bursiitti lonkassa

keski-ikäinen nainen

pari vuotta kipuillut lonkan limapussin tulehdus ei parantunut tulehduskipulääkkeillä, kortisonipiikeillä eikä ultraäänellä ja hieronnalla / venytyksillä. Nyt on harkittavana leikkaus? Onko kokemuksia? Uskotteko stressin ylläpitävän näin sitkaasti tulehdusta.

116

147342

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iigr

      Kiinalaisen käsityksen mukaan stressi kuluttaa munuais-yiniä. Munuais-yinin vajaus taas helposti johtaa koko kehon yinin vajaukseen. Yangin suhteellinen ylitila syntyy, kun siltä puuttuu tasapainottava vastapari (yin). Liika Yangisuus ylläpitää mitä tahansa tulehdusta.

      Amatöörien hommaa :)

    • desperado

      Otan osaa. Itselläni on parhaillaan lonkan jännetulehdus, joka ei tunnu asettuvan sairastettuani sitä pian 4 kk. Hoidettiin alkuun bursiittina tk:ssa ja lopulta pääsin fysiatrille. Nyt on kortisonia pistetty jo viisi kertaa, sairaslomalla olen joutunut olemaan pian kolme kuukautta! Töissä yritin käydä, mutta kipu vain paheni. Maha alkaa olla rikki tulehduskipulääkkeistä, mutta ainakin tuntuvat vielä auttavan. Haluaisin vain päästä takaisin töihin, sillä sairaus verottaa jo muutakin kuin kukkaroa. Aivan varmasti pitkäaikainen kroonistunut kipu jo itsessään aiheuttaa stressiä ja sitä mukaa huonontaa paranemismahdollisuuksia.
      Ymmärtääkseni sekä bursiitissa että jännetulehduksessa viimeinen keino olisi leikkaus. Mutta näihinhän yleensä pääsee nopeimmin yksityisellä puolella, jos on varaa- toki kannattaa sitäkin tiedustella.

    • ei oo kivaa

      Bursiitti lonkassa on vaivannut minua jo yli vuoden. Hyvä lääkäri tunnisti heti mistä on kyse. Ilmoitti, että mikä on pitkään vaivannut myös vaatii pitkän paranemisajan. Sekin lohdutti. En käytä kipulääkkeitä kuin aivan poikkeustapauksissa. Harrastan koktuullisesti liikuntaa. Vältän suorituksia, jotka kipeyttävät lonkkaa. Paraneminen etenee nyt hitaasti, mutta hyvältä näyttää.
      Tiedän, että vaivasta stressaantuu. Yritä kuitenkin olla menemättä mukaan kivun ja huolien vietäväksi. Toivotan sinulle paranamista, vaikka siihen menisikin hieman aikaa!

      • mattsa

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda


      • Evelina
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        Olen sairastanut noin 3 kuukautta lonkan bursiittia. Sain kerran kortisonipistoksen, joka helpotti vähän aikaa.
        Nyt olen kaksi viikkoa polkenut kuntopyörää 10 km joka päivä. En ole myöskään saunonut pariin viikkoon (saunomisen jälkeen oli aina kivulias yö) ja nyt olen saanut nukuttua yöni melko hyvin.
        Suosittelen kokeilemaan!


      • tunneli
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        itseltäni on leikkauksessa bursiitti poistettu ja sen jälkeen ei ole mitään kipua ollut...sitä ennen kyllä aivan hirvittävää,,,,,ei auttanut tulehduskipulääkkeet, ei kortisoni, ei fysioterapia,,,leikkaus oli ainut. Olen tosi kiitollinen hoidosta.


      • marttamartta
        tunneli kirjoitti:

        itseltäni on leikkauksessa bursiitti poistettu ja sen jälkeen ei ole mitään kipua ollut...sitä ennen kyllä aivan hirvittävää,,,,,ei auttanut tulehduskipulääkkeet, ei kortisoni, ei fysioterapia,,,leikkaus oli ainut. Olen tosi kiitollinen hoidosta.

        Reilu viikko sitten leikattiin lonkan limapussi. Koipi on vasta nyt kipeytynyt toden teolla ja alkanut mustua alas asti.
        Kauanko sulla kivut kesti? Saitko kuntoutusohjeita?
        Itse sain kuukauden saikkua ja kovat kipulääkkeet.
        Toivottavasti paranen kuten sinä.
        Antoisaa syksyä!
        T:MM


      • ex-juoksija
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        mulla leikattiin monen vuoden hoitojen jälkeen lonkan bursiitti syyskuussa. leikkaus haava 15cm ja itse leikkaus vaativa ja tietysti sen mukainen parantumisaika. tämän viikon särkenyt todella paljon oikea lonkka ja juuri äsken todettiin uusi bursiitti tällä kertaan vaan oikeassa jalassa. en usko parantumiseen, kun yhdestä pääsee tulee seuraava. uskon myös, että taustalla enemmänkin reumaattinen sairaus.


      • Nimetön

        Tulehduskipulääkkeillä hoidetaan muutakin kuin kipua!! Kannattaa ottaa kuureina voi olla iso merkitys parantumiseen.


      • S ja K
        ex-juoksija kirjoitti:

        mulla leikattiin monen vuoden hoitojen jälkeen lonkan bursiitti syyskuussa. leikkaus haava 15cm ja itse leikkaus vaativa ja tietysti sen mukainen parantumisaika. tämän viikon särkenyt todella paljon oikea lonkka ja juuri äsken todettiin uusi bursiitti tällä kertaan vaan oikeassa jalassa. en usko parantumiseen, kun yhdestä pääsee tulee seuraava. uskon myös, että taustalla enemmänkin reumaattinen sairaus.

        Hyvää jatkoa ja uutta vuotta,
        arvostaisin tietoja nykyvoinnistasi.
        Itse olen nyt kärsinyt ikävästä bursiitista n. 4 kk eikä mikään auta. Lääkäreitä, kortisonia, kipulääkkeitä !Eikö siis leikkauskaan?
        Kiitos etukäteen vastauksestasi.


      • ehat
        tunneli kirjoitti:

        itseltäni on leikkauksessa bursiitti poistettu ja sen jälkeen ei ole mitään kipua ollut...sitä ennen kyllä aivan hirvittävää,,,,,ei auttanut tulehduskipulääkkeet, ei kortisoni, ei fysioterapia,,,leikkaus oli ainut. Olen tosi kiitollinen hoidosta.

        miten sinun leikkaus onnistu?minulle sanottiin että se on epävarma ,voi pahentua,koska joutus ottamaan isolta alueelta lihaksia pois.ordopedi sanoi ja ei leikannut vaikka fysiatri laitto lähetteen,kun ei piikit auttaneet.kipu on sietämätön ,ja piikit ei auta
        kertoisitko,miten onnistu ja missä leikattiin,


      • Mittumaari
        Evelina kirjoitti:

        Olen sairastanut noin 3 kuukautta lonkan bursiittia. Sain kerran kortisonipistoksen, joka helpotti vähän aikaa.
        Nyt olen kaksi viikkoa polkenut kuntopyörää 10 km joka päivä. En ole myöskään saunonut pariin viikkoon (saunomisen jälkeen oli aina kivulias yö) ja nyt olen saanut nukuttua yöni melko hyvin.
        Suosittelen kokeilemaan!

        Minullakin ihan hirveä tuska oikeassa lonkassa. Sain kortisoonipiikin kolme viikkoa sitten. Auttoi hieman, mutta nyt kipu on palannut. Ensi viikolla uudelleen ortopedille ja uusi piikki. Olen itsekin ajatellut kuntopyörää tai uimista. Kiva kuulla, että kuntopyörästä on ollut tapauksessasi apua. Olen välillä ihan epätoivoinen, kun jalka ei parane ollenkaan.


      • tilasi yksityiselle ajan
        tunneli kirjoitti:

        itseltäni on leikkauksessa bursiitti poistettu ja sen jälkeen ei ole mitään kipua ollut...sitä ennen kyllä aivan hirvittävää,,,,,ei auttanut tulehduskipulääkkeet, ei kortisoni, ei fysioterapia,,,leikkaus oli ainut. Olen tosi kiitollinen hoidosta.

        Niin..hermot on nyt menny tän bursan kans.2v oik.lonkassa bursiitti.Viikolla kävin ortopedillä,panadol lääkkeitä määräsi,jotka eivät ole tähänkään mennessä auttaneet.3 saa päiväs ottaa ja 2 kehotti vain ottamaan koska maksa kärsii..oon ottanu panadolia 2 - 3 päivässä eikä auta yhtään.Kortisooni piikkejä olen ottanut ja fys. puolel jumpas/venytys käyty,mikään ei auta.Nyt siis tilasin yksityiselle ajan,josko laittais lähetteen toiseen kaupunkiin kun täällä ei tehdä mitään muuta ku syötetään särkylääkkeitä joista ei ole apua.
        Olen kurssilla,jonne pitää ajaa autolla,se ei tee yhtään hyvää lonkalle,sitten pitää istua kovissa penkeissä päivät,joka myöskään ei tee hyvää,kurssilla osallistutaan myös liikuntaan,esim.lumikenkäilyä,pystyinköhän edes 5 min kävelemään niíllä ku oli lonkka kipee..Toivottavast yksityiseltä saan edes sairaslomaa..ei enää jaksa tän kivun kans..


      • ulriika1
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        Itseäni on lonkan bursiitti vaivannut yli 25 vuotta ja alan olla siihen aika väösynyt. Välillä menee kohtalaisesti muutama vuosi, mutta kaikki nämä vuodet olen tiennyt sen olevan. Kortisonia olen ottanut ehkä 10 kertaa, mutta tänä syksynä sekään ei auttanut. Nyt kuljen fysikaalisessa hoidossa, josta on ollut hiukan lieventävää apua.
        Vasen puoli on huonompi, oikeakin oireilee, mutta on lievempi. Ortopedi kohautti harteitaan ja tokaisi:"No leikatahan sen voi, mutta se uusii kyllä..."

        Nyt alkaa jo fysioterpeuttini ja fysatrinikin kallistua leikkauksen puoleen, koska ovat sitä mieltä, että bursiittini on tavallista (?) vaikeampi. Olen 58 vuotias ja jos leikkauksella saa vaikkapa viisi kivutonta vuotta, voisin alkaa harkita leikkausta, jolle sanoin aluksi ehdottoman "ein".

        Yhtään leikattua en tunne, mutta jospa täältä löytyisi sellainenkin. Itse kirjoittauduin juuri palstan käyttäjäksi


      • ulriika1
        Mittumaari kirjoitti:

        Minullakin ihan hirveä tuska oikeassa lonkassa. Sain kortisoonipiikin kolme viikkoa sitten. Auttoi hieman, mutta nyt kipu on palannut. Ensi viikolla uudelleen ortopedille ja uusi piikki. Olen itsekin ajatellut kuntopyörää tai uimista. Kiva kuulla, että kuntopyörästä on ollut tapauksessasi apua. Olen välillä ihan epätoivoinen, kun jalka ei parane ollenkaan.

        Olen liikunnallinen, mutta kyllä lenkkeilykävelyt ovat ohi. Korkeintaan puoli tuntia. Kuntopyörä ei ole vaivaa helpottanut, mutta vesijumppa ja jumppapallo ovat ehkä jonkin verran auttaneet.


      • liikkuja4
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        Mulla oli aikoinaan oikeassa lonkassa, johon sain kortisonipiikkiä.Lääkäri ehdotti kuvataan, sanoin koitan vielä sinnitellä. Nyt menny jo kolme vuotta ei kipua.Liikun paljon.
        Mutta iski nyt marjametsässä, kun en venytellyt. Vasen lonkka aivan kauheeta, kävelemään en moneen päivään kyennyt.Saunassa istun jääpussi lonkalla.Venyttelen.Mulla on Lihasreuman tautta Kortisoni, lisäsin annoksia ja kolmen päivän tulos kipu alkaa hävitä, nukkuminen ei vielä onnistunut, sillä kyljellän , ihanaa kävin jo lenkillä. Lääkkeet pitää vähentää vain pikkuhiljaa. Uskon että olen sitten entisellään


      • Anonyymi
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        Mulla auttanut toisinaan se että nukun kyljellään tyyny jalkojen välissä jolloin lonkka on suorempana. Liian pehmeä patja tekee mulle helpommin bursiitin. Laitan inkivääriä smoothieen aamuisin ja uskon sen myös auttavan.


      • Anonyymi

        Hei! Mun lonkan kipuilu alkoi jo yli puoli vuotta sitten. Nyt niin paha että kävelen kepeillä. Viidellä eri lääkärillä olen käynyt mutta en pääse mangneettikuvaan. Hermot tässä alkaa mennä. Rahaa menee kun pitää teettää kotihommia muilla. Olen 62v ja eläkkeellä. Kortisonit on pistetty, ei apua. Ei fysikaalisestakaan. Mitä seuraavaksi, jäänkö rammaksi?


      • Anonyymi
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        Sama täällä-. Vuoteesta ja kyykystä nouseminen yhtä tuskaa.
        Polttaa ja repii ja saa melkein huutaa kivusta.
        Päivällä liikkeellä ollessa kipu helpottuu - mutta pelkään mennä nukkumaan.
        Yöunet katkonaisia.
        Todennäköisesti mitkään lääkkeet eivät auta.
        Valitettavasti. :(


      • Anonyymi
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        JOULUKIUUSSA OTETUN 5 KORONAROKOTUKSEN JÄLKI "HERKKUNA"BURSIITTI.JA NYT VAAN KESTÄÄ KÄY AINA VAAN PAHEMMAKSI.ELÄMÄN LAATU ON 0 PISTEESSÄ.MIKÄÄN KORTISONI EI AUTA.SITÄ ON KUULEMMA PSREMPAALIN LAATUA,JOTA EIVÄT SAA MISTÄÄN EDES OROPEDIT KÄYTTÖÖNSÄ.


      • Anonyymi
        mattsa kirjoitti:

        Hei,

        Olen lukenut paljon viestejä lonkan bursiitista. Mutta onko kukaan parantunut siitä ? Ja jos on niin miten ? Autaako lepo vai lääkkeet ? Onko ketään leikattu ? Itselläni vaivannut nyt pari kuukautta. Liikeessä ei kovaaa kipua mutta leposärky on kova.
        t. matilda

        Olen parantunut. Pääsin hädin tuskin terveyskeskukseen. Sain vain kerran kortisonipiikin
        ja lähti parantumaan, eikä ole sen jälkeen oireillut.

        Toivoa on. hyvää jatkoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOULUKIUUSSA OTETUN 5 KORONAROKOTUKSEN JÄLKI "HERKKUNA"BURSIITTI.JA NYT VAAN KESTÄÄ KÄY AINA VAAN PAHEMMAKSI.ELÄMÄN LAATU ON 0 PISTEESSÄ.MIKÄÄN KORTISONI EI AUTA.SITÄ ON KUULEMMA PSREMPAALIN LAATUA,JOTA EIVÄT SAA MISTÄÄN EDES OROPEDIT KÄYTTÖÖNSÄ.

        Kyllä, tuli korona rokotteesta. Tunnen 6 muuta liikkuvaa, sama juttu.


    • Tiitu

      Kova leposärky lonkissa, lisäksi molemmat jalat puutuu, jalkapohjat varsinkin. Onko kenelläkään muulla puutumista liittynyt lonkkavaivoihin? Vielä ei ole kortisonia kokeiltu.

      • mä taas

        ???


      • Viiskyt plus
        mä taas kirjoitti:

        ???

        Ei taida tähän vaivaan auttaa kuin kuolema. Itselläni on vaiva ollut kuusi vuotta ja olen tavannut ihmisiä joilla se on ollut vielä pidempään. Siis kroonistunut. Välillä kipu on sietämätön, välillä kestettävä. Leposärky on pahinta ja pitkät kävelymatkat ärsyttävät pahasti. Jumpaa ei voi ajatellakaan. Olen kypsynyt leikkausajatukseen joka sekin tietysti inhottaa kun leikkaukset eivät suinkaan aina anna toivottua apua. Olisi siis todella hauska kuulla onko se jollain onnistunut!


      • Jomotus... (alle 30v)
        Viiskyt plus kirjoitti:

        Ei taida tähän vaivaan auttaa kuin kuolema. Itselläni on vaiva ollut kuusi vuotta ja olen tavannut ihmisiä joilla se on ollut vielä pidempään. Siis kroonistunut. Välillä kipu on sietämätön, välillä kestettävä. Leposärky on pahinta ja pitkät kävelymatkat ärsyttävät pahasti. Jumpaa ei voi ajatellakaan. Olen kypsynyt leikkausajatukseen joka sekin tietysti inhottaa kun leikkaukset eivät suinkaan aina anna toivottua apua. Olisi siis todella hauska kuulla onko se jollain onnistunut!

        Hei, itselläni myös bursiitti lonkassa. Nyt yli parin vuoden vaiva joka ajoittain pahenee ja ajoittain taas siedettävissä.

        Kertokaa ihmiset jos teillä on kokemuksia tämän vaivan leikkaushoidosta, sitä niin moni meistä tuntuu kaipaavan! Mitä leikkauksessa käytännössä tehdään?

        Se on jännä juttu jos ajattelee että tulehdukseen kylmä auttaisi. Itsellä kylmä pahentaa, mutta en ole varma auttaako kuumakaan. Joskus täytyy kuumalla kääreellä lämmittää lonkkaa että illalla pääsee nukkumaan. Öisin myös herättää, ja kipeällä lonkalla ei tietysti voi maata. Farkkuja ei myöskään voi enää pitää, koska jo lonkan pieni paine pahentaa vaivaa. Erikorkuisia kenkiäkin on kokeiltu ja vaihtelevasti. Tukipohjalliset on hommattu.. ei niistäkään apua.

        Nyt itse sairaslomalla ja mietin mitä asian hyväksi voisi tehdä. Lepo jomotus on kertakaikkisen sietämätöntä aina tuonne nilkan ulkosyrjään asti, eikä tuo Burana ja Voltaren ole auttaneet ollenkaan. Mutta niinhän olen tästä vaivasta lukenutkin, että särkylääkkeillä ei ole kovin hyvä vaste ollut. Kortisonia pistettiin nyt toistamiseen, tänään viimeksi ja puuduteainetta isolla annoksella. Ei ole kyllä vielä apua tullut. Jos löytyisi vain asento missä voisi olla. Istuminen ei onnistu, liikkuminen käy kipeää, makoillessa jyystävä kipu kulkee pitkin jalkaa.

        Onko muilla tullut ongelmaksi lonkan jäykistymisvaivoja? itse en voi taivuttaa kipeän puolen polvea ylös leukaan päin.. nivusen puolella ottaa vastaan. samoin polvilleenmeno lattialle ja siitä yritys istua jalkojen päälle. Ei todella onnistu. Alkaa näin nuorella iällä olla ongelma aivan parisuhteenkin kannalta ajatellen sukupuolielämää! Mietityttää jo tulevaisuus, eikä se ole naurun asia!

        Millainen liikunta olisi hyväksi? Itsellä juoksu tai pyöräily tai kävelylenkit pahentavat kipuilua. Onko uimisesta ollut kokemuksia????


        Siis kommentteja kaivattaisiin mahdollisesti lääkäreiltä ja muilta oppineilta! Ja tietysti vaivasta parantuneilta kokemuksia ja neuvoja!


      • misu74
        Jomotus... (alle 30v) kirjoitti:

        Hei, itselläni myös bursiitti lonkassa. Nyt yli parin vuoden vaiva joka ajoittain pahenee ja ajoittain taas siedettävissä.

        Kertokaa ihmiset jos teillä on kokemuksia tämän vaivan leikkaushoidosta, sitä niin moni meistä tuntuu kaipaavan! Mitä leikkauksessa käytännössä tehdään?

        Se on jännä juttu jos ajattelee että tulehdukseen kylmä auttaisi. Itsellä kylmä pahentaa, mutta en ole varma auttaako kuumakaan. Joskus täytyy kuumalla kääreellä lämmittää lonkkaa että illalla pääsee nukkumaan. Öisin myös herättää, ja kipeällä lonkalla ei tietysti voi maata. Farkkuja ei myöskään voi enää pitää, koska jo lonkan pieni paine pahentaa vaivaa. Erikorkuisia kenkiäkin on kokeiltu ja vaihtelevasti. Tukipohjalliset on hommattu.. ei niistäkään apua.

        Nyt itse sairaslomalla ja mietin mitä asian hyväksi voisi tehdä. Lepo jomotus on kertakaikkisen sietämätöntä aina tuonne nilkan ulkosyrjään asti, eikä tuo Burana ja Voltaren ole auttaneet ollenkaan. Mutta niinhän olen tästä vaivasta lukenutkin, että särkylääkkeillä ei ole kovin hyvä vaste ollut. Kortisonia pistettiin nyt toistamiseen, tänään viimeksi ja puuduteainetta isolla annoksella. Ei ole kyllä vielä apua tullut. Jos löytyisi vain asento missä voisi olla. Istuminen ei onnistu, liikkuminen käy kipeää, makoillessa jyystävä kipu kulkee pitkin jalkaa.

        Onko muilla tullut ongelmaksi lonkan jäykistymisvaivoja? itse en voi taivuttaa kipeän puolen polvea ylös leukaan päin.. nivusen puolella ottaa vastaan. samoin polvilleenmeno lattialle ja siitä yritys istua jalkojen päälle. Ei todella onnistu. Alkaa näin nuorella iällä olla ongelma aivan parisuhteenkin kannalta ajatellen sukupuolielämää! Mietityttää jo tulevaisuus, eikä se ole naurun asia!

        Millainen liikunta olisi hyväksi? Itsellä juoksu tai pyöräily tai kävelylenkit pahentavat kipuilua. Onko uimisesta ollut kokemuksia????


        Siis kommentteja kaivattaisiin mahdollisesti lääkäreiltä ja muilta oppineilta! Ja tietysti vaivasta parantuneilta kokemuksia ja neuvoja!

        itselle pistettiin juuri äsken kortisonipiikki. ensimmäinen pari vuotta sitten ja kipeytyi sen piikin jälkeen ihan hirveäksi!!! nyt pelottaa, ettei vaan toistuisi. mä poljin koko kesän pyörällä ja paljon eikä ikinä mitään vaivaa. sitten jätin pyöräilyn n.3vkoa sitten ja aloin sauvakävellä. tässä on tulos. 3krt vkossa kävin sauvakävelemässä n. tunnin lenkin ja nyt on sitten sellanen jomotus lonkassa että. ei auttaneet särkylääkkeet eikä zon-geeli. nyt sitten tuo piikki ja voltarenia. minäkin olen vasta 32v. joten ompa kiva, kun tässä iässä ei voi edes lenkkeillä luonnossa (varsinkaan ylämäkiä). onko kukaan käynyt askelklinikalla tutkimassa esim. kävelyasennon tms. vaikutusta lonkkaan. itsellä kipeytyy myös si-nivelen kohdalta pahasti ja juilii veemäisesti yhdessä lonkan kanssa. kypsää. nyt sitten loppuvko sairaslomalla....


      • liikunnaniloa
        misu74 kirjoitti:

        itselle pistettiin juuri äsken kortisonipiikki. ensimmäinen pari vuotta sitten ja kipeytyi sen piikin jälkeen ihan hirveäksi!!! nyt pelottaa, ettei vaan toistuisi. mä poljin koko kesän pyörällä ja paljon eikä ikinä mitään vaivaa. sitten jätin pyöräilyn n.3vkoa sitten ja aloin sauvakävellä. tässä on tulos. 3krt vkossa kävin sauvakävelemässä n. tunnin lenkin ja nyt on sitten sellanen jomotus lonkassa että. ei auttaneet särkylääkkeet eikä zon-geeli. nyt sitten tuo piikki ja voltarenia. minäkin olen vasta 32v. joten ompa kiva, kun tässä iässä ei voi edes lenkkeillä luonnossa (varsinkaan ylämäkiä). onko kukaan käynyt askelklinikalla tutkimassa esim. kävelyasennon tms. vaikutusta lonkkaan. itsellä kipeytyy myös si-nivelen kohdalta pahasti ja juilii veemäisesti yhdessä lonkan kanssa. kypsää. nyt sitten loppuvko sairaslomalla....

        Minulla on edellis talven mäkisen hiihtoreissun seuraamuksena ilmeisesti sama vaiva. Välillä oli niin kipeä,että kyynärsauvaan nojaamalla liikuin.
        Tällä hetkellä ei oireile paljonkaan.
        On tutkittu ja ultrattu oireettomammalla hetkellä ja mitään ei näkynyt,joten ei sitten hoitoakaan annettu.
        Kortisoonia tarjottiin keväällä ja kieltäydyin,koska piikki kammoksuttaa ja kortisoonilla on omat sivuvaikutuksensa. Lääkkeitäkään en ole syönyt ,koska kipu tuntuu liikkeessä,ei levossa.
        Tuli mieleen,josko vesijuoksu olisi hyväksi.
        Vesi tukee niveliä ja vähentää kuormitusta,on viileä ja näin ollen vähentää tulehdusta...Kesällä lunnonvesissä testailin ja hyvältä tuntui itselleni.

        Ihan aluksi kenkäasia kannattaa tutkia myös.
        Sen olen huomannut,että kengässä pitää olla hyvä pohja,joka joustaa ja tukee ja vaimentaa iskuja.
        Pientä kantaa täytyy myös olla. Nykyinen matalakantainen kenkämuoti on ihan tappoa jaloille ja selälle.Ja kenkiä pitää vaihdella myös.
        Periaatteessahan voisi sanoa,että koko kehon hyvinvointi on kiinni siitä,missä kunnossa jalat ovat ja mihin asentoon jalat kroppaa vievät..
        Kannattaa ehdottomasti tutkia jalan asennot ja niiden pituudet.
        Oletkos kuullut ns."kalevalaisesta jäsenkorjaajasta"?
        Se ei ole huuhaata,vaan ihan oikeaa manipulatiivista hoitoa. Nimi vain on hiukan harhaanjohtava ehkä...
        Sieltä on moni saanut apua vaivoihinsa.
        Vielä kokeilisin varovaisesti venyttelyjä.
        Nämä ovat omia kokemusksia vaivan hoidosta ja niillä olen pysynyt liikkuvaisena huolimatta vaivoista.
        Aerobic,curling,hiihto,pyöräily,rullaluistelu,sauvakävely ,kaikkia näitä harrastan edelleen.
        Iloa kuitenkin synkeään syksyyn.Toivottavasti apua löytyy.


      • Nimetön

        Olen juuri käynyt työterveyslääkärillä. Lonkkani kipu johtuu kuulema nivelpussin tulehduksesta. Venytys auttaa, sen huomasin itsekin. Yöllä kipeytyy pahasti ja aamut joudun aloittamaan venytyksillä. Putuu pyös osa jalasta ja isovarvas. Venytys poistaa yöllä ja aamuhetkinä tapahtuvaa puutumista. Paraneminen alettuaan kestää pari vuotta. Pyöräilen yli 60km/vk. Olen pitkään huomannut jalkalihasten kireyttä, joka lääkärikin huomasi ja käski venytellä tosi paljon.


      • Nimetön
        Jomotus... (alle 30v) kirjoitti:

        Hei, itselläni myös bursiitti lonkassa. Nyt yli parin vuoden vaiva joka ajoittain pahenee ja ajoittain taas siedettävissä.

        Kertokaa ihmiset jos teillä on kokemuksia tämän vaivan leikkaushoidosta, sitä niin moni meistä tuntuu kaipaavan! Mitä leikkauksessa käytännössä tehdään?

        Se on jännä juttu jos ajattelee että tulehdukseen kylmä auttaisi. Itsellä kylmä pahentaa, mutta en ole varma auttaako kuumakaan. Joskus täytyy kuumalla kääreellä lämmittää lonkkaa että illalla pääsee nukkumaan. Öisin myös herättää, ja kipeällä lonkalla ei tietysti voi maata. Farkkuja ei myöskään voi enää pitää, koska jo lonkan pieni paine pahentaa vaivaa. Erikorkuisia kenkiäkin on kokeiltu ja vaihtelevasti. Tukipohjalliset on hommattu.. ei niistäkään apua.

        Nyt itse sairaslomalla ja mietin mitä asian hyväksi voisi tehdä. Lepo jomotus on kertakaikkisen sietämätöntä aina tuonne nilkan ulkosyrjään asti, eikä tuo Burana ja Voltaren ole auttaneet ollenkaan. Mutta niinhän olen tästä vaivasta lukenutkin, että särkylääkkeillä ei ole kovin hyvä vaste ollut. Kortisonia pistettiin nyt toistamiseen, tänään viimeksi ja puuduteainetta isolla annoksella. Ei ole kyllä vielä apua tullut. Jos löytyisi vain asento missä voisi olla. Istuminen ei onnistu, liikkuminen käy kipeää, makoillessa jyystävä kipu kulkee pitkin jalkaa.

        Onko muilla tullut ongelmaksi lonkan jäykistymisvaivoja? itse en voi taivuttaa kipeän puolen polvea ylös leukaan päin.. nivusen puolella ottaa vastaan. samoin polvilleenmeno lattialle ja siitä yritys istua jalkojen päälle. Ei todella onnistu. Alkaa näin nuorella iällä olla ongelma aivan parisuhteenkin kannalta ajatellen sukupuolielämää! Mietityttää jo tulevaisuus, eikä se ole naurun asia!

        Millainen liikunta olisi hyväksi? Itsellä juoksu tai pyöräily tai kävelylenkit pahentavat kipuilua. Onko uimisesta ollut kokemuksia????


        Siis kommentteja kaivattaisiin mahdollisesti lääkäreiltä ja muilta oppineilta! Ja tietysti vaivasta parantuneilta kokemuksia ja neuvoja!

        Onko itse lonkka niveltä tutkittu? mulla oli tuommosia vaivoja ennen. Nyt on tekonivel eikä enään vaivaa. Toisessa lonkassa ehkä on bursiittia tai jänne tulehdusta. Röntkenissä ei näkynyt kulumisen merkkejä ja tuo kipu on hieman toisenlaista mitä silloin kun nivel oli pahoin kulunut.


      • Anja 100
        Jomotus... (alle 30v) kirjoitti:

        Hei, itselläni myös bursiitti lonkassa. Nyt yli parin vuoden vaiva joka ajoittain pahenee ja ajoittain taas siedettävissä.

        Kertokaa ihmiset jos teillä on kokemuksia tämän vaivan leikkaushoidosta, sitä niin moni meistä tuntuu kaipaavan! Mitä leikkauksessa käytännössä tehdään?

        Se on jännä juttu jos ajattelee että tulehdukseen kylmä auttaisi. Itsellä kylmä pahentaa, mutta en ole varma auttaako kuumakaan. Joskus täytyy kuumalla kääreellä lämmittää lonkkaa että illalla pääsee nukkumaan. Öisin myös herättää, ja kipeällä lonkalla ei tietysti voi maata. Farkkuja ei myöskään voi enää pitää, koska jo lonkan pieni paine pahentaa vaivaa. Erikorkuisia kenkiäkin on kokeiltu ja vaihtelevasti. Tukipohjalliset on hommattu.. ei niistäkään apua.

        Nyt itse sairaslomalla ja mietin mitä asian hyväksi voisi tehdä. Lepo jomotus on kertakaikkisen sietämätöntä aina tuonne nilkan ulkosyrjään asti, eikä tuo Burana ja Voltaren ole auttaneet ollenkaan. Mutta niinhän olen tästä vaivasta lukenutkin, että särkylääkkeillä ei ole kovin hyvä vaste ollut. Kortisonia pistettiin nyt toistamiseen, tänään viimeksi ja puuduteainetta isolla annoksella. Ei ole kyllä vielä apua tullut. Jos löytyisi vain asento missä voisi olla. Istuminen ei onnistu, liikkuminen käy kipeää, makoillessa jyystävä kipu kulkee pitkin jalkaa.

        Onko muilla tullut ongelmaksi lonkan jäykistymisvaivoja? itse en voi taivuttaa kipeän puolen polvea ylös leukaan päin.. nivusen puolella ottaa vastaan. samoin polvilleenmeno lattialle ja siitä yritys istua jalkojen päälle. Ei todella onnistu. Alkaa näin nuorella iällä olla ongelma aivan parisuhteenkin kannalta ajatellen sukupuolielämää! Mietityttää jo tulevaisuus, eikä se ole naurun asia!

        Millainen liikunta olisi hyväksi? Itsellä juoksu tai pyöräily tai kävelylenkit pahentavat kipuilua. Onko uimisesta ollut kokemuksia????


        Siis kommentteja kaivattaisiin mahdollisesti lääkäreiltä ja muilta oppineilta! Ja tietysti vaivasta parantuneilta kokemuksia ja neuvoja!

        Itselläni jo bursiitti lonkassa ollut marraskuusta asti eikä maha kestä kipulääkityksia, kortisonia olen saanut ja nyt on lähete fysiatrille ja saas nähdä kuinka käy, kipu on ihan kamalaa välillä ei tiedä kuinka nukkua yönsä kun kipeällä puolella ei voi olla, liikkuminen on käynyt hankalaksi kun lonkka tuntuu jäykältä kävellä ja se kipu tietty mikä vaivaa kerron myöhemmin kuinka fysiatrilla käy.


      • leikattu
        Anja 100 kirjoitti:

        Itselläni jo bursiitti lonkassa ollut marraskuusta asti eikä maha kestä kipulääkityksia, kortisonia olen saanut ja nyt on lähete fysiatrille ja saas nähdä kuinka käy, kipu on ihan kamalaa välillä ei tiedä kuinka nukkua yönsä kun kipeällä puolella ei voi olla, liikkuminen on käynyt hankalaksi kun lonkka tuntuu jäykältä kävellä ja se kipu tietty mikä vaivaa kerron myöhemmin kuinka fysiatrilla käy.

        molemmat lonkan bursat n.5 viikkoa sitten.En osaa sanoa onko ollut apua,vieläkin tuntuu kipua varsinkin kyljeellä maatessa.Leikkaus oli melko nopea toimitus,mutta jälkikivut olivat kovat ja kävely vaikeaa ja on vähän vieläkin.Onko kellään kokemusta tai tietoa kuinka kauan nämä kivut voi vielä kestää.Vai eikö siitä leikkauksesta ollut apua????!


      • Naksahdus
        Anja 100 kirjoitti:

        Itselläni jo bursiitti lonkassa ollut marraskuusta asti eikä maha kestä kipulääkityksia, kortisonia olen saanut ja nyt on lähete fysiatrille ja saas nähdä kuinka käy, kipu on ihan kamalaa välillä ei tiedä kuinka nukkua yönsä kun kipeällä puolella ei voi olla, liikkuminen on käynyt hankalaksi kun lonkka tuntuu jäykältä kävellä ja se kipu tietty mikä vaivaa kerron myöhemmin kuinka fysiatrilla käy.

        Kannattaisi käydä naprapaatilla tai jollain muulla nivel-asiantuntijalla.
        Itselläni kivut lonkasta kaikkosivat, kun liikeradat aukenivat. Niin ja kipuhan alkoi, kun alaselässä, väärän asennon kautta niksahti välilevy jumiin.
        Niksahduksesta johtuen (vasempi)pitkä selkälihas meni kramppiin ja se aihetti tulehduksen lonkassa. ICE-geeli auttoi. Mutta. Vaivat paranivat vasta, kun alaselkä "niksahti" uudelleen paikoilleen! Kivut katosivat ja lonkassa ja selässä helpotti heti. En suosittele leikkausta.


      • senkin kokenut
        Jomotus... (alle 30v) kirjoitti:

        Hei, itselläni myös bursiitti lonkassa. Nyt yli parin vuoden vaiva joka ajoittain pahenee ja ajoittain taas siedettävissä.

        Kertokaa ihmiset jos teillä on kokemuksia tämän vaivan leikkaushoidosta, sitä niin moni meistä tuntuu kaipaavan! Mitä leikkauksessa käytännössä tehdään?

        Se on jännä juttu jos ajattelee että tulehdukseen kylmä auttaisi. Itsellä kylmä pahentaa, mutta en ole varma auttaako kuumakaan. Joskus täytyy kuumalla kääreellä lämmittää lonkkaa että illalla pääsee nukkumaan. Öisin myös herättää, ja kipeällä lonkalla ei tietysti voi maata. Farkkuja ei myöskään voi enää pitää, koska jo lonkan pieni paine pahentaa vaivaa. Erikorkuisia kenkiäkin on kokeiltu ja vaihtelevasti. Tukipohjalliset on hommattu.. ei niistäkään apua.

        Nyt itse sairaslomalla ja mietin mitä asian hyväksi voisi tehdä. Lepo jomotus on kertakaikkisen sietämätöntä aina tuonne nilkan ulkosyrjään asti, eikä tuo Burana ja Voltaren ole auttaneet ollenkaan. Mutta niinhän olen tästä vaivasta lukenutkin, että särkylääkkeillä ei ole kovin hyvä vaste ollut. Kortisonia pistettiin nyt toistamiseen, tänään viimeksi ja puuduteainetta isolla annoksella. Ei ole kyllä vielä apua tullut. Jos löytyisi vain asento missä voisi olla. Istuminen ei onnistu, liikkuminen käy kipeää, makoillessa jyystävä kipu kulkee pitkin jalkaa.

        Onko muilla tullut ongelmaksi lonkan jäykistymisvaivoja? itse en voi taivuttaa kipeän puolen polvea ylös leukaan päin.. nivusen puolella ottaa vastaan. samoin polvilleenmeno lattialle ja siitä yritys istua jalkojen päälle. Ei todella onnistu. Alkaa näin nuorella iällä olla ongelma aivan parisuhteenkin kannalta ajatellen sukupuolielämää! Mietityttää jo tulevaisuus, eikä se ole naurun asia!

        Millainen liikunta olisi hyväksi? Itsellä juoksu tai pyöräily tai kävelylenkit pahentavat kipuilua. Onko uimisesta ollut kokemuksia????


        Siis kommentteja kaivattaisiin mahdollisesti lääkäreiltä ja muilta oppineilta! Ja tietysti vaivasta parantuneilta kokemuksia ja neuvoja!

        Minulta leikattiin oik.lonkan bursiitti n.2,5kk sitten.Leikkaus tehtiin tähystyksellä.Toimenpide oli yksinkertainen ja nopea,pääsin samana pävän pois.Olin kärsinyt kivusta usean vuoden ja ollut paljon pitkillä sair.lomilla.Sair.lomaa tuli toimenpiteen jälkeen pari viikkoa.Olin viikon töissä mutta jouduin jäämään taas sair.lomalle.Lääkärini ja fys.terapeutit sanovat että koska vaiva on ollut niin pitkään,voi kipujen loppuminen kestää pitempään.No,toivossa on hyvä elää:)


      • Rullaluistelija - pyöräilijä
        Naksahdus kirjoitti:

        Kannattaisi käydä naprapaatilla tai jollain muulla nivel-asiantuntijalla.
        Itselläni kivut lonkasta kaikkosivat, kun liikeradat aukenivat. Niin ja kipuhan alkoi, kun alaselässä, väärän asennon kautta niksahti välilevy jumiin.
        Niksahduksesta johtuen (vasempi)pitkä selkälihas meni kramppiin ja se aihetti tulehduksen lonkassa. ICE-geeli auttoi. Mutta. Vaivat paranivat vasta, kun alaselkä "niksahti" uudelleen paikoilleen! Kivut katosivat ja lonkassa ja selässä helpotti heti. En suosittele leikkausta.

        Tuo alaselän vaivan aiheuttama lonkan tulehdus tuntuu niin omalta, että kerronpa: Olen 43 -vuotias liikunnan opettaja ja olen haksahtanut retkiluisteluun, rullaluisteluun ja nyt myös pyöräilyyn. Tänä kesänä tein melkein 500 km:n pyöräretken oikeastaan ilman alkuharjoittelua. Retken jälkeen rullalustelin muutamia n.40 - 50 km:n pituisia lenkkejä. Alaselkä oli melkoisen jumissa pyöräretken jälkeen ja samoihin aikoihin alkoi lonkkani "naksua" kävellessä. En kiinnittänyt siihen mitään huomiota, kunnes viime viikolla vasen lonkka yllättäen turposi ja kipeytyi todella. Lääkärin puhelindiagnoosi oli lonkan limapussin tulehdus, seurauksena rasituksesta. Olo helpottui Burana 600:n ja kylmägeelin avulla. Nyt kuulostelen lonkkaa, joka on varmaan paranemassa, mutta taidan ottaa neuvosta vaarin ja käydä tarkistuttamassa selkärangan fysioterpiassa. Kitos vihjeestä.


      • S ja K
        senkin kokenut kirjoitti:

        Minulta leikattiin oik.lonkan bursiitti n.2,5kk sitten.Leikkaus tehtiin tähystyksellä.Toimenpide oli yksinkertainen ja nopea,pääsin samana pävän pois.Olin kärsinyt kivusta usean vuoden ja ollut paljon pitkillä sair.lomilla.Sair.lomaa tuli toimenpiteen jälkeen pari viikkoa.Olin viikon töissä mutta jouduin jäämään taas sair.lomalle.Lääkärini ja fys.terapeutit sanovat että koska vaiva on ollut niin pitkään,voi kipujen loppuminen kestää pitempään.No,toivossa on hyvä elää:)

        Olisin kiitollinen, jos kertoisit miten pääsit tähystysleikkaukseen ja mikä tilanteesi on nyt.

        Olen nyt saanut kolmen lääkärin ( ortopedi, terv.k.lääkäri ja reumatologi) diagnoosiin siitä, että kyseessä on bursiitti. Takana on neljä kortisonipiikkiä enkä pysty kävelemään edes 100 metriä. Kipulääkkeet eivät auta.
        En tiedä, mitä tehdä. En edes sitä, kenen puoleen näistä lääkäreistäni kääntyisin.
        Minulle on luvassa fysioterapiaa ( terv.k.) johon en usko. Olen vuosikaudet ollut säännöllinen kuntouimari
        .
        Antaisin arvon kaikille neuvoille


      • ???
        Nimetön kirjoitti:

        Olen juuri käynyt työterveyslääkärillä. Lonkkani kipu johtuu kuulema nivelpussin tulehduksesta. Venytys auttaa, sen huomasin itsekin. Yöllä kipeytyy pahasti ja aamut joudun aloittamaan venytyksillä. Putuu pyös osa jalasta ja isovarvas. Venytys poistaa yöllä ja aamuhetkinä tapahtuvaa puutumista. Paraneminen alettuaan kestää pari vuotta. Pyöräilen yli 60km/vk. Olen pitkään huomannut jalkalihasten kireyttä, joka lääkärikin huomasi ja käski venytellä tosi paljon.

        MILLAISTA KIPUA KO TULEHDUS TEILLE AIHEUTTAA


      • Nimetön
        ??? kirjoitti:

        MILLAISTA KIPUA KO TULEHDUS TEILLE AIHEUTTAA

        Kipuni on hallinnassa osteopaatin hoidon jälkeen.
        Lisäksi noudatan osteopaatin antamia selkäjumppa ohjeita. Kaikki lonkkaani, reiteen pohkeeseen ja varpaiden puutumiseen on syynä alaselkä jonka osteopaatti käsitteli ja ohjeisti minut. Vaiva poistui kolmannen hoitokerran jälkeen keväällä 2007. nyt 2008 juuri eilen kävin tarkastuskäynnillä osteopaatilla Lahdessa Seunalan vastaanotolla Hämeenkadulla.
        Hakeudu hoitoon nimenomaan hyvän osteopaattikoulutuksen saaneen henkilön luokse.
        Onnea toivoo
        Jorma Töyrylä


      • toiv ei enää koskaan
        Nimetön kirjoitti:

        Kipuni on hallinnassa osteopaatin hoidon jälkeen.
        Lisäksi noudatan osteopaatin antamia selkäjumppa ohjeita. Kaikki lonkkaani, reiteen pohkeeseen ja varpaiden puutumiseen on syynä alaselkä jonka osteopaatti käsitteli ja ohjeisti minut. Vaiva poistui kolmannen hoitokerran jälkeen keväällä 2007. nyt 2008 juuri eilen kävin tarkastuskäynnillä osteopaatilla Lahdessa Seunalan vastaanotolla Hämeenkadulla.
        Hakeudu hoitoon nimenomaan hyvän osteopaattikoulutuksen saaneen henkilön luokse.
        Onnea toivoo
        Jorma Töyrylä

        Kivut poistui vasemmasta lonkasta ja pohkeesta kun OMT fysioterapeutti naksautti oikean puolen SI-nivelen auki.

        PS on ihanaa nukkua koko yö


      • Nimetön
        toiv ei enää koskaan kirjoitti:

        Kivut poistui vasemmasta lonkasta ja pohkeesta kun OMT fysioterapeutti naksautti oikean puolen SI-nivelen auki.

        PS on ihanaa nukkua koko yö

        Tiedän minulta meni melkein 1/2 vuosi lääkkeillä ja lääkärissä juoksuissa. Työterveys oli ymmällään ja ihmeissään kun en huolinut sairaslomaa vaan pyysin hoitoja jolla terveyteni todella paranisi. He olivat voimattomia, onneksi eräs työkaveri oli kokenut samaa ja osasi ehdottaa osteopaattista hoitoa, joka tehosi täysin kolmannenkerran jälken.
        Nyt tunnen itseni terveeksi, tosin joudun noudattamaan osteopaatin jumppaohjetta joka on tosi helppo asia, joka aamu venyttely ja sivuttaiskiertoja. Kivut pois ilman lääkkeitä oli erittäin hyvä asia.
        Toivottavasti tästä on apua jollekkin kärsivälle.
        Jorma.


      • wien
        Nimetön kirjoitti:

        Tiedän minulta meni melkein 1/2 vuosi lääkkeillä ja lääkärissä juoksuissa. Työterveys oli ymmällään ja ihmeissään kun en huolinut sairaslomaa vaan pyysin hoitoja jolla terveyteni todella paranisi. He olivat voimattomia, onneksi eräs työkaveri oli kokenut samaa ja osasi ehdottaa osteopaattista hoitoa, joka tehosi täysin kolmannenkerran jälken.
        Nyt tunnen itseni terveeksi, tosin joudun noudattamaan osteopaatin jumppaohjetta joka on tosi helppo asia, joka aamu venyttely ja sivuttaiskiertoja. Kivut pois ilman lääkkeitä oli erittäin hyvä asia.
        Toivottavasti tästä on apua jollekkin kärsivälle.
        Jorma.

        minä sain torstaina kroonisen selkäkipujeni takia sakraalipuudutuksen joka kyllä vie ne kivut pois mutta lauantaiaamuna heräsin kamalaan lonkkakipuun varsinkin oikea lonkka on tosi kipeä. minulla on kohta 2v jatkunut alaselkä ja kovat lonkkakivut eikä mikään hoito ei lääkkeet tehoa jatkuvaav kolotukseen. Onko muilla kokemusta sakraalipuudutuksesta negatiivisia tai positiivisia. Voisko lonkissa olla bursiitti? Pe menen fysiatrian vastaanotolle. Toinen jalkani on 1,5cm pidempi. Neuvoja.


      • Kulumia ja bursiitit
        wien kirjoitti:

        minä sain torstaina kroonisen selkäkipujeni takia sakraalipuudutuksen joka kyllä vie ne kivut pois mutta lauantaiaamuna heräsin kamalaan lonkkakipuun varsinkin oikea lonkka on tosi kipeä. minulla on kohta 2v jatkunut alaselkä ja kovat lonkkakivut eikä mikään hoito ei lääkkeet tehoa jatkuvaav kolotukseen. Onko muilla kokemusta sakraalipuudutuksesta negatiivisia tai positiivisia. Voisko lonkissa olla bursiitti? Pe menen fysiatrian vastaanotolle. Toinen jalkani on 1,5cm pidempi. Neuvoja.

        Minulla oli kovia lonkka- ja selkäkipuja puolitoista vuotta. Tulehduskipulääkkeistä ei apua. Kipuepiduraaleista apu kahdeksi viikoksi. Oikean lonkan limapussi poistettiin ja sen puolen selkäkivutkin häipyivät saman tien. Leikkauksesta on nyt melkein kaksi kuukautta. Haava 15 cm ja parantunut hyvin. Vasemmalla puolella myös kovia kipuja, joihin sain kortisonipistoksen (kirurgi/ortopedi). Kipu toistaiseksi aisoissa, mutta ao.leikkaukseen aion mennä, viimeistään syksyllä. Siihen asti sisulla ja onnella.


      • wien
        Kulumia ja bursiitit kirjoitti:

        Minulla oli kovia lonkka- ja selkäkipuja puolitoista vuotta. Tulehduskipulääkkeistä ei apua. Kipuepiduraaleista apu kahdeksi viikoksi. Oikean lonkan limapussi poistettiin ja sen puolen selkäkivutkin häipyivät saman tien. Leikkauksesta on nyt melkein kaksi kuukautta. Haava 15 cm ja parantunut hyvin. Vasemmalla puolella myös kovia kipuja, joihin sain kortisonipistoksen (kirurgi/ortopedi). Kipu toistaiseksi aisoissa, mutta ao.leikkaukseen aion mennä, viimeistään syksyllä. Siihen asti sisulla ja onnella.

        Kuvattiinko niitä sinun lonkkia ennen leikkausta? Sain kortisoonipiikin ke oik.lonkkaan olo helpottui, en tiedä taas kuinka pitkäksi aikaa. vas lonkka ei ole kivulias kuin joskus. Minulla on myös välilevyrappeuma. Sakraalipuudutus on siihen auttanut.


      • wien
        Nimetön kirjoitti:

        Tiedän minulta meni melkein 1/2 vuosi lääkkeillä ja lääkärissä juoksuissa. Työterveys oli ymmällään ja ihmeissään kun en huolinut sairaslomaa vaan pyysin hoitoja jolla terveyteni todella paranisi. He olivat voimattomia, onneksi eräs työkaveri oli kokenut samaa ja osasi ehdottaa osteopaattista hoitoa, joka tehosi täysin kolmannenkerran jälken.
        Nyt tunnen itseni terveeksi, tosin joudun noudattamaan osteopaatin jumppaohjetta joka on tosi helppo asia, joka aamu venyttely ja sivuttaiskiertoja. Kivut pois ilman lääkkeitä oli erittäin hyvä asia.
        Toivottavasti tästä on apua jollekkin kärsivälle.
        Jorma.

        Sait avun lonkkakipuihin osteopaattisesta hoidosta ja jumppaohjeista, millaisia ne ovat?


      • joukkeri
        Nimetön kirjoitti:

        Tiedän minulta meni melkein 1/2 vuosi lääkkeillä ja lääkärissä juoksuissa. Työterveys oli ymmällään ja ihmeissään kun en huolinut sairaslomaa vaan pyysin hoitoja jolla terveyteni todella paranisi. He olivat voimattomia, onneksi eräs työkaveri oli kokenut samaa ja osasi ehdottaa osteopaattista hoitoa, joka tehosi täysin kolmannenkerran jälken.
        Nyt tunnen itseni terveeksi, tosin joudun noudattamaan osteopaatin jumppaohjetta joka on tosi helppo asia, joka aamu venyttely ja sivuttaiskiertoja. Kivut pois ilman lääkkeitä oli erittäin hyvä asia.
        Toivottavasti tästä on apua jollekkin kärsivälle.
        Jorma.

        Hei!!

        Sain lonkkani kipeäksi liiasta tanssiharjoittelusta, varsinkin cha chaa oli liikaa. Nyt on mennyt 4 viikkoa pientä kipua sietäessä, mutta tänään olen uskonut tuttujani ja antanut lonkan olla täydessä levossa. Voisitko lähettää tai vaikkapa laittaa nettiosoitteen mistä saisin venytysohjeita lonkilleni.

        kiitos jouko


      • Nimetön
        joukkeri kirjoitti:

        Hei!!

        Sain lonkkani kipeäksi liiasta tanssiharjoittelusta, varsinkin cha chaa oli liikaa. Nyt on mennyt 4 viikkoa pientä kipua sietäessä, mutta tänään olen uskonut tuttujani ja antanut lonkan olla täydessä levossa. Voisitko lähettää tai vaikkapa laittaa nettiosoitteen mistä saisin venytysohjeita lonkilleni.

        kiitos jouko

        Löytyy Terveyslehdestä. Soita sinne ja pyydä postittamaan.
        JVT


      • kri123
        leikattu kirjoitti:

        molemmat lonkan bursat n.5 viikkoa sitten.En osaa sanoa onko ollut apua,vieläkin tuntuu kipua varsinkin kyljeellä maatessa.Leikkaus oli melko nopea toimitus,mutta jälkikivut olivat kovat ja kävely vaikeaa ja on vähän vieläkin.Onko kellään kokemusta tai tietoa kuinka kauan nämä kivut voi vielä kestää.Vai eikö siitä leikkauksesta ollut apua????!

        Minullakin on edessä oikean lonkan bursiitti leikkaus, 24. 06 09.
        Ja jännittää valtavasti tämä toimenpide.
        Lisä infoa leikkauksesta kaipaisin. Koskeeko selkäydinpuudutus ?


      • hpop
        liikunnaniloa kirjoitti:

        Minulla on edellis talven mäkisen hiihtoreissun seuraamuksena ilmeisesti sama vaiva. Välillä oli niin kipeä,että kyynärsauvaan nojaamalla liikuin.
        Tällä hetkellä ei oireile paljonkaan.
        On tutkittu ja ultrattu oireettomammalla hetkellä ja mitään ei näkynyt,joten ei sitten hoitoakaan annettu.
        Kortisoonia tarjottiin keväällä ja kieltäydyin,koska piikki kammoksuttaa ja kortisoonilla on omat sivuvaikutuksensa. Lääkkeitäkään en ole syönyt ,koska kipu tuntuu liikkeessä,ei levossa.
        Tuli mieleen,josko vesijuoksu olisi hyväksi.
        Vesi tukee niveliä ja vähentää kuormitusta,on viileä ja näin ollen vähentää tulehdusta...Kesällä lunnonvesissä testailin ja hyvältä tuntui itselleni.

        Ihan aluksi kenkäasia kannattaa tutkia myös.
        Sen olen huomannut,että kengässä pitää olla hyvä pohja,joka joustaa ja tukee ja vaimentaa iskuja.
        Pientä kantaa täytyy myös olla. Nykyinen matalakantainen kenkämuoti on ihan tappoa jaloille ja selälle.Ja kenkiä pitää vaihdella myös.
        Periaatteessahan voisi sanoa,että koko kehon hyvinvointi on kiinni siitä,missä kunnossa jalat ovat ja mihin asentoon jalat kroppaa vievät..
        Kannattaa ehdottomasti tutkia jalan asennot ja niiden pituudet.
        Oletkos kuullut ns."kalevalaisesta jäsenkorjaajasta"?
        Se ei ole huuhaata,vaan ihan oikeaa manipulatiivista hoitoa. Nimi vain on hiukan harhaanjohtava ehkä...
        Sieltä on moni saanut apua vaivoihinsa.
        Vielä kokeilisin varovaisesti venyttelyjä.
        Nämä ovat omia kokemusksia vaivan hoidosta ja niillä olen pysynyt liikkuvaisena huolimatta vaivoista.
        Aerobic,curling,hiihto,pyöräily,rullaluistelu,sauvakävely ,kaikkia näitä harrastan edelleen.
        Iloa kuitenkin synkeään syksyyn.Toivottavasti apua löytyy.

        Viime talvena tuli hiihettyä yhteen vaiheeseen oikein mäkistä maastoa miltei päivittäin. Ja lonkka rupes vaimeasti ilmoittelemaan kivusta. Sitten tämä kipu oliki koko talven, mutta hiihtelin kuitenkin helpompia reittejä. Lumien lähdettyä siirryin juoksemaan ja Skikeilemään. Juoksussa se ilmoitteli itsestään, mutta Skikeilyssä en juuri huomannut, mutta päivittäisessä työssä taas huomasin aika ajoin kipua. Mulla oli rintaranka jumissa ja menin niksauttajalle noin 2kk sitten. Niin 3krt käynnin jälkeen ei ole lonkassa mitään häikkää???
        Muuten on kivasti kyllä ollut ruoto kipea senkin jälkeen. Lähinnä selkä ja tenniskyynär. Mutta eiköhän tästä lomalla rupea palautumaan, kun pidän harjoitus tauon kokonaan monta viikkoa. Toivottavasti vaan aurinko paistaisi:)


      • vilijuhani

        aivan tuttu tunne.ja minulla lisäksi suonenvetoa jalkapohjissa.pursiitti lonkasw.ja aion vaatia leikkausta.olen ihan loppu.hae apua ja pysy kovana.


      • lonkkaniveltulehdus
        Jomotus... (alle 30v) kirjoitti:

        Hei, itselläni myös bursiitti lonkassa. Nyt yli parin vuoden vaiva joka ajoittain pahenee ja ajoittain taas siedettävissä.

        Kertokaa ihmiset jos teillä on kokemuksia tämän vaivan leikkaushoidosta, sitä niin moni meistä tuntuu kaipaavan! Mitä leikkauksessa käytännössä tehdään?

        Se on jännä juttu jos ajattelee että tulehdukseen kylmä auttaisi. Itsellä kylmä pahentaa, mutta en ole varma auttaako kuumakaan. Joskus täytyy kuumalla kääreellä lämmittää lonkkaa että illalla pääsee nukkumaan. Öisin myös herättää, ja kipeällä lonkalla ei tietysti voi maata. Farkkuja ei myöskään voi enää pitää, koska jo lonkan pieni paine pahentaa vaivaa. Erikorkuisia kenkiäkin on kokeiltu ja vaihtelevasti. Tukipohjalliset on hommattu.. ei niistäkään apua.

        Nyt itse sairaslomalla ja mietin mitä asian hyväksi voisi tehdä. Lepo jomotus on kertakaikkisen sietämätöntä aina tuonne nilkan ulkosyrjään asti, eikä tuo Burana ja Voltaren ole auttaneet ollenkaan. Mutta niinhän olen tästä vaivasta lukenutkin, että särkylääkkeillä ei ole kovin hyvä vaste ollut. Kortisonia pistettiin nyt toistamiseen, tänään viimeksi ja puuduteainetta isolla annoksella. Ei ole kyllä vielä apua tullut. Jos löytyisi vain asento missä voisi olla. Istuminen ei onnistu, liikkuminen käy kipeää, makoillessa jyystävä kipu kulkee pitkin jalkaa.

        Onko muilla tullut ongelmaksi lonkan jäykistymisvaivoja? itse en voi taivuttaa kipeän puolen polvea ylös leukaan päin.. nivusen puolella ottaa vastaan. samoin polvilleenmeno lattialle ja siitä yritys istua jalkojen päälle. Ei todella onnistu. Alkaa näin nuorella iällä olla ongelma aivan parisuhteenkin kannalta ajatellen sukupuolielämää! Mietityttää jo tulevaisuus, eikä se ole naurun asia!

        Millainen liikunta olisi hyväksi? Itsellä juoksu tai pyöräily tai kävelylenkit pahentavat kipuilua. Onko uimisesta ollut kokemuksia????


        Siis kommentteja kaivattaisiin mahdollisesti lääkäreiltä ja muilta oppineilta! Ja tietysti vaivasta parantuneilta kokemuksia ja neuvoja!

        olin aqua zumbassa nyt ekan kerran ja lonkka tykkäsi ! siellä oli sivulle vientiä ylhäällä jalkaa ja muitakin heilurihyppyjä. kumma juttu miten lonkka tykkäsi.
        suosittelen menemään uimahalliin ,vesikäveleen tai uimaan.
        sauna ja kuuma on pahasta, on muitakin tehokkaita tulehduskipulääkkeitä jotka auttavat. parisuhteessa huumori auttaa ja aina löytyy ns. keinot hoitaa hommat jos puoliso on juonessa mukana ja ymmärtää,tsemppiä !


      • dfrgtbhnjmk
        Naksahdus kirjoitti:

        Kannattaisi käydä naprapaatilla tai jollain muulla nivel-asiantuntijalla.
        Itselläni kivut lonkasta kaikkosivat, kun liikeradat aukenivat. Niin ja kipuhan alkoi, kun alaselässä, väärän asennon kautta niksahti välilevy jumiin.
        Niksahduksesta johtuen (vasempi)pitkä selkälihas meni kramppiin ja se aihetti tulehduksen lonkassa. ICE-geeli auttoi. Mutta. Vaivat paranivat vasta, kun alaselkä "niksahti" uudelleen paikoilleen! Kivut katosivat ja lonkassa ja selässä helpotti heti. En suosittele leikkausta.

        "en suosittele leikkausta" "kannattaisi käydä naprapaatilla"

        Mikä .... lääkäri sinäkin kuvittelet olevasi..

        USKOKAA IHMESET LÄÄKÄREITÄNNE, älkää Suomi24-valelääkäreitä. Jokainen tapaus on omansa ja jollekin jolla on oikeasti limapussi tulehtunut ei mistään naprapaateista ole apua, vaan kroonistuneessa tapauksessaNIMENOMAAN se pahamaineinen leikkaus on ainoa parannuskeino, jossa tulehtunut limapussi poistetaan.


      • Anonyymi
        Jomotus... (alle 30v) kirjoitti:

        Hei, itselläni myös bursiitti lonkassa. Nyt yli parin vuoden vaiva joka ajoittain pahenee ja ajoittain taas siedettävissä.

        Kertokaa ihmiset jos teillä on kokemuksia tämän vaivan leikkaushoidosta, sitä niin moni meistä tuntuu kaipaavan! Mitä leikkauksessa käytännössä tehdään?

        Se on jännä juttu jos ajattelee että tulehdukseen kylmä auttaisi. Itsellä kylmä pahentaa, mutta en ole varma auttaako kuumakaan. Joskus täytyy kuumalla kääreellä lämmittää lonkkaa että illalla pääsee nukkumaan. Öisin myös herättää, ja kipeällä lonkalla ei tietysti voi maata. Farkkuja ei myöskään voi enää pitää, koska jo lonkan pieni paine pahentaa vaivaa. Erikorkuisia kenkiäkin on kokeiltu ja vaihtelevasti. Tukipohjalliset on hommattu.. ei niistäkään apua.

        Nyt itse sairaslomalla ja mietin mitä asian hyväksi voisi tehdä. Lepo jomotus on kertakaikkisen sietämätöntä aina tuonne nilkan ulkosyrjään asti, eikä tuo Burana ja Voltaren ole auttaneet ollenkaan. Mutta niinhän olen tästä vaivasta lukenutkin, että särkylääkkeillä ei ole kovin hyvä vaste ollut. Kortisonia pistettiin nyt toistamiseen, tänään viimeksi ja puuduteainetta isolla annoksella. Ei ole kyllä vielä apua tullut. Jos löytyisi vain asento missä voisi olla. Istuminen ei onnistu, liikkuminen käy kipeää, makoillessa jyystävä kipu kulkee pitkin jalkaa.

        Onko muilla tullut ongelmaksi lonkan jäykistymisvaivoja? itse en voi taivuttaa kipeän puolen polvea ylös leukaan päin.. nivusen puolella ottaa vastaan. samoin polvilleenmeno lattialle ja siitä yritys istua jalkojen päälle. Ei todella onnistu. Alkaa näin nuorella iällä olla ongelma aivan parisuhteenkin kannalta ajatellen sukupuolielämää! Mietityttää jo tulevaisuus, eikä se ole naurun asia!

        Millainen liikunta olisi hyväksi? Itsellä juoksu tai pyöräily tai kävelylenkit pahentavat kipuilua. Onko uimisesta ollut kokemuksia????


        Siis kommentteja kaivattaisiin mahdollisesti lääkäreiltä ja muilta oppineilta! Ja tietysti vaivasta parantuneilta kokemuksia ja neuvoja!

        NIIMPÄ AVIOELÄMÄ KÄRSII MELKOSEZTI.SIITÄ JÄI VAAN MUISTOT.YHTÄ HELVETTIÄ ON BURSIITTI IHMISELLÄ.SE ON KUIN PIRU ITTE IRTI LASKE,KUN ON UHRIN SAANUT.


    • HorsePower

      Olen kärsinyt lonkan bursiitista varmaan kolmisen vuotta. Välillä pahempi ja välillä parempi. Keväällä ja alkukesästä jatkuva leposärky ja esim. pitkän istumisen jälkeen liikkuminen hankalaa. Sain 2 kertaa kortisonipiikin; apu molemmilla kerroilla pari päivää. Särkylääkkeistä ja -geeleistä ei apua.
      Kuukauden verran olen käyttänyt aamuin illoin hevosille tarkoitettua HorsePower-linimenttiä (litran pullo Agrimarketissa 15,40 €), venyttänyt päivittäin pakaralihasta ja näistä on vihdoin apu löytynyt !

      • Nimetön

        Olen kärsinyt tästä ärsyttävästä vaivasta nyt tammikuusta lähtien ja sopeutunut ajatukseen ettei siitä eroon pääse:( Tällä hetkellä ei ole kovia särkyjä vaan tasaista hermoja raastavaa ärsytyksen tunnetta. Vaiva alkoi rankan pilates tunnin jälkeen, jossa treenattiin vain jalkoja. Olen kokeillut OMT fysioterapiaa, luontaistuotteita, kylmähauteita yms.joista on vain hetkellinen apu. Lonkka on kuvattu röngenissä ja katsottu ultralla, seuraavaksi olen tilannut ajan kortisonipiikille, tosin en tiedä sen vaikutuksesta tälläiseen ärsytykseen. OMT fyioterapeutti sanoi lantion olevan väärässä asennossa (!?) jonka seurauksena limapussi joutuu ärsytykseen. Muutaman käsittelyn jälkeenkään tilanne ei muuttunut miksikään. Olen kuitenkin yrittänyt liikkua ( ja venytellä ) säännöllisesti ihan jo pääkopankin kunnossa pitämiseksi. Pyöräilen, käyn kuntosalilla ja nyt olen aloittamassa taas ratsastusta. Onko kenelläkään kokemuksia miten ratsastus ja bursiitti sopivat yhteen? Lonkka tuntuu ärsyyntyvän kyllä kaikesta mitä teen...seuraavaksi kokeilen tota horsepower linimenttiä, kiitos vinkistä! Olisi mielenkiintoista kuulla mitä teille nyt kuuluu, jotka olette kärsineet vaivasta pidempään? Kaikille parempaa jatkoa toivoen:)


      • Reiskanen
        Nimetön kirjoitti:

        Olen kärsinyt tästä ärsyttävästä vaivasta nyt tammikuusta lähtien ja sopeutunut ajatukseen ettei siitä eroon pääse:( Tällä hetkellä ei ole kovia särkyjä vaan tasaista hermoja raastavaa ärsytyksen tunnetta. Vaiva alkoi rankan pilates tunnin jälkeen, jossa treenattiin vain jalkoja. Olen kokeillut OMT fysioterapiaa, luontaistuotteita, kylmähauteita yms.joista on vain hetkellinen apu. Lonkka on kuvattu röngenissä ja katsottu ultralla, seuraavaksi olen tilannut ajan kortisonipiikille, tosin en tiedä sen vaikutuksesta tälläiseen ärsytykseen. OMT fyioterapeutti sanoi lantion olevan väärässä asennossa (!?) jonka seurauksena limapussi joutuu ärsytykseen. Muutaman käsittelyn jälkeenkään tilanne ei muuttunut miksikään. Olen kuitenkin yrittänyt liikkua ( ja venytellä ) säännöllisesti ihan jo pääkopankin kunnossa pitämiseksi. Pyöräilen, käyn kuntosalilla ja nyt olen aloittamassa taas ratsastusta. Onko kenelläkään kokemuksia miten ratsastus ja bursiitti sopivat yhteen? Lonkka tuntuu ärsyyntyvän kyllä kaikesta mitä teen...seuraavaksi kokeilen tota horsepower linimenttiä, kiitos vinkistä! Olisi mielenkiintoista kuulla mitä teille nyt kuuluu, jotka olette kärsineet vaivasta pidempään? Kaikille parempaa jatkoa toivoen:)

        Lohduttavaa kuulla että on muitakin kanssakärsijöitä, kun lääkärissä on tullut jo sellainen olo kuluneen kahden vuoden aikana, että pitävät kenties vain laiskana.Olen kokeillut suolakylpyjä, linimenttejä ja tiikeribalsameja, kipulääkkeitä, tulehduskipulääkkeitä, lihasrelaksantteja, kaurapussia, kortisonipiikkejä neljä kertaa,perinteistä hierontaa, hermoratahierontaa, jopa hermosärkylääkettä. Nothing works, hulluksi tässä tulee, pari päivää töissä ja taas pari päivää saikkua, ihan pelleilyä suoraan sanottuna.
        Vesijumppaa fysiatri ehdotti kyllä, mutta kivut ovat estäneet hallille menon.
        Kylmähoitoa en ole vielä kokeillut koska se kuulostaa inhalta. Tietääkö kukaan mikä on oletettu jonotusaika kunnallisella puolella mikäli leikkaukseen päädytään ja onko siitä sitten todellista apua vai tuleeko tosiaan kahta kipeämmäksi niinkuin joku tuossa kirjoitteli....?


      • terveydenhuoltoalan hoitaja
        Reiskanen kirjoitti:

        Lohduttavaa kuulla että on muitakin kanssakärsijöitä, kun lääkärissä on tullut jo sellainen olo kuluneen kahden vuoden aikana, että pitävät kenties vain laiskana.Olen kokeillut suolakylpyjä, linimenttejä ja tiikeribalsameja, kipulääkkeitä, tulehduskipulääkkeitä, lihasrelaksantteja, kaurapussia, kortisonipiikkejä neljä kertaa,perinteistä hierontaa, hermoratahierontaa, jopa hermosärkylääkettä. Nothing works, hulluksi tässä tulee, pari päivää töissä ja taas pari päivää saikkua, ihan pelleilyä suoraan sanottuna.
        Vesijumppaa fysiatri ehdotti kyllä, mutta kivut ovat estäneet hallille menon.
        Kylmähoitoa en ole vielä kokeillut koska se kuulostaa inhalta. Tietääkö kukaan mikä on oletettu jonotusaika kunnallisella puolella mikäli leikkaukseen päädytään ja onko siitä sitten todellista apua vai tuleeko tosiaan kahta kipeämmäksi niinkuin joku tuossa kirjoitteli....?

        Hei, olen itse sairastanut lonkan bursiittia syksystä 2008. Ensin odotin, että se menee itsestään ohi kuten meni kantapäässäkin (2 kk). Sitten kokeilin 2 kertaa kotisonipiikkiä (lokakuussa ja joulukuussa). Sitten akupunktiota, kylmää, lämpöä, shiatsua. Kävin ortopedillä (100€) ja sain lähetteen kalliisiin kuvauksiin. On se kumma, että sydämiä ja keuhkoja osataan siirtää, mutta bursiitille ei osata tehdä paljon mitään. Hävettää edustaa virallista terveydenhuoltoa.
        Sitten löysin vihdoin täältä suomi24 keskutelusta ymmärrystä siitä, mistä voisi olla kyse ja että osteopaatti tai OMT terapia voisi auttaa. Ajattelin kuitenkin ensin kokeilla kalevalaista jäsenkorjausta (40 € 90 min.) Sain jo ensimmäisellä kerralla todella huomattavan avun. Ymmärsin myös, että vika onkin oikeastaan jalkojen ja lonkan tasapainosta. Itselläni tasapaino oli muuttunut ehkä laihduttamisen myötä. Vesijumppa ei ole auttanut, olen koko syksyn käynyt 2 kertaa viikossa. Ajattelin kokeilla Horse power linimenttiäkin. Kiitos kaikille teille, joilta sain ymmärrystä, kun lääketiede ei osaa tehdä oikeastaa paljon mitään.


      • Reiskanen
        terveydenhuoltoalan hoitaja kirjoitti:

        Hei, olen itse sairastanut lonkan bursiittia syksystä 2008. Ensin odotin, että se menee itsestään ohi kuten meni kantapäässäkin (2 kk). Sitten kokeilin 2 kertaa kotisonipiikkiä (lokakuussa ja joulukuussa). Sitten akupunktiota, kylmää, lämpöä, shiatsua. Kävin ortopedillä (100€) ja sain lähetteen kalliisiin kuvauksiin. On se kumma, että sydämiä ja keuhkoja osataan siirtää, mutta bursiitille ei osata tehdä paljon mitään. Hävettää edustaa virallista terveydenhuoltoa.
        Sitten löysin vihdoin täältä suomi24 keskutelusta ymmärrystä siitä, mistä voisi olla kyse ja että osteopaatti tai OMT terapia voisi auttaa. Ajattelin kuitenkin ensin kokeilla kalevalaista jäsenkorjausta (40 € 90 min.) Sain jo ensimmäisellä kerralla todella huomattavan avun. Ymmärsin myös, että vika onkin oikeastaan jalkojen ja lonkan tasapainosta. Itselläni tasapaino oli muuttunut ehkä laihduttamisen myötä. Vesijumppa ei ole auttanut, olen koko syksyn käynyt 2 kertaa viikossa. Ajattelin kokeilla Horse power linimenttiäkin. Kiitos kaikille teille, joilta sain ymmärrystä, kun lääketiede ei osaa tehdä oikeastaa paljon mitään.

        Iltaa ja kirvesvartta,
        mikä ihmeen jäsenkorjaus, koskaan kuullutkaan moisesta, kertoisitko ystävällisesti lisää? Itse kokeilin taas uutta "linimenttiä". Helsingin hakaniemessä on vietnamilainen ruokakauppa nimeltä Wii Woan, josta ostin kassalta erikseen myynnissä olevaa litkua nimeltä KWAN LOONG OIL, puteli maksoi muistaakseni femman tietämissä. Eilen illalla päätin hinkata öljyä lonkkaan, sitten aattelin,että antaa mennä vaan koko kankku ja reisi ja pohjettakin samaan hintaan. Päälle laitoin vielä muutaman minsan mikrossa olleen kaurapussin.Siinä sitten ihmettelin tovin pari,että onko kuuma vai kylmä, vaikea oli mennä sanomaan kumpaa enempi, tulos kuitenkin,että yli kuukauteen en ole kävellyt päiväkodille ja takaisin kivutta ja tänä aamuna koin senkin ihmeen. Tosin tämä ei ole pitkäainen ilo, sillä näin iltaa kohden jomottaa jo, mutta huomattava apu kuitenkin, suosittelen lämmöllä.


      • Pirkko35
        Nimetön kirjoitti:

        Olen kärsinyt tästä ärsyttävästä vaivasta nyt tammikuusta lähtien ja sopeutunut ajatukseen ettei siitä eroon pääse:( Tällä hetkellä ei ole kovia särkyjä vaan tasaista hermoja raastavaa ärsytyksen tunnetta. Vaiva alkoi rankan pilates tunnin jälkeen, jossa treenattiin vain jalkoja. Olen kokeillut OMT fysioterapiaa, luontaistuotteita, kylmähauteita yms.joista on vain hetkellinen apu. Lonkka on kuvattu röngenissä ja katsottu ultralla, seuraavaksi olen tilannut ajan kortisonipiikille, tosin en tiedä sen vaikutuksesta tälläiseen ärsytykseen. OMT fyioterapeutti sanoi lantion olevan väärässä asennossa (!?) jonka seurauksena limapussi joutuu ärsytykseen. Muutaman käsittelyn jälkeenkään tilanne ei muuttunut miksikään. Olen kuitenkin yrittänyt liikkua ( ja venytellä ) säännöllisesti ihan jo pääkopankin kunnossa pitämiseksi. Pyöräilen, käyn kuntosalilla ja nyt olen aloittamassa taas ratsastusta. Onko kenelläkään kokemuksia miten ratsastus ja bursiitti sopivat yhteen? Lonkka tuntuu ärsyyntyvän kyllä kaikesta mitä teen...seuraavaksi kokeilen tota horsepower linimenttiä, kiitos vinkistä! Olisi mielenkiintoista kuulla mitä teille nyt kuuluu, jotka olette kärsineet vaivasta pidempään? Kaikille parempaa jatkoa toivoen:)

        Lähetin viestin tänään 2.2.2009 nimimerkille nimetön 13.8.2008. En tiedä minne se hävisi, kun olikin kirjauduttava sisään.

        Suosittelen lonkkakipuisille kalevalaista jäsenkorjaajaa. Minulla oli muutama vuosi sitten lonkka poissa paikaltaan kolme kuukautta, mutta usea lääkintävoimistelija ei kyennyt sille tekemään mitään. Toinen jalka ei ulottunut maahan. Lonkka meni sijoiltaan kun työnsin jalkaani taaksepäivin vesivoimistelussa.

        terveisin Pirkko


      • terveydenhuoltoalan hoitaja
        Reiskanen kirjoitti:

        Iltaa ja kirvesvartta,
        mikä ihmeen jäsenkorjaus, koskaan kuullutkaan moisesta, kertoisitko ystävällisesti lisää? Itse kokeilin taas uutta "linimenttiä". Helsingin hakaniemessä on vietnamilainen ruokakauppa nimeltä Wii Woan, josta ostin kassalta erikseen myynnissä olevaa litkua nimeltä KWAN LOONG OIL, puteli maksoi muistaakseni femman tietämissä. Eilen illalla päätin hinkata öljyä lonkkaan, sitten aattelin,että antaa mennä vaan koko kankku ja reisi ja pohjettakin samaan hintaan. Päälle laitoin vielä muutaman minsan mikrossa olleen kaurapussin.Siinä sitten ihmettelin tovin pari,että onko kuuma vai kylmä, vaikea oli mennä sanomaan kumpaa enempi, tulos kuitenkin,että yli kuukauteen en ole kävellyt päiväkodille ja takaisin kivutta ja tänä aamuna koin senkin ihmeen. Tosin tämä ei ole pitkäainen ilo, sillä näin iltaa kohden jomottaa jo, mutta huomattava apu kuitenkin, suosittelen lämmöllä.

        Kalevalainen jäsenkorjaus on suht lempeä tapa korjata jäsenten tasapainoa. Hoito tehtiin varpaista päihin, käsiteltiin kumpikin jalka, selkä ja pää. Ei ihan hieroen vaan käsin koskien, välillä kovemmin ja välillä lempeämmin, ei tehnyt kipeää. Se ei ollut osteopatiaa eli nivelten liikuttelua eikä kiropraktiikkaa. 1. kerran jälkeen olo oli selvästi parempi, mutta nyt ennen toista käyntiä (huomenna) kipu on palautunut ja taas on vaikeuksia nukkua.


      • Bursiittivaivainen

        Olen lukenut teidän Bursiittikeskusteluanne ja saanut siitä monta hyvää neuvoa, kuten Horse Powerin käyttö. Viisi vuotta sitten sain ensimmäisen kortisoonipiikin ja silloin se paransi kerralla. Nyt vasta vaiva uusiutui mutta huomattavasti hankalampana ja vaikeampana. Vaivat alkoi viime syksynä. Olen nyt saanut neljä kortisoonipiikkiä. Tällä hetkellä kivut pois kortisoonin, Horse Powerin, kylmägeelin,särkylääkkeiden ja kylmähoidon avulla.
        Toivotan kaikille Bursiittilaisille hyvää kevättä!


      • entinen juoksija?
        Bursiittivaivainen kirjoitti:

        Olen lukenut teidän Bursiittikeskusteluanne ja saanut siitä monta hyvää neuvoa, kuten Horse Powerin käyttö. Viisi vuotta sitten sain ensimmäisen kortisoonipiikin ja silloin se paransi kerralla. Nyt vasta vaiva uusiutui mutta huomattavasti hankalampana ja vaikeampana. Vaivat alkoi viime syksynä. Olen nyt saanut neljä kortisoonipiikkiä. Tällä hetkellä kivut pois kortisoonin, Horse Powerin, kylmägeelin,särkylääkkeiden ja kylmähoidon avulla.
        Toivotan kaikille Bursiittilaisille hyvää kevättä!

        Hei kaikki bursiitista kärsivät! Täytyy kyllä sanoa että on lohduttavaa tietää, että meitä on monta. Joskaan se ei tietenkään auta siihen pelkoon, etten ehkä enää koskaan pysty juoksemaan. Sellainen olo on ainakin tällä hetkellä.
        Vaivani alkoi vuonna 2003 toisen lapseni jälkeen, tuolloin itsepäisenä ja ehkä myös tyhmänä elin vaivoineni puoli vuotta ennen kuin tein asian hyväksi yhtään mitään. Mutta sitten tilanne olikin jo niin paha, ettei auttanut muuta kuin mennä lääkäriin. Kortisonipiikki ja kotiin. Ei auttanut mitään, seuraavaksi fysioon;ultraa ja hierontaa. Se auttoi.
        Vaiva palasi pariin otteeseen, mutta kai reagoin tarpeeksi nopeasti kylmägeelin ja mobilattini kanssa, eikä vaivasta silloin kehittynyt mitään sen suurempaa.
        Tänä talvena oli pitkästä aikaa jäätä, joten ostinpa luistimet. Lasten kanssa tuli sitten luisteltua tuntitolkulla joka päivä. Ja sitten se taas iski, ja iski sitten kunnolla. Menin lääkärin (burana 600, 3kpl/päivä) kautta fysioon jossa sain 5 kertaa ultraa ja peppu/selkä hierontaa. Osui hyvä fysioterapeutti kohdalle ja hän huomasi, että selässäni on lievä skolioosi. Joten hän suositteli korotetta toiseen kenkään. Lonkkavaivani johtuu siis tästä skolioosista, jota ketään ei ole nähnyt! Ei edes silloin koulun terveystarkastuksissa!!
        Kaikesta huolimatta, lonkka vaivaa ihan pirusti yhä. Olen jo hieman epätoivoinen. Rakastan juoksemista, mutta kuten te kaikki tiedätte, se on sula mahdottomuus kun on tämä ko. vaiva.

        Mitä tässä pitäisi tehdä? Viimeisestä fysiosta on nyt tasan viikko. Aina välillä tuntui melkein hyvältä, mutta tiistaina (edellispäivänä) jouduin hieman kävelemään kaupungilla (kova alusta) ja ajamaan autoa pari tuntia. Ja taas se särkee niin julmetusti. Yöllä kääntyminen on yhtä tuskaa, kipeällä puolella ei pysty makaamaan. Kun on istunut kauan esim. autossa on vaikea oikaista itsensä ja alkaa kävellä. Voi tätä elämätä.

        Onko seuraava askel lonkkaröntgen? Olen alkanut epäillä kulumaa tai nivelrikkoa(onkohan sama asia) sillä lonkka lonksuu esim kun teen joitakin vatsalihasliikkeitä joissa ojennetaan jalkoja (vaikea selittää -ja vielä vaikeampaa näyttää)?? Mielipiteitä!?

        Hyvää pääsiäista teille kaikille!


      • ...miettinyt
        entinen juoksija? kirjoitti:

        Hei kaikki bursiitista kärsivät! Täytyy kyllä sanoa että on lohduttavaa tietää, että meitä on monta. Joskaan se ei tietenkään auta siihen pelkoon, etten ehkä enää koskaan pysty juoksemaan. Sellainen olo on ainakin tällä hetkellä.
        Vaivani alkoi vuonna 2003 toisen lapseni jälkeen, tuolloin itsepäisenä ja ehkä myös tyhmänä elin vaivoineni puoli vuotta ennen kuin tein asian hyväksi yhtään mitään. Mutta sitten tilanne olikin jo niin paha, ettei auttanut muuta kuin mennä lääkäriin. Kortisonipiikki ja kotiin. Ei auttanut mitään, seuraavaksi fysioon;ultraa ja hierontaa. Se auttoi.
        Vaiva palasi pariin otteeseen, mutta kai reagoin tarpeeksi nopeasti kylmägeelin ja mobilattini kanssa, eikä vaivasta silloin kehittynyt mitään sen suurempaa.
        Tänä talvena oli pitkästä aikaa jäätä, joten ostinpa luistimet. Lasten kanssa tuli sitten luisteltua tuntitolkulla joka päivä. Ja sitten se taas iski, ja iski sitten kunnolla. Menin lääkärin (burana 600, 3kpl/päivä) kautta fysioon jossa sain 5 kertaa ultraa ja peppu/selkä hierontaa. Osui hyvä fysioterapeutti kohdalle ja hän huomasi, että selässäni on lievä skolioosi. Joten hän suositteli korotetta toiseen kenkään. Lonkkavaivani johtuu siis tästä skolioosista, jota ketään ei ole nähnyt! Ei edes silloin koulun terveystarkastuksissa!!
        Kaikesta huolimatta, lonkka vaivaa ihan pirusti yhä. Olen jo hieman epätoivoinen. Rakastan juoksemista, mutta kuten te kaikki tiedätte, se on sula mahdottomuus kun on tämä ko. vaiva.

        Mitä tässä pitäisi tehdä? Viimeisestä fysiosta on nyt tasan viikko. Aina välillä tuntui melkein hyvältä, mutta tiistaina (edellispäivänä) jouduin hieman kävelemään kaupungilla (kova alusta) ja ajamaan autoa pari tuntia. Ja taas se särkee niin julmetusti. Yöllä kääntyminen on yhtä tuskaa, kipeällä puolella ei pysty makaamaan. Kun on istunut kauan esim. autossa on vaikea oikaista itsensä ja alkaa kävellä. Voi tätä elämätä.

        Onko seuraava askel lonkkaröntgen? Olen alkanut epäillä kulumaa tai nivelrikkoa(onkohan sama asia) sillä lonkka lonksuu esim kun teen joitakin vatsalihasliikkeitä joissa ojennetaan jalkoja (vaikea selittää -ja vielä vaikeampaa näyttää)?? Mielipiteitä!?

        Hyvää pääsiäista teille kaikille!

        ...eli että onko vaiva varmasti bursiittia vai olisiko syytä mennä kuvauttamaan lonkka. Miten pystyisi itse tunnistamaan ettei kuitenkaan olisi lonkkaviasta kyse?! Vaiva kestänyt jo vuosia...


      • kohtalotoveri
        ...miettinyt kirjoitti:

        ...eli että onko vaiva varmasti bursiittia vai olisiko syytä mennä kuvauttamaan lonkka. Miten pystyisi itse tunnistamaan ettei kuitenkaan olisi lonkkaviasta kyse?! Vaiva kestänyt jo vuosia...

        Olin todella iloinen, kun löysin tämän keskustelun. Kamala lonkkasärky vaivaa ja tänään särky tavallistakin ilkeämpää. Kortisoonia pistetty kolme kertaa vuosi sitten ja sen jälkeen särkylääkettä päivittäin pitänyt ottaa. Lonkkaani on kuvattu ja lievää kulumista sieltä löytyi. Ei pitäisi kuulema aiheuttaa näin kovaa kipua. Mitenkähän sen itse voisi tunnistaa mistä kipu johtuu? Tuskinpa mitenkään.


      • kertokaa se hänelle
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Olin todella iloinen, kun löysin tämän keskustelun. Kamala lonkkasärky vaivaa ja tänään särky tavallistakin ilkeämpää. Kortisoonia pistetty kolme kertaa vuosi sitten ja sen jälkeen särkylääkettä päivittäin pitänyt ottaa. Lonkkaani on kuvattu ja lievää kulumista sieltä löytyi. Ei pitäisi kuulema aiheuttaa näin kovaa kipua. Mitenkähän sen itse voisi tunnistaa mistä kipu johtuu? Tuskinpa mitenkään.

        Ja minulle.... Kova leposärky on lonkassani. Olen yrittänyt etsiä sopivaa jumppaa lonkalleni, että lihakset tukisivat lonkkaparkaani.. oisko kellään vihjeitä???
        Mie pystyn käveleen ja liikkuun aika hyvin, tosin otan toisella jalalla pitempiä askelia kuin toisella, ,,, ihan niinku ajokoira kävelen kierossa...
        Mutta istuma asennossa ja makuulla alkaa ilkeä leposärky ja illaalla vuoteessa ei meinaa löytää millään hyvää asentoa vaan aina tuo kipu kaihertaa... Joku neuvoi jossain B vitamiinia ja joku sitten jotain vihersimpukkaa ja msm jauhetta, mutta kun ei tiedä ketä uskoisi ettei menis rahat hukkaan tai vaikka eihän sitä tiedä vaikka noista luontaistuotteista yms sellaisista saa vaikka jonkin muun vaivan,, rasittaahan kaikki lääkkeet maksaa ja kaikilla lääkkeillä on omat sivuvaikutuksensa...
        Oisko jollain nyt ensihätään jotain lonkan lihasten venyttämisohjeita tms ?


      • Sissi vaan ei keisarinna
        kertokaa se hänelle kirjoitti:

        Ja minulle.... Kova leposärky on lonkassani. Olen yrittänyt etsiä sopivaa jumppaa lonkalleni, että lihakset tukisivat lonkkaparkaani.. oisko kellään vihjeitä???
        Mie pystyn käveleen ja liikkuun aika hyvin, tosin otan toisella jalalla pitempiä askelia kuin toisella, ,,, ihan niinku ajokoira kävelen kierossa...
        Mutta istuma asennossa ja makuulla alkaa ilkeä leposärky ja illaalla vuoteessa ei meinaa löytää millään hyvää asentoa vaan aina tuo kipu kaihertaa... Joku neuvoi jossain B vitamiinia ja joku sitten jotain vihersimpukkaa ja msm jauhetta, mutta kun ei tiedä ketä uskoisi ettei menis rahat hukkaan tai vaikka eihän sitä tiedä vaikka noista luontaistuotteista yms sellaisista saa vaikka jonkin muun vaivan,, rasittaahan kaikki lääkkeet maksaa ja kaikilla lääkkeillä on omat sivuvaikutuksensa...
        Oisko jollain nyt ensihätään jotain lonkan lihasten venyttämisohjeita tms ?

        Sairastin vaivaa yli kaksi vuotta ja täytyy myöntää, että se on plantaarifaskiitin lisäksi aika pirullinen vitsaus. Jatkuvaa kipua yöllä ja päivällä, ei kylkeä saanut käännettyä eikä lääkäreistä mitään apua.Toki särkylääkettä söin välillä kuin näkkileipää.
        Sitten aloin makoilla lämpötyynyn kanssa ja aina kun olin aikaa, lämmitin lihakset lämpötyynyllä. Tällä tavoin pääsin vaivastani ja olen ollut terveenä jo viisi vuotta. Yritän kävellä joka toinen päivä, jos en useammin ja kenkien pitää olla joustavapohjaiset, sellaiset etteivät pikku kivet tunnu.


      • jotkut ei usko millään
        Sissi vaan ei keisarinna kirjoitti:

        Sairastin vaivaa yli kaksi vuotta ja täytyy myöntää, että se on plantaarifaskiitin lisäksi aika pirullinen vitsaus. Jatkuvaa kipua yöllä ja päivällä, ei kylkeä saanut käännettyä eikä lääkäreistä mitään apua.Toki särkylääkettä söin välillä kuin näkkileipää.
        Sitten aloin makoilla lämpötyynyn kanssa ja aina kun olin aikaa, lämmitin lihakset lämpötyynyllä. Tällä tavoin pääsin vaivastani ja olen ollut terveenä jo viisi vuotta. Yritän kävellä joka toinen päivä, jos en useammin ja kenkien pitää olla joustavapohjaiset, sellaiset etteivät pikku kivet tunnu.

        en ymmärrä miksi käytätte aikanne tehottomiin lääkärissä juoksuihin ja fysioterapioihin käymättä ensin alan tuntevilla kansanparantajilla tai kálevalaisilla kansanparantajilla.
        joku tossa ylhäällä oli jo itse keksinyt ratkaisun ja hoidattanut epätasapainon pois itsestään. siihen hyvänä jatkona suosittelisin lämpimästi vierailemista www. tasapaínopiste.fi sivuilla ja lihasten epätasapainon korjaaminen voi alkaa.

        poistakaa viimeine kehityksen jarru itsestänne ja unohtakaa länsimainen kortisoni hoito ym tehoton oireita poistava hoito ja tarkistuttakaa
        lantion toiminta,,


      • mennä lääkäriin
        kertokaa se hänelle kirjoitti:

        Ja minulle.... Kova leposärky on lonkassani. Olen yrittänyt etsiä sopivaa jumppaa lonkalleni, että lihakset tukisivat lonkkaparkaani.. oisko kellään vihjeitä???
        Mie pystyn käveleen ja liikkuun aika hyvin, tosin otan toisella jalalla pitempiä askelia kuin toisella, ,,, ihan niinku ajokoira kävelen kierossa...
        Mutta istuma asennossa ja makuulla alkaa ilkeä leposärky ja illaalla vuoteessa ei meinaa löytää millään hyvää asentoa vaan aina tuo kipu kaihertaa... Joku neuvoi jossain B vitamiinia ja joku sitten jotain vihersimpukkaa ja msm jauhetta, mutta kun ei tiedä ketä uskoisi ettei menis rahat hukkaan tai vaikka eihän sitä tiedä vaikka noista luontaistuotteista yms sellaisista saa vaikka jonkin muun vaivan,, rasittaahan kaikki lääkkeet maksaa ja kaikilla lääkkeillä on omat sivuvaikutuksensa...
        Oisko jollain nyt ensihätään jotain lonkan lihasten venyttämisohjeita tms ?

        koska sulla on selkäperäinen vika,
        joka hermosärkynä tuntuu lonkassa.

        siis iskias.

        käy ortopedilla tai neurokirurgilla,

        hyvä tutkimus on alaselän magneettikuvaus.


      • just on
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Olin todella iloinen, kun löysin tämän keskustelun. Kamala lonkkasärky vaivaa ja tänään särky tavallistakin ilkeämpää. Kortisoonia pistetty kolme kertaa vuosi sitten ja sen jälkeen särkylääkettä päivittäin pitänyt ottaa. Lonkkaani on kuvattu ja lievää kulumista sieltä löytyi. Ei pitäisi kuulema aiheuttaa näin kovaa kipua. Mitenkähän sen itse voisi tunnistaa mistä kipu johtuu? Tuskinpa mitenkään.

        että pitäis ensin kunnolla tutkia ja sitten vasta hutkia.

        vaikea on onnistua jollei tiedetä mitä hoidetaan


      • tasapainoiluissahan
        just on kirjoitti:

        että pitäis ensin kunnolla tutkia ja sitten vasta hutkia.

        vaikea on onnistua jollei tiedetä mitä hoidetaan

        sinä itse hoidat itseäsi erilaisilla liikkeillä kuten muissakin voimisteluissa. mitäs siinä älämölöit kun ala hommiin.


      • Möet
        kertokaa se hänelle kirjoitti:

        Ja minulle.... Kova leposärky on lonkassani. Olen yrittänyt etsiä sopivaa jumppaa lonkalleni, että lihakset tukisivat lonkkaparkaani.. oisko kellään vihjeitä???
        Mie pystyn käveleen ja liikkuun aika hyvin, tosin otan toisella jalalla pitempiä askelia kuin toisella, ,,, ihan niinku ajokoira kävelen kierossa...
        Mutta istuma asennossa ja makuulla alkaa ilkeä leposärky ja illaalla vuoteessa ei meinaa löytää millään hyvää asentoa vaan aina tuo kipu kaihertaa... Joku neuvoi jossain B vitamiinia ja joku sitten jotain vihersimpukkaa ja msm jauhetta, mutta kun ei tiedä ketä uskoisi ettei menis rahat hukkaan tai vaikka eihän sitä tiedä vaikka noista luontaistuotteista yms sellaisista saa vaikka jonkin muun vaivan,, rasittaahan kaikki lääkkeet maksaa ja kaikilla lääkkeillä on omat sivuvaikutuksensa...
        Oisko jollain nyt ensihätään jotain lonkan lihasten venyttämisohjeita tms ?

        Mene selälleen lattialle ja molemmat jalat yhdessä suoraksi, sitten kuin imisit toisen jalan lonkanpäätä kuppiin niin että pohje ja pakara ei nouse lattiasta, tässä asennossa pidätä venytystä 20-sek.Tärkeää on pitää myös toinen jalka venytyksen aikana suorana lattiassa kiinni ja toistaa tämä venytys 5x20sek. Liikkeen tekee oikein kun tunnustelee toisella kädellä lonkan nivustaipeesta, lihas pitäisi jännittyä siellä.


      • haluan terveeksi
        entinen juoksija? kirjoitti:

        Hei kaikki bursiitista kärsivät! Täytyy kyllä sanoa että on lohduttavaa tietää, että meitä on monta. Joskaan se ei tietenkään auta siihen pelkoon, etten ehkä enää koskaan pysty juoksemaan. Sellainen olo on ainakin tällä hetkellä.
        Vaivani alkoi vuonna 2003 toisen lapseni jälkeen, tuolloin itsepäisenä ja ehkä myös tyhmänä elin vaivoineni puoli vuotta ennen kuin tein asian hyväksi yhtään mitään. Mutta sitten tilanne olikin jo niin paha, ettei auttanut muuta kuin mennä lääkäriin. Kortisonipiikki ja kotiin. Ei auttanut mitään, seuraavaksi fysioon;ultraa ja hierontaa. Se auttoi.
        Vaiva palasi pariin otteeseen, mutta kai reagoin tarpeeksi nopeasti kylmägeelin ja mobilattini kanssa, eikä vaivasta silloin kehittynyt mitään sen suurempaa.
        Tänä talvena oli pitkästä aikaa jäätä, joten ostinpa luistimet. Lasten kanssa tuli sitten luisteltua tuntitolkulla joka päivä. Ja sitten se taas iski, ja iski sitten kunnolla. Menin lääkärin (burana 600, 3kpl/päivä) kautta fysioon jossa sain 5 kertaa ultraa ja peppu/selkä hierontaa. Osui hyvä fysioterapeutti kohdalle ja hän huomasi, että selässäni on lievä skolioosi. Joten hän suositteli korotetta toiseen kenkään. Lonkkavaivani johtuu siis tästä skolioosista, jota ketään ei ole nähnyt! Ei edes silloin koulun terveystarkastuksissa!!
        Kaikesta huolimatta, lonkka vaivaa ihan pirusti yhä. Olen jo hieman epätoivoinen. Rakastan juoksemista, mutta kuten te kaikki tiedätte, se on sula mahdottomuus kun on tämä ko. vaiva.

        Mitä tässä pitäisi tehdä? Viimeisestä fysiosta on nyt tasan viikko. Aina välillä tuntui melkein hyvältä, mutta tiistaina (edellispäivänä) jouduin hieman kävelemään kaupungilla (kova alusta) ja ajamaan autoa pari tuntia. Ja taas se särkee niin julmetusti. Yöllä kääntyminen on yhtä tuskaa, kipeällä puolella ei pysty makaamaan. Kun on istunut kauan esim. autossa on vaikea oikaista itsensä ja alkaa kävellä. Voi tätä elämätä.

        Onko seuraava askel lonkkaröntgen? Olen alkanut epäillä kulumaa tai nivelrikkoa(onkohan sama asia) sillä lonkka lonksuu esim kun teen joitakin vatsalihasliikkeitä joissa ojennetaan jalkoja (vaikea selittää -ja vielä vaikeampaa näyttää)?? Mielipiteitä!?

        Hyvää pääsiäista teille kaikille!

        Minulla on lääkärini mukaan välilevyn tyrä, mutta mitä enemmän olen lukenut näitä bursiittitapauksia olen itse sitä mieltä että oireet ovat hyvin bursiitin kaltaisia. Onko muilla todetuilla bursiittitapauksilla selkeästi lonkka kosketusarka painettaessa lonkan sivusta? Minulla ei sellaista ole, mutta muilta osin oireet tuntuvat hyvin samanlaisilta. Aamulla liikkeellelähtö on erittäin tuskallista, samoin istumisen jälkeen. Venyttelyt ja pieni rauhallinen kävely helpottavat oloa, mutta kun ei koko ajan jaksa olla liikkeessä.
        Hermo menee ja samoin ihana hellekesä menee ohi tuskaillessa.


    • 50 vuotias liikkuja.

      Hei!
      Kaipaisn kokemuksia.
      Minulle laitettiin kortisoni piikit molempiin lonkkiin keskiviikkona 9.6.2010.Olen noin vuoden päivät kärsinyt molemmin puoliseta lonkkakivusta paivisin ja öisin en ole pystynyt nukkumaan kummallaan kyljelläni, herännyt jäytävään kipuun.
      Olen tehnyt 23 vuotta porrasssivousta, enkä töissäni pääse kerroksia ylös kärsimättä kivuista, se rajoittaa koko jo elämääni.
      Nyt on lauantai ja iltäpäivällä alkoi helvetinmoinen särky ristiselässä, lonkissa ei tunnu, kivut ovat kuin synnyttäisin kovilla supistuksilla.Olen ottanu tänään 3000mg baratabsia.buranaa an voi ottaaa, saan siitä urticariaa.
      Mitä teen, meneekö kipi ohi , lääkärini sanoi attä pistokset auttavat noin parin päivän kuluttua, mutta kun vain yltyvät.
      Pistoksien jälkeisenä yönä en nukkunut , olin pirteä , onhan niissä steroideja.
      Pidän työstäni, mutta huolettaa miten eteenpäin, haluaisin kokemuksia etupäässä miten tästä eteenpäin.
      Siivoan etupäässaä kerrostaloja joisa ei ole hissejä. Kipu on tälläkin hetkellä mieletön, en pysty nukkumaan, enkä kunnolla istumaan, alkaa jo pelottaa. Kokemuksia, please!

      • 40v.

        Sain tuttavalta neuvon... "mee googleen ja kirjoita sinne sana bursiitti" , kun olin hänelle kertonut kummallisesta lonkkavaivastani.
        Kaikki alkoi parina perättäisenä päivänä tekemästäni kävelylenkistä koirien kanssa - tein vähän pidemmät lenkit noina ko. päivinä... Huomasin kyllä merkkejä oudosta kivusta oikeassa lonkassani jo heti ekan lenkin jälkeen... mutta piti tehdä vielä se toinenkin, ennenkuin uskoin... ei kannatanut!

        Kipu on lonkkaluun päällä - sivulla. Se tuntuu pahimmin aamulla liikkeelle lähtiessäni ja istumisen jälkeen. Painoa ei oikein uskalla varata (esim. pukiessani) tämän jalan puolelle. Tuntuu siltä, että se pettää alta. Leposärkyä, esim. yöllä ei siinä ole... Lääkärissä en ole vielä käynyt. Ajattelin, että kyllä se siitä ajan kanssa... mutta raivostuttaa, kun jotain yrittää tehdä vähän enemmän, niin pahemmaksi vaan menee. Tuntee itsensä niin rammaksi!!! Kansanparantajaakin ajattelin - ja luulen, että sitä taidan kokeilla kuitenkin ekaksi. En halua kortisonipiikkejä - kammoan piikkejä, vaikka itsekin olen hoitoalalla ja pistelen ihmisiä työkseni - silti pelottaa - tunnustan :) Mut ei ole kivaa tulla vanhaksi, jos koko ajan on jotain nivelvammoja ja selkäoireita!


    • atonarino

      hei, minulla oli tuo sama vaiva, ja täydeksi yllätyksekseni se lähti yhdellä akupunktiohoitokerralla. Kannattaa etsiä hyvä akupuntiohoitaja, ne ei todellakaan kaikki ole yhtä hyviä. Suosittelen klassista akupunktiota.

      • apua saanut

        Hei. Minulla todettiin lonkassa bursiitti joulukuussa, ja paraneminen alkoi vasta kun kävin fysioterasiassa, joka osasi kalevalaista jäsenkorjausta. Hän laittoi jalkani yhtä pitkiksi. Toinen jalka oli 1,5 cm lyhyempi kuin toinen. Bursiitin paraneminen alkoi heti sen käsittelyn jälkeen. Olin ottanut kaksi korsisoni piikkiä ja syönyt melkein kaksi kuukautta tulehduskipulääke celebraa. Burana on pahasta vatsalle, joten kannattaa pyytää lääkäriltä tulehuskipulääke, joka on vatsaystävällinen. Lääkkeitähän saa syödä vain kuurina.Kiropraktikko käsitteli myös selkää ja sanoi että jalkojen pituusero on monesti bursiitin aiheuttaja. Onneksi työfysioterapeuttini osasi jäsenkorjausta. Lisäksi hän kokeili akupunktioneuloja. Lisäksi kireät lihakset oli tullut jalan vääristä asennoista, joten venyttely on tosi tärkeää. Olen itsekin kokeillut blue one linimenttiä, jonka olen kokenut hyväksi. Hevoslinimentit on siinä mielessä hyviä, koska ne on turvallisia ja niitä voi käyttää tosi pitkään verrattuna johonkin voltaren tai mobilat geeliin. Blue one käytön opin jo ennen bursiittia kipeisiin hartioihin, jonka neuvoi perushieroja. Pahimpana ongelmana koen tanssiharrastuksen lopettamisen siihen asti, kun kaikki kipu on lähtenyt pois. Siinä lonkalle tulee liikaa rasitusta. Mullekin fysioterapeutti sanoi, että kuntopyöräily on hyväksi ja jalkalihasten vahvistaminen. Paraneminen vie aikansa, sillä työterveyslääkäri sanoi, että se voi kestää vuodenkin. Toivossa on hyvä elää ja onneksi saa jo yöt nukuttua.


    • nainen -67

      Kuinka monella on ollut lonkkapussin tulehdus ja myös vetää suonella varpaista/jalkapohjasta? Liittyykö jotenkin tulehdukseen? Juuri maanantaina ortopedi laittoi piikit molempiin lonkkiin, kun olivat niin kipeät. Mulla on ollut jo pitkään myös kivuliasta suonenvetoa ja syön magnesiumiakin lisänä.

    • lämmintä haudetta

      Naprapaatti sanoi että tulehdusta pitää hoitaa lämpimällä, ei kylmällä. Vilja haude, vehnästä tai pellavasta auttaa kun sen lämmittää mikrossa.

      Olen juuri aloittanut hoidon ja heti ensimmäisen kerran jälkeen ei yöllä kipu herättänyt enää.
      Ihme kun yleensä se herättää monta kertaa yössä.
      Kävellessä vähän tuntuu kipu taas mutta jatkan hautomista naprapaatin ohjeiden mukaaan.

      on kuulemma hoitanut jääkiekkoilijoita ym. samanlaisista vaivoista.

      Lääkärit eivät ole osanneet hoitaa kuntoon oikein potilaita vaan naprapaatilta avun saa.

      Tämä kuulostaa mainokselta mutta itse saan avun tästä, joten uskon siihen todella.

      Monta vuotta olen ollut sairaslomalla..ehkä saan elämäni vielä takaisin..

    • Miss Bursa

      Minulla ei bursiittia, mutta kystia lonkassa ios rypäs. Lonkkien kipeytyessä ja jumittuessa yöllä, alkaa jalkateristä vetämään suonta.

    • yön kulkija

      Kärsin monta vuotta bursiitista, yöllä ei saanut nukuttua, kyljeltä toiselle piti kääntyillä jatkuvasti kovan säryn vuoksi. Sain kortisonipiikkejä n. 3 kk:n välein, ne helpottivat oloa.Ultrakuvauksessa näkyi kalkkeumia nivelpussissa.Lopulta lääkäri kirjoitti lähetteen leikkaukseen, koska vaiva ei parantunut. Molemmat lonkat leikattiin muutaman kuukauden välein. Haavat paranivat hyvin, n. 15-20 cm haavoista jäi siistit arvet. Senjälkeen ei ole tarvinnut öitä valvoa. Pääsin työterveyden kautta hoitoon, suosittelen!

    • RMLA

      Kokemusta on, minun lääkärini sanoi, kyllä se voidaan leikata, mutta sen jälkeen et kävele. Ainoa keino on venytykset ja vältä makaamasta ko. kyljellä. Venytys kipeä jalka terveen jalan taakse ristiin ja kipeän jalan puoleinen käsi ylös korvan viereen ja voimakas ojentaminen eli kylkivenytys, joka päivä tehtynä helpottaa, tulehdukseen kortisoonipiikitys.

    • anneliu

      Onkohan mullakin tämä vaiva....vasenta jalkaa särkee öisin reidestä alaspäin sääreen. Yöt on aivan hirveitä.Alkuyö menee,mutta kolmen neljän aikaan herään särkyyn ja sitten ei enää nukutakaan. Alkaa käydä jo päähän tämä muutaman tunnin yöunet. Päivisin ei juur mitään ongelmaa muuta kuin tää hirvee väsymys.Kävin lääkärissä joka otatti reuman,tulehdusarvot ym.kaikki ihan hyviä. Ens viikolla fysioterapeutille...voiko esim borreoloosi aiheuttaa tämmöstä vai mistä hitosta on kyse ??? apuuuuva

      • Arjalii

        Sama vaiva täälläkin ja vasemmassa jalassa. Taas pelottaa, kun pitää mennä nukkumaan ja varmaan taas aamuyöstä herään kovaan kipuun! Bursiitti se lienee, kortisonipiikkejä olen saanut kolme kertaa viimeisen vuoden aikana. Kortisoni auttaa jonkin aikaa, mutta kipu alkaa taas uudestaan. Saunan jälkeen on aina kivulias yö tiedossa. Huomenna taas lääkärille ja aion pyytää lisätutkimuksia, ei tätä muuten kestä. Tuota Horsepower-linimenttiä täytyy vissiin kokeilla, jos siitä olisi apua.


    • Kaarina

      Mä oon kärsinyt bursiitistä molemmissa lonkissa jo vuosia, mutta välillä on ollut parempia jaksoja... Kortisonipiikkit auttavat yleensä joksikin aikaa, mutta tänä keväänä annettu ei... Viime kesänä aloitin hölkkäämisen / juoksemisen Porin kaupungin liikuntaviraston juoksukoulun ohjelman mukaan... Ekat lenkit vedin jalkojani - varsinkin vasenta - perässäni ja huudin kivusta, mutta pitemmän päälle juoksu auttoi bursiittiin ja olin hyvässä kunnossa pitkään... Pahinta on shoppailu eli laahustava kävely... sillä saan lonkkani tosi kipeäksi alta aika yksikön. Myös luontaistuotelääke probolmax eli mehiläisvahauute on auttanut lipuun. Suosittelen! Nyt taas oon aloittamassa juoksentelua koska se on parasta.. kuin myös reipas kävely MBT kengillä. Suosittelen!

    • työläinen huomenna

      Olin sairastanut parin vuoden ajan lonkan limapussin tulehdusta. Olin vuoden ajan sairauslomalla töistä kipujen/särkyjen sekä ontuvan kävelyni vuoksi. Nyt tänä keväänä viimein ja vihdoin minulle tehtiin tähystysleikkaus lonkkaan ja se auttoi, Ei ole enään kipuja ja voin kävellä jälleen kunnolla. Minua yritettiin myös kuntouttaa mutta ei auttanut eikä kipupiikitkään auttanut. Ihanaa olla kunnossa pitän ajan jälkeen, saikku loppuu tänään, huomenna menen vuoden sairausloman jälkeen töihin!!

    • 7+3

      Itselläni ehkä myös oli bursiitti? Siskoni neuvosta aloin nukkua tyyny jalkojen välissä ja todellakin kivut ja lonksuna kävellessä hävisi. Kannattaa kokeilla. Joku lääkärikin oli suositellut tätä. Ei ehkä auta kaikilla.

    • Elisabeth

      Minulla bursiitti vas. lonkassa/reidessä. Tähän mennessä olen saanut kaksi kortisonipiikkiä, joista ei tähän mennessä mitään apua. Fysioterapeutilta sain eilen muutaman jumppaohjeen. Todella ikävä ja hankala vaiva, kun yöllä kipu on pahimmillaan. Tänään sauvakävelin n. kaksi kilometriä ja nähtäväksi jää, miten ensiyö menee. Kiva lukea teidän muiden kertomuksia ja ideoita. Tuota hevoslinimenttia voisin kyllä kokeilla. Olis jo kiva päästä töihin, kohta kaksi kuukautta olen ollut saikulla. Tsemppiä teille kaikille, eiköhän tästä selvitä.

    • länsirannikon mies.

      Moikkelis! Minulta leikattiin oikeasta lonkasta trokanterin pursa 2012,samalla jännettä jatkettiin fascialate,myös lonkkasta poistettiin luinen terävä harjanne,tästä aikaa 6:tta. tätä ennen kipua oli levossa ja melk.kokoajan,teen raskaita kuljetusalan töitä paljon nostoja istumista.kävin fysioterapiat,kortisonit,kipulääkkeet yms läpi lisäksi olen käynyt nuoresta asti puntteja nostelemassa,liikkunut pakjon. Nyt lonkkaa kiristää ja vannemainen tunne leikkaus kohtan.10cm kosketus arka,sivuttais kierto kiristää olisi kiva kuulla kuuluuko tämä asiaan paranemiseen vai onko jotain mennyt pieleen leikkausessa joka tehtiin selkäydinpuudutuksella joka ei ole mikään mielyttävä kokemus vähän niinkuin kauhavalaista terästä istutettas selkään(puukkoa) täälä pohjanmaalla kun ennen ongelmat ratkaistiin niin...:) terveyskeskuslekuri ei oikein ota asiakseen olen yrittänyt leikkaavalle kirurgille ortopedille käyntiä ei onnistu,on konsultoinut vaan kirjeellä tk.lekuria syviä venytyksiä,lihaskuntoiluharjoituksia pehmytkudos vennyttelyä leikkaus haavaan,mutta kun ei auta poljen kuntopyärää 4krtaa vkossa 30mim ja juoksumatolla kävelen 45min 4.krtaa viikossa.laittaa mietittymään että onnistuiko leikkaus? nythän limapussi pois ja eikö se ole luun välissä pehmusteena? tietääkö kukaan kasvaako niitä limaläpysköjä uusia? mietin kyllä kauan menisinkö leikkauseen ironista oli se kun eräs vanhempi mies erän potilaan mies sanoi ettei limapusseja saa leikata tässä vaiheessa olin jo odottamassa vuoroani päiväkirurkisella polilla.uskomattomalle tunt.myös se kun piti samanapäivänä leikkausenjälk.lähteä kotiin fyssari toi kepit ja n.2min näytti kuinka kepeillä kävellään nopiaa toimintaa oli loppu viikko ilmeisesti halusivat osaston tyhjäksi? Mietityttää vaan että jos toi lonkka jää tollaseksi miten 40v. työelämän hektisessä menossa kestää kun jalka on kuin betonivalussa käytetty yhtä jäykkä? kertokaa kokemuksia kaunko mahdollisesti kestää toipua ilm.ei ihan 1 eikä kahdessa vuodessa toivu?

      • nainen9

        Itseltäni leikattiin oikean lonkan bursiitti viime joulukuun alussa. Haava on 15 cm pitkä. Kävely on vieläkin vaikeaa. Sattuu lonkkaan reidestä polveen asti ja levossakin lonkka on kipeä. Ihmettelen, että kuinka kauan tästä toipuminen kestää. Välillä en ottanut kipulääkettä, mutta nyt on alettava ottamaan taas. Mietin leikanneelle kirurgille ajanvarausta kysyäkseni lisäinfoa. Mutta en tiedä onko kannatusta. Voihan se olla, että tämä ei parane koskaan, kun ei ole enää mikään nuori, mutta olis kiva olla eläkkeellä kinttu kunnossa. Netissä on bursiitista tarinoita vaikka kuinka pajon, mutta leikkauksesta toipumisesta ei paljon jutella. Ehkä ko. leikkauksesta toivutaan yleisesti hyvin, niin silloin ei kukaan kerrokkaan paranemisaikataulusta. Olenkohan liian hätäinen toipumisen suhteen...???


    • länsirannikon mies.

      Heips! Pääsin Ammattinsa tuntevan Tk.Lekuriin joka on naprapaatti koulutukseltaan myös hän kielsi rasittamasta jalkoja kun epäili trokander tensiittiä joka piti paikkaansa sain kortisoni piikin ja kipulääke kuurin(Meloxicam 15mg.) joka on auttanut elikkä liiasta treenistä on leikattu jalka (limapussi) ärtynyt ja jännettä turhaan venyttänyt kun faskiaa on jatkettu leikkauksessa nämä venytys ja harjoitus kehoitukset oli antanut tk.fysioterapia.nyt siis parantuminen alkanut kun sain oikeita ohjeita leikkauksestahan jo 6 kk:tta aikaa.Että kyllä sinäkin paranet kun et liikaa jumppaa leikattua jalkaa tietysti vähän pitää jumpata mutta ei niin kuin minä heti fyssariin menin alkoi tehokkaat venytykset ja menin 2.kk:tta leikkauksesta kuntosalille jalkoja vahvistamaan josta sitten tulikin yli rasitusta leikkattuun jalkaan.minua kyllä vähän itseänikin ihmetytti kun fyssari käski venytellä paljon mullahan jännettä jatkettiin samalla 2cm.miksi sitä pitikään niin paljon venyttää ja kun limapussikin poistettu kokonaan eihän se vois hankata sitä enää...?johtopäätös on fyssari ei ollut ottanut selvää mitä minulle oli tehty eli ei ollut lukenut leikkaus kertomustani mikä lie ollut syynä liian paljon potilaita vai kieli kun oli ruotsinkielinen täälä vaasassa kun on ruotsin kieli toisena kielenä? limapussin leikkauksesta paranet aivan varmasti ja kivut häviävät malttia vaan siihen,tottakai sitä haluais heti parantua mutta kyllähän se on yksilöllistä myös ja riippuu mitä tehään mulla tehtiin vähän kaikkea kun luutakin fiksattiin ja jännettä myös sekä limapussi poistettiin joka oli kalkkeutunut ja ärtynyt myös.Kirurgit tietää että ajallansa paranee sen takia eivät ota jälitarkastukseen,eivät muuten leikkaisivatkaan jos ei elämä helpottuis,uskoa vaan paranemiseen särkylääkettä kannattaa ottaa jos kipua on kuuluu paranemiseen.toivottavasti tästä olisi apua sinulle?

    • sdvfgbnjhm

      "en suosittele leikkausta" "kannattaisi käydä naprapaatilla"

      Mikä .... lääkäri sinäkin kuvittelet olevasi..

      USKOKAA IHMESET LÄÄKÄREITÄNNE, älkää Suomi24-valelääkäreitä. Jokainen tapaus on omansa ja jollekin jolla on oikeasti limapussi tulehtunut ei mistään naprapaateista ole apua, vaan kroonistuneessa tapauksessaNIMENOMAAN se pahamaineinen leikkaus on ainoa parannuskeino, jossa tulehtunut limapussi poistetaan.

    • marju

      LASER hoidolla saa kuntoon, siis ei mikään leikkaava laser vaan pehmytlaser

    • jeshhs

      Olen potenut koko vuoden vasemman lonkan kipua. Varsinkin istumasta noustessa pitää ontua vähän aikaa. Olen 49v ja kävelen paljon, pakko, kun on koiria hoidettavana. Viime viikolla aloin syödä antibioottia hammastulehdukseen ja eilen tajusin, että kaikenlaiset lonkka- ja selkäkivut ovat kadonneet. Ensimmäisen kerran moneen vuoteen nousen aamulla ketterästi sängystä. Tässä näkee sen, että kaikessa on jotain hyvää. Jos ei juurihoidetun hampaan alle olisi kehittynyt uutta tulehdusta, en olisi saanut antibioottikuuria enkä ymmärtänyt, että kipuilevan lonkan taustalla on tulehdus.

    • Sindi 2

      Kipuillen taas,
      Olen näillä sivuilla ensimmäistä kertaa ja huomaan kuinka paljon meitä on. Minulta leikattu vasemman jalan bursiitti 7 vuotta sitten ja nyt on oikea lonkka kipeä. Leikkaus tehtiin yksityisellä puolella ja lääkäri sanoi, että paraneminen on 50/50 mutta lupasi ettei ne ainakaan pahene. Siellä oli myös repeämä. Bursiitti siis poistettiin ja repeämä korjattiin. Lääkäri kertoi, että toipuminen on pitkä ja kivulias,- ja näin oli. Vuoden se kesti ja jos en olisi saanut niin osaavan urheiluhierojan apua sekä joka päivä omatoimista venyttelyä niin tuskin olisi parantunut.Lopputuloksena kuitenkin terve ja kivuton jalka. Nyt sitten en tiedä miten tämän toisen kanssa menetellään. kuvattu on, kortisonia pistetty, kipulääkkeitä syöty, mutta ei auta.
      kaikki linimentit tuttuja joita täälläkin on mainittu. Naprapaatti ja jäsenkorjaaja vielä kokeilematta. leikkaukseen en menisi jos vain joku muu auttaisi. leikkausta en pelkää mutta toipuminen on rankkaa.

    • Ihmeellistä kipua

      Hei, voiko bursiittia olla polvissa, reisissä, nilkoissa käsissä,toisessa sääressä ja selässä, samaa aikaan. Kipu tuntuu pistelevältä ja kuumottavalta. 3 vk olin saikulla kävelemättä,kipu on välillä aivan sietämätöntä. Mutta pointti on se että kokoajan koskee. paitsi keittiö, olohuone wc ja makuuhuone. 3 krt käynyt reumalla ja sanoo vain että kyllä on erikoista. Nyt syön trexania ja kortisonia, puoli vuotta jo kestänyt kipu alkaa käydä hermoon. Yksi kivuton päivä ollut. Auttakaa ihmiset. T: Väsynyt äiti kipuun.

      • koipivaivaa

        Tutuntuntuisia vaivoja monellakin.. mulla oikea lonkka/reisi/nivus ym ovat vaivanneet jo pitkään. Tk:n lääkäri sanoi heti, että lonkan limapussintulehdus, ilman että mitenkään paremmin edes tutki tms, kortisonipiikin olis laittanut, sanoi että se on ainut joka tuohon tepsii.. en kuitenkaan ottanut tuota kortisonia, halusin vielä seurata tilannetta..Burana600 söin vkon kuurin, ei sanottavampaa apua. Lonkan rtg-kuvassa kävin, ei mitään erikoista.
        Eli voiko kyse sitten kuitenkin olla limapussin tulehduksesta, vaikka tuossa rtg-lääkärin lausunnossakin luki että kyseisellä alueella, ei mitään erityistä näy. Mulla kun eniten vaivaa nykyään tuo lonkan -tai paremminkin etureiden alueelta siitä nivustaipeen kohdalta, pistää ja repii terävävästi jostain syvemmältä - vaikea selittää.Ei niinkään tuosta lonkan sivusta, jossa se limapussi on? Kipu tuntuu eniten jalkaa venyttäessä, nostaessa esim makuulla ollessa suorana ylös, käveleen lähtiessä ekoilla askelilla jne. Kaipa tuonne lääkärille tarvinnee mennä uudestaan, ja onko se kortisonipiikki sitten ainoa hoito.. kun näitä kirjoituksia olen lukenut tuntuu koko jalkasärky jotenkin pelottavalta, tuliko tästä "elinikäinen" riesa!!


      • hiput

        Homeopaatilla hyvät lääkkeet limapussin tulehdukseen ja moneen muuhunkin vaivaan ei kiitos kortisonille .Itse molemmat lonkat saanut sillä kuntoon tietysti joskus tulee uudelleen muttä pillerit naamaan ja se on taas siinä pitkäksi aikaa


    • teukka2

      Minulta on leikattu oikea lonkkanivel 11 v sitten ja se toimii hyvin.
      Nyt tuli vasen kipeäksi ja tunsin kädellä nivelestä, että siellä liikkui jotakin nahkan alla, kun oikoilin jalkaa. Ihan kuin olisi jotakin ollut irti. Tuttu ortopedi sanoi puhelimessa, että se on bursiitti. Helpotti kuulla, että se vika ei ole nivelessä. Nivelvianhan ilmeisesti erottaa siitä, että lonkan liikeradat ovat rajoittuneet.

      Nyt mietin mihin hoitoon alkaisin hakeutua. Syön panacodia kipuun. Johonkin lääkäriin pitänee hakeutua...

      • avun saanut

        Kärsin bursasta n. 10 vuotta sitten. Vaiva paheni vain liikunnasta ja lopulta sain kortisonia lonkkaan. Aloin käymään säännöllisesti kiropraktikolla (koulutettu) ja hakeuduin myös yksityiselle pilatesohjaaja/fysioterapeutille, jonka avulla opin käyttämään syviä lihaksia ja voimistamaan niitä. Sain niveliin liikkuvuutta ja koko ranka voimistui ja kipu helpottui. Millään nopeatempoisella jumpalla en kroppaani enää pilaa. Kannattaa etsiä vaihtoehtoja ja käyttää koulutettuja ammatti-ihmisiä avuksi. Nyt voin hyvin, mutta teen sen eteen myös jatkuvasti töitä, venyttelyä ja liikuntaa ja käynti kiropraktikolla aika ajoin. Valoa voi näkyä tunnelin päässä.


      • HelluHeinäsirkka
        avun saanut kirjoitti:

        Kärsin bursasta n. 10 vuotta sitten. Vaiva paheni vain liikunnasta ja lopulta sain kortisonia lonkkaan. Aloin käymään säännöllisesti kiropraktikolla (koulutettu) ja hakeuduin myös yksityiselle pilatesohjaaja/fysioterapeutille, jonka avulla opin käyttämään syviä lihaksia ja voimistamaan niitä. Sain niveliin liikkuvuutta ja koko ranka voimistui ja kipu helpottui. Millään nopeatempoisella jumpalla en kroppaani enää pilaa. Kannattaa etsiä vaihtoehtoja ja käyttää koulutettuja ammatti-ihmisiä avuksi. Nyt voin hyvin, mutta teen sen eteen myös jatkuvasti töitä, venyttelyä ja liikuntaa ja käynti kiropraktikolla aika ajoin. Valoa voi näkyä tunnelin päässä.

        Heti ensimmäisten oireiden ilmaantuessa laita kylmää siihen kohtaan, se auttaa, kivut helpottuvat Ja tosiaan liikunta mikä kohdistuu tuohon lonkkaan niin kannattaa jättää pois.


    • Zinny

      Olen 50-v. nainen. Minulla todettiin bursiitti vuosia sitten, pistettiin kortisonia, ei auttanut. En vuosikausiin pystynyt nukkumaan oikealla kyljellä ja pitkä lennot olivat tuskaa. Sitten menin muun vaivan takia kiropraktikolle (www.kiropraktikko.fi) ja nyt kaikki kivut ovat poissa! Ihanaa kun voi nukkua ja istua!

    • arittta

      Minulla on ollut lonkan insertiitti (sama hoito kuin bursiitti) nyt 7 viikkoa. Kaupan päälle iskiashermon tulehdus ja hermopinne, joten olo on ollut todella tukala varsinkin öisin. Meni 6 viikkoa että hyväksyin tilanteen ja tein kaikki mitä hoito-ohjeissa käsketään: lepoa. Ihan totaalista lepoa liikunnasta, arkiaskareista tai tössöttöämisestä. Jos on mahdollisuus liikkua julkisilla, niin julkisilla liikkuminen (seisten), istuminen rasittaa. Kylmäpakkaus 3-4 kertaa päivässä, 20 min kerrallaan (ei suoraan iholle) ja jos ongelma on syvällä, niinkuin minulla, niin 40 min voi pitää myös. Öisin kipu herätteli tunnin, puolentoista, kahden ja nyt (jee!) kolmen tunnin välein, hermo vetää kireäksi ja kipu iskee. Pieni tössötyskävely 15-20 min yöllä auttaa. Näihin hetkiin kannattaa valmistua, niin ettei niistä tule ankeita ja ahdistavia. Itse tein itselleni pehmeän "polun" millä kävelen, asetan kylmäpakkaukset lähelle pakastimeen, laitan yölampun, etsin lohduttavaa musiikkia (etten vaivu epätoivoon). Panacodit, Tramal 50, Tramal 100 retard ja viimeisenä Tenoxit heitin hevon helvettiin, ne ei muuta kuin ahdista pitkällä käytöllä ja aiheuttaa unettomuutta (katsokaapa lääkeselosteesta kuinka moni lääke voi aiheuttaa sivuvaikutusekna ahdistusta tai masennusta. Samoin Vivomo-tulehduskipulääke (2 viikon kuurina määrätty) ei tehnyt minulle muuta kuin ahdistuneen olon ja aiheutti unettomuutta ja bonuksena kipeän lonkan ja jalan palavan tunteen. Jos kipu tuntuu alkavan kroonistumaan voi yrittää etsiä apua kipukouluista tai kirjoista tai verkosta (älkää sitten mitä tahansa puppua lukeko). Itse sain apua Helena Mirandan kirjoituksista, hän on kirjoittanut kirjankin kivusta. http://www.hs.fi/elama/a1459916010141
      Jos jaksatte (minäkin jaksoin 7 viikon jälkeen kun ei ikuisesti voi kotiinsa jäädä), niin yrittäkää mennä tekemään asioita joista olette pitäneet ennen. Minä kävin lempibändini keikalla ja voin sanoa, että se auttoi enemmän kipuuni kuin ämpärillinen tulehduskipulääkkeitä ja kolmiolääkkeitä joita olen tässä parin kuukauden aikana vedellyt.
      Ja viimeseksi: bursiitti ja insertiitti uusiutuu todella herkästi. Se, että kipu häviää ei tarkoita, että olisit kunnossa. Kahden viikon tulehduskipulääkekuurin on oletettu auttavan, mutta urheilulääkärini sanoi, että suurin ongelma hänen bursiitti- ja insertiittipotilaillaan on, että he ovat aktiivisia urheilijoita, eivätkä osaa tai malta olla ilman liikuntaa ja se on ongelmallista. Ohjeena oli ei kaksi viikkoa, vaan kaksi kuukautta oleskelua. KAKSI KUUKAUTTA. Eli vaikka kipu onkin hävinnyt niin et ole terve. Usko pois. Kaksi kuukautta.

    • arittta

      Jatkan edellistä. Kävin kalevalaisella jäsenkorjaajalla aiemmin, se varmaan auttaa, koska minullakin tuppaa menemään lonkat virheasentoon. Tosin mietin, että onko virheasennon korjaaminen aiheuttanut insertiittini kun lonkka on tottunut olemaan vuosikymmenet väärässä asennossa ja sitten kun se laitetaan uuteen asentoon niin jokin koko kropassa muuttuu. Mene ja tiedä. Akupunktiossakin kävin mutta tekivät neulojen kanssa kuumahoitoa ja siitäkös hermot pillastuivat. Kylmä nähtävästi auttaa kun on paha tulehdus ja kuuma vasta sitten kun tulehdus on saatu alas ja tarvitaan verenkierron ja aineenvaihdunnan aktivoimista. Sitä tosin jo teen karhealla sienellä hieromalla. Ja kylmäpakkausta perään, ettei tulehdus innostu enempää. Jatkan kalevalaisella heti kun kipuni hellittävät, nyt en jaksa manipulaatiohoitoja kun hermot on muutenkin ylireagoivat ja pillastuvat jo fysioterapeutinkin käsittelystä ja huutavat, että antakaa mun olla. Olen miettinyt, että omalla kohtaa kaiken ylimääräisen purkaminen on saattanut auttaa, ei erilaisia hoitoja, ei monia lääkkeitä, lääkäreitä ja asiantuntijoita. Tuota ylläolevaa vain ja kärsivällisyyttä.

    • Burbbana

      Niinpä ollut mullakin pari vuotta bursiitti vasemmassa lonkassa. Alkuperäinen vamma oli välilevyn pikku siirtymä ja nyttemmin rappeutuma, joka aiheuttaa hermon puristusta ja ongelmaa vasempaan pakaraan ja jalkaan ja tälläkin hetkellä jalkaterässä kihelmöi. Lämmin hoito pahentaa, kun mukana on hermoärsytystä. Luonnollista apua bursiittiin on tullut venyttelystä (Akuutin jumppaohjeet mm.) Ja paastosta, joka puhdistaa elimistöä. Kävely ja patikointi pahentaa. Ratsastus toimii hyvin, mutta jos tekee painetta alaselkään niin silloin ei ole hyvästä, rauhallinen köpöttely sopii. Piikkejä en haluaisi enkä leikkausta, täytyy sinnitellä, toistaiseksi.

      Paha vaan kun on yksinhuoltaja puulämmitteisessä talossa ja on monta huollettavaa niin ei voi levätä tarpeeksi, vaikka olisi pää kainalossa ja lonkka lopussa.
      Tuo huomio hamaista oli mielenkiintoinen, juurihoidettu hammas on kuollutta kudosta, joka voi vaikuttaa koko kehoon. Itsellänikin on suussa musta juurihoidettu hammas, pitäisiköhän poistattaa..

      Tsemppiä vain kaikille kohtalotovereille, onhan tässä jotain hyvääkin, saa luvan kanssa jumittua telkun ääreen, kunhan muistaa vaihtaa asentoa 5 minuutin välein, liikkua puolen tunnin välein ja venytellä mainoskatkojen aikana.

    • sarimarjaan

      Insertiittini oli sen verran kivulias, että fysioterapeutti ei uskonut sen olevan pelkästään insertiittiä (tai bursiittia). Teki triggerpisteiden hoidon ja se auttoi. Nukuin ensimmäistä kertaa viikkoihin yhdellä heräämisellä, kun yleensä on mennyt 3-4. Tässä pari linkkiä:
      http://www.penttiraaste.com/web/fi/myofaskiaalinen-kipu.html ja
      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&viewType=viewArticle&tunnus=duo99024

    • mariza50

      Hei!minulla ollut n.puolitoista vuotta repivä kipu lonkassa,nivelessä,joka liikuttaa jalkaa.kävin röntgenissä,lääkäri totesi,että normaalia kulumaa 65-vuotiaalla.saanut pari kertaa kortisonipiikin,viimeisen kerran kipu paheni eli ei apua.syönyt kipulääkkeitä ja laittanut kylmägeeliä,mikään ei auta.kävely yhtä tuskaa,lenkkeily jäänyt täysin,nukkuminen vaikeaa ja jatkuva leposärky..huomenna menos tk-lääkäriin,josko sitä kautta sais lähetteen vaikka coxaan polille.olen liikkuva ihminen,suositeltiin lepoa,mutten voi jäädä sohvallekaan makaamaan,kun on myös selkäongelmia..

    • Krisse1966

      Sain apua lonkan bursiittiin akupunktiosta. Neuloja laitettiin lonkkaan ja koko jalkaan. Jo seuraavana päivänä vähän helpotti, viikon kuluttua kipu oli täysin poissa. Akupunktio jälkeen keho alkoi hoitamaan terveeksi.

    • Piahelena

      Minulla on myös bursiitti vasemmassa lonkassa, vuoden verran olen hakenut siihen apua. Kortisonia on pistetty kolme kertaa. Viimeinen pisto auttoi puoli vuotta, edelliset vain kuukauden tai kaksi.
      Kävin omalla kustannuksella magneettikuvassa (kuvattiin myös lonkat ja alaselkä varmuuden vuoksi) ja lausunnossa todettiin että bursiitti on. Selkä ja lonkat olivat kunnossa.
      Näkyi selvästi että limapussissa oli nestettä.
      Kävin yksityisellä ortopedillä jo kolmatta kertaa. Nyt hän sanoi että nestettä ei mielellään poisteta koska siinä on pieni tulehdusriski. Yritetään vielä tulehduskipulääkkeellä. ( Etoricoxib Krka). Söin viikon kuurin, ei apua. Yöt ovat kivuliaita.
      Onko kenelläkään kokemusta limapussin nesteen poistosta? Muuten, Tk-lääkärit eivät aina osaa pistää kortisonia oikein. Ortopedi osaa. Piston täytyy mennä jänteen alta oikeaan kohtaan.

      • Skolioosi

        Minulla eka bursa 2017 lokak. Kortisoni, marrask. Kortisoni, jouluk. Kortisoni, parani, vieläkin ok. Mut 4kk sitten, alkoi oikea lonkka bursa, pistetty 3x kortisoni, joka x auttanu, toi viimeinen vähiten ja nyt todella kipee, tänäv. Ei kortisonia. En tiedä, kui selvii, venyttelen, kylmää aion kokeilla, kutjaa pitäs koira lenkittää, ei kärsi. Pahimmillaan koko sivu lantiosta pohkeeseen kipee. Tarvii sitä hevoslinimenttiä yrittää. Hankalaa on, kun ei pääse lenkkeilee. Netistä löysin jotain venyttelyohjeita, luulen vähän auttavan, mut istumisen jälkeen nousu sattuu, raput ylös sattuu, kurjaa, kortisonia 3x v. Eli ens v. Haen kyllä. Tietäs mikä hyvä paikka pistää? Toinen puoli parani hyvin. Jotain positiivista. Si- nivel vika- asento, lantiokori vika-asento, skolioosia3 eri kohtaa, eli kyl oireet riittää? Ja aiheet?


    • Lonkkavaivaa

      Onko kellään kokemusta auttaako Omronin Heat Tens lonkan bursiitin kipuun? Itsella bursavaiva ollut 30 vuotta, tulee ja menee ja nyt ollut taas monta kuukautta ja olen kokeillut kaikkea. Nyt tekisi mieli kokeilla tuota vekotinta, mutta on sen verran kallis, etten haluaisi ostaa, jos ei ole apua tai pahentaa tilannetta.

    • Mäymäy

      Kissa lämmittämässä polvien päällä, kylmäpussi lonkkaan kolmestipäivässä, lepo ja särkylääkkeet auttaa nopeimmin ❤

    • Anonyymi

      Kokeilen tuleeko kirjoitukseni tähän keskusteluun?
      On vanha ketju, jossain välissä oli peräti 2021 kirjoitettu.
      Keskustelua ei näin kuitenkaan tule.
      Luin kyllä melko tarkkaan ja paljon samanlaisia vaivoja, kuin itsellänikin.
      Minulla oikean puoleinen lonkka kipeä, voi olla bursiitti?
      Pari kertaa olen käynyt fysioterapeutilla, lääkäriä tilatessa suositeltiin käydä fysiolla.
      Minullan suurin kipu ja vaiva nukkuessa. Kesällä huomasin, että pystyin käteni kanssa (crps) nukkumaan vähän paremmin, olinkin pisempään oikealla kyljellä.
      Niin, nyt sitten vaikea saada unta, kun ei pystykään kivun vuoksi kääntyä "lempikyljelle".
      On sitten taas samassa "pisteessä", mitä parikymmentä vuotta, unettomuuta kärsien.
      "Pihistämällä" syönyt Tenoxia, antavatkohan kuinka tämän uuden kivun vuoksi.
      Fysioterapeutti ei sitten osannut oikein mitään, ei löytänyt liikkeissä pahemmin vikaa.
      En muistanut, että kesällä jo (kävin n. kk sitten f.) oikea jalka petti heti aamulla, päivän klonkkasin sillä. Jos olisin sanonut, oisko osannut sanoa, oliko yhteyttä tähän.
      Jossain oli kirjoitus, että juuri vältettävä painoa, noin 52kg.
      Patja on, mitä tv mainostetaan, onko sitten liian kova. Tyyny ei auta jalkojen välissä.
      Kortisonipiikkiä en onneksi ole tarvinnut, tai en hetikään mene piikittäväksi. Vuosikymmeniä sitten kamalat kokemukset.
      Nyt tässä vaan piikitetty koronaa vastaan, niitä sentään jo kolme.
      Saa nähdä saanko ketjun jatkumaan, jos vaikka 2022?
      HYVÄÄ JOULUNAIKAA, VOIKAA HYVIN!

      • Anonyymi

        Tosiaan vanha ketju mutta tuli luettua. Mielenkiinto heräsi kyseiseen vaivaan nyt kun itsellä lääkäri todennut bursiitin oikealla puolella. Oireet tosin ketjun muihin kokemuksiin verraten lievät mutta joka päivä muistuttelee itsestään. Olen alle 40- vuotias ja merkkejä tuosta jo pitkään ollut. Kotona jumpatessa huomannut ulkoreidessä outoa tuntemusta tietyissä liikeradoissa ja työnkuvan vaihtuessa fyysisesti raskaammaksi alkoi oirehdinta pahentua. Fysioterapeutilla käyty useamman kerran ja kerran kortisonia pistetty. Nyt fysioterapeutin antamien liike ohjeiden tekemisen kielto selkeän tulehduksen uusinnan takia. Lääkärille odottelua..
        Oireet vaihtelee mutta melko lieviä.. särkylääkettä satunnaisesti. Pahenee rasituksessa. Välillä vaikea istua tai olla kyljellään mutta kokoajan tuntee , että jotain sillä puolen on pielessä.


    • Anonyymi

      Onkohan limapussin tulehdusta.Todennäköisesti on.2 kertaa kortisoonia.ortopedianpoli selkäleikkaukseen jonoon.vähän sen jälkeen alkoi lonkka oireilla.Onhan siinäkin kulumaa Kipulääkkeitä paljon. Hieman epäselvää mikä on.? Vaiko monta vaivaa.Kaikkea olen yrittänyt fysioterapiaa.kalevalaista jäsenkorjaaja ja .hierontaa.Homeopaattisia lääkkeitä ja B- vitamiinia.Yöt särkee.En pääse kävelemään enää kuin pienen matkan,kivut pahenee.Raskasta

    • Anonyymi

      Kylläpä monella näitä vaivoja! Mulla ollut vasta viikon, huomenna lääkäriin, itsehoitoa kokeillut. Tänään tulostan jumppaohjeet. Ei paljon kipuja paitsi kävellessä, kävelysauvat auttaneet. Nyt ollut levossa. Turvotusta on kovasti vasemmalla puolella. Mun ikä 65.

    • Anonyymi

      Minulta leikattu bursa n.kuukausi sitten.
      Miten kauan toipuminen kestää?

    • Anonyymi

      Kyllä uskon.Kkpu SIETÄMÄTÖNTÄ.NIVUSTAIVE IHAN HIRVEÄ VÄLILLÄ PAREMPI,MUTTA VÄLILLÄ KÄY KIMPPUUN TOSI KOVAA.EN TIEDÄ MIKÄ NEUVOKSI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe