kortisonin sivuvaikutukset

ei koskaan enää kortisonia

olisin kysellyt minkälaisia sivuvaikutuksia teille on tullut kortisoonista. Itse jouduin syömään joklin aikaa sitten erittäin rajun ja pitkäkestoisen kuurin ja tulin todella huonovointiseksi kaikin puolin. Lääkkeet auttoivat sairauteeni, mutta aiheuttivat mm. seuraavaa: ruokahalun kasvu -> lihominen, kuunaamaisuus, huono iho-> kummalisia näppyjä naamaan ja lopuksi koko kehoon, herkkyys auringolle, ärtymys ja suoranainen vihaisuus, univaikeudet ja keskittymisen puute, sekä ihokarvojen kasvu/vahvistuminen kasvojen alueelle mm. huulten yläpuolelle, leukaan ja poskiin (olen nainen). Nyt kun kuurista on kulunut jo muutama kuukausi keho on alkanut palata ennalleen ja oireet hävinneet.

Erityisen mielenkiintoista olisi saada tietää onko muilla naisilla ollut karvankasvun vahvistumista kasvojen alueella? En ole mistään kuullut, että kortisonista tulisi ko. sivuvaikutusta, mutta itselläni vaikutus on ollut selkeä. Kuurin loputtua nämä karvat ovat hävinneet eivät siis ole enää uusiutuneet kun ovat tippuneet pois....

131

109795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...sivuvaikutuksilta

      tosiaankin kuulostavat kortisonin sivuvaikutuksilta, harmi että olet joutunut kärsimään lähes kaikista haitoista mitä kortisoni aiheuttaa! työssäni sairaanhoitajana olen usein törmännyt juuri noihin sivuvaikutuksiin. usein tosin ensimmäisenä haittana ovat olleet ongelmat vatsan kanssa/ vatsakivut yms. näiltä olet siis välttynyt? unettomuus & yliaktiivisuus ovat tulleet seuraavina. kuurin jatkuessa pitkään astuvat kehiin juuri iho- oireet ja kuunaamaisuus. hyvä kuitenkin että sait avun alkuperäiseen vaivaasi, vaikka mukana tulikin joukko kiusallisia muita vaivoja!

      • ei enää koskaan

        vatsakivuilta olen tosiaankin välttynyt - varmaankin ainoat sivuvaikutkset joista en kärsinyt ;)

        inhottavinta oli se, että läheiset ihmiset joutuivat tosiaankin kärsimään hyvin paljon ärtymyksestäni. Kiukuttelin kuin pikkulapsi. Onneksi puolisoni on hyvin ymmärtäväinen aj pitkäpinnainen. Hän vain totesi (olen syonyt kuurin kerran aikaisemminkin jolloin oli smat oireet) että nyt täytyy laittaa kortisoni suodatin päälle eli siis yrittää olla välittämättä äksyilystäni ;)

        tietäisikö joku muuten mistä johtuu, että kortisoni aiheuttaa moisen äksyilyn?


      • tiedonhaluinen.....

        mitä on kuunamaisuus?


      • mie vaan
        tiedonhaluinen..... kirjoitti:

        mitä on kuunamaisuus?

        tarkoittaa kasvojen pyöristymistä niin että silmät jäävät osittain pullistuvien poskien alle ja naama näyttää kuu-ukon naamalta.


      • rumaaa
        mie vaan kirjoitti:

        tarkoittaa kasvojen pyöristymistä niin että silmät jäävät osittain pullistuvien poskien alle ja naama näyttää kuu-ukon naamalta.

        olen lopettanut lääkeet ja silti naama on turvoksissa...millä kuunamaisuuns lähtee?


      • MUKIIIIIII89
        rumaaa kirjoitti:

        olen lopettanut lääkeet ja silti naama on turvoksissa...millä kuunamaisuuns lähtee?

        NE JOTKA ON LOPPETTANU KUURIN KAUAN MENEE ENNEN KUN VARTALO JA NAAMA PALAUTUU????


      • Hang in there
        MUKIIIIIII89 kirjoitti:

        NE JOTKA ON LOPPETTANU KUURIN KAUAN MENEE ENNEN KUN VARTALO JA NAAMA PALAUTUU????

        Sain vuosi sitten diagnoosini colitis ulcerosasta ja olen vuoden aikana joutunut syömään peräti neljä kortisonikuuria. Tämä on todella murskaavaa, varsinkin kun olen nuori ja muuten tyytyväinen ulkonäkööni. Kuuri aiheuttaa kuitenkin juuri mainittua äkäisyyttä, univaikeuksia ja jonkin verran iho-ongelmia, joissa tosin kosmetologi voi auttaa hyvin. Lihonut en ole sillä olen ollut todella tarkka suolan määrästä ja syönyt jopa hieman vähemmän kuin yleensä. Laihdutuskuurille ei kuitenkaan kannata missään nimessä ryhtyä, mutta liikuntaa on viisasta lisätä.
        Itselläni muun muassa noin 12 viikkoa kestäneen kortisonikuurin jälkeen kroppa palautui "normaaliksi" kuukauden kuuttua. Kortisonikuuri on todellakin hirveää, mutta tärkeintä on ajatella sen olevan välttämätöntä uudelle paranemiselle!


      • Zarco
        tiedonhaluinen..... kirjoitti:

        mitä on kuunamaisuus?

        Millä lähtee kasvojen pyöristyminen? Olen käyttänyt Prednisonia marraskuusta 2013 lähtien, voiko lääkkeen lopettaminen auttaa? Maija E-mail [email protected]


      • Zarco
        Zarco kirjoitti:

        Millä lähtee kasvojen pyöristyminen? Olen käyttänyt Prednisonia marraskuusta 2013 lähtien, voiko lääkkeen lopettaminen auttaa? Maija E-mail [email protected]

        Olen nimimerk.Zarco. Tuleeko vastaus E-mailiin? Maija


    • iigr

      Sivuvaikutuksista minulle ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta sen tiedän, että ihmiskehossa on oma kortisonin tuotanto joka lamautuu ulkoisen kortisonin käytön seurauksesta. Jos ei kokonaan, niin ainakin osittain.

      Siitä alkaa helposti riippuvuus ulkoiseen kortisonilähteeseen, josta joku varmistaa itselleen turvatun toimeentulon.

      Ei ole elämä helppoa puoskareiden hampaissa :(

      • pitkäkuuri

        ei tuossa ole kenenkään busineksestä kyse. kortisoonikuuri lopetetaan pikkuhiljaa vähentämällä annosmääriä ja vähitellen ottamalla vaan joka toinen päivä ja loppujen lopuksi oma kortisoonituotanto alkaa. harvoja tapauksia,että ei alkaisi. itse söin munuais siirron jälkeen puolitoista vuotta ja kaikki palautui ennalleen alle puolessa vuodessa. kasvojen pyöreys ym haitat


    • tyttö83

      jooo...tuttuja sivuvaikutuksii...oon syönny kortisonia nyt 6 vuotta....alkuvaiheessa oli pieni annos...ja olin tyytyväinen vartalooni...mutta sitte jouduin kovalle kortisonikuurille ja tuli toi kauhee ruokahalu...ja lihoin...ja nyt voin todeta että kortisoni pilas mun vartalon...enää en oo siihi tyytyväinen...ja noi kiukun puuskat on tooosi tuttuu...mielialat vaihtelee koko aika...välil masentaa...ym...et ei oo helppoo syyä kortisonia...nykyää menee vaa onneks 10mg/pvä...mut kuitenkii...iho mul ei oo menny huonommaks(aina ollu hyvä ihonen) eikä mitää vatsavaivoi oo ollu...mut yritetää jaksaa...

      • cortison..kyllä

        unettomuus varsinkin,pyydänkin aina unilääkereseptin samalla.ruokahaluu,mielihalut(ompa tullu kakkutaikinaaki tehtyä keskellä yötä ja syötyä kun oli pakko saada.raivarit siis ihan hullui raivoja..kyllä.on tullut sammasta suuhun,turvotusta ja pitkän pitkän kuurin takia jalkojen lihaksiinkin.mutta hampaiden luustoon vaikutus?


      • sama kirjoittaja.

        hui..6 vuotta syännyt?siis jatkuvasti ja tauottako?kuulostaa hurjalta!mutta kertoisiko joku onko totta että hiusten kuntoon ynm.vaikuttaa tämä?


      • tyttö83
        sama kirjoittaja. kirjoitti:

        hui..6 vuotta syännyt?siis jatkuvasti ja tauottako?kuulostaa hurjalta!mutta kertoisiko joku onko totta että hiusten kuntoon ynm.vaikuttaa tämä?

        siis oon syönnyt 6 vuotta tauotta...pienin määrä on ollu 5mg/pvä....en oo huomannu hiuksis mitää koska on ollu muitakii lääkkeit jotka vaikutti hiuksii et niist tuli ku vauvantukkaa...mut nyt jo toisen lääkkeen loputtuu on hiukset palautun vähä paksummiks...


      • oili
        cortison..kyllä kirjoitti:

        unettomuus varsinkin,pyydänkin aina unilääkereseptin samalla.ruokahaluu,mielihalut(ompa tullu kakkutaikinaaki tehtyä keskellä yötä ja syötyä kun oli pakko saada.raivarit siis ihan hullui raivoja..kyllä.on tullut sammasta suuhun,turvotusta ja pitkän pitkän kuurin takia jalkojen lihaksiinkin.mutta hampaiden luustoon vaikutus?

        Millä lailla kortisoni vaikutti jalkojen lihaksiin. Palautuiko ennalleen.Voiko kortisooni pistokset vaikuttaa myös jalkojen lihaksiin, heikentävästi?


      • cortison kuuri
        oili kirjoitti:

        Millä lailla kortisoni vaikutti jalkojen lihaksiin. Palautuiko ennalleen.Voiko kortisooni pistokset vaikuttaa myös jalkojen lihaksiin, heikentävästi?

        siis jalkojen lihaksiin ynm.ainakin lääkärit sanoivat sen olevan cortisonista johtuvaa ainakin iso osa.jalat ei kantanut mm.rappusia ja ikäänkuin joutui laahata jalkaa.kyllä palautui ennalleen.


      • ei koskaan enää kortisonia
        cortison kuuri kirjoitti:

        siis jalkojen lihaksiin ynm.ainakin lääkärit sanoivat sen olevan cortisonista johtuvaa ainakin iso osa.jalat ei kantanut mm.rappusia ja ikäänkuin joutui laahata jalkaa.kyllä palautui ennalleen.

        kun tuossa listasin noita monia sivuvaikutuksia unohdin lisätä, että itsellänikin kävi jalkojen suhteen tosi hassusti. Lähdin sellaiselle matkalle kuurin aikana, jossa kävelin koko päivän ja seuraavana päivänä pitkän kävelyn jälkeen koin aivan kauhean järkytyksen kun aamulla heräsin: jaloissani tuntui lantiosta alaspäin aivan kauhea kipu eivätkä jalat kantaneet lainkaan! tämä meni ohitse päivässä. lääkäri arvioi, että kortisonin aiheuttama nesteen kertyminen jollakin tavalla aiheutti moisen.

        Omalla kohdalla nämä monet ja pahat sivuvaikutukset johtuivat todella suuresta annostuksesta: söin kortisonia tabletteina pahimmillaan 10*5 mg.

        eniten tosiaan harmittaa ulkonäön muuttuminen sekä todella paha kiukutus. Tuntui kun olisi muuttunut aivan eri ihmiseksi tämän lääkkeen käytön myötä!!


      • ei koskaan enää kortisonia
        tyttö83 kirjoitti:

        siis oon syönnyt 6 vuotta tauotta...pienin määrä on ollu 5mg/pvä....en oo huomannu hiuksis mitää koska on ollu muitakii lääkkeit jotka vaikutti hiuksii et niist tuli ku vauvantukkaa...mut nyt jo toisen lääkkeen loputtuu on hiukset palautun vähä paksummiks...

        minulla kyllä myös hiukset ohenivat selvästi kortisonin käytön myötä ja sitten vastapinoksi tuli tuo kasvojen karvoituksen ikävä vahvistuminen, jota en ole muilla kortisonin syöjillä kuullut vielä olevan.

        toivottavasti joskus pääset vielä eroon kortisonista. 6 vuotta on pitkä aika elää tuon lääkkeen kanssa! itse olen päättänyt, että kun sairauteni uusiutuu seuraavan kerran (se aiheuttaa aivan kestämättömän kiputilan) yritän löytää ihan minkä vaan muun hoitokeinon. kortisonia en enää suuhuni pistä koska se käytännössä tuhoaa kehon ja mielen!


      • tyttö83
        ei koskaan enää kortisonia kirjoitti:

        minulla kyllä myös hiukset ohenivat selvästi kortisonin käytön myötä ja sitten vastapinoksi tuli tuo kasvojen karvoituksen ikävä vahvistuminen, jota en ole muilla kortisonin syöjillä kuullut vielä olevan.

        toivottavasti joskus pääset vielä eroon kortisonista. 6 vuotta on pitkä aika elää tuon lääkkeen kanssa! itse olen päättänyt, että kun sairauteni uusiutuu seuraavan kerran (se aiheuttaa aivan kestämättömän kiputilan) yritän löytää ihan minkä vaan muun hoitokeinon. kortisonia en enää suuhuni pistä koska se käytännössä tuhoaa kehon ja mielen!

        oon aivan samaa mieltä sunkaa et se todellakii pilaa kehon ja mielen...siks en mäkää enää suostu ottaa suurii annoksii sitä...toi 10mg saa luvan olla suurin...sano lääkärit mitä haluaa...viimeks lääkäri sano et kortisoni on hyvä renki mut huono isäntä...et aika osuvast sanottu...


      • Minä itte
        tyttö83 kirjoitti:

        oon aivan samaa mieltä sunkaa et se todellakii pilaa kehon ja mielen...siks en mäkää enää suostu ottaa suurii annoksii sitä...toi 10mg saa luvan olla suurin...sano lääkärit mitä haluaa...viimeks lääkäri sano et kortisoni on hyvä renki mut huono isäntä...et aika osuvast sanottu...

        Olen elinsiirron takia syönyt kortisonia jo kohta 19vuotta.Joten on ihme etten jo ole "hoidossa" pääni takia.Kaikki nuo lukemani sivuvaíkutukset saaneena ihmettelen ettei kukaan valita syylistä jotka valtaa pian koko kehoni.Naisihmisenä tunnen oloni todella "menninkäiseksi"!


      • Onneksi toivun
        ei koskaan enää kortisonia kirjoitti:

        minulla kyllä myös hiukset ohenivat selvästi kortisonin käytön myötä ja sitten vastapinoksi tuli tuo kasvojen karvoituksen ikävä vahvistuminen, jota en ole muilla kortisonin syöjillä kuullut vielä olevan.

        toivottavasti joskus pääset vielä eroon kortisonista. 6 vuotta on pitkä aika elää tuon lääkkeen kanssa! itse olen päättänyt, että kun sairauteni uusiutuu seuraavan kerran (se aiheuttaa aivan kestämättömän kiputilan) yritän löytää ihan minkä vaan muun hoitokeinon. kortisonia en enää suuhuni pistä koska se käytännössä tuhoaa kehon ja mielen!

        Paksut hiukset on muisto vain eli hiuksia on 4 kk:n kortisonin syönnin jälkeen lähtynyt todella paljon. Toivottavasti kasvavat takaisin. Lisäksi on samat oireet kuin muillakin eli kuukasvot ja karvankasvu kasvoissa sekä liikakilot vatsan seudulle. Minulla on lisäksi nestettä silmämunissa eli silmissä on kalvot. Vatsaoireita ei ole mutta olenkin kokoajan syönyt vatsansuojalääkettä Olen ollut aina hoikka ja tyytyväinen ulkonäkööni joten nyt oh ihan uusi tilanne. Töihin pitäisi palata muutaman viikon päästä joten olisi hienoa jos ulkonäkö palautuisi edes lähelle ennen sairastumista- Olkoonkin että olen tietysti onnellinen että ylipäätään säilyin hengissä.


      • elämä voittaa
        ei koskaan enää kortisonia kirjoitti:

        minulla kyllä myös hiukset ohenivat selvästi kortisonin käytön myötä ja sitten vastapinoksi tuli tuo kasvojen karvoituksen ikävä vahvistuminen, jota en ole muilla kortisonin syöjillä kuullut vielä olevan.

        toivottavasti joskus pääset vielä eroon kortisonista. 6 vuotta on pitkä aika elää tuon lääkkeen kanssa! itse olen päättänyt, että kun sairauteni uusiutuu seuraavan kerran (se aiheuttaa aivan kestämättömän kiputilan) yritän löytää ihan minkä vaan muun hoitokeinon. kortisonia en enää suuhuni pistä koska se käytännössä tuhoaa kehon ja mielen!

        Olen elinsiirtopotilaan omainen. Hän söi kortisonia hyvin pitkään isolla annostuksella - karvojen kasvu todellakin vahvistui. Korvannipukoissakin oli hassut taaksepäin sojottavat "viuhkat". Myös nyppyinen iho.

        Oireet hävisivät vähitellen, kun annostus pienennettiin 5mg/vrk.


    • harmaakaihi

      Käytettyäni 10 vuotta hiuspohjaan kortisonia sisältävää liuosta (seborreaan/ psoriin?) löytyi 26-vuotiaana toisesta silmästä harmaakaihen alku, parin vuoden päästä toisestakin. Lääke lopetettiin, mutta täyttä varmuutta ei ole, onko juuri se aiheuttanut silmäsairauteni.

    • potilas x

      sain myös ison kuurin kerran kolme vuotta sitten,nyt lonkkaluidenpäiden kuolio tekonivelet tulossa.....

    • akka

      Olen syönyt kortisonia 10 v keuhkosairauteen. Nyt annos on 7½ mg. Kyllä tämä on arka asia. Ulkonäkö on muuttunut. Olin ennen kilpakuntoilija. Joudun nytkin liikkumaan aivan hirvittävästi. Olen kyllä hoikka, mutta naama on pullea ja mahaan ja harteisiin on kertynyt läskiä ja ruokahalut ovat valtavat. Hiukset on luonnostaan ohuet. Jalat ovat todella laihat, mutta jäntevät. Kunto on huippuluokkaa. En koskaan kerro kellekkään että otan tätä lääkettä, mutta kaikki tuntuvat sen tietävän. Mielialat vaihtelevat, en saa rauhoittua ja olen tosi äkäinen. Nyt silmässä on alkava kaihi. Tämä on ihan hyvä lääke. Peilisalisa kun jumppaan ja valokuvissa huomaan miten kortisoni on muuttanut ulkonäköä.

      • ...

        mie joudun syömään astmaan kortisoni lääkkeitä...iho on ohentunut selvästi kun kaikki verisuonet näkyy joka paikasta ja mielialat vaihtelee noin 5 minuutin välein.ja masentaakin välillä sen takia kun välillä äksyilen tyttökaverille vaikka hän ei olisi tehnyt mitään...


      • ctt
        ... kirjoitti:

        mie joudun syömään astmaan kortisoni lääkkeitä...iho on ohentunut selvästi kun kaikki verisuonet näkyy joka paikasta ja mielialat vaihtelee noin 5 minuutin välein.ja masentaakin välillä sen takia kun välillä äksyilen tyttökaverille vaikka hän ei olisi tehnyt mitään...

        mitä teet jos muita vastaavia lääkkkeitä ei ole tarjolla,ota tai kärsit tai pahimassa tapapauksessa........... Kaikki samat oireet mulla kuin teilläkin mutta pakko sopeutua vaikka vaikeaa tekee. Lippa korkeelle ja rohkeutta ihmisten ilmoille,itelle se tekee vielä vaikeutta.


      • Hildi

        mieheni sairastaa eturauhassyöpää syöpä on levinnyt selkärankaan nyt on puolivuotta saanut uutta hormoonilääkettä jonka kanssa otetaan kortisoonia 5 mil.On käyttänyt tätä lääkettä puoli vuotta ihottuma on käsivarsissa kuin verenpurkautumia luonne on muuttunut täysin sanoin lääkärille että ennen kotona oli säyseä vanha mies nyt on tullut ylienerkinen 5 vuotuas pikku kalle joka pistää "äidille hanttiin joka asiasta" lääkäri sanoi että kortisooni ei näemmä sinulle sovi vaihdetaan toiseen lääkkeeseen.Ukko sanoi että hän ei anna kortisoonia pos.Kyllä on kotiväellä olemista??? Että tälleenkin voi olla


      • Anonyymi
        Hildi kirjoitti:

        mieheni sairastaa eturauhassyöpää syöpä on levinnyt selkärankaan nyt on puolivuotta saanut uutta hormoonilääkettä jonka kanssa otetaan kortisoonia 5 mil.On käyttänyt tätä lääkettä puoli vuotta ihottuma on käsivarsissa kuin verenpurkautumia luonne on muuttunut täysin sanoin lääkärille että ennen kotona oli säyseä vanha mies nyt on tullut ylienerkinen 5 vuotuas pikku kalle joka pistää "äidille hanttiin joka asiasta" lääkäri sanoi että kortisooni ei näemmä sinulle sovi vaihdetaan toiseen lääkkeeseen.Ukko sanoi että hän ei anna kortisoonia pos.Kyllä on kotiväellä olemista??? Että tälleenkin voi olla

        Nykyisin jo ex puolisolla on eturauhassyöpä. Silloin sytostaattihoitojen aikaan oli vahvalla kortisonikuurilla. Ahdistunut, kiukkuinen, nopeutunut ajatuksenjuoksu... kiltti ja rauhallinen ihminen muuttui kuin viisi vuotiaaksi huonosti käyttäytyväksi kakaraksi. Tuli mania ja oli psykoottinen. Koitin hakea hänelle apua eri instansseista, mistään sitä saamatta. Kukaan ei edes uskonut minua. Tilanne kärjistyi siihen, että mies meni psykoosissaan kirjoittamaan avioerohaasteen, otti ja lähti. En mahtanut tälle ihmiselle sairaudessaan minkään. Ennen kaikkea tätä, yhdessä käytiin syöpälääkärissä. Terveydenhuolto ei mitenkään valmistanut minua puolisona tulevaan. Silloin kun huomasin puolison alkavan käyttäytyä erikoisesti, olin yhteydessä syöpähoitajaan useita kertoja. Ei sieltä saanut mitään apua. Nelkytvuotinen hyvä ja seesteinen avioliitto tuhoutui sairauden seurauksena.
        Avioero astui voimaan vuosi sitten. Ositukset tehtynä ja olen jotenkin päässyt järkytyksestäni jaloilleni ja saanut elämääni takaisin järjestykseen. Mie näyttää nyt palautuneen ja haluaisi entisen elämänsä takaisin ja palata. En halua palata enää entiseen, pelkona että kaikki kokemani järkytys tulee taas toistumaan.
        Samassa usko meni suomalaiseen terveydenhuoltoon ja sen kykyyn hoitaa syöpäsairaita, heidän lääkitystä ja mielenterveyttä.


    • Dinko

      Itselläni on ollut oireina juuri mahakivut, ruokahalun lisääntyminen, kuunaamaisuus, ihokarvoituksen lisääntynyt kasvu niin kasvoissa kuin muuallakin, mielialan vaihtelut, univaikeudet ja lisääntynyt vessassa käynnin tarve.

      Kasvojen karvoituksen lisääntymistä en aluksi huomannut, kunnes isäni alkoi naljailla "viiksillä" ja "parralla".

      Ja vielä kysymys: Kauanko teillä on suurinpiirtein mennyt kehon palautumiseen?

      • PJ

        Itse popsin just kortisoonikuurin loppuun. kesti tosin vain kaksi viikkoa. ainoana ongelmana vatsakivut ja mietin juuri että menenkö lääkäriin vaiko en. loppuuko nämä väännöt ittestään eli onko hyötyä mennä lekurille näyttämään?


      • geokätkö
        PJ kirjoitti:

        Itse popsin just kortisoonikuurin loppuun. kesti tosin vain kaksi viikkoa. ainoana ongelmana vatsakivut ja mietin juuri että menenkö lääkäriin vaiko en. loppuuko nämä väännöt ittestään eli onko hyötyä mennä lekurille näyttämään?

        kortisoni saattaa lisätä närästystä ja vatsavaivoja joten olen jostain lukenut että kannattaa syödä tai juoda pikemminkin samalla vatsahappolääkettä


      • osram
        geokätkö kirjoitti:

        kortisoni saattaa lisätä närästystä ja vatsavaivoja joten olen jostain lukenut että kannattaa syödä tai juoda pikemminkin samalla vatsahappolääkettä

        Varsinkin vähänkään pidemmällä kortisonikuurilla kannattaa aina hoitaa myös vatsansuojalääkitys kuntoon, esim Pariet, Zolt ym. Yleensä pitää vatsaoireet tehokkaasti poissa (happoisuus, närästys yms).


      • läski?
        osram kirjoitti:

        Varsinkin vähänkään pidemmällä kortisonikuurilla kannattaa aina hoitaa myös vatsansuojalääkitys kuntoon, esim Pariet, Zolt ym. Yleensä pitää vatsaoireet tehokkaasti poissa (happoisuus, närästys yms).

        Mä oon 14v ja mulla on just eka kortisonikuuri menossa (suolijuttuja).. Söin pahimmillaan 60mg, mutta sitä on pienennetty aina 2viikon välein. Nyt menossa 30mg..
        Mulle on tullu 4kg painoo järkyttävä kaksari :D Kunnon kuukasvot, kaveritkin huomauttelee tästä. Ruokahalukin on lisääntynyt, mutta yritän vaan elää siinä ''nälässä''. Mulle annettiin samaan syssyyn tuon kortisonin kanssa erillinen mahalääke, joka pitää ottaa aina ennen tota. Sitte on tullu paljon ilmavaivoja, hengenahdistukia joskus, hikoiluu, suonenvetoja erityisesti jalkoihin jne.. :<
        Eniten mua harmittaa toi turvotus ja lihominen. Inhottaa kuulla jatkuvasti kaikkii kommentteja koulussa ''sulle on varmaan mäkkiruoka maistunut'' ''oho ootpas turvonnu'' :s


      • Erakoitunut...
        läski? kirjoitti:

        Mä oon 14v ja mulla on just eka kortisonikuuri menossa (suolijuttuja).. Söin pahimmillaan 60mg, mutta sitä on pienennetty aina 2viikon välein. Nyt menossa 30mg..
        Mulle on tullu 4kg painoo järkyttävä kaksari :D Kunnon kuukasvot, kaveritkin huomauttelee tästä. Ruokahalukin on lisääntynyt, mutta yritän vaan elää siinä ''nälässä''. Mulle annettiin samaan syssyyn tuon kortisonin kanssa erillinen mahalääke, joka pitää ottaa aina ennen tota. Sitte on tullu paljon ilmavaivoja, hengenahdistukia joskus, hikoiluu, suonenvetoja erityisesti jalkoihin jne.. :<
        Eniten mua harmittaa toi turvotus ja lihominen. Inhottaa kuulla jatkuvasti kaikkii kommentteja koulussa ''sulle on varmaan mäkkiruoka maistunut'' ''oho ootpas turvonnu'' :s

        Mä oon aikalailla samassa tilassa... Tää tulee nyt vähän myöhässä mutta silti kerron! Mulla alko koko homma noin kuukaus ja puol sitte, nilkat oli turvoksissa ja silmäluomet, koulussa lähettivät terkalle ja terkka suositteli menee terveyskeskukseen ja terveyskeskus lähetti jorviin, jorvissa totesivat nefroottisen oireyhtymän eli jonkun munuais sairauden, makasin tipassa viikon siellä ja sitten olin normaalin itteni näkönen, ei tuntunu kipeelt eikä muuta ja sitte pääsin kotii, mut jouduin puol viikkoo viel käymää hakee tippalääkkeet, ongelmat tuli siin samal viikol, ulla oli siis kortisoni ääkettä 70mg päivässä yhteensä, ensin turpos vaan posket, sain kyllä kuulla parin viikon päästä läskiksi haukkumista ja kun yritin selittää asiaa että johtuu lääkkeistä niin vastauksena tuli että niin varmaan... Tilanne paheni tossa joululomalla, tajusin, että mulle oli tullut kaksoisleuka ja kaikkea, paripäivää sitten oli kontrollikäynti jorvissa ja siellä lääkäri kertoi että niistä lääkkeistä siis ruokahalulisääntyy, ja kysyi että onko sulla käyny näin, heräsin ajatukseen ja sanoin että joo, tajusin vasta sillon että olis pitäny vahtia että mitä oon tekemässä! Nyt vihaan ulkonäkööni ja oon hautautunu huiviin... Mua pelottaa etten ikin palaa ennalleni ja mua pelottaa kaikki ihmiset jota nään, haluisin vaan olla kotona yksin, tai ylipäätänsä yksin, vois sanoo että oon hukannukokonaan itteni, rnnen olin aika kovaääninen nauroin paljon ja selitin sekavia, nykyään oon vaisu ja ehkä vähän masentunut ja itken kaikesta koska musta tuntuu että mun elämä on sivan perseestä, vaikka mun motto on aina ollut että ei ole paskaa elämää vaan vain paskoja päiviä, nyt kysyn että kauanko sulla meni ennalleen palaamiseen, tartten apua oikeesti, liikkatunnit on kamalia kun ei jalat kestä, kuto ja tahto sanoo joo mut jalat ei :(


      • kukkane1
        Erakoitunut... kirjoitti:

        Mä oon aikalailla samassa tilassa... Tää tulee nyt vähän myöhässä mutta silti kerron! Mulla alko koko homma noin kuukaus ja puol sitte, nilkat oli turvoksissa ja silmäluomet, koulussa lähettivät terkalle ja terkka suositteli menee terveyskeskukseen ja terveyskeskus lähetti jorviin, jorvissa totesivat nefroottisen oireyhtymän eli jonkun munuais sairauden, makasin tipassa viikon siellä ja sitten olin normaalin itteni näkönen, ei tuntunu kipeelt eikä muuta ja sitte pääsin kotii, mut jouduin puol viikkoo viel käymää hakee tippalääkkeet, ongelmat tuli siin samal viikol, ulla oli siis kortisoni ääkettä 70mg päivässä yhteensä, ensin turpos vaan posket, sain kyllä kuulla parin viikon päästä läskiksi haukkumista ja kun yritin selittää asiaa että johtuu lääkkeistä niin vastauksena tuli että niin varmaan... Tilanne paheni tossa joululomalla, tajusin, että mulle oli tullut kaksoisleuka ja kaikkea, paripäivää sitten oli kontrollikäynti jorvissa ja siellä lääkäri kertoi että niistä lääkkeistä siis ruokahalulisääntyy, ja kysyi että onko sulla käyny näin, heräsin ajatukseen ja sanoin että joo, tajusin vasta sillon että olis pitäny vahtia että mitä oon tekemässä! Nyt vihaan ulkonäkööni ja oon hautautunu huiviin... Mua pelottaa etten ikin palaa ennalleni ja mua pelottaa kaikki ihmiset jota nään, haluisin vaan olla kotona yksin, tai ylipäätänsä yksin, vois sanoo että oon hukannukokonaan itteni, rnnen olin aika kovaääninen nauroin paljon ja selitin sekavia, nykyään oon vaisu ja ehkä vähän masentunut ja itken kaikesta koska musta tuntuu että mun elämä on sivan perseestä, vaikka mun motto on aina ollut että ei ole paskaa elämää vaan vain paskoja päiviä, nyt kysyn että kauanko sulla meni ennalleen palaamiseen, tartten apua oikeesti, liikkatunnit on kamalia kun ei jalat kestä, kuto ja tahto sanoo joo mut jalat ei :(

        Hei! otatko yhteyttä spostiin nii jutellaan. Tämä on tärkeää!! [email protected]
        odotan vastaustasi!


      • kukkane1
        kukkane1 kirjoitti:

        Hei! otatko yhteyttä spostiin nii jutellaan. Tämä on tärkeää!! [email protected]
        odotan vastaustasi!

        mulla on hyvin luultavasti sama sairaus kuin sinulla.


    • Maksatulehdus diag.

      Kortisonia ei kuulemma voi lopettaa kerralla, tulee jotain lisämunuaisen sivuvaikutuksia?

      Minkähänlaisen ajan kuluessa ja minkä määrän voi kerralla vähentää esim. 40mg annoksesta kun ollaan lopettamassa kortisoni lääkitys,
      jotta ei tuisi sivuvaikutuksia?

    • 2v

      siihen menee puoli vuotta, 10mg keralla!

    • huolestunut omainen

      Lähiomaisen on kortisonilääke nyt laittanut aika sekaisin: ei muista mikä päivä on, lääkkeet jäävät ottamatta, kuollut omainen on alkanut vierailla kotona kuulemma, on äksy jne.

    • Ella 34

      Onko kellään kortisonin sivuvaikutuksena hikoilukohtauksia ja lihaskramppeja??

      Minä herään joka yö klo. 3-4 välillä likomärkänä hiestä ja sydän tykyttää.
      Myös lihatkrampit ovat varsinkin öisin jatkuva riesa vaikka otan magnesiumia.
      Pelkään koska krapaa sydäntä oikein kunnolla.....

      • kohtalotoveri

        Voi hyvät hyssyrät! Löytyihän se kohtalotoveri. Olen syönyt vaihtelevia määriä kortisonia (Prednisolon) noin neljän vuoden ajan. Nyt sitä kuuria puretaan ja on tullut aivan järkyttävät lihaskrampit jalkoihin joka jessuksen yö. Ei ole tästä maailmasta ne kivut. Vaikka mitä tekis, niin kramppaa varmasti. Alkaa jalkateristä, sitten pohkeet ja auta armias jos reisilihakseen pääsee, niin huutoa tulee. Syön magnesiumia, juon vettä, venyttelen, lämmin on hyväksi. Kortisoni vaikuttaa nestetasapainoon, jossain siinä se "vika" lienee. Nyt yritän juoda paljon, jospa auttais? Jos tämä ei mene ohi, hulluks´tulen. Ennenkin on ollut vastaava juttu ja silloin syyllinen oli astmalääke, jossa oli avaava ja hoitava yhdessä. Loppui suonenveto kun lopetin se lääkkeen (Oxis)


      • Helenainen

        Minulla on hikoilukohtauksia sekä päivällä että yöllä. Alkuun annostus oli 20 mg ja ne olivat todella rajuja. Nyt on päästy pudottamaan 5 milligrammaan ja on helpottanut.

        Sydän tykyttää aina kun makaan selälläni, se kestää jonkin aikaa ja sitten rauhoittuu. Se tykytys tuntuu korvissa asti.


      • Anonyymi

        Minäkin herään yöllä siihen, että yläkroppa ja yöpaita ovat aivan märkiä.
        Nyt arvaan, että se johtuu kortisonista. Onneksi nyt vähennetty 10 Mg kaksi viikkoa.
        Aloitinkin vain 20 Mg.
        Kaikki alkoi polttavista hartiakivuista, johon mikään särkylääke ei tehoa. Parasta on kylmägeelien päällä makuu.
        Ja unet ovat menneet. Kaksi melatonia, kaksi magnesiumtablettia ja puolikas Mirtazepania. Ei aina auta. Sitten pakko ottaa Somnoria tai Tenoxia. Tenox on sama kuin söisin lumelääkettä - ei vaan nukuta.


    • 3LL4

      Mie oon lihinut kortisonikuurin aikana 7kg, kasvoista ja mahasta pääasiassa, mutta nestettä on myös kertynyt jalkoihin ,käsiin ja koko kroppaan. Nyt kortisoonia puretaan, mutta kauan menee, että turvotus lähtee?
      Sivuoireena mulla on ollut ton nesteenkertymisen lisäksi hurja ummetus, väsymys ja keskittymiskyvyn heikkeneminen, ruokahalun en ole kokenut muuttuvan, enkä ole enempää syönyt kuin normaalisti, mutta nestettä vaan tulee lisää. Vessassa saa myös rampata jatkuvasti pissillä, mutta ummetuslääkkeitä on pakko syödä, kun suolisto ei tahdo millään toimia.
      Onneksi mulla aloitettiin nyt orencia (biologinen lääke) tähän erittäin aktiiviseen reumaan, että pääsen kortisoonista eroon, kyllä siitä apua oli niveliin, mut sivuoireet ovat kuitenkin sen verran inhottavat, etten enää ikinä kortisoonia syö, enkä sitä kenellekään suosittele.
      Auttaako kortisooniturvotuksen poistamiseen tehokkaasti mikään? Olisi kiva olla kesällä vähän kiinteämmässä kunnossa...

    • riippu ssitä..

      Kuinka kauan olet syönyt kortisonia ja minkälaisia määriä?

    • Korticoste

      Onko kellään ollu kortisonin sivuvaikutuksena lämmön vaihtelua? Itellä aamusin on n. 36,5 ja iltapäivällä 37,0. Illaksi taas laskee vähän.

      • Anonyymi

        Pientä lämpöilyä/lämmön vaihtelua on, vuorokaudenajoilla ei merkitystä. Nyt kortisonia 20 mg/vrk. Lihaskramppeja on päivittäin, jalkavoimat menneet muutamassa viikossa (kävely onnistuu, mutta rasitusta vältettävä, että ei kostaudu seuraavana päivänä), hauislihaksen kiinnitysjänteen katkeaminen menee ainakin osittain kortisonin piikkiin, (Kipparikallen hauis). Mutta, jos jatkossa osoittautuu, että antoi apua varsinaiseen ongelmaan, ei noista sivuvaikutuksista voi kauhean näreissään olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pientä lämpöilyä/lämmön vaihtelua on, vuorokaudenajoilla ei merkitystä. Nyt kortisonia 20 mg/vrk. Lihaskramppeja on päivittäin, jalkavoimat menneet muutamassa viikossa (kävely onnistuu, mutta rasitusta vältettävä, että ei kostaudu seuraavana päivänä), hauislihaksen kiinnitysjänteen katkeaminen menee ainakin osittain kortisonin piikkiin, (Kipparikallen hauis). Mutta, jos jatkossa osoittautuu, että antoi apua varsinaiseen ongelmaan, ei noista sivuvaikutuksista voi kauhean näreissään olla.

        Kyseessä Prednisolon. Mahaa pitää kuurin aikana suojella asianmukaisella lääkkeellä.


    • Lottars

      Mää vein 5pv 40mg, 5pv 30mg, 7pv 20mg, 10pv 15mg, 35pv 10mg, 7pv 5mg ja 10pv 5mg joka toinen pv. Vielä kuus päivää ja sit kokonaan loppu! Kyllä on mukavaa! Kuningas kortisoni paransi vaivani. Elän vain toivossa ettei se enää koskaa palaa!

    • Marevanni

      Vaimollani on ollut lyhytaikainen lievä kortisonikuuri. Silti kaikki yllämainitut
      sivuvaikutukset ovat jo ilmenneet. Toivottavasti häviävät kuurin
      loputtua. Olivatkohan vain kuviteltuja?

    • ei sivujuttuja

      Te puhutte vain kortisonista, mutta ette pahemmin mainitse mikä kortisonivalmiste teillä on kyseessä???

      Itse söin viime kesänä kortisonia nimeltä Entocort suolistovaivaan. Kuuri kesti reilut 3 kuukautta. Annostus oli 9mg/vrk, jonka sanottiin vastaan esim. noin 40mg Prednisolonia. Annostus kuukausi 9mg, sitten eka pienennös eli seuraava kuukausi 6mg ja taas pienennös eli loput noin 2kk 3mg/vrk.

      Tuota Entocortia lääkäri kehui, ettei pahemmin aiheuta sivuoireita eikä ainakaan itselleni tullut mitään tuossa ajassa.

    • Lottars

      Oma korti oli Prednison. Vieroitusoireet ovat lähes yhtä kamalat kuin sivuvaikutukset ja kestävät todella pitkään!!!

      • pelastuskortisonista

        Itselläni menee Prednisolon 5mg päivittäin Addisonin taudin epäilyyn. Poistanut kaikki epämukavat oireet. Tosin sivuvaikutuksina ilmeisesti:iho on ohentunut, paino on pudonnut (liikaakin), akne puhjennut, pinna kireällä, univaikeuksia, iho hilseilee, kutiaa, punoittaa ja on pilkuilla, ripset harventuneet ja hiukset ohentuneet (lähtee välillä ihan tupoittain tukkaa päästä).

        Sivuoireet nyt verrattuna aiempiin oireisiin.. en suostuis luopuun tuosta lääkkeestä kuin vasta sitten, kun todella pakotettaisiin. Antoi elämäni takaisin!


    • Outolintukummajainen

      Mulle yritettiin eilen määrätä kortisonia kilpirauhasen tulehdukseen,mutta en voi kortisonia ottaa. Itselleni tuli Prednisolonista noita em oireita, mutta niiden lisäksi pää oli aivan sekaisin, olin jo valmis lähtemään mielisairaalaan. Ja kaikki jo kolmantena päivänä lääkkeen aloituksesta. Soitin lääkärille ja lopetin kortisonin siihen. Uudestaan en uskalla ottaa, jollei sitten tule ihan pakkotilanne.
      Olisi myös mielenkiintoista tietää, mitä kortisonilla hoidetaan, oirettako? Vai itse sairauden syytä?
      Hyvä kuitenkin, jos joku siitäkin saa avun.

      • aikamoistaa

        Yksi käyttöaihe on lisämunuaisten vajaatoiminta. Voi joutua lopun elämän käyttään. Mutta jos siitä tuollaisia oireita tulee niin se onkin sitten kakspiippunen juttu


    • kortisoni auttaa

      Kortisoni on ainoa lääke joihinkin sairauksiin eli ei käytä kuolee ja sillä hyvä.Oireita tulee joillekkin ei läheskään kaikille.Suomessa saa oireita noin 1/10 000 henkilöstä vain.Itse saanut suolistotulehdukseen kortisoni tabuja ja polviin olen saanu telämäni aikana piikkejä 50 kpl yhteensä ainakin ei mitään ongelmia.Samoin palohaavoihin kortisonivoidetta pari vuotta.

    • Minä70

      Olen syönyt kortisonia pienellä annoksella aika lyhyen aikaa, n. 1kk. Nyt lopettamisen jälkeen naama punottaa, on täynnä näppylöitä - tuttua siis teille kaikille. Mutta tuo jumalalon ihon ja hiusten rasvaisuus ihmetyttää, TALI SUORASTAAN VALUU!! Onko muilla samoja kokemuksia? Älkää huolehtiko, kuunaama ja ylipaino kyllä hiljalleen katoavat muutaman kuukauden kuluttua kortisonin lopettamisesta.

    • Ei kipuja eikä enää

      Minä sain kuukauden sisällä selkä särkyyn 3 kortisoni/puudutus piikkiä.
      Ja vastineeksi kivun häviämisestä, unettomuutta, turvotusta etenkin jaloissa ja naamassa.

      Paino ei ole noussut, Ja lääkäri sanoi että nyt pitää pitää pitempi tauko piikityksessä.

      Tahtoisin tietää myös itse kauankohan turvotus kestää?

      Kunnon selkeää vastausta ei tahdo löytyä.
      Tsemppiä muillekin vastaavassa tilassa oleville.

    • kokemus

      Kortisoni tuhoaa sisäelimet kuten esim. munuaiset ja haiman.

      • high cortisol

        Varmasti siksi yrittivät pakolla saada minua syömään kortisonia, jotta pääsevät nopeammin eroon minusta. Minulla oli ennestään korkea kortisolipitoisuus ja yrittivät nostaa entisestään ...


      • 12+5
        high cortisol kirjoitti:

        Varmasti siksi yrittivät pakolla saada minua syömään kortisonia, jotta pääsevät nopeammin eroon minusta. Minulla oli ennestään korkea kortisolipitoisuus ja yrittivät nostaa entisestään ...

        Onko kortisoli sama kuin kortisoni eli nostaako kortisonilääkitys elimistön kortisolipitoisuuksia?


      • mielummin syön

        Joo. Ja ilman kortisonia tässäkin taudissa elinajanennuste olisi melko lyhykäinen. Ensin taitais mennä jalat kuolioon, sitten pikkuhiljaa muualtakin... Kuulostaa kivalta?


    • Joopee

      Ei oo täysin sama. Nostaa.

    • kilpparitulehdus

      Olen syöny kortisonia 2kk alkaen 40mg/pv, nyt lasketaan vähitellen ja kavoihin pamahtanut kummallisia näppylöitä, normaalisti ei ollenkaan. Tarkoitus ois että loppuu kokonaan syyskuun alussa. Kuinka nopeasti sivuvaikutukset( turvotus kasvoissa ja vatsan seudulla, uniongelmat, ym) häviää?

    • Vilma-Lotta

      Tenniskyynärpää vaivaa ja piikitetty nyt 1x1 2x2 piikkiä. Olen ihmetellyt kummaa oloani tässä parin viikon aikana. Kylmä hiki on koko ajan päällä, ei pysty keskittymään mihinkään, oikea silmä ei nää kunnolla, virtsaamisvaivoja ja minä taas olen laihtunut! Apua, kyllä nyt on lähdettävä uudelleen lääkäriin. Kaiken huipuksi käteni ongelmat tulivat siitä, kun minulle tehtiin oikean käden rannekanavaleikkaus ja harjoittelija tökkäsi pahasti hermoon ja käsi ei ole ollenkaan parantunnut. Suomessa saa kaikki harjoittelijalääkärit tehdä leikkauksia ihmisille, vaan esim. Englannissa vain käsikirurgi saa tehdä tuon leikkauksen. No tästä olisi paljon kerrottavaa, mutta yksikään leikkaus, jota minulle on tehty ei ole onnistunut. Kun minulta leikattiin palleatyrä, tuli sairaalabakteeri, kun tehtiin juurihoito hampaaseen, tulehdus jäi muhimaan jne.

    • sammasta

      Miten saan tuon sammaksen suusta pois ilman että pitää alati hakea sienilääkkeitä?

      toinen kuuri lyhyellä aikavälillä(prednison) menossa ja day 2 pamahti taas sammas kieleen.
      viimeksi sama juttu mutta silloin sainkin siihen daktarinin. En haluaisi kokoaikaa noita sienilääkkeitäkään syödä :/

      • Hammasharja

        Yks konsti on että hampaita pestessä 2x pv peset viimeksi harjan karkealla puolella kielesi. Lisää hammastahnaa. Pusrkuttele veden kanssa ja huuhtele.Minä teen näin aina. Prednisolonia mulla kans. Saattais toimia sullakin.


    • turvonneet kilpir.

      Olen syöny nyt 2 viikkoa,kauhee nälkä koko ajan ja närästää tuntuu että koko suolisto on sappee täytee sekä turvottaa kamalasti. Olen joskus joutunut syömää vahvan kuurin,annos oli niin suuri,että kun 3 kk alko tulla täytee ,lääkäri sanoi ,että kohta turpoaa sit pää (kerää nestettä) ja sekoan.Lopetin lääkkeet siihen samaan paikkaan,Nyt lopetan ja lääkkeet koska olen niin kipeä ei vatsa kestä,eikä ne ole edes auttanut yhtään.

      • väärä lääkitys

        Sait molemmilla kerroilla väärän lääkityksen. Toivottavasti kävit endokrinologilla. Arvauskeskuksissa ei tiedetä mitään kilpirauhasen hoidosta. Yleensä kilpirauhasen poisto tulee kyseeseen ja täten Thyroxin, ei kortisonivalmisteet.


    • Eskapisti_

      Olen 23v ja itsellä lisämunuaisten poiston myötä tiedossa loppuelämän lääkekuuri kortisonia ja tämän hetken annostus on 30mg päivässä. Kaksi viikkoa leikkauksesta kulunut ja unettomuus ollut oikeastaan oireena tähän mennessä ja pieni turvotus... Nyt tänään huomannut että pientä heikotusta ollut myös mutta toisaalta voi olla siitäkin johtuvaa, että vasta kaksiviikkoa tosiaan leikkauksesta kulunut. Pientä mielialojen vaihtelua myös ollut... Saa nähdä mitä tuleman pitää

      • Marlin

        Olin itse 24-vuotias kun aloin käyttämään kortisonia. Tuolloin minulla todettiin aivokasvain joka leikattiin ja jonka seurauksena oma hormooni toiminta lakkasi.
        Samalla tuli munuaisten vajaatoiminta, kilpirauhasen vajaatoiminta ym. Monenlaiset lääkkeet sain kortisonin lisäksi. Olen syönyt nyt kortisonia 30mg/pv:ssä 29 vuotta. Alussa kävin kontrolleissa viikottain ja tällä hetkellä käyn kontrollissa kerran vuodessa. Annosta ei ole tarvinnut muuttaa joten samalla määrällä on mennyt nämä kaikki vuodet ja loppuelämän lääkityshän tämä on. Sivuvaikutuksia ei ole ollut minkäänlaisia ja olen elänyt koko ajan täyttä elämää. Paitsi silloin alussa, leikkauksen jälkeen lihoin ja turposin aika paljon, mutta ei siinä kauaa mennyt kun se lähti pois. Täytyy muistaa että jokainen meistä on yksilö ja lääkkeet vaikuttavat meihin erilailla. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!


    • sissel2

      Mulla loppui eilen 9 viikkoa kestänyt Entocort kuuri (mikroskooppisen lymfosyytti koliitin hoitoon). Sivuoireita on ollut vino pino.... Ylipirteys, unettomuus (nytkin valvon ja ei nukuta, päivällä kyllä nukuttais...) Jatkuvat kuukautiset, alkamispäivät tasan kahden viikon välein, jopa 3 kuukautiset kuukaudessa :(( Turvotusta, kuukasvot, finnejä ja näppyjä naama täynnä, jalkojen kramppeja, lähinnä pohkeissa ja jalkapöydässä etenkin öisin, hermostuneisuutta, vihaisuutta, vi*tusta ylenmäärin. Nyt tässä odotellaan, että suolisto-oireet eivät palaisi takaisin, siihen tämä lääke on kyllä auttanut. Painoa ei ole tullut lisää (onneksi!), koska olen lisännyt viikottaista liikuntaa huomattavasti, nyt vähintään 4 tuntia viikossa. Ruokahalu ei ole ole huomattavasti kasvanut, turvotusta on koko kropassa, etenkin kasvoissa, käsissä ja jaloissa. Nyt toivon kädet kyynärpäitä myöden ristissä, etteivät suolisto-oireet palaa... Koska ihan heti en samaa kuuria ala syömään... istutaan sitten vessassa vaikka taas.... :(

    • Summanmutikassa

      Aika mielenkiintoista, kun lääkäri ei puhunut mitään hydrokortisonin astettaisesta vähentämisestä. Addisonin taudin epäilyyn söin sitä kolmisen vuotta ja nyt reilu pari viikkoa ilman lääkkeitä, kun uudessa diagnoosissa todettiin ettei ole. Kuurin aloittamisen jälkeen oli turvotusta, ruokahalun lisääntymistä ja muutamia muita jo aikasemmin mainitsemistanne oireista, mutta ei mitenkään liian pahana. Olo helpottui huomattavasti tilanteesta ennen kuuria. Minulla on myös 1.tyypin diabetes.

      Mutta nämä vierotusoireet ovat kamalat! Ultimaalinen väsymys, kunnon kipu- ja pakotuskohtauksia (vaikka koko ajan vähän pakottaa niveliä), näön heikkeneminen eli ns. laiskat silmät, vatsakivut, oksentaminen, hengenahdistus, sydämentykytys, lämmön nousua ja lasku, heikotus, ajatus takkuaa jne jne.. Eli kaikkea mitä on sivuoireina näemmä ihmisille tullut eri kortisonien syönnin alettua. Ja löysin juttua, että nämä vaivat kestää mahdollisesti todella pitkään.. Jotain hyvää huomannut, että paino laskenut. :) Kunhan ei mene syöksykierteesä alas. Viimesimmät kuukautisetkin oli, kun splättäri-kauhuleffasta ja kipu oli pahin elämäni aikana. (Ei ole helpoimmat koskaan olleetkaan, mutta..)

      Vaan lääkäriä odottaa vihainen puhelu, että miksi ei ole kertonut ettei samantien koko lääkitystä lopeta, jos oloa olisi helpottanut ehkä ja säästyy mahdolliselta munuisvaivalta tulevaisuudessa varsinkin, kun tuo diabeteskin. Pakko vain toivoa parasta ja koittaa hammasta purra. Hengitystekniikalla saa kipukohtaukset pakolla vähän helpotettua ja koittaa vaan jaksaa edes vähän liikkua vaikka itku silmässä.

      Tsemppiä teille ja toivottavasti pidempiaikasilla syöjillä ei ihan hurjaksi mene sivuoireet. Lääkkeiden kanssa on aina niin ja näin.. Joutuu toivoa parasta, että sopivat ja ei niiden syöminen sairautta pahempaa aiheuta.

    • jii4

      Äidilläni lähti hiuksia aika roimasti, kun joutui pari kuuria syömään vuodessa.

    • prednison girl

      Niinpä. Aika tutulta kuulostaa. Itse sain sydänleikkauksessa aivolisäkkeen iskemian, eli kortisoni lääkitys loppuiäksi. Jos en ota nappia niin elämä loppu parissa vuorokaudessa. Takana kohta kymmenenvuotta, kasvojen kuumaisuutta, punoitusta, hiustenlähtöä, lihoamista, laihduttamista, pieniä vesirakkuloita iholla, vatsavaivoja, karvijen kasvua tai ehkä oikea sana on jonkinlaista untuvaa esim. poskiin ja vaikka sen poistaa ei kasvu siitä kiihdy tai karva "tukevoidu" ihan alkuaikoina kasvoi sellaista untuvaa myös selässä, sittemmin hävinnyt. Mutta juu, näillä mennään kun ei parempaakaan ole tarjolla, kaikkea hyvää kaikille.

    • Tarja671

      Mulle kirjoitti lääkäri johonkin ihottumaan,mitä ei diagnosoinut edes,ite epäilin nokkosrokkoa,prednisonia eli 5tabl./vrk,4/vrk,3/vrk,2/vrk,1/vrk. 5pv. söin ja ihottuma palasi,söin saman satsin viikon päästä,ihottuma ei hävinnyt. olin 2viikkoo ilman lääkettä. menin lääkäriin uudelleen kun ihottuma ihan kamala,kutisi muttei hilseillyt. nyt toinen viikko prednison kuuri menossa,eka viikko 40mg/1tabl joka päivä,nyt 20mg/vrk ja loppuu nyt torstaina. tilasin ajan omalle työterveyslääkräille,sinne reilun viikon päästä.
      ihottuma edelleen ympäri kekoa ja kutisee. voiko tuo lääke aiheuttaa tuon kutinan? virtsaamistarve on suuri päivittäin. unettomuudesta en kärsi. lääkäri kertoi painonnoususta, ja sanoi että 3vk korkeintaan saa syödä kortisonia kerralla. tuo kortisonivoidekkaan ei auta kunnolla.

    • prednison

      Mulla todettiin selkärankareuma 2 vuotta sitten ja tullut kortisonia syötyä prednisonin muodossa siitä lähtien lähes tähän päivään. Kivut olivat niin kovat, että oli pakko ottaa kortisonia päivittäin. Muuten ei tullut edes kävelystä mitään. Olin ennen kilpatason urheilija, joten sairaus otti aluksi koville sekä henkisesti että fyysisesti.

      Paino nousi muutamassa kuukaudessa lähes 20 kiloa, vaikka kävelin päivittäin enkä syönyt mielestäni erityisen paljon tai epäterveellisesti. Myös kasvot pullistuivat selkeästi ja vyötärölle ilmestyi punalilat "raskausarvet". Väri johtui lääkärin mukaan kortisonista.

      Muita sivuvaikutuksia olivat muun muassa unettomuus ja varpaiden kihelmöinti. Maistoin lisäksi kortisonin suussa jatkuvasti ja närästys vaivasi usein. Myöskin virtsa oli tummaa ja vahvan hajuista. Jos jätin prednisonin ottamatta, kauheat kivut iskivät heti seuraavana aamuna.

      Viime lokakuussa kyllästyin muiden läskikommentteihin ja pitkiin katseisiin. Päätin aloittaa kuntokuurin vaivoista huolimatta. Tuloksia ei tuntunut tulevan toivotulla tavalla päivittäisistä juoksulenkeistä huolimatta. Päädyin tälle keskustelupalstalle ja järkytyin kortisonin sivuvaikutuksista. Olin kyllä tiedostanut vaikutukset mutta en ajatellut kortisonin olevan pääsyy kaikkiin. Lopetin kerralla koko myrkyn ja lueskelin netistä erilaisista ruokavalioista, jotka ehkäisevät kehon sisäistä tulehdusta.

      Vieroitusoireet olivat hyvin vahvat. Jokainen kehon nivel tuntui olevan turvoksissa ja liikkuminen oli vaikeaa mutta raahauduin lenkkipolulle lähes päivittäin. Oireet jatkuivat noin viikon ajan, jonka jälkeen kipu oli yhtäkkiä poissa. Käytän trexania edelleen kerran viikossa, mutta kaikki muut lääkkeet olen jättänyt pois. Reumaoireet pysyvät poissa, kun liikkuu säännöllisesti ja syö terveellisesti. Paino on pudonnut ennalleen ja futis jatkuu kahden vuoden tauon jälkeen. Noin kuukausi kortisonin lopettamisen jälkeen kasvot kapenivat ennalleen. Raskausarvet ikävä kyllä jäivät mutta eiköhän ne rusketuksen myötä peity sopivasti ensi kesänä.

      Kortisoni on tehokas lääke mutta saattaa myös hämätä käyttäjäänsä. Itse en edes tiennyt sen aiheuttavan vieroitusoireita, vaan luulin tarvitsevani sitä jatkuviin kipuihin. Onneksi pääsin siitä eroon ja elämä jatkuu lähes normaalina :)

      • Annuli

        Hei kortisoninkäyttäjät!
        Itsekin Prednisolon 60 mg kortisonikuurilla (ennen jopa 80 mg päivässä) olevana tuskailen sivuvaikutusten kanssa. Olen lihonut 7 kg 2 kk:ssa (turvotusta, ei oikeaa läskiä), naama on kuin kuu-ukolla komean kaksoisleuan kera :( Kova paikka ennen hoikalle ja kapeanaamaiselle... Muina sivuoireina hikoilupuuskat, väsymys, raajojen puutuminen, finnit, hiustenlähtö, unettomuus (unilääkettä käytössä). Karmea lääke tuo kortisoni mutta joskus sitä on pakko syödä kun on tehoikkain hoitokeino.
        Luin muuten netistä että luontaistuote CLA Tonalin auttaisi poistamaan turvotusta...taidanpa kokeilla. Pitäs tietysti varmistaa lääkäriltä onko turvallinen käyttää kun monenlaista lääkitystä...Vinkkinä muillekin!


    • Tuhori Korti

      Säännöllinen kortisonin käyttö ensin vähentää omaa kortisolituotantoa ja lopulta elimistö lopettaa sen tuotannon. Jos pitkän kuurin pätkäsee kerrasta poikki voi henki paeta ja kropasta tulee ruumis.

      LOPETTAKAA AINA HITAASTI (hitaammin kuin lääkärit yleensä ohjeistavat) KORTISONIN PITKÄAIKAINEN KÄYTTÖ ( > 1 viikon kuuri yli 10mg annosta esim. prednisonia)

      On myös mahdollista ettei oma tuotanto enää palaudu ennalleen vaan joutuu elinikäiselle ylläpitokuurille. Vieroitusoireet kestävät viikoista kuukausiin yksilöstä, annoksesta ja käyttöajasta riippuen.

    • triiiisylkinen

      Kortisonin psykiatrisista haittavaikutuksista:
      Laitatte hakuun steroidipsykoosi tai steroid psychosis. Enskunkielisestä löytyy laajempaa hakua. (Kortikostikoidien haittavaikutukset mm. Prednison).

      Nämä viestit yleensä tallentuu hakukantaan. Toivottavasti tämäkin meni nimittäin aika ja toinen kaivellessa tietoa. Toivottavasti tästä on apua jollekin toiselle joka on samassa tilanteessa nyt tai tulevaisuudessa. Alla esimerkiksi ihan hyvä linkki siitä mikä voi tapahtua kelle vain.

      http://voices.yahoo.com/steroid-psychosis-prednisone-5327595.html?cat=71

      • Anonyymi

        Huomattu on :-/. Puoliso syö kortisonia eturauhassyöpään. Pian kuurin alettua, oli kolme päivää psykoottinen. En silloin heti älynnyt toimittaa hoitoon, kun syöpähoitaja vaan totesi, hänelle soitettuani, että käyttäytyy syöpäpotilaalle tyypillisellä tavalla. Monta kuukautta oli erittäin hankala, sitten alkoi mania. Tässä kohtaa piti laittaa pankkitilit erilleen, jolloin mies hermostui ja laittoi avioeron vireille. Ilmeisesti jonkinlaisessa kortisonipsykoosissa tai mielialahäiriössä, hukkaa kaikki rahat ja suusta tulee pahaa tekstiä. Menetin mieheni 40 vuotta kestäneen hyvän ja rauhallisen parisuhteen jälkeen syövälle ennenaikaisesti kortisonilääkityksen vuoksi. Hänen kortisonilääkitys on minulle ollut elämäni pahin painajainen. En olisi eläissäni voinut kuvitella joutuvani tähän tilanteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomattu on :-/. Puoliso syö kortisonia eturauhassyöpään. Pian kuurin alettua, oli kolme päivää psykoottinen. En silloin heti älynnyt toimittaa hoitoon, kun syöpähoitaja vaan totesi, hänelle soitettuani, että käyttäytyy syöpäpotilaalle tyypillisellä tavalla. Monta kuukautta oli erittäin hankala, sitten alkoi mania. Tässä kohtaa piti laittaa pankkitilit erilleen, jolloin mies hermostui ja laittoi avioeron vireille. Ilmeisesti jonkinlaisessa kortisonipsykoosissa tai mielialahäiriössä, hukkaa kaikki rahat ja suusta tulee pahaa tekstiä. Menetin mieheni 40 vuotta kestäneen hyvän ja rauhallisen parisuhteen jälkeen syövälle ennenaikaisesti kortisonilääkityksen vuoksi. Hänen kortisonilääkitys on minulle ollut elämäni pahin painajainen. En olisi eläissäni voinut kuvitella joutuvani tähän tilanteeseen.

        Maksan siirto ,2vuotta sitten.
        Kukaan ei ole kertonut sivuvaikutuksista.
        Tämän päivän tilanne Osteoporoosi,kasvain
        leikattu poskesta,toista tutkitaan(ehkä).Iho oireilee,sydän kipu,näköhäiriöt,unettomuus masennus,
        Kun kysyy,.vastausta ei saa.
        Pelottaa enää kysellä ,ja valittaa ko.vaivoista.
        Elämän laatu nollassa.
        Tuon vaan tämän julki.


    • fysiatri

      Monissa lääketieteelisissä tutkimuksissa on päädytty siihen, ettei tenniskyynärpään hoidossa pidemmällä tähtämellä olisi hyötyä kortikosteroidi-injektioista.

      Olen eri mieltä, ja mielestäni oikealla tekniikalla injisoiden kortikoster.injektiot ovat edelleen potentein hoitokeino tenniskyynärpäähän.

      Tutkimusolosuhteet ovat varmaankin olleet asialliset, ja injektio-hoidot toivon mukaan toistettu ainakin saman terapeutin toimesta ja jollakin näkökontrollissa tehdyllä täsmäohjaustekniikalla.

      Vaikka sama henkilö olisi antanutkin kaikki injektiot poikkeaa luultavasti tutkimushenlilöiden painot ja lihasmassat toisistaan, jolloin kokemnuksesta tiedän, että ei voi käyttää esim samanpituisia neuloja eikä koskaan voi edes 1-3 mm:n tarkkuudella toistaa injektioita samalla tavalla erilaiset rakenteet omaavilla potilailla.

      Edelleen jos injektiot on annettu lateraalisen epicondyluksen yhteiseen jänneorigoon päältä päin suoraan pistäen on se minusta jo sinällänsä taitovirhe ja tae siitä, että kyynär kipeytyy pistoksesta reilummin ja jotain komplikaatiotakin voi tulla, läääke voi jäädä esim osin ihonalaiseen rasvakudokseen ja aiheuttaa rasva-atrofiaa tai jos lääke menee jänteen sisään vahingoittaa sitäkin.

      Mielestäni pinnallisten jänteiden tulehdustilat saa hoitaa korstikosteroidi-injektioilla ainoastaan tekniikalla, jossa lääke injisoidaan jänteen tai sen kiinnityskohdan alle.

      Itse olen aina injisoinut mm kaikki tenniskyynärpäät ja golfarin kyynärpäät samoin akillesjänteiden tulehdukset suuntaamalla kortikosteroidi-injektion ko jänteen tai jänneorigon alle, jolla tavalla minun tenniskyynärpääpotilaista, ainakin niiistä, joilla on tulehdusturvotusta, parantuu 1-2 injektiolla noin 75 % potilaista pysyvästi.

      http://www.fysiatria.net
      http://www.katajanokanfysiatriasema.com

    • johanna 87

      auttakaa,eileen kävin ortopedin puheilla ja minulle on esim laitettu pariin paikkaan ekalla kerralla kortisonipiikki joulukuussa,sitten tämän vuoden alussa pariin otteeseen ja nyt eilen ortopedi sanoi että epäilisi jännetulehdusta olkapäässä,joten hän pisti siihen paikkaan mihin muka kuului,omien laskujeni mukaan minulle oli tätä ennemmin laitettu jo kolme kertaa alla puolessa vuodessa,kivut on helpottanut mutta en ole saanu nukuttua oikeastaan koko yönä kun ollut oksettava olo ja alamahaa polttanu että saanut käydä koko ajan vessassa,olo ei ole vieläkään muuttunut enkä uskalla edes syödä tai juoda kun maha huonossa kunnossa,muutenkin elimistö erilainen kuin yleensä,onko tämä ohimenevää vai pitääkö tehdä jotain?

      • mulle ei käy

        Sanoisin, että älä anna laittaa sitä enää, kun et sitä kestä, oireet pahenee mitä enemmän laitetaan.


    • varmaanjotainunohtui

      Kortisoni vie monilta unet ja pissattaa. Jos ei ole ihan pakko laittaa jos on mahdollista löytää muita hoitokeinoja kannattaa käyttää niitä.

      Syön kortisonia johonkin reuman kaltaiseen tautiin kait loppuelämän mistä ei olla päästy perille kuin arvailuna eikä arvauskeskusta oikein edes kiinnnosta ja rahaa yksityiselle ei ole. Pienemmällä annoksella oireet hiukka lievittyvät mutta jo 20 mg tuo hypomanian / manian oireet johon lääkkeet. Sitten unet menee johon unilääke jota otan kuitenkin vain jos on pakko en säännöllisesti. Masennuslääkkeet bentsoineen olikin jo ennen kortisonia. Vatsansuojalääke on oltava, kalkkia ja d-vitamiinia monivitskua koska kortisoni syö luuta ja lihasta. Aina väsyttää on kiukkunen ihan erilainen kuin yleensä - kasvot muuttuneet näppyläiseksi kuunaamaksi. Paino nousee jo univajeesta puhumatta muun lääkityksen vaikutuksesta. Sokeriarvot nousi samoin ja siihenkin lääkitys ja lääkkeen viritys ettei vie hypoglykemian tasolle veriarvoja. Kaikki opiskeltava itse netistä. Ai niin ja onhan mulla kilpirauhasen vajaatoiminta myös.

      Kamala lääke. Vienyt elämänilon.

    • luuydinsyöpäläinen

      Oli hyvä, että edes nyt luin kortisonin sivuvaikutuksista mitä muilla on ollut. Itse aloitin syödä syövän torjunnan kera kortisonia ja alussa oli 3 vk nukkumatta,mikä oli katastrofi ja sain keuhkonkuumeen ja varjostuman,keuhkoihin, kun väsymys vei vastustuskyvyn.
      Sef ärtyisyys ja aktiivisuus on ollut perheeleni suuri rasitus.Kun vihdoin sain nukahtamisloääkkeen auttoi se vaihtelevasti 3-6 tunnin unen ja nyt enää saa sillä noin 3-4h, vaikka uunilääkettä vahvennettu. Kauankohan sydän kestää tätä vajaata nukkkumista?

    • Utyyne

      En muuta sano kuin että kortisoni on saatanasta isoina annoksina!

      • stressiherkkyys

        Korkeina annoksina kortisoni aiheuttaa stressiä, koska kortisoli on stressihormoni.


      • Medrol & Hydrokortis
        stressiherkkyys kirjoitti:

        Korkeina annoksina kortisoni aiheuttaa stressiä, koska kortisoli on stressihormoni.

        Ei pidä sekoittaa kortisonia ja kortisolia. Söin Medrolia ja siitä huolimatta veren korsol arvo matala. Tutkittiin lisämunuaisen toiminta. Ilmeisesti Medrol sen on lamaannuttanut. Korsol arvoa nostetaan minulla Hydrokortisoni lääkkeellä. Nyt olen ollut ilman Medrolia 3 viikkoa ja lihas yms kivut vaivaa. Lieneekö lopettamisen sivuvaikutuksia. Söin tosin Medrolia yli 3,5 vuotta.


      • sammavamma

        Samasta aineesta on kysymys. Kortisoni on synteettistä kortisolia. Sitä samaa, jota lisämunuainen tuottaa. Ja jos lisämunuainen ei tuota tarpeeksi kortisolia, niin se korvataan kortisonilla.


    • mulle käy

      mulle sopi kyllä hyvin medrol kortisonilääkitys.5kk kuuri,aloitus 64ml 2kk ja siitä sitten pienenee asteittain.sivuoireena tuli alkuun mahtava energisyys (kotona tuli siivottua päivitäin enkä rasittunut yhtään).unen tarve väheni alussa 3-5 tuntiin joka ei oloa mitenkään haitannut.hikoilua esiintyi kyllä satunnaisesti ikävinä kohtauksina.hiki valui noroina kasvoista etupäässä. ja kuukasvoisuus tuli noin 6vk kohdalla,toivonkin sen alkavan lähteä kun annosta pienennetään seuraavat 3kk.ei niin kamalaa kuin moni luulee.

      • Helenainen

        Minulla oli annostus alkuun 20 mg ja nyt vain 5 mg, minulla löytyi lihasreuma. Minäkin valvon yöt, vaikka syön unettavaa deppislääkettä. Ja järjetön siivousvimma on koko ajan. Lisäksi lasken lääkkeen piikkiin, että minulla on ostomania. Toisaalta olen ostanut vain tarpeellista ja hyödyllistä, onneksi! Kuulin kaveriltani että hänen työkaverinsa (mies) oli ostanut purhjeveneen vastaavassa tilanteessa!


    • Yliaktiivisuutta

      Nielen kortisonia sytostaattihoidon vuoksi. Minulla on syöpä, johon tuo sytostaattihoito näyttäisi tehoavan ihan kiitettävän nopeasti.

      Kortisonia nappaan sytostaattitiputuksen (marjakuusta) yhteydessä 5X4 tablettia. Aiemmin määräys oli viisi tablettia, mutta lääkäri vähensi neljään, koska marjakuusesta valmistettu sytostaatti ei ole allergisoinut minua.

      Kortisoni tekee minut yliaktiiviseksi. Puuhailen koko ajan kaikenlaista, aiemmin nukkuminen oli huonoa kun heräsin aamulla jo kello viisi. Mutta nykyään olen nukkunut kortisonista huolimatta paremmin. Olen kai tottunut aineeseen. Onneksi minun pitää ottaa sitä vain viisi kertaa, kerta juuri ennen tiputusta ja neljä kertaa aamuin illoin sen jälkeen.

      Kortisoni myös pissattaa, hirveästikin. Herään öisin kolme-neljä kertaa pissalle. Epäilen, että se saattaa aiheuttaa osaltaan myös ummetusta, mutta sitä tekee sytostaattikin ja sytostaatin takia saamani valkosoluarvoja tukeva pistos. Mutta pissaa tulee. Lähellä sänkyäni on ämpäri, koska en jaksa kävellä vessaan saakka. Pitkä matka vessaan häiritsee unta.

      Kasvoni punottavat ja turvotusta on jonkin verran kehossa, mutta se ei minun tapauksessani johtune niinkään kortisonista. Mutta punoitus johtuu ihan selvästi. Käytän onneksi sen verran vähän tuota lääkettä, että se ei aiheuta muuten ulkonäköön muutoksia.

    • miisukkaful

      Kortisonin käytön haittavaikutuksia itsellä muilla käyttäjillä.

      syylät
      ohenevat hiukset
      karvankasvu lisääntyy naamassa ja jaloissa
      harmaakaihi
      lonkkaluidenpäiden kuolio
      kuunaama
      maha ja niska läskit lisääntyy
      mielialojen vaihtelut
      jaloista häviävät voimat
      raskausarvet
      ruokahalu lisääntyy
      närästys
      kuuma olo koko ajan
      iho kuuma ja kostea
      yö hikoilu ja muutenkin erittäin runsasta
      suonenvetoja
      jalkojen turvotus
      masennus, iloton
      silmäoireet
      väsymys päivällä
      laihtuminen
      akne, näppylät kaikkialla
      hilseilevä iho
      iho ja hiukset tosi rasvaiset
      yli pirteä
      unettomuus yöllä
      ripuli
      niveloireet
      virtsaaminen lisääntyy
      jano
      sokeriarvot nousee
      kolesteroliarvot nousee
      kuukautiset sekaisin

      Tässä muutamia, eli sekoittaa aika hyvin koko ihmisen.
      Mutta luulisin että jos ihmisellä on puutos tästä kortisonista niin oireita ei tule.

      Tälläista luin wikipediasta;

      Kortisoli eli hydrokortisoni on lisämunuaisen kuorikerroksen hormoni eli kortikosteroidi. Kortisolia erittyy eniten aamuyöstä riippumatta siitä, onko ihminen unessa vai ei. Aikuisella ihmisellä sitä erittyy noin 15–30 milligrammaa vuorokaudessa.

      Sekä liian pienet että liian suuret kortikoidimäärät aiheuttavat häiriöitä keskushermoston toiminnassa. Addisonin tautia sairastavat potilaat ovat usein apaattisia, masentuneita ja ärtyisiä, joskus psykoottisiakin. Suuret glukokortikoidiannokset aiheuttavat euforiaa, unettomuutta, levottomuutta ja psykooseja

      • miisukkaful

        Niin siis minulla astmaan lääke beclomet easyhaler 200mg aamulla ja illalla. On kuulemma tavallinen astma lääke. Olen lopettanut muutama päivä sitten käytön kokonaan, enkä sitä enää käytä koskaan. Minulla jopa sekavien ja runsaiden kuukautisten takia poistettiin kohtu, olisihan toi voinu olla kortisoninkin aiheuttamaa.


    • Ei enää kortisonia!

      Kävinpä tuossa gynegologilla,ja tuli puheeksi sairastaamani sydänsarkoidoosi,jot a hoidettiin kortisonilla,alkuannos 60mg per päivä.Lääkäri kysäisi ettet mennyt psykoosiin?Vastasin ettei kait se kaukana ollut ,sain kauheita raivareita,ja näin kauheita painajaisia,ja hallusinaatioita,olin nukkuessanikin kuin unen ja todellisuuden rajamailla.No onneksi lääkekuuri loppui 18kk jälkeen,se ei sopinut minulle vaikka auttoi tiettävästi sarkoidoosin oireiluun.Vartalolihavuus jäi,16kg,möhömaha,ja körmyniska,turvotus on hävinnyt kasvoista.

    • ei paha

      jouduin 5 kk kortisonikuurille,aloitusannos oli 64mg/pv.sitä pari kk ja sitten 2vk välein pienennettiin annosta.kuukasvot kyllä tuli kuurin puolivälissä ja aikaajoin melkoinen hikoilu kasvoista.ei tullut mitään psykooseja eikä muuta mainittavaa haittaa.

    • Huolestunut

      Minulle määrättiin juuri Medrol 32 mg, ensin viitenä päivänä 2 tablettia päivässä ja sitten viitenä päivänä 1 tabletti päivässä.

      Osaako joka kertoa tuleeko jo kymmenessä päivässä sivuvaikutuksia?
      Lähinnä huolettaa tuo monen mainitsema kuunaamaisuus ja painonnousu?

      Kiitos!!

      • kuulonaleneminen

        Sama annostus minulla ja heti toisesta päivästä naama punainen ja kuuma.


    • -awesome-

      Itse olen syönnyt kortisonia 33 vuotta annos vaihdellu, mutta ei ikinä yli 10mg päivässä. Kuukasvoisuus on ja körmyniska. Ilman tätä lääkitystä olisin ollut haudassa jo 33 vuotta.

    • nok

      mulla oli 15 päivän prednisolon 40mg>10mg. lueskelin näitä sivuoireita ja ajattelin lisätä omani. naama turpos,vatsa turpos, viikko päänsärkyä, unettomuus, energiaa muttei keskittymiskykyä. kauhee stressaus , hyvä ruokahalu sitä kautta pieni lihominen.
      eniten vaivas mieli, ei oikeen tiennyt kuinkapäin olla.
      nyt kuurin lopettamisesta on menny viikko. tänään alan taas olla oma itseni. auttoi kyllä ainakin hetkeksi oireisiin, sain takas hajuaistin ja makuaistin,nenäpolyypit vaivaa.
      itse en syö lääkkeitä enkä hakeudu lääkäriin ennen kun on ihan pakko.
      ja jos mulle muita vaihtoehtoja kun kortisoni löytyy ,niin käytän kyllä mieluummin niitä .

    • eah1

      Olen saanut nyt kaksi kortisonipiikkiä parin kuukauden sisään (yhteensä 12 piikkiä muutamassa vuodessa eri vaivoihin) Puolitoista vuotta sitten kortisonipiikki aiheutti allergisen reaktion joka meni päivässä ohitse.
      Nyt kuukausi sitten pistetyn viimeisen kortisonipiikin jälkeen, olo on ollut joka päivä huono. Kuusi vuorokautta oli pyörrytystä, huonovointisuutta, hikoilua yöllä. Nyt oireet helpottuneet, mutta edelleen päivittäin on huono olo ja pyörryttää.
      Oireet alkoivat heti kortisonipiikin jälkeen, joten yhdistän ne siihen.
      Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa kortisonipiikin jälkeen. Jos on, miten pitkään oireet ovat kestäneet ja onko mitään mikä auttaa että nämä sivuvaikutukset loppuvat ?

    • prednison

      plääp plääp plääp itse syöny 20v prednison 10mg päivässä ei sivuvaikutuksia fibromyalgiaan ,no vähän osteoproosia kaikki nivelet jäykistyy kuukaudessa jos lopetan ,en halua olla puuhevonen 74v , lonkat 5v sitten koko metalliset jotka lyödään reisiluuhun ilman semettejä ,tosi hyvät ,minulla jo 40v oli lonkkakulumat ilmeisesti jo kolmikyppisenä tehdyt selkäleikkaukset saanut aikaan ilmeisesti, monet kortisoni pistokset lonkkiin vuosien aikana kipuihin ,olis ne nivelet 15 vuotta aikaisemmin laittaa muttei lääkäri tunne potilaan kipuja, kerrankin sano olet vielä hyvän näköinen ,ilmeisesti tarkotti näköö,,

      • metrilenkki

        Nimenomaan plääp plääp plääp. Mitä syötte sitä kortisonia jos kerran niin kauheeta? Joko kestätte kivun, jonka kortisoonittomuus aiheuttaa, tai sitten syötte ainetta ja ootte kivutta äksyjä. Ei syöpäpotilaskaan ota sädetystä vastaan jos pitää hiustenlähtöä kuolemaa merkittävämpänä asiana. Eli lopettakaa se s.....tanan valittaminen ja menkää ulkoilemaan. Voiko lihominen johtua laiskuudesta?Noi ei voi, minähän olen niin ahkera. Haen postinkin kävellen 20 metrin päästä.Syökää parsakaalia einesmaksalaatikon sijaan ja tosiaan liikkukaa, liikkukaa, liikkukaa muuallekin kun jääkaapille, vessaan ja terveyskeskukseen.
        Näillä palstoilla ihmiset keräävät sympatiaa laiskuuteensa ja omahyväisyyteensä. Kaikki vaivat pitää hoitua nappeja naamaan lykkäämällä. Terveillä elämäntavoillahan ei ole väliä ja niistä ei tarvi piitata. Ai ai ja oi oi kun on kuukasvot, voi Her...an Je...sus teitä, eiku meitä ihmiset.


      • 67895432

        Ei korsu tehoa fibroon oisko lihasreuma sun oikea diagnoosisi? Fibro kun ei ole tuledussairaus.
        -
        -
        -
        -

        Kortisoni muuten nostaa veren sokeriarvoja ja joskus joudutaan lääkitykselle silläkin saralla. Huomioitavaa on miten kortisoni voi vaikuttaa diabeteslääkkeen tehoon.


      • 37654376543
        67895432 kirjoitti:

        Ei korsu tehoa fibroon oisko lihasreuma sun oikea diagnoosisi? Fibro kun ei ole tuledussairaus.
        -
        -
        -
        -

        Kortisoni muuten nostaa veren sokeriarvoja ja joskus joudutaan lääkitykselle silläkin saralla. Huomioitavaa on miten kortisoni voi vaikuttaa diabeteslääkkeen tehoon.

        Tämä fibrolle:
        Sori korjaan lihasreuma ei iske niveliin.


      • sammavamma
        metrilenkki kirjoitti:

        Nimenomaan plääp plääp plääp. Mitä syötte sitä kortisonia jos kerran niin kauheeta? Joko kestätte kivun, jonka kortisoonittomuus aiheuttaa, tai sitten syötte ainetta ja ootte kivutta äksyjä. Ei syöpäpotilaskaan ota sädetystä vastaan jos pitää hiustenlähtöä kuolemaa merkittävämpänä asiana. Eli lopettakaa se s.....tanan valittaminen ja menkää ulkoilemaan. Voiko lihominen johtua laiskuudesta?Noi ei voi, minähän olen niin ahkera. Haen postinkin kävellen 20 metrin päästä.Syökää parsakaalia einesmaksalaatikon sijaan ja tosiaan liikkukaa, liikkukaa, liikkukaa muuallekin kun jääkaapille, vessaan ja terveyskeskukseen.
        Näillä palstoilla ihmiset keräävät sympatiaa laiskuuteensa ja omahyväisyyteensä. Kaikki vaivat pitää hoitua nappeja naamaan lykkäämällä. Terveillä elämäntavoillahan ei ole väliä ja niistä ei tarvi piitata. Ai ai ja oi oi kun on kuukasvot, voi Her...an Je...sus teitä, eiku meitä ihmiset.

        Voi kun kyseessä olisikin vain kuunaama, turvotus ja kiukuttelu. Pahimmillaan kortisonin sivuvaikutukset voivat viedä täysin toimintakyvyttömäksi. Ja aiheuttaa muita sairauksia, kuten osteoporoosi, diabetes, lisämunuaisen- ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Pahimmillan se voi aiheuttaa psykoottisia oireita. Itselläni on ollut kaikkia muita paitsi tuo psykoosi.


      • Liidalii
        sammavamma kirjoitti:

        Voi kun kyseessä olisikin vain kuunaama, turvotus ja kiukuttelu. Pahimmillaan kortisonin sivuvaikutukset voivat viedä täysin toimintakyvyttömäksi. Ja aiheuttaa muita sairauksia, kuten osteoporoosi, diabetes, lisämunuaisen- ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Pahimmillan se voi aiheuttaa psykoottisia oireita. Itselläni on ollut kaikkia muita paitsi tuo psykoosi.

        Voi. Olen kohtalotoverisi. Voisitkohan kirjoittaa minulle yv nä. Kaipaan vertaistukea.


      • Anonyymi
        metrilenkki kirjoitti:

        Nimenomaan plääp plääp plääp. Mitä syötte sitä kortisonia jos kerran niin kauheeta? Joko kestätte kivun, jonka kortisoonittomuus aiheuttaa, tai sitten syötte ainetta ja ootte kivutta äksyjä. Ei syöpäpotilaskaan ota sädetystä vastaan jos pitää hiustenlähtöä kuolemaa merkittävämpänä asiana. Eli lopettakaa se s.....tanan valittaminen ja menkää ulkoilemaan. Voiko lihominen johtua laiskuudesta?Noi ei voi, minähän olen niin ahkera. Haen postinkin kävellen 20 metrin päästä.Syökää parsakaalia einesmaksalaatikon sijaan ja tosiaan liikkukaa, liikkukaa, liikkukaa muuallekin kun jääkaapille, vessaan ja terveyskeskukseen.
        Näillä palstoilla ihmiset keräävät sympatiaa laiskuuteensa ja omahyväisyyteensä. Kaikki vaivat pitää hoitua nappeja naamaan lykkäämällä. Terveillä elämäntavoillahan ei ole väliä ja niistä ei tarvi piitata. Ai ai ja oi oi kun on kuukasvot, voi Her...an Je...sus teitä, eiku meitä ihmiset.

        Muuten sädetys ei vie hiuksia vaan solunsalpaajahoidot.


    • Humppaliisa

      Oon käyttäny astmaan ventoline seretideä inhalaattorista.voiko niistäkin tulla moiset vaikutukset? Vaiko vaan tapletin muodossa olevista kuten prednisolonista :O se kyllä selittäs monet mun vaivat

      • Astmaasairastava

        Inhaloitavat steroidit vaikuttavat vain siellä minne ne hengitetään joten astmalääkkeet keuhkoissa. Usein ainut sivuvaikutus saattaa olla äänenkäheys. Syötävä prednisolonkuuri joka joudutaan ottamaan astman phenemisvaiheessa hengityslääkkeiden lisäksi aiheuttaa monelle sivuoireita mitä tässäkin o n käyty läpi. Se on siis kortisonitablettikuuri


    • EVirker

      Vuosi sitten minulla todettiin chronin tauti (lievänä ja jatkuu oireettomana) olen nyt toisella Entocort-kapselikuurilla, 3kk sitten lopetetaan. Olen nainen 59v. Huomasin hiljakkoin että onpas kasvoinin tullut ihme haituvaa poskien alapuolelle ja kaulaan, kuin apinalla, näkyy hyvässä augingonvalossa. Eniten nyt huolestuttaa laihtumiseni = lihakset katoavat! (olen normaalikokoinen) Tätä sivuvaikutusta ei mainita lääkkeessä. Muuta elämänmuutosta ei ole tapahtunut, ruokahalu normaali ym. kerran jo esitin lääkärilleni huoleni mutta en oikein saanut vastausta. Odotan seur. lääkäritapaamista ja nyt pitää alkaa tapahtua.

    • Doc2

      Hyvät lukijat!
      Olen sidekudossairauden vuoksi kortisonikuurille joutunut lääkäri, Ja kuinka ollakaan, eksyin Suomi 24 sivuille vertaistietoa etsiessäni.
      Haluaisin oikaista muutamia väärinkäsityksiä kortisonin sivuvaikutuksista. Ensinnäkin, niiden, jotka saavat yksittäisen tai uusitunkin kortisonipistoksen vaikkapa jänteen kiinnittymiskohdan tulehduksiin, vaikkapa tenniskyynärpäähän tai olkanivelongelmiin, ei tarvitse olla huolissaan kortisonin koko elimistöön kohdistuvista sivuvaikutuksista. Sama koskee niitä, jotka lääkitsevät itseään nenäsuihkeilla.
      Kortisonin sivuvaikutukset, kuten lihaskato, kuunaama, iho-ongelmat ja metabolisen oireyhtymään liittyvät oireet, kuten diabetes, verenpaine, omenavatsatyyppinen lihominen, psyykkiset oireet jne liittyvät vain suun kautta otettuihin ja yleensä korkea-annoksisiin kortisonikuureihin. Kortisoni on oman elimistön normaalistikin tuottama aine, ja samat sivuvaikutukset seuraavat, jos elimistö jostakin syystä, vaikkapa aivolisäkekasvaimen takia, rupeaa tuottamaan ylimäärin kortisonia. Kortisonin lääkinnällinen vaikutus perustuu siihen, että se vaimentaa vasta-ainetuotantoa, ja tehoaa siis tauteihin, joissa keho muodostaa vasta-aineita itseään vastaan (nk. Autoimmuunisairaudet). Jokainen lääkärinkoulutuksen käynyt niin " arvauskeskuksessa" kuin yksityiselläkin ( koulutus on presiis sama) tietää kortisonin sivuvaikutukset, mutta valitettavasti tämä lääke on nykytietämyksellä paras tai jopa ainoa lääke tiettyihin sairauksiin
      Erityisesti haluaisin varoittaa niitä, jotka sivuvaikutusten takia haluavat lopettaa kortisonikuurin saman tien. Kuuri on AINA lopettettava vähitellen, jotta lisämunuaiset, jotka omassa elimistössä tuottavat vastaavaa ainetta, ehtivät palautua. Yhtäkkinen kuuri lopetus etenkin korkeilla annoksilla on oikeasti hengenvaarallinen!
      Käykää Terveyskirjaston tai potilasjärjestöjen sivuilla, niistä saa hyvää asiatietoa. Niihin tutustumisen jälkeen voi sitten vierailla tasoiltaan aika vaihtelevilla keskustelupalstoilla. Ja kyllä, minullakin on sivuvaikutuksia, mutta mieluummin ne kuin varsinaisen sairauden aiheuttamat ja työkyvyn tilapäisesti vieneet oireet!

    • kolmoisleuka

      Todella vaikutus kortisonilääkkeen käytöstä on huomattu. Painoni on noussut, jo turvotusta on vatsan alueella ja kasvoissa. Olen saanut riippuvat posket ja kolme leukaa. Tämä nuodonmuutos tuli melko nopeasti hoidon alettua. Toivon todella, että jos joskus pääsen lääkkeestä eroon, palautuisi entinen ulkoinen olotilani ennelleen ja pääsisin leuoistani ja vatsamakkaroista eroon, nyt ei ruokailujen säännöstelykään tehoa. Onkohan tähän toivoa?

    • Tindeliini123

      Minulla 4kk kuuri kortisonia 60mg korkeimmillaan aiheutti mm. Lihomista, yliaktiivisuutta, kuukasvot. Söin sitä munuais sairauteen. Nyt päässyt eroon kortisonista ja nivelkivut alkoivat. Yöllä vaikea nukkua ja liikkuminen vaikeaa, joka paikkaa kolottaa. Onko normaalia, jollain saman kaltaista ollut?

    • Hhfhgf

      Voiko kortisoni nenäsumutteet aiheuttaa jotain ongelmia? Kuten limakalvojen turpoamista ja hengistyvaikeuksia..?

      • Astmaasairastava

        Kuivattaa nenän limakalvoja jotka voivat sen takia turvota. Ei muuta. Käy apteekissa ja osta kosteuttava suihketta.


    • magicbar

      Minulla oli hengenahdistusta lokakuun lopulla enkä jaksanut kävellä montaakaan metriä..Jouduin sairaalaan....40% keuhkoista jäljellä. Kuukauden lääkityksen sekä palleaharjoitusten avulla palautunut 20%> . Samalla todettiin että minulla on vain yksi munuainen ja sekin melkein valmis ..laskee valkuaista läpi. Kortisooni ( Medrol ) annos aluksi (keuhkot munuainen) 64mg (4 x 16mg). 12.12.2016nostettiin annosta 128mg (8 x 16mg ) joka toinen päivä. 09.01.2017 > 96mg ( 6 x 16mg ) joka toinen päivä. Helmikuussa 64mg..Maaliskuussa 32mg jne......Riippuu tietysti tuloksista. Lisäksi määrättiin kolestrolilääkkeitä kolmea verenpainelääkettä. Vatsansuojaa .luukatoa, panadolia, tramalia jne. Lannerangassa on ollut koviakin kipuja. Vaikea kävellä sekä joskus nukkua. Panadol forte 1g. BURANA on kiellettyjen listoilla. Joskus illalla olen ottanut konjakkia niin kivut haihtuu (EI PANADOLIA SAMAAN AIKAAN) ja nukun aamuun asti hyvin samoin verensokerit pysyy tasapainossa. Minulla on aina ollut hyvät kolestroolit sekä verensokerit. Kortisooni on nostatellut sokereita.
      Kyllä poltan.....ikä 65. En pysty lopettamaan. Kokeiltu on monet keinot. PS: Ei neuvoja ei saarnoja! Kiitos!

    • kipuja

      ite särin lievästi olkapään 2 kuukautta sitten,sain aluksi 2 kortisonipiikkiä 2viikon välein sitten kun sain 3 piikin alkoi 5 tuntia piikin jälkeen valtava tuska,käsi meni täysin toimintakyvyttömäksi,kävin useasti lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotolla ja syytä ei voitu sanoa, lopulta menin omakustanteisesti mangneettikuvaan jossa selvisi,piikki oli suurella todennäköisyydellä aiheuttanut olkapään suuren limapussitulehduksen,kortisoonipiikki ei ole vaaraton hoitomenetelmä.ite en enää ota kortisonipiikkiä pieneen vaivaan joka voi kerralla muuttua paljon pahemmaksi,

    • Asiakasx

      Olen sairastanut sydänsarkoidoosia viimeiset, liki kaksi vuotta. Lääkkeenä Prednisolon 60 mg alenevin annoksin sekä Trexan solumyrkky krt/vko. Voin sanoa,että entisestä hyvännäköisestä naisesta ei ole jäljellä kuin valokuvien muisto.Kortisooni aiheutti osteoporoosin-jalka pitkässä kipsissä kauneimman alkukesän, perään leikattiin molempien silmien kaihi vuorotellen-siinä meni loppukesä. Sitä seurasi iriitti ja hirveät silmäkivut. Sarkoidoosi eteni silmiini. Vierotusoireet kortisoonin vähennyksessä kauheat, melkein aattelin itteni päiviltä pästämistä, kun kaikki vaan pahenee. Tämä sairaus pitää kortisoonin mukana kuvioissa ja samalla lääke syö taas kehoa ja mieltä. Oon lopussa.

    • Anonyymi

      Tänä kesänä aloitettu kortisooni ensin 60 päiväs siitä 2 viikon välein annos lasketaan 5 kerralla.
      Nyt on naama karvoituksrssa ja kuunaama .nukun erittäin huonosti..sit meni hermot ja laskin annoksen omalla luvaa lääkärille kertomatta päivä annos 10...ja kun syön viä 6 tablettii päiväs elinsiirto potilaille tarkoitettuu lääkettä .vastoin yleistä tietoo menin ummelle .lääkäri pitää sitä uskomattomana kun lääke pitäs aiheutta ripulia.lisäks on sulffakuuri keuhkokuumeen esto lääkitys sekä oxiklorin punahukka ihottumiin.ja on viä kilpirauhas lääke.mulla on SLE johon nuo rankat lääkkeet on määrätty.lisäksi on crhonintauti.ummetus meni nyt niin kauheeks että pari päivää sit lopetin elinsiirto lääkkeen ja pystyn tas vessaan..nyt pitää maanantaina soittaa munuaispolille ja kysyä mitä teen ..en suostu enää vessa vaivoihin

    • Anonyymi

      Saan 500 mg kerran viikossa injektiona suoneen,silmä sairauteen. Olen saanut ennenkin, saan pahoja haittavaikutuksia ,mm. Unet katoaa ennestään olematon ruokahalu katoaa ( eipä ole ylipainoa ) masennus , kiukuttelee jopa hoitohenkilökunnalle ,sori. Lämmön nousu ,jalkasärky ja selkäsärky. Siihenkun ottaa kourallisen särkylääkettä jopa soppa on valmis. Kaikki vain täytyy kestää ,kumpa tämä kotona ei tulisi nyt kaveriksi, vaikka mitä sillä no väliä, on näitä kärsimyksiä jo nähty ja siedetty. Kun on rääpäleenä syntynyt ei ole tervettä päivää nähnyt.

    • Anonyymi

      Voiko kortisoni kuuri aiheuttaa rintojen kasvua miehelle? Tarkoitan siis että rinnat turpoavat pyöreäksi ja näyttävät naisen rinnoilta.

      Määrättiin Predison annnoksella 10mg aluksi ja myöhemmin 5mg paksusuolen tulehdukseen.

      Olen syönyt lääkettä reilun viikon, tuntuu että rinnat ovat pyöristyneet, tuntuvat painavimmalta.

      Painoa on tullut pari kiloa lisää, maha on hieman turvonnut.

    • Anonyymi

      Edellä mainittu.

      Tarkoitin siis Prednisolon lääkettä annoksella 10mg ja 5mg. Lääkettä pitäisi käyttää ainakin kuukauden ajan, mikäli oireet eivät helpota niin käyttöä pitäisi jatkaa.

    • Anonyymi

      Tenniskyynärpäähän kokeeksi. Auttaa...
      Sivuvaikutuksia Prednisolonilla on. Olen keuhkosairauteen, sarkoidoosi ja allerginen astma, käyttänyt useita kymmeniä, ellei satoja kuureja. Nyt uusimpana näköhäiriöt. Suvussa on silmänpainetautia ja kuulemma siihen voi vaikutusta kortisonilla olla. Iltaisin näkö sumenee, autoilu ihan pelottaa. Ja kuurin loputtua helpottaa. On ainakin vielä helpottanut...
      Ja älkää missään tapauksessa suostuko nykylääkäreiden ohjeeseen, että kortisonin voi lopettaa suoraan isosta annoksesta. Pitää titrata 40, 30, 20 jne. alenevasti. Muuten tulee kauheita oireita. Apteekissa monta kertaa huomautettu, että aleneva lopetus olis parempi ja vuosien varrella olenkin kaikissa lääkeaihe-epäilyissä kääntynyt aina apteekin henkilökunnan puoleen.

    • Anonyymi

      Vaikuttaako lähinäköön välillä. kun katsoo puhelinta läheltä, niin näkö sumenee?

      Sitten korva humisee välillä

      Öisin tulee kylmä hiki, mutta ei muulloin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe