Kirkollisten vihkimisten suosio?

2013 enää 49% kaikista avioliitoista oli kirkollisia vihkimisiä ja kirkon jäsenilläkin kirkkovihkimisten osuus laski alle 60%:n.

Viime vuoden lukuja ei ole vielä saatavilla, mutta ennakkotiedot viittaavat suunnan olevan edelleenkin alas.
Kirkko on muuttanut taktiikkaansa siltä osin, että on alkanut järjestää varsinkin pienimuotoisempia vihkimisiä myös muualla kuin kirkoissa, mutta sekään ei ole kääntänyt suosion laskua.

Itse ehdottaisin kirkolle Tanskan ja Ruotsin mallia, jolla laskua voisi hieman hidastaa, tosin se on Suomessa mahdollista vasta parin vuoden kuluttua?
Kirkon päätöksentekojärjestelmä on aika jäykkä, joten valmistautuminen pitää aloittaa ajoissa.

17

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moni ei ole kirkon kanssa juuri missään tekemisissä, ja se voi tuntua vieraalta. Ja siksi kirkkohäätkään eivät ole tänä päivänä enää se autuus ja onni. Avioon voi mennä mukavasti ilman kirkkoakin.

      Suomessa vasta 1500-luvulla alkanut käytäntö alkaa hiipua pois. Ei taida mitkään poppakonstit enää auttaa.

    • homo-info

      muutos on ollut uskomaton. mun lapsuudessani
      1960-luvulla esim avioero oli vielä todella iso asia.
      au-lapset olivat yhteiskunnallinen ongelma. mun
      omat vanhemmat meni naimisiin heti, kun äitini oli
      tullut esiaviollisesti raskaaksi.

      nyt on näkyvissä homojen avioliitto. heterojen
      lisääntyminen tapahtuu kun tapahtuu, ja avioon
      mennään kaikessa rauhassa sitten joskus jos
      mennään ylipäätään. kulissiavioliitto homouden
      peittämiseksi tuntuu järkyttävältä ajatukselta.

      • Minä olen käynyt elämäni aikana 2 kertaa kirkossa, kun silloin koulusta vietiin kirkkoon.
        Eka kerralla papin saarnaa kuuntelemaan ja toisella kertaa oli tutustumiskäynti.


      • eikös niin ole?
        Pe.ku kirjoitti:

        Minä olen käynyt elämäni aikana 2 kertaa kirkossa, kun silloin koulusta vietiin kirkkoon.
        Eka kerralla papin saarnaa kuuntelemaan ja toisella kertaa oli tutustumiskäynti.

        Hellarithan käykin harvemmin kirkossa.


    • Nuo ”kirkolliset” vihkimiset pitävät sisällään myös muiden kirkkojen vihkimiset sekä rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat.

      Kirkollinen vihkiminen ei siis tarkoita tilaa jossa vihitään. Ennen olikin paljon enemmän juuri noita pieniä vihkimisiä, joissa vihkiminen tapahtui sakastissa parin toistajan läsnä ollessa. Vain rikkaat vihittiin juhlavasti kirkossa.

      Mikä on Tanskan ja Ruotsin malli?

      • Tanskan ja Ruotsin kirkot vihkivät myös homoparit.


      • ei kaikki
        Pe.ku kirjoitti:

        Tanskan ja Ruotsin kirkot vihkivät myös homoparit.

        Mutta ei hellarikirkot ja muut vapaat suunnat.


      • ei kaikki kirjoitti:

        Mutta ei hellarikirkot ja muut vapaat suunnat.

        Avioliittolait ovat kuitenkin Valtion lakeja ja kaikki kirkot yhteisöt joutuu niitä noudattamaan.


      • älähän hupsi
        Pe.ku kirjoitti:

        Avioliittolait ovat kuitenkin Valtion lakeja ja kaikki kirkot yhteisöt joutuu niitä noudattamaan.

        Vihkiminen ei ole kenellekään pakollista.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Tanskan ja Ruotsin kirkot vihkivät myös homoparit.

        Tanskassa on valtion kirkko, eli valtio hallinnoi ja päättää kirkon asioista. Ruotsissa kirkko erottautui vasta 2000 luvulla. Joten ymmärrän etenkin Tanskan osalta, että sen on noudatettava valtiollisia lakeja. Ruotsissa ilmeisesti kirkon hallinto on päättänyt toimia valion lakien mukaisesti.

        Suomessa kirkoille on annettu oikeus tehdä tästä oma päätös.


      • Vaikka avioliittolaki todella kutsuu "kirkollisiksi" vihkimiseksi niitä, jotka voisivat olla nimeltään vaikka "moskeijalliset", niin evlut kirkko erottelee ne tilastoissaan.

        Siviilivihkimisten osuus ylitti evlut kirkkovihkimisten osuuden vuonna 2013. Pienuskontojen vajaat pari prosenttia kuitenkin vaikutti niin, että mikään tapa ei ylittänyt puolta. Se jääkin ainoaksi vuodeksi lajissaan, koska nyt siviilivihkimiset ylittävät 50%.


      • ttätäki
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Vaikka avioliittolaki todella kutsuu "kirkollisiksi" vihkimiseksi niitä, jotka voisivat olla nimeltään vaikka "moskeijalliset", niin evlut kirkko erottelee ne tilastoissaan.

        Siviilivihkimisten osuus ylitti evlut kirkkovihkimisten osuuden vuonna 2013. Pienuskontojen vajaat pari prosenttia kuitenkin vaikutti niin, että mikään tapa ei ylittänyt puolta. Se jääkin ainoaksi vuodeksi lajissaan, koska nyt siviilivihkimiset ylittävät 50%.

        Osa noista siviilivihityistä haluaa heti seuraavana päivänä kirkon siunauksen. Tuplajuhlat!


      • ttätäki kirjoitti:

        Osa noista siviilivihityistä haluaa heti seuraavana päivänä kirkon siunauksen. Tuplajuhlat!

        Aika pieni määrä.
        Vuonna 2013 noin 6,5%


      • mummomuori kirjoitti:

        Tanskassa on valtion kirkko, eli valtio hallinnoi ja päättää kirkon asioista. Ruotsissa kirkko erottautui vasta 2000 luvulla. Joten ymmärrän etenkin Tanskan osalta, että sen on noudatettava valtiollisia lakeja. Ruotsissa ilmeisesti kirkon hallinto on päättänyt toimia valion lakien mukaisesti.

        Suomessa kirkoille on annettu oikeus tehdä tästä oma päätös.

        "Suomessa kirkoille on annettu oikeus tehdä tästä oma päätös. "

        Suomessakin kirkko alkaa jossain vaiheessa vihkimään homopareja, ellei hajoa sitä ennen ja joku osapuoli vihkii.
        Kyse on korkeintaan vuosista.
        Mitä nopeammin, niin sen vähemmän siitä koituu hallaa kirkolle.

        Ihmiset kääntyy koko ajan nopeaan tahtiin suvaitsemammiksi ja ehkä viiden vuoden kuluttua 90% kansasta ihmettelee miten tolloa kirkon touhu on, ellei sitä ennen ole muutosta tapahtunut.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Aika pieni määrä.
        Vuonna 2013 noin 6,5%

        Siis siviilivihityistä 6,5%? Eli kaikista pareista 3,25%. Tämä mukaan laskien 50% raja alitettaisiin mahdollisesti vasta 2016.

        Toisaalta, kun nyt miettii parisuhteita kaikkiaan... Kirkollisesti vihittyjä on kai jotain kolmannes. Kolmannes on siviilivihkimisiä ja se viimeinen kolmannes avoliittoja. Tai en tuota osuutta tiedä, mutta iso se on. Tässä mielessä evlut kirkon enemmistöasema on murtunut jo aikakausia sitten.


    • kristitty vaeltaja

      Niin, pe.ku, miksi ihmeessä olet niin äärettömän kiinnostunut erityisesti kristinuskosta, kun kirjoittelet aina näillä palstoilla?

      • siks kun

        Hän on entinen hellari ja joku on jäänyt kaivamaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe