Muistaakseni jakoketjuja vaihdettiin hihnoiksi. :O Melu kuulemma pieneni. Ihmettelen miten saatiin remmi pysymään kuivana vai oliko sekin öljyssä?
Jotkut vaihtoivat ison ohutkehäisen ohjauspyörän rallirattiin.
Huhun mukaan ohjauspyörää sai laskettua alaspäin laittamalla prikkoja väliin.
Lampunpesimet eivät toimineet kunnolla ja niistä oli vain harmia. Sulake laitettiin paikalleen vain katsastuksen ajaksi. Katsastusmiehelle riitti, että pyyhin vähän liikahti.
Lada oli hyvä talviauto, mutta nollakeli oli sille tekemätön paikka.
80-luvun lopussa kirvesmies sai uuden Ladan 3 kuukauden paikallaan. :)
Kertokaapa muistoja Ladoista.
Ps. Lumia-puhelimen tekstinsyöttö tuntee sanan "Lada" (siis isolla kirjoitettuna).
Lada-tuning silloin ennen wanhaan?
11
177
Vastaukset
- Ketju hihnaksi
Ei ketjua hihnaan käytännössä vaihdettu, vaan viimeisissä takaveto-Ladoissa oli 1,7i-moottori hihnajakopäällä.
- uuuh u tats mai lada
Etupuskuri otettiin pois että saadaan keulaa kevennettyä= paremmat ajo-ominaisuudet(?) ja persettä korotettiin jenkkityyliin joka oli aika koomista itäautossa.
- Jii iii...haaaaa!
ja maalattiin tasaupyörästän kotelo punaiseksi ja siihen sirppi ja vasara.
ja sitten driftattiin kumit sileiksi.. . - ding ding dong
Jii iii...haaaaa! kirjoitti:
ja maalattiin tasaupyörästän kotelo punaiseksi ja siihen sirppi ja vasara.
ja sitten driftattiin kumit sileiksi.. .Kytkinlevy siellä meni sileäksi...
- Kyykyttäjä-LADA
ding ding dong kirjoitti:
Kytkinlevy siellä meni sileäksi...
Kuulehan ding ding dong...
Driftaus on mahdollista myös ladalla. Jopa hauskempaa kuin nykyautoilla joissa ajonvakautus estää leikkimsen - yolo swag
Kyykyttäjä-LADA kirjoitti:
Kuulehan ding ding dong...
Driftaus on mahdollista myös ladalla. Jopa hauskempaa kuin nykyautoilla joissa ajonvakautus estää leikkimsenSe oli läb
- Lujaa Laatua
Ladalle on helppo naureskella mutta tosiasiassa 1200s on 66-mallin Fiat 124, ja se taas oli Vuoden Auto 1967. Seiskytluvulla se ei enää ollut edistyksellistä teknologiaa, mutta oli siinä samat tekniikat ja lisävarusteet kuin varhimmissa eskorteissä tai kadetteissa.
Kun auto jäi jälkeen kehityksestä, niin heittivät siihen radion. Ja hinta oli halpa. Sarjat piteni niin pitkäksi ja alkuperäinen Fiiu oli niin järkevä design, että Lada oli paljon parempaa teko kuin vaikkapa Elite. 2107-sarja oli edistynein Lada ja hintaisekseen tehokas eikä niin törkeän näköinenkään, ennenkuin tuli se kauhea krominkiiltoinen ruplahymy-malli. Se oli kyllä TOSI neukun näköinen. Ladan vientimallisto pysyi riipin raapin sellaisena, että niitä voitiin tuoda, jopa silloin kun katalysaattori oli pakollinen.
Kyllä Ladaa tarvittiin autoistamaan köyhän neukkulan Rutiköhät ja kuiviin imetyt reuna-alueet. Niitä tehtiin yhteensä varmaan kymmeniä miljoonia. Niva oli ainoa mahdollinen auto kuoppaisilla ja ikiroutaisilla Siperian ja Mongolian aroilla. Ja kyllä Suomikin aika lailla autoistui Ladan avulla, vaikka neukkulan hajotessa Suomi oli jo muuttunut niin vauraaksi että Ladakuskien lapset eivät suostuneet ajamaan kuin Audilla. Oikein on ikävä Ladoja, Mosseja, Volgia ja vanhan kopan Warrea...kunhan ei tarvitse ajaa sellaisella. - Hinta oli halpa
Silloin kun Corollat ymv. maksoin noin 50 tmk, halvinta Ladaa myytiin alle 20 tmk (abt. 1970-1980-luvun vaihteessa).
Nyt taitaa halvin Corolla ymv. pyöriä siinä 20 t€, joten jos rinnalla olis Lada ja uuden hinta noin 8000 €, kyllä kuulkaas kauppa kävis.
Ladan hinta ei ihan sinänsä ollut vertailukelpoinen muiden maiden tuotteisiin koska valtio subventoi Ladan hintaa. Ilman hinta olis ollut ainakin 1,5 - 2 kertainen. - sldjfjgirogjiro
Jossain 80-luvun alun TM:ssä tai Tuulilasissa oli juttu muistaakseni Ladan jakoketjun hiljentämisestä laittamalla siihen automaattikiristin.
Kevyen perän talviominaisuudet varmaan paranevat laittamalla hiekkasäkki takakonttiin talveksi. Siitä saa tarvittaessa hiekkaa pyörien alle jos ei muuten meinaa päästä eteenpäin. Polttoainekulut tietysti kasvavat hiukan ylimääräisen painon kuljettelussa mutta eipä Lada taida muutenkaan olla niitä piheimpiä autoja.
Ehkäpä vielä 80-luvun alussa Ladan 2015 malli oli suht ajanmukaisen näköinen kun kilpailijoissakin oli vielä takavetoisia jäljellä, esim. Toyota Corolla DX ja Mitsubishi Lancer.
Silloisiin 80-luvun alun uusiin etuvetoisiin viistoperiin verrattuna, esim. Mazda 323, Nissan Cherry, Opel Kadett D ja Ford Escort niin Lada, Lancer ja Corolla kyllä näyttivät vanhoilta.
Itse en ole koskaan omistanut Ladaa, en ole sellaisella edes ajanut eikä vanhemmillanikaan ollut Ladaa mutta olen kyllä istunut Ladan kyydissä joskus pentuna 80-luvulla, tavallisen nappisilmä 1200:n ja olikohan se 1300:n tai 1600:n jossa on neljä pyöreää valoa keulalla. - Konela.
Tuttuni oli Konelan korjaamolla töissä sanoi että paikkasivat lokasuojan reikiä teipillä.
- ziguli diesel
Se 2106 oli soiva peli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574