Tölikan kundi

Kammionkadulta

Mä oon TölikÄn kundi. Siis Töölöstä. Missä on Tööla?
Myöhemmin muuttivat Sibeliuksenkaduksi, koska Sibelius oli asunut samassa talossa.
Mutta en ole koskaan kutsunut asuinseutuani Tölikaksi vaan Tölikäksi.
P.S. Sörkkä on mielestäni aina ollut Sörkkä eikä Sörkka.

6

2738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiusankappale

joo, nää on näit:) ikuinen aihe. mites se menikää se yks tositarina jonka luin yhestä kirjasta...

pojat oli stadista matkalla autolla johonki päi suomee ja matkan alusta asti kiisteltiin siitä onko sörnäinen sörkkä vai sörkka. no sit muutaman tunnin perästä tuli vastaan tienviitta jossa luki sorkka, ja siihen loppu kiistely.

henk. koht. mielipide on, et sörkka on helpompi lausua, ja kuulostaa muutenki paremmalta. mutta aiheestahan on tosiaan turha kiistellä, kukaan ei voi päättää miksi sitä sörnäistä tulee kutsua. voi vain esittää mielipiteensä, ja rauha säilyy maassa. tai ainakin helsingissä:)

• Slangisika

Paino sanalla _mielestäsi_. Aivan, mielestäsi Sörkkaa kutsutaan Sörkäksi mutta kyllä se on Sörkka on niille muille 99% stadilaisista jotka eivät edusta ystäväpiiriäsi. Töölö on myös aina ollu Tölika eikä mikään ihmeen Tölikkä. Eihän Stadikkakaan oo Stadikkä tai spåra spöra.

• Paljasjalkainen111

Tälle syntyperäiselle stadilaiselle Sörkkä on aina ollut Sörkkä. Suomen kielessä ei yhdistetä ääkkösiä aakkosiin, joten Sörkkä soljuu suusta luontevammin kuin Sörkka. Töölö taas on aina ollut Töölö.

Mutta jos joku haluaa sanoa Sörkka tai Tölikkä tai Tölikka niin siitä vaan, ymmärrän kyllä mistä on kyse.

• Kammionkadulta

Annan periksi.
        Stadikasta tai sporasta ei ole koskaan ollu kinaa - nehän ovat loogisia vääntöjä.

• Problems?

Jo vanhassa Katupoikien laulussa lauletaan ..."kätköissä Sörkän laitakatujen... ja samalla tavalla lauloi Problems 80 luvulla.

• Tölikan kundi

Kaupunginosittain, jengeittäin ja milloin mistäkin syystä sanonnat eroaa. Se mitä nimitystä kukin käyttää esim. omasta kaupunginosasta heijastaa myös kirjoittajan ikää. Eri aikakausina kun on ollut vallalla eri termit. Tätä ei pidä kuitenkaan tulkita heikkoutena tai negatiivisena vaan päinvastoin kielen rikkautena. Joku siis on Tölikan kundi ja joku taas Tölikän kundi. Kolmas onkin sitten Tölikalainen. Mutta mitä sitten. Kaikki nämä ovat yhtä oikein.

Mutta esim. katujen nimet pitää mielestäni kirjoittaa niinkuin kuuluukin, ellei ole kyseessä slangisana jostain kadusta (esim. Runeberginkatu = Runski, Runtski). Sibeliuksenkadun vanha nimi ei ole Kammionkatu vaan Kammiokatu.... mutta se siitä. Asutaan näköjään samoilla nurkilla, koska itse oon budjannut mm. 14 vuotta Topeliuksenadulla ja nyttemmin Dunckerinkadulla.

Mutta mutta. Jos mennään sanojen taustojen pariin. Tässä vähän eri vaihtoehdoista.

Tölika: käytetty jo 1900-luvun alusta. yleisimmin aina 1970-luvun loppupuolelle, mutta käytössä edelleen.
      Töliga: 1920 - 1940-luku
      Tölikä: käytössä 1920-luvulta lähtien
      Tölikkä: käytössä 1940-luvulta lähtien
      Tölikka: 1910-luvulta.

Niinkuin näkyy ei ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Yleisestikin ottaen Ä päätteiset kaupunginosanimitykset on yleistyneet vasta myöhemmässä vaiheessa. Kumpikaan kuitenkaan ei ole sen enemmän väärässä! Hyvä esimerkki on myös Sörnäinen. Sörkka nimitys on ollut käytössä jo 1800-luvun lopulta lähtien. Tuskin kuitenkaan ketään vedetään hirteen vaikka käyttää Sörkkä nimitystä:)

Yleensäkin se, että on käyttänyt ja kuullut käytettävän jotain tiettyä termiä, kuten Tölikän kundi, ei tarkoita sitä, etteikö slangissa voi olla myös muita johdannaisia. Nämä ovat yleisen väittelyn kohteita. Kantsii jutella joidenkin fabujen kanssa ja haastatella mitä heidän nuoruudessaan 20-30 luvun hesassa on käytetty. Voi yllättyä iloisesti kuinka hienoja murre-sanoja silloin on ollut käytössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33