Ihan daijuu!

Marco ceellä

Skolessa ussanmaikka sano nuttura kireel ett ”Tiede vastaa kysymykseen Miten mutta uskonto kysymykseen Miksi”. No mä aloin kelaa tätä. Mä en oo niinku mikään Dawkinssi tai Valtanoja, mut taviski tajuu jos vähä kelailee ett toi Genesis on ihan himmee stoori.

Siis ekaks tän stoorin mukaan The God niinku chillaili miljardi vuotta tai jotain ja kaikki oli sille ihan OK. Sitten out of the blue se keksi ett ”ei viddu nyt on niin olematonta ett ahistaa!. Pitää tehdä Earth tai jotain!”

Tää on eka miks-kyssäri?

Siis miks se alko tän koko Creation-proggigsen? Oliks Jumaleisson niinku mä joskus ett ekaks tuntuu ett voi himmailla illan himassa koodailemassa netissä mut sit jostain vaan kolahtaa ett ”Ei viddu. Nyt tötsyy tytsyy ja äksönii kehiin!” Ja sit karkaa mopo. Onks tällä Big-J-jäbällä ADHD niinku mullaki?

Sit se niinku teki tän meidän boltsin jollain kani hatusta -stailin magialla. Sit se kelas ett onhan tääki tosi karu mesta ja ett olisi siistii jos olis maata ja merta eikä kaikki samaa vellii. Nii ja olis tosi kiva jos näkis jotain ja se keksi jonkun ”valon” joka vaan ilmesty vähä niinku se maapallo tai kani sieltä sen skotsasta. Ei suulberii eikä edes stendarii mut jostain se valo vaan niinku tuli ett *PIM*. Paitti että välillä se sammutti sen et olis yö. Kun sköne ja galtsit ei riittäny, niin se taiko seuraavaks *ananasakäämä* puita ja ruohoo. No toi ruoho ei ollu huono idea. Se on yleensä munki idea kun kaikki alkaa olla niinku boooooring. Jos hiffaatte.

Ja jossain välissä se keksi et pitäshän tän universumin olla vähän enemmän niinku bling-bling ja duunas auringon ja jotain miljoonii miljardei galaxei ja niihin jokaiseen ihan vidusti tähtiä. Niinku miks? Jos tää meiän The Earth on Isolle Jäbälle niinku se juttu nii miks me ollaan joku käspäsen skeidan miljardisosan roiskasu koko täst universumist? Eihän me edes nähä tätä koko himmelii ilman jotain Valtanojan erikoisavaruuskaukoputkilaitteit?! Ei viddu mitää järkee. Mopo karannu Javelta ihan huolella.

Seuraavaks tuli fogelii haukii apinoi ja kaikkii vidun satiaisin ja muita mökijöi monta miljoonaa ja emmä jaksa enää selittää.

Siis miss oli ne vastaukset siihen ussanopen ”MIKSI” kyssäriin? Ei viddu missää. Ussa ei jelpi tajuumaan et miks eikä se jelpi tajuumaan ett kui. Totaalisen daijuu säätämistä.

62

370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marco ceellä

      Sakab!!!!!!!!!!!!!!!!

      Zalando on Jumala!!!!!!!!!!!!!!!

      suomi24 hujom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Usssss

      Marko ei nyt vain oikein tsennaa että on kliffaa kun on frendei, mut joskus on ihan ihan kiva fiilistellä yksinkin.

      Ja japsit on senkin hiffannu että kaikki muu paitsi puutarhanhoito on turhaa.

      Funtishan noita äläkä pamlaa skeidaa.

      • Marco ceellä

        Jos se Iso Jäbäleisson halus frendei nii eiks ainaki jotku uskitset bamlaa et ennenku oli tätä meiän boltsii ja tähtii ja kaikkee muuta schaibaa oli enkeleit perkeileit ja muita henkiolentoi? Miks sit meil on jotain miljoona eri sorttii koppakuoriaisii? Ei niist kai niist frendeiks oo. Tai jostai jäkälist? Eiks niitäki oo jotai kymmene tuhat tai sillee erilaist?

        Ja sit on viel se kaikki bling-bling. Ziljardi tähtee ja galaxii. Niinku miks?


      • Kiitos Marco
        Marco ceellä kirjoitti:

        Jos se Iso Jäbäleisson halus frendei nii eiks ainaki jotku uskitset bamlaa et ennenku oli tätä meiän boltsii ja tähtii ja kaikkee muuta schaibaa oli enkeleit perkeileit ja muita henkiolentoi? Miks sit meil on jotain miljoona eri sorttii koppakuoriaisii? Ei niist kai niist frendeiks oo. Tai jostai jäkälist? Eiks niitäki oo jotai kymmene tuhat tai sillee erilaist?

        Ja sit on viel se kaikki bling-bling. Ziljardi tähtee ja galaxii. Niinku miks?

        Nyt lensi kaffeet näppikselle. Upeeta.


      • Marco ceellä kirjoitti:

        Jos se Iso Jäbäleisson halus frendei nii eiks ainaki jotku uskitset bamlaa et ennenku oli tätä meiän boltsii ja tähtii ja kaikkee muuta schaibaa oli enkeleit perkeileit ja muita henkiolentoi? Miks sit meil on jotain miljoona eri sorttii koppakuoriaisii? Ei niist kai niist frendeiks oo. Tai jostai jäkälist? Eiks niitäki oo jotai kymmene tuhat tai sillee erilaist?

        Ja sit on viel se kaikki bling-bling. Ziljardi tähtee ja galaxii. Niinku miks?

        "Miks sit meil on jotain miljoona eri sorttii koppakuoriaisii? Ei niist kai niist frendeiks oo. Tai jostai jäkälist?"

        haha


      • Ussssss
        Marco ceellä kirjoitti:

        Jos se Iso Jäbäleisson halus frendei nii eiks ainaki jotku uskitset bamlaa et ennenku oli tätä meiän boltsii ja tähtii ja kaikkee muuta schaibaa oli enkeleit perkeileit ja muita henkiolentoi? Miks sit meil on jotain miljoona eri sorttii koppakuoriaisii? Ei niist kai niist frendeiks oo. Tai jostai jäkälist? Eiks niitäki oo jotai kymmene tuhat tai sillee erilaist?

        Ja sit on viel se kaikki bling-bling. Ziljardi tähtee ja galaxii. Niinku miks?

        No katsps Marko polo, kun siinä kävisi niin että jos ei olisi sontiaisia lehmänpaskaa syömässä niin kohta hukkuisimme lantaan.

        Tuliko tämä nyt selväksi?


      • Ussssss kirjoitti:

        No katsps Marko polo, kun siinä kävisi niin että jos ei olisi sontiaisia lehmänpaskaa syömässä niin kohta hukkuisimme lantaan.

        Tuliko tämä nyt selväksi?

        >No katsps Marko polo, kun siinä kävisi niin että jos ei olisi sontiaisia lehmänpaskaa syömässä niin kohta hukkuisimme lantaan.
        Tuliko tämä nyt selväksi?

        Ikävä kyllä ei tullut vaan – kuten lähes aina kysyessäsi "tuliko tämä nyt selväksi?" – entistä epäselvemmäksi, sillä lehmänpaskan puutteessa sontiaiset ovat suuresti vähentyneet sitten takavuosien.


      • Marco Ceellä
        Ussssss kirjoitti:

        No katsps Marko polo, kun siinä kävisi niin että jos ei olisi sontiaisia lehmänpaskaa syömässä niin kohta hukkuisimme lantaan.

        Tuliko tämä nyt selväksi?

        Ussuntussu-jäbä:

        Tsortsa et mä jumitan täs MIKS kyssäris mut tätä mä niinku aloin aluks kelaa.

        Ekaks vois stikkaa kyssärin ett miks jotai vidun lehmii pitää olla. Mut ei jumiteta tähä. Jos se Jumaleisson jostai syyst tarvi lehmii ni nehä duunaa järkyn satsin skeidaa. Tää on klaari. Jotenki se tarvii hoitaa tai jotain. Mut skoles bilsan maikka tilitti ett ihan vaa Suomes ois niinku jotai nelkyt koppista jotka skruudaa skeidaa. Siis kelaa: nelkyt!

        Kuinka vidun monta stylee skeidan skruudaamises voi olla? Ei kai eri sontikset mitää eri vinkkuu sen skeidan kans dokaa? Ett olis niinku valkkis-sontiksii ja punkku-sotiksii ja vidun siistei skumppa-sontiksii? Ja sit olis jotai absoja ku vetäs sen schaiban iha vaa vodan kaa. Mä funtsin ett skeidan skruudaamine on nii karuu settii ett ei siin kauheesti eri stailee oo. Skeidaa kitusii ja sit hanurist pihalle entist schaissempaa schaissea. Mikähä möttiäine muute sen sit skruudaa?

        Mut takas tähä jutskaan. Ett balanssi ei brakaa tarttee kait olla joku joka skruudaa skeidaa. Mut sitte tulee se miks: miks viduss pitää olla nelkyt ku skruudaa sitä samaa skeidaa? Ja montaks niitä on koko täl boltsil? Aivan vidun sairaan buli jengi. Eiks ne faaraotki hehkuttanu jotai sontiaist joka oli niinku pyhä tai jotai?


      • MarconFanittaja

        Ja näin Marco löi luun kurkkuun kreationistille. BIodiversiteetille ei löytynyt kreationismista selitystä.


      • MarconFanittaja kirjoitti:

        Ja näin Marco löi luun kurkkuun kreationistille. BIodiversiteetille ei löytynyt kreationismista selitystä.

        Marcon kyky pukea asia ytimekkäästi sanoiksi on vertaansa vailla:

        "Ei kai eri sontikset mitää eri vinkkuu sen skeidan kans dokaa? Ett olis niinku valkkis-sontiksii ja punkku-sotiksii ja vidun siistei skumppa-sontiksii? Ja sit olis jotai absoja ku vetäs sen schaiban iha vaa vodan kaa."

        Kansaa haluaa lisää.


      • jyrkipoi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >No katsps Marko polo, kun siinä kävisi niin että jos ei olisi sontiaisia lehmänpaskaa syömässä niin kohta hukkuisimme lantaan.
        Tuliko tämä nyt selväksi?

        Ikävä kyllä ei tullut vaan – kuten lähes aina kysyessäsi "tuliko tämä nyt selväksi?" – entistä epäselvemmäksi, sillä lehmänpaskan puutteessa sontiaiset ovat suuresti vähentyneet sitten takavuosien.

        Tokihan tuo fixuille tuli selväksi, muille ei.


    • xxxx Siis miss oli ne vastaukset siihen ussanopen ”MIKSI” kyssäriin? Ei viddu missää. Ussa ei jelpi tajuumaan et miks eikä se jelpi tajuumaan ett kui. Totaalisen daijuu säätämistä xxxxxxx

      Olet omasta päästäsi kuvitellut kuinka Jumala olisi mielestäsi ajatellut suunnitellessaan maailmankaikkeuden. Ensimmäiseksi on siten tehtävä ero sinun ajatustesi ja Jumalan ajatusten välillä.

      Itse ymmärrän Jumalan luomistyön tarkoituksen seuraavasti:
      Jumalan päämääränä oli ihmisen luominen. Jumala on rakkaus ja rakkaus vaatii aina kohteen. Ihminen luotiin Jumalan rakkauden kohteeksi. Kaikki muu, mitä maailmankaikkeudessa on luotiin ihmistä varten.

      Tästä syystä Jumala loi ensin maailmankaikkeuden, kasvit, eläimet ja muun luomakunnan ja vasta kun ne oli luotu, hän viimeiseksi loi ihmisen. Koko luomistyö tähtäsi yhteen päämäärään, ihmisen luomiseen. Kun ihminen oli luotu, Jumala päätti luomistyönsä.

      Jos Jumala ei olisi luonut ihmistä, millään muulla, mitä maailmankaikkeudessa on, ei olisi mitään tarkoitusta. Ihmisen luominen antoi sille tarkoituksen.

      • Marco ceellä

        Jees. Näi te kelaatte et tää koko Juniversumi olis niinku meiän takii. Mut mä kelaan vieläki tätä kyssäri ett miks?

        Ku mä olin snadi mutsi budjas mulle jonku vidun hamsterimarsun niinku for entertainment purpsses. Olaaks me jotai Ison Staran häkkimarsui ja sen on kliffa tsiikaa meiä säätöö? No aika karuu settii se on saanu katella ku on ollu kaikkii ebolaa ja terrorii ja pedofiilii. No jengi diggaa nii erilaisist seteist.

        Mutsi kailotti aina ett se mun hamsteri oli niinku elävä elukka ja se hiffaa onks sil paha fiilis vai hyvä fiilis ja siks mun piti tsekata aina et sil oli safkaa ja freesii drinkkii eikä sen hima ollu täynnä skeidaa. Mutsi sano et pitää olla niinku respektii ja responsibilitii. Ku mul oli niinku valta siihe rottaan ni mul oli kans niinku vastuu. Ne on jotenki sama jutska. Siis toi valta ja vastuu.

        Tää teiän The God tsiigailee chillisti ku jotku mustat skidit delaa ku niil ei oo ees freesii vodaa ja ne joutuu dokaa kaikkee kuraa ja se sekottaa niitten pakin. Vidun köyhä hamsterinhoitaja mun ja mutsin kriteereil. Hämiksen eno sano siin leffas, että "Wiht great power comes great responsibility" ja must tää o skarpisti hiffattu. Tää teiän Jumaleisson ei oo tsiigannu tai ainaskaa hiffannu tätä leffaa. Kannattais tsiigata.

        Skidei friidui staroi ja elukoi delaa ja o klesana hela tiden. Jos tää teiän Jumaleisson o joku Master of The Universe ni tää kaikkiha on sen vastuul. Eiks sen pitäs osottaa vähä enemmä respektii ja responsibilitii? Ei oo kliffaa et skidat delaa johki ripuliin tai et niit hinkkaa joku pedo-saarnajäbä. Funtsaa tätä.

        Nii ja sit on se kyssäri et miks joho ei viddu millää löydy mitää järkee.


      • Marco ceellä kirjoitti:

        Jees. Näi te kelaatte et tää koko Juniversumi olis niinku meiän takii. Mut mä kelaan vieläki tätä kyssäri ett miks?

        Ku mä olin snadi mutsi budjas mulle jonku vidun hamsterimarsun niinku for entertainment purpsses. Olaaks me jotai Ison Staran häkkimarsui ja sen on kliffa tsiikaa meiä säätöö? No aika karuu settii se on saanu katella ku on ollu kaikkii ebolaa ja terrorii ja pedofiilii. No jengi diggaa nii erilaisist seteist.

        Mutsi kailotti aina ett se mun hamsteri oli niinku elävä elukka ja se hiffaa onks sil paha fiilis vai hyvä fiilis ja siks mun piti tsekata aina et sil oli safkaa ja freesii drinkkii eikä sen hima ollu täynnä skeidaa. Mutsi sano et pitää olla niinku respektii ja responsibilitii. Ku mul oli niinku valta siihe rottaan ni mul oli kans niinku vastuu. Ne on jotenki sama jutska. Siis toi valta ja vastuu.

        Tää teiän The God tsiigailee chillisti ku jotku mustat skidit delaa ku niil ei oo ees freesii vodaa ja ne joutuu dokaa kaikkee kuraa ja se sekottaa niitten pakin. Vidun köyhä hamsterinhoitaja mun ja mutsin kriteereil. Hämiksen eno sano siin leffas, että "Wiht great power comes great responsibility" ja must tää o skarpisti hiffattu. Tää teiän Jumaleisson ei oo tsiigannu tai ainaskaa hiffannu tätä leffaa. Kannattais tsiigata.

        Skidei friidui staroi ja elukoi delaa ja o klesana hela tiden. Jos tää teiän Jumaleisson o joku Master of The Universe ni tää kaikkiha on sen vastuul. Eiks sen pitäs osottaa vähä enemmä respektii ja responsibilitii? Ei oo kliffaa et skidat delaa johki ripuliin tai et niit hinkkaa joku pedo-saarnajäbä. Funtsaa tätä.

        Nii ja sit on se kyssäri et miks joho ei viddu millää löydy mitää järkee.

        Tää Marco palkataan pitämään palstan blogia. Tulisko joku muu mukaan kolehtiin? Jokseenkin parasta settiä mitä vuosikausiin on nähty.


      • Ussssss
        Marco ceellä kirjoitti:

        Jees. Näi te kelaatte et tää koko Juniversumi olis niinku meiän takii. Mut mä kelaan vieläki tätä kyssäri ett miks?

        Ku mä olin snadi mutsi budjas mulle jonku vidun hamsterimarsun niinku for entertainment purpsses. Olaaks me jotai Ison Staran häkkimarsui ja sen on kliffa tsiikaa meiä säätöö? No aika karuu settii se on saanu katella ku on ollu kaikkii ebolaa ja terrorii ja pedofiilii. No jengi diggaa nii erilaisist seteist.

        Mutsi kailotti aina ett se mun hamsteri oli niinku elävä elukka ja se hiffaa onks sil paha fiilis vai hyvä fiilis ja siks mun piti tsekata aina et sil oli safkaa ja freesii drinkkii eikä sen hima ollu täynnä skeidaa. Mutsi sano et pitää olla niinku respektii ja responsibilitii. Ku mul oli niinku valta siihe rottaan ni mul oli kans niinku vastuu. Ne on jotenki sama jutska. Siis toi valta ja vastuu.

        Tää teiän The God tsiigailee chillisti ku jotku mustat skidit delaa ku niil ei oo ees freesii vodaa ja ne joutuu dokaa kaikkee kuraa ja se sekottaa niitten pakin. Vidun köyhä hamsterinhoitaja mun ja mutsin kriteereil. Hämiksen eno sano siin leffas, että "Wiht great power comes great responsibility" ja must tää o skarpisti hiffattu. Tää teiän Jumaleisson ei oo tsiigannu tai ainaskaa hiffannu tätä leffaa. Kannattais tsiigata.

        Skidei friidui staroi ja elukoi delaa ja o klesana hela tiden. Jos tää teiän Jumaleisson o joku Master of The Universe ni tää kaikkiha on sen vastuul. Eiks sen pitäs osottaa vähä enemmä respektii ja responsibilitii? Ei oo kliffaa et skidat delaa johki ripuliin tai et niit hinkkaa joku pedo-saarnajäbä. Funtsaa tätä.

        Nii ja sit on se kyssäri et miks joho ei viddu millää löydy mitää järkee.

        Katsos Marco polonen, kun tulevaisuuskin on olemassa ja maapallo tulee ennepitkää täyteen, liian täyteen jollei täältä muuteta muualle. Sitä varten on Andromeda.


      • Ussssss kirjoitti:

        Katsos Marco polonen, kun tulevaisuuskin on olemassa ja maapallo tulee ennepitkää täyteen, liian täyteen jollei täältä muuteta muualle. Sitä varten on Andromeda.

        "Katsos Marco polonen, kun tulevaisuuskin on olemassa ja maapallo tulee ennepitkää täyteen, liian täyteen jollei täältä muuteta muualle. Sitä varten on Andromeda."

        Hmm. Kiva Jumala. Asensi uskovaisille lähigalaksin 2,53 miljoonan valovuoden päähän. Rautalangasta väännettynä: vaikka uskovaiset singahtaisivat toiviomatkalleen valon nopeudella, matka Andromedaan kestäisi 2,53 MILJOONAA vuotta.

        Siinä kun syyntakeettomat umpimielet suunnittelevat lähtevänsä merta edemmäs kalaan, fiksummat etsivät elinkelpoisen planeetan kotigalaksistamme (jonka halkaisija on noin 100 000 valovuotta).


      • Marco Ceellä
        Ussssss kirjoitti:

        Katsos Marco polonen, kun tulevaisuuskin on olemassa ja maapallo tulee ennepitkää täyteen, liian täyteen jollei täältä muuteta muualle. Sitä varten on Andromeda.

        Älä hiilly Ussuntussu-jäbäleisson, mut must sä oot aika ulapalla. Mä en oo mikää Valtanoja mut sen verra mäki hiffaan et toi Andromeda oli aika paha huti. Siis sehä on eri galaxi. Mitä vidduu me tehää jollai tosel galaxil ku täs meiä omas galaxis on jotain mijoona miljardii tähtee. Ees se Valtanoja ei hiffaa et kui monta tän maan kokost boltsin pörrää meiän galaxis. Ihan vidun paljo anyhow. Ja sit sen Androidin lisäks on jotain miljoona miljardii muuta galaxii? Niinku miks?

        Jos se sun Jumaleisson olis digannu meiä intoo bylsii tää bolti väkee täytee ni olis ny ensi tuunannu ton Marsin ja Venuksen vähä kliffempaa kondiksee. Nyt toine o vidun kuuma ja toine vidun kylmä ja snadi. Näi ne väitti ainaki skoles et tosi karui mestoi nää meiä naapuri-boltsit.


      • >=3

        "Kaikki muu, mitä maailmankaikkeudessa on luotiin ihmistä varten."

        Jaa ne satiaisetki?


      • Marco Ceellä
        exhellari86 kirjoitti:

        Tää Marco palkataan pitämään palstan blogia. Tulisko joku muu mukaan kolehtiin? Jokseenkin parasta settiä mitä vuosikausiin on nähty.

        Kiitti oikeesti exhellari-jäbä! Siistii ku saa respektii!


      • Marco Ceellä kirjoitti:

        Kiitti oikeesti exhellari-jäbä! Siistii ku saa respektii!

        No heIvetti. Meinas tulla kahvit puserolle kun luin noi sun tarinasi. Siis sekä kieliasu että sisältö niin jäykkää tarinaa että kretuilla on siinä nieleskelemistä ihan toviksi.

        Et vissiin vielä tyhjentänyt laaria kokonaan?


      • Lessuvaa
        exhellari86 kirjoitti:

        Tää Marco palkataan pitämään palstan blogia. Tulisko joku muu mukaan kolehtiin? Jokseenkin parasta settiä mitä vuosikausiin on nähty.

        exh:
        Mukana ollan : )
        Vaik "skruudaan shaibaa" enempi härätyskristillisillä palstoilla, ni tää on aivan mahtavaa.
        Marco Ceellä saa multaki rispektii!


      • Lessuvaa kirjoitti:

        exh:
        Mukana ollan : )
        Vaik "skruudaan shaibaa" enempi härätyskristillisillä palstoilla, ni tää on aivan mahtavaa.
        Marco Ceellä saa multaki rispektii!

        Aika hauska sattuma... Mun puolisoni (rek parisuhde) on lessu. Aika paljon tiedän teidän systeemeistä. Tervetuloa kerhoon...


      • Tahtoo lisaa
        >=3 kirjoitti:

        "Kaikki muu, mitä maailmankaikkeudessa on luotiin ihmistä varten."

        Jaa ne satiaisetki?

        Up again


    • 2+2

      "Tästä syystä Jumala loi ensin maailmankaikkeuden, kasvit, eläimet ja muun luomakunnan ja vasta kun ne oli luotu, hän viimeiseksi loi ihmisen. Koko luomistyö tähtäsi yhteen päämäärään, ihmisen luomiseen. Kun ihminen oli luotu, Jumala päätti luomistyönsä."

      Olet väärässä. Ihminen luotiin ensin:

      "Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä, vaan sumu nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."

    • Jopas oli

      Up

    • Jaakko_Herranen

      Jaa. Mää Turun pualess ooon kyl miättiny vähä toiselt kannalt. Emmää luata usanmaikkoihi, en pappeisi enkä uskovaissi. Mää oo nimiitäi sitä miält et pitäi tehrää uus uskomisenpuhristus.

      Nimittäi, jos Raamatui lukke ihan ilma perinteire painolastei ja ottae huamio tiäteitte tulokse ja miätti, et löyttyyks mittä perustei sil väittel, et Jumala olis olemas, ni kyl ruppe tuntuma et aika metäs kaikki ova.

      Kyl mar määki oo metäs ko. kaukan susirajan vääräl pual oon vuasikymmeni asunu.

      Mu kuteski, must luamiskertomus o rohveetia. Siis Taivaalline Iskä ois juaninu se sellatti, ett siit löyty hämmästyttäväst tiätteese sopivi jutui: Henget ois ollu taivaas enne luamist, mist ne ensmäse veret puhu (niiko ilmestyskirjaski sanota, et kansoi kuva mere veret). No sit tul se valkia joka ois se iso paukku. Sen jälkke veret erottusiva vesist, mikä kuvais alkkuveryn tiivitymist taivvankappaleiks, ko paremppaka sana sillo veryle ei ollu, mut ves sopi hyvi, kosiin o kaks vety ain yht happe kohre.

      Juu ja aurinkko luaminen nii myähäs johtussis vaa siit, ett tuhka- ja muut pilve vast sillo väistysivä ja valot tuliva näkyvi. Juu ja se kuu onki kai tuaremppi törmäykse tuloski.

      Sit päästäkki eliöire valttakaussi ja lopuks ihmisse - ja mun miälest iha oikke.

      Nii ja sit palata iha elämä alkku. Ihmisse alkku ko o samas ku kasviekki, siin ensmäsess eläväises solus, jote ei sillo tiätty ollu viäl kasvejakka. Must iha selvä viittaus evoluuttio, vaik uskovaisse ei halu korvaas väitteel kallista, vaa juokseva käret korvil karkku ja huutavat mennes, et ei oo, ei oo...

      Onkelma liäne semmone, et tarttis tulkit niinko rohvetioit, jot ei sunkka moni tuu yrittäneeks ja viäl harvemp siin alkkukka onnaa.

      Mua vaa harmittaa ettei kettä tunnu kiinnostava. Kaikk o nii tyytyväissi ko o löytäny sopiva porukka, jos o nii kiva olla samaa miält ko muukki. Mää tyhmä oo halunnu miätti piremmäl, ja ko kukka ei halu kuunnel, ni mää ole iha yksi si. Ei kukka mun kans jaksa ol. Mut mää oonki alkua melkke Turust. Lährin kyl karkku, vaikke Karkku vaa Lohjal. Suru ol kova ko huamasi, ett se o VarsinaisSuame itäsi sillanpäää...

      • Huomaan, että sä tunnet juuresi. Otteesi on niipal juureva:)

        > ”Erityisesti täällä huolehditaan elintarvikkeiden hankkimisesta monin tavoin sekä taitavasta ruoanlaitosta, jossa Turku ei jää jälkeen mistään muusta kaupungista eikä Suomi mistään muusta maasta. Haljetkoot arvostelijamme kateudesta!” (Suom. Tuomo Pekkanen ja Virpi Seppälä-Pekkanen.)

        Juslenius kirjoitti myös tietävänsä, että suomalaisten esi-isät olivat tulleet Nooan pojanpojan johdolla Suomeen ja perustaneet Turun. Maisterinväitöskirjassa Vindiciae fennorum (Suomalaisten puolustus, 1703) esittelyssä oli koko maa ja suomalaisten ”luontaiset kyvyt ja kuntoisuus”.

        Vuonna 1712 Juslenius nimitettiin Turun akatemian heprean ja kreikan professoriksi, josta hän nou-si paremmin palkattuihin teologian professuureihin. Juslenius valittiin vuonna 1734 Porvoon piispak-si, ja vuonna 1744 Skaran piispaksi. Hänen tunnetuin teoksensa on suomi-ruotsi-latina -sanakirja, jonka 16 000 sanaa on järjestetty pääkielen, suomen mukaan. Sen nimiölehdellä lukee: ”Suomalai-sen Sana-Lugun Coetus, Jumalan awulla, Suurella työllä, pitkällä ajalla, monen neuwolla, Suomen Kielen Cunniaxi, Coottu Daniel Jusleniuxelda”. <
        http://www.helsinki.fi/museologia/arppeanumin_ikkunat/ylioppilaselamaa/juslenius.html

        Kielisuku
        http://www.seemi.julkaisee.fi/

        Verisuku
        http://www.israelinhuone.com/Suomen_verisuku.pdf

        Lippusuku
        https://evotuhat.files.wordpress.com/2013/02/savior.jpg

        Maasuku
        http://jarmo10.org/sakuva.jpg

        > "Suomi on rakkain kansani Israelin jälkeen." Koska "Efraim ja häneen liittyneet Israelin heimot" ovat kadoksissa, niin Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala ei liene voinut antaa tällaista rakkauden tunnustusta kuin tuhlaajapoika-"lempilapselleen Efraimille" (Jer. 31:16-20), jonka oli luvannut "tuoda takaisin pohjoisesta maasta (=Finland?) aikojen lopussa" <
        http://fkf.net/Kadonneet/index.html#profeetallinen

        Äärimaa, loppu-maa, Fin-land.
        http://www.britam.org/HebrewOverview.html

        Paluumuutto isien maahan on käynnissä.
        http://int.icej.org/news/special-reports/aliyah-through-finland

        Hes:
        37:15 Ja minulle tuli tämä Herran sana:
        37:16 "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille.' Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: 'Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva.'
        37:17 Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.
        37:18 Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: 'Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?'
        37:19 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.
        37:20 Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,
        37:21 niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
        37:22 Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.
        https://www.youtube.com/watch?v=09pmTh64vD8


    • Marco. Tässä.
      https://www.youtube.com/watch?v=c-c1E5j3xD0
      2Kor. 5:20
      Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

      Joh. 3:3
      Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."

      Room. 10:17
      Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
      http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm


      • Marco Ceellä

        Tota Biblia-settii mä e hiffaa ollenkaa. Not voi säätää iha mite vaa. Jos toi BIblia olis niiku klaari ni ei olis katolisii babtistii luterilaisii ja körttiläisii. Olis vaa yhe sorti uskiksii. Tai siis sellasii uskiksii ku diggaa Bibliaa. Noi Koraanit ja Mahabharatat on niinku eri jutska. Miks Jumaleisson ei skrivannu nii et kaikki hiffaa ja hiffaa niinku toisetki?

        Tol rainal bamlattii ett se Jesse-jäbäleisson täytti niiku jotai kuiluu tän Ison Staran ja meikäleissonien välil. Niinku mis? Eiks se Jumaleisson oo ite meiät bygannu nii et miks meit pitää sit bygata uusiks? Eiks se Jumaleisson tsennannu kui sais ekal kerral priimaa? Tota mä en hiffaa yhtää ett miks sil Jumaleissonil on joku into kärtsää jengii jossain eldiksess? Snadist sadistine.

        Jos Jumaleisson olis kliffa ni se vois sanoo et "Reläx - älä jumita vaa chillaa. Jos sul piisaa respektii muille kaiffareill ja tytsyil ni sää oot okei. Ei sun tartte mua peesaa." Eiks kaikist sellane kaiffari o aika daiju ku sanoo et peesaa mua joka vidun jutus tai saat daijuu. No kyl sellasiiki o mut onks ne jotai pyhimyksii. Ei tod.

        Noit heimoi mä e bonjaa yhtää. Vaik mäki oon tällane kantakirja-finski tai mun feissi niiku skriinaa kalpeena ni mun suvust löytyy puolalaist venäläist ruotsalaist ja vidun paljo pohjalaist. Siis niiku mihin flägä-sukuun tai muuhu fämiliin mut pitäs stikkaa? Ja mitä välii? Toi längvitsi o viel himmeempi. Mul o varmaa mu oma längvitsi-fämili.

        Respektii yurki-jäbäleisson mut toi sun Biblia stoori ei putoo. Täs ei vaa mitää siihe kyssärii et miks. Jumaleisson vaa diggaa sitä ja dissaa tätä. Niinku miks? Miks Jesse-jäbäleisson ei jeesaa jos Jessee ei peesaa? Eiks se olis kliffaa ett kaikki jeesais kaikkii niit ku tarvii jeesii?


      • Kunnioitusta
        Marco Ceellä kirjoitti:

        Tota Biblia-settii mä e hiffaa ollenkaa. Not voi säätää iha mite vaa. Jos toi BIblia olis niiku klaari ni ei olis katolisii babtistii luterilaisii ja körttiläisii. Olis vaa yhe sorti uskiksii. Tai siis sellasii uskiksii ku diggaa Bibliaa. Noi Koraanit ja Mahabharatat on niinku eri jutska. Miks Jumaleisson ei skrivannu nii et kaikki hiffaa ja hiffaa niinku toisetki?

        Tol rainal bamlattii ett se Jesse-jäbäleisson täytti niiku jotai kuiluu tän Ison Staran ja meikäleissonien välil. Niinku mis? Eiks se Jumaleisson oo ite meiät bygannu nii et miks meit pitää sit bygata uusiks? Eiks se Jumaleisson tsennannu kui sais ekal kerral priimaa? Tota mä en hiffaa yhtää ett miks sil Jumaleissonil on joku into kärtsää jengii jossain eldiksess? Snadist sadistine.

        Jos Jumaleisson olis kliffa ni se vois sanoo et "Reläx - älä jumita vaa chillaa. Jos sul piisaa respektii muille kaiffareill ja tytsyil ni sää oot okei. Ei sun tartte mua peesaa." Eiks kaikist sellane kaiffari o aika daiju ku sanoo et peesaa mua joka vidun jutus tai saat daijuu. No kyl sellasiiki o mut onks ne jotai pyhimyksii. Ei tod.

        Noit heimoi mä e bonjaa yhtää. Vaik mäki oon tällane kantakirja-finski tai mun feissi niiku skriinaa kalpeena ni mun suvust löytyy puolalaist venäläist ruotsalaist ja vidun paljo pohjalaist. Siis niiku mihin flägä-sukuun tai muuhu fämiliin mut pitäs stikkaa? Ja mitä välii? Toi längvitsi o viel himmeempi. Mul o varmaa mu oma längvitsi-fämili.

        Respektii yurki-jäbäleisson mut toi sun Biblia stoori ei putoo. Täs ei vaa mitää siihe kyssärii et miks. Jumaleisson vaa diggaa sitä ja dissaa tätä. Niinku miks? Miks Jesse-jäbäleisson ei jeesaa jos Jessee ei peesaa? Eiks se olis kliffaa ett kaikki jeesais kaikkii niit ku tarvii jeesii?

        Et voisi paremmin asiaa esittää. Kiitos Marco!


      • Marco Ceellä kirjoitti:

        Tota Biblia-settii mä e hiffaa ollenkaa. Not voi säätää iha mite vaa. Jos toi BIblia olis niiku klaari ni ei olis katolisii babtistii luterilaisii ja körttiläisii. Olis vaa yhe sorti uskiksii. Tai siis sellasii uskiksii ku diggaa Bibliaa. Noi Koraanit ja Mahabharatat on niinku eri jutska. Miks Jumaleisson ei skrivannu nii et kaikki hiffaa ja hiffaa niinku toisetki?

        Tol rainal bamlattii ett se Jesse-jäbäleisson täytti niiku jotai kuiluu tän Ison Staran ja meikäleissonien välil. Niinku mis? Eiks se Jumaleisson oo ite meiät bygannu nii et miks meit pitää sit bygata uusiks? Eiks se Jumaleisson tsennannu kui sais ekal kerral priimaa? Tota mä en hiffaa yhtää ett miks sil Jumaleissonil on joku into kärtsää jengii jossain eldiksess? Snadist sadistine.

        Jos Jumaleisson olis kliffa ni se vois sanoo et "Reläx - älä jumita vaa chillaa. Jos sul piisaa respektii muille kaiffareill ja tytsyil ni sää oot okei. Ei sun tartte mua peesaa." Eiks kaikist sellane kaiffari o aika daiju ku sanoo et peesaa mua joka vidun jutus tai saat daijuu. No kyl sellasiiki o mut onks ne jotai pyhimyksii. Ei tod.

        Noit heimoi mä e bonjaa yhtää. Vaik mäki oon tällane kantakirja-finski tai mun feissi niiku skriinaa kalpeena ni mun suvust löytyy puolalaist venäläist ruotsalaist ja vidun paljo pohjalaist. Siis niiku mihin flägä-sukuun tai muuhu fämiliin mut pitäs stikkaa? Ja mitä välii? Toi längvitsi o viel himmeempi. Mul o varmaa mu oma längvitsi-fämili.

        Respektii yurki-jäbäleisson mut toi sun Biblia stoori ei putoo. Täs ei vaa mitää siihe kyssärii et miks. Jumaleisson vaa diggaa sitä ja dissaa tätä. Niinku miks? Miks Jesse-jäbäleisson ei jeesaa jos Jessee ei peesaa? Eiks se olis kliffaa ett kaikki jeesais kaikkii niit ku tarvii jeesii?

        Saamasi pitää :D
        https://www.youtube.com/watch?v=6FOUqQt3Kg0


      • Yks friidu vaa
        Kunnioitusta kirjoitti:

        Et voisi paremmin asiaa esittää. Kiitos Marco!

        Joo, se on vänkää et joku heittää tänne stoorii ni et kuullaa vähä muutaki välil ku noit ainasii raamattujubinoit. Ja viel sillee et jengi kuiteski bonjaa. Tänks Marco!


    • Jaakko_Herranen

      Marco puhuu asiaa, eikä kirkolla tai uskiksilla oo mitään vastauksia.

      Mitä ite oon miettiny, ni lähden siitä et jos Jeesus olis oikeesti Jumalan "äänitorvi" tai mitä hänen opetuksistaan on kuitenki lännessä seurannut.

      Jeesus opetti aika hämärästi, eikä koskaan antanu selviä ohjeita. Miks? Mä luulen et sen takia, et ohjeitten seuraajat on kaavamaisii, eikä sellasii J:iit oikein arvosta. Kaikki jeesustelukin on siis ehkä Jumalaakin harmittava sivuvaikutus.

      No miks sit kaikki. No Raamatun kautta Jeesuksest ja kaikest muustakin siinä, aina silloin tällöin joku yksilö rupee miettimään ja kasvamaan sisäisesti. Esimerkikiks yksi perusti Punaisen Ristin ja vihollisen auttamisen idea alkoi levitä länsimaihin. Joku ei kestäny kattella työläisten lapsii kaduilla, alko hoitaa niitä ja se omaksuttii yhteikunnassa päivähoitona. Sama kävi vankienhoidossa. Yksi uskis nainen rupes käymään vankien luona ja kohtelee heitä ihmisinä. Nyt inhimilliset vankilat on meillä saatanu mennä jo ylikin.

      Se on hianoo, et uskonpuhdistuksen jälkeen ihmiset on saanu olla hiukan poikkeaviakin ja siks hyvätkin ideat saa tilaa osoittaa toimivuutensa. Olisko hyvinvointia, jos uskonpuhdistajat ei olis kannattaneet lukutaidon opettamista ja jokaisen (perheenisän) velvollisuutta ite lukea (Raamattua ensiksi tosin), tajuta ja ajatella.

      Kristinuskon paras saavutus on ehkä ihmiskunnan vapauttaminen uskonnollisuudesta, joka käyttää valtaa ja vaatii samaan vanhaan muottiin pitäytymistä. Jospa Raamatun, Jeesuksen ja Jumalan tavoite olis tyrkätä kulttuurievoluutiota eteenpäin aina tieteisiinkin saakka.

      Ongelma ei oo Raamatun ja Jeesuksen opetukset vaan se, et ihmisten aivot on myös apinalauman aivot. Ihme et ne pystyy tieteisiin! Uskovaisuus luo yhteenkuuluvaisuutta lauman kesken. Tehokasta taistelussa naapurilaumaa vastaan, mutta ei toimi nyky-yhteiskunnassa. (Kuulemma käpylisäkkeen pienuus liittyy konservatiivisuuteen.)

      Raamattu (moni muukin varmaan, mutten oo lukenu) on hyvä henkisen ja hengellisen kasvun oppikirja. jos ei luulla sen olevan elämän ohjekirja. Miks oliskaan, kun Jeesuskaan ei niitä ohjeita antanut.

      (Paavali taas oli ehkä vain välttämätön paha. Sopivan yksoikoinen ollakseen tehokas sanoman levittäjä. Jeesuksen rakastama Johannes oli paljon syvällisempi, mutta sellaisia pohdiskeluja jaksaa vain ani harva kuunnella ja kristinusko Raamattuineen olis kadonnut historian hämärään...)

      Suurin osa ihmisistä kykenee hännystelemään joukkoliikkeitä. Sattumaa on, onko kyseseessä kristinusko, islam, kommunismi, natsismi, vihreä liike, poliittinen puolue, tupakkaporukka tai mikä tahansa, johon kuuluu ja jonka edestä sulkee omat aivonsa. Ateismikin on yks samaa sarjaa monille.

      Aivot sulkeutuu jos oma asema ryhmässä on uhattuna. Ja aina on jos muuttaisi mielipiteitään. Pian on yksin ja varoittava esimerkki. Sitäpaisti mietiskely on rasittavaa...


      • yurki1000js kirjoitti:

        Jaakko. Miksi evoluutio loi Jessen ja muut jumalat? Ihan skitsoo. Ai niin, unohdin. Evoluutio ei vastaa kysymyksiin. Se on mykkä :D
        https://www.youtube.com/watch?v=17k7DC8C2g8

        Täh!? Nyt ei varmaan kannattais vastata mitään.

        Mut kuitenkin: Evoluutio alkoi vasta sillä hetkellä, kun elämän tarvitsemat tarveaineet oli rikastuneet maan pinnalle, alhaaltapäin nousevan kosteuden aiheuttamiin kuplimiskuoppiin. Jokainen kupliva kuoppa toimi solujen kehityksen kehtona, kunnes solu oli valmis tulemaan toimeen muualla.

        Evoluutio alkoi vaikuttaa heti, kun jokin yhdiste alkoi kopioitua. Variaatioiden erilaiset sekoitukset roiskuivat kuopista toisiin ja muodostivat taas erilaisia sekoituksia, joista paremmin kopioituvat ja säilyvät versiot valtasivat alaa.

        Siis itse asiassa Raamattu kertoo en ainoan paikan ja olosuhteet, jossa ensimmäinen elävä solu saattoi kehittyä. Ei saanut sataa, jottei aineet liukenisi vesistöihin, sekin kerrotaan.


        Mutta kun uskovat ovat ihan samanlaisia kun muslimit. Opettajia ja porukoita seurataan, ilman että tajutaan itse juuri mitään. Jumalan ja Hänen opetuksensa tilalle tulee porukan perinteet.

        Et alla olevassakaan viittaa Jeesukseen, vaan ihan toiseen "auktoriteettiin". Jeesukseen perustava alkaa ihmetellä asioita ja alkaa oppia enemmän ja syvällisemmin...


      • Marco Ceellä

        Sä heität iha fiksuu settii Jaakko_Herranen-kaiffari. Se voi pätee ett tän kristinusko paras juttu on just se ett se feidaa veke. Mutt sitä mä e snaijaa et onk sill välii ett meill täälä Euroopas on just se kristinusko ku feidaa.

        Ku mä kelailen mitä maikat skolessa on bamlannu noist Kreikan filosofeist ni mull tulee aika stydisti se fiilis ett ne Artotelekset Sokratekset Epikurokset - ja mitä kaikkii niit filosofi-kaiffareit olikaa - oikeesta niinku alotti tän proggikse. Siis tän ett uskonnot feidaa veke. Eiks ne nirhannukki sen Sokrateksen ku se ei oikee digannu noit jumalii eikä halunu jumittaa vanhois jutskis?

        Emmä tie nii tarkkaa mitä kaikkee ne kreikkalaiset filosofi-jäbäleissonit bamlas ja varmaa siel seas oli aika daijuuki settii mut se niitten stydi pointti on et näit asioit saa ja kandee funtsii ite eikä vaa peesaa old-school jäbäleissoneit jotka sanoo ett tää o viddu tasan tällee ku meiän oppi-isä on tän skrivannu ja marmorii skrabannu niinku tuhat vuot sitte. No ei väldesti oo.

        No sit tän Kreikan jälkee tuli Rooma ja sen jälkee pimee keskiaika ku kaikki jumitti vaa Jeesus-mantras ja maaorjuudes. Tää Kristinusko oli vähä niiku väliaikane downturni täs proggigsess joka taas rulettaa. Vidun pitkä downturni tosin. Emmä tie jos ne Roomalaiset ei olis hurahtanu tähän Jeesus-uskoo nii olisko mikää eri-laill? Jos me oltas täs välis oltu juutalaisii tai isisläisii (mä meinaan sitä egyptiläiste Isistä enkä tätä nykyuskiste kreisi-isistä) tai peesattu vaik Jupiterii ni oisko tää menny samaa roudia. Ett ensi jumitetaan siin ainoos oikees uskos ja sit tarpeeks moni fiksu kuittaa ett ei "Viddu ny saa piisata tällane yhes uskos jumittamine. Hei funtsataa näit jutskii välill itekki eikä tapiteta vaa jotai old-school pergamenttii!"

        Oikei voi nois uskonnois olla jotai iha fiksuuki settii siel seas. Probleemi o vaa se ku ei hiffaa ett mikä o se piffi ja mikä on sitä soosii siin ympärill. Tai moni hiffaa sen piffin mut ei samal taval.

        Ja mikä sit o fiksuu? Mun mielest sen fiksu biitin tost Bibliast voi kuitata mun mutsin marsunhoito-prinsiipeil: respektii ja responsibilitii.

        Must se responsibiliti tai vastuu meinaa ett joka kaiffari niinku klaaraa oma tonttins. Jos sä oot lendannu sun frendilt ni sä biffaat ne fyffet takas niinku sä ot sanonu. Jos sull on skidi sä katot sill on kaikki ok, jos sun mutsi o klesa sä katot et se pääsee lekurii ja jelpit muutenki. Jos joku mummu flippaa kadul sä jelpit sen pystyy ja tsiigaat et se klaaraa siit eteenpäin.

        Se respekti on bondaa toho äskeisee stydisti. Sun pitää funtsaa ett muut kaiffarit ja tytsyt on uniikkei mutt samanarvosii ku meikäleisson. Ei viddu mitää välii onks se jäbä vai tytsy mummu stara homo klesa köyhä kroisos tai vaik transu. Kaikki tarttee respektii. Se respekti o sitäki ett sul piisaa respektii sulle itelles. Älä dokaa ittees deekiksel älä skruudaa ittees taliboltsiks ja sillee. Respektii itelle ja respektii muille. Ei tää viddu tän kummempi juttu oo eikä tarvi olla Jumaleisson tai Jesse-the-Son ett tän bonjaa.

        Nii ett emmä snaijaa et miks pitää tapittaa jotai Bibliaa ja funtsaa ett kui tätä laiffii pitäs niinku kelaa ku mutsin marsunhoito-prinsiipit riittäs iha hyvi jos niit vaa aina hiffais soveltaa: respektii ja responsibilitii.

        Tällasii mä funtsasin ny hyvi bailatu perstain ja söndaagin välisen yön jälkee. Respektii Jaakko_Herranen-jäbäleisson sulle ja muillekki.


      • kasafi kirjoitti:

        Täh!? Nyt ei varmaan kannattais vastata mitään.

        Mut kuitenkin: Evoluutio alkoi vasta sillä hetkellä, kun elämän tarvitsemat tarveaineet oli rikastuneet maan pinnalle, alhaaltapäin nousevan kosteuden aiheuttamiin kuplimiskuoppiin. Jokainen kupliva kuoppa toimi solujen kehityksen kehtona, kunnes solu oli valmis tulemaan toimeen muualla.

        Evoluutio alkoi vaikuttaa heti, kun jokin yhdiste alkoi kopioitua. Variaatioiden erilaiset sekoitukset roiskuivat kuopista toisiin ja muodostivat taas erilaisia sekoituksia, joista paremmin kopioituvat ja säilyvät versiot valtasivat alaa.

        Siis itse asiassa Raamattu kertoo en ainoan paikan ja olosuhteet, jossa ensimmäinen elävä solu saattoi kehittyä. Ei saanut sataa, jottei aineet liukenisi vesistöihin, sekin kerrotaan.


        Mutta kun uskovat ovat ihan samanlaisia kun muslimit. Opettajia ja porukoita seurataan, ilman että tajutaan itse juuri mitään. Jumalan ja Hänen opetuksensa tilalle tulee porukan perinteet.

        Et alla olevassakaan viittaa Jeesukseen, vaan ihan toiseen "auktoriteettiin". Jeesukseen perustava alkaa ihmetellä asioita ja alkaa oppia enemmän ja syvällisemmin...

        Mistä kaikki? Olemattomuus ei luo. Tyhjästä saadaan vain tyhjää. Jos kaikki tyhjästä, olemme tyhjäntoimittajia, eikä meillä ole mitään annettavaa palstalle. Hajaantukaamme.

        Kasafi. Onko Jeesus Luoja? Loiko Luoja kaiken vai loiko Luoja evoluution? Luoja loi kasvit ennen aurinkoa, jotta uskoisimme nopeaan luomiseen.
        https://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g


      • Marco Ceellä kirjoitti:

        Sä heität iha fiksuu settii Jaakko_Herranen-kaiffari. Se voi pätee ett tän kristinusko paras juttu on just se ett se feidaa veke. Mutt sitä mä e snaijaa et onk sill välii ett meill täälä Euroopas on just se kristinusko ku feidaa.

        Ku mä kelailen mitä maikat skolessa on bamlannu noist Kreikan filosofeist ni mull tulee aika stydisti se fiilis ett ne Artotelekset Sokratekset Epikurokset - ja mitä kaikkii niit filosofi-kaiffareit olikaa - oikeesta niinku alotti tän proggikse. Siis tän ett uskonnot feidaa veke. Eiks ne nirhannukki sen Sokrateksen ku se ei oikee digannu noit jumalii eikä halunu jumittaa vanhois jutskis?

        Emmä tie nii tarkkaa mitä kaikkee ne kreikkalaiset filosofi-jäbäleissonit bamlas ja varmaa siel seas oli aika daijuuki settii mut se niitten stydi pointti on et näit asioit saa ja kandee funtsii ite eikä vaa peesaa old-school jäbäleissoneit jotka sanoo ett tää o viddu tasan tällee ku meiän oppi-isä on tän skrivannu ja marmorii skrabannu niinku tuhat vuot sitte. No ei väldesti oo.

        No sit tän Kreikan jälkee tuli Rooma ja sen jälkee pimee keskiaika ku kaikki jumitti vaa Jeesus-mantras ja maaorjuudes. Tää Kristinusko oli vähä niiku väliaikane downturni täs proggigsess joka taas rulettaa. Vidun pitkä downturni tosin. Emmä tie jos ne Roomalaiset ei olis hurahtanu tähän Jeesus-uskoo nii olisko mikää eri-laill? Jos me oltas täs välis oltu juutalaisii tai isisläisii (mä meinaan sitä egyptiläiste Isistä enkä tätä nykyuskiste kreisi-isistä) tai peesattu vaik Jupiterii ni oisko tää menny samaa roudia. Ett ensi jumitetaan siin ainoos oikees uskos ja sit tarpeeks moni fiksu kuittaa ett ei "Viddu ny saa piisata tällane yhes uskos jumittamine. Hei funtsataa näit jutskii välill itekki eikä tapiteta vaa jotai old-school pergamenttii!"

        Oikei voi nois uskonnois olla jotai iha fiksuuki settii siel seas. Probleemi o vaa se ku ei hiffaa ett mikä o se piffi ja mikä on sitä soosii siin ympärill. Tai moni hiffaa sen piffin mut ei samal taval.

        Ja mikä sit o fiksuu? Mun mielest sen fiksu biitin tost Bibliast voi kuitata mun mutsin marsunhoito-prinsiipeil: respektii ja responsibilitii.

        Must se responsibiliti tai vastuu meinaa ett joka kaiffari niinku klaaraa oma tonttins. Jos sä oot lendannu sun frendilt ni sä biffaat ne fyffet takas niinku sä ot sanonu. Jos sull on skidi sä katot sill on kaikki ok, jos sun mutsi o klesa sä katot et se pääsee lekurii ja jelpit muutenki. Jos joku mummu flippaa kadul sä jelpit sen pystyy ja tsiigaat et se klaaraa siit eteenpäin.

        Se respekti on bondaa toho äskeisee stydisti. Sun pitää funtsaa ett muut kaiffarit ja tytsyt on uniikkei mutt samanarvosii ku meikäleisson. Ei viddu mitää välii onks se jäbä vai tytsy mummu stara homo klesa köyhä kroisos tai vaik transu. Kaikki tarttee respektii. Se respekti o sitäki ett sul piisaa respektii sulle itelles. Älä dokaa ittees deekiksel älä skruudaa ittees taliboltsiks ja sillee. Respektii itelle ja respektii muille. Ei tää viddu tän kummempi juttu oo eikä tarvi olla Jumaleisson tai Jesse-the-Son ett tän bonjaa.

        Nii ett emmä snaijaa et miks pitää tapittaa jotai Bibliaa ja funtsaa ett kui tätä laiffii pitäs niinku kelaa ku mutsin marsunhoito-prinsiipit riittäs iha hyvi jos niit vaa aina hiffais soveltaa: respektii ja responsibilitii.

        Tällasii mä funtsasin ny hyvi bailatu perstain ja söndaagin välisen yön jälkee. Respektii Jaakko_Herranen-jäbäleisson sulle ja muillekki.

        Miks Marco flöittaa? Nothing creates nothing.
        https://www.youtube.com/watch?v=1PoJm4KFovY


      • Marco Ceellä
        yurki1000js kirjoitti:

        Mistä kaikki? Olemattomuus ei luo. Tyhjästä saadaan vain tyhjää. Jos kaikki tyhjästä, olemme tyhjäntoimittajia, eikä meillä ole mitään annettavaa palstalle. Hajaantukaamme.

        Kasafi. Onko Jeesus Luoja? Loiko Luoja kaiken vai loiko Luoja evoluution? Luoja loi kasvit ennen aurinkoa, jotta uskoisimme nopeaan luomiseen.
        https://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g

        Yurki-boy mä skrivasin jo tonne mun toiseen kejuu tost "tyhjäst ei voi nyhjäst" jutust.

        Mä en hiffaa mitä se jelppii jos uskoo et universumi ei oo voinu ollu niinku for ever mutt sit kuitenki Jumaleisson niinku voi? Jos universumi on pakko olla jonku duunaama ni mikse sun Jumaleisson sit ei tartte duunaajaa. Sun jutuist saa sen fiilikse ett se sun Jumala o paljo kompleksimpi tsydeemi ku tää universumi. Jumaleisson taikoo niinku galaksin sen skotsasta vaik sill ei edes oo skotsaa. Ja sit sitä Jumaleissonii ei tarvi kenenkää olla duunannu?

        Himmee stoori.


      • Marco Ceellä kirjoitti:

        Yurki-boy mä skrivasin jo tonne mun toiseen kejuu tost "tyhjäst ei voi nyhjäst" jutust.

        Mä en hiffaa mitä se jelppii jos uskoo et universumi ei oo voinu ollu niinku for ever mutt sit kuitenki Jumaleisson niinku voi? Jos universumi on pakko olla jonku duunaama ni mikse sun Jumaleisson sit ei tartte duunaajaa. Sun jutuist saa sen fiilikse ett se sun Jumala o paljo kompleksimpi tsydeemi ku tää universumi. Jumaleisson taikoo niinku galaksin sen skotsasta vaik sill ei edes oo skotsaa. Ja sit sitä Jumaleissonii ei tarvi kenenkää olla duunannu?

        Himmee stoori.

        Ihminen lankesi ja tuli sokeaksi. Kutsu on tarpeen. Langenneen ihmissuvun elämän tarkoitus on antaa sovittaa itsensä Luojansa kanssa. Ei se sen kompleksimpi juttu ole.

        2Kor. 5:20
        Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.


      • iwuho
        yurki1000js kirjoitti:

        Ihminen lankesi ja tuli sokeaksi. Kutsu on tarpeen. Langenneen ihmissuvun elämän tarkoitus on antaa sovittaa itsensä Luojansa kanssa. Ei se sen kompleksimpi juttu ole.

        2Kor. 5:20
        Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

        Islamistin karva paljastuu.


      • Jaakko_Herranen
        yurki1000js kirjoitti:

        Mistä kaikki? Olemattomuus ei luo. Tyhjästä saadaan vain tyhjää. Jos kaikki tyhjästä, olemme tyhjäntoimittajia, eikä meillä ole mitään annettavaa palstalle. Hajaantukaamme.

        Kasafi. Onko Jeesus Luoja? Loiko Luoja kaiken vai loiko Luoja evoluution? Luoja loi kasvit ennen aurinkoa, jotta uskoisimme nopeaan luomiseen.
        https://www.youtube.com/watch?v=bLHB_hNk42g

        Yurki, osaatko selittää muitakin profetioita? Älä luota kehenkään opettajaan - minuunkaan - sillä niitä riittää joka makuun.

        Ja "valojen luominen" selittyy ihan vaan tuhka- tms pilvien raottumisella, niin että maan päällä taivaankappaleita olisi voinut käyttää kalenterin pohjana. Ei vaan ollut ihmistä kalenteria tekemässä.

        Eikä kukaan meistä ole päässyt kysymään, mitä Luoja tahtoo meidän uskovan. Jeesuskaan ei vastannut suoraan paljon mihinkään. Vertauksia heitteli, luullakseni aikansaadakseen henkistä kasvua kuulijoissa, ei antaakseen tietoa/Raamattua päähäntyöntiaseeksi = fariseuslaisuus...


      • Jaakko_Herranen
        Marco Ceellä kirjoitti:

        Sä heität iha fiksuu settii Jaakko_Herranen-kaiffari. Se voi pätee ett tän kristinusko paras juttu on just se ett se feidaa veke. Mutt sitä mä e snaijaa et onk sill välii ett meill täälä Euroopas on just se kristinusko ku feidaa.

        Ku mä kelailen mitä maikat skolessa on bamlannu noist Kreikan filosofeist ni mull tulee aika stydisti se fiilis ett ne Artotelekset Sokratekset Epikurokset - ja mitä kaikkii niit filosofi-kaiffareit olikaa - oikeesta niinku alotti tän proggikse. Siis tän ett uskonnot feidaa veke. Eiks ne nirhannukki sen Sokrateksen ku se ei oikee digannu noit jumalii eikä halunu jumittaa vanhois jutskis?

        Emmä tie nii tarkkaa mitä kaikkee ne kreikkalaiset filosofi-jäbäleissonit bamlas ja varmaa siel seas oli aika daijuuki settii mut se niitten stydi pointti on et näit asioit saa ja kandee funtsii ite eikä vaa peesaa old-school jäbäleissoneit jotka sanoo ett tää o viddu tasan tällee ku meiän oppi-isä on tän skrivannu ja marmorii skrabannu niinku tuhat vuot sitte. No ei väldesti oo.

        No sit tän Kreikan jälkee tuli Rooma ja sen jälkee pimee keskiaika ku kaikki jumitti vaa Jeesus-mantras ja maaorjuudes. Tää Kristinusko oli vähä niiku väliaikane downturni täs proggigsess joka taas rulettaa. Vidun pitkä downturni tosin. Emmä tie jos ne Roomalaiset ei olis hurahtanu tähän Jeesus-uskoo nii olisko mikää eri-laill? Jos me oltas täs välis oltu juutalaisii tai isisläisii (mä meinaan sitä egyptiläiste Isistä enkä tätä nykyuskiste kreisi-isistä) tai peesattu vaik Jupiterii ni oisko tää menny samaa roudia. Ett ensi jumitetaan siin ainoos oikees uskos ja sit tarpeeks moni fiksu kuittaa ett ei "Viddu ny saa piisata tällane yhes uskos jumittamine. Hei funtsataa näit jutskii välill itekki eikä tapiteta vaa jotai old-school pergamenttii!"

        Oikei voi nois uskonnois olla jotai iha fiksuuki settii siel seas. Probleemi o vaa se ku ei hiffaa ett mikä o se piffi ja mikä on sitä soosii siin ympärill. Tai moni hiffaa sen piffin mut ei samal taval.

        Ja mikä sit o fiksuu? Mun mielest sen fiksu biitin tost Bibliast voi kuitata mun mutsin marsunhoito-prinsiipeil: respektii ja responsibilitii.

        Must se responsibiliti tai vastuu meinaa ett joka kaiffari niinku klaaraa oma tonttins. Jos sä oot lendannu sun frendilt ni sä biffaat ne fyffet takas niinku sä ot sanonu. Jos sull on skidi sä katot sill on kaikki ok, jos sun mutsi o klesa sä katot et se pääsee lekurii ja jelpit muutenki. Jos joku mummu flippaa kadul sä jelpit sen pystyy ja tsiigaat et se klaaraa siit eteenpäin.

        Se respekti on bondaa toho äskeisee stydisti. Sun pitää funtsaa ett muut kaiffarit ja tytsyt on uniikkei mutt samanarvosii ku meikäleisson. Ei viddu mitää välii onks se jäbä vai tytsy mummu stara homo klesa köyhä kroisos tai vaik transu. Kaikki tarttee respektii. Se respekti o sitäki ett sul piisaa respektii sulle itelles. Älä dokaa ittees deekiksel älä skruudaa ittees taliboltsiks ja sillee. Respektii itelle ja respektii muille. Ei tää viddu tän kummempi juttu oo eikä tarvi olla Jumaleisson tai Jesse-the-Son ett tän bonjaa.

        Nii ett emmä snaijaa et miks pitää tapittaa jotai Bibliaa ja funtsaa ett kui tätä laiffii pitäs niinku kelaa ku mutsin marsunhoito-prinsiipit riittäs iha hyvi jos niit vaa aina hiffais soveltaa: respektii ja responsibilitii.

        Tällasii mä funtsasin ny hyvi bailatu perstain ja söndaagin välisen yön jälkee. Respektii Jaakko_Herranen-jäbäleisson sulle ja muillekki.

        Veikkan et Jeesus sanois et "sinä et oo kaukana Jumana valtakunnasta" :-)

        Jostain idän uskonnoista kai periaatteessa olis voinu kehitys lähtee, mut ei.
        Kaikki historiassa vaikuttaa, mut tässä tapauksessa ehkä Jeesuksen opetukset yleisesti luettuna (ei vallankäytön välineenä) autto. Osa haluua uskoo aina johonkin, ehkä paras että Jeesuksen oppeihin = "rispektii ja resbosibilitii" motivointii niille, joilla sitä ei ittestään nouse.


    • Marco. Jokainen tarvii kutsun. Sodat ja onnettomuudet ovat kutsuja. Pitkä rauha ei auta. Miksei auta? Koska silloin vain harvat kiittävät Luojaansa leivästä ja hyvinvoinnista.

      > Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. Raamattu sanoo, että Herra kutsuu ihmisiä 2 ja jopa 3 kertaa Job 33:28. hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'. 29. Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle. <
      http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

    • Virkistävän hauska ketju, kiitos aloittajalle ja kaikille mukana olleille - jatkakaa vaan :-)

      • Tahtoo mukaan

        Täten ilmottaudun Marcon mutsin marsunhoitokultin (R&R) vankaksi kannattajaksi.


    • Respektii. Jumala ei jaa kunniaansa. Luoja on Luoja ja luotu on luotu. Siinä.

      Marco: "Ku mä kelailen mitä maikat skolessa on bamlannu noist Kreikan filosofeist ni mull tulee aika stydisti se fiilis ett ne Artotelekset Sokratekset Epikurokset - ja mitä kaikkii niit filosofi-kaiffareit olikaa - oikeesta niinku alotti tän proggikse. Siis tän ett uskonnot feidaa veke. Eiks ne nirhannukki sen Sokrateksen ku se ei oikee digannu noit jumalii eikä halunu jumittaa vanhois jutskis?"
      _______
      Filosofit ovat luotuja. Siinä.
      https://www.youtube.com/watch?v=7pgrtVXk13U
      Jes. 40:6
      Ääni sanoo: "Julista!" Toinen vastaa: "Mitä minun pitää julistaman?" Kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin kedon kukkanen:

      Jumalan luomakunta on ihmeellinen. Paljonko kalamies kuluttaa mutkan kautta ruohoa vuodessa?
      http://www.globalchange.umich.edu/globalchange1/current/lectures/kling/energyflow/energyflow.html

      • SääliOn

        Yurki. Epätoivosi paistaa lävitse. Tajua.


      • SääliOn kirjoitti:

        Yurki. Epätoivosi paistaa lävitse. Tajua.

        Sääli. Olemattomuus ei luo. Logiikkaa voi harjoittaa.


      • NäeJaYmmärrä

        Olevaisuus rakentaa ja kehittää, taikoja ei logiikka tarvitse.


    • Sepä_Se

      Tottahan se on, että jos pyrkii yhdistämään luomiskertomuksen evosatujen kanssa, niin eihän siitä tule yhtään mitään.

      Mutta evoluutioteoria ei ole tiedettä, eivätkä myöskään mainitsemasi miljoonat/miljardit vuodet. Voidakseen olla tiedettä, asia pitää voida osoittaa objektiivisesti, ei tulkinnallisesti tai uskonnollisesti todeksi. Tässä eivät evokit ole kuitenkaan yrityksistään huolimatta vielä kertaakaan onnistuneet.

      Miljardit vuodet ja evo-uskomukset pysyvät siis satuina, luomiskertomus taas on tuhansia vuosia muuttumattomana säilynyt totuus.

      • tieteenharrastaja

        Väitteidesi röyhkeys ei tuota niille totuusarvoa:

        "Mutta evoluutioteoria ei ole tiedettä, eivätkä myöskään mainitsemasi miljoonat/miljardit vuodet. Voidakseen olla tiedettä, asia pitää voida osoittaa objektiivisesti, ei tulkinnallisesti tai uskonnollisesti todeksi. "

        Sinulla ei ole päätösvaltaa tuossa asiassa. Eikä tässäkään:

        "Tässä eivät evokit ole kuitenkaan yrityksistään huolimatta vielä kertaakaan onnistuneet."

        Sinun mielestäsi eivät, mutta sehän ei mitään todista.


      • Marco_Ceellä

        Marco is back! Tai niiku svedu sanois: Marco är en rygg!

        Sortsi Sepäsepis-kaiffari mut sä on snadisti ulapalla. Tai aika stydisti.

        Sä skrivasit: "Mutta evoluutioteoria ei ole tiedettä, eivätkä myöskään mainitsemasi miljoonat/miljardit vuodet."
        Eksä yhtää hiffaa mitä mä skrivasi? Eksä hiffaa yhtää mitä biblias skrivataa? Ne mun miljardit vuodet mist mä skrivasin tuli meinaa just sielt sun biliast. Sen biblia mukaaha toi Jumaleisson on niinku chillaillu tääl for ever. Onks "for ever" niinku vähemmä ku miljardi vuotta? Jos se Jumaleisson on ollu jo for ever enneku se veti tän meiän boltsin sielt sen maagisest skotsasta ni eiks se sillo chillaillu tääl jo enemmä ku sen miljardi vuotta? Hä?

        Ja jos sull on joku snygi stoori toho "miks" kyssärii ni skrivaa se.

        Juttuha o iha daiju. Jumaleisson niinku taiko tän kaike et voi duunaa lopuks jonku harmagedoni jos sit koko tää schaiba menee iha päreiks. Te bamlaatte et tää koko boltsin ikä o vasti joku kuus tuusaa. Ja sit te kuumotatte just tota "ikuisuutta". Ku se ikuisuus kuitenki o enemmä ku miljari suvee ni WTF täss pitää olla väliss tällane snadi breikki ku kaikki joutuu pärjäilee ja kokee kaikkee karuu settii. Tää kaikki siks et joku Iso Jäbä tsiikaa tsiigailee et kui hyvi me jumitetaa täs sen biblias. Ja sit taas ne ku o hiffannu sen biblian chillailee miljardi vuot jossai Ziisus-bileis.


    • Nostalgikkoko

      Muisto ajalta kun palsta kukoisti ja tiukka sisältö kohtasi tyylillisen irroittelun.

      Stydii settii!

    • Muistan myös kun nämä Marco Ceen kirjoitukset ilmestyivät tänne ja nauroin vedet silmissä kun hän veteli Jyriä ja joitain muita edes takaisin kölin ali, varmaan kieli poskessa. Saisi tehdä paluun.

    • 12___13

      Kielestä päätellen olit koulussa joskus 80-luvulla. :D

      • Kiitän näistä kuten monista muistakin kliseistä isäukkoani, joka kävi koulunsa 70-luvulla :) Muna ei ole kanaa viisaampi, mutta pata kattilaa soimaa...


      • Epäjumalienkieltäjä

        Kysymykset jäivät kuitenkin vastaamatta ja avauksen pointti näyttää pitävänän pintansa: Uskonto ei vasta kysymykseen "miten" eikä kysymykseen "miksi".


    • Anonyymi

      Ehdoton KLASSIKKO!

      • Anonyymi

        Kyllä! Tässä on mennyt kirjallinen kyky hukkaan (ellei sitten ole oikeasti jossain kirjoittanut ja julkaissut jotain).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      152
      3289
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      55
      1084
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      224
      937
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      43
      900
    5. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      854
    6. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      850
    7. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      267
      810
    8. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      54
      799
    9. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      63
      790
    10. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      45
      780
    Aihe