Mitä tarkoittaa nyt Uuden Liiton "Pyhäkkö" ja mitä tarkoittaa ns."elävä kivi" ?!
Johdantona:
Jes 8:14 "Ja hän on oleva PYHÄKKÖ, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille."
Pyhäkkö = hebr "mik·dash;" = Sanctuary, a sacred Place = Pyhäkkö,pyhä paikka
( Septuaginta = "hagiasma" eli Pyhäkkö )
http://biblehub.com/lexicon/isaiah/8-14.htm
Eli nythän siis Jeesus kertakaikkisella Ristin uhrillaan "Jumalan Karitsana" sai aikaiseksi meille häneen uskoville täydellisen lunastuksen ja synnin sovituksen ja näin myös tavallaan Juutalainen päivittäinen uhrikäytäntö menetti kokonaan merkityksensä ja kun Jeesuksesta Kristuksesta, Messiaasta tuli tämä Uuden Liiton " Pyhäkkö !
Vrt: Joh 2:18 " Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?"
2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan TÄMÄ TEMPPELI, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
2:20 Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?" 2:21 Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä."
Vrt: Hebr 1:3 "ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, TOIMITETTUAAN PUHDISTUKSEN SYNNEISTÄ, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"
Hebr 6:19 Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti,
6:20 jonne Jeesus edelläjuoksijana meidän puolestamme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti." Ja Hebr10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, !
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,"
eli mitä ovat ns. "ELÄVÄT KIVET" ?
Ns. "Kuolleet ja Elävät kivet" perustuvat tähän 1 Piet 2:5 kohtaan, joka kehottaa meitä rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi". !
Kun aloitamme taloa tai jotain rakennusta rakentamaan kivistä, niin siihen ensin laitetaan ns. Kulmakivi, joka tässä hengellisessä Pyhäkössämme tarkoittaa tietenkin Jeesusta Kristusta ! ... ja sitten tämän jälkeen rakennus tarvitsee lisää kiviä...
Mutta kuinka ollakaan löytyykin vain erilaisia likaisia ja rosoisia möykkykiviä, jotka eivät sovi juuri mihinkään ja nämä ovat juuri niitä "Kuolleita kiviä" !
Noh, jotta ne saataisiin sitten laitettua rakennukseen jotenkin oikeille paikoilleen, niin niitä pitää työstää sieltä ja täältä jotta jokainen murikka löytää oman nimenomaan sille tarkoitetun paikkansa rakennuksesta, jokaiselle siis ihan omanlaisensa !
Ja sitten kun nämä murikat on saatu työstettyä siihen muotoon että ne voidaan lopulta asentaa rakennukseen niin sitten vasta niitä kiviä kutsutaan ns. "Eläviksi kiviksi" !
Mutta tämä täytyy aina muistaa eli jotta tästä murikasta "Kuolleesta kivestä" tulisi ns. "Elävä kivi" niin se on yksin Pyhän Hengen työtä meissä ! :O
Ja tätä Pietari tarkoitti kun sanoi:
"RAKENTUKAA TEKIN ELÄVINÄ KIVINÄ HENGELLISEKSI HUONEEKSI" !
Eli siteeraan vielä tämän koko Raamatun kohdan tähän:
1 Piet 2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/ennustusten-itkumuurilla-/
"Elävänä kivenä" Uuden Liiton Temppeliin !
6
95
Vastaukset
## Eli nythän siis Jeesus kertakaikkisella Ristin uhrillaan "Jumalan Karitsana" sai aikaiseksi meille häneen uskoville täydellisen lunastuksen ja synnin sovituksen ja näin myös tavallaan Juutalainen päivittäinen uhrikäytäntö menetti kokonaan merkityksensä ja kun Jeesuksesta Kristuksesta, Messiaasta tuli tämä Uuden Liiton " Pyhäkkö ! ##
(ja ylipappi)
Juu, näinhän se on - tosin sillä varauksella että tuo "häneen uskoville" täytyy panna lainausmerkkien väliin.. MIKSI ? No.. ensiksikin koska ei jokainen joka sanoo herra herra pelastu - vaan ne jotka tekevät Jumalan tahdon ja toiseksi kannattaa muistaa että se on "Jumalan tahdon täyttäjä ja ihmisten Lunastaja Jeesus Kristus" joka pelastaa - ei kukaan muu - ja se tarkoittaa että se on myös Jeesus joka päättää siitä kuka pelastuu. Sana sanoo että hän tekee sen oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa .. toisin sanoen hän pelastaa jokaisen jonka hän voi pelastaa .. sillä se on Jumalan tahto ..
alexJoh 15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
15:17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
15:18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
15:19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
15:21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.Kopittelija007 kirjoitti:
Joh 15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
15:17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
15:18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
15:19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
15:21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.Vrt. Ilm 1:5-6 "Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
Huom ! "on päästänyt meidät synneistämme verellänsä " ! :)
TÄSSÄ EI OLE TILAA SANALLE... "EHKÄ".."JOS"..." JOTAIN"...jne...
NÄIN SANOVAT NE, JOTKA EIVÄT USKO VAAN ELÄVÄT EPÄILYKSIEN ALLA JA TEOILLAAN YRITTÄVÄT MIELLYTTÄÄ HERRAA ! :)Kopittelija007 kirjoitti:
Vrt. Ilm 1:5-6 "Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.
Huom ! "on päästänyt meidät synneistämme verellänsä " ! :)
TÄSSÄ EI OLE TILAA SANALLE... "EHKÄ".."JOS"..." JOTAIN"...jne...
NÄIN SANOVAT NE, JOTKA EIVÄT USKO VAAN ELÄVÄT EPÄILYKSIEN ALLA JA TEOILLAAN YRITTÄVÄT MIELLYTTÄÄ HERRAA ! :)Vrt. Hebr 8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
8:9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
8:12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
JA HUOM:
" Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä." !- voe, voe.
Kopittelija007 kirjoitti:
Vrt. Hebr 8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
8:9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
8:12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
JA HUOM:
" Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä." !löysitkö sinä vasta nuo jutut, kun niin kovasti puheripuli ilmaantui?
Pistätkö taas vaihteeksi hirveän määrän litaniaa taas perään. `?
Tapahan se tuokin on ja luulee, ettei kukaan "tiedä"! voe, voe. kirjoitti:
löysitkö sinä vasta nuo jutut, kun niin kovasti puheripuli ilmaantui?
Pistätkö taas vaihteeksi hirveän määrän litaniaa taas perään. `?
Tapahan se tuokin on ja luulee, ettei kukaan "tiedä"!Sinut on nähty...Voit mennä ! Kiitos !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894120
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353201Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032313Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell861954Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281857- 311830
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271577Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91537- 281511