KASTEEN LAHJA
JEESUKSEN KASTE JA KOETUS
Mark. 1:9-13
---
1:9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
1:12 Kohta sen jälkeen Henki ajoi hänet erämaahan.
1:13 Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää, ja saatana kiusasi häntä, ja hän oli petojen seassa; ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
--
Jeesuksen kotikaupunki oli Nasaret (9). Sieltä Hän vaelsi Johanneksen kastettavaksi Jordanille.
Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11). Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.
Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19). Tämän yhteyden tuo hyvin esiin Luther kastevirtensä ensimmäisessä säkeistössä:
1. Kun kasteen Jordan-virrassa
myös Kristus otti vastaan,/
vanhurskautta kaikkea
hän täytti ainoastaan./
Näin pyhitti hän kastehen
pyhäksi pesoksemme.
Se elämähän uutehen
vie alta syntiemme./
Kristuksen veren kautta.
(Martti Luther/virsi 218/vanha virsikirja)
--
Myös Isossa katekismuksessa tämä tulee hyvin esiin:
”Samalla tavalla, jopa vielä suuremmassa määrin, sinun pitää kastetta kunnioittaen arvostaa se ihanaksi Sanan tähden, koska Jumala itse sekä sanoin että teoin on sitä kunnioittanut ja vielä taivaasta käsin osoittamillaan ihmeillä vahvistanut.
Vai luuletko pilaksi sitä, että taivas Kristuksen kastattaessa itsensä avautui, Pyhä Henki tuli alas nähtävässä muodossa ja kaikki oli pelkkää jumalallista ihanuutta ja majesteettisuutta?” (Iso katekismus).
---
2. Silmämme näkee kasteessa
vain veden paljaastansa./
Vaan sana Hengen voimassa/
on siinä veden kanssa./
Uskossa meidät peitetään
Kristuksen pyhään vereen,/
kun synti siinä heitetään
kuin punaisehen mereen./
Uus luomus nousee sieltä.
(Virsi 218:2)
KASTEEN LAHJA
56
171
Vastaukset
JOH.3:5
KASTE EI OLE PELKKÄÄ VETTÄHebr. 6:1-2 mainitut opin alkeitten, JOIHIN KASTEKKIN KUULUU, taaksejättäminen ei tarkoita sitä, että ne olisivat vähemmän tärkeitä asioita.
Ne ovat päinvastoin kaiken perustus, jota ilman koko kristillisyytemme sortuu.
Ne meidän pitäisi osata niin hyvin ja säilyttää niin kirkkaasti mielessä, että voisimme vastaanottaa muutakin opetusta.
Ellei perustus ole kunnossa, niin joudumme helposti kaikkien opintuulten heiteltäviksi.
Paavali kirjoittaa: "...ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;..." (EF.4:14).
Seurakuntalaisten tulisi saada ravintoa, kasvaa ja kehittyä (Ef. 4:13).
Tämä tapahtuu oikean evankeliumin saarnan kautta, kun se otetaan vastaan.
Ellei näin tapahdu, jäämme pienen lapsen asteelle, epäkypsiksi. Ajelehdimme sinne tänne missä vain uudet tuulet puhaltavat ”ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa”.
Herra varjelkoon meitä niiltä!- tode*
Tapio522 kirjoitti:
Hebr. 6:1-2 mainitut opin alkeitten, JOIHIN KASTEKKIN KUULUU, taaksejättäminen ei tarkoita sitä, että ne olisivat vähemmän tärkeitä asioita.
Ne ovat päinvastoin kaiken perustus, jota ilman koko kristillisyytemme sortuu.
Ne meidän pitäisi osata niin hyvin ja säilyttää niin kirkkaasti mielessä, että voisimme vastaanottaa muutakin opetusta.
Ellei perustus ole kunnossa, niin joudumme helposti kaikkien opintuulten heiteltäviksi.
Paavali kirjoittaa: "...ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;..." (EF.4:14).
Seurakuntalaisten tulisi saada ravintoa, kasvaa ja kehittyä (Ef. 4:13).
Tämä tapahtuu oikean evankeliumin saarnan kautta, kun se otetaan vastaan.
Ellei näin tapahdu, jäämme pienen lapsen asteelle, epäkypsiksi. Ajelehdimme sinne tänne missä vain uudet tuulet puhaltavat ”ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa”.
Herra varjelkoon meitä niiltä!oma harhauttava opintuulensahan sekin oli, kun evlutissa uskottiin aikoinaan nk.lapsikasteen armoon eli lapsikasteen pelastavaan vaikutukseen.
tode* kirjoitti:
oma harhauttava opintuulensahan sekin oli, kun evlutissa uskottiin aikoinaan nk.lapsikasteen armoon eli lapsikasteen pelastavaan vaikutukseen.
"...evlutissa uskottiin aikoinaan nk.lapsikasteen armoon eli lapsikasteen pelastavaan vaikutukseen. "
Miten niin ennen?
Se on edelleenkin kirjattuna Evl-kirkon oppiin.
Evl-kirkon omassa sanakirjassa lapsikaste on kerrottu alla olevin sanoin:
"Kasteessa ihminen syntyy uudesti Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen ja lahjoittaa hänelle oman uskon. Kaste velvoittaa luottamaan Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. "
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kaste- tode*
Pe.ku kirjoitti:
"...evlutissa uskottiin aikoinaan nk.lapsikasteen armoon eli lapsikasteen pelastavaan vaikutukseen. "
Miten niin ennen?
Se on edelleenkin kirjattuna Evl-kirkon oppiin.
Evl-kirkon omassa sanakirjassa lapsikaste on kerrottu alla olevin sanoin:
"Kasteessa ihminen syntyy uudesti Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen ja lahjoittaa hänelle oman uskon. Kaste velvoittaa luottamaan Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti. "
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kastekäytännössä asia ei ole enää useinkaan noin. Lähes kaikki tuntemani evlutin uskovaiset uskovat pelastuksen olevan henkilökohtainen valinta, ei pakkolahja, jota vilautellaan vain häissä ja hautajaisissa.
Kunhan evlut saa nykyiset jytinät pois päiväjärjestyksestä, alkaa sen todellinen uskonpuhdistus. Mielenkiintoista on seurata, kuka silloin lähtee ja kuka jää. tode* kirjoitti:
käytännössä asia ei ole enää useinkaan noin. Lähes kaikki tuntemani evlutin uskovaiset uskovat pelastuksen olevan henkilökohtainen valinta, ei pakkolahja, jota vilautellaan vain häissä ja hautajaisissa.
Kunhan evlut saa nykyiset jytinät pois päiväjärjestyksestä, alkaa sen todellinen uskonpuhdistus. Mielenkiintoista on seurata, kuka silloin lähtee ja kuka jää."... alkaa sen todellinen uskonpuhdistus. "
Tarkoittanet vanhoillislestadiolaisten voittoa?
Ovathan he kirkon ylivoimaisesti vaikutusvaltaisin liike ja heidän oppinsa mukaan helvetin tuleen joutuu kaikki muut kuin lestadiolaiset.- Eenokki 12
tode* kirjoitti:
käytännössä asia ei ole enää useinkaan noin. Lähes kaikki tuntemani evlutin uskovaiset uskovat pelastuksen olevan henkilökohtainen valinta, ei pakkolahja, jota vilautellaan vain häissä ja hautajaisissa.
Kunhan evlut saa nykyiset jytinät pois päiväjärjestyksestä, alkaa sen todellinen uskonpuhdistus. Mielenkiintoista on seurata, kuka silloin lähtee ja kuka jää.Lutherilaiset pysyvän kaukana lahkojen opeista varsinkin vanhurskauttamisopista joka lutherilaisuudessa on oikein. Mainitsemani lahkokarismaattiset eivät liiku tunnustuksellisten joukoissa koska heille ei ole sijaa muualla kuin lahkolaisrottien joukossa.
Tämä todelle.
Tunnustukselliset eivät lähde lahkoihin vaan he pysyvät siinä ainoassa oikeassa lutherilaisessa tunnustuksessa missä ovat olleen uskoontulosta lähtien. - tode*
Pe.ku kirjoitti:
"... alkaa sen todellinen uskonpuhdistus. "
Tarkoittanet vanhoillislestadiolaisten voittoa?
Ovathan he kirkon ylivoimaisesti vaikutusvaltaisin liike ja heidän oppinsa mukaan helvetin tuleen joutuu kaikki muut kuin lestadiolaiset.no en, jätin lestadiolaiset kokonaan pois laskuista, en tosin sillä, etteikö heillä olisi osaa taivasten valtakunnassa, henkilökohtaisella tasolla.
Lestadiolaiset ja muut samantyyppiset evlut-lahkot ovat tosiaan yksi mielenkiintoinen sivujuonne, kun "aika on täysi". Vaikea on arkkipiispan homma tulevina päivinä, itkua ja hammasten kiristystä kaikki tyyni.
- voi, voi, voi
Huvittavaa tämä evlutin kasteen armo ja kasteessa pelastuminen! Vai onkohan niin, että tällä kaste-pelastus -periaatteella voi sitten olla homopappeja, naispappeja - ja kohta homoja vihitään homoliittoon jo kirkossakin. Eli kun on kumminkin jo pienenä vauvana kasteessa pelastunut, niin Jumalaa saa sitten loppu elämän pilkata kaikin voimin ja kaksin käsin!!!!! Ja oikein Jumalan huoneessa! ;D
- sokeutta sokeuden pä
eikö aloittajalle ala ollenkaan kirkastua mitä Sanaan on kirjoitettu?
kuolivuoteellekko asti se sokeus pysyy vai miten käy!?
miten te viitsitte tuota pulun tuubaa jauhaa koko elämänne josta ei Raamattu ei kukaan Apostoli ei Jeesus ei mitään esimerkkiä ei viittausta ei edes lämmintä höyryä siihen suuntaan, ja sitä te jauhatte!!
kyllä luulis että olis jo päänkuvauksen paikkaa mutta ei sieltä tietenkään mitään löydy kuten sanonta kuuluu hohhhoijaaa.- Tapio522eikirj.....
Miten sinä ymmärrät "VEDESTÄ JA HENGESTÄ"-syntymisen (Joh.3:5)?
Pysytään asiassa! - pysytään
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Miten sinä ymmärrät "VEDESTÄ JA HENGESTÄ"-syntymisen (Joh.3:5)?
Pysytään asiassa!Samalla tavalla kuin mitä Jeesus opettaa:
Teidän täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ"!!!
Ei alhaalta vedestä tai ihmisten seremonioista, vaan Jumalan Sanasta ja Hengestä. - Tapio522eikirj.....
pysytään kirjoitti:
Samalla tavalla kuin mitä Jeesus opettaa:
Teidän täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ"!!!
Ei alhaalta vedestä tai ihmisten seremonioista, vaan Jumalan Sanasta ja Hengestä.Miksi muutat veden Jumalan sanaksi (Joh.3:5)?
Henki-sanaa et kuitenkaan muuta?
Ei muuteta Jumalan sanaa. Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Miten sinä ymmärrät "VEDESTÄ JA HENGESTÄ"-syntymisen (Joh.3:5)?
Pysytään asiassa!Jumalan sanan uskossa kuuleminen on kuin sopiva kosteus, valo ja lämpötila keväiselle ruohikolle:
5. Mooseksen kirja 32
1 "Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!
2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.
3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme."- Tapio522eikirj.....
Sanaan on kirjoitettu: "VEDESTÄ JA HENGESTÄ".
Miksi et usko "niin kuin on kirjoitettu"? Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Sanaan on kirjoitettu: "VEDESTÄ JA HENGESTÄ".
Miksi et usko "niin kuin on kirjoitettu"?* Tapio, olisiko mahdollista, että et itse ymmärrä ruota kirjoittamaasi,
"VEDESTÄ JA HENGESTÄ". ? Mistä päättelet, että "vedestä" tarkoittaa ylipäätään kastevettä ? Jeesus kun ei sitä sano, miten sinä siis voit olla varma, että on kyse kastevedestä. Kun Jeesus toisaalla sanoo, että täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ, ja Hengestä ! Vesi ei voi olla , siis maanpäällä virtaava tai kraanasta tuleva vesi, ylhäältä ! Miten me siis voimme tietää, mistä vedestä Jeesus puhui ? Miten Tapio sinä voit olla vakuutettu mistä vedestä Jeesus puhuu ? Henki vesi ja veri, ne ovat yhtä. Mutta ei tästäkään Sanan kohdasta selviä mistä vedestä on kyse. Ja koska ne ovat yhtä, ja uudestisyntyminen tapahtuu ylhäältä Jumalan Hengen kasteessa,(1Kor.12:13.) niin vesi ei voi tarkoittaa maallista vettä, eihän se ole yhtä Hengen ja veren kanssa, jotka tulevat ylhäältä. Tuossa Raamatun kohdassa me saamme juoda samaa Henkeä, ei sanota kastevedestä mitään, vaan Hengessä kastamisesta, jossa yhteydessä saamme juodaksemme HENKEÄ , eli meihin tulee Pyhä Henki uudestisuntymässä, Jumalan Hengen kasteessa.
* Uudestisyntymiseen ei voi kuulua mitään täsätä maailmasta, eikä Raamattukaan sitä opeta, kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta, ja kasteessa liitetään Kristuksen ruumiiseen, Raamatussa aina uskovat kastettiin upottamlla Kristukseen, ja vedestä nouseminen symboloi Jeesuksen kanssa ylösnousemusta, kaste velvoittaa meidät seuraamaan Kristusta Hänen jalan jälissään, ei matkimalla, vaan Hänen opetustensa mukaisesti. Kysymys Tapiolle, mistä sinä saat lapsikasteen sopimaan tähän Raamatulliseen uudestisyntymiseen. Toivon, että vastaat kysymykseen, ette vaan tee vasta kysymystä tapasi tunien , vastaa ensin, kysy sitten , mikäli haluat jotain kysyä !
- JonesHenry
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Johanneksen Evankeliumi 8 luku jakeet 6-8
Jeesus voi tässä ihan hyvin puhua siitä, kuinka JUMALA tekee uskovista UUDELLEEN SYNTYNEITÄ kun hän herättää heidät KUOLLEISTA ikuisiin henki/astraali ruumiiseensa! Mistä olet varma, että tässä puhutaan KOKEMUKSESTA jonka ihminen kokee kun hänet on kastettu vedellä? - voi teiutä sokeita
Voiko joku olla niin taukki että kuvittelee jollain nesteellä joka maasta pumapataan tai sateena tulee alas luonnonkiertona olevan jotain tekemistä Jumalan Hengen ja sen synnyttämisen kanssa !!
älkää olko typeryksiä sentään enää tällä vuosiluvulla.
Jumalan Henki uudestisynnyttää ja vesi siinä on jotain symboolista metafooraa vaakatasoon nähden, joka toteutuu JO SYNTYNEEN kohdalla, mutta että kaivovesi olisi jokin syntymisen edellytys on suurta hulluutta jo, ei sen vähempää.
Puhuiko Jeesus ryövärille jostain vesikupista häh !- Tapio522eikirj.....
Jo Raamatun alkujakeissa voimme lukea vedestä ja Hengestä:
"Jumalan Henki liikkui vetten päällä! (1.Moos.1:2) Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Jo Raamatun alkujakeissa voimme lukea vedestä ja Hengestä:
"Jumalan Henki liikkui vetten päällä! (1.Moos.1:2)* Tapio, ei ole mitään kontekstiä kasteeseen, kun Jumala erotti vedet vesistä, ne oli luomis tapahtumia, eikä Punaisen meren ylitys ole mikään kasteen esikuva. Ja nehän oli tuomion vesiä, ne vedet hukutti israelin vastustajat. Arkki pelasti, veden kautta, ettei tuomipn vedet päässeet sisään arkkiin koska se kannatti arkin turvallisesti päämääräänsä ! Kaste ei pelalsta, ensin usko, sitten kaste, Jeesuskenkin mukaan !
* Jumalan Hengestä syntymällä uudesti, me pääsemme " Arkkiin", eli Jeesuskeen sisäisesti ja tulemme tuntemaan Jeesuksen sisäisesti, eikä siin ole mitään osaa vesikasteilla !- Eenokki 12
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Tapio, ei ole mitään kontekstiä kasteeseen, kun Jumala erotti vedet vesistä, ne oli luomis tapahtumia, eikä Punaisen meren ylitys ole mikään kasteen esikuva. Ja nehän oli tuomion vesiä, ne vedet hukutti israelin vastustajat. Arkki pelasti, veden kautta, ettei tuomipn vedet päässeet sisään arkkiin koska se kannatti arkin turvallisesti päämääräänsä ! Kaste ei pelalsta, ensin usko, sitten kaste, Jeesuskenkin mukaan !
* Jumalan Hengestä syntymällä uudesti, me pääsemme " Arkkiin", eli Jeesuskeen sisäisesti ja tulemme tuntemaan Jeesuksen sisäisesti, eikä siin ole mitään osaa vesikasteilla !Miksi kastaa upottamalla jos se ei ole muuta kuin kloorivettä? Tai pyllyn pesuvettä?
Sen kautta pääsee kyllä johonkin "arkkiin" rosvojen ja huorintekijöiden pitäessä siellä ilkamoitaan. Kun upotuskasteessa ei ole Jumalan sanaa se on pyhitetty perkkeleen sanalla ja hengellä joten sen kapteenina huseeraa the devil himself.
Peräsimessä tuuraa juudas iskariot mastossa tähystää ties vaikka Syli-vainio myrskylyhty kourassaan?
Sellaiset lahkojen kasteet PITÄÄ tunnustaa synniksi ja mieluiten kirkon papille joka kyllä liittää takaisin kirkkoon eksytetyn ja paatuneen helluntailaisenkin. Eenokki 12 kirjoitti:
Miksi kastaa upottamalla jos se ei ole muuta kuin kloorivettä? Tai pyllyn pesuvettä?
Sen kautta pääsee kyllä johonkin "arkkiin" rosvojen ja huorintekijöiden pitäessä siellä ilkamoitaan. Kun upotuskasteessa ei ole Jumalan sanaa se on pyhitetty perkkeleen sanalla ja hengellä joten sen kapteenina huseeraa the devil himself.
Peräsimessä tuuraa juudas iskariot mastossa tähystää ties vaikka Syli-vainio myrskylyhty kourassaan?
Sellaiset lahkojen kasteet PITÄÄ tunnustaa synniksi ja mieluiten kirkon papille joka kyllä liittää takaisin kirkkoon eksytetyn ja paatuneen helluntailaisenkin.* Ei tartte liittää, kun helluntailaset ovat kastetut Kristukseen, aivan niin kuin Raamattu opettaa, eenokilla ei ole Raamatun opetus hallussa, hän vain tunteilee ja näkee houreisia näkyjään, jotka settaa Sanan edelle jota sinun suusi kautta tänne palstalle ryöppyää ja saastutaa koko palstaa, silllä se, joka suusta lähtee saastuttaa, ! Jumalan lähteestä ei koskaan pulppua karvasta saastuttavaa vettä,
* Eenokki, jos helluntailainen lankee, huoruuteen tai muuhun syntiin, Hänellä on avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan, Raamattu sanoo helluntailaislle, " Jos joku syntiä tekeekin, hänellä on Puollustaja Jeesus Kristus, joka antaa kaikki synnit anteeksi, ja varsinkin uskovien Vapahtaja. Älä siis eenokki ole tuomari, tuomitset samalla itsesi !
- kevättä kohti
Jumalan Hengen uudestisynnyttämän ihmisen kastamiselle ei jää tarkoitusta eli merkitystä.
Ei uskon elämän alun, ei vaelluksen, eikä perille pääsyn kannalta tarvetta kastaa.
Ja kun pelastus on yksin uskosta, ei hän joka jos on kastettu väitäkään muuta eikä vetoa sellaiseen seikkaan, että "koska minut on kastettu".- erkki nimimerkki
Tässähän se on sanottu mitä tarkoittaa vedestä ja hengestä syntyminen:
"Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen" - Tapio522eikirj.....
erkki nimimerkki kirjoitti:
Tässähän se on sanottu mitä tarkoittaa vedestä ja hengestä syntyminen:
"Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen"Tarkoitatko, että vesi-sana merkitsee Henkeä?
Mielestäni vesi=vettä ja Henki=Henki (Joh.3:5).
Heti, Nikodeemuksen käymänsä keskustelun jälkeen, Johannes kertoo, kuinka Jeesus kastoi Juudean maaseudulla.(Joh.3:22, 4:1,2). - erkki nimimerkki
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Tarkoitatko, että vesi-sana merkitsee Henkeä?
Mielestäni vesi=vettä ja Henki=Henki (Joh.3:5).
Heti, Nikodeemuksen käymänsä keskustelun jälkeen, Johannes kertoo, kuinka Jeesus kastoi Juudean maaseudulla.(Joh.3:22, 4:1,2).Jeesus sanoi niin. Hän rinnasti veden ja Hengen.
Tuota jaetta ei voi mitenkään selittää muuten paitsi, jos haluaa uskoa Raamatun ulkopuolisiin selityksiin. - tode*
erkki nimimerkki kirjoitti:
Tässähän se on sanottu mitä tarkoittaa vedestä ja hengestä syntyminen:
"Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen"niinpä, minun ymmärtääkseni UT erottaa kyllä selvästi uudestisynnyttävän "elävän veden" ja "kasteveden":
Joh. 4:7 Niin tuli eräs Samarian nainen ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda.
4:9 Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.
4:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
4:11 Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
4:12 Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
4:14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään." erkki nimimerkki kirjoitti:
Jeesus sanoi niin. Hän rinnasti veden ja Hengen.
Tuota jaetta ei voi mitenkään selittää muuten paitsi, jos haluaa uskoa Raamatun ulkopuolisiin selityksiin.* Tapio, " Tarkoitatko, että vesi-sana merkitsee Henkeä?
Mielestäni vesi=vettä ja Henki=Henki (Joh.3:5). "?
* Niin, " mielestäsi"! Mutta kun Jumalan ajatukset on niin paljon korkeammat, kuin taivas on maasta, meidän ajatuksiamme.! Jeesus puhuu itsestään, kun vertaa, " mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä, on Henki." Jeesus syntyi Hengestä ja tuli Lihaksi, ja siksi Jeesus on Henki, ja Jumalalsta sanotaan, Jumala on Henki, niinpä Jeesus on enemmän kuin lihasta syntynyt, vaikka syntyikin Mariasta, mutta ei Miehen siemenstä, vaan vaimon, joka taas tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä.
: Ja kun me emme kukaan tiedä tuon Joh,3:5 perusteella, mitä vettä Jeesus tarkoitti, silloin vain Raamattu voi selittää Raamattua. Jeesus puhuu toisaalla vedestä, ei luonnollisesta, vaan taivaallisesta vedestä, " Tukaa ja ottakaa ja juokaa elämän vettä, joka tahtoo ottakoon ja juokoon, ja kun sitä vettä, jota Jeesus antaa hengelliseen janoon, tulee sen veden lähteeksi, joka kumpaa iankaikkiseen elämään. On siis tämä kontekstin kautta aivan varmaa ,että Jeesus puhui elämän vedestä sanoessaan, " Vedestä ja Hengestä, ja vahvistaa vielä, " Näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt. Kukaan ei siis voi syntyä uudesti kastevedestä, uskokaa Jumalaan ja uskokaa Minuun, sanoo Jeesus, eikö Tapio sinunkin jo olisi aika päästä mielenmuutokseen ja irti luterilaisuuden orjuudesta ja orjuuttavasta piintyneestä vauvakasteesta, jota et voi Raamatulla oikeaksi todistaa, kunhan selität ja selitätät , totuus kasteesta ei muutu. Jeesus sen todistaa. " Ensin usko, sitten kaste. !- Eenokki 12
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Tapio, " Tarkoitatko, että vesi-sana merkitsee Henkeä?
Mielestäni vesi=vettä ja Henki=Henki (Joh.3:5). "?
* Niin, " mielestäsi"! Mutta kun Jumalan ajatukset on niin paljon korkeammat, kuin taivas on maasta, meidän ajatuksiamme.! Jeesus puhuu itsestään, kun vertaa, " mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä, on Henki." Jeesus syntyi Hengestä ja tuli Lihaksi, ja siksi Jeesus on Henki, ja Jumalalsta sanotaan, Jumala on Henki, niinpä Jeesus on enemmän kuin lihasta syntynyt, vaikka syntyikin Mariasta, mutta ei Miehen siemenstä, vaan vaimon, joka taas tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä.
: Ja kun me emme kukaan tiedä tuon Joh,3:5 perusteella, mitä vettä Jeesus tarkoitti, silloin vain Raamattu voi selittää Raamattua. Jeesus puhuu toisaalla vedestä, ei luonnollisesta, vaan taivaallisesta vedestä, " Tukaa ja ottakaa ja juokaa elämän vettä, joka tahtoo ottakoon ja juokoon, ja kun sitä vettä, jota Jeesus antaa hengelliseen janoon, tulee sen veden lähteeksi, joka kumpaa iankaikkiseen elämään. On siis tämä kontekstin kautta aivan varmaa ,että Jeesus puhui elämän vedestä sanoessaan, " Vedestä ja Hengestä, ja vahvistaa vielä, " Näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt. Kukaan ei siis voi syntyä uudesti kastevedestä, uskokaa Jumalaan ja uskokaa Minuun, sanoo Jeesus, eikö Tapio sinunkin jo olisi aika päästä mielenmuutokseen ja irti luterilaisuuden orjuudesta ja orjuuttavasta piintyneestä vauvakasteesta, jota et voi Raamatulla oikeaksi todistaa, kunhan selität ja selitätät , totuus kasteesta ei muutu. Jeesus sen todistaa. " Ensin usko, sitten kaste. !Mohikaanin usko tuli toteennäytetyksi kun Mohin himoissaan otti toisen miehen vaimon.
Mohikaani ei ole uskossa eihän hänellä ole seurakuntaakaan tukenaan vaan jokainen helari karttaa Mohista kuin ruttotautista.
Henki joka imaisee öljyt autosta, ja kiikkutuolissa istuessa vilahtaa valo-olento huoneessa ei anna todistetta muusta kuin että Mohikaani on ehkä multipersoona tai sitten kuten luulen, valehtelee työkseen, hengen vaikuttamana.
- JonesHenry
Kaste on Raamatun mukaan tärkeä SYMBOLINEN toiminpide, joka osoittaa ihmisen KUULIAISUUDEN Yeshua Hamashia JULKISESTI!
Se ei kuitenkaan ainakaan Apostli Pietarin oman uskomuksen mukaan varsinaisesti PELASTA ketään!
"Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut."
1 Pietarin kirje 3 luku jakeet 18-22
"Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
Apostolien teot 10 luku jae 47- Tapio522eikirj.....
Kaste on siis mielestäsi "symbolinen toimenpide", eikä ole oikeasti sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevan esim. Room. 6:1-14 mukaan.
- kevättä kohti
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Kaste on siis mielestäsi "symbolinen toimenpide", eikä ole oikeasti sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevan esim. Room. 6:1-14 mukaan.
Uskoon tulleen kastaminen ei ole siinä mielessä Raamatullinen, että asia löytyisi apostolien käsityksistä ja toimintatavoista.
Apostolit eivät tunteneet että voi olla kastamaton uskova.
Toisaalta apostolien käsityksissä opetuslapseksi ohjattiin ('tehtiin') evankeliumin vastaanottaneet kastamalla.
Sitten vielä apostoleilla näyttää olleen se käsitys että edellisen perään voidaan kastaa koko perhekunta, uskoon tulleen isännän alainen joukko.
Siitä se lähti käyntiin Raamatullisena.
Edellisen johdosta Matt: 28:19 kertomaa Jeesuksen sanomaksi kerrottua ei voi pitää totena.
Jeesus sanoo sille joka häneen uskoo: sinun uskosi on sinut pelastanut, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi, mene äläkä enää syntiä tee. kevättä kohti kirjoitti:
Uskoon tulleen kastaminen ei ole siinä mielessä Raamatullinen, että asia löytyisi apostolien käsityksistä ja toimintatavoista.
Apostolit eivät tunteneet että voi olla kastamaton uskova.
Toisaalta apostolien käsityksissä opetuslapseksi ohjattiin ('tehtiin') evankeliumin vastaanottaneet kastamalla.
Sitten vielä apostoleilla näyttää olleen se käsitys että edellisen perään voidaan kastaa koko perhekunta, uskoon tulleen isännän alainen joukko.
Siitä se lähti käyntiin Raamatullisena.
Edellisen johdosta Matt: 28:19 kertomaa Jeesuksen sanomaksi kerrottua ei voi pitää totena.
Jeesus sanoo sille joka häneen uskoo: sinun uskosi on sinut pelastanut, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi, mene äläkä enää syntiä tee.* Kevättä kohti", sinulle ei ole alkuunkaan Sana haluussa, vedät asiat yhä vaan enemmän mutkille. " Älköön kovin monet ryhtykö opettajiksi, sillä...! Sinuun tämä Sana kyllä sopii j mene ensin lukemaan läksysi, ja tule sitten, kuhan olet uudestisyntynyt ja Pyhällä Hengellä täytetty, sitten sinulla on vasta lupa opettaa. 1Joh.2:27. !
- kevättä kohti
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Kevättä kohti", sinulle ei ole alkuunkaan Sana haluussa, vedät asiat yhä vaan enemmän mutkille. " Älköön kovin monet ryhtykö opettajiksi, sillä...! Sinuun tämä Sana kyllä sopii j mene ensin lukemaan läksysi, ja tule sitten, kuhan olet uudestisyntynyt ja Pyhällä Hengellä täytetty, sitten sinulla on vasta lupa opettaa. 1Joh.2:27. !
Mikähän siinä sitten onkin että 'Mohikaani_27' :n viestit eivät aiheuta mielelleni varteenotettavia tunnelmia. Hymyilläkään ei pitäisi noille tietämättömyyden räpellyksille kun Jumalakin ne kärsivällisesti vain nähdyksi toteaa. Vallan ihmettelen tätä rauhaa. Suosittelen etsivän arvioida ja löytää sama.
Se on totta että 'Mohikaani_27':n kirjoittelun anti on eri lähteestä kuin mitä minä kirjoitan. Jumala haluaa vapauttaa eikä sitoa ja jäytää. - kevättä kohti
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Kaste on siis mielestäsi "symbolinen toimenpide", eikä ole oikeasti sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevan esim. Room. 6:1-14 mukaan.
Osallistun 'tapion' hyvän kysymyksen käsittelyyn omasta puolestani.
Kastetta Room. 6:1-14 kerrottuna on pidettävä Paavalin käsityksenä kasteesta jossa uudestisynnytään.
Opetuksessa 'ensin uudestisyntyminen, sitten kaste' se kaste ei ole Paavalin tuossa tarkoittama kaste.
'Symbolinen toimenpide' onkin ainoa varteenotettava selitys vesikasteelle nimeltä uskovien kaste.
Myös kastamaton uskova voi lukea Room.6:1-14 kuin tarkoittavan uudestisyntymistä, kuin hän olisi kastettu ja kaste ei ole silloin kohdallansa vesikaste.
Sitten on hyvä ja syytäkin tietää mitä evankelisluterilaisessa kirkossa tarkoitetaan kasteella ja tavalla kastaa myös kirkon jäsenten syntyvät lapset. Ovatko ne kaikki tyhmiä, ne teologitkin kaikki?
Luther, tuo viisas mies, on ottanut oppinsa Raamatusta apostolien 'teologiasta' ja käytännöstä.
Sitähän tämä ei tarkoita että osaamalla ottaa oppi kuin se Raamatusta löytyy , asiat menivät oikein.
- kaste ja kaste.
Virsi puhuu uskossa peittämisestä. Herää kysymys, että mikä on 8 päiväisen usko, jolla ei ole edes tietoa muusta, kuin äidin tissimaidosta.
Toisaalta, Jeesuksen kaste, se oli kärsimyksen kaste.
Meidän kasteemme on taas kaste, että kun uskomme sijaiseen, tähän uhrikaritsaan, Uuteen Aadamiin ja haluamme tähän maahan, johon Hän on valmistamassa sijaa, silloin kaste, on hyvän omantunnon liitto Hänessä.
Siksi kaste merkitsee uskovalle, vanhan aadamin hautaamista ja uuden luomuksen ylösnousemusta elämäntielle.
Eli kaste ja kaste, merkitykseltään on erinäköinen.
Sijainen, virheetön uhrikaritsa/ ja kaste. on hänen kärsimykseensä lähtevä tie.
Tie, jossa hän ensin osoitti meille, Jumalan tunnustuksen, johon katsomme.
Tämä on minun rakas Poikani. Eli sijainen, joka jo ennen ihmisen luomista tuli Sanaksi. Hänessä Jumala päätti pelastaa ja Hänessä Jumala tuli lihaksi, ja tätä Poikaa kirkastaa meille Pyhä Henki.
Tie, jossa Poika esitti valtuudet, hän paransi, hän herätti kuolleita jne. ruokki, vaikutti luonnonvoimiin. Eli Jumala on elämänantaja. Pojan kautta.
Sijainen, jonka me ristiinnaulitsimme, siihen puuhun, joka on elämämme keskellä, tässäkin ja nyt hetkessä. Hyvän ja pahantiedon puu, joka jakaa.
Jossa moni julistautuu epäuskossa syöden hedelmää ja julistautuen jumalaksi, joka ei kunnioita Herraa. Tuo puu kantoi naulat, mutta Jumalan rakkaus Pojassa Hänen painonsa.
Me katselemme tätä sijaista, toiset pilkaten, "näytä merkki, astu alas", että uskomme. Toiset, me olemme omasta syystämme rikkoneet ja kuolemassa rikoksiimme. Muista minua, kun tulet valtakuntaasi.
Nyt hän on valmistamassa sijaa, kutsuu elämäntielle, sijainen, joka kuoli, ettei meidän tarvitse kuolla toista kuolemaa.
Usko, - Hengen työ meissä, avaa Sanan ja kun sydän halajaa Elämäntielle, tämä sijainen- ja Herran muistoateria kertoo, että Häneen uskovat, Häneen seuraten tahdosta, kastetut, saavat elää. "Tule ja seuraa minua"! on kutsu.
Siis uskossa peitetään, upotetaan, haudataan ja ylösnoustaa kasteen haudasta ja se on se hyvän omantunnon liitto, koska sijaisen kuolema riittää.
Senjälkeen tulee vaellus. Karitsaa seuraten, hänen askeleissaan jonka Henki saa aikaiseksi.
Siksi kasteillamme on erinäköinen merkitys.- Tapio522eikirj.....
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan, joka on Jumalan sovitusteko, aivan samoin kuin hän on osallinen Aadamin syntiin ja lankeemukseen.
Mutta osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6) - Tapio522eikirj.....
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan, joka on Jumalan sovitusteko, aivan samoin kuin hän on osallinen Aadamin syntiin ja lankeemukseen.
Mutta osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)Raamattupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt vasta hänelle on kirkastunut, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4). - runonratsu
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Raamattupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt vasta hänelle on kirkastunut, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4).Hän kasteen käski antaa joukolle kaikelle.
Ei kieltänyt Hän kastamasta yhtään ihmistä.
Tuli sekaan niitä, jotk kasteen käski antaa
vain uskon uudistamille.
Nuo pilkkasivat keljuillen nyt niitä
jotk kasteen soivat kaikille kuin Jeesuskin.
Kaikki kansa kasteen otti, soi sen myös lapsilleen.
Nuo jäivät oppialaiksi Mestarin.
Mestari nyt johti tuota kasteen saanutta laumaansa
ja elävän veden virta valloitti lauman tuon ja näin
syntyivät he uudeksi vedestä ja Hengestä.
Oli vedellä kastaminen ollut merkityksellinen
sillä kasteessa siinä saivat he lupauksen Oppaasta.
Tuo Opas tuli kastetun lauman päälle ja johti luokse Jumalan.
Näin Mestari piti lupauksen ja pelasti laumansa pesten uudistaen omalla sanallaan ja Pyhällä Hengellään.
Nyt oli lauma muuttunut ja tullut morsiammeksi ja
morsian säteili puhtautta ja ylisti Sulhoaan. - kaste ja kaste.
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Raamattupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt vasta hänelle on kirkastunut, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4).Näin, ja tämän näin näkisin.
Meidät kadottaa omat syntimme. Ei isän synti, kadota poikaa, eikä pojan synti isää.
ts. Aadamin lankeemus ei kadota meitä, vaan se, että tieten teemme syntiä.
Syntynyt lapsi, hän on elämässä tietämättömyyden aikaa. Myöhemmin tulee tietoisuuden aika, eli joko omatunto, tai jos Jumalan Sana hänet tavoittaa, niin synnin tietoisuus kadottaa ja tuomitsee hänet. (No Aadamin kadottava lankeemus on johtanut ihmiskunnan eksymykseen, että tieto Luojasta on hukassa, tältä puolen Aadamin synti on kadottava).
Jumala on tuomarina ja Hän on pannut ihmiseen mittarit.
Omallatunnolla tosin ei ole näkyvissä sijaisuhria Kristuksessa ja näin ollen ihmiset ovat palvelemassa vieraita jumalia. Siksi myös suomalainen, joka on hyljännyt sanan, ts. tässä tapauksessa esim. isät eivät opeta Sanaa ja estävät jälkipolvea sanan kuulosta, kuten allekirjoittanutta, niin siinä on kadotettuna. Mutta, jos ja kun, esim. henkilökohtaisesti sain Intin aikana kuulla evankeliumin, ja siitä tein ratkaisun tiestä, mitä halusin kulkea, niin isäni valinta ei enää kadottanut minua.
Vaan tämä Taivaallinen Isä, tuli Sanan siemen kautta Pojassa minulle elämäksi.
Sain syntyä Kristuksen Sanan ja sovituksen kautta elämään Hänen anteeksiantamuksessa, jossa Hän kertoi, että se, että rikoin Hänen tahtonsa, on Golgatalla anteeksiannettu. Sain käydä kasteella, ja kun olin jo anteeksisaanut Armoistuimen kautta syntini, kaste tuli "hyvän omantunnon liitoksi". Se oli liittosuhde, jonka sain kohdalleni. Myös siksi iankaikkinen elämä so. kohdallani Jumalan Golgatan työn kautta iankaikkisen elämän armolahja.
Siis Poika on pelastaja ja tämän pelastuksen tähden, tulee kaste. Sidos siinä välissä on usko. Usko siihen Jumalan pelastussuunnitelmaan Pojassa, sijaisuhrissa, jossa sijainen on kuollut synnittömänä minun puolesta ja näin ollen virheetön on voinut minun lunastushintani maksaa.
Kaste näin ollen on pelastuksen syy ja seuraus.
Kaste ei muotomenona ilman uskoa, merkitse muutakuin nimen anto jonkun kirkon toimena.
Muotomenona se ei kyllä ole ”Jumalan teko”, vaan ihmisen teko. Siihen muottiin, Jumalan tekona, sitä ei saa mitenkään väännettynä.
-Muotomenosta puuttuu raamatullinen yhtälön käsite ja näin astuu vastaan Jumalan suunnitelman päälinjaa.
-Siksi se ei ole Jumalan seurakunnan edustaja, koska [pelastavan seurakunnan, jossa sijainen on kasteen keskuksen syy], puuttuu Jumalan Sanan sanottamisen merkityksistä, muotojumalisuudesta ts. lapsikasteesta.
Miten se sitten viimeisellä ”tuomiolla” nähdään, ei ole käsissämme. On vain omalta kohden tehtävä, niin kuin sanotaan. Viittaat tähän rouvan tapaukseen. Se, että uskossa menemme kasteelle, se on Jumalan teko, koska Hän on Sanan Valo ja tämän Valon tähden teemme niin.
Hän pelastaa, lunastaa jne. Kuljemme vain Kristuksen askelissa. Tuo ehtoollinen, on Herran kuoleman muistojuhla, koska sillä on julistava merkitys, missä meidät on pelastettu. Eikä, emmekä ole enää seremoniallisen lain alla. - eräs esimerkki matka
kaste ja kaste. kirjoitti:
Näin, ja tämän näin näkisin.
Meidät kadottaa omat syntimme. Ei isän synti, kadota poikaa, eikä pojan synti isää.
ts. Aadamin lankeemus ei kadota meitä, vaan se, että tieten teemme syntiä.
Syntynyt lapsi, hän on elämässä tietämättömyyden aikaa. Myöhemmin tulee tietoisuuden aika, eli joko omatunto, tai jos Jumalan Sana hänet tavoittaa, niin synnin tietoisuus kadottaa ja tuomitsee hänet. (No Aadamin kadottava lankeemus on johtanut ihmiskunnan eksymykseen, että tieto Luojasta on hukassa, tältä puolen Aadamin synti on kadottava).
Jumala on tuomarina ja Hän on pannut ihmiseen mittarit.
Omallatunnolla tosin ei ole näkyvissä sijaisuhria Kristuksessa ja näin ollen ihmiset ovat palvelemassa vieraita jumalia. Siksi myös suomalainen, joka on hyljännyt sanan, ts. tässä tapauksessa esim. isät eivät opeta Sanaa ja estävät jälkipolvea sanan kuulosta, kuten allekirjoittanutta, niin siinä on kadotettuna. Mutta, jos ja kun, esim. henkilökohtaisesti sain Intin aikana kuulla evankeliumin, ja siitä tein ratkaisun tiestä, mitä halusin kulkea, niin isäni valinta ei enää kadottanut minua.
Vaan tämä Taivaallinen Isä, tuli Sanan siemen kautta Pojassa minulle elämäksi.
Sain syntyä Kristuksen Sanan ja sovituksen kautta elämään Hänen anteeksiantamuksessa, jossa Hän kertoi, että se, että rikoin Hänen tahtonsa, on Golgatalla anteeksiannettu. Sain käydä kasteella, ja kun olin jo anteeksisaanut Armoistuimen kautta syntini, kaste tuli "hyvän omantunnon liitoksi". Se oli liittosuhde, jonka sain kohdalleni. Myös siksi iankaikkinen elämä so. kohdallani Jumalan Golgatan työn kautta iankaikkisen elämän armolahja.
Siis Poika on pelastaja ja tämän pelastuksen tähden, tulee kaste. Sidos siinä välissä on usko. Usko siihen Jumalan pelastussuunnitelmaan Pojassa, sijaisuhrissa, jossa sijainen on kuollut synnittömänä minun puolesta ja näin ollen virheetön on voinut minun lunastushintani maksaa.
Kaste näin ollen on pelastuksen syy ja seuraus.
Kaste ei muotomenona ilman uskoa, merkitse muutakuin nimen anto jonkun kirkon toimena.
Muotomenona se ei kyllä ole ”Jumalan teko”, vaan ihmisen teko. Siihen muottiin, Jumalan tekona, sitä ei saa mitenkään väännettynä.
-Muotomenosta puuttuu raamatullinen yhtälön käsite ja näin astuu vastaan Jumalan suunnitelman päälinjaa.
-Siksi se ei ole Jumalan seurakunnan edustaja, koska [pelastavan seurakunnan, jossa sijainen on kasteen keskuksen syy], puuttuu Jumalan Sanan sanottamisen merkityksistä, muotojumalisuudesta ts. lapsikasteesta.
Miten se sitten viimeisellä ”tuomiolla” nähdään, ei ole käsissämme. On vain omalta kohden tehtävä, niin kuin sanotaan. Viittaat tähän rouvan tapaukseen. Se, että uskossa menemme kasteelle, se on Jumalan teko, koska Hän on Sanan Valo ja tämän Valon tähden teemme niin.
Hän pelastaa, lunastaa jne. Kuljemme vain Kristuksen askelissa. Tuo ehtoollinen, on Herran kuoleman muistojuhla, koska sillä on julistava merkitys, missä meidät on pelastettu. Eikä, emmekä ole enää seremoniallisen lain alla.Viittaan tähän seurakuntien lankeemuksen tilan, kun esim. se, että olemme "miehenä ja naisena" Jumalan kuva, liittyen avioliitossa yhteen, niin jotkut kirkkokunnat ottavat muotomenon kirkkonsa sisään ja ""siunaavat"" harhan ja sanottavat sen, että Jumala olisi siinä läsnä..... Siis läsnä, joka on Hänelle kauhistus.
Näin hapatteet astuu matkaan eri aikakausina ja se voi muodostua myöhemmin käsitteeksi, jonka puolesta kiivaillaan "uskon nimissä".
kirj. n.m. kaste ja kaste. - runonratsu
runonratsu kirjoitti:
Hän kasteen käski antaa joukolle kaikelle.
Ei kieltänyt Hän kastamasta yhtään ihmistä.
Tuli sekaan niitä, jotk kasteen käski antaa
vain uskon uudistamille.
Nuo pilkkasivat keljuillen nyt niitä
jotk kasteen soivat kaikille kuin Jeesuskin.
Kaikki kansa kasteen otti, soi sen myös lapsilleen.
Nuo jäivät oppialaiksi Mestarin.
Mestari nyt johti tuota kasteen saanutta laumaansa
ja elävän veden virta valloitti lauman tuon ja näin
syntyivät he uudeksi vedestä ja Hengestä.
Oli vedellä kastaminen ollut merkityksellinen
sillä kasteessa siinä saivat he lupauksen Oppaasta.
Tuo Opas tuli kastetun lauman päälle ja johti luokse Jumalan.
Näin Mestari piti lupauksen ja pelasti laumansa pesten uudistaen omalla sanallaan ja Pyhällä Hengellään.
Nyt oli lauma muuttunut ja tullut morsiammeksi ja
morsian säteili puhtautta ja ylisti Sulhoaan.Nyt kasteesta alkoi tuo matka ikuisuuteen ja uuteen elämään.
Mä synnyin köyhänä ja vailla armoa ja heti kohta opin mä kateellinen olemaan.
Otin kädestä toisen, sen minkä tahdoin omistaa ja siitä syntyi riitaa ja porua pohjatonta.
En ollut kiltti piltti, vaan olin ilkeä jo vanhasta vuoden iän.
Sitä ennen en osannut kateilla, en syntiä tehdä, en parjata,
mutta heti kun jalkani kantoivat, niin kohti haluamaani ne minua
veivät ja jos joku kielsi ottamasta toisen omaa, niin perimmäinen luonne
ei periks antanut, vaan paruin, itkin huusi ja tahdoin kaiken itselle.
Ei äiti mua opettanut, ei isäkään, vaikka kasteella kyllä käyttivät ja nimen antoivat.
Ei muistaneet nuo kertoa, että olemassa on Jumala, joka antaa ihmiselle voiman kasvaa vapaaksi kateudesta, kaunasta ja kaikest elämää estäväst.
Vaikka muut mun hylkäsi, ei Isä kuitenkaan.
Hän Luoja mua muistutti, että kasteen olin saanut.
Hän kutui mua uskomaan ja aloin uskoa. Kuuntelin mitä Sana, nyt mulle opettaa ja tuo Sana meni sisimpään ja sain uuden elämän. Vaikka olin syntynyt niin syntisenä ilkeenä, sain nyt syntyä uudelleen ja synti taakse jäi ja ilkeys kuoli kokonaan. Hallelujaa, sain alkaa uudestaan jo syntymästä asti. - sekavaa on on
runonratsu kirjoitti:
Nyt kasteesta alkoi tuo matka ikuisuuteen ja uuteen elämään.
Mä synnyin köyhänä ja vailla armoa ja heti kohta opin mä kateellinen olemaan.
Otin kädestä toisen, sen minkä tahdoin omistaa ja siitä syntyi riitaa ja porua pohjatonta.
En ollut kiltti piltti, vaan olin ilkeä jo vanhasta vuoden iän.
Sitä ennen en osannut kateilla, en syntiä tehdä, en parjata,
mutta heti kun jalkani kantoivat, niin kohti haluamaani ne minua
veivät ja jos joku kielsi ottamasta toisen omaa, niin perimmäinen luonne
ei periks antanut, vaan paruin, itkin huusi ja tahdoin kaiken itselle.
Ei äiti mua opettanut, ei isäkään, vaikka kasteella kyllä käyttivät ja nimen antoivat.
Ei muistaneet nuo kertoa, että olemassa on Jumala, joka antaa ihmiselle voiman kasvaa vapaaksi kateudesta, kaunasta ja kaikest elämää estäväst.
Vaikka muut mun hylkäsi, ei Isä kuitenkaan.
Hän Luoja mua muistutti, että kasteen olin saanut.
Hän kutui mua uskomaan ja aloin uskoa. Kuuntelin mitä Sana, nyt mulle opettaa ja tuo Sana meni sisimpään ja sain uuden elämän. Vaikka olin syntynyt niin syntisenä ilkeenä, sain nyt syntyä uudelleen ja synti taakse jäi ja ilkeys kuoli kokonaan. Hallelujaa, sain alkaa uudestaan jo syntymästä asti.Kuule tuo juttusi on sangen lapsellisen lapsellista etkä itsekkään tiedä mikä on mitäkin vaikka kovast ijotain yrität sanoa.
Runoile Raamatun ilmoituksen mukaan ja lopeta tiollainen joutava vempulointi kasteista ja kasteista hah! Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan, joka on Jumalan sovitusteko, aivan samoin kuin hän on osallinen Aadamin syntiin ja lankeemukseen.
Mutta osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)* Hyvin ja kohtalaisen ymmrrettävästi puhut kasteesta, mutta sano itsesi irti vauvakaksteesta, sillä se kumoaa kaikki mitä kirjoitat kasteesta, jos s se on vauvakaste ? Se romuttaa koko Raamattusi, kun vänkäät väärän kasteen puolesta, vauvat ei tarvitse kastetta , ei koskaan, se on pelköästään lutterin harhaiaisia ajatuksia ja niistä syntynyt pakkomielteinen uskonnollinen riitti, lähellä taikauskoa ! Sanoin kuin ns. sakramentitikin !
- U. Testamentti
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan, joka on Jumalan sovitusteko, aivan samoin kuin hän on osallinen Aadamin syntiin ja lankeemukseen.
Mutta osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua
- turva Jeesuksessa
Tapio522eikirj..... kirjoitti:
Raamattupiirissämme on eräs rouva, joka on ollut uskossa vuosikymmeniä; juossut kokouksesta toiseen ja tehnyt uskonratkaisuja.
Mutta nyt vasta hänelle on kirkastunut, mitä on olla armosta pelastettu.
Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita.
Hänen aviomiehensäkin on usein todennut, että vaimossa on tapahtunut suuri muutos ja vapautuminen viime vuosina.
Kaikki ei ole kuitenkaan käynyt kivutta. Ensin on pitänyt tunnustaa oma syntisyys ja raadollisuus. Se on kova paikka itse kullekin.
Sitten vasta Kristus voi ottaa hoiviinsa sen, jonka laki on ensin tehnyt syntiseksi ja syylliseksi. Syyllisen Kristus päästää synneistä, jos tämä uskoo, mitä evankeliumi julistaa.
Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena.
Usein saamme piirissämme kuulla häneltä, kuinka kaikki nämä ovat Jumalan suuria ihmeitä ja lahjoja meille kaikille syntisille; usko, kaste ja myöskin ehtoollinen.
"On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa runsauden.
Ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo."
(Virsi 178:4).Niin kuin Tapiokin kirjoittaa olen asian itsekin ymmärtänyt.Vasta näin tajutessani olen saanut rauhan sisimpääni.Kaikki on valmistettu, turvataan uskossa yksin Jeesukseen Pelastajaamme.
- mikä se oikein on
voi noita tapoin taruja ja rukouspiiriensä naisten juttuja !
mikä ihme se on ettei siitä lutterin sekopäisestä kasteopista päästä irti !!?
kyllä siellä taivaassakin vielä joku sopottaa kasteen lahjoista sse on melko varmaa että sielläkin se lutterin pitkä katkismus on joillakin päänalusena.
MIKÄ ESTÄÄ PALAAMASTA RAAMATTUUN TAPIOTAKIN ???- JonesHenry
Toinen esimerkki TULISESTA KÄRSIMYKSEN KASTEESTA olisi Basanizo!
http://www.biblestudytools.com/lexicons/greek/kjv/basanizo.html
- Pasi Toivonen
>>* Eenokki, jos helluntailainen lankee, huoruuteen tai muuhun syntiin, Hänellä on avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan, Raamattu sanoo helluntailaislle, " Jos joku syntiä tekeekin, hänellä on Puollustaja Jeesus Kristus, joka antaa kaikki synnit anteeksi, ja varsinkin uskovien Vapahtaja. Älä siis eenokki ole tuomari, tuomitset samalla itsesi ! >>
Helluntailainen saa tehdä huorin. Luterilainen ei. Loogista.- Eenokki 12
Helluntailaiset ovat alttiita pedofiliaan ja haureuteen ja eräs useista syistä on väärän opin tuomat leegiot leijailemaan kokousten yllä.
Mitä se auttaa kun olet kerettiläinen ja tunnustat tupakoimisen synniksi ja pedofiilisaarnamiehen pyhäksi kunhan tunnustaa katuneensa.Ei russelilainen saa syntejänsä anteeksi ellei kadu harhaopeistaan ja käänny ei helluntailaisten vaan Jeesuksen puoleen.
- Pasi Toivonen
Mohikaani_27 pyrkii selittämään kaiken kylmällä logiikalla. Itse olen (vielä) helluntailainen, mutta haluan pysyä mahdollisimman kaukana tuollaisesta opetuksesta (muistuttaa jehovien oppia).
>>Pelastus tuleekin meidän osaksemme ilman mitään omia ansioita. >>
>>Tässä yhteydessä myös kasteasia on hänelle kirkastunut Jumalan teoksi, kun hän piti sitä aikaisemmin ns. ihmisen omana kuuliaisuuden askeleena. >>
Tapio522 on aivan yhtä lailla harhassa. Pelastukseen tarvitaan tekoja. Ja jos aikuinen jota ei ole kastettu haluaa mennä kasteelle, kyseessä on silloin hänen oma päätöksensä.
PS: Jos helluntailainen lankeaa huoruuteen, hän voi päätyä tänne:
http://www.divinerevelations.info/documents/7_jovenes/finnish_7_youths_hell.htm- Tapio522eikirj.....
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt. 3:11, Luuk. 3:16, Joh. 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).
--
Vesi, Henki ja Sana
Miten luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?
Raamatun viitteet:
Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”
2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta
-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……
- voi näitä sepusteita
voi sinua tapiorukkaa kun lainaat mitä sattuu jossa vain vilahtaa kaste- sana!
Mksi lainaat Matt 3:11 jossa Johannes puhuu kuulijoilleen ja etenkin fariseuksille kovia sanoja parannuksen tekemisestä ennen kastetta, ja tapio kuvittelee että siinä nyt on jumala jotain tekemässä vauvakasteessa!
ja samaa nuo loputkin niissä ei ole minkänlaista viittausta minkäänlaiseen vauvojen kasteisiin !!
Miksi siis lainaat noita kohtia tässä yhteydessä oletko jotenkin ulalla vai mistä on kyse, kerro se itsellesi ennenkaikkea ja herää unestasi.- Eenokki 12
KASTE ON JUMALAN TEKO
Martti Luther
Sinä ehkä sanot, ettei Kristus ole käskenyt kastaa lapsia eikä siitä ole yhtään esimerkkiä apostolien kirjoituksissa eikä kirjeissä. Minä vastaan tähän: Ei hän ole erikseen käskenyt kastaa aikuisiakaan, ei miehiä eikä naisia eikä erityisesti ketään muutakaan. Onko meidän siis jätettävä kaikki kastamatta? Sen sijaan hän on kyllä käskenyt kastaa kaikki pakanat, ketään erottelematta, sanoessaan Matteuksen evankeliumin lopussa (Matt. 28:19): “Menkää ja opettakaa kaikki kansat ja kastakaa heidät minun nimessäni” jne. Mutta melkoinen osa pakanoistahan on juuri lapsia! - E. Li
Eenokki 12 kirjoitti:
KASTE ON JUMALAN TEKO
Martti Luther
Sinä ehkä sanot, ettei Kristus ole käskenyt kastaa lapsia eikä siitä ole yhtään esimerkkiä apostolien kirjoituksissa eikä kirjeissä. Minä vastaan tähän: Ei hän ole erikseen käskenyt kastaa aikuisiakaan, ei miehiä eikä naisia eikä erityisesti ketään muutakaan. Onko meidän siis jätettävä kaikki kastamatta? Sen sijaan hän on kyllä käskenyt kastaa kaikki pakanat, ketään erottelematta, sanoessaan Matteuksen evankeliumin lopussa (Matt. 28:19): “Menkää ja opettakaa kaikki kansat ja kastakaa heidät minun nimessäni” jne. Mutta melkoinen osa pakanoistahan on juuri lapsia!Joo, mutta vauvat ei ymmärrä tehdä parannusta ja eiu tarvikaan, kun ei ole syntiäkään kerinneet tekemään.
19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä (opetetut ) nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
- eli:
kastakaa opetuslapsiksi tulleet ( eli uskovat )
- eikö niin ole ?
"Kastamalla ja opettamalla heitä pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 216548
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04687- 603677
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2282937Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342712Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452496Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme252335Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 401753
- 241618