Saako alaikäinen ostaa unilääkettä?

Väsynyt nuori

Saako 15-16 vuotias ostaa itse apteekista unilääkettä ilman reseptiä?

16

9401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei untako?

      unilääkettä ei saa ilman reseptiä!
      Melatoniiniatä en varma, se ei ole unilääke, mutta voi auttaa unensaantiin.

    • fzdhtg

      Jep , melatoniinia saa ilman reseptiä .

      • 3+3

        Juu ja ihan ruokakaupasta suht edullisesti.

        Toki lapsella harvoin on puutetta melatoniinista, joten unettomuuden syy on joku muu.


    • jensszz3

      itsekin olen miettinyt samaa, eikä oikein mistään tunnu löytyvän vastausta. Pitää varmaan ihan pokoerilla mennä ja kokkeilla..:D

      • MelatoniiniAuttaa

        Unilääkkeitä ei saa ilman reseptiä. Melatoniinia saa, haet esimerkiksi Tokmannilta 1,5mg vaohvuista Hyvän Olon Melatoniinia ja nappaat siitä 1-2tbl illalla muutaman tunnin ennen haluttua nukkumaanmenoaikaa. Kun alat haukottelemaan, mene sänkyyn lukemaan ja uni tulee kuin huomaamatta. Aamulla heräät virkeänä. Kemialliset unilääkkeet muuten ei aikaansaa ns "luonnollista unta", vaan sellaisen lääkepöhnäunen, että olet aamulla edelleen pöhnässä, suussa maistuu pahalle jne. Melatoniini on luonnontuote, sillä ei ole tällaisia vaikutuksia, vaan se saa aikaan normaalin väsymyksentunteen ja normaalin unen.


      • Anonyymi
        MelatoniiniAuttaa kirjoitti:

        Unilääkkeitä ei saa ilman reseptiä. Melatoniinia saa, haet esimerkiksi Tokmannilta 1,5mg vaohvuista Hyvän Olon Melatoniinia ja nappaat siitä 1-2tbl illalla muutaman tunnin ennen haluttua nukkumaanmenoaikaa. Kun alat haukottelemaan, mene sänkyyn lukemaan ja uni tulee kuin huomaamatta. Aamulla heräät virkeänä. Kemialliset unilääkkeet muuten ei aikaansaa ns "luonnollista unta", vaan sellaisen lääkepöhnäunen, että olet aamulla edelleen pöhnässä, suussa maistuu pahalle jne. Melatoniini on luonnontuote, sillä ei ole tällaisia vaikutuksia, vaan se saa aikaan normaalin väsymyksentunteen ja normaalin unen.

        Melatoniini voi mm. nostaa paastosokerin diabetesrajalle eli ei ole ihan niin vaaraton ja luonnollinen kuin haluat olettaa. Aamulla ei herää virkeänä, jos ottaa mitä tahansa valmistetta, mikä on väärä omaan unettomuuteen.
        Unilääkkeistä ei tule pöhnää, jos annos on sopiva ja jos ne yksilölle sopivat. Jos tulee, lääke vaihtoon. Unilääkeuni on huomattavasti parempaa kuin ei ollenkaan unta. Unettomuus on hyvin vaarallista sairausasteisena. Voi tulla psykoosia ja kuolemaa ja sen sellaista.


    • eioleiästäkiinni

      Reseptilääkkeitä EI saa ilman reseptiä, oli aikuinen tai lapsi.

      Unettomuudelle on aina syy ja se pitää selvittää.

      Unilääkkeitä ei saa edes syödä 2 viikkoa kauempaa.

      • vset

        Melatoniinia saa ilman reseptiäkin.


      • eioleiästäkiinni

        Melatoniini ei ole reseptilääke eikä lääke lainkaan.


      • vset

        No sanotaan sitten että on reseptillä saatava valmiste, 3 mg ja 5 mg sekä Circadin 2 mg depot joka on pitkävaikutteinen melatoniinivalmiste, nämä vaativat reseptin. 1 mg ja ilmeisesti nykyään 1,5 mg saa ilman reseptiä. Ja onpa myös reseptillä saatavaa 1 mg:n vahvuistakin melatoniinia


      • Eläkeukko.75v

        Minä olen syönyt nukahtamislääkettä enemmän kuin 30 vuoden ajan. Sen(kin) avulla jaksoin kolmivuorotyötä ainakin 15 v 33 vuoden kolmivuorotyöurastani. Ilman lääkettä olisin epäilemättä kiikkunut yksiköytisessä...


    • Melatoniini

      Saako 14 vuotias ostaa melatoniinia

      • Eläkeukko.Oulusta

        Melatoniini on kaupassa hyllyssä, mistä kuka tahansa saa ostaa sitä. Minulla se ei ala nukuttamaan, mutta ei se unta huononnakaan. Rahat vain menee...


      • Anonyymi
        Eläkeukko.Oulusta kirjoitti:

        Melatoniini on kaupassa hyllyssä, mistä kuka tahansa saa ostaa sitä. Minulla se ei ala nukuttamaan, mutta ei se unta huononnakaan. Rahat vain menee...

        Jos se ei auta unen saannissa yhtään niin siihen löytyy varmaankin syy :D


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe