Ass yw braw gewer!

Ass yw braw gewer!

Mikä kaunis sää!
Se kuulostaa hienolta
ja sitä hienommalta,
että se on kuollutta kieltä.

Törmäsin yllättäen corniin,
kelttiläiseen kieleen,
joka kuoli 1700-luvulla,
mutta se elää taas.

Sitä opetetaan kouluissa,
sitä puhutaan kotona,
sillä julkaistaan kirjoja.
Se elää jo kuoltuaan.

Dohajydh da!


Joittenkin tällä palstalla kirjoittavien mielestä suomikin sietää mennä. Ehkäpä sitä sitten epätoivoisesti yritetään elvyttää uudestaan tällä niemellä tai muualla asuvien voimesta

4

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoitit varmaankin Cornish language (http://en.wikipedia.org/wiki/Cornish_language). Suomeksi kielen nimi on "korni", niin kornilta kuin se kuulostaakin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Korni).

      Ehkäpä suomi olisi jo ehtinyt kuolla, jos olisimme edelleen Ruotsin vallassa. Jos olisimme edelleen Venäjän vallassa, suomi varmaankin olisi nykyisin enintään puhuttu kieli, ei kirjoitettu.

      Kun suomi on jo selvinnyt näistä kahdesta pitkäaikaisesta ylivallasta, ei tarvinne pelätä, ettei suomi selviytyisi myös kaikkialle tunkevan englannin ylivallasta.

      Vahvuutenamme on suomen vakiintunut kirjakieli. Se kestää aika kovatkin hyökkäykset, uskoisin.

      • Kornahtelua

        Suomen kielestä tulee aikanaan samanlainen erikoisten harrastusten kohde kuin esimerkiksi korni on. Tai ehkä iiriin verrattava: säilyy marginaalisena kielenä, jonka virallinen asema yritetään säilyttää yhtä sitkeästi kuin suomenruotsi on säilytetty Suomessa, vaikka puhujamäärä laskee muutamaan prosenttiin ja ummikkopuhujien määrä aika lailla nollaan.

        Jokseenkin varmaa on, että ilman Napoleonin sotien luomaa erikoista tilannetta ja Venäjän suorittamaa Itä-Ruotsin valtausta (tai jotakin yhtä erikoista ja merkittävää tapahtumaa) suomen kieli olisi jäänyt rahvaan puhekieleksi ja jumalanpalvelusten yms. kieleksi ja aikanaan kuihtunut pois. Ei liene vieläkään selvitetty kunnolla, miksi Venäjä suosi suomea Suomen suuriruhtinaskunnassa 1860-luvulta alkaen. Usein esitetty väite halusta katkoa siteitä Ruotsiin on jokseenkin ontto; Ruotsin revansismista ei ollut pelkoa 1810-luvullakaan, saati sitten 50 vuotta myöhemmin.

        Jos Suomi ei olisi 1. maailmansodan, Venäjän vallankumouksen ja bolsevikkivallankaappauksen luomassa erikoisessa tilanteessa itsenäistynyt, se olisi epäilemättä joutunut kokemaan bolsevikkien vaihtelevan kansallisuuspolitiikan vaikutuksia. Suomen kieleen olisi hyvin todennäköisesti pakotettu kyrilliset kirjaimet, mutta kieli sinänsä olisi luultavasti säilynyt, mutta sen merkitys olisi jäänyt melko vähäiseksi. Se olisi todennäköisesti ollut Suomen SNT:n virallinen kieli, mutta vallitseva käyttökieli, jota kaikkien on syytä osata, olisi ollut venäjä.

        Olisi siis päädytty suunnilleen samaan, mihin nyt ollaan varsin vahvasti menossa, vaikka sitä ei koeta pakoksi, vaan vain kehityksen väistämättömäksi suunnaksi (ja lisäksi vain melko harvat vielä ymmärtävät tätä). Paitsi että valtakieleksi tulee nyt englanti.

        (Niitä, jotka voivottelevat englannin vaikeutta, voi lohduttaa sillä, että se on sentään meille helpompi kuin seuraava valtakieli tulee olemaan tuleville polville. Olipa se sitten arabia tai kiina.)


      • R.E.Alisti
        Kornahtelua kirjoitti:

        Suomen kielestä tulee aikanaan samanlainen erikoisten harrastusten kohde kuin esimerkiksi korni on. Tai ehkä iiriin verrattava: säilyy marginaalisena kielenä, jonka virallinen asema yritetään säilyttää yhtä sitkeästi kuin suomenruotsi on säilytetty Suomessa, vaikka puhujamäärä laskee muutamaan prosenttiin ja ummikkopuhujien määrä aika lailla nollaan.

        Jokseenkin varmaa on, että ilman Napoleonin sotien luomaa erikoista tilannetta ja Venäjän suorittamaa Itä-Ruotsin valtausta (tai jotakin yhtä erikoista ja merkittävää tapahtumaa) suomen kieli olisi jäänyt rahvaan puhekieleksi ja jumalanpalvelusten yms. kieleksi ja aikanaan kuihtunut pois. Ei liene vieläkään selvitetty kunnolla, miksi Venäjä suosi suomea Suomen suuriruhtinaskunnassa 1860-luvulta alkaen. Usein esitetty väite halusta katkoa siteitä Ruotsiin on jokseenkin ontto; Ruotsin revansismista ei ollut pelkoa 1810-luvullakaan, saati sitten 50 vuotta myöhemmin.

        Jos Suomi ei olisi 1. maailmansodan, Venäjän vallankumouksen ja bolsevikkivallankaappauksen luomassa erikoisessa tilanteessa itsenäistynyt, se olisi epäilemättä joutunut kokemaan bolsevikkien vaihtelevan kansallisuuspolitiikan vaikutuksia. Suomen kieleen olisi hyvin todennäköisesti pakotettu kyrilliset kirjaimet, mutta kieli sinänsä olisi luultavasti säilynyt, mutta sen merkitys olisi jäänyt melko vähäiseksi. Se olisi todennäköisesti ollut Suomen SNT:n virallinen kieli, mutta vallitseva käyttökieli, jota kaikkien on syytä osata, olisi ollut venäjä.

        Olisi siis päädytty suunnilleen samaan, mihin nyt ollaan varsin vahvasti menossa, vaikka sitä ei koeta pakoksi, vaan vain kehityksen väistämättömäksi suunnaksi (ja lisäksi vain melko harvat vielä ymmärtävät tätä). Paitsi että valtakieleksi tulee nyt englanti.

        (Niitä, jotka voivottelevat englannin vaikeutta, voi lohduttaa sillä, että se on sentään meille helpompi kuin seuraava valtakieli tulee olemaan tuleville polville. Olipa se sitten arabia tai kiina.)

        Miksi suomen kieli muka olisi hävinnyt? Eiväthän venäläiset onnistuneet absorboimaan edes ukrainaa tai valkovenäjää, jotka ovat sentään sukukieliä ja siten alttiimpia isoveljen vaikutukselle.

        Väite että suomi olisi korvautumalla englannilla on absurdi. Ei tarvitse kauaa kuunnella keskivertosuomalaisen englantia, niin tulee selväksi, kumpi kieli on vahvemmin hallussa. Sen sijaan englanti syrjäyttää – tai on oikeastaan jo syrjäyttänytkin – suomen tietyissä erityiskäyttökohteissa, kuten tieteessä, taloudessa ja tasokkaassa kirjallisuudessa.

        Arabiasta tulee tuskin koskaan valtakieltä muualla kuin arabiankielisessä maailmassa, sillä arabivaltiot ovat taloudellisesti heikkoja ja epävakaita. Kun öljyn hinta laskee, niin arabivaltioden talous heikkenee entisestään. Kiina ja espanja ovat vahvoja alueellisia valtakieliä, mutta tuskinpa mikään kieli pystyy haastamaan englannin asemaa maailmanlaajuisena valtakielenä seuraavaan sataan vuoteen.


      • 19+5

        >

        Mutta eikö tässä ole se ero, että ruotsin ja venäjän tapauksessa kyse oli vieraan kansan harrastamasta ylivallasta, jota tavallinen kansalainen vastusti, kun taas englannin tapauksessa suomalaiset itse ajavat omaa kieltänsä alas?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe