.
        Tulin juuri salilta. Tutut perusnaamat ja tällä kertaa muuta oudompikin mutta paikalliseen kulttuuriin kuuluu sopivissa tilanteissa muutaman sanan vaihto joten onhan se rattoisaa.

• 1+10
        vm-43 kirjoitti:

Moni hehkuttaa hyötyliikunnan nimiin mutta kenellä siihen on mahdollisuutta useamman kerran viikossa? En tunne ketään.

Kotona tehdyt kuntopiirit ovat riittävän tehokkaita ainakin ikääntyvälle mutta se kysyy viitseliäisyyttä.

Lienen hölmö koska maksan kaupallisen salin vuosikortin etukäteen vaikka viereisessä rakennuksessa on oman seuran sali jonka varusteet riittävät tarpeisiini.
        Olen kokeillut muutaman kerran mutta yksin, puolikellarissa, ilman koneellista ilmanvaihtoa ei innosta.
        Tulin juuri salilta. Tutut perusnaamat ja tällä kertaa muuta oudompikin mutta paikalliseen kulttuuriin kuuluu sopivissa tilanteissa muutaman sanan vaihto joten onhan se rattoisaa.

Hyötyliikuntaa? Mulla tulee lähes joka päivä. Kävelen töihin ja töistä kotiin (30 min/suunta), siivoan (vähintään kerran viikossa), tamppaan mattoja (joka toinen viikko), käytän portaita (päivittäin) ja käyn yleensä kävellen kaupassa (pari kertaa viikossa). Eli aika helposti tulee hyötyliikuntaa. Perheelliset voi taas harrastaa lastensa kanssa vaikka pulkkamäessä, luistinradalla, hiihtolenkillä... Mun mielestä tuo on enemmän viitseliäisyydestä kiinni. On paljon hyödyllisempää terveyden kannalta liikkua pitkin päivää, kuin käydä tekemässä tunnin kova treeni muutaman kerran viikossa ja olla muuten passiivinen. Kyllä jokaiselta löytyy 10min pätkiä päivän aikana, jolloin voi käydä happihyppelyllä tms.

Käyn itsekkin salilla, koska pidän siitä treenistä enkä kykene tekemään esim. voimatreeniä kotona, koska meille ei kerrostalokämppään voi hommata tarpeeksi levypainoja. Lisäksi mun kuntokeskuksessa on laaja valikoima kehonhuoltotunteja, joka madaltaa kynnystä tehdä kehonhuoltoa, koska olen muuten laiska sitä tekemään (ja ikää kun tulee lisää, olen huomannut sen aika välttämättömäksi).

• Lishakutoa

voi pitää yllä ja kehittää myös muilla tavoin. Kuntosali varsinkin laiteharjoittelu on helppoa kun ei tarvitse opetella tekniikka eikä vartalon hallintaa. Myös ilman kuntosalia voi päästä kovaan kuntoon. Kehonpaino on kova vastus ja treenaa myös kropasta toiminnallisen. Eli lihakset eivat vain ole kunnossa vaan niitä osaa myös käyttää. https://www.youtube.com/watch?v=SKTM1n2KL1s

• Rasvanpolttoa

Eristävät laitteet todellakin eristää muun kehon osallistumasta lihastyöhön. Siten vähentää energian kulutusta ja rasvanpolttoa. Kehonpainotreeneissä usein koko keho on mukana suorituksissa.

• joku jannu
        Rasvanpolttoa kirjoitti:

Eristävät laitteet todellakin eristää muun kehon osallistumasta lihastyöhön. Siten vähentää energian kulutusta ja rasvanpolttoa. Kehonpainotreeneissä usein koko keho on mukana suorituksissa.

Kyllä se rasvanpoltto/energiankulutus on aika pirun pientä salitreenauksessa, teki sitten eristäviä tai ei...

• 13+3
        joku jannu kirjoitti:

Kyllä se rasvanpoltto/energiankulutus on aika pirun pientä salitreenauksessa, teki sitten eristäviä tai ei...

Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta vaikka energiankulutus ei salitreenissä ole suurta, niin rasvaa se kyllä polttaa.

• joku jannu
        13+3 kirjoitti:

Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta vaikka energiankulutus ei salitreenissä ole suurta, niin rasvaa se kyllä polttaa.

No jos kerran halutaan ruveta saivartelemaan niin jo pelkkä sängyssä makaaminenkin (saati ylösnouseminen) kuluttaa energiaa...

Edelleen, mikäli tarkotus on vain kuluttaa energiaa niin parempiakin keinoja on.

• joku jannu kirjoitti:

Lisänä se on kuitenkin. Kun 6:na päivänä viikossa äheltää salilla noin 1,5-tuntia kerrallaan syketasolla 110 > 170 niin jotain siinä kuluu mutta painoa ajatellen syöminen on tärkeämpi säätelijä.

Jouluviikolla erehdyin yhtenä päivänä vetämään överiksi ja seuraavan yön unet olivat hakusassaan. Elimistö veteli ylikierroksilla.
        Peräkkäisinä päivinä 2 päivätreeniä oli väärin toteutettuina ikärille liikaa.

• kondis

Lihaskuntoa ylläpidetään samoilla meneyelmillä kuin millä se on hankittukin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe