Mikä on ja mikä väärin

Bougainville

Lapselle opetetaan mikä on oikein ja mikä väärin. Jossain vaiheessa elämää, kukaan ei enää opeta, vaan lapsi ja nuori jätetään keksimään itse oma tiensä. Vaikka oikean valitsemisen opettamista pitäisi jatkaa. Rakasta Herraa sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, kertoo Raamattu. Kun valitsee tietoisesti rakastamisen ja välittämisen, kotona, työssä... ei oikeastaan voi tehdä väärin. Mutta jos alkaa miettiä rakkaudelleen ehtoja, hintaa, niin silloin alkaa tehdä väärin myös lähimmäiselle. Minusta sellaiset ihmiset, jotka ovat ystävällisiä ja huomioivat toisia, menestyvät myös elämässään. Välittämisen taitoa on hyvä siis opettaa lapsille. Ja että välittäminen ei ole tunneasia, vaan välittäminen valitaan. Minä en oikein ollut aikoinaan onnellinen nuori. Neuvottiin kuuntelemaan omaa sydäntään. Minä etsin onneani, kun sitä piti kuulemma etsiä. Minä kuuntelin muita ja metsään meni...

1

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin

Usein on myös niin, että lapset eivät kuuntele opetuksia, vaan tietävät itse paremmin ja silloin myös menee metsään. Raamatunkin mukaan on paljon vääriä opettajia ja pienten pahentajia, jos tällaisia kuntelee, niin taas mennään metsään.

Kristillisen kirkon kasteeseen kuuluu myös opettaminen. Se on vanhempien ja kummien tehtävä, mutta myös seurakunnalla on pyhäkoulu ja rippikoulu. Rippikoulu tosin on muuttunut paljon ajan myötä, kuten on kirkon opetuskin. On kuitenkin vielä joitakin rippikouluja, joissa on oppikirjoina raamattu ja katekismus, niihin ei tosin hakeudu sellaiset, joiden kotona ei ole huolehdittu kristillisestä kasvatuksesta, vaan ainostaan sellaiset, joilla on jo uskonasia tärkeänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      152
      4071
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      401
      3164
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2088
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1748
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1158
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1003
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      995
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      901
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      52
      872
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      859
    Aihe