Pokrovasta luostari

Serafim

Ymmärtääkseni ortodoksinen kirkko on pitkään haaveillut/ suunnitellut luostaria Etelä-Suomeen.
Eikö Pokrovan yhteisöstä Kirkkonummella voisi kasvaa toivottu "oikea" luostari?!?

8

1192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johannes

Toivottavasti jonain päivänä näin tapahtuisi. Aloite on hyvä, mutta tarvitaan vielä paljon työtä. Pokrovassa tulisi olla omasta takaa pappismunkki ja yhteisön olisi hyvä olla kirkon eikä yksityisen henkilön ylläpitämä.

• xyz

Ei kai luostari voi olla kirkon ylläpitämä? Luostarin pitänee tietystikin olla itsensä ylläpitämä.

• Johannes
        xyz kirjoitti:

Ei kai luostari voi olla kirkon ylläpitämä? Luostarin pitänee tietystikin olla itsensä ylläpitämä.

Myönnän olleeni ilmaisussani epätarkka. Tarkoitin sitä, että yksityinen taho ei omista luostaria. Luostarin taustayhteisö on viime kädessä kirkko, vaikka luostari yhteisönä omistaa omaisuutensa ja sen pitää olla omavarainen. On kuitenkin muistettava, että luostaritkin ovat seurakuntia ja poikkeuksetta hiippakunnan piispan alaisuudessa.

• Pavel
        Johannes kirjoitti:

Myönnän olleeni ilmaisussani epätarkka. Tarkoitin sitä, että yksityinen taho ei omista luostaria. Luostarin taustayhteisö on viime kädessä kirkko, vaikka luostari yhteisönä omistaa omaisuutensa ja sen pitää olla omavarainen. On kuitenkin muistettava, että luostaritkin ovat seurakuntia ja poikkeuksetta hiippakunnan piispan alaisuudessa.

"On kuitenkin muistettava, että luostaritkin ovat seurakuntia ja poikkeuksetta hiippakunnan piispan alaisuudessa."

Ns stavropegiaaliset (ven stavropigialjnyij) luostarit ovat tästä säännöstä poiketen suoraan patriarkan tai muussa arvossa olevan paikalliskirkon johtajan alaisuudessa ohi paikallisen piispan. Tällaisia on maailmassa paljon, taitaapa Laatokan Valamokin olla (nykyään?) suoraan patriarkan alainen.

Ihan ymmärrettävää selitystä tällaiselle järjestelylle en ole kuullut... Tietääkö joku asiasta?

• itu

olen kuin Johannes. Toivottavasti Pokrova kehittyisi oikeaksi luostariksi.

Mutta mitä mieltä olette tästä? Voiko luostari syntyä niin, että maallikko perustaa sen ja hänet vihitään munkiksi jne.

Vai tulisiko asian kehittyä toisin, eli niin, että kokenut munkki lähetetään luostarista jonnekin perustamaan uusi luostari. Näin luostariperinne siirtyisi luontevasti paikasta toiseen.

Itse olen jälkimmäisen kannalla. Mutta Pokrovaa en tunne, eikä tätä siksi saa katsoa kritiikiksi sitä kohtaan sinällään. Olen vain pohtinut asiaa.

Toisaalta kaukana historiassa munkit olivat erakkoja, jotka pakenivat maailmaa ilman yhteisöä. Yhteisö sitten muodostui heistä tai heidän ympärilleen.

Entä te arvon veljet. Mitäpä tuumailette, onko tässä ongelmaa?

• Publikaani
        itu kirjoitti:

olen kuin Johannes. Toivottavasti Pokrova kehittyisi oikeaksi luostariksi.

Mutta mitä mieltä olette tästä? Voiko luostari syntyä niin, että maallikko perustaa sen ja hänet vihitään munkiksi jne.

Vai tulisiko asian kehittyä toisin, eli niin, että kokenut munkki lähetetään luostarista jonnekin perustamaan uusi luostari. Näin luostariperinne siirtyisi luontevasti paikasta toiseen.

Itse olen jälkimmäisen kannalla. Mutta Pokrovaa en tunne, eikä tätä siksi saa katsoa kritiikiksi sitä kohtaan sinällään. Olen vain pohtinut asiaa.

Toisaalta kaukana historiassa munkit olivat erakkoja, jotka pakenivat maailmaa ilman yhteisöä. Yhteisö sitten muodostui heistä tai heidän ympärilleen.

Entä te arvon veljet. Mitäpä tuumailette, onko tässä ongelmaa?

Samaa olen itse miettinyt. Koska en itsekään tunne Pokrovan tilannetta niin en halua asiaa hirmuisesti kritisoida.
        Hassua on kuitenkin se, että joku päättää, että nyt tästä tehdään luostari jne.
        Jos tuon yhteisön luonne on sellainen, että se toimii "hengellisenä magneettina" niin hyvä. Silloin asiaa tulee pohtia vakavasti. Jos se taas on jonkinmoinen paikallinen kuppikunta, joka vain haluaa luostarin statuksen, niin sitten asiaa pitää varmasti miettiä vakavasti uudestaan.
        Mutta miten se on? Millainen paikka tuo Pokrova on?

• Lentojätkä

Heti alkuun sanon etten ole ortodoksi. Kuitenkin pidän tuota luostarihankettanne hyvänä ajatuksena. Nykyisen kiireisen ja stressaavan maailman keskellä olisi hyvä olla joku hiljentymispaikka. Olen käynyt siellä Heinävedellä Valamossa ja Lintulassa. Olen yöpynytkin Lintulassa. Ovat molemmat todella mahtavia paikkoja. Nousevat toisinaan mieleen kesken kiireisen työpäivänkin. Ovat vain niin kaukana ettei usein pääse. Olisi mukava kuulla tuon uuden luostarihankkeenne etenemisestä.

• Effata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe