Tuhansista kirkoista mm. baareja

kirkot kumoon

http://www.talouselama.fi/uutiset/baareja sirkuskouluja asuntoja tyhjaksi jaaneita kirkkoja myydaan uusiin tarkoituksiin/a2285563

"Englannissa suljetaan noin 20 kirkkoa vuodessa"
"Saksan roomalaiskatolinen kirkko on viimeisen 10 vuoden aikana sulkenut noin 515 kirkkoa"
"Hollannissa kehitys on kaikkein hurjinta. Katolisia kirkkoja on otettu pois käytöstä noin kaksi kolmasosaa kaikkiaan 1 600 kirkosta"

Kirkoille uutta käyttöä:
"Hollannissa kirkoista on tehty ruoka-, kukka- tai kirjakauppoja ja kuntosaleja. Englannin Bristolissa kirkko on muutettu sirkuskouluksi, ja Skotlannin Edinburghissa eräs luterilainen kirkko on nykyisin Frankenstein-teemabaari. "

Suomessa on pahin talousahdinko kirkossa vasta edessä, mitä täällä on odotettavissa? Frankenstein-teemabaari olisi sopiva idea monien kirkkojen tyyliin sopiva.

24

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ((oo))

      Ovatpa menetelleet tyhmästi kun ovat myyneet kirkkoja.
      Jäsenmaksujen korotuksella olisi ollut pelppo kompensoida
      talousvajetta,eihän rahankeruu mitään rakettitiedettä ole.

    • ei hyvältä näytä

      Suomen luterilaisessa kirkossa ei tajuta, että kun selkeä evankeliumi puuttuu, väki lähtee. Elävät seurakunnat kasvavat kohinalla kaikkialla maailmassa, mutta liberaalit kirkot käyvät kuolinkamppailua. Vaikka tämä on selkeästi nähtävissä, luterialisessa kirkossa uskovaan sitkeästi, että kirkosta eroamiset loppuvat, kun vielä vähän enemmän vesitetään sanomaa ja myötäillään yleistä mielipidettä.

      • Jaa, tuo olikin uutta että katolilaiset sekä anglikaanit, kalvinistit ym. protestantit ovat liberaalikirkkoja.

        Eiköhän tuo globaali uskonnollisuudesta luopuminen johdu aivan muista sysitä kuin suomen luterilaisen kirkon muutamasta papista?


      • kauhea ilmiö
        mummomuori kirjoitti:

        Jaa, tuo olikin uutta että katolilaiset sekä anglikaanit, kalvinistit ym. protestantit ovat liberaalikirkkoja.

        Eiköhän tuo globaali uskonnollisuudesta luopuminen johdu aivan muista sysitä kuin suomen luterilaisen kirkon muutamasta papista?

        Katolisia kirkkoja varsinkin oli aikaisemmin kaupungeissa tuhka tiheään ihmisten käydessä messussa päivittäin aamulla tai illalla.

        Maallistuminen ja uskovien hajaantuminen eri ryhmiin tyhjentää kirkkoja länsimaissa.


    • ttkkl

      "Yksi päivä Herran huoneessa on parempi kuin tuhat vuotta muualla!" Raamattu

      • piupali!

        Suomessa luterilaisia on ylivoimaisesti enemmän kuin muissa
        uskontokunnisa yhteensä. Evankeliumi ei ole toiminut muissa
        uskontokunnissa yhtään tehokkaammin jos jäsenmääristä on
        kysymys.
        Suomessa ei valitettavasti kasva yksikään seurakunta kohinalla,
        ovat marginaalisia ryhmiä, kuten KD puolue.


      • ei uutinen
        piupali! kirjoitti:

        Suomessa luterilaisia on ylivoimaisesti enemmän kuin muissa
        uskontokunnisa yhteensä. Evankeliumi ei ole toiminut muissa
        uskontokunnissa yhtään tehokkaammin jos jäsenmääristä on
        kysymys.
        Suomessa ei valitettavasti kasva yksikään seurakunta kohinalla,
        ovat marginaalisia ryhmiä, kuten KD puolue.

        Jeesuksen omat ovat marginaalissa ja marginaali kapenee mitä lähempänä loppua olemme.


      • toorax

        Tällä tarkoitetaan synagoogaa


      • ei uutinen kirjoitti:

        Jeesuksen omat ovat marginaalissa ja marginaali kapenee mitä lähempänä loppua olemme.

        ei uutinen sanoi :
        Jeesuksen omat ovat marginaalissa ja marginaali kapenee mitä lähempänä loppua olemme.
        ______________
        Noin se on ja seulonta tehostuu mitä pitemmälle tulevaisuuteen menemme.


      • Vai voiko?
        pertsa2012 kirjoitti:

        ei uutinen sanoi :
        Jeesuksen omat ovat marginaalissa ja marginaali kapenee mitä lähempänä loppua olemme.
        ______________
        Noin se on ja seulonta tehostuu mitä pitemmälle tulevaisuuteen menemme.

        Eihän siitä, että on yhä tuomitsevampi, syrjivämpi, omaa häntää kohottavampi, suljetumpi ja epäsuositumpi voi päätellä, että on Jeesuksen oma.


      • kommunikoija

        Hesarissa oli tänä aamuna Reetta Meriläisen kirjoitus.Siteeraan:Onkohan ihmisen vaikea sietää keskeneräisyyttä ja avonaisuutta? Siksikö on kaipaus selvärajaisiin ajatuksiin ja yksinkertaisiin ratkaisuihin mutkikkaissa kysymyksissä? Miksiköhän on niin tärkeä sanoa viimeinen sana?

        Viimeinen sana. Sen jälkeen ei tule sanoja. Entä viimeisen sanojan kannalta, eikö se tarkoita kuolemaa? Ajattelun loppua.

        Keskeneräisyys on ihmisen osa. Meistä ei tule koskaan valmiita, aina on repsottavia nurkkia. Kysymyksiä, joihin ei saada vastauksia. Keskeneräisyys on kohtalo, mutta se on samalla voima. Se on mahdollisuus muuttua, oppia ja paikata. Ei välttämättä kertarysäyksellä vaan askel kerrallaan. On avaruutta ajatuksille, uudelle ja inhimilliselle."

        Vähän ajatuksia loppiaisena mietittäväksi. Ei kenelläkään erityisesti. Saa poistaakin.


      • toorax kirjoitti:

        Tällä tarkoitetaan synagoogaa

        Koska tällä pastalla vallitsee vihan ilmapiiri, niin tiedän tämänkin viestini poistuvan täältä hyvinkin nopeasti. Tällaista en ole kokenut ikinä missään muilla palstoilla.

        Mutta onhan Suomessakin ainakin otettu esiin kirkkojen myynti. Eli ei kirkotkaan ole pysyvä ilmiö; "kansan kirkko" on taakse jäänyt asia.

        "Kommunikoija" otti esiin hyvän pointin: ainahan sitä on jotain parannettavaa ja suunnitelmia, joten koskaan ei tule mikään lopulliseen muotoon. Eli täydellisyys on vain utopia. Kasvua ja muutosta koko elämä.


      • kommunikoija kirjoitti:

        Hesarissa oli tänä aamuna Reetta Meriläisen kirjoitus.Siteeraan:Onkohan ihmisen vaikea sietää keskeneräisyyttä ja avonaisuutta? Siksikö on kaipaus selvärajaisiin ajatuksiin ja yksinkertaisiin ratkaisuihin mutkikkaissa kysymyksissä? Miksiköhän on niin tärkeä sanoa viimeinen sana?

        Viimeinen sana. Sen jälkeen ei tule sanoja. Entä viimeisen sanojan kannalta, eikö se tarkoita kuolemaa? Ajattelun loppua.

        Keskeneräisyys on ihmisen osa. Meistä ei tule koskaan valmiita, aina on repsottavia nurkkia. Kysymyksiä, joihin ei saada vastauksia. Keskeneräisyys on kohtalo, mutta se on samalla voima. Se on mahdollisuus muuttua, oppia ja paikata. Ei välttämättä kertarysäyksellä vaan askel kerrallaan. On avaruutta ajatuksille, uudelle ja inhimilliselle."

        Vähän ajatuksia loppiaisena mietittäväksi. Ei kenelläkään erityisesti. Saa poistaakin.

        tuot esiin aika tärkeän asian: ”Onkohan ihmisen vaikea sietää keskeneräisyyttä ja avonaisuutta?”

        Tästä saisi aikaan vaikka oman ketjunsa.

        Kyllä vain hyvin monella on kaipaus selkeisiin ja yksikertaisiin ajatuksiin ja ratkaisuihin sekä rajoihin. Näin ei tarvitse sietää omaa keskeneräisyyttä eikä ottaa vastuuta teoistaan. Onko joku joka sanoo että näin ja noin.


      • kommunikoija
        mummomuori kirjoitti:

        tuot esiin aika tärkeän asian: ”Onkohan ihmisen vaikea sietää keskeneräisyyttä ja avonaisuutta?”

        Tästä saisi aikaan vaikka oman ketjunsa.

        Kyllä vain hyvin monella on kaipaus selkeisiin ja yksikertaisiin ajatuksiin ja ratkaisuihin sekä rajoihin. Näin ei tarvitse sietää omaa keskeneräisyyttä eikä ottaa vastuuta teoistaan. Onko joku joka sanoo että näin ja noin.

        Liian myöhään tajusin, että siitä saisi uuden keskustelun. Moni ei osaa käsitellä tai sietää omaa keskeneräisyyttään vaan ihminen pakottaa itsensä tiettyyn muottiin ( esim. tiukka usko sääntöinen) että saisi pidettyä itsensä kuosissa.


      • Vai voiko? kirjoitti:

        Eihän siitä, että on yhä tuomitsevampi, syrjivämpi, omaa häntää kohottavampi, suljetumpi ja epäsuositumpi voi päätellä, että on Jeesuksen oma.

        Vai voiko?
        ________
        Johanneksen evankeliumi:
        15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi.' Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.


    • Sley:n Luter-kirkko

      Aivan todellakin! Suomessa mielestäni kaikkein surullisin tapaus on niin sanotun Sley:n Luther-kirkko Helsingissä.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Luther-kirkko_(Helsinki)

      Kirkossa oli jossakin vaiheessa hevirock-ravintola, ja nNykyisin siellä toiminee hiphop-ravintola.

      Syy tähän ei toki ole Sley:ssä, sillä kyseinen yhdistys olisi halunnut myydä koko tontin gryndereille ja purkaa koko kirkon, mutta rakennus oli jo aikoja sitten määritelty rakennustaiteellisesti arvokkaaksi rakennukseksi, jota ei saa purkaa vaikka kyseinen uskonlahko niin olisi halunnutkin tehdä!

      Kyseessä on siis hyvin häpeällinen tapahtumasarja, jossa uskonlahko oli valmis tuhoamaan omistamansa Herran huoneen, jos vain valtiovalta ei olisi tullut väliin ja kieltänyt moista barbaarista tekoa.

      • oli ja meni

        Vanhaa tietoa. Tila on palautettu entiseen käyttöön.


      • siis taas hevirock-r
        oli ja meni kirjoitti:

        Vanhaa tietoa. Tila on palautettu entiseen käyttöön.

        Ahaa, onko siellä siis taas hevirock-ravintola?


      • äly hoi
        siis taas hevirock-r kirjoitti:

        Ahaa, onko siellä siis taas hevirock-ravintola?

        Onko sinulla joku ymmärtämisen ongelma.
        Alkuperäinen # edellinen.


      • Tiedättekö te siitä
        äly hoi kirjoitti:

        Onko sinulla joku ymmärtämisen ongelma.
        Alkuperäinen # edellinen.

        Siis itse en nyt ole seurannut niin tarkkaan tätä Luther-kirkon viimeaikaista historiaa, enkä voi tietää, millainen rock-ravintola siellä on toiminut hiphoppia ja hevirockkia edeltävänä aikana? Tiedättekö te siitä jotain? Oliko se strip-tease-ravintolana?


      • äly hoi
        Tiedättekö te siitä kirjoitti:

        Siis itse en nyt ole seurannut niin tarkkaan tätä Luther-kirkon viimeaikaista historiaa, enkä voi tietää, millainen rock-ravintola siellä on toiminut hiphoppia ja hevirockkia edeltävänä aikana? Tiedättekö te siitä jotain? Oliko se strip-tease-ravintolana?

        Eiköhän sinulle ole tarpeeksi strippausta kun käyt äitisi kanssa saunassa.


      • Ihmettelen vain?
        äly hoi kirjoitti:

        Eiköhän sinulle ole tarpeeksi strippausta kun käyt äitisi kanssa saunassa.

        Siis onko tämä nyt luterilaisen uskonnon virallisen kannan mukaista? Vai jotain helluntailaista, vanhoillislestadiolaista vai herännäistä?


      • äitisi kertoo
        Ihmettelen vain? kirjoitti:

        Siis onko tämä nyt luterilaisen uskonnon virallisen kannan mukaista? Vai jotain helluntailaista, vanhoillislestadiolaista vai herännäistä?

        Kysy äidiltäsi.


    • arrkkippipsa

      Ai niin, homobaarejako ?

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe