Toipuminen

Sairastuin jo 10 vuotta sitten vakavaan masennukseen, jota en hoitanut lainkaan vaan kasasin kaiken paskan pikkukylästä päälleni ja aloin pelkäämään jopa kavereita. Mielessäni oli silloin että joku kyläläisistä haluaa mulle sellaista pahaa, että hän lavastaa minut syylliseksi murhaan tai huumekauppaan. Vietin aikaani vain yksin ja ainoat kaverit olivat sitten mukavia mielenterveyden ylläpitämisessä.

Sitten kun muutin toiselle paikkakunnalle, vähän isommalle aloin pelätä että rikollisjärjestö haluaa tappaa minut. Vieläkään en hakenut hoitoa. Sitten muutin sieltä paikkakunnalta vieläkin isompaan paikkakuntaan ja siellä en sitten pelännytkään enää mitään. Aloin jo tuolloin toipua masennuksesta ja tämä riemu aiheutti alkoholismin ei muuta. Tosin joskus olin niin riemuissani että joku osa minua ei pysynyt kärryillä missä mennään ja aloin kuvitella pystyväni puhumaan mielen voimalla baareissa ja muualla ihmisille ja aina eivät ajatukset kohdanneet ja aloin käyttäyttyä huonosti. Olin putkassa monta kertaa.

Sitten taas eristäydyin ja muutin mökillemme maalaispitäjään asumaan, siellä taas muutuin hiljaiseksi ja kaikkea kavahtavaksi ihmiseksi. Kun en juo en myöskään käyttäydy huonosti ja tuolloin en juonut yhtään. Vieläkään en hakenut apua, tosin putkasta minut oli jo pari kertaa toimitettu mielisairaalaan mutta apu ei minulle kelvannut eikä minua väkisinkään siellä pidetty. Sitten kuitenkin yksi baarireissu oli se viimeinen ilman hoitoa. Sieltä päädyin nimittäin pidemmäksi aikaa mielisairaalaan ja minulla todettiin erilaistumaton skitsofrenia. Aloin saada disperdal nimistä lääkettä ja toipua pikku hiljaa.

Pari vuotta disperdal constaa vedettyäni ei minulla ole enää minkäänlaista tarvetta riidellä aivosähköasioista ihmisten kanssa tai mistään muustakaan. Itseasiassa toimin järkevämmin kuin ikinä elämässäni. Haen kokoajan uutta puolta elämääni ja olen kuin uudesti syntynyt. Koulutkin alkavat luistaa ja keskustelen ihmisille aina vain enemmän. Jossain vaiheessa aion kuitenkin luopua disperdalista ja koittaa elää ilman sitä. Jos oireeni palaavat aion alkaa kuitenkin käyttää tällä kertaa sitä ilman suurempaa häslinkiä..

5

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdas

      "Jossain vaiheessa aion kuitenkin luopua disperdalista ja koittaa elää ilman sitä. Jos oireeni palaavat aion alkaa kuitenkin käyttää tällä kertaa sitä ilman suurempaa häslinkiä."

      Oirees melkoi todennäköisesti palaavat, koska antipsykoottiset lääkkeet herkistävät sinut psykoosin uusiutumiselle. Riski kasvaa etenkin siinä vaiheessa, kun lopetat lääkityksen, koska aivosi ovat herkistyneet dopamiinille entisestään. Antipsykoottien pitkäaikaisvaikutuksista on tehty vähän tutkimuksia, mutta jokainen niistä kiistää sen, että lääkkeistä olisi hyötyä pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi Martin Harrowin suorittama tähän asti kattavin pitkäaikaistutkimus osoittaa, että antipsykoottisia lääkkeitä käyttävistä lähes 80% kärsi psykoottisista oireista kymmenen vuoden jälkeen, kun taas lääkkeiden käytön lopettaneista vain 28% kärsi psykoottisista oireista. Lisäksi heidän toimintakykynsä oli parempi -he olivat siis useammin työkykyisiä ja oirehtivat vähemmän kuin psykoosiläkkeitä käyttävät:

      https://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf

      Monet muut tutkimukset tukevat sitä tosiasiaa, että psykoosinestolääkkeiden hyöty on hyvin rajallinen ja ulottuu korkeintaan parin vuoden ajalle psykoosin hoidon aloittamisesta. Mitä suurempi annos, sitä huonompi ennuste:

      http://archpsyc.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1707650

      Voit toki turvautua lääkitykseen halutessasi, mutta monien tutkimusten mukaan ennusteesi huononee, mitä pidempään käytät lääkitystä. Se että kuvittelet kykeneväsi puhumaan mielen voimalla toisille ihmisille ja että olet omannut voimakkaita vainoharhoja on todennäköisesti osoitus siitä, ettet ole oikein saavuttanut rakentavaa yhteyttä toisiin ihmisiin. Sellaista kokemusmaailmaa ei voi parantaa hermomyrkyillä, jotka kutistavat aivojasi ja heikentävät kognitiivisa kykyjäsi. Siitä voi vain oppia pois kokemusten ja terapian avulla.

      • Kyllä risperdal on ruvennut auttamaan, ei enää tule pitkiä masennus/ahdistuskohtauksia ja toinen lääkkeeni auttaa sosiaaliseen jännittykseen ja paniikkiin.. Mutta minä haluan jo kokeilla ilman lääkkeitä.. Kyllä minä pärjään ilman lääkkeitä, eikä minulla selvinpäin ole ollut kuin tota ahdistusta ja masennusta mielestäni.


    • haöadoamm

      Tsemppiä toipumiseen. Oletko lääkettä käyttäessäsi ollut ilman alkoholia ja muita päihteitä. Se on toipumisen kannalta tärkeää, samoin kun terveet elämäntavat ja rauhallinen liikunta.

      • Oon vähentänyt radikaalisti kun asunut täällä nykyisessä isommas kaupungissa.


    • kukkakaali44

      minulle tuli huomattava ylipaino risperdalista eikä lääkkeen vaihduttua ylipaino ole lähtenyt.

      lisäksi kuulen edelleen ääniä,joita en pidä harhoina mutta hoitajani pitää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe