Pokrovasta luostari

Serafim

Ymmärtääkseni ortodoksinen kirkko on pitkään haaveillut/ suunnitellut luostaria Etelä-Suomeen.
Eikö Pokrovan yhteisöstä Kirkkonummella voisi kasvaa toivottu "oikea" luostari?!?

8

1207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johannes

Toivottavasti jonain päivänä näin tapahtuisi. Aloite on hyvä, mutta tarvitaan vielä paljon työtä. Pokrovassa tulisi olla omasta takaa pappismunkki ja yhteisön olisi hyvä olla kirkon eikä yksityisen henkilön ylläpitämä.

• xyz

Ei kai luostari voi olla kirkon ylläpitämä? Luostarin pitänee tietystikin olla itsensä ylläpitämä.

• Johannes
        xyz kirjoitti:

Ei kai luostari voi olla kirkon ylläpitämä? Luostarin pitänee tietystikin olla itsensä ylläpitämä.

Myönnän olleeni ilmaisussani epätarkka. Tarkoitin sitä, että yksityinen taho ei omista luostaria. Luostarin taustayhteisö on viime kädessä kirkko, vaikka luostari yhteisönä omistaa omaisuutensa ja sen pitää olla omavarainen. On kuitenkin muistettava, että luostaritkin ovat seurakuntia ja poikkeuksetta hiippakunnan piispan alaisuudessa.

• Pavel
        Johannes kirjoitti:

Myönnän olleeni ilmaisussani epätarkka. Tarkoitin sitä, että yksityinen taho ei omista luostaria. Luostarin taustayhteisö on viime kädessä kirkko, vaikka luostari yhteisönä omistaa omaisuutensa ja sen pitää olla omavarainen. On kuitenkin muistettava, että luostaritkin ovat seurakuntia ja poikkeuksetta hiippakunnan piispan alaisuudessa.

"On kuitenkin muistettava, että luostaritkin ovat seurakuntia ja poikkeuksetta hiippakunnan piispan alaisuudessa."

Ns stavropegiaaliset (ven stavropigialjnyij) luostarit ovat tästä säännöstä poiketen suoraan patriarkan tai muussa arvossa olevan paikalliskirkon johtajan alaisuudessa ohi paikallisen piispan. Tällaisia on maailmassa paljon, taitaapa Laatokan Valamokin olla (nykyään?) suoraan patriarkan alainen.

Ihan ymmärrettävää selitystä tällaiselle järjestelylle en ole kuullut... Tietääkö joku asiasta?

• itu

olen kuin Johannes. Toivottavasti Pokrova kehittyisi oikeaksi luostariksi.

Mutta mitä mieltä olette tästä? Voiko luostari syntyä niin, että maallikko perustaa sen ja hänet vihitään munkiksi jne.

Vai tulisiko asian kehittyä toisin, eli niin, että kokenut munkki lähetetään luostarista jonnekin perustamaan uusi luostari. Näin luostariperinne siirtyisi luontevasti paikasta toiseen.

Itse olen jälkimmäisen kannalla. Mutta Pokrovaa en tunne, eikä tätä siksi saa katsoa kritiikiksi sitä kohtaan sinällään. Olen vain pohtinut asiaa.

Toisaalta kaukana historiassa munkit olivat erakkoja, jotka pakenivat maailmaa ilman yhteisöä. Yhteisö sitten muodostui heistä tai heidän ympärilleen.

Entä te arvon veljet. Mitäpä tuumailette, onko tässä ongelmaa?

• Publikaani
        itu kirjoitti:

olen kuin Johannes. Toivottavasti Pokrova kehittyisi oikeaksi luostariksi.

Mutta mitä mieltä olette tästä? Voiko luostari syntyä niin, että maallikko perustaa sen ja hänet vihitään munkiksi jne.

Vai tulisiko asian kehittyä toisin, eli niin, että kokenut munkki lähetetään luostarista jonnekin perustamaan uusi luostari. Näin luostariperinne siirtyisi luontevasti paikasta toiseen.

Itse olen jälkimmäisen kannalla. Mutta Pokrovaa en tunne, eikä tätä siksi saa katsoa kritiikiksi sitä kohtaan sinällään. Olen vain pohtinut asiaa.

Toisaalta kaukana historiassa munkit olivat erakkoja, jotka pakenivat maailmaa ilman yhteisöä. Yhteisö sitten muodostui heistä tai heidän ympärilleen.

Entä te arvon veljet. Mitäpä tuumailette, onko tässä ongelmaa?

Samaa olen itse miettinyt. Koska en itsekään tunne Pokrovan tilannetta niin en halua asiaa hirmuisesti kritisoida.
        Hassua on kuitenkin se, että joku päättää, että nyt tästä tehdään luostari jne.
        Jos tuon yhteisön luonne on sellainen, että se toimii "hengellisenä magneettina" niin hyvä. Silloin asiaa tulee pohtia vakavasti. Jos se taas on jonkinmoinen paikallinen kuppikunta, joka vain haluaa luostarin statuksen, niin sitten asiaa pitää varmasti miettiä vakavasti uudestaan.
        Mutta miten se on? Millainen paikka tuo Pokrova on?

• Lentojätkä

Heti alkuun sanon etten ole ortodoksi. Kuitenkin pidän tuota luostarihankettanne hyvänä ajatuksena. Nykyisen kiireisen ja stressaavan maailman keskellä olisi hyvä olla joku hiljentymispaikka. Olen käynyt siellä Heinävedellä Valamossa ja Lintulassa. Olen yöpynytkin Lintulassa. Ovat molemmat todella mahtavia paikkoja. Nousevat toisinaan mieleen kesken kiireisen työpäivänkin. Ovat vain niin kaukana ettei usein pääse. Olisi mukava kuulla tuon uuden luostarihankkeenne etenemisestä.

• Effata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe