Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

E-pillereiden haittavaikutukset?

ama 18 v.

Olen seurustellut poikaystäväni kanssa n.kuukauden ja olimme äskettäin ekaa kertaa yhdynnässä. kävi ilmi, että jätkäni ei tykkää kortsuista yhtään. niiden käyttö vie kuulemma halut ja saattaa jopa sattua. Kyllä se seksi lopulta onnistui kortsunkin kanssa, mutta ajattelin että olis meille molemmille mukavampaa jos aloittaisin pillerit.
En ole koskaan käyttänyt pillereitä, olen vaan kuullut niistä kaikenlaista, esim. että ne lihottaa ja mieliala alkaa heitellä rajusti. Pitääkö paikkansa? Mitä muita haittavaikutuksia pillereillä on? Kannattaako ne joka tapauksessa aloittaa? Mulla on tosi kivuliaat kuukautiset, voisiko pillerit auttaa niihin? Kiitti jos jaksatte kirjottaa kokemuksia.

32

7751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johanna.....

      Moi!, kondomien ehkäisyteho on noin 95-97 %luokkaa, e-pillereiden taas 99-100%. Eli pillerit ovat luotettavampi ehkäisykeino.
      Jos haluat e-pillerit, sinun on varattava oman kaupunkisi/kuntasi ehkäisyneuvolaan (voi olla myös perhesuunnitteluneuvolanimellä )aika.(puh.luettelosta pitäisi löytyä numero.)eli aika varataan ja siellä tehdään pieni sisätutkimus, ei kestä kun muutaman minuutin, (Lääkäri vain katsoo onko kohtu ym. muut kunnossa. 3kuukauden aloituspakkauksen saat ilmaiseksi! loput saat ostaa itse apteekista. (määrätään aina vuoden resepti kerrallaan.) Itse olen käyttänyt jo vuosia Meliane-merkkisiä e-pillereitä, sopinut todella hyvin, niissä on vähän hormoneja, joten sivuvaikutuksetkin ovat pienet. E-pillereiden syönti aloitetaan kuukautisten ensimmäisenä vuotopäivänä, ja ehkäisyteho on heti kuukaut.jälkeen voimassa. aina sanotaan, että kun vasta aloittaa e-pillereitä syömään, 1-2 ekaa kuukautta on kaikilla sivuoireita, lievää päänsärkyä,rintojen kipua, mielialamuutoksia(lähinnä itkuisuutta)voi olla mahakipuja, tai huonoa oloa, mutta nämä sivuvaikutukset häviävät viimeistään kun alat syömään 3:tta levyä, ja kyllä ne pari kuukautta kestää, kun tietää että sitten oireet häviävät. itsellä oli tosiaan ne pari ekaa kk. oireita, sitten hävisivät, elimistöllä vie aikaa ennenkuin se tottuu pillereihin. Minulla ei ole tullut painonnousua, eikä mitään oireita sen jälkeen kun aikanaan aloitin. (ne pari ekaa kk. )Suosittelen e-pillereitä, itsellä kuukautisvuoto väheni ja kivut lievittyivät. , ja pojatkin tykkäävät enemmän e-pilleriehkäisystä, siihen voi luottaa, kun tosiaan se 99-100 %:n ehkäisyteho!toiv. jaksoit lukea näinkin pitkän sepostuksen!

    • harkitse tarkkaan

      suomessa on yksi kuolema e-pillereiden vuoksi. Kaveri sai keuhkoveritulpan, joku täälläkin kirjoittaneista aivoveritulpan. Minä sain kaikki mahdolliset sivuoireet - ja halut ja kosteuskin meni, joten siinä mielessä tehokas ehkäisy..

      Osa saa turvotusta ja mielialamuutoksia, osa ei mitään.(?)

      Muista kuitenki nmyös se että pilleristeillä menee virtsan mukana huikeita määriä hormoneja vesistöihin (nehän ei lähde puhdistuslaitoksella) mikä vaikutta kaloihin ja muihin vesieliöihin, joilla lisääntyminen on jo hyvin heikkoa monin paikoin. Munat eivät "kuoriudu" ja sukupuolijakauma vääristyy: naaraita on suurin osa ja koiraat tulevat lisääntymiskyvyttömiksi kun "syövät naarashormoneita" - siis saavat niitä elinympäristöstään.

      Harkitse tarkkaan!
      Luomuna on ainakin mun hyvä olla!

    • kaduttaa

      söin 3,5v pillereitä, ensin Melianeja, sitten Yasminia. Mulla tuli melkeen kaikki mahdolliset sivuoireet, pahimpana kasvain rintaan ja nyt en saa enää käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Olen ehkä marginaalitapaus, mutta silti... Tissseistä tuli mastopaattiset ja selluliittia joka puolella vaikka on hyvä aineenvahdunta jne. En lihonnut, mutta selluliittiä tuli vaikka armeijalle jaettavaksi. Hiustenlähtöä, masentuneisuutta, kuivat limakalvot ja sen sekä mielialamuutosten takia seksihalut lähti totaalisesti. Eli kyllähän ne pillerit raskautta ehkäisee kun ei sitten halutakaan. Harmittaa että ikinä aloitin syömään. Nyt kun en enää syö, on olo niin vapaa ja taakaton. tuntuu että olisin elänyt horroksessa e-pillerien aikaan.
      Jos kuitenkin päätät syödä ni muista passittaa miehes ensin sp-tautitesteihin! Jos siis se on paneskellut muitakin.

      • johanna

        no voi että, suurimmalle osalle naisista e-pillerit kuitenkin sopivat hyvin, harvoille voi tulla jotakin. jos tupakoi ja on ylipainoinen ja syö pillereitä>riskit moninkertaiset. tosin ilman näitäkin ko.asioita voi tulla jotakin ikävää., mutta kuten sanoin, harvinaisia nämä laskimotukokset yms. liiottelua puhua että pillereiden syöminen vaarallista, voi hyvänen aika>eihän niitä muuten valmistettaisi! ja kai parisuhteessa johon lapsia ei vielä haluta>on järkevää että on luotettava ehkäisykeino.Ja oletteko kuulleet että e-pillereiden syönti suojaa esim.munasarja-ja kohdunkaula-syövältä..


      • niinpäniin
        johanna kirjoitti:

        no voi että, suurimmalle osalle naisista e-pillerit kuitenkin sopivat hyvin, harvoille voi tulla jotakin. jos tupakoi ja on ylipainoinen ja syö pillereitä>riskit moninkertaiset. tosin ilman näitäkin ko.asioita voi tulla jotakin ikävää., mutta kuten sanoin, harvinaisia nämä laskimotukokset yms. liiottelua puhua että pillereiden syöminen vaarallista, voi hyvänen aika>eihän niitä muuten valmistettaisi! ja kai parisuhteessa johon lapsia ei vielä haluta>on järkevää että on luotettava ehkäisykeino.Ja oletteko kuulleet että e-pillereiden syönti suojaa esim.munasarja-ja kohdunkaula-syövältä..

        On totta että suurin osa "selviää" ilman sen suurempia näkyviä tai tuntuvia haittavaikutuksia, mutta tuskimpa minkään hormonin syöminen lopulta hyvää tekee, ellei siis ole joku esim sairaus että pitäisi syödä. Hormonikorvaushoitojen, joita keski-ikäisille määrätään vaihdevuosien takia, on todettu olevan yhteydessä suurentuneeseen rintasyöpäriskiin. Samaa hormonia yms on e-pilleireissäkin. Onko joku oikeasti sitä mieltä että on täysin riskitöntä syödä ylimääräisiä hormoneja? ehkäisee kyllä raskauden, mutta pistääkkö oma terveys pantiksi?


      • Käpyrauhanen
        niinpäniin kirjoitti:

        On totta että suurin osa "selviää" ilman sen suurempia näkyviä tai tuntuvia haittavaikutuksia, mutta tuskimpa minkään hormonin syöminen lopulta hyvää tekee, ellei siis ole joku esim sairaus että pitäisi syödä. Hormonikorvaushoitojen, joita keski-ikäisille määrätään vaihdevuosien takia, on todettu olevan yhteydessä suurentuneeseen rintasyöpäriskiin. Samaa hormonia yms on e-pilleireissäkin. Onko joku oikeasti sitä mieltä että on täysin riskitöntä syödä ylimääräisiä hormoneja? ehkäisee kyllä raskauden, mutta pistääkkö oma terveys pantiksi?

        Toisaalta, kun syö pillereitä, tulee käytyä vuosittain lääkärissä. Itsellä oli 5 vuoden tauko pillereissä kuten myös lääkärikäynneissä.

        En väitä etteivätkö pillerit olisi terveysriski. Muistellaan vaikka Thalidomidi- pahoinvointilääkettä odottaville äideille, ei sitäkään oltu loppuun saakka tutkittu ennen käyttöönottoa.

        Tuntuu niinkuin me naiset oltaisiin monissa asioissa koekaanineina. :-(


    • Manna

      Kokemuksia kyllä saa kirjoittaa, mutta monet kirjoitukset ovat usein vähän samaa tyyliä kuin "polta yksi tupakka niin saat keuhkosyövän".

      RISKI on tietenkin olemassa jo siinä, että ylipäänsä elää täällä maapallolla, kaikille ei hormonaalinen ehkäisy sovi mutta myöskään kaikille ei tule välttämättä mitään sivuoireita pillereistä.

      Monta eri merkkiä e-pillereitä takaa sen, että voit kokeilla mikä on juuri sinulle paras.

      Pillerit luultavasti auttavat runsaisiin tai kivuliaisiin kuukautisiin. Itse syön Yasmineja eikä ole kuin positiivista sanottavaa, kiloja on päinvastoin lähtenyt ja kuukautiset ovat niukentuneet. Muitakin merkkejä olen syönyt, mutta nämä ovat tähän asti parhaat.

      • niinpäniin

        juttelin erään lääkärin kanssa, ja sanoi että moni joka on tullut esim fibroadenooman poistoon, on syönyt yasmineita. Kaikille tuli myös mastopatiaa, eli kyhmyistä rintakudosta, ja aristusta tisseihin. Ne on aika uudet pillerit, onkohan tutkimustulosta tarpeeksi...


    • Minni

      Hohhoijaa vaan, kun lukee näitä viestejä...
      Olen syönyt diane novia, painoa tuli 3kg lisää, ei muita sivuvaikutuksia.
      Melianet ja Trikvilar, seksihalut lähti.
      Nuvaring ehkäisyrengas, en tykännyt sen käytöstä.
      Nyt olen ollut vuoden kortsu meiningillä ja en todellakaan tykkää siitä, kun pitää odotella myöhässä olevia menkkoja. Tänään aion pistää evran iholle, siitä olen kuullut paljon hyvää.
      Muutenkaan minulla ei siis ole pahemmin mitään sivuvaikutuksia tullut, luomuna en tykkää olla.
      Laastari ja rengas kai aiheuttaa vähemmän sivuvaikutuksia, koska hormoonit imeytyy tasaisemmin. Useimmille kuitenkaan ei tule mitään sivuvaikutuksia tai ne ovat lieviä.
      Pillereitä tai muita ei kuitenkaan kannata alkaa popsimaan, jollei itse halua.

    • minä

      Ei se mitään satu onko sillä joku hillitön lerssi, jolloin kumi puristaa vääristä paikoista. Kysymys ei ole mistään muusta kuin siitä, että se "hinkkaus" on parempi ilman kortsua...
      Ja tottakai pillereissä on haittavaikutuksia...vie esim. halut, lihoaa ainakin 5kg, mutta ei tietty kaikilla.
      Kipuihin ne saattaa auttaa, mutta veritulppariski kasvaa...mene gynelle.

    • janna

      Minusta sinun kannattaa ehdottomasti kokeilla pillereitä. Sivuvaikutuksia voi tulla, mutta ne menevät yleensä ohi kolmen-neljän kuukauden kuluttua ja ainahan pillerimerkin vaihtoa kannattaa kokeilla...

      Äläkä suotta välitä noista veritulppapelotteluista. Kyllä, e-pillerit kasvattavat hieman riskiä saada veritulppa, mutta riski on todella pieni, jos olet terve etkä tupakoi. Olisi kiva tietää, suostuvatko nämä e-pillerien vastustajat mm. matkustamaan autolla liikenteessä - isompi riski siinä nimittäin on kuolla tai saada pysyvä vamma kuin pillereiden syömisellä :D Ja koska tahansahan voi periaatteessa tulla tiensä päähän syystyä jos toisesta, että tuskinpa sitä liikaa kannattaa ajatella sitä pienenpientä kohonnutta veritulppariskiä, voihan sen tulpan saada ihan ilman pillereitäkin jos huono säkä käy.

      Elämä nyt vain on sellaista, ettei siitä selviä hengissä. Itse ainakin otan ihan mielelläni sen pienen pienen riskin, koska e-pillerit ovat minulle kätevä ja toimiva ehkäisymenetelmä. Eikä niitä sivuvaikutuksiakaan enää ole, kun olen syönyt pillereitä jo jonkin aikaa.

    • Minni

      Otsikossahan se jo tulikin...
      Veritulppa riski tilastoissa ilman pillereitä 1-1,5/10000, toisen polven pillereissä 2/10000 ja kolmannen polven pillereissä 3-4/10000 ja raskaana ollessa 10-20/10000. Että haloo teille vaan, jotka jaksatte jauhaa jotain veritulppaa, tuskin uskallatte mennä ovestakaan sitten ulos. Tuskin ketään miettii lapsia hankkiessakaan voiko hommata sellaisia koska veritulppariski kohoaa niin paljon? jopa viisinkertaistuu näihin pahamaineisiin pillereihin nähden.
      On se kumma, että jos itselle ei ole pillerit sopineet niin ei osata, kun selittää ihme kaikkea mahdollista mitä niistä tulee.
      Minulle on useampi lääkäri myös sanonut, että ei ne pillerit lihota, vaan ruokahalu voi kasvaa ja jos itsehillintä on huono tulee naposteltu.
      Ja edelliselle, joka sanoi, että kortsu ei satu miehelle, tuntuu vaan huonommalta, kyllä tuntuu naisellakin oikein paljon paremmalta ilman kortsua! Puolin ja toisin!

      • entinen pilleristi

        Minni: "On se kumma, että jos itselle ei ole pillerit sopineet niin ei osata, kun selittää ihme kaikkea mahdollista mitä niistä tulee. "

        Eikös se ole aika luonnollista, että huonoja kokemuksia pillereistä saaneet eivät niitä halua kehua tai suositella toisille...tai no ehkä pahimmille vihamiehilleen ; ). Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, oli se sitten sun mielestä oikea tai väärä. Lisäksi täällä haluttiin ihmisten kokemuksia pillereistä, suuntaan jos toiseen.

        "Minulle on useampi lääkäri myös sanonut, että ei ne pillerit lihota, vaan ruokahalu voi kasvaa ja jos itsehillintä on huono tulee naposteltu."

        Mutta jos ne kerran voivat lisätä ruokahalua, niin eikös se ole sama asia kuin lihominen. (Ihmisen itsekuri on syömisen suhteen usein aika heikko). Myös turvotusta voi esiintyä, jolla on ihan samanlainen vaikutus peiliin katsottaessa kuin lihomisella.

        Itselleni on tullut sen verran näitä vähemmän vaarallisia sivuvaikutuksia, etten pillereitä haluaisi sen kokemuksella suositella. Amalle kuitenkin sanoisin, että kannattaa kokeilla pillereitä, koska vasta sitten tiedät varmasti sopiiko ne sulle.


      • Minni
        entinen pilleristi kirjoitti:

        Minni: "On se kumma, että jos itselle ei ole pillerit sopineet niin ei osata, kun selittää ihme kaikkea mahdollista mitä niistä tulee. "

        Eikös se ole aika luonnollista, että huonoja kokemuksia pillereistä saaneet eivät niitä halua kehua tai suositella toisille...tai no ehkä pahimmille vihamiehilleen ; ). Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, oli se sitten sun mielestä oikea tai väärä. Lisäksi täällä haluttiin ihmisten kokemuksia pillereistä, suuntaan jos toiseen.

        "Minulle on useampi lääkäri myös sanonut, että ei ne pillerit lihota, vaan ruokahalu voi kasvaa ja jos itsehillintä on huono tulee naposteltu."

        Mutta jos ne kerran voivat lisätä ruokahalua, niin eikös se ole sama asia kuin lihominen. (Ihmisen itsekuri on syömisen suhteen usein aika heikko). Myös turvotusta voi esiintyä, jolla on ihan samanlainen vaikutus peiliin katsottaessa kuin lihomisella.

        Itselleni on tullut sen verran näitä vähemmän vaarallisia sivuvaikutuksia, etten pillereitä haluaisi sen kokemuksella suositella. Amalle kuitenkin sanoisin, että kannattaa kokeilla pillereitä, koska vasta sitten tiedät varmasti sopiiko ne sulle.

        Tottakai se on luonnollista, että huonoja kokemuksia mainostetaan, mutta kun osa tuntuu esittävän asian siltä kannalta, että pillerit lihottaa, niistä lähtee halut jne. Ihan, kuin ne olisi täyttä faktaa kaikilla.

        Itse olen syönyt kolmea eri pillerimerkkiä ja käyttänyt rengasta ja eilen aloitin laastarin käytön, mutta en silti jaksa vaahdota, että halut lähtee jne. Myöhemmin olen huomannut, että stressikin niitä haluja vie ja välillä voi olla viikko, että ei tee niin paljon mieli, seuraavalla ehkä triplasti enemmän taas tekee mieli...

        Monet pistää kaikki asiat aina pillereiden piikkiin.

        Fakta nyt kuitenkin on, että niitä pillereitä syö Suomessa varmaan satoja tuhansia naisia ja todennäköisesti suurimmalle osalle ne sopii todella hyvin.

        Ja totta mooses kaikilla on oikeus mielipiteseensä, mutta onko tarkoitus pelotella ihminen siihen pisteeseen, että ei uskalla edes kokeilla? Tai esittää asioita siltä kantilta, että kyllä näin käy.

        Lihomisesta sen verran, että monet, kun kuvittelee, että pillerit itsessään lihottavat, että yhtäkkiä sitä painoa vaan pamahtaa jostain.


      • janna
        Minni kirjoitti:

        Tottakai se on luonnollista, että huonoja kokemuksia mainostetaan, mutta kun osa tuntuu esittävän asian siltä kannalta, että pillerit lihottaa, niistä lähtee halut jne. Ihan, kuin ne olisi täyttä faktaa kaikilla.

        Itse olen syönyt kolmea eri pillerimerkkiä ja käyttänyt rengasta ja eilen aloitin laastarin käytön, mutta en silti jaksa vaahdota, että halut lähtee jne. Myöhemmin olen huomannut, että stressikin niitä haluja vie ja välillä voi olla viikko, että ei tee niin paljon mieli, seuraavalla ehkä triplasti enemmän taas tekee mieli...

        Monet pistää kaikki asiat aina pillereiden piikkiin.

        Fakta nyt kuitenkin on, että niitä pillereitä syö Suomessa varmaan satoja tuhansia naisia ja todennäköisesti suurimmalle osalle ne sopii todella hyvin.

        Ja totta mooses kaikilla on oikeus mielipiteseensä, mutta onko tarkoitus pelotella ihminen siihen pisteeseen, että ei uskalla edes kokeilla? Tai esittää asioita siltä kantilta, että kyllä näin käy.

        Lihomisesta sen verran, että monet, kun kuvittelee, että pillerit itsessään lihottavat, että yhtäkkiä sitä painoa vaan pamahtaa jostain.

        Kiitos MInni, sanoit asiat juuri niin kuin ne minunkin mielestäni ovat! Ihan naurettavaa tuollainen pelottelu, ei ihme että teiniraskaudet lisääntyy...


    • no more pills

      pillerit voi viedä SULTA halut ja saattaa jopa sattua.

      • no more pills

        Niin, että on tosi että yleistäminen on tyhmää ja todellakin varmasti noi e-pillereistä mahdollisesti seuraavat VAKAVAT jutut on tositosi harvinaisia. Mutta. Yksilöitä olemme kaikki; monilla alkaa oireet vasta pitkän syönnin jälkeen (esim. vuoden-kahden kuluttua), ja ainakin mulle tuli ehkäisyrenkaasta enemmän ongelmia ku kaksista pillereistä (Meliane, Yasmin) sitä ennen. Eli lopetin touhun kokonaan.


      • janna
        no more pills kirjoitti:

        Niin, että on tosi että yleistäminen on tyhmää ja todellakin varmasti noi e-pillereistä mahdollisesti seuraavat VAKAVAT jutut on tositosi harvinaisia. Mutta. Yksilöitä olemme kaikki; monilla alkaa oireet vasta pitkän syönnin jälkeen (esim. vuoden-kahden kuluttua), ja ainakin mulle tuli ehkäisyrenkaasta enemmän ongelmia ku kaksista pillereistä (Meliane, Yasmin) sitä ennen. Eli lopetin touhun kokonaan.

        Yksi huomio, onko se esim-1,5-2/10.000 vai 1,5-2/100.000, kahdessa vastauksessa eri luvut, toiv. olisi oikein tuo suurempi....


      • Anonyymi

        Pillerit lihottavat sinua monta kymmentä kiloa


    • Miina

      Moi,

      Olen syönyt pillereitä 17-vuotiaasta asti, eli noin 7 vuotta. Merkkinä on Meliane, ollut alusta asti. Syy miksi aloin syömään pillereitä oli se, että vakituisen poikaystävän kanssa hajosi kaksi kortsua neljän kuukauden aikana. En siis enää luottanut kortsuihin, vaan halusin varmemman ehkäisyn.

      Pillerit eivät minulle aiheuttaneet kovin kummoisia sivuoireita, alussa, eli ensimmäisten parin kuukauden aikana, ilmeni seuraavaa:
      - Mielialan vaihteluja
      - Arat ja turvonneet rinnat
      - Vatsa "pömpötti"
      - Itkuisuutta
      - Eli hyvin samanlaiset oireet kuin mitä minulla oli kuukautisten kanssa.

      Sivuoireet hävisivät kuitenkin ensimmäisten kolmen liuskan aikana. Sen jälkeen sivuoireita tai ongelmia ei ole ollut.

      Kuukautiset ovat niukemmat (kestävät vain 2-4 päivää) ja kivut ovat lähes kokonaan hävinneet. Toki vatsassa vielä tuntuu kun kuukautiset alkavat, muttei yhtä pahasti kuin ennen. Lisäksi e-pillerit ovat turvallinen ja varma ehkäisymenetelmä, ehkäisyprosentti on jopa 99,8% oikein käytettyinä.

      Mitä veritulppariskiin tulee, ruotsalaisesta tutkimuksesta ilmeni vasta, että ei-pillereitä-syövän naisen riski saada verentulpan on 1-1,5/100000 ja pillerit nostavat tuon riskin 2-4/100000. Eli ei se riski kovin suuri on, toki se kasvaa mikäli suvussa on verentulppaa tai muita verensuonitauteja, mikäli on ylipainoinen tai jos polttaa. Mainittakoon, että raskaana riski saada verentulpan on noin 10-20/100000.

      Suosittelen, että varaat ajan perheneuvolaan, terveyskeskuslääkärille tai gynekologille ja juttelet ammattilaisen kanssa näistä asioista.

      t: Miina

      • Minni

        Noissa sun vertailu luvuissa oli yksi nolla liikaa...Eli kymmentätuhatta kohden ei sataa tuhatta. Oikein olet vielä kirjoittanut tohon toiseen viestiin ;)


      • Miina
        Minni kirjoitti:

        Noissa sun vertailu luvuissa oli yksi nolla liikaa...Eli kymmentätuhatta kohden ei sataa tuhatta. Oikein olet vielä kirjoittanut tohon toiseen viestiin ;)

        Sen siitä saa, kun kirjoittelee viestejä nukkumaanmenoajan jälkeen. Hyvä että korjasit.


    • ama 18 v.

      Kiitti kaikille kokemuksista ja tiedoista! Vähän alkoi nyt pelottaa koko homma, mutta niinkuin jotkut täällä sanoi, en voi tietää sopiiko pillerit mulle ellen kokeile... Eli taidanpa mennä ehkäisyneuvolaan käymään. Katsotaan nyt. Poikaystäväni ei todellakaan painosta mua tähän, tää on ihan oma valintani, mitä ikinä päätänkään. Hyvää talven jatkoa kaikille vastanneille!

      • laila

        Koska niitten teho perustuu suurelta osin psykologiaan esimerkiksi sisu pastillit tekevät ihan saman vaikutuksen.ja toisaalta ehkäisy pillereitä on tutkittu todella vähän! ja toinen tekijä on että ne vaikuttavat ympäristöön,itse siirryin pois pillereistä ja aloimme mieheni kanssa käytämään kondmia seksi on paljon parempaa kondmin kanssa;) ei kiitos enää e-pillereitä!!


      • janna
        laila kirjoitti:

        Koska niitten teho perustuu suurelta osin psykologiaan esimerkiksi sisu pastillit tekevät ihan saman vaikutuksen.ja toisaalta ehkäisy pillereitä on tutkittu todella vähän! ja toinen tekijä on että ne vaikuttavat ympäristöön,itse siirryin pois pillereistä ja aloimme mieheni kanssa käytämään kondmia seksi on paljon parempaa kondmin kanssa;) ei kiitos enää e-pillereitä!!

        Ei kiitos enää tällaisia hihhuliviestejä, joku vielä ottaa tosissaan...


      • laila
        janna kirjoitti:

        Ei kiitos enää tällaisia hihhuliviestejä, joku vielä ottaa tosissaan...

        sillä kertomani asiat ovat ihan todellisia eivät mitään (hihhuli juttuja) että olisitko ystävällinen ja lopettaisit nälvimiseni? pyydän..


      • janna
        laila kirjoitti:

        sillä kertomani asiat ovat ihan todellisia eivät mitään (hihhuli juttuja) että olisitko ystävällinen ja lopettaisit nälvimiseni? pyydän..

        En viitsi lopettaa nälvimistä, koska viestisi oli täyttä huuhaata. Miten niin pillereiden vaikutus perustuu psykologiaan? Etpä taida osata perustella väitettäsi mitenkään...


      • Minni
        laila kirjoitti:

        sillä kertomani asiat ovat ihan todellisia eivät mitään (hihhuli juttuja) että olisitko ystävällinen ja lopettaisit nälvimiseni? pyydän..

        Mitä sinä oikein höpiset???Kerro nyt lähteesikin, ihan, vaikka linkki.
        Kyllähän psyyke taitaa olla se, joka estää munasolun irtoamisen ja paksuntaa kohdun kaulaa, ai niin ja lehmät lentää ja joulupukkin on olemassa.


    • poh

      Itse söin e-pillereitä, siis ehtisin aloittamaan ekan liuskan, söin 3 pilleriä ja alkoi jo pohkeita kivistämään (siitähän juuri varoitetaan).. kesti pari päivää, meni ohi ja tuli 10. syöntipäivänä kovana takaisin. Empähän ole sen jälkeen pillereihin koskenut, sillä se riski on todellinen! tosin perintötekijät, suvun alttius verisuonisairauksiin sun muut vaikuttaa, mutt silti, olkaa varovaisia! Niin ja ei ole pohkeisiin sattunut sen jälkeen.. että pillereistä johtui.

    • jna

      Käytin miltei 10 vuotta femodenia ja hetken nuvaringiä. Lopetin helmikuussa 2004 kaikki hormonaaliset ehkäisyt, ja vieläkin odottelen niitä normaaleja menkkoja. Lääkärini mukaan on tyypillistä, että keho menee totaalisen sekaisin pillereistä ja nyt ollaan miettimässä lapsettomuushoitojen aloittamista. Kiitos pillereiden ja hormonaalisen ehkäisyn. Ei tunnu hyvältä.

      • Minni

        Raskaaksi tulee tutkimusten mukaan nopeammin ne ihmiset, jotka ovat käyttäneet hormonaalista ehkäisyä, kuin ne, jotka eivät ole. Pillerit suojaa tulehduksilta jonkin verran, tämän on uskottu olevan selitys. Eli ihan sama mitä mieltä asiasta on, tämä on kuulemma fakta.
        Turha siis manata sen piikkiin...

        Kyllähän sitä lapsettomuutta valitettavasti esintyy paljon nykyisin ihan muutenkin, ehkä kohdallasikin löytyy joku syy.
        Ja jollet ole vielä vuotta edes sitä lasta yrittänyt, niin eihän kannata olla huolissaan edes. Jokapaikassa sanotaan, että vuosi yritystä ja sitten voi pikku hiljaa alkaa ihmettelemään. Eiköhän kohdallasi ole kuitenkin hormoonitasapaino, joka on sekaisin, kun kiérto saadaan normaaliksi voi niitä lapsia alkaa ilmestymäänkin.

        Mulla on sitten ollut hyvätuuri, kun on menkat ilmestyneet ajallaan hormoonienkin jälkeen.


    • Anonyymi

      Hoh hoh, mitä juttuja. Kyllä itse ainakin viidestä eri pillerimerkistä laastarista sai sellaset haittavaikutukset että. Vihoviimeset pillerit aiheutti pesäkkeen maksaan. Jos olisin vielä jatkanut pillereillä, --> syöpä. Toki jotkut pillerit voi vähentää kipuja ja säännöllistää mensut, mutta muiden syiden takia en voinut ko. pilsuja käyttää. Eihän ne lääkärit mistään mahdollisista haittavaikutuksista mitään kerro, rahaahan ne vaan saa kun määräävät reseptillä ostettavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe