xanor

jaa

hei onko kellään kokemusta että xanorista tulisi hermostuneeksi, itse aloitin sin paniikkii sepram ja nyt tuntuu että kaikki hermostuttaa kun ennen oeln ollut aina tasapainoinen ja hyvällä tuulella.. Siis tulee todella sellaisia hermostuneneisuus kohtauksia, tekis mieli jopa lyödä.. Vai onkohan tää jotai muuta sit? kai tässä hulluks on tulossa, kuten kokoajan pelkää paniikkihäiriön takia. eka kerta kun syön "pääasia" lääkkeitä, ei aikasemmin ole ollut mitää.. (2vk) syönyt..

21

3419

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla

Olen käyttänyt Xanoria paniikkihäiriöön jo useam-
      man vuoden, enkä ole huomannut mitään sellaisia
      sivuvaikutuksia kuin sinulla.
      Lisäksi minulla on Zoloft, jonka avulla olen
      päässyt noista ikävistä paniikkikohtauksista mel-
      kein kokonaan.

• Laama

Millä annostuksella syöt ja monesti päivään? Jos hermostuneisuus jatkuu, kannattaa vaihtaa toiseen rauhoittavaan.

• jjjjj

kun lääkkeen vaikutus lakkaa ja sit kun sitä ei heti saa niin sitä tulee niin kauheet vierotus tuskat että sitä on saatava!! vaikka mistä..ei kannata syödä kauan aikaa ainakaan.

• kaikille

Itse jouduin lopettamaan Xanorin melko lyhyeen, kun alkoi tulla pelkkiä negatiivisia asioita mieleen. Itsetuhoiset ajatukset täyttivät koko pään ja ahdistus sen kuin lisääntyi. Lisäksi vatsani alkoi kapinoimaan Xanoria vastaan ja sain kamalan refluksi-taudin: rintaa poltti ja puristi ja kurkussa oli niin suuri pala, että tunsin tukehtuvani.

Lopetettaessa tuli pahat vieroitusoireet: monta päivää päänsärkyä ja unettomuutta ja käsien tärinää. Yöllä säpsähtelin jatkuvasti hereille.

Xanor on hyvä niille, joille se sopii. Mutta sitä on turha jatkaa väkisin, jos se ei tunnu auttavan juuri siihen vaivaan johon sitä on määrätty. Ota yhteys lääkäriisi. Korvaavia ja paremmin sinulle sopivia lääkkeitä löytyy purkkikaupalla.

• xanor

Siis mitä korvaavia ja parempia tarkoitat, älä ehdota ssri kuitenkaan (mulle), vai joku toinen bentso vai mikä?

• Ovidiu
        xanor kirjoitti:

Siis mitä korvaavia ja parempia tarkoitat, älä ehdota ssri kuitenkaan (mulle), vai joku toinen bentso vai mikä?

Onhan noita keskipitkävaikutteisia bentsoja muitakin markkinoilla. Alpratsolaamia on suosittu ehkä juuri siksi, että sen on todettu auttavan myös masennukseen, koska siinä on triatsolorengas (älkää kysykö minulta mikä se on).

Oksatsepaami (Oxepam, Opamox, Oxamin) tai loratsepaami (Temesta) korvaavina lääkkeinä tulevat heti mieleeni. Jos haluaa nopeasti alkavaa mutta pitkävaikutteista tehoa, kannattanee keskustella lääkärin kanssa diatsepaamista (Diapam, Stesolid, Medipam).

• Milla
        Ovidiu kirjoitti:

Onhan noita keskipitkävaikutteisia bentsoja muitakin markkinoilla. Alpratsolaamia on suosittu ehkä juuri siksi, että sen on todettu auttavan myös masennukseen, koska siinä on triatsolorengas (älkää kysykö minulta mikä se on).

Oksatsepaami (Oxepam, Opamox, Oxamin) tai loratsepaami (Temesta) korvaavina lääkkeinä tulevat heti mieleeni. Jos haluaa nopeasti alkavaa mutta pitkävaikutteista tehoa, kannattanee keskustella lääkärin kanssa diatsepaamista (Diapam, Stesolid, Medipam).

Miksi ehdottaisit tällaisia "tabuja", mitkä aiheut-
        tavat tosi nopesti riippuvuutta? Ymmärrän, jos on
        akuutti tilanne, voi vähän aikaa näistä olla apua.
        Pidemmän päälle tuskin hyödyttää. Kun 92-vuotias
        äitini käyttää unilääkkeenä 2 Oxepania iltaisin,
        kyllä hänelle jo suon sen. Mutta nuorempana ei pi-
        täisi vielä "jäädä koukkuun" näiden kanssa.

• Laama
        Milla kirjoitti:

Onhan se ikävää kun joutuu syömään koukuttavia rauhoittavia. Itse olen nuori henkilö, jonka pelot yltyi niin kovaksi, että jäin kotiin. Xanorilla voi nyt liikkua koulussa ja kaupungilla. En tosin vielä pitkiä aikoja, mutta pikku hiljaa hyvää tulee. Tässä voi mennä ½-1 vuosikin, että siedätys saadaan tehtyä. Siinä ajassa koukuttaa.

otin riskin, koska en halua nuoruuttani viettää neljän seinän sisällä.

• ei hävettävää
        Milla kirjoitti:

Jos psyyke sairastuu ja sitä varten on olemassa lääkkeet, jotka auttavat, miksi ihmeessä niitä ei voi käyttää? Onko sinusta parempi, että ihmiset sekoavat ja joutuvat laitoksiin tai vielä pahempi avohoitoon ilman lääkkeitä?

Jos sinulla on käsi poikki, et kai ala hurskastelemaan että turha tätä on korjata, rikki mikä rikki. Se on luonnon laki.

Psyykenlääkkeet ovat auttaneet minua selviytymään läheisten ihmisten kuolemien aiheuttamista paniikki- ja ahdistusreaktioista. Ilman niitä olisin kai Hesperiassa.

Lääkkeistä pääsee eroon, jos sen tekee vähitellen eikä yhtäkkiä. Eikä jää takuulla mitään piilovaikutuksia kummittelemaan aivoihin.

Joten jätä hurskastelut sikseen ja ala ymmärtää ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin sinä. Empatiaa pliis!

• X-xanoristi
        ei hävettävää kirjoitti:

Jos psyyke sairastuu ja sitä varten on olemassa lääkkeet, jotka auttavat, miksi ihmeessä niitä ei voi käyttää? Onko sinusta parempi, että ihmiset sekoavat ja joutuvat laitoksiin tai vielä pahempi avohoitoon ilman lääkkeitä?

Jos sinulla on käsi poikki, et kai ala hurskastelemaan että turha tätä on korjata, rikki mikä rikki. Se on luonnon laki.

Psyykenlääkkeet ovat auttaneet minua selviytymään läheisten ihmisten kuolemien aiheuttamista paniikki- ja ahdistusreaktioista. Ilman niitä olisin kai Hesperiassa.

Lääkkeistä pääsee eroon, jos sen tekee vähitellen eikä yhtäkkiä. Eikä jää takuulla mitään piilovaikutuksia kummittelemaan aivoihin.

Joten jätä hurskastelut sikseen ja ala ymmärtää ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin sinä. Empatiaa pliis!

Psyyke parannukseen on kait muutakin kuin
        Koukuttava xanor ,
        jos vaikka käsi poikki ei siihen kipuun heroiinia anneta vaan muuta lievittävää.

Xanor on heroiiniin verrattava lääke siitä on tosi mahtavat vieroitus oireet itselläni meni 5 yötä valvoessa ja vapisin vilussa ja hiessä
        ja kuulin kuuloja.

En ottanut siitäkään opiksi ja jouduin sitten taas uudelleen viekuille ja sama kauheus.

Xanor pitempi aikaisella säännöllisellä käytöllä menettää tehonsa ei poista masennusta eikä pelkoja se lamaa vaan ja sitten menettää mielenkiinnon kaikkeen ja makaa vaan omassa liemessään onnellisena ja sen ottaminen on vaan sitten vieroitusoireiden poistamista sillä ne odottavat viekut on kyllä tosi mahtavat.

Itse vedin kaksi vuotta säännöllisesti enemmän tai vähemmän Xanoria
        en taatusti enää tai yritän olla ilman sitä myrkkyä.

On se ihme ettei lekurit vieläkään tajua mitä vaaroja on Xanorista saisivat itse vetää muutama kuukauden enemmältikin Xanoria ja lopettaa heti siihen niin saisivat itse ainakin kokea mitä määräilevät ``lääkkeeksi``

• beibihei
        Milla kirjoitti:

No ei niit lääkkeit perkele välttämättä IIHAN huvin vuoks napsita. Podetko ite voimakasta ahdistusta, laaja-alaista paniikkihäiriötä ja unettomuutta? Näihin Xanor on sopimu mulle hyvin, oon syöny vuosia. Ei terveydellisiä haittavaikutuksia. Hyvä lääke. Mut sitähän intomieliset moralistit ei toiselle sois, ku ITELLÄ ei oo mitään vaivaa ja lenkkeily auttaa.

Suomessa ihmiset on muuten kansainvälisten tilastojen mukaan ALIlääkittyjä sillo puhutaan kipu-ja psyykenlääkkeistä, ei ylilääkittyjä kuten monet kuvittelee.

Meil ollaan aina niin hysteerisii jos joku käyttää jotain laboratorios kehitettyy lääkettä ja siin on pienikään riippuvuuden pelko; niinku se riippuvuus ois maailman karmein asia. Jos joku tulee kohtuuterapeuttisella annostuksella riippuvaiseks lääkkeestä jota tarvitsee, niin KENELTÄ se on jotain pois, Milla?
        Elä sä omaa lääkkeetöntä elämääs äläkä tarjoo omaa absoluuttista ja moralistista elämäntyyliäs ihan joka iikalle.

PS. Voi olla et sekin päivä koittaa jollon tuut tarvitsemaan jotain lääkettä säännöllisesti.

• beibeehei
        X-xanoristi kirjoitti:

Koukuttava xanor ,
        jos vaikka käsi poikki ei siihen kipuun heroiinia anneta vaan muuta lievittävää.

Xanor on heroiiniin verrattava lääke siitä on tosi mahtavat vieroitus oireet itselläni meni 5 yötä valvoessa ja vapisin vilussa ja hiessä
        ja kuulin kuuloja.

En ottanut siitäkään opiksi ja jouduin sitten taas uudelleen viekuille ja sama kauheus.

Xanor pitempi aikaisella säännöllisellä käytöllä menettää tehonsa ei poista masennusta eikä pelkoja se lamaa vaan ja sitten menettää mielenkiinnon kaikkeen ja makaa vaan omassa liemessään onnellisena ja sen ottaminen on vaan sitten vieroitusoireiden poistamista sillä ne odottavat viekut on kyllä tosi mahtavat.

On se ihme ettei lekurit vieläkään tajua mitä vaaroja on Xanorista saisivat itse vetää muutama kuukauden enemmältikin Xanoria ja lopettaa heti siihen niin saisivat itse ainakin kokea mitä määräilevät ``lääkkeeksi``

Anna mun nauraa, saanhan mä?
        Xanor (alpratsolaami) ei oo lähelläkään heroiinia (diasetylmorfiinia) joka on 8 kertaa morfiiniakin vahvempaa.
        Xanor on siihen verrattuna aikas lasten leikkiä.

Toki alpratsolaamin viekut on aika nihkeet, sama juttu diapamissa, tupakassa ja jopa SSRI-lääkkeissä (vai lekurit ei sitä myönnä), hitaasti ne pitää lopettaa. Onks sut pantu kylmälle kalkkunalle? Tsat tsat.

Mut jos heroiinin tai muun opiaatin käytön lopettaa tost noin vaan, ni kyl mun kokemus oli et se oli ihan toista luokkaa ku joku xanor. "2 viikkoo valvoin, vihlovaa luusärkyä, oksentelua, jatkuvasti ripulipaskalla, vatsakramppeja, hirvee masennus, helvetillinen kutina, ja mitä viel.
        Heroiinii on aika vaikee Suomen olosuhteissa lopettaa vähitellen, xanorin tapauksessa se onnistuu.

• mollamaija
        X-xanoristi kirjoitti:

Koukuttava xanor ,

ja kuulin kuuloja.

Olipa tarinaa kerrakseen. Itse tarvitsin xanoria 9 vuoden ajan ja aloitin suurella annoksella, koska minulla oli vaikea PH. Opiskelin itseni terveydenhoitajaksikin vaikka xanoria tarvitsin koko ajan. Ennen valmistumistani kerroin psykiatrilleni haluavani lopettaa xanorin ja psyk. sanoi sen olevan vaikeaa koska olin niin fyysisesti kuin psyykkisestikkin tottunut siihen. 0.5 mg xanor vaihdettiin 0.25 mg ja pikku hiljaa 6kk ajan pienensin ja pienensin annosta ja nyt viisi vuotta on kulunnut viiemisen xanor puolikkaan ottamisesta. En ole turvautunut ko. valmisteeseen vaan tarvittaessa minulla on propral 40mg. Xanor oli ainoa valmiste jota otin tuon 9 vuoden aikana. Yritin aloittaa seronilia, busbaria, anifranilia, cipramilia jne, mutta ne ei sopineet minulle.

Joten olkaa huoletta, xanor ei todellakaan ole heroiiniin verrattava valmiste. Se on sairauden hoitoon tarkoitettu, ja oikea oppisesti otettuna paras mahdollinen valmiste PH:ssa.
        Lopettakaa pikku hiljaa ja ongelmia ei varmastikkaan tule olemaan.

• mollamaija
        Milla kirjoitti:

Itse " jouduin " ottamaan xanoria 9 vuoden ajan, koska ilman en oli voinnut olla ja toimia ns. normaalisti. Opiskelin ammatin itselleni ja samalla otin xanoria, jotta pystyin suoriutumaan kaikesta. Itse olen aina ollut terveellisten e.tapojen noudattaja. En juopottele, tupakoi jne, mutta 19v sairastuin laaja-alaiseen PH ja sen takia xanorista tuli minun pelastajani. Nyt olen jo 5 vuotta sitten lopettanut ko. valmisteen ja olen voinnut ok. Ihmiset kun ei voi valmistautua tulevaan vaan kaikki on otettava mika annetaan.

Ja on olemassa paljon sairauksia joihin on pakko ottaa erilaisia resepti-valmisteita, vaikka ei haluaisikaan.

• Milla
        beibihei kirjoitti:

No ei niit lääkkeit perkele välttämättä IIHAN huvin vuoks napsita. Podetko ite voimakasta ahdistusta, laaja-alaista paniikkihäiriötä ja unettomuutta? Näihin Xanor on sopimu mulle hyvin, oon syöny vuosia. Ei terveydellisiä haittavaikutuksia. Hyvä lääke. Mut sitähän intomieliset moralistit ei toiselle sois, ku ITELLÄ ei oo mitään vaivaa ja lenkkeily auttaa.

Suomessa ihmiset on muuten kansainvälisten tilastojen mukaan ALIlääkittyjä sillo puhutaan kipu-ja psyykenlääkkeistä, ei ylilääkittyjä kuten monet kuvittelee.

Meil ollaan aina niin hysteerisii jos joku käyttää jotain laboratorios kehitettyy lääkettä ja siin on pienikään riippuvuuden pelko; niinku se riippuvuus ois maailman karmein asia. Jos joku tulee kohtuuterapeuttisella annostuksella riippuvaiseks lääkkeestä jota tarvitsee, niin KENELTÄ se on jotain pois, Milla?
        Elä sä omaa lääkkeetöntä elämääs äläkä tarjoo omaa absoluuttista ja moralistista elämäntyyliäs ihan joka iikalle.

PS. Voi olla et sekin päivä koittaa jollon tuut tarvitsemaan jotain lääkettä säännöllisesti.

Beibihei, lueppas viestini 24.11. Otsikko "minulle
        sopinut".
        Sairastuin laaja-alaiseen pan.häiriöön ja vakavaan
        masennukseen vuonna -92. Lukematon määrä lääkkeitä
        jouduttiin kokeilemaan, ennen kuin löytyi minulle
        sopiva. Diapamiakin söin ja vähän liikaa. Kolmen
        viikon vieroitus suljetulla osastolla. Että kyllä
        jotain tiedän noista kolmiolääkkeistäkin.
        Tällä kokemuksella voin todeta, että en kenellekään
        haluaisi vastaavaa, siksi kirjoitin siten koukkuun
        jäämisestä. Olen jo yli 50-vuotias, eihän minulla
        ole niin väliä enää, mutta nuoria ihmisiä käy sää-
        liksi. Tietysti vastaat, että säälikin on sairaut-
        ta. Laitan nyt pisteen tähän keskusteluun, jatka
        sinä, jos huvittaa.

• Ovidiu
        Milla kirjoitti:

Siksi ehdotin noita valmisteita, koska mikäli Xanor ei jostain syystä sovi (alpratsolaami on aiheuttanut mitä ihmeellisempiä oireita eri ihmisille - ja tästähän oli kyse!), voi kokeilla jotakin muuta bentsoa, jonka sivuvaikutukset ovat vähemmän haitallisia.

Bentsodiatsepiinilääkityksiä ei koskaan saisi lopettaa "seinään". Senkin vuoksi on parempi vaihtaa ainakin alussa bentsosta toiseen ja sitten, kun tarvetta lääkitykselle ei enää ole, lopetella asteittain sitä lääkärin ohjeen mukaan.

Itse saan apua essentielliin vapinaan (fyysinen oireyhtymä, neurologin tekemä dg.) Rivatrilista (klonatsepaami). Joudun sitä luultavimmin käyttämään lopun elämäni ajan. Mitään ongelmia lääkkeen kanssa ei ole. Ainoa pelättävissä oleva probleema syntyisi, jos joutuisin olemaan muutaman päivän ilman lääkettä. Olen siis riippuvainen siitä - myönteisessä mielessä.

• Xanor
        Ovidiu kirjoitti:

Onhan nuokin käyty läpi. Mulle taas lääkäri sanoi että xanor vaikuttaa pidempään kuin diapam jota ehdotin, mielenkiintoista.

• Xanor
        mollamaija kirjoitti:

Olipa tarinaa kerrakseen. Itse tarvitsin xanoria 9 vuoden ajan ja aloitin suurella annoksella, koska minulla oli vaikea PH. Opiskelin itseni terveydenhoitajaksikin vaikka xanoria tarvitsin koko ajan. Ennen valmistumistani kerroin psykiatrilleni haluavani lopettaa xanorin ja psyk. sanoi sen olevan vaikeaa koska olin niin fyysisesti kuin psyykkisestikkin tottunut siihen. 0.5 mg xanor vaihdettiin 0.25 mg ja pikku hiljaa 6kk ajan pienensin ja pienensin annosta ja nyt viisi vuotta on kulunnut viiemisen xanor puolikkaan ottamisesta. En ole turvautunut ko. valmisteeseen vaan tarvittaessa minulla on propral 40mg. Xanor oli ainoa valmiste jota otin tuon 9 vuoden aikana. Yritin aloittaa seronilia, busbaria, anifranilia, cipramilia jne, mutta ne ei sopineet minulle.

Joten olkaa huoletta, xanor ei todellakaan ole heroiiniin verrattava valmiste. Se on sairauden hoitoon tarkoitettu, ja oikea oppisesti otettuna paras mahdollinen valmiste PH:ssa.
        Lopettakaa pikku hiljaa ja ongelmia ei varmastikkaan tule olemaan.

Itsekin olen huomannut tuon propralin toimivuuden, mulla vaan on 10-20 millisiä päivässä ja jos syön yli reseptin niin sitten on pakko pärjäillä välillä ilman eli xanorilla. Pitää kait kerjätä propralia enemmän sitten kun käyn reseptiä uusimassa. Xanorin ongelma mulla kun on se että jos syön vähänkin liikaa niin toleranssi kasvaa ja se ei vaikuta ja taas pitää pitää välipäiviä että saan toleranssin normaali tasolle.

• mollamaija
        Xanor kirjoitti:

Itsekin olen huomannut tuon propralin toimivuuden, mulla vaan on 10-20 millisiä päivässä ja jos syön yli reseptin niin sitten on pakko pärjäillä välillä ilman eli xanorilla. Pitää kait kerjätä propralia enemmän sitten kun käyn reseptiä uusimassa. Xanorin ongelma mulla kun on se että jos syön vähänkin liikaa niin toleranssi kasvaa ja se ei vaikuta ja taas pitää pitää välipäiviä että saan toleranssin normaali tasolle.

Itse otan propraliakin vain ja ainoastaan tarvittaessa, muutoin en ota. Eli n. 5-10krt kk:ssa, ja vain 20 mg eli puolet tuosta 40 mg:sta.

Xanoria en ole ottanut 5 vuoteen ja toivottavasti ei tarvitse koskaan aloittaa uudestaan. Mutta xanor on paras PH:n hoidossa.

• mollamaija
        Milla kirjoitti:

Beibihei, lueppas viestini 24.11. Otsikko "minulle
        sopinut".
        Sairastuin laaja-alaiseen pan.häiriöön ja vakavaan
        masennukseen vuonna -92. Lukematon määrä lääkkeitä
        jouduttiin kokeilemaan, ennen kuin löytyi minulle
        sopiva. Diapamiakin söin ja vähän liikaa. Kolmen
        viikon vieroitus suljetulla osastolla. Että kyllä
        jotain tiedän noista kolmiolääkkeistäkin.
        Tällä kokemuksella voin todeta, että en kenellekään
        haluaisi vastaavaa, siksi kirjoitin siten koukkuun
        jäämisestä. Olen jo yli 50-vuotias, eihän minulla
        ole niin väliä enää, mutta nuoria ihmisiä käy sää-
        liksi. Tietysti vastaat, että säälikin on sairaut-
        ta. Laitan nyt pisteen tähän keskusteluun, jatka
        sinä, jos huvittaa.

hei olen ihan utelias, kun mainitsit tuosta diapam -vieroituksestasi suljetulla osastolla. Vaikuttaa hieman erikoiselta, kun itse terveydenhoitajana en moista ole kohdannut. Oliko sinulla itsemurha yrit. ? vai aiheuttiko diapam kohdallasi niin sanotun " psykoosin " liikaa otettuna ? vieroituksia hodetaan muilla keinoin normaalisti, siis resepti- vieroituksia, eriasia on huume- vieroitukset.

• Milla
        mollamaija kirjoitti:

hei olen ihan utelias, kun mainitsit tuosta diapam -vieroituksestasi suljetulla osastolla. Vaikuttaa hieman erikoiselta, kun itse terveydenhoitajana en moista ole kohdannut. Oliko sinulla itsemurha yrit. ? vai aiheuttiko diapam kohdallasi niin sanotun " psykoosin " liikaa otettuna ? vieroituksia hodetaan muilla keinoin normaalisti, siis resepti- vieroituksia, eriasia on huume- vieroitukset.

Eihän näihin vanhoihin juttuihin oikein mielellään
        palaisi, ainakaan kovin syvällisesti. Ko. hoitojak-
        so tapahtui v. -94. Silloinen psykiatrini (yksityi-
        nen) vain katsoi tilanteen sellaiseksi, etten siitä
        yksin selviäisi.
        Olin todella yksin, ei ystäviä (enää silloin). Kyl-
        lä siinä mielessä kävi itsetuhoajatuksiakin.
        Siihen aikaan sentään vielä pääsi sairaalahoitoon
        aika helposti, toista on nykyään (ainakin tällä seu-
        dulla, missä asun). Ja olihan siinä myös yhteiskäyt-
        töä alkoholin ja Diapamin kanssa.
        Elämäni on muuttunut siitä ajasta paljon. On tul-
        lut uusia ystäviä, on vakituinen miesystävä ja
        pieni koira. Pan.häiriö ja jatkuva lääkitys (nyt
        oikea) ovat kai silti seurana loppuelämän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2234
    2. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      24
      889
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      831
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      118
      819
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      753
    9. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe