Kertokaa mulle miksi hiluxin ohjekirjassa kerrotaan että lumiketjuja saa pitää vain taka-akselilla? Edessähän niitä eniten kuitenkin tarvis.. Onko kokemuksia halvoista ketjuista vai kannattaako sijoittaa kalliimpiin.
Hiluxin lumiketjut
12
5706
Vastaukset
- l-200
No niin.
Etuperä voi rasittua liikaa jos eturenkaisiin laittaa ketjut ja ajelee, eli vaarana voi olla etuperän rikkoutuminen.
Laitat eteen renkaat joissa pitävä hyvä kuvio ja taakse ketjut. Lyhyt alue käyttöön, ja ei kun menoks, ketjut tuo uskomattoman lisän etenemiskykyyn.
K-C ja peräkärri täynnä lautaa meni 40-50cm hangessa kuin kuivalla asvaltilla kun takana oli ketjut ja lyhyt alue jakolootasta päällä.
Ostat hyvät(ja kalliit samalla) ketjut niin ei tarvitse surra huonojen ketjujen kanssa.
Voin suositella lumiketjujen ostoa jos oikeasti tarvista sellaisille on. Hyvät ketjut lähtee alkaen hinnoista n.150€ ja ylöspäin.
Sanoohan se viisauskin että hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa.
Muista että ketjuja ei saa käyttää yleisillä teillä ja eikä ajella ketjut päällä liikenteessä.
Samoin ketjujen käyttö syö renkaan sivuja joten kannattaa tarkkailla renkaita jos paljon ketjuja käyttää, muutama satunnainen käyttö vuodessa ei merkkaaa kuluman kannalta mitään.
Terveisin.
L-200.- Jope
Mitenkäs on ketjujen laita jatkuvassa nelivedolla olevassa autossa? Mulla on Land Cruiseri jatkuvalla nelivedolla, kannattaako laittaa vain taakse tai eteen vai peräti kaikkiin renkaisiin? Ja miten mahtaa tekniikka kestää?
Toinen kysymys, auto on varustettu automaattilootalla ja en ole vielä ehtinyt syventyä kaikkiin ominaisuuksiin, mutta jos laittaa tuon "lyhyen alueen" eli hitaan nelivedon päälle, niin miten kannattaa käyttää automaattilootaa maastossa? Ajanko D:llä vai L-(eli ns 1vaihde) vai 2 vaihde-asennossa? - l-200
Jope kirjoitti:
Mitenkäs on ketjujen laita jatkuvassa nelivedolla olevassa autossa? Mulla on Land Cruiseri jatkuvalla nelivedolla, kannattaako laittaa vain taakse tai eteen vai peräti kaikkiin renkaisiin? Ja miten mahtaa tekniikka kestää?
Toinen kysymys, auto on varustettu automaattilootalla ja en ole vielä ehtinyt syventyä kaikkiin ominaisuuksiin, mutta jos laittaa tuon "lyhyen alueen" eli hitaan nelivedon päälle, niin miten kannattaa käyttää automaattilootaa maastossa? Ajanko D:llä vai L-(eli ns 1vaihde) vai 2 vaihde-asennossa?No niin.
Jatkuvalla 4-vedolla oleva lantsikka, eli kyse vissiin HDJ80-mallista vai kuinka ja vielä tomaatttilootalla.
Kokemusta HDJ-lantikasta ketjuilla ei ole joten nyt joudun vetämään mutuna tämän, pahoittelen.
Kyllä minä pitäisin ketjut takarenkaissa juuri paikkojen kestoa silmällä pitäen. Itsekkin pähkäilin viime talvena että laittaisinko myös eteen ketjut takarenkaiden lisäksi mutta tuli sen verran jyrkkäsanaisia kommentteja että luovutin suosiolla ja pidin vain takana ketjut. Tosin paje nyt ei ole jatkuvalla 4-vedolla oleva auto.
Tekniikka kestää tasan siihen saakka kun se hajoaa :D. Lumiketjujen kanssa kun ajelee niin kanaattaa ajella aikas maltilla vaikka pitoa takarenkailla onkin. Rasitukset on varmasti isompia kuin ilman ketjuja joten kuluma on sen mukaista. Maastossa jos oikein röyhtii ketjujen kanssa menemään nii ensimmäisenä tulee mieleen varoa murroksia ettei sieltä porsi paikat. Toinen mikä tulee mieleen on se että muistaa pitää renkaat suorassa, jos tökkää niin törmäysvoima ei väännätä ohjausta solmuille, tietty käännöksisä pitää rattia pyöritellä :).
Ei sitten ole tomaatilla metsässä ajostakaan kokemusta mutta maastossa hitain vaihde mitä käyttöön löytyy, niin sillä mennään. tietty jos tuntuu että isommallakin voi mennä niin oma mielihän sen sanoo mikä hyvälle tuntuu.
Toinen seikka mikä tulee mieleen on että mitenkäs on tomaatin öljyjen lauhdutuksen suhteen? Onko riittävä lauhdutin ettei öljyt kuumene koska tällöin on vaarassa että voi mennä loota p*skaksi.
Nakkasit kyllä pahan, joten nämä nyt on mutu-tuntumalla laitettu, mutta noin minä tekisin jos omasta olisi kyse.
Kannattaa ensin hakea tuntumaa miten ketjut vaikuttavat etenemiskykyyn ja ohjaustuntumaan.
Toivottavasti tästä nyt on yhtään apua.
Terveisin.
L-200. - Jope
l-200 kirjoitti:
No niin.
Jatkuvalla 4-vedolla oleva lantsikka, eli kyse vissiin HDJ80-mallista vai kuinka ja vielä tomaatttilootalla.
Kokemusta HDJ-lantikasta ketjuilla ei ole joten nyt joudun vetämään mutuna tämän, pahoittelen.
Kyllä minä pitäisin ketjut takarenkaissa juuri paikkojen kestoa silmällä pitäen. Itsekkin pähkäilin viime talvena että laittaisinko myös eteen ketjut takarenkaiden lisäksi mutta tuli sen verran jyrkkäsanaisia kommentteja että luovutin suosiolla ja pidin vain takana ketjut. Tosin paje nyt ei ole jatkuvalla 4-vedolla oleva auto.
Tekniikka kestää tasan siihen saakka kun se hajoaa :D. Lumiketjujen kanssa kun ajelee niin kanaattaa ajella aikas maltilla vaikka pitoa takarenkailla onkin. Rasitukset on varmasti isompia kuin ilman ketjuja joten kuluma on sen mukaista. Maastossa jos oikein röyhtii ketjujen kanssa menemään nii ensimmäisenä tulee mieleen varoa murroksia ettei sieltä porsi paikat. Toinen mikä tulee mieleen on se että muistaa pitää renkaat suorassa, jos tökkää niin törmäysvoima ei väännätä ohjausta solmuille, tietty käännöksisä pitää rattia pyöritellä :).
Ei sitten ole tomaatilla metsässä ajostakaan kokemusta mutta maastossa hitain vaihde mitä käyttöön löytyy, niin sillä mennään. tietty jos tuntuu että isommallakin voi mennä niin oma mielihän sen sanoo mikä hyvälle tuntuu.
Toinen seikka mikä tulee mieleen on että mitenkäs on tomaatin öljyjen lauhdutuksen suhteen? Onko riittävä lauhdutin ettei öljyt kuumene koska tällöin on vaarassa että voi mennä loota p*skaksi.
Nakkasit kyllä pahan, joten nämä nyt on mutu-tuntumalla laitettu, mutta noin minä tekisin jos omasta olisi kyse.
Kannattaa ensin hakea tuntumaa miten ketjut vaikuttavat etenemiskykyyn ja ohjaustuntumaan.
Toivottavasti tästä nyt on yhtään apua.
Terveisin.
L-200.Kiitos vastauksesta, vaikkakin mutu semmosesta. Auto on landcruiser 90 elikkäs aika uusi, ja juuri siksi vähän arastelen että miten siihen uskaltaa ketjuja laittaa.
Löysin netistä seuraavan tekstin, tosin ei Toyotaa koskeva, mutta jatkuva neliveto kuitenkin:
"Land Roverin Freelander on niin sanotuista katumaastureista ainoa, jossa on varsinaiseen maastokäyttöön tarkoitettu alennusvaihteisto. Tällöin neliveto on jatkuva, jolloin sekä etuakselin että taka-akselin pyörät vetävät. Kun asennat lumiketjut vain toiselle akselille, niin tällöin sen akselin pyörien kehä saattaa kasvaa hieman ketjujen rakenteesta riippuen. Tästä taas seuraa se, että etu- ja takapyörien kehä on erikokoinen, mutta jakovaihteisto pitää silti huolen siitä, että pyörät pyörivät samalla nopeudella huolimatta erisuuresta kehästä.
Kun mekaanisten osien pyörimisnopeus ei täsmää on tuloksena tarpeettoman suuria rasitteita jossain kohtaamispinnoissa, jonka tuloksena taas saattaa olla mekaanisia vaurioita.
Varminta on siis varustaa kaikki pyörät samanlaisilla ketjuilla, jos haluat olla varma tekniikan tasapainoisesta toimivuudesta."
Eli kovin ristiriitaista tietoa kaikkialla, mitähän sanoo valmistaja/maahantuoja?
Tuo maastossa ajaminen automaatilla on ollut oikeastaan aika hauskaa, koska esim auto ei lähde valumaan tai kytkintä ei tarvitse luistatella, mutta tosiaan tuo laatikon kestävyys onkin ihan eri juttu. (toivottavasti kestää) Tosin en kyllä ole uskaltanut mielettömästi mönkiä, kun auto on ollut meillä vasta vähän aikaa, ja vielä vähän totutellaan sen käytökseen ja haetaan rajoja, enkä tietty halua kolhia sitä. - l-200
Jope kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, vaikkakin mutu semmosesta. Auto on landcruiser 90 elikkäs aika uusi, ja juuri siksi vähän arastelen että miten siihen uskaltaa ketjuja laittaa.
Löysin netistä seuraavan tekstin, tosin ei Toyotaa koskeva, mutta jatkuva neliveto kuitenkin:
"Land Roverin Freelander on niin sanotuista katumaastureista ainoa, jossa on varsinaiseen maastokäyttöön tarkoitettu alennusvaihteisto. Tällöin neliveto on jatkuva, jolloin sekä etuakselin että taka-akselin pyörät vetävät. Kun asennat lumiketjut vain toiselle akselille, niin tällöin sen akselin pyörien kehä saattaa kasvaa hieman ketjujen rakenteesta riippuen. Tästä taas seuraa se, että etu- ja takapyörien kehä on erikokoinen, mutta jakovaihteisto pitää silti huolen siitä, että pyörät pyörivät samalla nopeudella huolimatta erisuuresta kehästä.
Kun mekaanisten osien pyörimisnopeus ei täsmää on tuloksena tarpeettoman suuria rasitteita jossain kohtaamispinnoissa, jonka tuloksena taas saattaa olla mekaanisia vaurioita.
Varminta on siis varustaa kaikki pyörät samanlaisilla ketjuilla, jos haluat olla varma tekniikan tasapainoisesta toimivuudesta."
Eli kovin ristiriitaista tietoa kaikkialla, mitähän sanoo valmistaja/maahantuoja?
Tuo maastossa ajaminen automaatilla on ollut oikeastaan aika hauskaa, koska esim auto ei lähde valumaan tai kytkintä ei tarvitse luistatella, mutta tosiaan tuo laatikon kestävyys onkin ihan eri juttu. (toivottavasti kestää) Tosin en kyllä ole uskaltanut mielettömästi mönkiä, kun auto on ollut meillä vasta vähän aikaa, ja vielä vähän totutellaan sen käytökseen ja haetaan rajoja, enkä tietty halua kolhia sitä.No niin.
Tuo pitää paikkaansa että renkaan kehän muutos rasittaa vaihteistoa, tuo taas oli yllätävä tieto että sama koskisi ajoa ketjujen kanssa mikäli ketjut ovat vain toisella akselilla.
Tähän asti olen ymmärtänyt että ketjut vahvimmalle vetävälle akselille(taka-akseli), pitääpä ottaa selkoa mitä mitsulta asiaan sanotaan, ja kysellä toiselta palstalta kanssa. Katsoo sitten miten menee tiedot ja luulot ristiin.
Ainakin K-C:ssä on ketjuja käytetty ainostaan taka-akselilla ja mitään ongelmaa perän/vaihteistojen kuluman suhteen ei ole ollut, tiedä sitte nonko ollut tuuria vai mitä.
Tosin ketjuja on käytetty vain viimeisessä hädässä tai muuten pakon sanelemana, ei huvikseen.
Tosin lumella ajettaessa tapahtuu koko ajan luistoa ja tämän luiston "luulisi" lievittävän rasituksia. Lisäksi eihän auton ajokorkeus juuri muutu ketjujen takia ja toisekseen ajonopeudet ovat alhaisia. Kyllä luulisi vaihteiston olevan sen verran ylimitoitetu että pitäisi kestää tuon verran muutosta, tämä nyt oma mielipiteeni.
Lisäksi rengashan "pohjaa" koko ajan lumeen, ja samalla ketjuhan painuu lumeen joten vierintäkehä periaatteessa pysyy vakiona, ainakin teoriassa maalaisjärjellä ajateltuna.
Sama juttu koskee auton rengastustakin, eri vierintäkehällä olevia renkaista ei autoon saisi laittaa, koskee myös tilannetta jossa rengas puhkeaa ja paikkaus ei onnistu, menee koko rengaskerta uusiksi. Näin minulle kerrottiin ja perusteluna oli juuri tuo vierintäkehän muutoksen aiheuttama rasitus joka voi vaurioittaa vaihteistoja.
Mutta pitääpä tonkia kasa eriäviä mielipiteitä ketjujen käytöstä ja muodostaa niistä "toivottavasti" oikea mielipide :D.
Ei autoa tarvitse sääliä maastossa kovin paljoa, Katsoo vain ajolinjan tarkemmin. Sitäpaitsi pitäähän maasturissa parit kolhut olla jo katu-uskottavuuden vuoksi :D. Omasta pajesta kuskinpuolen takakulma on viime talven jäljiltä pikkaisen sisäänpainunut, kova jääpenkka jätti jälkensä.
Anna mennä vaan, hanaaaa :D......
Terveisin.
L-200. - Arnie
Jope kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, vaikkakin mutu semmosesta. Auto on landcruiser 90 elikkäs aika uusi, ja juuri siksi vähän arastelen että miten siihen uskaltaa ketjuja laittaa.
Löysin netistä seuraavan tekstin, tosin ei Toyotaa koskeva, mutta jatkuva neliveto kuitenkin:
"Land Roverin Freelander on niin sanotuista katumaastureista ainoa, jossa on varsinaiseen maastokäyttöön tarkoitettu alennusvaihteisto. Tällöin neliveto on jatkuva, jolloin sekä etuakselin että taka-akselin pyörät vetävät. Kun asennat lumiketjut vain toiselle akselille, niin tällöin sen akselin pyörien kehä saattaa kasvaa hieman ketjujen rakenteesta riippuen. Tästä taas seuraa se, että etu- ja takapyörien kehä on erikokoinen, mutta jakovaihteisto pitää silti huolen siitä, että pyörät pyörivät samalla nopeudella huolimatta erisuuresta kehästä.
Kun mekaanisten osien pyörimisnopeus ei täsmää on tuloksena tarpeettoman suuria rasitteita jossain kohtaamispinnoissa, jonka tuloksena taas saattaa olla mekaanisia vaurioita.
Varminta on siis varustaa kaikki pyörät samanlaisilla ketjuilla, jos haluat olla varma tekniikan tasapainoisesta toimivuudesta."
Eli kovin ristiriitaista tietoa kaikkialla, mitähän sanoo valmistaja/maahantuoja?
Tuo maastossa ajaminen automaatilla on ollut oikeastaan aika hauskaa, koska esim auto ei lähde valumaan tai kytkintä ei tarvitse luistatella, mutta tosiaan tuo laatikon kestävyys onkin ihan eri juttu. (toivottavasti kestää) Tosin en kyllä ole uskaltanut mielettömästi mönkiä, kun auto on ollut meillä vasta vähän aikaa, ja vielä vähän totutellaan sen käytökseen ja haetaan rajoja, enkä tietty halua kolhia sitä.Ei ehkä ole oleellista keskustelunaiheen kannalta, mutta tuo nettijuttu
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50088;78257
on ainakin sikäli virheellinen, että todellisuudessa Freelanderissa ei ole alennusvaihteistoa. Myös nelivedon jatkuvuuden kanssa on vähän niin ja näin - auto on normaalisti etuvetoinen (vähintään 95%:sesti, luulisin), ja takaveto kytkeytyy mukaan viskon avulla tarvittaessa.
- jamppa
Puheet noista rasituksista ketjuilla vähän ihmetyttää. Mitenkäs kesäkelillä sitten paikat kestää, varmaan pito on silloin paljon parempi kuin talvella ketjuilla - edes kuivalla asvaltilla. Itse en tosin pidä etuvetoa kesäaikaan päällä lainkaan - syynä pääasiallisesti dieselin kulutus mutta osittain vetareiden ja etuperän kuluminen
- Arnie
"Puheet noista rasituksista ketjuilla vähän ihmetyttää. Mitenkäs kesäkelillä sitten paikat kestää, varmaan pito on silloin paljon parempi kuin talvella ketjuilla"
Samaa ihmettelen itsekin, ei ainakaan nopealla lukemisella ja olemattomalla kokemuksella auennut tämä ongelma. Se tuntuu loogiselta, että jos ketjut olisivat vain auton toisessa päässä ja ajettaisiin nelivedolla pitävällä alustalla, syntyisi rasituksia pyörien erikokoisesta kehästä johtuen - tähänhän viittasi yksi tämän ketjun tekstilainaus. Mutta lumella ajettaessa en ymmärrä, ja että nimenomaan kaikkien pyörien varustaminen ketjuilla olisi ongelma.
Asia kuitenkin kiinnostaa, myös citymaastureihin sovellettuna.
- Nissan
Elikkä elä missään nimessä nakkaa ketjuja eteen takuulla saat tehdä remonttia. onkohan muuten kellään tietoa mistä vois ostaa ketjuja renkaisiin jonka koot ovat 265 75 16
- jamppa
Täältä ainakin löytyy monenlaista ketjua ja paljon muutakin kivaa pukinkonttiin tilattavaksi
http://www.cros4wd.com/ - juse
kuules kusipää mulla on ollu king cabissa ketjut eessä ja takana ja länkiä on saanu ei mitään oo hajonnu sulla on vissiin se -85 sd 2.3diesel vanha paska
- Vetoketjuu
Edessä vai edessä ja takana?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1396631Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745832386Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461660Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141371Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna891222Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481055- 661048
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631042Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271029- 63956