Seuroissa käynti onnistui yli odotusten.
Sanoin jo aamulla, että pitää valmistautua hyvissä ajoin seuroihin.
Lähteminen ei ollut tällä kertaa "tervan juontia", vaan päästiin hyvissä ajoin liikkeelle.
Lapset muistutti toimitalon pihalle tultua, että meidän vanha auto pitää jättää syrjemmällle, koska heitä hävettää meidän vanha auto kun muilla on upeat muskeliautot.
Sääkin oli ihanteellinen, tyyni pakkasssää.
Puhujana oli ammatikseen opettajana toimiva, joten saattoi odottaa mielenkiintoista puheen sisältöä.
Tällä kertaa en nuokkunut nukuksissa penkissä, vaan jaksoin seurata puheen kulkua alusta loppuun.
Joskus olen aivan muissa maailmoissa puheen aikana, ellei se ole kiinnostava.
Saatan olla jo kesässä ja suunnittelemassa mökille jotain uutta.
Puheeen sisältö kosketti meissä asuvaa vanhaa aatamia tai aasia, joka asuu meissä, mutta ei koskaan tee parannusta.
Sain sen käsityksen, että olemme vähintäänkin kaksiosaisia, tai melkein kolmiosaisia.
Meissä asuu siis vanha aatami, se parempi minä ja se kolmas kokonaisuus oltaisiin minä itse kaikkinaisine osineen.
En päässyt puheesta tarpeeksi kärrylle, oliko sielumme se vanha aatami vai se parempi minä.
Jumalastakin sanotaan, että se on kolmiosainen ja kun me olemme Jumalan kuvia, mekin olisimme jonkinlaisia kolmiosaisia.
Puhuja ei selittänyt asiaa tyhjentävästi ennenkuin siirtyi puhumaan Jumalan valtakunnasta.
Puheesta kuulsi seuraavia asioita.
Elävä sana, elävä Jumala, elävä usko, elävä seurakunta, elävä Evankeliumi, jne.
Elävää elämää ja elävää evankeliumia saarnataan vain Jumalan valtakunnassa.
Tuli mieleen, että jos nyt olisi MELPERI ja kumppanit olleet kuulemassa, niin olisivat saaneet sätkyn.
Vasta kuolemassa me pääsemme eroon vanhasta vikuroivasta aasista, joka meissä on riesana.
Jos teet parannuksen, vanha aatami silti kyllä kuiskuttelee aivankuin Aku-Ankassa puhekuplassa se Akun pahempi minä.
Sitä hyvää, jota tahdon, en kuiteskaa tee ja pahaa teen, vaikken tahtoiskaan.
Seurapuhe oli siis arvoituksia täynnä ja jäin miettimään niiden syvyyttä.
Opettajat osaavat puhua viksusti, he eivät sorru enää puhumaan tästä ainoasta oikeasta uskosta, niinkuin jotkut muut tekevät.
Seuroissa en tunne puoliakaan ihmisistä, ketä he ovat. On lystiä katsella nuoria pareja, jotka taistelevat lastensa kanssa.
Lapset ovat kuitenkin hauskoja, eikä heidän touhunsa häiritse.
Käymme väliajalla kahviossa ja ilokseni siellä on lohivoileipiä, joita eilisistä myyjäisistä on jäänyt. Nuoriso jaksaa jonottaa karkkikioskille.
Ei ne paljon hampaitaan osaa ajatella.
Tupakkipaikalle en kehtaa edes vilkaista, jottei seuratunnelmani kärsisi ja kun on niin pimeääkin, ettei näkiskään.
Toisessa seurapuheessa ei ollut juuri mitään uutta ja sen puhujakin mainitsi, että tuo aikasempi rakas veli puhui niin tyhjentävästi, ettei minulla ole juuri mitään lisättävää.
Kysynkin, miten meidän pitää käsittää oma kolminaisuutemme tai jako.
Raamattu ei puhu sielun kuolemattomuudesta, joten miten ymmärtää siis sielu, ruumis ja henki ynnä vanha Aatami
Kävin seuroissa
78
13767
Vastaukset
- vanh.lest
puhunut kun olit seuroissa. Siellähän olisti voinut puhua tällaiset asiat, siellä olis ollut enemmän varmaan ollut ymmärrystäkin Raamatun salaisuuksien selvittämiseen. Siis olist puhunut paikan päällä ja asinaomaiselle.
Siinä tulee vaan juorun maku jos täällä niistä puhut väärällä ja arvostelevalla mielellä.
Jos et edes ollut oikealla mielellä, kun kävit siellä.
Jos kävit vaan sillä mielellä, että vikoja ja virheitä hakemassa. Niin, jos on väärät asenteet, niin sitä saa mitä hakee.
Ja ei ne seurat jos jo asennoituu väärin kun sinnee menee, siis sellaselle anna mitään.
Mutta edelleenin pätee tämä: Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan.
Kävitkö siis vaan sen vuoksi seuroissa, että voit täällä sitten rehvastella ja kerskua niistä ja haluat näitten Meleperin ym. samanlaisten kanssa josta mainitsit sitten ´jatkaa samaan malliin kuin hekin.
Niin samanlaiset ihmiset löytävät aina toisensa, olen surkseni sen huomannaut. Täälläkin ...
Jos olen väärässä, siinä mitä kirjoitin voit oikasta minua...
Tovivon olevani...- eukusta
Vikovalla mielelläpä olet sinäkin:-/
- ööö
eukusta kirjoitti:
aina.
- reinhard
Ei seuroissa ole tilaisuutta keskustella puhujan kanssa, eikä kukaan ruukaa mennä kyselemään.
Eikä puhujat itsekkään osaa selittää läheskään kaikkea, vaan paljon jää hämärän peittoon.
Tämä palstahan on sitä varten, että täällä puijaan asioita.
En mä arvostelumielessä, vaan ihan kysyjän paikalla.
Minusta on hauska analysoida saarnoja.
En varmasti rehvastelumielessä.
Melperi tuli mieleen, koska eniten täällä puhutaan juuri vain me opista ja sitä Melperi tuo esiin.
Mitäpä täällä puhuisi, jos ei uskonasioista.
Mulle on selvinnyt paljon, mutta paljon on vielä selviämättä - Ma-ria
reinhard kirjoitti:
Ei seuroissa ole tilaisuutta keskustella puhujan kanssa, eikä kukaan ruukaa mennä kyselemään.
Eikä puhujat itsekkään osaa selittää läheskään kaikkea, vaan paljon jää hämärän peittoon.
Melperi tuli mieleen, koska eniten täällä puhutaan juuri vain me opista ja sitä Melperi tuo esiin.
Mulle on selvinnyt paljon, mutta paljon on vielä selviämättäKyllä niitä saarnoja tulee miettiä ja mieluiten antaa heti perään palutetta puhujalle, jos jää huono tunne saarnasta, tai vaikka erityisen hyvä!
Ei se mitään vikomista ole jos valvomme seurakunnassa. Niin pitää tehdäkin.
Olen itse useammankin kerran mennyt juttelemaan puhujalle jos on jäänyt olo, että vaan kuivakkaasti elämäntapaa opetettiin eikä Hyvän Paimenen ääntä kuulunut mistään. Että ei aamenta vastannut. Ja aina on puhujasveli ystävällisesti kuunnellut ja ottanut ainakin päällepäin tyynesti palautteen vastaan.
Mutta kyllähän ne monesti sellaisia tutun turvallisia turinoita ovat, että hyvin alkaa seurapenkissä uni maittamaan ainakin jos on pieniä kiikuteltu edellinen yö. Ja hyvin kestää pikku tirsat ottaa, enpä usko että mitään "pommia" puhuja juuri sillä välin keksii pudottaa.
Joskus on kyllä sellaisiakin saarnoja, että niitä kuuntelee penkkiin nauliintuneena, hievahtamatta ja yhtenä korvana. Vaikka kuinka olisi jo tuhansia ja tuhansia kuullut. - Lassileevi Lepikko
reinhard kirjoitti:
Mulle on selvinnyt paljon, mutta paljon on vielä selviämättä"Tämä palstahan on sitä varten, että täällä puijaan asioita."
Juuri näin. - reinhard
Ma-ria kirjoitti:
Kyllä niitä saarnoja tulee miettiä ja mieluiten antaa heti perään palutetta puhujalle, jos jää huono tunne saarnasta, tai vaikka erityisen hyvä!
Olen itse useammankin kerran mennyt juttelemaan puhujalle jos on jäänyt olo, että vaan kuivakkaasti elämäntapaa opetettiin eikä Hyvän Paimenen ääntä kuulunut mistään. Että ei aamenta vastannut. Ja aina on puhujasveli ystävällisesti kuunnellut ja ottanut ainakin päällepäin tyynesti palautteen vastaan.
Mutta kyllähän ne monesti sellaisia tutun turvallisia turinoita ovat, että hyvin alkaa seurapenkissä uni maittamaan ainakin jos on pieniä kiikuteltu edellinen yö. Ja hyvin kestää pikku tirsat ottaa, enpä usko että mitään "pommia" puhuja juuri sillä välin keksii pudottaa.
Joskus on kyllä sellaisiakin saarnoja, että niitä kuuntelee penkkiin nauliintuneena, hievahtamatta ja yhtenä korvana. Vaikka kuinka olisi jo tuhansia ja tuhansia kuullut.Missä seuroissa se sinä Maria ruukaat käydä.
Kyselen ihan mielenkiinnon vuoksi.
Viime sunnuntaina seuroissa huomioni kiintyi nuoreen äitiin, jolla oli kaksi punatukkaista lasta. Myös äiti oli punatukkainen.
Miestä en ole koskaan tuolla nuorella äidillä nähnyt olevan seurana.
Äiti on pukeutunut aina pitkäkauluksiseen villapuseroon ja sinisiin farkkuihin.
Olis hauska kysyä, kuka olet ja miten sulla menee.
Suurin osa on tuiki tuntemattomia seuroissa kävijöitä. Harvaan pääsee tutustumaan.
Olen minä joskus jutellutkin puhujien kanssa tiestä ja matkasta.
Tiedän vaan, ettei heillä ole antaa sen enmpää tietoa, kuin minkä ovat antaneet saarnastuolista, joten ei maksa vaivaa mennä juttelemaan.
Korkeintaan he sanovat, että usko epäilyksesi anteeksi, ja jätä ne miettimiset pois. - JanHus
Ma-ria kirjoitti:
Kyllä niitä saarnoja tulee miettiä ja mieluiten antaa heti perään palutetta puhujalle, jos jää huono tunne saarnasta, tai vaikka erityisen hyvä!
Joskus on kyllä sellaisiakin saarnoja, että niitä kuuntelee penkkiin nauliintuneena, hievahtamatta ja yhtenä korvana. Vaikka kuinka olisi jo tuhansia ja tuhansia kuullut.Minulle on täysin uusi asia se, etä puheen jälkeen annetaan palautetta puhujalle; plussaa tai miinuksia.
Puhujat tehtäväänsä valmistautuessaan rukoilevat Jumalalta sopivia sanoja niin, että kuulijat saisivat vahvistua uskossaan. Joskus he puheessaan mainitsevat siitä miten vaikeaa on puhujan tehtävään tulla ja miten tärkeää on se, että seurakunta pyytäisi Jumalalta oikeita sanoja.
Harvinaista ei ole sekään, että edellinen puhuja on valinnut tekstin aiheeksi "toisen puhujan tekstin".
Ólen ollut kerran seuroissa, joissa puhujalle ei" auennut ollenkaan sanottavaa". Hän luki vain alkurukouksen ja pienen empisen jälkeen sitten loppurukouksen. Mutta tämä oli puhuttelevaa; kaikki seuravieraat kuitenkin saivat sen verran kuin oli sillä kertaa tarpeen.
Jos arvioidaan puhujaa niin mihin se johtaa ... - Suden uhrit
JanHus kirjoitti:
Minulle on täysin uusi asia se, etä puheen jälkeen annetaan palautetta puhujalle; plussaa tai miinuksia.
Puhujat tehtäväänsä valmistautuessaan rukoilevat Jumalalta sopivia sanoja niin, että kuulijat saisivat vahvistua uskossaan. Joskus he puheessaan mainitsevat siitä miten vaikeaa on puhujan tehtävään tulla ja miten tärkeää on se, että seurakunta pyytäisi Jumalalta oikeita sanoja.
Harvinaista ei ole sekään, että edellinen puhuja on valinnut tekstin aiheeksi "toisen puhujan tekstin".
Ólen ollut kerran seuroissa, joissa puhujalle ei" auennut ollenkaan sanottavaa". Hän luki vain alkurukouksen ja pienen empisen jälkeen sitten loppurukouksen. Mutta tämä oli puhuttelevaa; kaikki seuravieraat kuitenkin saivat sen verran kuin oli sillä kertaa tarpeen.
Jos arvioidaan puhujaa niin mihin se johtaa ..."Jos arvioidaan puhujaa niin mihin se johtaa ..."
erehtymättömiä? - Ma-ria
reinhard kirjoitti:
Missä seuroissa se sinä Maria ruukaat käydä.
Kyselen ihan mielenkiinnon vuoksi.
Viime sunnuntaina seuroissa huomioni kiintyi nuoreen äitiin, jolla oli kaksi punatukkaista lasta. Myös äiti oli punatukkainen.
Miestä en ole koskaan tuolla nuorella äidillä nähnyt olevan seurana.
Äiti on pukeutunut aina pitkäkauluksiseen villapuseroon ja sinisiin farkkuihin.
Olis hauska kysyä, kuka olet ja miten sulla menee.
Suurin osa on tuiki tuntemattomia seuroissa kävijöitä. Harvaan pääsee tutustumaan.
Olen minä joskus jutellutkin puhujien kanssa tiestä ja matkasta.
Tiedän vaan, ettei heillä ole antaa sen enmpää tietoa, kuin minkä ovat antaneet saarnastuolista, joten ei maksa vaivaa mennä juttelemaan.
Korkeintaan he sanovat, että usko epäilyksesi anteeksi, ja jätä ne miettimiset pois.En tohdi paljastaa, missä käyn seuroissa. Tuntuu välillä, että olen paljastanut itsestäni liikaakin tunnusmerkkejä - jos nimittäin anonyyminä meinaan pysyä. Sen voin kuitenkin vielä sanoa, että en ole punatukkainen, minulla on enemmän kuin kaksi lasta ja yleensä aviomieskin lähietäisyydellä, eikä farkkujen nappi tällä hetkellä mahdu kiinni... käytän nyt erilaisia joustovyötäröhousuja, joihin uskoisin olevani aika kyllästynyt hedelmälliset vuodet ohitettuani!
Olin pari viikkoa sitten seuroissa kettiövuorossa tarjoilemassa kahvia ja välillä tuli mieleen, että teilleköhän siinä kahvia kaatelen. Joku jonossa olisit voinut olla Sinä Reinhard, toinen taas joku muu "tuttu" täältä. Vähän hymyilytti itsekseni.
Ei sitä oikein muuta voi kuin kiinnittää katseensa Golgatan keskimmäiselle ristille, yrittää olla kompastumatta kaikkeen epäoleelliseen. Ei ole muuta turvaa kuin usko Kristukseen, eikä muuta tarvita. - Ma-ria
JanHus kirjoitti:
Minulle on täysin uusi asia se, etä puheen jälkeen annetaan palautetta puhujalle; plussaa tai miinuksia.
Jos arvioidaan puhujaa niin mihin se johtaa ...Lestadiuksen aikaan ja vielä paljon myöhemminkin, 1900-luvun alussa (ehkä vielä sotien jälkeenkin?) käytäntö oli se, että penkissä istui nk. "joo-miehiä" jotka puheen aikana arvioivat, vastaako saarna Henkeen. Seurapuheet olivat ikään kuin puhujan ja seurakunnan välistä vuorovaikutusta.
Sille on myös vahva Raamatullinen perusta. Seurakunnan tulee valvoa keskuudessaan annettavaa opetusta. Seurakunta olemme me, jokainen omilla lahjoillamme.
On myös mahdollista, että vaikkapa saarnan kritisoija onkin itse väärässä. Silloinkin on tärkeätä, että asia tulee ilmaistuksi. Parhaassa tapauksessa se johtaa siihen, että keskustelun seurauksena ymmärtää itse joutuneensa vikaan ja voi korjata asian.
Olemme korvaamattoman tärkeitä toisillemme juuri tuossa tarkoituksessa. Mutta se edellyttää sitä, että meidän ei tarvitse pelätä toisiamme ja siitä syystä piilottaa todellisia ajatuksiamme ja kysymyksiämme jonnekin sisimpäämme. - Tuuliviiri
Ma-ria kirjoitti:
Lestadiuksen aikaan ja vielä paljon myöhemminkin, 1900-luvun alussa (ehkä vielä sotien jälkeenkin?) käytäntö oli se, että penkissä istui nk. "joo-miehiä" jotka puheen aikana arvioivat, vastaako saarna Henkeen. Seurapuheet olivat ikään kuin puhujan ja seurakunnan välistä vuorovaikutusta.
Sille on myös vahva Raamatullinen perusta. Seurakunnan tulee valvoa keskuudessaan annettavaa opetusta. Seurakunta olemme me, jokainen omilla lahjoillamme.
On myös mahdollista, että vaikkapa saarnan kritisoija onkin itse väärässä. Silloinkin on tärkeätä, että asia tulee ilmaistuksi. Parhaassa tapauksessa se johtaa siihen, että keskustelun seurauksena ymmärtää itse joutuneensa vikaan ja voi korjata asian.
Olemme korvaamattoman tärkeitä toisillemme juuri tuossa tarkoituksessa. Mutta se edellyttää sitä, että meidän ei tarvitse pelätä toisiamme ja siitä syystä piilottaa todellisia ajatuksiamme ja kysymyksiämme jonnekin sisimpäämme.En tavoittanut puhettasi, voitko auttaa.
- Tuuliviiri
Lassileevi Lepikko kirjoitti:
"Tämä palstahan on sitä varten, että täällä puijaan asioita."
Juuri näin.Ei tässä tapauksessa. Puhe on varmasti ollut hyvä ja käsitteellinen.
- Ma-ria
Tuuliviiri kirjoitti:
En tavoittanut puhettasi, voitko auttaa.
Mitä kohtaa viestissäni et ymmärtänyt?
Kerro, autan mielelläni. - Hymy
eukusta kirjoitti:
nimimerkkisi. Siitä muodostuu ajatuksissa väkisin hieman erilainen muoto: EU-kusta.
Älä loukkaannu. :)
- vanh.lest
Jos ja kun tuli sanottua liikaa. Olen aika uusi täällä ja väsynyt ihmisten kommentteihin, jotka haluaa vaan vikoja ja virheitä löytää vl:istä.
Meissähän on kaikissa niitä, jos sillä silmällä haluaa katsoa,,, sitä vaan tarkoitan, eikö vaan?- Ma-ria
Kyllähän täällä niitäkin on, jotka lähinnä vaan solvaavat.
Mutta ei kuitenkaan niin kauheasti. Monet kyselevät ihan hyväntahtoista uteliaisuuttaan, toiset siksi, etteivät pidä oikeana joitain erityispiirteitämme.
Ei meidän tarvitse kysymystä "miksi?" ollenkaan pelätä. Kun niihin vastaamme, tulee samalla mietittyä uskonsa perustuksia.
Jos taas emme osaa siihen vastata, vaan suutumme koko kysymyksestä ja alamme leimata kysymyksen esittäjää, olemme mielestäni hakoteillä.
- Miiu´
...nauratti kirjoituksesi. Älykästä sanoilla leikkimistä, hyvässä mielessä. Asenteellasi pelastit maanantaiaamun kaaos-tunnelman. Kävin eilen myös itse seuroissa. Ei mitään uutta siltä rintamalta. Vanhaa turvallista pälyilyä.
Ps. Muistatko vielä minut...? ;)- Hakomajan ulkopuolelta
"Kävin eilen myös itse seuroissa. Ei mitään uutta siltä rintamalta. Vanhaa turvallista pälyilyä."
vl-herätysliikkeen koko kuva ----->ei mitään uutta, vanhaa turvallista pälyilyä? :)) - Miiu´
Hakomajan ulkopuolelta kirjoitti:
"Kävin eilen myös itse seuroissa. Ei mitään uutta siltä rintamalta. Vanhaa turvallista pälyilyä."
vl-herätysliikkeen koko kuva ----->ei mitään uutta, vanhaa turvallista pälyilyä? :))Lausumani kuvaa EHDOTTOMAN tarkasti koko kuvaa lestadiolaisuudesta. Osuit naulankantaan! Miten osasitkin heittää noin 'fiksuja' sieltä hakomajan toiselta puolelta. Voi että te ihmiset olette sitten välkkyjä....ihan kateeksi käy! :))
Ps. Kommenntini oli ehkä ihan pikkuruisen pikkuruisesti hen.koht. sisäpiirin viittaus reinhardille. Siitä voi sitten johtaa yleiset johtopäätökset koko seurakuntaa koskien. Ai että miten fiksua. Ihan sydäntäni riipaisee nämä korrespondenssien 'keksiminen'! :) - Hakomajan ulkopuolelta
Miiu´ kirjoitti:
Lausumani kuvaa EHDOTTOMAN tarkasti koko kuvaa lestadiolaisuudesta. Osuit naulankantaan! Miten osasitkin heittää noin 'fiksuja' sieltä hakomajan toiselta puolelta. Voi että te ihmiset olette sitten välkkyjä....ihan kateeksi käy! :))
Ps. Kommenntini oli ehkä ihan pikkuruisen pikkuruisesti hen.koht. sisäpiirin viittaus reinhardille. Siitä voi sitten johtaa yleiset johtopäätökset koko seurakuntaa koskien. Ai että miten fiksua. Ihan sydäntäni riipaisee nämä korrespondenssien 'keksiminen'! :)"Voi että te ihmiset olette sitten välkkyjä....ihan kateeksi käy! :))"
- Lassileevi
ajattelee seksiä seurapenkissä nuokkuessaan? Minä ainakin.
- Hakomajan ulkopuolelta
aika hyvät saarnat keskimäärin ry:llä, kun moni kertoo nuokkuvansa.
- seppo
Hakomajan ulkopuolelta kirjoitti:
aika hyvät saarnat keskimäärin ry:llä, kun moni kertoo nuokkuvansa.
Hyvän saarnan tule nuokututtaa läsnäoliaa, näin puhe imeytyy paremmin kuuntelijaan.
- Hakomajan ulkopuolelta
seppo kirjoitti:
Hyvän saarnan tule nuokututtaa läsnäoliaa, näin puhe imeytyy paremmin kuuntelijaan.
tuo imeytyminen jotenkin tupakointiin?
- O.M
Reinhard,
minulla on ollut jo pitkään kohdallasi häiritsevä tunne feikistä. No nyt päätin lukea juttujasi ja laajahakutoiminto antoi sattumalta 666 reinhardin kirjoitusta (en ole taikauskoinen, mutta oli pakko kirjoittaa tämä;-)). Linja on yhtenäinen:
- tupakka on mielestäsi synti
- ehkäisy ei ole mielestäsi Raamatun vastaista
- seurakuntakäsityksesi poikkeaa uskovaisista
- sinusta tuntuu vastenmieliseltä tervehtiä Jumalanterveellä/-rauhan toivotuksella
- mielestäsi iänkaikkista kadotusta ei ole
- mielestäsi Biblian käyttö on omituista
- kummastelet, mikseivät vl:t voisi olla yhtä esikoislestadiolaisten kanssa
Tietosi liikkeestä tuntuvat olevan kiitettävää luokkaa, olet todella perehtynyt aiheeseen. Kirjoitat kulkeneesi 10 vuoden taukoa lukuunottamatta jatkuvasti seuroissa, mutta silti kyselet mielestäni vähän omituisia asioita.
Onko mielestäsi oikein esiintyä veeällänä ja olla oikeasti sydämeltään jotain muuta? Tai onko oikein tekeytyä tällä palstalla veeälläksi ja olla oikeasti jotain muuta?
----------
Pohdintasi oli sinänsä ihan mielenkiintoista ja vaikutat yleensäkin pohtivalta tyypiltä. Tälviisiin ajattelen itse asioista, joista kirjoitit:
"En päässyt puheesta tarpeeksi kärrylle, oliko sielumme se vanha aatami vai se parempi minä."
"Vasta kuolemassa me pääsemme eroon vanhasta vikuroivasta aasista, joka meissä on riesana.
Jos teet parannuksen, vanha aatami silti kyllä kuiskuttelee aivankuin Aku-Ankassa puhekuplassa se Akun pahempi minä.
Sitä hyvää, jota tahdon, en kuiteskaa tee ja pahaa teen, vaikken tahtoiskaan"
"Kysynkin, miten meidän pitää käsittää oma kolminaisuutemme tai jako.
Raamattu ei puhu sielun kuolemattomuudesta, joten miten ymmärtää siis sielu, ruumis ja henki ynnä vanha Aatami"
Noiden järjestykseen laittaminen ja keskinäisten suhteiden hahmottaminen on aika sekavaa ja liekö edes tarpeellista. Oleellisinta on tiedostaa itsessä oleva paha ja kaksiosaisuus.
En ole kuullut käytettävän sielu-ruumis-henki-kokonaisuudesta nimitystä ’oma kolminaisuutemme’, mutta ehkä sellainenkin teologinen väännös on olemassa. Se saattaa tietysti viitata myös johonkin muuhun kolminaisuuteen.
Ruumis on fyysinen ruumiimme. Kuolleiden ylösnousemuksessa saamme hengellisen, kirkastetun ruumiin, joka nousee maan siemenestä, mitä se lieneekään. Jumalan seurakunta maan päällä on Kristuksen (hengellinen) ruumis ja uskovaiset sen jäseniä.
Henki on Pyhä Henki, joka vaikuttaa maan päällä Jumalan seurakunnassa. Lisäksi on lukuisia vääriä henkiä. Henkeä käytetään myös merkityksessä ’elämän henki’ (tulee sanasta hengittää -> henki; kuollut ei hengitä -> ei henkeä) Raamatussa, joka tarkoittaa ymmärrykseni mukaan samaa kuin ’elämän sielu’. Osittain käsitteet sielu ja henki näyttävät menevän päällekkäin myös Raamatussa.
Sielu on se osamme, joka irtautuu ruumiista kuollessa. Sitä käytetään Raamatussa myös merkityksessä mieli ja merkityksessä ’elämän sielu’. Sielu odottaa viimeistä tuomiota kuoleman jälkeen, epäuskoisten sielut levottomina ja uskovaisten sielut vanhurskasten levossa.
Olemme sodassa kolmiliittoista vihollista (perkele pienellä alkukirjaimella) vastaan, joka on oma liha, tämä maailma ja persoonallinen paha (Perkele). Oma liha on niistä pahin. Syntiin taipuvainen liha asuu ruumiissa ja kun uskossa jätämme tämän turmeluksen majan, jätämme myös oman lihamme. Tämä maailma houkuttelee uskovaisia puoleensa ja toisaalta ylönkatsoo, ajoittain myös vainoaa. En tiedä, toimiiko tämän maailman ruhtinas fyysisessä ruumiissa. Jeesukselle hän ilmestyi erämaassa ja onhan noita kaiken maailman spiritismitarinoita saanut kuulla koko ikänsä.
Saattaa olla, etten ole käsittänyt kaikkea oikein, mutta enpä usko sen olevan autuuden ehto. Kristinoppi ei ole loogisesti virheetön oppirakennelma ja sen ovat teologit myöntäneet iät ajat. Vajavainen ihmisjärki antautukoon Jumalan suuruuden edessä.
Alla muutama asiaa käsittelevä raamatunkohta:
"15. Sillä en minä tiedä, mitä minä teen, etten minä tee sitä, mitä minä tahdon, vaan sitä, mitä minä vihaan, teen minä. 16. Mutta jos minä teen, jota en minä tahdo, niin minä suostun lakiin, että se on hyvä.
17. Niin en minä sitä enää tee, vaan synti, joka minussa asuu.
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa (se on: minun lihassani) mitään hyvää asu. Sillä tahto minulla on, vaan täyttää hyvää, en minä sitä löydä.
19. Sillä hyvää, jota minä tahdon, en minä tee, vaan pahaa, jota en minä tahdo, teen minä.
20. Mutta jos minä teen, jota en minä tahdo, niin en minä sitä enää tee, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin minä löydän itsessäni lain, joka tahtoo hyvää tehdä, että minussa pahuus riippuu kiinni.
22. Sillä minulla on halu Jumalan lakiin, sisällisen ihmisen puolesta;
23. Mutta minä näen toisen lain minun jäsenissäni, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja ottaa minun vangiksi synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen: kuka päästää minun tästä kuoleman ruumiista?
25. Minä kiitän Jumalaa Jesuksen Kristuksen meidän Herramme kautta. Niin minä itse palvelen nyt mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia." (Room.7:15-25)
"40. Ja ovat taivaalliset ruumiit ja maalliset ruumiit; mutta toinen kirkkaus on taivaallisilla ja toinen maallisilla.
41. Toinen kirkkaus on auringolla ja toinen kirkkaus kuulla, ja toinen kirkkaus tähdillä; sillä yksi tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
42. Niin myös kuolleitten ylösnousemus: se kylvetään turmeluksessa ja nousee ylös turmelematoin,
43. Se kylvetään huonona ja nousee ylös kunniassa, se kylvetään heikkoudessa ja nousee ylös väkevyydessä,
44. Se kylvetään luonnollinen ruumis ja nousee hengellinen ruumis. Meillä on luonnollinen ruumis, on myös hengellinen ruumis.
45. Niinkuin myös kirjoitettu on: ensimäinen ihminen Adam on tehty eläväksi sieluksi, ja viimeinen Adam eläväksi tekeväiseksi hengeksi.
46. Mutta hengellinen ei ole ensimäinen, vaan luonnollinen, senjälkeen hengellinen.
47. Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta.
48. Minkäkaltainen maallinen on, senkaltaiset ovat myös maalliset, ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaiset ovat myös taivaalliset.
49. Ja niinkuin me olemme kantaneet maallisen kuvaa, niin pitää myös meidän kantaman taivaallisen kuvaa.
50. Mutta minä sanon, rakkaat veljet, ei liha ja veri taida Jumalan valtakuntaa periä, ja ei turmeltu pidä turmelematointa perimän." (1.Kor.15:40-50)
"Valvokaat ja rukoilkaat, ettette kiusaukseen lankeaisi. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko." (Matt.26:41)- sallittua
vihjailla toisen olevan paholainen? Voisiko sheriffi vastata tähän?
- O.M
sallittua kirjoitti:
vihjailla toisen olevan paholainen? Voisiko sheriffi vastata tähän?
Minua vain huvitti se 666, kun olen niin monta legendaa asiasta kuullut/lukenut.
- sinä
O.M kirjoitti:
Minua vain huvitti se 666, kun olen niin monta legendaa asiasta kuullut/lukenut.
vihjailit.
O.M kirjoitti:
on, ja oma liha on yksi, ja ensimmäinen, jota vastaan tulee taistella. Jossain kohdassa Raamatussa on niinkin, että Jeesus sanoo Pietarin jotain puhuessa tai kysyessä jotain, että mene pois luotani Perkele. Siis ihmisessä voi vaikuttaa myös paha. Mutta totuus karkoittaa sen pois.
- O.M
sinä kirjoitti:
vihjailit.
Pidätkö minua taikauskoisena? ;-)
- huuhaa
sinä kirjoitti:
vihjailit.
..taitaa luku 666 olla paljon konkreettisempi asia kuin nimimerkille O.M.
Tiedätkö, että luku 666 ei raamatun mukaan todellakaan viittaa paholaiseen. :) - JanHus
Myös minä olen huolestunut jonkin verran Reinhardin mielipiteistä. En oikein tiedä mitä sanoisi....
- minä
Te kaksi olette vielä vähemmän oikeita uskovaisia kuin hän, jota nokitte. Elävässä uskossa olevat eivät käyttäydy kuten te.
- Bongari
minä kirjoitti:
Te kaksi olette vielä vähemmän oikeita uskovaisia kuin hän, jota nokitte. Elävässä uskossa olevat eivät käyttäydy kuten te.
korppikotkia.
- mukaan viittaa?
huuhaa kirjoitti:
Tiedätkö, että luku 666 ei raamatun mukaan todellakaan viittaa paholaiseen. :)Johanneksen ilmestys 13
"18 Tässä on viisaus. Jolla on ymmärrys, laskekaan pedon luvun; sillä se on ihmisen luku, ja hänen lukunsa on kuusisataa kuusikymmentä ja kuusi. "
Mitä tuo yllämainittu jae raamatusta tarkoittaa? - miuku mauku
huuhaa kirjoitti:
Tiedätkö, että luku 666 ei raamatun mukaan todellakaan viittaa paholaiseen. :)Olen joskus kuullut erään usk.liikkeen. mainitsevan että luku 666 on pedon eli paavin luku
eli joku figarius fili,,ööö en muistakkaan mikä se viimeinen oli mutta paavi on peto ja langennut protenstanttisuus on pedon kuva.(heidän oppinsa mukaan) ja se yhteisö on adventistit.En tiedä nyky oppia koska hekin "harrastavat" nykyään ekumeniaa paavin kirkon kanssa,eli yhteisiä ristikulkueita. Niin se muuttuu maailma...
Vielä vähän siitä "pedon kuvasta" se tarkoittaa heidän mielestään että Luterilaiset ja kaikki muut "langenneet protenstantit" - reinhard
En ole feikki ja olen oikeasti vl.
Olen tosin sanonut, etten ole mikään esimerkillinen vl.
Myönnän olevani huono uskovainen ja koskaan en ole tekeytynytkään miksikään hyväksi uskovaiseksi.
Jos minulle olisi kaikki uskonasiat selvää pässinlihaa, niin eikai mun tarvis täällä kirjoitellakkaa.
Paljon on asioita valjennut saadessa vaihtaa ajatuksia muiden kanssa.
Ja epäilyksiä, niitähän rittää.
Tupakasta uskallan olla eri mieltä, eli että se on sopimatonta uskovaiselle.
Ehkäsyn jättäsin jokaisen omaksi omantunnon ja henk.koht.asiaksi.
Iänkaikkinen kadotus voidaan tulkita monin eri tavoin.
Biblian kieli on liian vanhaa.
Esim. biblia sanoo:"Tänä pänä", vaikka tämän päivän kieli sanoo:"Tänä päivänä !"
Minusta pitäisi alkaa hieromaan sovintoa rauhansanalaisten ja kaikkien entisten lestadiolaisten kanssa.
Jumalan terve ja rauhaa tuntuvat jotenkin turhalta.
Esim. sana siunausta voisi olla hyvä tai pelkkää tervettä ja rauhaa ilman turhaa Jumalan nimen käyttöä.
Kiitos tyhjentävästä kerronnastasi.
Tämä palsta on ollut käytössä kohta puolitoista vuotta ja keskustelua lestadiolaisuudesta riittää.
Yhteisymmärrykseen ei olla silti alkuunkaan päästy.
Niin vaikeaa on ymmärtää muiden uskosta osattomien vanhoillislestadiolaisuutta.
Itsekkään en ymmärrä, vasikka tunnustan tätä uskoa.
Sen ymmärrän, että raamattua voidaan tulkita monella tapaa.
En halua julistautua miksikään ainoan oikean uskonnon kannattajaksi. Olen vaan syntynyt ja elänyt tässä uskossa, enkä osaa vaihtaa sitä johonkin muuhun.
Paljon olen kyllä tutkinut muitakin uskontoja. - reinhard
mukaan viittaa? kirjoitti:
Johanneksen ilmestys 13
"18 Tässä on viisaus. Jolla on ymmärrys, laskekaan pedon luvun; sillä se on ihmisen luku, ja hänen lukunsa on kuusisataa kuusikymmentä ja kuusi. "
Mitä tuo yllämainittu jae raamatusta tarkoittaa?Pedon luku 666
Kuuluisa luku 666 lienee Raamatun eniten spekuloitu luku, onhan se edustaessaan jotain oletetusti saatanallista kelvannut hyväksi lyömäkirveeksi taisteluissa kulloisenkin ainoan ja oikean taivaaseen vievän opin puolesta. Niinpä luterilaiset ovat löytäneet luvusta paavin ja paavilliset tietysti Lutherin, maltillisemmat vannovat keisari Neron ja monet keisari Diocletianuksen nimeen. Kun luku 666 tulee kolmesta gematrian kielestä tietysti lukemattomin yhdistelmin, on spekulaatioille tilaa. Loogisimman ratkaisun lienee esittänyt astro-argeologi John Michell , mutta ennen kuin menemme hänen nerokkaaseen ratkaisuunsa katsokaamme hieman 666´n aritmeettisia ominaisuuksia, joihin välillisesti sisältyy yhdessä muodossaan myös tuo Osmo Pekosen kaipaama raamatullinen Pii.
Luku 666 on ensinnäkin kolmioluku 36
Se on 8:n 1. taikaluvun summa:
1 5 15 34 65 111 175 260 = 666
(Edellinen toteutuu kaavasta n3 n/ 2=m)
Taikaneliö 6:n(6x111) sivujen summa on 666
6 6 6=18
18 x 3 7 = 666
6x6x6=216
Muitakin mielenkiintoisia ominaisuuksia on, mutta tarkoituksiimme riittää hyvin edelliset. Luvun raamatullisen tarkoituksen selvittämiseksi tarvitsemme kuitenkin myös sen ne sekä piilotekstiset, että avoimet ja raamatulliset esiintymät, jotka selvästikään eivät nouse sattumasta.
Piilotekstisiä gemarisia 666´n tuottavia sanoja ja sanontoja on ensinnäkin Vt:ssä 72, joista useimmat ovat toistuvia sanoja kuten sana hyöty nvrty, rv ct vrct . Kaikkien 72:n esiintymän kokonaisumma on 47952 eli 222 x 3 x 72! Kun esiintymisiin liittyy lähes aina sanat valo tai aurinko, on selvää, että myös luku 72 palvelee astronomisia laskelmia ja 72 onkin vuosimäärä, jonka prekessio tarvitsee liikahtaakseen taivaalla yhden asteen.
Ja vielä 666´n merkityksiä ovat sanat taikakeino, lumous, taikavoima ja edelleen demooni, riisuutua, itkeä, myydä ja nuora.
Myös verbistä myydä esiintyy muoto, joka on 666. Myös paha ja paholaiset tuottavat saman lukuarvon. Nimen Hiram yhteydessä muoto kolmeksi vuodeksi antaa arvon 666: svlsl , Myös verbi aiheuttaa, olla syynä jhkn antaa arvon 666. Jobin kirjan verbi kätkeä, salata, peittää muodossa rtsy on myös 666. Luonnonvoimien yhteydessä verbi vapista on 666 ja esiintymän välittömässä kontekstissa puhutaan taas auringosta. Sanonta Sinun luillesi on 666.
Mielenkiintoisesti verbi nähdä havaita on myös 666 kuten verbi hajoittaakin suffiksin kanssa ja substantiivipluraali nuo joet . Sana korkea paikkasi on 666. Edelleen verbistä itkeä saadaan 666, myös hifil muoto sanasta nähdä eli näyttää on mukana.
Erikoisuutena muoto Ja Sumerista rinys mv on 666.
xxx
Avoimesti luku 666 esiintyy niin Vanhassa kuin Uudessa testamentissakin vain yhden kerran; Ut.n pedon luku on siis Ilmestyskirjan 13. luvun jakeessa 18 ja Vt:ssa luku 666 ilmoittaa I Kuningasten kirjassa (1o/14) talentteina sen kullan painon, mikä kuningas Salomolle tuotiin yhden aurinkovuoden aikana.
Sen kultamäärän paino, jonka Salomo vuosittain sai, oli kuusisataakuusikymmentäkuusi talenttia.
Kuningas käytti valtaosan kullasta tämän päivän tyyliin - sotilasmenoihin ja mitä jäi hän käytti ei köyhien hyväksi vaan valtaistuimensa ja linnansa koristeluihin.:
Kuningas teetti myös suuren norsunluisen valtaistuimen, joka päällystettiin puhtaalla kullalla. Valtaistuimessa oli kuusi porrasta ja sen selustassa oli häränpää. Istuimessa oli käsinojat ja kummankin käsinojan vieressä seisoi leijona. Myös jokaisen portaan kummallakin puolella oli leijona 12 kaikkiaan (Ibid 10/18)
Selvempää aurinkoallegoriaa saa Raamatusta hakea. Kun nimi Salomo viittaa aurinkoon
( xm ls = Sol mach: Suuri aurinko ), on kertomus ilmiselvä metafora auringosta härän merkissä. Härällä on hepreassa kaksi vastinetta aleph pla ja torin yrvt ( nuori uhrattava härkä ), edellisen lukuarvo 111 ja jälkimmäisen 666, joka luettuna 6 x 6 x 6 on 216 ja kun sana leijona hyra saa juuri lukuarvon 216 ja leijonia on 12 kuudella portaalla, viittaa kertomus ilmiselvästi myös puoleen ja täyteen aurinkoprekessioon, joka on 6 tai 12 x 2160 eli 12960 tai 25920 vuotta!
Näin on myös ymmärrettävää, että luku 666 saa hepreassa myös sanavastineen Sorat trvc , joka tarkoittaa aurinkovoimaa.
Palattakoon hetkeksi vielä tarkastelemaan parjattua lukua 666, jonka petomaisuutta vanhatestamentillisista aritmeettisista sisällöistä on vaikea havaita, mutta joka Uudessa testamentissa - piilomerkitystensä kautta varsinkin - muuttuu lähes enkeliksi.
Luku 666 esiintyy uuden testamentin kreikkalaisessa gematriassa ensinnäkin sanassa qhrion , joka merkitsee peto, siis pedon luku on kreikan peto sanan lukuarvo! Tämä sana esiintyy Ut: ssa 37 kertaa ja 37 x 18 (6 6 6) = 666. Sitten arvon saavat ainakin sanat traditio paradosij , Jumalan viha orgh qeou , me hukumme apollumeqa hajallaan diasporas ja vielä sanonta alfa ja w (1332:2), sana kylki pleuran ja Kristusmonogrammi cxj . Luku 37 on huomionarvoinen monestakin syystä, tässä yhteydessä mainittakoon kuitenkin vain, että Jeesuksen varhaisimman typoksen Kainin veljen Aabelin heprealaisen nimen lbh kolmen kirjaimen summa on 37 ja että se sisältyy lukuun 666 siis kahdeksantoista kertaa, ja että sellaisen suorakulmaisen kolmion, jonka toinen terävä kulma on 53 astetta, toinen kulma on tällöin 37 astetta. Jos tällaisen kolmion kylki on 888 eli 24 x 37, niin toinen kylki on 1184 ja hypotenuusa 1480. Nämä luvut 888 ja 1480 vastaavat nimiä Jeesus Kristus!
Erityisen kiinnostavia 666 yllämainittuja arvoja ovat tietysti Kristukseen liittyvät sanat kylki, hänen alkukirjaimensa ja sanonta alfa ja omega . Mielenkiintoa lisännee, että perimätiedon mukaan Longinus työnsi lävistävän keihään Jeesuksen kylkeen ja Jeesus kutsui itseään alfaksi ja omegaksi ja että luvun 666 avoimen esiintymän Joh. Ilm. 13.18 (!) ja päättyy lauseeseen
Ja se luku on 666 - JanHus
reinhard kirjoitti:
Myönnän olevani huono uskovainen ja koskaan en ole tekeytynytkään miksikään hyväksi uskovaiseksi.
Jos minulle olisi kaikki uskonasiat selvää pässinlihaa, niin eikai mun tarvis täällä kirjoitellakkaa.
Esim. biblia sanoo:"Tänä pänä", vaikka tämän päivän kieli sanoo:"Tänä päivänä !"
Minusta pitäisi alkaa hieromaan sovintoa rauhansanalaisten ja kaikkien entisten lestadiolaisten kanssa.
Esim. sana siunausta voisi olla hyvä tai pelkkää tervettä ja rauhaa ilman turhaa Jumalan nimen käyttöä.
Tämä palsta on ollut käytössä kohta puolitoista vuotta ja keskustelua lestadiolaisuudesta riittää.
En halua julistautua miksikään ainoan oikean uskonnon kannattajaksi. Olen vaan syntynyt ja elänyt tässä uskossa, enkä osaa vaihtaa sitä johonkin muuhun.
Paljon olen kyllä tutkinut muitakin uskontoja.No niin nyt se sitten selvisikin mitä miehiä sitä ollaan. Toivon sinulle Reinhard "kuulevaa korvaa ja kätkevää sydäntä" seuroisa kun käyt.
Olet ottanut melko isoja askelia kun olet lähtenyt esim. lapsiasian kanssa omalle tiellesi.
Minusta tuntuu siltä, että palstalla on eräs toinenkin jonka käsitykset poikkeavat Jumalan valtakunnan talostelusta. - reinhard
No nyt niitä hakuja löytyy jo enemmän, kuin 666. Oli sattumaa, että joku tarkisti sen määrän juuri tuona mystisenä hetkenä. Joskushan tuo luku tulee eteen mitä moninaisimmissa laskelmissa.
- äiti
JanHus kirjoitti:
Myös minä olen huolestunut jonkin verran Reinhardin mielipiteistä. En oikein tiedä mitä sanoisi....
... huumorin varjolla hän pilkkaa vl-uskoa, heittäytyy muka ymmärtämättömäksi, tekee elävää kristillisyyttä naurettavaksi
saman hengen hörpänneitä löytyy puolustajaksi
tuntuu niin ikävältä, ettei löydä sanoja sitä kertomaan - isäpappa
äiti kirjoitti:
... huumorin varjolla hän pilkkaa vl-uskoa, heittäytyy muka ymmärtämättömäksi, tekee elävää kristillisyyttä naurettavaksi
saman hengen hörpänneitä löytyy puolustajaksi
tuntuu niin ikävältä, ettei löydä sanoja sitä kertomaanettä joku uskaltaa käyttää omia aivoja ja pohtia asioita sekä kirjoittaa pohdintojaan tänne = reinhard.
toki hyeenat ovat heti kimpussa. - olen äiti
isäpappa kirjoitti:
että joku uskaltaa käyttää omia aivoja ja pohtia asioita sekä kirjoittaa pohdintojaan tänne = reinhard.
toki hyeenat ovat heti kimpussa.ja suren myös sinun kirjoitustasi
- piikanen
reinhard kirjoitti:
No nyt niitä hakuja löytyy jo enemmän, kuin 666. Oli sattumaa, että joku tarkisti sen määrän juuri tuona mystisenä hetkenä. Joskushan tuo luku tulee eteen mitä moninaisimmissa laskelmissa.
Ei kannattaisi tällä palstalla ruotimaan kenenkään omantunnon asioista,tämä palstahan on oiva osoitus siitä että oppikysymykset eivät olekaan niin selviä kuin luulisi.
Ennen tämän palstan olemassa oloa niitä ruodittiin paljon seurakunta illoissa kaikki eivät varmasti uskalla siellä näkemyksiään tuoda julki. - vanha vaimo
reinhard kirjoitti:
Paljon olen kyllä tutkinut muitakin uskontoja.Kiva lukea sinun tekstejäsi. Todella ajattelet syvällisesti asioita etkä toista saarnatuolista kuultua täytenä totena. Sinä kirjoitat oikein ja raamatullisesti.
Minäkin kannatan vl:ien ja rauhansanalaisuuden ja monien muittenkin lestadiolaisryhmien yhdistämistä, mutta meidän yhteisetkään voimamme eivät taida riittää.
Toivottavasti sinun vl-parjaajasi eivät saa tästä tuulta purjeisiinsa: olen nimittäin kanssasi samaa mieltä niistä asioista, joita ylläolevassa kirjoituksessasi esitit;) - eräs vl
minä kirjoitti:
O.M, JanHus, vl-kaveri ja Larssi, olette selviä feikkejä. Tai sitten kerrassaan väärässä hengessä. Tulee tosi paha olo teidän omahyväisiä ja kovia kirjoituksianne lukiessa. Noin rakkaudettomia, tylyjä ja itserakkaita ihmisiä ei tapaa Rauhanyhdistyksellä.
Tai ainakin tosi harvoin ja sen muistaa pitkään.
muistakaa täällä toisille tuomioita jaellessanne, teidänkin sielunne viimeisenä päivänä tutkitaan Suuren Tuomarin edessä. - mielestäni
eräs vl kirjoitti:
O.M, JanHus, vl-kaveri ja Larssi, olette selviä feikkejä. Tai sitten kerrassaan väärässä hengessä. Tulee tosi paha olo teidän omahyväisiä ja kovia kirjoituksianne lukiessa. Noin rakkaudettomia, tylyjä ja itserakkaita ihmisiä ei tapaa Rauhanyhdistyksellä.
Tai ainakin tosi harvoin ja sen muistaa pitkään.
muistakaa täällä toisille tuomioita jaellessanne, teidänkin sielunne viimeisenä päivänä tutkitaan Suuren Tuomarin edessä.joukkoon ja hän on nimimerkki vl-kaveri.
- Aamenen sanoja
mielestäni kirjoitti:
joukkoon ja hän on nimimerkki vl-kaveri.
Olet oikeassa.
- O.M
reinhard kirjoitti:
Pedon luku 666
Kuuluisa luku 666 lienee Raamatun eniten spekuloitu luku, onhan se edustaessaan jotain oletetusti saatanallista kelvannut hyväksi lyömäkirveeksi taisteluissa kulloisenkin ainoan ja oikean taivaaseen vievän opin puolesta. Niinpä luterilaiset ovat löytäneet luvusta paavin ja paavilliset tietysti Lutherin, maltillisemmat vannovat keisari Neron ja monet keisari Diocletianuksen nimeen. Kun luku 666 tulee kolmesta gematrian kielestä tietysti lukemattomin yhdistelmin, on spekulaatioille tilaa. Loogisimman ratkaisun lienee esittänyt astro-argeologi John Michell , mutta ennen kuin menemme hänen nerokkaaseen ratkaisuunsa katsokaamme hieman 666´n aritmeettisia ominaisuuksia, joihin välillisesti sisältyy yhdessä muodossaan myös tuo Osmo Pekosen kaipaama raamatullinen Pii.
6 6 6=18
18 x 3 7 = 666
6x6x6=216
Muitakin mielenkiintoisia ominaisuuksia on, mutta tarkoituksiimme riittää hyvin edelliset. Luvun raamatullisen tarkoituksen selvittämiseksi tarvitsemme kuitenkin myös sen ne sekä piilotekstiset, että avoimet ja raamatulliset esiintymät, jotka selvästikään eivät nouse sattumasta.
Piilotekstisiä gemarisia 666´n tuottavia sanoja ja sanontoja on ensinnäkin Vt:ssä 72, joista useimmat ovat toistuvia sanoja kuten sana hyöty nvrty, rv ct vrct . Kaikkien 72:n esiintymän kokonaisumma on 47952 eli 222 x 3 x 72! Kun esiintymisiin liittyy lähes aina sanat valo tai aurinko, on selvää, että myös luku 72 palvelee astronomisia laskelmia ja 72 onkin vuosimäärä, jonka prekessio tarvitsee liikahtaakseen taivaalla yhden asteen.
Ja vielä 666´n merkityksiä ovat sanat taikakeino, lumous, taikavoima ja edelleen demooni, riisuutua, itkeä, myydä ja nuora.
Myös verbistä myydä esiintyy muoto, joka on 666. Myös paha ja paholaiset tuottavat saman lukuarvon. Nimen Hiram yhteydessä muoto kolmeksi vuodeksi antaa arvon 666: svlsl , Myös verbi aiheuttaa, olla syynä jhkn antaa arvon 666. Jobin kirjan verbi kätkeä, salata, peittää muodossa rtsy on myös 666. Luonnonvoimien yhteydessä verbi vapista on 666 ja esiintymän välittömässä kontekstissa puhutaan taas auringosta. Sanonta Sinun luillesi on 666.
Mielenkiintoisesti verbi nähdä havaita on myös 666 kuten verbi hajoittaakin suffiksin kanssa ja substantiivipluraali nuo joet . Sana korkea paikkasi on 666. Edelleen verbistä itkeä saadaan 666, myös hifil muoto sanasta nähdä eli näyttää on mukana.
xxx
Avoimesti luku 666 esiintyy niin Vanhassa kuin Uudessa testamentissakin vain yhden kerran; Ut.n pedon luku on siis Ilmestyskirjan 13. luvun jakeessa 18 ja Vt:ssa luku 666 ilmoittaa I Kuningasten kirjassa (1o/14) talentteina sen kullan painon, mikä kuningas Salomolle tuotiin yhden aurinkovuoden aikana.
Sen kultamäärän paino, jonka Salomo vuosittain sai, oli kuusisataakuusikymmentäkuusi talenttia.
Kuningas käytti valtaosan kullasta tämän päivän tyyliin - sotilasmenoihin ja mitä jäi hän käytti ei köyhien hyväksi vaan valtaistuimensa ja linnansa koristeluihin.:
Kuningas teetti myös suuren norsunluisen valtaistuimen, joka päällystettiin puhtaalla kullalla. Valtaistuimessa oli kuusi porrasta ja sen selustassa oli häränpää. Istuimessa oli käsinojat ja kummankin käsinojan vieressä seisoi leijona. Myös jokaisen portaan kummallakin puolella oli leijona 12 kaikkiaan (Ibid 10/18)
Selvempää aurinkoallegoriaa saa Raamatusta hakea. Kun nimi Salomo viittaa aurinkoon
( xm ls = Sol mach: Suuri aurinko ), on kertomus ilmiselvä metafora auringosta härän merkissä. Härällä on hepreassa kaksi vastinetta aleph pla ja torin yrvt ( nuori uhrattava härkä ), edellisen lukuarvo 111 ja jälkimmäisen 666, joka luettuna 6 x 6 x 6 on 216 ja kun sana leijona hyra saa juuri lukuarvon 216 ja leijonia on 12 kuudella portaalla, viittaa kertomus ilmiselvästi myös puoleen ja täyteen aurinkoprekessioon, joka on 6 tai 12 x 2160 eli 12960 tai 25920 vuotta!
Näin on myös ymmärrettävää, että luku 666 saa hepreassa myös sanavastineen Sorat trvc , joka tarkoittaa aurinkovoimaa.
Palattakoon hetkeksi vielä tarkastelemaan parjattua lukua 666, jonka petomaisuutta vanhatestamentillisista aritmeettisista sisällöistä on vaikea havaita, mutta joka Uudessa testamentissa - piilomerkitystensä kautta varsinkin - muuttuu lähes enkeliksi.
Luku 666 esiintyy uuden testamentin kreikkalaisessa gematriassa ensinnäkin sanassa qhrion , joka merkitsee peto, siis pedon luku on kreikan peto sanan lukuarvo! Tämä sana esiintyy Ut: ssa 37 kertaa ja 37 x 18 (6 6 6) = 666. Sitten arvon saavat ainakin sanat traditio paradosij , Jumalan viha orgh qeou , me hukumme apollumeqa hajallaan diasporas ja vielä sanonta alfa ja w (1332:2), sana kylki pleuran ja Kristusmonogrammi cxj . Luku 37 on huomionarvoinen monestakin syystä, tässä yhteydessä mainittakoon kuitenkin vain, että Jeesuksen varhaisimman typoksen Kainin veljen Aabelin heprealaisen nimen lbh kolmen kirjaimen summa on 37 ja että se sisältyy lukuun 666 siis kahdeksantoista kertaa, ja että sellaisen suorakulmaisen kolmion, jonka toinen terävä kulma on 53 astetta, toinen kulma on tällöin 37 astetta. Jos tällaisen kolmion kylki on 888 eli 24 x 37, niin toinen kylki on 1184 ja hypotenuusa 1480. Nämä luvut 888 ja 1480 vastaavat nimiä Jeesus Kristus!
Erityisen kiinnostavia 666 yllämainittuja arvoja ovat tietysti Kristukseen liittyvät sanat kylki, hänen alkukirjaimensa ja sanonta alfa ja omega . Mielenkiintoa lisännee, että perimätiedon mukaan Longinus työnsi lävistävän keihään Jeesuksen kylkeen ja Jeesus kutsui itseään alfaksi ja omegaksi ja että luvun 666 avoimen esiintymän Joh. Ilm. 13.18 (!) ja päättyy lauseeseen
Ja se luku on 666Minä näen vain lukuja hyppivän sieltä ja täältä tuollaisia tekstejä lukiessani enkä jaksa perehtyä tarkemmin huuhaana pitämiini aiheisiin. Olen kuutamolla noita lukiessani.
Hieno juttu, ettet sinäkään ottanut vakavasti sitä kuuskuuskuutosta. En olisi uskonut, että noin taikauskoisia ihmisiä on todella olemassa. Oppia ikä kaikki. Tai sitten viestissäni suututti joku muu asia ja 666 oli se, millä siitä yritettiin vääntää epäasiallinen. - O.M
mielestäni kirjoitti:
joukkoon ja hän on nimimerkki vl-kaveri.
Ihailen hänen taitoaan ilmaista asiat oikein sillä tavalla, ettei se ärsytä kaikkia epäuskoisia (osaa tosin ärsyttää jo se, että joku ylipäätään on vl). Johannes oli rakkauden apostoli, ehkä vl-kaveri on tämän päivän Johannes. Jo apostoleissa oli monenlaisia tyyppiä ja erilaisia ihmisiä tarvittiin lahjoineen ja puutteineen julistamaan evankeliumia.
- O.M
reinhard kirjoitti:
Paljon olen kyllä tutkinut muitakin uskontoja.Voin uskoa, että olet oikeasti vl, mutta pidän myös edelleen mahdollisena sitä, että olet oikeasti feikki. Nuo sinun kyseenalaistamasi asiat ovat juuri niitä, joita muiden ryhmien ekumeeniset ihmiset vanhoillislestadiolaisuudessa "kyseenalaistavat" (=listaavat asioita, joista ovat eri mieltä meikäläisten kanssa.) Täällä feikataan jatkuvasti.
"Niin vaikeaa on ymmärtää muiden uskosta osattomien vanhoillislestadiolaisuutta.
Itsekkään en ymmärrä, vasikka tunnustan tätä uskoa."
Ymmärrän motiiveja kuulua vl-liikkeeseen. Liikkeen tarjoama sosiaalinen verkosto ei liene niistä vähäisin. Kysyin onko oikein tekeytyä joksikin, mitä ei ole, koska pohdiskelin itse tätä asiaa ollessani mätä kala. Jos olisin jättänyt liikkeen kokonaan maailmanrakkauden tähden, olisi paluu Jumalan valtakuntaan saattanut olla vaikeampaa. Ehkä on hyvä, että käyt sanan kuulossa. Mielestäni sinun ei kuitenkaan pitäisi opettaa näkemyksiäsi uskovaisille. Muistathan, että joka pahentaa yhdenkään jne. - asiaa
O.M kirjoitti:
Voin uskoa, että olet oikeasti vl, mutta pidän myös edelleen mahdollisena sitä, että olet oikeasti feikki. Nuo sinun kyseenalaistamasi asiat ovat juuri niitä, joita muiden ryhmien ekumeeniset ihmiset vanhoillislestadiolaisuudessa "kyseenalaistavat" (=listaavat asioita, joista ovat eri mieltä meikäläisten kanssa.) Täällä feikataan jatkuvasti.
"Niin vaikeaa on ymmärtää muiden uskosta osattomien vanhoillislestadiolaisuutta.
Ymmärrän motiiveja kuulua vl-liikkeeseen. Liikkeen tarjoama sosiaalinen verkosto ei liene niistä vähäisin. Kysyin onko oikein tekeytyä joksikin, mitä ei ole, koska pohdiskelin itse tätä asiaa ollessani mätä kala. Jos olisin jättänyt liikkeen kokonaan maailmanrakkauden tähden, olisi paluu Jumalan valtakuntaan saattanut olla vaikeampaa. Ehkä on hyvä, että käyt sanan kuulossa. Mielestäni sinun ei kuitenkaan pitäisi opettaa näkemyksiäsi uskovaisille. Muistathan, että joka pahentaa yhdenkään jne.Mikä ihmeellinen tarve sinulla on täällä heittää noita feikki-epäilyjä toisten uskovaisten kirjoitusten ylle? Löytyisikö syy sitenkin siitä, että oletkin itse sellainen.
Itseasiassa, kun olen kirjoituksiasi täältä lukenut, niin vähäisetkin rippeet vl-joukkoon takaisin tulemisesta karisevat. En halua kaltaistesi ihmisten joukkoon, vaikka tiedän että kuuluut vähemmistöön noiden äärilinjan mielipiteidesi kanssa. Yksi mätä omena pilaa koko sadon, sanotaan. Ehkä se tässä yhteydessä pitää paikkansa. - O.M
asiaa kirjoitti:
Mikä ihmeellinen tarve sinulla on täällä heittää noita feikki-epäilyjä toisten uskovaisten kirjoitusten ylle? Löytyisikö syy sitenkin siitä, että oletkin itse sellainen.
Itseasiassa, kun olen kirjoituksiasi täältä lukenut, niin vähäisetkin rippeet vl-joukkoon takaisin tulemisesta karisevat. En halua kaltaistesi ihmisten joukkoon, vaikka tiedän että kuuluut vähemmistöön noiden äärilinjan mielipiteidesi kanssa. Yksi mätä omena pilaa koko sadon, sanotaan. Ehkä se tässä yhteydessä pitää paikkansa."Mikä ihmeellinen tarve sinulla on täällä heittää noita feikki-epäilyjä toisten uskovaisten kirjoitusten ylle? "
Opissa, elämässä, kärsimyksessä...
Mitä tarkoitat äärilinjalla? - Melperi
O.M kirjoitti:
Ihailen hänen taitoaan ilmaista asiat oikein sillä tavalla, ettei se ärsytä kaikkia epäuskoisia (osaa tosin ärsyttää jo se, että joku ylipäätään on vl). Johannes oli rakkauden apostoli, ehkä vl-kaveri on tämän päivän Johannes. Jo apostoleissa oli monenlaisia tyyppiä ja erilaisia ihmisiä tarvittiin lahjoineen ja puutteineen julistamaan evankeliumia.
nimität kaikkia muita uskovaisia kuin vanhoillislestadiolaisia "epäuskoisiksi". Sinä TÖRKIMYS epäilet feikeiksi niitä vanhoillislestadiolaisia, jotka uskaltavat ajatella omilla aivoillaan ja kyseenalaistavat sinun ja vl-herätysliikkeen opettamat Raamatun vastaiset
HARHAOPIT.
Häpeä! - huuhaa
O.M kirjoitti:
Minä näen vain lukuja hyppivän sieltä ja täältä tuollaisia tekstejä lukiessani enkä jaksa perehtyä tarkemmin huuhaana pitämiini aiheisiin. Olen kuutamolla noita lukiessani.
Hieno juttu, ettet sinäkään ottanut vakavasti sitä kuuskuuskuutosta. En olisi uskonut, että noin taikauskoisia ihmisiä on todella olemassa. Oppia ikä kaikki. Tai sitten viestissäni suututti joku muu asia ja 666 oli se, millä siitä yritettiin vääntää epäasiallinen.Ilmestyskirjalla on suuri merkitys. Sen kuvauksista kehitellään mitä ihmeellisimpä teorioita, salaliittoja ja tulkintoja. Myös luku 666 voi olla "mustan sädekehän" ympäröimä, ikään kuin se itsessään olisi jotenkin erityinen luku.
- O.M
huuhaa kirjoitti:
Ilmestyskirjalla on suuri merkitys. Sen kuvauksista kehitellään mitä ihmeellisimpä teorioita, salaliittoja ja tulkintoja. Myös luku 666 voi olla "mustan sädekehän" ympäröimä, ikään kuin se itsessään olisi jotenkin erityinen luku.
...numerojuttujen lisäksi myös väitetyt armolahjat (kielillä puhuminen, profetoiminen, ihmeparantaminen). Ehkä älähtäjä kuuluu heihin.
- eräs vl
O.M kirjoitti:
Voin uskoa, että olet oikeasti vl, mutta pidän myös edelleen mahdollisena sitä, että olet oikeasti feikki. Nuo sinun kyseenalaistamasi asiat ovat juuri niitä, joita muiden ryhmien ekumeeniset ihmiset vanhoillislestadiolaisuudessa "kyseenalaistavat" (=listaavat asioita, joista ovat eri mieltä meikäläisten kanssa.) Täällä feikataan jatkuvasti.
Ymmärrän motiiveja kuulua vl-liikkeeseen. Liikkeen tarjoama sosiaalinen verkosto ei liene niistä vähäisin. Kysyin onko oikein tekeytyä joksikin, mitä ei ole, koska pohdiskelin itse tätä asiaa ollessani mätä kala. Jos olisin jättänyt liikkeen kokonaan maailmanrakkauden tähden, olisi paluu Jumalan valtakuntaan saattanut olla vaikeampaa. Ehkä on hyvä, että käyt sanan kuulossa. Mielestäni sinun ei kuitenkaan pitäisi opettaa näkemyksiäsi uskovaisille. Muistathan, että joka pahentaa yhdenkään jne.Koskeeko sinua itseäsi tuo "yhdenkään pahentaminen"?
Vai oletko kaikessa mitä sanot niin täydellä itsevarmuudella oikeassa, että katsot olevasi tällaisten näkökulmien yläpuolella? Annat vain toisille ohjeita, miten uskotaan? - O.M
Melperi kirjoitti:
nimität kaikkia muita uskovaisia kuin vanhoillislestadiolaisia "epäuskoisiksi". Sinä TÖRKIMYS epäilet feikeiksi niitä vanhoillislestadiolaisia, jotka uskaltavat ajatella omilla aivoillaan ja kyseenalaistavat sinun ja vl-herätysliikkeen opettamat Raamatun vastaiset
HARHAOPIT.
Häpeä!...on jotakin, joka naurattaa minua. ;-) Yhdeltä puolen katsoen tuotat siis lähimmäisellesi iloa.
Ekumeenisuus on oman tuntumani mukaan Suomen yleisin uskonnollinen ajattelutapa tällä hetkellä. Sinä nimität ekumeenisen ajattelutavan omaksumista kyseenalaistamiseksi. Minä pidän sitä massan mukana kulkemisena, mikä epäilemättä luo vaikutelman turvallisesta valinnasta. Aika kuitenkin kulkee vääjäämättä eteenpäin ja tuo uudet aatteet tullessaan. Kenties sadan vuoden päästä, jos Jumala suo maailman olla vielä pystyssä, on kristillinen ekumeenisuus jo tehnyt tilaa uusille aatevirtauksille. Kenties ne ovat ajatukseltaan vieläkin kauniimpia.
Meillä kaikilla on lihan puolelta heikkous lähteä kaikentyyppisiin maailman muoti-ilmiöihin mukaan. Omalta puoleltamme emme niitä vastaan jaksaisi seisoa ja harva meistäkään jaksaisi yksin. Olemme maailmassa, muttemme maailmasta. - O.M
eräs vl kirjoitti:
Koskeeko sinua itseäsi tuo "yhdenkään pahentaminen"?
Vai oletko kaikessa mitä sanot niin täydellä itsevarmuudella oikeassa, että katsot olevasi tällaisten näkökulmien yläpuolella? Annat vain toisille ohjeita, miten uskotaan?Kyllä se koskee myös minua. Kun olin väärällä tunnolla, en aluksi juurikaan rohjennut kertoa seurakunnan kannoista poikkeavista näkemyksistäni juuri tämän pahentamisen pelossa. Kaikesta huolimatta Jumala antoi minulle pitkään tervettä harkintakykyä. Ennen pitkää kuitenkin huomasin monissa kommenteissani irvailua Jumalan seurakunnan hyväksi näkemiä asioita kohtaan. Paha mieli niitä muistellessa tulee.
- eräs vl
O.M kirjoitti:
Kyllä se koskee myös minua. Kun olin väärällä tunnolla, en aluksi juurikaan rohjennut kertoa seurakunnan kannoista poikkeavista näkemyksistäni juuri tämän pahentamisen pelossa. Kaikesta huolimatta Jumala antoi minulle pitkään tervettä harkintakykyä. Ennen pitkää kuitenkin huomasin monissa kommenteissani irvailua Jumalan seurakunnan hyväksi näkemiä asioita kohtaan. Paha mieli niitä muistellessa tulee.
Minua vähän lohdutti tuo kommenttisi. Vähän niin kuin oikeampi mieli tuli tekstistä läpi.
Mutta kuten sanottu, olen ollut tosi pahalla mielellä ja ahdistunut lukiessani teidän muutamien kuivia ja kovia kantoja, yksi toisensa perään. En ole sellaisia seuroissa oppinut.
Ja olen huolissani, millainen kuva meistä syntyy ulkopuolisille teidän lausuntojenne takia joita vielä olette niin kärkkäitä joka asiasta antamaan.
Yleensä en edes kirjoita tänne, luen vaan toisten kirjoituksia mutta nyt tuntui tarpeelliselta. Hyvää jatkoa kuitenkin ja muistakaa, että ylpeitten ei ole taivasten valtakunta. - nuoria
olen äiti kirjoitti:
ja suren myös sinun kirjoitustasi
Olen kanssasi samaa mieltä vl-uskoon ei sovi tämän tapainen kielen käyttö. Todella surullista.
reinhard kirjoitti:
Paljon olen kyllä tutkinut muitakin uskontoja.ehkäisystä sanoa niin?
"Ehkäsyn jättäsin jokaisen omaksi omantunnon ja henk.koht.asiaksi. "
Jos ihminen ei luota Jumalaan, niin mitä se on? Onko täydellistä luottoa Jumalaan se, että yrittää puuttua/puuttuu Jumalan luomiseen?- Gregorius
Leenu.n kirjoitti:
ehkäisystä sanoa niin?
Jos ihminen ei luota Jumalaan, niin mitä se on? Onko täydellistä luottoa Jumalaan se, että yrittää puuttua/puuttuu Jumalan luomiseen?Ymmärrän niin, että Jumala antaa kasvun ja meillä on vapaus kylvää tai olla kylvämättä.
Kun keväällä luonto puhkeaa kukkaan ja vaimo alkaa tekemään kukkapenkkejä, nin vaimo kylvää ja luoja antaa kasvun. Ilman kylvöä ei kukkapenkkiin alkaisi kasvaa kukkia ja ilman luojaa se ei kasva, vaikka kylväisikkin.
Kun minä heitän potunsiemenet maahan niin ne kasvaa takuuvarmasti, sillä luoja antaa kasvun niin hyville kuin pahoillekkin..
Ellen halua kylvää niitä pottuja, niin ei luoja minua siihen pakota.
Myöskään ei luoja pakota minua kylvämään vaimooni siemeniä, vaan se on täysin vapaaehtoista.
En silti puutu luojan luomistyöhön, vaikka jättäisin kylvämättä.
Luoja on luomistyönsä jo ajat sitten tehnyt, mutta hänen voimnsa luonnossa on jäänyt elämään.
Ennenvanhaan kerrottiin tarinaa, että kun lapsijoukko alkoi olla turhan iso, muutti isäntä eri huoneeseen nukkumaan, jottei lapsijoukko enää kasvaisi. - ei erilleen!
Gregorius kirjoitti:
Ymmärrän niin, että Jumala antaa kasvun ja meillä on vapaus kylvää tai olla kylvämättä.
Kun keväällä luonto puhkeaa kukkaan ja vaimo alkaa tekemään kukkapenkkejä, nin vaimo kylvää ja luoja antaa kasvun. Ilman kylvöä ei kukkapenkkiin alkaisi kasvaa kukkia ja ilman luojaa se ei kasva, vaikka kylväisikkin.
Kun minä heitän potunsiemenet maahan niin ne kasvaa takuuvarmasti, sillä luoja antaa kasvun niin hyville kuin pahoillekkin..
Ellen halua kylvää niitä pottuja, niin ei luoja minua siihen pakota.
Myöskään ei luoja pakota minua kylvämään vaimooni siemeniä, vaan se on täysin vapaaehtoista.
En silti puutu luojan luomistyöhön, vaikka jättäisin kylvämättä.
Luoja on luomistyönsä jo ajat sitten tehnyt, mutta hänen voimnsa luonnossa on jäänyt elämään.
Ennenvanhaan kerrottiin tarinaa, että kun lapsijoukko alkoi olla turhan iso, muutti isäntä eri huoneeseen nukkumaan, jottei lapsijoukko enää kasvaisi.En halua mennä eri huoneeseen, vaikka lapsia on jo useita, tähän vaiheeseen riittävästi. Silti tykkään nukkua aviopuolisoni kanssa saman peiton alla...
- vl2003
vanha vaimo kirjoitti:
Kiva lukea sinun tekstejäsi. Todella ajattelet syvällisesti asioita etkä toista saarnatuolista kuultua täytenä totena. Sinä kirjoitat oikein ja raamatullisesti.
Minäkin kannatan vl:ien ja rauhansanalaisuuden ja monien muittenkin lestadiolaisryhmien yhdistämistä, mutta meidän yhteisetkään voimamme eivät taida riittää.
Toivottavasti sinun vl-parjaajasi eivät saa tästä tuulta purjeisiinsa: olen nimittäin kanssasi samaa mieltä niistä asioista, joita ylläolevassa kirjoituksessasi esitit;)Silloinko ajattelee syvallisesti, kun ajattelee eri tavalla kuin vl?
Enka nyt kommentoi Reinhardin ajatuksia, vaan sinun. - vanha vaimo
vl2003 kirjoitti:
Silloinko ajattelee syvallisesti, kun ajattelee eri tavalla kuin vl?
Enka nyt kommentoi Reinhardin ajatuksia, vaan sinun.Reinhard on vl ja ajattelee syvällisesti. Mutta hän ajattelee Raamattuun pitäytyen eikä sokeasti uskoen totena sitä, mitä saarnamiehet sanovat, kritisoimatta (mikä muuten on uskovaisen velvollisuus).
Reinhardin erottaa juuri tuo puoli monesta muusta vl:stä. Sinustakinko? - reinhard
vanha vaimo kirjoitti:
Kiva lukea sinun tekstejäsi. Todella ajattelet syvällisesti asioita etkä toista saarnatuolista kuultua täytenä totena. Sinä kirjoitat oikein ja raamatullisesti.
Toivottavasti sinun vl-parjaajasi eivät saa tästä tuulta purjeisiinsa: olen nimittäin kanssasi samaa mieltä niistä asioista, joita ylläolevassa kirjoituksessasi esitit;)Kiitoksen sanat ovat parasta, mitä voi toivoa.
Rauhaahan Jeesus käski rakentaa kaikkien kanssa.
Ei se oikein siltä näytä täällä palstalla.
Itse haluan pysyä väleissä kaikkien palstalaisten kanssa.
Olen ihan oma itseni, en tekeydy miksikään toiseksi, mitä oikeasti olen.
En halua olla sidottu mihinkään sääntöihin, vaan haluan olla aidosti omaa mieltäni ja jos raamatusta löytyy jotain, mikä tukee jotakin, niin siihen haluan uskoa.
Ei pidä olla pässi, jota narussa viedään.
Tämä on vähintään sellainen palsta, jossa voi olla sitä mitä on, eikä tarvi olla muiden mieliksi.
Kiitos vanhalle vaimolle. Me tulemme kyllä täällä toimeen sopuisasti.
Olen pitänyt itseäni vähäuskoisena ja vikaan jotuneena, mutta on ilahduttavaa huomata, ettei se välttämättä niin ole. - adam
Leenu.n kirjoitti:
ehkäisystä sanoa niin?
Jos ihminen ei luota Jumalaan, niin mitä se on? Onko täydellistä luottoa Jumalaan se, että yrittää puuttua/puuttuu Jumalan luomiseen?Kyllä saa ja mielestäni kumia tulee ja pitää käyttää,eipähän tule lisää ei-toivottuja penskoja
kunpa laestatilaisetkin tajuaisivat tämän pikku pienissä päissään. - kaasi
reinhard kirjoitti:
Kiitoksen sanat ovat parasta, mitä voi toivoa.
Rauhaahan Jeesus käski rakentaa kaikkien kanssa.
Ei se oikein siltä näytä täällä palstalla.
Itse haluan pysyä väleissä kaikkien palstalaisten kanssa.
Olen ihan oma itseni, en tekeydy miksikään toiseksi, mitä oikeasti olen.
En halua olla sidottu mihinkään sääntöihin, vaan haluan olla aidosti omaa mieltäni ja jos raamatusta löytyy jotain, mikä tukee jotakin, niin siihen haluan uskoa.
Ei pidä olla pässi, jota narussa viedään.
Tämä on vähintään sellainen palsta, jossa voi olla sitä mitä on, eikä tarvi olla muiden mieliksi.
Kiitos vanhalle vaimolle. Me tulemme kyllä täällä toimeen sopuisasti.
Olen pitänyt itseäni vähäuskoisena ja vikaan jotuneena, mutta on ilahduttavaa huomata, ettei se välttämättä niin ole.räväkkä otsikko, vai mitä?
Olen uskovainen (siis paljonpuhuttu VL)
ja olen todella paljon tekemisissä epä-
uskoisten (ei VL) kanssa. Tulen todella hyvin myös
toimeen heidän kanssaan.
Kuitenkin on niin, että kun puhun jonkin
tuntemattoman ihmisen kanssa (tai luen jotain
kirjoituksia/artikkeleita) minulle selviää
varsin nopeasti henkilön tausta... varsinkin
jos hlö. on samalla tavalla uskomassa.
Pyhähenki tekee seurakunnasta yhtäläisen ja
pyhäin yhteys sitoo uskovaiset mielestäni mukavasti yhteen.
Kun luen reinhardin kirjoituksia olen sitä mieltä
että ajattelet asioita suht syvällisest,
mutta olet silti joutunut väärälle tielle.
lueppa SL. 60 ja erityisesti 5 ja 6 säkeistö.
6. "Vaan siihen älköön sattuko nyt mitään
omastaan. Ja Herra meitä auttakoon elämään
armostaan"
Siinä on varsin paljon "matkaevästä" kaidan
tien kulkijalle...
ps. Jos ja joku ei ymmärrä lainkaan
näitä kirjoituksiani, niin en minä
sitä ihmettele, se vissiin kuuluu
(ikävä kyllä) asiaan..
Tällaista... - murrmeli^
reinhard kirjoitti:
Pedon luku 666
6 6 6=18
18 x 3 7 = 666
6x6x6=216
xxx
Ja se luku on 666kiitti sille joka tona piiiiitkän sepostuksen laitto tänne. teen koulun uskonto tunnille esitelmää luvusta 666, ja tämä oikeasti auttoi. kiits!!!
- Gallup.
tämän ketjun kirjoittajaa sympatiseeraat
a) reinhard
b) O.M
???- sillä
kummastakin löytyy runsaasti Jumalan antamia lahjoja.
Sen kummempi erottelu ei ole meidän tehtävä!
- Tuuliviiri
Reinhard. Vaikutat tosi mukavalta kaverilta. Mutta
mielestäni mietit ja pohdit asioita aivan liikaa. Kyllä ne puheet on jo valmiiksi mietitty ja todettu hyviksi. Ei niitä sovi enää ruotia. Ota puhe vastaan puheena unohda analysointi.- Erehtyväinen ihminen
"Kyllä ne puheet on jo valmiiksi mietitty ja todettu hyviksi. Ei niitä sovi enää ruotia."
ne on miettinyt ja todennut hyviksi? - Gregorius
Mun luonteenpiirteisiin kun kuuluu pohdiskella.
Olen lisäksi kriittinen ja suhtauden uusiin asioihin aluksi epäilevästi.
Analysointi ei tosiaan ole aina hyväksi.
Kotielämässä tutkailen ja analysoin vaimon tekemää ruokaa. Jos löydän siitä huomautettavaa ja tuon sen vieläpä kuulosalle,silloin vaimo suuttuu ja antaa takaisin tosi ilkeästi.
Kaikilla elämän aloilla löytyis korjaamista, niin myös uskovien keskuudessa, jopa saarnoistakin.
Ilmeisesti on niin, ettei saisi valittaa, vaan tyytyä aina kohtaloonsa tai ilmeneviin epäkohtiin.
Koti on ensimäinen yhteiskunnan perussolu, jossa tulee opetella elämään siten, että jotenkuten perhe pysyy koossa tai siellä sen jäsenillä olisi hyvät olot.
Jokapaikassa kuitenkin riidellään ja tapellaan, erotaan. On vaikeaa tulla toimeen keskenään.
Uskonto on aiheuttanut joskus mitä hirveämpiä riitoja. Uskonnon varjolla on tapettu ja tehty vaikka mitä kauheuksia.
Hoitokokouksetkin aikoinaan johtuivat melko pienistä asioista. Ei saanut olla eri mieltä. - minä vaan
Erehtyväinen ihminen kirjoitti:
"Kyllä ne puheet on jo valmiiksi mietitty ja todettu hyviksi. Ei niitä sovi enää ruotia."
ne on miettinyt ja todennut hyviksi?kyllä oikeen inhottaa lukea näitä juttuja kun tuntuu että niin monella on unohtunut koko omatunto.sitä kun jaksaisi vain kuunnella..
- minä vain
puheen mitä olit kuunnellut. Eli tiedän paikkakunnan mistä reinhard on, mutta eipä sitä tarvi kaikkien tietää. Aivan sattumalta satuin lukemaan näitä kommentteja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1642042
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu141952- 1191375
- 981352
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4401212- 65945
- 49861
- 50856
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä221751Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa338724