Antti Liinpää on varsin markkinointihenkinen, ei ollenkaan autotekninen. Yrittää aina tehdä auto-ohjelmaa tuotemarkkinointilähtökohdasta. Kohdeyleisön intressi poikeaa usein markkinointi-intressistä.
Sanoman TV-yhtiölle (Nelonen) Liinpää sai tehdä ohjelmaa "Startti"-nimellä. Perustamansa firma markkinoi auton kuivapesutuotetta. Joka jaksossa hinkattiin autoa ko. tuotteella suurehko osa ohjelma-ajasta. Julkisen sanan neuvostolta tuli tuomio, ja Liinpään ohjelma lensi Neloselta.
Seuraavaksi pienemmälle kanavalle. Sisarkanavat 5 ja 6 otti Liinpään ohjelman, nyt "Kaara" nimellä. Antti ei oppinut viime kerrasta. Ohjelman alkuun liittyen oli mainos, jossa Antti esitteli pienyrittäjänä nettikauppa-alustaa. Puffissa Antti paketoi autonnaarmutustuotteitaan päällään T-paita, jonka "Kaara"-logo oli korostetusti esillä.
En tiedä, minkälainen sopimus Liinpäällä on SBS/Discoveryn kanssa. Kanava halunnee välttää JSN-tuomiot. "Kaaran" lähetysajat on minimoitu, loppua ennakoiden. Vieläkö löytyy pienempi kanava, vaiko vain nettiin, jos sinnekään?
Sääli Peter Geiteliä, veteraanitoimittajana vielä altisti mainettaan tässä yhteydessä. Mia Pelttari nuorempana saa paljon anteeksi.
"Kaara"-ohjelman rajat
23
3150
Vastaukset
Katsoja-47:lle vastine
Kiitos Katsoja-47 taustoituksestasi liittyen Kaara- ja Start!-autoiluohjelmiin. Kirjoituksessasi on muutamia virheitä, joihin on syytä puuttua.
Taustaksi autotekniikasta. Kiistämätön tosiasia on että nykyautot ovat niin teknisiä laitteita että moni automerkki suorastaan kieltää koskemasta autoon omin käsin, vaan kaikki huolto- ja korjaustoimenpiteet on syytä jättää valtuutetun huollon tehtäväksi. Tärkeintä käyttäjän kannalta on että auto toimii moitteetta sekä kuskin kannalta oikealla ja halutulla tavalla.
Mitä autotekniseen tietämykseeni tulee niin en ole ikinä missään enkä koskaan väittänyt, että olisi autotekniikan asiantuntija. Olen autoilun asiantuntija. Kilometrejä on takana jo nyt niin paljon että harvalla ei-ammatikseen ajavalla tulee niitä niin paljon koko eliniän aikana.
Tällä kokemuksella ja tähän mennessä tuhansia autoja ajaneena ja yli 10 vuotta työkseni autoja testanneena koeajan Kaaran uudet ja käytetyt autot aina käyttäjälähtöisesti. Tavallisen käyttäjän kannalta on aivan sama minkälaisia teknisiä ratkaisuja on käytetty, jos auto A) hoitaa hommansa niin kuin on luvattu tai niin kuin käyttäjä olettaa (tilat, ergonomia, ajettavuus, moottori jne.), B) toimii niin kuin on luvattu.
Täysin uusien ja vasta markkinoille tulleiden autojen kohdalla ei ole vielä dataa siitä miten uusi tekninen ratkaisu kestää. Se selviää vasta kun autolla ajetaan pidemmän aikaa. Kestävyyteen vaikuttaa myös suuresti miten autolla ajetaan kuinka sitä käytetään. Toki erilaiset katsastustilastot kertovat eri merkkien eroista, mutta merkin kuin merkin saa rikki ja toisaalta epäluotettaviksi leimatut merkit voivat kestää ihan siinä kuin luottomerkeiksi kutsutut tai oletetut.
Väitän tällä yhtäjaksoisesti yli 10 vuoden ajan suomalaista autoiluohjelmaa tehneen ihmisen kokemuksella, että Kaara-ohjelman kohdeyleisön intressissä on ennen kaikkea tietää autosta käyttäjälähtöisiä kokemuksia ihan tavallisissa tilanteissa. Miten tilat toimivat, minkälainen auto on ajaa normaaleissa ajotilanteissa jne.
Mitä Start!:n aikana tekemääni 1drywash-aineen testaukseen tulee niin sitä ei ollut kuin murto-osa ohjelma-ajasta. Keväällä 2013 aine oli esillä yhteensä noin 20 minuuttia sisältäen testit ja katsojakilpailupuffit. Ohjelmaa esitetiin tuona keväänä 24 jaksossa noin 550 minuutin edestä. 1drywash oli siis esillä ohjelmassa alle 4% koko kevätkauden ohjelma-ajasta. Ei siis kovin paljon.
Startia esitettiin Julkisen sanan neuvoston tuomion jälkeen 40 ohjelmaa. Start! oli jo 8-vuotias ohjelma keväällä 2014, jonka jaksoja oli esitetty reilusti yli 300 kappaletta. Kuinka moni kotimainen ohjelma on ollut ruudussa pidempään? Aika harva, oli luontevaa että kanava halusi uusia ohjelmistoaan.
5 ja 6 eivät ole millään tavalla sidonnaisia Sanomaan joten ei voida puhua Nelosen sisarkanavista.
Ohjelman alussa syyskussa 2014 TV5:llä pyöri normaalilla tavalla traileri, mutta siinä ei 1drywash ollut millään tavalla mukana. Sen sijaan keväällä 2014 ostin SBS Discoveryltä mainosaikaa 1drywashille, kampanja pyöri menestyksekkäästi toukokuun ajan. Mainoselokuvassa pesin mustan Ford Focuksen 1drywashin paita päälläni. Mainoksen voi katsoa tästä: https://www.youtube.com/watch?v=Mp9BAYr-DmQ
1drywashista löytyy paljon videoita Youtubesta, voi olla että jossain niissä minulla on Kaaran paita päällä, ja näin varmasti tapahtuu myös tulevaisuudessa.
Ennen kuin tuomitset 1drywashin autonnaarmutustuotteeksi, kannattaisi tutkia, eikä vain hutkia. 1drywash toimii erilaisilla pinnoilla hienosti, kuten maalipinnalla, lasipinnalla, alumiinipinnalla, kromipinnalla ja lasikuitupinnalla. Se ei naarmuta pintaa. Suosittelen kokeilemaan. Olen itse käyttänyt tuotetta menestyksekkäästi pian kahden vuoden ajan. Voit helposti hankkia tuotetta testikäyttöön osoitteesta http://drywash.fi
Kuten tuli jo todettua, olen nyt tehnyt yli 10 vuotta suomalaista autoiluohjelmaa. Tulen tekemään myös jatkossa.
Peter Geitel ja Mia Pelttari vastaavat itse jos sen arvoiseksi asian kokevat. Jotain varmaan kertoo se, että molemmat ovat edelleen mukana ohjelmassa ja tekevät työtänsä Kaarassa ilolla.
Lopuksi haluan julkisesti kiittää Kaaran tekemisen mahdollistavia hienoja yrityksiä. Ilman teidän panostanne ei yhtään Kaaran koeajoa tehtäisi, kiitos että olette mukana St1, Defa, Continental sekä Tori.fi.
Oikein hyvää alkanutta vuotta 2015 kaikille tämän kirjoituksen lukijoille
Antti Liinpää
PS Kaaran uuteen nettisaittiin ja kaikkeen sisältöön voi tutustua osoitteessa http://kaara.tv- jmerilainen
Mielestäni kaara ohjelma tarjoaa aiheesta lähes kaiken mitä voi. Mia Pelttari tarjoaa miespuoliselle katsojalle myös visuaalista nautintoa :)
Aika moni on ärsyyntynyt siitä, että Antti Liinpää mainitsee aina olevansa iso mies kun autoja arvostelee ja näin pistää tilat kovalle koetukselle. Tuosta on turha ottaa nokkiinsa sillä itse 189cm koen usein tuskaa ahtautuessani autoon sisään. Anttia olen vilaukselta livenä nähnyt ja taitaa olla 195cm vähintään. Eli antaa hyvän esimerkin kookkaan ihmisen pyrkimyksistä sovittautua autoon sisään. - Anonyymi
" automerkki suorastaan kieltää koskemasta autoon omin käsin, vaan kaikki huolto- ja korjaustoimenpiteet on syytä jättää valtuutetun huollon tehtäväksi"
Tämä ei pidä paikkaansa, kukaan ei tule kieltämään huollatko tai korjaatko autosi itse.
Sitä paitsi autoala on mennyt niin järkyttävästi alaspäin 1980-90 luvulta että mitä isompi valtuutettu merkkiliike niin sitä enemmän puutteita vianetsinnässä katteet karanneet käsistä.
Järkevä ihminen ei vie auto merkkihuoltoon . - Anonyymi
Voitko tiivistää ja kertoa vain asian. En jaksanut lukea.
- 2.4 STW
Tsemppiä vaan ohjelman kanssa.
Mainokset ja mainostaminen ynnä tuotesijoittelu nyt vaan on välttämätöntä jotta ohjelmia pienessä maassa olisi nähtävillä ollenkaan. Sitäpaitsi kyllä vaikkapa TopGear buffaa kaikenlaista ja vielä itseään (lehti ja kiertueet) ja rankalla kädellä.
Tuo käyttäjä- ja nimenomaan perhekäyttäjälähtöisyys on se tärkein asia. Autoja markkinoidaan niitä ostaville ja myös auto-ohjelman kohderyhmä on syytä olla sama. Autoja ostaa pääasiassa keski-ikäiset (ja vanhemmat) ja väittäisin että pääasiassa perheelliset. On aivan sama montaako sylinteriä moottori lepuuttaa jos istuin on umpisurkea, näin esimerkiksi.
Lisää vaan jaksoja... - Katsoja-47
"Kaaralle" ei enää löytynyt jakelijaa syksyllä 2016. Antti Liinpää itse kommentoi asiaa 18.10.2016 seuraavasti: "Maailma muuttuu ja pitää yrittää pysyä muutoksessa mukana. Nettikatselu ja suoratoistopalvelut menevät oikealta ja vasemmalta perinteisen lineaarisen television ohitse. Nyt on järkevä paikka rakentaa omaa autoilukanavaa, jossa määrittelee itse mitä, kenelle, miten."
Onnea matkaan. - Anonyymi
Onko se Kaara Televisio maksullisella puolella samaa turhaa puhetta, kuin juu tuu pissa kaikki jaksot, pelkkää itsekehua.
näin jotain 15 uuden tuliterän auton ostaneena tuntuu että oljelma olisi suunnattu aivan kokemattomille jopa ajokorttia haaveileville.- Anonyymi
Onkohan sulla jokin henkinen ongelma.
Ainakaan itse eikä tuttavat ole havainneet itsekehua. Antti on varsin mukavna oloinen noissa videoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan sulla jokin henkinen ongelma.
Ainakaan itse eikä tuttavat ole havainneet itsekehua. Antti on varsin mukavna oloinen noissa videoissa.On toki mukavanoloinen ja fiksusti sanansa valitseva, kyse olikin siitä minkä arvoista asiaa puhuu.
- Anonyymi
Voin sanoa että se maksullinen puoli lienee lähinnä henkilöille jotka kaipaa isällistä mukavaa puhetta. Enpä usko että sieltä mitään järkeviä ratkaisuja saa ongelmiin. Antti on automiehenä niin eri tasolla kuin tavallinen autoilija.
Mutta eipä jäsenyys paljon maksa, itselläkin on tullut TM, Tuulilasi ja monta muuta lehteä aivan turhaan kymmeniä vuosia. 😂- Anonyymi
TM on jakautunut niin monelle tekniikan sektorille että ei sillä ole autoilijalle kovin paljoa annettavaa. Tuulilasista tuli joku teinilehti Larmelan aikana, joten hylkäsin lehden.
AL:n Moottori on virkistävästi erilainen, eikä ole mainostajien talutusnuorassa .
Kaaran koeajot ovat kovin varovaisia ja lausumat autoista ylistäviä verrattuna ulkomaisiin tuotteisiin , missä testataan autoja rajummin ja uskallletaan myös arvostella. - Anonyymi
"Antti on automiehenä niin eri tasolla kuin tavallinen autoilija. "
olen samaa mieltä, eikä varmaa tee itsekään kuten puhuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM on jakautunut niin monelle tekniikan sektorille että ei sillä ole autoilijalle kovin paljoa annettavaa. Tuulilasista tuli joku teinilehti Larmelan aikana, joten hylkäsin lehden.
AL:n Moottori on virkistävästi erilainen, eikä ole mainostajien talutusnuorassa .
Kaaran koeajot ovat kovin varovaisia ja lausumat autoista ylistäviä verrattuna ulkomaisiin tuotteisiin , missä testataan autoja rajummin ja uskallletaan myös arvostella.TM kyllä luotan, mutta sieltä pitää lukea ne "negatiiviset" ja muut faktat, ei mainospuheita.
Antilla on kaikki mielestäni mainospuhetta,. Jos joku tekisi tutkielman, havaitsisi varmaan monta asia ristiriitaisuutta. Havaitsisi myös että joka auto on aina positiivinen pakkaus.
nimim. noin 16 uutta ostanut ja kaikki olleet perhepiirin käytössä 11-19 vuotta. Ja 4 autosta on seuraava omistaja tiedoitellut myöhemmin tyytyväisyyttään. Olen myynyt itse suoraan kaikki paitsi en yhtä.
- Anonyymi
Ainakin mun mielestä antti tekee todella laadukkaita autoilu videoita youtubessa. Vertailun vuoksi katsokaa antin koeajo ja sen jälkeen tuulilasin koeajo youtubessa. Tuulilasi ei selvästikään ole tottunut puhumaan kameralle videot ainakin alkuun olivat tosi tökeröitä. Videoita ei oltu valmisteltu etukäteen tulee hiljaisia hetkiä ei esitellä autoja kunnolla ei keksitä puhuttavaa.
Liinpään videoista saa paljon paremmin irti asioita joista oikeasti on hyötyä kun harkitsee jotain automallia koska antti selittää hyvin ja näyttää tarkasti auton ominaisuuksia kommentoi ajonaikana tuntumaa ja muutenkin käy läpi kokoauton. jo Vastaavia muita videoita ei löydy suomenkielellä.- Anonyymi
Tuulilasin käytettyjen autojen testit Youtubessa ovat kyllä varsin sujuvasanaisia ja nasevia, niitä katselee mielellään. Lehdellähän on ollut uusi päätoimittaja jo pidemmän aikaa, Olli Koivusalo, joka aiemmin muistaakseni oli Tekniikan Maailmassa.
Itselle ei tule tosin enää mitään tilattuja lehtiä, ostelen mieluummin valikoivasti irtonumeroita, joissa on itseä kiinnostavia autoja tai aiheita.
Olen minä mielenkiintoisista autoista Liinpäänkin koeajovideoita katsonut. Kyllähän niistä asia selviää.
Ulkomaisista koeajovideoista parhaana pidän Saksalaista Autogefühl -kanavaa, joka käyttää Englanninkieltä koeajoissaan.
Saksalaisella perusteellisuudella autot esitellään ulkoa, sisältä, tavaratila mukaanlukien, ja koeajolenkillä mitataan kulutusta, suorituskykyä, ajo-ominaisuuksia, melutasoa, jne.
Perusteellisuudesta johtuen videoilla on myös mittaa jonkinverran.
- Anonyymi
Kaara Televisio kokemuksia. Minusta , 16 upouuden auton ostajana kyseessä on rahastuskanava. Toki varaa kyllä olisi maksaa, mutta olen kuullut sanottavan että varakkuus tulee tarkalla taloudenpidolla.
- Anonyymi
Uusin Kaara-ohjelma uudella EVEO-kanavalla on siis yhdellä sanalla kuvattuna KELVOTON.
Uskomattoman tehotonta jaarittelevaa ja huonosti artikuloitua (muminaa, yksinpuhelua, sössötystä) hommaa missä mies itse on kanssa aivan pihalla. Liinpäällä ei taida olla omassa elämässään enää kaikki hyvin; turvonnut ja lihonut ja puhe mongertaa. Huomattava osa ohjelmasta on tuotemerkkimainosta kun haastatellaan jonkin autoiluun liittyvän firman tyyppiä. Autojen koeajot surkeita ja Liinpää jumittuu puhelemaan jostain naurettavasta pikkujutusta kuten takapenkiltä käsin säädettävästä sähköisestä etupenkistä -mitä väliä moisella?? Katsoin tallenteena kelaten yhden Kaara-jakson ja se jäi siihen, ei koskaan enää. Aikoinaan hänellä sentään oli apuna mm fiksu ja hyvä entinen Vauhdin Maailman ja TM:n toimittaja nyt jo edesmennyt Peter Geitel ja muitakin toimittajia, nyt Liinpää vaan yksi jaarittelee ja mongertaa.- Anonyymi
Ja lisäys: Antti itsekin oli takavuosina iskussa, eli veti osuutensa tehokkaasti ja hyvin suunnitelusti ja puheestaankin sai hyvin selvää. Nyt valitettavasti ei. 😕
- Anonyymi
Hyvin minä sain puheesta selvää, mutta ylipaino varmaankin vaikuttaa moneen asiaan. Melkein kaikissa mainoskanavien kotimaisissa sarjoissa mainostetaan nykyisin ja silti mainostauot älyttömän tiheään. Pahimmillaan lähes puolet ohjelma-ajasta mainostaukoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisäys: Antti itsekin oli takavuosina iskussa, eli veti osuutensa tehokkaasti ja hyvin suunnitelusti ja puheestaankin sai hyvin selvää. Nyt valitettavasti ei. 😕
Toista voi sanoa Mia Pelttarista, käy vaikka huvikseen katsomassa youtubesta Miika Ylhäisen "Volvo EX30 Twin Ultra ja Mia Pelttari" sekä "Nelosen startin koeajossa Honda Civic". Näiden videoiden välissä on aika tarkalleen 10 vuotta, Antti on muuttunut tuona aikana ulkonäöllisesti huomattavan paljon, mutta Mia on pysynyt lähes ennallaan. Jotenkin tuli myös "outo fiilis" tuosta Mian ulkonäöstä, kun ei näytä vanhentuneen ollenkaan. Olen pohtinut että minkäköhän ikäinen tämä Mia on, jos hän on mennyt ensimmäiseen työpaikkaansa vuonna 2003 ja hän on silloin ollut 18-vuotias, niin onko Mia tällä hetkellä siis 39-vuotias?
- Anonyymi
No kaikki me vanhenemme ja ähinät ja puhinat lisääntyy, mutta kaikki ei tee sitä televisioohjelmissa.
- Anonyymi
Onneksi ketju on aloitettu vuosikausia sitten.
Meidän palstahäirikön puoluetoveri on nähtävästi hävinnyt tarjouskilpailun kun Kaara- anttia näin haukkuu.
Samanlaista tyhjänjankutusta oli näköjään ennenkin hänen paskapuheensa.
Antti on hyvä autotoimittaja.
sdp- haisee pahalle. - Anonyymi
Liinpään ulosanti on kyllä surkeaa ohjelmassa, tosi paljon epäselvää (mumbling) täyte puhetta ja sähläämistä puheen selkeässä tuottamisessa.
Käsikirjoitus/ editointi on myös käsittämättömän huonoa, pompitaan asiasta toiseen ilman selkeää järjestystä.
Ääni teknisesti myös erittäin huono toteutus, yhtä -äkkiä volyymit pomppaa kovaksi, väliin tungettujen musiikkien kohdalla.
Jos tässä on yritetty säästää kuluja ohjelman tuottamisessa, niin valitettavasti se myös näkyy ja kuuluu lopputuloksessa liikaa.
Harmi sinänsä, koska ohjelmassa on usein mielenkiintoisia aiheita ja autojen esittelyjä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1092820Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212320Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631041930- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1691341Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2841169- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi243979