käytetyn auton kate liikkessä?

utelijas

Onko teillä kokemuksia miten paljon autokauppa on korottanut hintaa verrattuna siihen milä olette myyneet autokauppiaalle?

80

13697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halvalla menee?

      Pyysin itse 8500 liike otti vaihdossa ja nyt näyttää hinta olevan alle 8tuhannen.

      • Bemmi325-05

        Vastaavanlainen kokemus minullakin. Myin nettiautossa BMW 325 -05 farkkua pari kuukautta hintapyynnillä 14900. Autoliike suostui vaihtamaan helvempaan n.5000euron autoon ja BMW tuli heille myyntiin 13900 hinnalla ja myivät sen muutamassa päivässä, ilmeisestikin kun tarjosivat rahoituksen autoon. Sitä minultakin useat kyselivät ja vaihdossa tarjottiin suorastaan täyttä sontaa hirveällä hintapyynnillä ja loput olisi vielä pitänyt antaa luotolla.


      • Nyrkillä_Naamaan

        Teillä rahattomilla P askanaamoilla mitään autoja ole


    • myyrä

      Tonni tai kaksi hinta nousee jos myyt autokauppiaalle, kannattaa myydä mielummin itse................

      • mä kans

        Joo tonni tai kaks, josta laitetaan auton pesut ja kiillotukset sisätä ja päältä, tutkaillaan ja korjataan, mitä tarvii, maksetaan kaikki muut liiketointaan liittyvät kulut, korvataan kuluttajariitalautakunnan suosituksen mukaiset korjaukset. Vau mikä bisnes mä haluun kans autoliikkeen , oonkin ihmetellyt, miksei portin pylväät ja verkkoaidat ole jalometallista. Se etu siinä on, ettei tarvii ALV:tä maksaa, kun ei mitään tulekkaan.


      • marginaaliverotus
        mä kans kirjoitti:

        Joo tonni tai kaks, josta laitetaan auton pesut ja kiillotukset sisätä ja päältä, tutkaillaan ja korjataan, mitä tarvii, maksetaan kaikki muut liiketointaan liittyvät kulut, korvataan kuluttajariitalautakunnan suosituksen mukaiset korjaukset. Vau mikä bisnes mä haluun kans autoliikkeen , oonkin ihmetellyt, miksei portin pylväät ja verkkoaidat ole jalometallista. Se etu siinä on, ettei tarvii ALV:tä maksaa, kun ei mitään tulekkaan.

        Se menee näin, hyvität autosta 1000€, pesut ja muutt kulut 150€ ja pahimmassa tapauksessa korjat 400 eurolla eli kustannus 1650€ ja myyt "hirmuvoitolla" 1500€ eli tosiasiassa oikeasti 150 tappiota, ja sen jälkee ostohinnan ja myyntihinnan erotuksesta maksat alv.n (1500-1000=500x0,24=120€) eli lopputulos, itkupilli väittää, että kauppias sai puolen voiton, oikeasti kauppias sai 270€ sipin, tervetuloa kultaa vuolemaan. Kannattaa ensi varmistaa et pinkka on kunnossa, muuten voipi tulla maitojuna.


      • FAKTAT!
        marginaaliverotus kirjoitti:

        Se menee näin, hyvität autosta 1000€, pesut ja muutt kulut 150€ ja pahimmassa tapauksessa korjat 400 eurolla eli kustannus 1650€ ja myyt "hirmuvoitolla" 1500€ eli tosiasiassa oikeasti 150 tappiota, ja sen jälkee ostohinnan ja myyntihinnan erotuksesta maksat alv.n (1500-1000=500x0,24=120€) eli lopputulos, itkupilli väittää, että kauppias sai puolen voiton, oikeasti kauppias sai 270€ sipin, tervetuloa kultaa vuolemaan. Kannattaa ensi varmistaa et pinkka on kunnossa, muuten voipi tulla maitojuna.

        Totta joka sana, tervetuloa tosiaan kullanhuuhdontaan huippukatteilla!

        Halvoissa autoissa katetta ei ole kuin satasia, usein esimerkkisi tavoin jopa satasia tappiota.
        Ei ole mitenkään poikkeuksellista esimerkkisi, että vaihtohyvitelty tonni, kunnosteltu useilla satasilla, katsastettu jne. ja myydään tappiolla. Silti tinkivinkuaanit tarjoilevat juuri katsastetusta/kunnostetusta 1500 pyyntihintaisesta "myykkö 700eurol" höpöjä.
        Joskus aniharvoin kate menee "nelinumeroiseksi", eli oikein satasista seuraavaan eli tuhannen tai kaksikin, mutta se on harvinainen lottovoitto eikä todellakaan joka autossa.

        Muistutetaan vielä, että tästä "katteesta" autoliike vastaa virhevastuulakien mukaisesti auton kunnosta.
        On aivan eri asia ostaa yksityishenkilöltä kuin autoliikkeestä.

        www.kkv.fi

        "Tonnin auto autoliikkeessä sisältää ilmaisen virhevastuuturvan."
        "Yksityisten välisiin kauppoihin ei sovelleta virhevastuulakia."


      • Merkkiliikkeen kate.
        FAKTAT! kirjoitti:

        Totta joka sana, tervetuloa tosiaan kullanhuuhdontaan huippukatteilla!

        Halvoissa autoissa katetta ei ole kuin satasia, usein esimerkkisi tavoin jopa satasia tappiota.
        Ei ole mitenkään poikkeuksellista esimerkkisi, että vaihtohyvitelty tonni, kunnosteltu useilla satasilla, katsastettu jne. ja myydään tappiolla. Silti tinkivinkuaanit tarjoilevat juuri katsastetusta/kunnostetusta 1500 pyyntihintaisesta "myykkö 700eurol" höpöjä.
        Joskus aniharvoin kate menee "nelinumeroiseksi", eli oikein satasista seuraavaan eli tuhannen tai kaksikin, mutta se on harvinainen lottovoitto eikä todellakaan joka autossa.

        Muistutetaan vielä, että tästä "katteesta" autoliike vastaa virhevastuulakien mukaisesti auton kunnosta.
        On aivan eri asia ostaa yksityishenkilöltä kuin autoliikkeestä.

        www.kkv.fi

        "Tonnin auto autoliikkeessä sisältää ilmaisen virhevastuuturvan."
        "Yksityisten välisiin kauppoihin ei sovelleta virhevastuulakia."

        Toki merkkiliikket erikseen, heillä tuntuu olevan "varaa" roikotella autoja 5000euroa ylihintaisina vaikka vuosia, joskus joku niihinkin täkyihin tarttuu ja kate on kohdallaan.


      • adfdas

        "On aivan eri asia ostaa yksityishenkilöltä kuin autoliikkeestä."
        Tuo on kyllä niin totta. Autoliike ei anna mitään takuuta vaikka niin väittääkin ja pahimmassa tapauksessa vie sinut oikeuteen kaupoista, jos myyt auton autoliikkeeseen ja siitä paljastuu joku vika, josta itse et tiennyt mitään.

        Parempi on tehdä kauppoja yksityisten kesken ja jättää autoliikkeet myymään pelkästään uusia autoja.


      • Anonyymi
        marginaaliverotus kirjoitti:

        Se menee näin, hyvität autosta 1000€, pesut ja muutt kulut 150€ ja pahimmassa tapauksessa korjat 400 eurolla eli kustannus 1650€ ja myyt "hirmuvoitolla" 1500€ eli tosiasiassa oikeasti 150 tappiota, ja sen jälkee ostohinnan ja myyntihinnan erotuksesta maksat alv.n (1500-1000=500x0,24=120€) eli lopputulos, itkupilli väittää, että kauppias sai puolen voiton, oikeasti kauppias sai 270€ sipin, tervetuloa kultaa vuolemaan. Kannattaa ensi varmistaa et pinkka on kunnossa, muuten voipi tulla maitojuna.

        kuulkaa hei autokauppiaat, jos sellaisia olette,
        lopettakaa kannattamaton bisnes ja menkää muualle töihin,
        eli kun ajelen kaupungilla ja teollisuusalueilla,
        näen ilmeisesti näkyjä, autoliikkeitä, autoliikkeitä, autoliikkeitä, tuhansia autoja,
        miks niitä pidetään, jos on niin kannattamattomia,
        haloo


      • Anonyymi

        Niin jos käytettyä on vaihtanut käytettyyn, niin 1-2 tonnia hinta nousee. Tai varsinkin kun yksi peri auton ja myi omansa, vuotta vanhan 30 000 km autonsa suoraan, sai 14000 liikkeessä oli aluksi 19000 sitten 18500 ja 3 viikossa oli myyty.

        Jos vaihdat uuteen, vanhan auton hinta voi olla lähes samakin jonka sait, koska silloin et saa sitä noin 11-15 % alea verrattuna ilman vaihturia ostaessa.


      • Anonyymi
        adfdas kirjoitti:

        "On aivan eri asia ostaa yksityishenkilöltä kuin autoliikkeestä."
        Tuo on kyllä niin totta. Autoliike ei anna mitään takuuta vaikka niin väittääkin ja pahimmassa tapauksessa vie sinut oikeuteen kaupoista, jos myyt auton autoliikkeeseen ja siitä paljastuu joku vika, josta itse et tiennyt mitään.

        Parempi on tehdä kauppoja yksityisten kesken ja jättää autoliikkeet myymään pelkästään uusia autoja.

        "Parempi on tehdä kauppoja yksityisten kesken .........."

        ostin lastenlapsilleni yksityiseltä muutaman tonnin , parintonnin auton.

        NE kyllä toimi , mutta kun vähän katselin, useampia ruuveja oli liimailla kiinni ja kierteet rikki, mm moottorin ja vaihteiston ruuvit jota tarvitaan vaihdossa. Oli jopa hitsattuja muttereita yms. Toimivat kyllä sen 3000-6000 kun tarvetta oli. Parissa kyllä kampiakselin pyörä irtosi ja siten kone hajosi.


    • tottuus

      Pienten liikkeiden katteet lasketaan satasissa, jopa 10 000€ autoissa, mutta "palatseissa" ihmiset antaa vetää perseeseen oikein urakalla, se vaan menee niin, että ostaja on yksinkertaisesti niin tyhmä, että antaa puitteiden hämätä.

      • Anonyymi

        En ole ikinä ostanut käytettyä autoa autoliikkeestä, mihin sitä tarvitaan? En viitsi maksaa 2000-4000 kädenpuristustuksesta...takuut on shaiseee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä ostanut käytettyä autoa autoliikkeestä, mihin sitä tarvitaan? En viitsi maksaa 2000-4000 kädenpuristustuksesta...takuut on shaiseee...

        Urpo... 5000-8000 e enkä edes kättele ja takkut saa työntää perseeseen ei käytetyssä ole takuuta koskaan missään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ikinä ostanut käytettyä autoa autoliikkeestä, mihin sitä tarvitaan? En viitsi maksaa 2000-4000 kädenpuristustuksesta...takuut on shaiseee...

        Nykyään monestikaan ei edes tarvitse maksaa juurikaan enempää liikkeestä ostetusta kuin yksityiseltä.


    • 8+10

      Oma kokemus jonkun kuukauden takaa. Vaihdoin uuteen, uuden auton ovh. noin 33000 eur. Vanhasta hyvitys bruttona n. 20500 ja nettona n. 18900 (eli 1600 olisi lähtenyt uuden auton hinnasta alennuksena suoralla kaupalla).

      Vanhasta pyydettiin aluksi 22900 ja noin neljän kuukauden päästä pyynti oli 19900 (jolla meni muutamassa viikossa kaupaksi). En tunne syvällisesti autokauppaa, mutta ei tuo nyt kovin rahasammolta vaikuttanut jos liike otti auton sisään 18900 hinnalla ja viimeisin hintalappuhinta oli 19900. Lisäksi vaihtoauton tuulilasin vaihto oli sovittu menevän liikkeen piikkiin, eli kunnostuskuluja liikkeelle tuli tuosta vähintään 200-300 euroa.

      • adsfads

        "kunnostuskuluja liikkeelle tuli tuosta vähintään 200-300 euroa."
        Luuletko tosiaan, että tuulilasin vaihto maksaa liikkeelle noin paljon? Uusi tuulilasi ei maksa käytännössä mitään ja asentajalle olisi muutenkin pitänyt maksaa palkka.


      • adsfads

        Ja on niinkin käynyt, että tuulilasi on jätetty vaihtamatta, hieman kiillotettu ja puunattu ja tuulilasi on uuden veroinen.


      • 810
        adsfads kirjoitti:

        "kunnostuskuluja liikkeelle tuli tuosta vähintään 200-300 euroa."
        Luuletko tosiaan, että tuulilasin vaihto maksaa liikkeelle noin paljon? Uusi tuulilasi ei maksa käytännössä mitään ja asentajalle olisi muutenkin pitänyt maksaa palkka.

        Katteen näkökulmasta kyllä se asentajan työ pitää laskea mukaan. Vai kuka sen asentajan palkan sitten maksaa jos kaikki työt teetätetään "ilmaiseksi" (eli ei huomioida asentajan työtä vaihtoauton hinnoittelussa)? Uskon kyllä että lasin hinta on liikkeelle jotain muuta kuin yksityiselle asiakkaalle, mutta tuskin niitäkään nyt ilmaiseksi jaellaan.


    • punainen risti

      Tositarina muutaman vuoden takaa: Myin käytetyn auton ostajalle joka päätti soitella edelliselle omistajalle. Tämän jälkeen käärmeissään soitteli minulle ja kertoi pahoittaneensa mielensä koska minä olin ottanut autosta kovemman hinnan kuin mitä siitä oli edelliselle omistajalle hyvitetty. Tuolloin olin muutaman sekunnin ajan sanaton.

      • kokemustaon

        Tämähän näissä nykyajan paskiaisissa on, eivät tajua että autokauppias tekee työtään, josta haluaa myös palkkaa. Näitä mulkkuja itsejään ei saa töitä tekemään kirveelläkään, mutta palkkaa pitäis maksaa työpaikalla oleilusta.


      • Anonyymi

        olen taiteilija, myin apri vuotta sitten eräälle kaverille taulun satasella,
        nyt huomasin, että sitä myy netissä eri kaveri hintaan 500e,
        pitäs kai alkaa soitella ja moitiskella, vai,
        haloo,
        voihan hinnat nousta tai laskea ajan saatossa


    • 100%kate

      Myin suoralla 2700, liike pyyti 6900.

      • hameväki

        Tojokauppias sanoi kyllä suoraan ja hyvä niin.
        Volkkarista saat vaihdossa 4500e ja he panee myyntiin 7500e.
        Suorapuhe vakuuttaa kyllä.


    • Pjeenis

      isoissa liikkeissä katehaku on n. 2500-3000 eur/auto perushintaisissa 5-20000e autoissa. toki vaihdossa otettaessa syödään hintalapusta, joten todellinen kate lienee 1500-2000eur/auto jos menee kohtuuajassa kaupaksi

      • voi mahoton

        Iso autoliike myy noin 250- 300 käytettyä autoa kuukaudessa 1500 euron katteella/auto eli katetta tulee 300 000-375 000 euroa kuukaudessa eli 3 600 000-4 500 000 euroa katetta vuodessa /liike. Voin kertoa, että sä ihan pimee, ja toi oli sun minimi katteella laskettu.


      • jokke
        voi mahoton kirjoitti:

        Iso autoliike myy noin 250- 300 käytettyä autoa kuukaudessa 1500 euron katteella/auto eli katetta tulee 300 000-375 000 euroa kuukaudessa eli 3 600 000-4 500 000 euroa katetta vuodessa /liike. Voin kertoa, että sä ihan pimee, ja toi oli sun minimi katteella laskettu.

        Vittu miten tyhmää porukkaa


    • Käyttöauto Tampere,annoin 47tkm ajetun seatin vaihdossa ja hyvittivät 13100€.
      Auto tuli myyntiin liikkeessä hinnalla 15900€.

      • kauppa se on, joka

        Pari vuotta sitten sain vaihtaessa uuteen vaihtotarjouksen 9.000€, jota pidin liian pienenä, enkä antanut vaihtoon. Kaupittelin sitten itse, mutta kyllästyin ja tein kaupat Rinta-Joupin kanssa Töölössä 8.900€ maksoivat.
        Viikon päästä auto oli Rinta-Joupilla myynissä Seinäjoella hintaan 16.900€.
        Hyvän auton sai joku kohtuuhintaan.


      • mulkeroo

        Kerropa vielä paljonko maksoit ylihintaa uudesta autostasi?


    • jokke

      Ja kaikki siinä välissä on katetta...vittu miten tyhmää porukkaa...buhahahahhhaa

    • Elvis oli kala

      Onko taas unohtunut se, mitä autokauppa tekee sillä katteella.
      Jos halutaan puhua viivan alle jäävästä, niin sitten pitäisi käytää ihan eri termejä...

      • voi sua jokke

        Näin, siitä voitosta maksetaan vielä ihan kivasti veroa jotta jokke ja muut buhahahahaa-miehet saavat sossurahansa ja nettiyhteyden yhteiskunnan piikkiin. Saapi sitten kirjoitella (kun muutakaan tekemistä ei ole) tänne asiantuntevia kommentteja.


      • Anonyymi
        voi sua jokke kirjoitti:

        Näin, siitä voitosta maksetaan vielä ihan kivasti veroa jotta jokke ja muut buhahahahaa-miehet saavat sossurahansa ja nettiyhteyden yhteiskunnan piikkiin. Saapi sitten kirjoitella (kun muutakaan tekemistä ei ole) tänne asiantuntevia kommentteja.

        Yritykset laittaa ihan helvetisti verovähennyksiin...ja jotkut kusettavat monenlaisissa asioissa...jopa palkoissa->kilometrikorvaukset ynnä muuta koijausta.


    • parempaa odotellessa

      Joku s aatana varastaa välistä , kun isojen autoliikkeiden käytetyn myynnillä tekemät yli 3.6 miljoonaa euroa plus uuden myynnillä saman verran ja lisäksi jälkimarkkinat (varaosat/huolto) milli tai kaks tulee katetta ja kuitenkin tilinpäätökset näyttää miinusta tai jotain plussaa luokkaa puolmilliä jos oikein hyvin menisi. Toisaalta pätevä kirjanpitäjähän ne n. 9 miljoonaa piilottelee kirjanpidossa.

      • tai parasta

        Joo, ne tilathan on ihan ilmaiset ja lämpiävät itsestään. Samoin myyjät, mekaanikot ja päälliköt tekevät töitä vastikkeetta.


      • kusettajat
        tai parasta kirjoitti:

        Joo, ne tilathan on ihan ilmaiset ja lämpiävät itsestään. Samoin myyjät, mekaanikot ja päälliköt tekevät töitä vastikkeetta.

        Verkkohäkkimyyjä myy samoilla hinnoilla. Mee sinne! Se vasta ahne on kun myy ilman kuluja samalla rahalla


    • Toivotonta porukkaa

      Minkähän takia autokauppiaan pitäisi tehdä työtään ilmaiseksi? Kuka on niin pölhö, että raataa toisten hyväksi saamatta mitään korvausta. Nämäkin mielipiteet tällä palstalla osoittavat, että järjenvalo on kortilla liian suurella osalla suomalaisista.

    • qwsaxzqwqqqq

      Monikin autoliike taitaa käyttää sellaisia kiertäviä autoremppaajia, käyvät siellä autoliikkeessä korjailemassa niitä myynnissä oelvia ja myyntiin tulevia autoja.
      Ei tarvii silloin pitää vakituisesti palkkalistoilla auton korjaajaa, meikkaavat, korjaajat jne. Että kyllä varmaan melkein joka autolle jotain saa laittaa ennen kuin on myyntikuntoinen, ainakin sen puunauksen..

      Mutta mitä enemmän romukauppa niin sitä vähemmän on mahdollisuuksia korjailla autoja,1000 euron autosta ei voi korjailla 2000 eurolla.

      Autokauppa on palvelu, josta joutuu maksamaan. AINA kun vaihdat autoliikkeessä autoa niin maksat siitä palvelusta myös, sen on 20-50% kalliimpi auton vaihto kuin jos tekisit samat kaupat toisen yksityisen kanssa.

      Ex autoni oli vuosimallia 1995, sain siitä yksityiseltä 2900 euroa.
      Paras autoliikkeen tarjous oli 2000 euroa, kolmesta paikkaa kyselin.

      Nykyinen autoni on vm 2005, ostin 2 vuotta vanhana ja siinä oli silloin vielä sen vuoden verran tehdas takuuna ja mittarissa 50tkm, kauppahinta vähän alle 11 000 euroa.

      Vastaavat autoliikkeessä oli noin 15 000 euroa, 11 000 eurolla olisi saanut noin 30tkm enemmän ajettuja ja 2 vuotta vanhempia malleja, 2005 oli uudistettu malli vielä eli nämä sitä vanhemmat siis kaiken lisäksi vielä vanhempaa mallia ja takuut jo menneet..

      Edelleen mennään tällä vm 2005 autollani, en taida sitä vaihtaakkaan niin kauan kun vaan kestää, saatan korjauttaa kalliinkin vian jos tulee koska maksaa se auton vaihtokin paljon.

      • KaappiKenguru

        Järjen ääni. Toivottavasti yhä useampi osaisi laskea 1 1 ja saada oikean tuloksen.


    • Pr2

      Autoliikkeen kate on mieluummin vain muutamia satasia kuin tuhat saati tuhansia.
      Nyt on ostajalle halpaa ostaa käytetty auto autoliikkeestä.
      Tuo kate ei vielä toki ole voittoa, vaan vain oston ja myynnin erotus. Siitä maksetaan ensin autoon kohdistuneet kunnostukset ja vielä liikkeen tominnan kulut kuten vakuutukset, toimitilat, palkat ja mm. virhevastuut sisältyen tuohon "katteeseen".
      Eipä ole autokauppiuus kultakaivos tänä päivänä; ei sitä ole ollut vuosikausiin eikä ihan lähivuosina tule olemaankaan.

      • Selkelinen

        Samaa mieltä; katteet menneet niin alas ja asiakkaat "isältä pojalle opittuun malliin" tuovat vaihdossa piilovikaisia autoja ja edelleenkin olettavat ostetussa autossa olevan täystakuun.
        Siksi onkin alaa rohkaisevaa ja kannustavaa:

        http://www.ksml.fi/erikoissivut/autot/riidan-paatos-kuluttaja-maksaa-autoliikkeelle-tuhansia-euroja/1972322

        ...että asiakas ei omaa "vapaudut vankilasta korttia" ja joutuu jatkossa entistä useammin vastuuseen petostelustaan autoliikettä kohtaan.

        Ei nimittäin ole mitenkään perusteltua olettaa, että autoliike muutamien satasten tai max. tonnin parin katteista (miinus kulut, verot, palkat jne.) korjailee tuhansilla myymiään autoja kun syyllinen on auton petoksellisesti vikoja salaten vaihdossa tyrkännyt edellinen omistaja.


      • tietäjä345

        Kun autoliike myy 5000-6000 tonnin auton niin he ovat maksaneet siitä keskimäärin 1000-1500 euroa vähemmän.


      • joskustehnyt

        Juu ja ostaja tinkii siitä 200 niin jää 1300, josta pesut n. 170 jää 1130 joku pikkukorjaus n 250 jää 880 mistä alv n. 170 jää 710 josta vuokrat, ilmoituskulut, vakuutukset, ajoneuvoverot yms, yms n. 150 jää 560. Sitten toivotaan, että myyty auto ei hajoaisi kuluttasuojan korvausvelvoitteen mukaisesti. Näitä kun sitten myyt sitten 15 jää 8400. Hurraa nostetaan palkkaa 3000 ja maksetaan siitä verot yms. jää 5400 josta maksetaan jälkikorjauksia 700 vaikkapa . jää 4700 maksetaan eläkevakuutusta 700 jää 4000. Jos kaikki olisi näin helppoa niin vuoden tulos olisi 48000 josta maksettaisiin verot. Yrittäminen on yhtä juhlaa, totuus on kuitenkin vielä kaukana tästä todellisuus on , että itsensä ehkä työllistää tuurilla. Eteläisessä suomessa luvut ovat aika paljon rankempia.


    • Ahneet

      Entä sitten niissä tapauksissa kun liike myy katsastettuja 2000-luvun autoja yhdellä eurolla. Paljonko jää voittoa?

    • karkeasti

      Keskimäärin ja karkeasti todeten isossa merkkiliikkeessä / ns. lasipalatsissa marmorilattioineen ja palvelusväkiarmeijoineen 10000,- autossa on 3000 - 4000,- kate.
      Keskimäärin ja karkeasti todeten pienemmässä autoliikkeessä, yleensä omistajan itsensä yksin hallinnoimassa 10000,- autossa on 1000 - 1500,- kate.

      Yksiselitteisesti suurehko kate-ero selittyy myytävään autoon kohdistuvien kulujen määrällä. Autot sinällään toisiaan vastaavia, autoilla tasan samat lakisääteiset virhevastuutakuut ja liikkeillä tasan samansuuruiset vastuut myymistään autoista täysimääräisesti riippumatta liikkeen koosta.

      • jokkee77

        Sä oot sekasin...tietääkö täällä kukaan oikeasti mitä sana kate tarkoittaa? Vitun pelle!


    • NYTONHALPAAKIN

      Normaalitilanteessa 10% - 20% kate, josta liike maksaa verot, muut liiketoiminnan kulut ja hyvänä päivänä jopa palkan työntekijälle. Ei siis ole autoliike mikään kultakaivos.

      Lisäksi lähes jokaisessa liikkeessä, kaikissa hintaluokissa ja erityisesti halvemmissa autoissa on yksilöitä, jotka liike myy tappiollisella hinnalla. Niistä on turha yrittää tinkiä euroakaan ja ne tunnistaa helposti siitä, että vastaavat ovat huomattavastikin kalliimpia muilla myyjillä.
      Välttämättä autossa ei ole mitään vikaa. Voi olla täysin ehjä, jopa parempi kuntoinen kuin tonnin kalliimpi viereisessä liikkeessä tai yksityisellä myyjällä. Sille yksilölle, siinä liikkeessä on vain tullut ns."päivät täyteen" ja liikkeenharjoittaja on päättänyt sen hävittää tappiokaupalla jotta pääsee keskittymään johonkin muuhun kuin tuon samaisen yksilön kiillotteluun ja koeajatteluun. Mitta täys, asiakkaan etu ja nopein hyötyy. Tinkivinkuaani jää edelleen ilman autoa.

    • ukkopekkanen

      Kauppa on kauppaa . Jos meinaa ,että liike pysyy pystyssä niin onhan se selvää jotta voittoa täytyy tulla .
      Onhan autoliikeellä kulunsa , palkat , verot, ja monet muut jutut joita ei aina tule etes ajtelleeksi tavallinen ihminen.
      Jos minä tai sinäkin alkaisimme kauppiaaksi niin kyllä kai menin haluttaisiin tehdä voitollista tulosta eikä myydä tappiolla mitään.
      Ei tappiollista kauppaa voi monta vuotta pyörittää kun jo konkurssi olisi edessä .
      En kyllä kadehdi yhtään autoliikkeitä enkä myyjiäkään , sillä siinä saa nähdä huijareita pilvinpimein kun eivät kerro autojen vikoja joita on. Sitten autoliike joutuu korjaamaan ne ja siitäkin tulee kuluja jotka vaikuttaa auton hintaan .
      Autossa voi toki olla piileviäkin vikoja joita ei myyjä eikä ostajakaan huomaa heti ja nekin jonkun on korvattava ja autoliikkeellä on kuitenkin se vastuu viimekädessä niitäkin jos joutuu vaikka menemään kuluttaja asiamiehen juttusille .

      • FAKTAT

        "...ja monet muut jutut joita ei aina tule etes ajtelleeksi tavallinen ihminen."
        =>
        JUURIKIN NÄIN!

        "...haluttaisiin tehdä voitollista tulosta eikä myydä tappiolla mitään."
        =>
        TAPPIOLLA kuitenkin jokaikinen autoliike myy joka ikinen vuosi osan kalustostaan. Se on tämän alan "luonnonlaki" joka pitää vain hyväksyä.
        VTTUMAISINTAHAN näissä tappiollisella hinnalla hinnoitelluissa on se, että ostajaksi tuntuu valikoituvan se puupäistä puupäisin tolvana, joka kuvittelee ensinnäkin "hinnassa on ilmaa" ja vielä "onhan tässä takuu"!?!? Arvaa vaan, mitä käy mielessä kun tuollainen paviaani marssii ostoksille. Vttu.

        "...ja autoliikkeellä on kuitenkin se vastuu..."
        SEKIN vielä. Ja noudattaahan lakia pitää, sekin kuuluu alan "luonnonlakeihin" ja noudattamatta jättäminen lopettaa liikkeenpidon varsin nopeasti.


    • Anonyymi

      Jos et ole ollut itse yrittäjä tai vastuussa tuloksessa yrityksessä , et voi tietenkään ymmärtää mistään mitään.
      Mutkun sitkun ja minulle ja sinulle, tehän voitatte ja tämähän maksoi kun ostin sen.... jne. , höpötykset ovat aina asiasta mitään ymmärtämättömien mutu tuntumalla viisauksia, niitä kuule riittää.

      Älkää pohtiko isojen poikien bisneksiä , se kun on turhaa kun ei käsitä.

    • Anonyymi

      1225 euroa bruttokate per auto Kamuxilla tänä vuonna.
      Viisaampi voisi sanoa mitä mieltä?
      Minusta aika pieni kate mutta määrät ovat suuria.
      Siksi voittoa tulee.

      • Anonyymi

        Kamuxilla vaihtohyvitystarjous 5000e, myin itse 8000e.
        Kamuxilla havittelemani autot 25-28000e, ostin vastaavan yksityiseltä 22000e.

        Oma katteeni yli 6000e, ei paha.


      • Voin ekonomin koulutuksen omaavanaa sanoa, aika pieni kate kuitenkin, koska joistain kaupoista ei jää mittään tai menee jopa pakkaselle.
        Jos vuosimyynti on suuri, pienhehkö kate riittää.


    • Anonyymi

      Sitten kun myy itse sitä 5000 € helmeä:
      -tuotko tänne näytille?
      - mikä on tiukka hinta?
      - puolet pois?
      - ois mopo/moottorisaha/potkukelkka vaihossa...
      - eikö oo koukkua?
      - ollaan Kuopijosta suakka, kai tingit 3 tonnia?
      - kahtellaan vielä parit
      - soitellaan...

    • Anonyymi

      Kaikilla liikkeillä ei ole katetta, joten autot joutuvat olemaan ulkosalla.

    • Anonyymi

      Vai niin!
      Jos tahallaan ymmärtää väärin, se ei ole kirjoittajalle mikään hyväksiluettava etu!
      Tosin harvoin näille palstoille kirjoittaa joku semantiikasta ymmärtävä!

    • Anonyymi

      Oma autoa ei kannata liikkeeseen antaa.

      Sukulainen ( nainen) oli antamassa hyvää bensa v50, 2007 autoliikkeeseen uudempaan autoon. Näin välirahan niin hyvitys olisi ollut 1000eur

      Sanoin että en itse antaisi autoliikkeeseen autoa vaihdossa koskaan vaan myisin itse. Eivät uskoneet ja lupauduin näyttämään.

      Pesin ja vahasin puhtaaksi, imuroin. Vaihdoin öljyt, castrollit 25eur tokmannilta ja uusin suodattimet kaikki. Juuri öljyt vaihdettuna myyntiin 4600eur toriin ja kauppa 4300eur. Voi kertoa ilmoituksessa että juuri huolettu ja öljyt vaihdettu. Ei ole seuraavalla omistajalla edessä.


      Autoliikkeeseen annettaessa 3000 eur olisi tullut takkiin.

      • Anonyymi

        Maksoitko verot alvit ja muut kulut mitä liikkeet maksaa , no et


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksoitko verot alvit ja muut kulut mitä liikkeet maksaa , no et

        No eihän se alvien ja verojen maksu tässä nyt mikään pointti ollutkaan vaan se, että itse myymällä saa enemmän rahaa.


    • Anonyymi

      Mitä näille rahattomille reppanoille mitään selittää,
      ei ne ymmärrä mistään muusta kuin kateudesta,
      liiketoimia kun eivät koskaan ole pystyneet tekemään,
      saati kaupallisia kouluja käyneet,
      antaa niiden jauhaa pienellä osamäärällä omiaan,
      turhaa on mitään faktaa täällä kirjoittaa,
      eivät kuitenkaan ymmärrä,
      kateelliset reppanat.

      • Anonyymi

        Kyl nää aikas reppanoita muuten on. Jos oot yrittäjä niin pitää olla massii ja ällii tähän duuniin . Nää neidot hamehousut ylikoulutetut pässit jakaa kommentteja minkä kerkee kun ovat lopuksi jossai lidilin kassalla kun muuhun ei pääse.


    • Anonyymi

      Kamux kate vuosilta 2019-2021 Pieni on:
      Bruttokate per myyty auto, euroa
      1 225 1 538 1509 1437

      • Anonyymi

        Niin se on mitä kuitilla näkyy osa taskuun ei se muuten kannata.


    • Anonyymi

      Lueskelin ajankulukseni pitkää vanhaa ketjua ja päällimmäiseksi nousi se, että yksityinen myyjä ei yleensä jaksa tarpeeksi kauan autoaan myydä, eikä jatkuvasti kuunnella niitä soittajien valituksia ja tinkaamisia. Saattaa siis myydä halvallakin, koska vain on väsynyt.
      Sitten kuvitellaan, että on muka jotenkin turvallisempaa ostaa auto "liikkestä" - siis sellaiselta - jolla edes on LY-tunnus.
      Yksityiseltä ostettaessa Kuluttajasuojalaki ei tosin ole voimassa, mutta entäs sitten?!
      Kaiken irtaimen omaisuuden kauppaa varten maahamme on varta vasten säädetty Kauppalaki.
      Kyllä siinä laissa on aivan samanlaiset virhesäännökset kuin liikkeestäkin ostettaessa.
      Kannattaa myös kysyä myyjältä, että miksi hän auton myy.
      Ilmiselvää - autossa ollutta ja myyjän kenties salaamaa merkittävää virhettä voi aivan samalla tavalla kirjallisesti reklamoida, mikäli ostaja kauppakirjaan on ymmärtänyt sisällyttää ehdon, että auto myydään ehjänä.
      Ellei myyjä tule asiassa vastaan, olemme tosin samassa tilanteessa kuin kuluttajasuojaakin käyttäen - eli siinä, että ammattimainen myyjä joutuu ns. "mustalle listalle"!
      Jotkut pitävät tätä ilmaisena mainoksena, sillä käräjille ei kummassakaan tapauksessa juurikaan kannata lähteä.

      • Anonyymi

        Olen pariin kertaan laittanut Volvoa toiveikkaana Nettiautoon myyntiin mutta muutamassa päivässä on hermo mennyt ja saanut verenpainelääkityksen annosta nostaa. En tiedä mistä kannon kolosta se porukka ryömii vänkäämään, vittuilemaan ja tinkaamaan. Ilmoituksen ulkoasua, sanamuotoja, kirjoitusvirheitä ja väittämiä kritisoidaan ja kyseenalaistetaan. Hintapyynti on tietysti pielessä. Kaikenmaailman tyyppiviat pitäisi tietää ja mahdolliset tulevat sähköviat osata ennustaa. Mikään sovittu ei ole pitänyt ja olen ajanut sata kilsaa huolsikan parkkipaikalle auton näyttöön turhaan. Onpa nettiasalapoliisit kaivaneet minustakin kaiken irtisaatavan verotietoja myöten ennen yhteydenottoa ja tekstaria pukkaa pitkin yötä.. Kaikenlaista puliveivausta ja maksujärjestelyä on ehdotettu. Liekö syynä automerkin suosio tietyssä vähemmistöryhmässä vai missä.
        Päätin kokemuksesta lannistuneena ajaa auto paaliin saakka tai viedä mökin pihaan maatumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pariin kertaan laittanut Volvoa toiveikkaana Nettiautoon myyntiin mutta muutamassa päivässä on hermo mennyt ja saanut verenpainelääkityksen annosta nostaa. En tiedä mistä kannon kolosta se porukka ryömii vänkäämään, vittuilemaan ja tinkaamaan. Ilmoituksen ulkoasua, sanamuotoja, kirjoitusvirheitä ja väittämiä kritisoidaan ja kyseenalaistetaan. Hintapyynti on tietysti pielessä. Kaikenmaailman tyyppiviat pitäisi tietää ja mahdolliset tulevat sähköviat osata ennustaa. Mikään sovittu ei ole pitänyt ja olen ajanut sata kilsaa huolsikan parkkipaikalle auton näyttöön turhaan. Onpa nettiasalapoliisit kaivaneet minustakin kaiken irtisaatavan verotietoja myöten ennen yhteydenottoa ja tekstaria pukkaa pitkin yötä.. Kaikenlaista puliveivausta ja maksujärjestelyä on ehdotettu. Liekö syynä automerkin suosio tietyssä vähemmistöryhmässä vai missä.
        Päätin kokemuksesta lannistuneena ajaa auto paaliin saakka tai viedä mökin pihaan maatumaan.

        Kaikkien hyvin tunteman, ennen hevoskauppaa tehneen, väestönosan kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Ongelma on se, ettei tämä väestönosa hoida asioitaan. Kaikki on maksamatta, hoitamatta, katsastamatta, rekisteröimättä jne. Ajoneuvot ovat ties kenen "ruotsin serkun" nimissä eikä niistä saa kukaan selvää.

        Mutta valkolaiset eivät ole juuri parempia. Työkaveri myi uudenveroista, naisen käytössä ollutta ja merkkihuollettua pikkuautoa ja johan alkoi puhelin soida. Etelä-Pohjanmaan suuriääniset jobbarit siellä tarjosivat tuhatta euroa jos nyt heti sovitaan kaupat. Kerrassaan tavatonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien hyvin tunteman, ennen hevoskauppaa tehneen, väestönosan kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Ongelma on se, ettei tämä väestönosa hoida asioitaan. Kaikki on maksamatta, hoitamatta, katsastamatta, rekisteröimättä jne. Ajoneuvot ovat ties kenen "ruotsin serkun" nimissä eikä niistä saa kukaan selvää.

        Mutta valkolaiset eivät ole juuri parempia. Työkaveri myi uudenveroista, naisen käytössä ollutta ja merkkihuollettua pikkuautoa ja johan alkoi puhelin soida. Etelä-Pohjanmaan suuriääniset jobbarit siellä tarjosivat tuhatta euroa jos nyt heti sovitaan kaupat. Kerrassaan tavatonta.

        Noilta jobbareilta ei oikein voi välttyä ja toisaalta ymmärrän tuokin on yksi väylä hankkia autoja myytäväksi, mutta toisaalta noista pääsee kyllä nopeasti eroon kun vaan toteaa "kiitos, en myy tuolla hinnalla, hei hei"


    • Anonyymi

      Jos liikkeessä on hintalappu 19800 € niin ei se kai useimmiten tuota rahalla myy. Tilalle tulee joku mistä hyvitetään vaikka 10.000 ja väliraha esim. 9500. Sitten se kympin auto myydään ja saadaan tilalle 5000 kärry. Sen voi joku ostaa suoraan hintaan 4500. Sitten rahoitusta kai myydään monessa vaiheessa. Riski on tietty että joku oman elämänsä Jethro onnistuu ujuttamaan liikkeen pakkaan sen kotipajan ässän.

    • Anonyymi

      Jotkut kuvittelevat saaneensa hyvänkin hyvityksen autostaan vaihdossa johonkin. Todellisuudessa hyvitys on nolla tai hyvin olematon. Asiaan vaikuttaa tietenkin se millä kaupalla liike on saanut auton ( johon olet vaihtamassa ) sisääntuloarvon ja hintalapun erotus voi olla hyvinkin suuri eli kate olisi suorallakin kaupalla melkoinen. Siihen autoliike tai myyjä voi luvata hyvältäkin kuulostavan hyvityksen autostasi. Liikkeellä kun on varaa joustaa suuresta katteesta myymästään autosta tulllaankin siihen ettet saanut vaihdokkiautostasi juurikaan mitään.
      Näin käy lähinnä halvempien käytettyjen autojen vaihtokaupoissa.

    • Anonyymi

      Miettikääpä kun merkkiliikkeiden myyjät tienaa melko helposti sen 50-70te vuoteen ja parempien merkkien huippumyyjät 100-200te (100te pienemmillä paikkakunnilla).

    • Anonyymi

      Älkäähän nyt hyvät lapset miettikö aikuisten asioista ,
      kun ette niistä yhtään mitään ymmärrä, et mitään.

      • Anonyymi

        Tulipa nerokas kommentti tähän vanhaan ketjuun.


    • Anonyymi

      Autoliikkeiden myyjät tienaavat n.25000€ vuodessa 🤷 Ei kukaan tienaa mitään 100000€ tai yli vuosi joku oli sellaisen ”hauskan” pilan laittanut tähän ketjuun . Ps menkää töihin

      • Anonyymi

        Väärin, tunnen useamman automyyjän jotka tienaa sen 70K-100K vuodessa.

        Terv. yli 20v alalla ollut.


    • Anonyymi

      Tiedän kyllä myyjän joka on tienannut 100-200t viimeiset viisi vuotta.
      Eli kyllä hyvä myyjä tienaa.
      Pitää tietenkin olla palkallisena liikkeessä joka myy hyviä merkkejä.
      Ei ollut toyota myyjä. Ja tämä on tosi.

    • Anonyymi

      Itse pelaan normaalisti n.3000-15000€ katteissa. Sen alle ei oikein viitsi tehdä mitään. Hyvin on toiminut, tässäkin kuussa parhain kate yhdellä autolla n. 15000€ ja auton hintaluokka ei ollut yläpäässä edes.

      • Anonyymi

        Minkä hintaista autoa myyt?


    • Puhutaanko tässä nyt yrittäjästä vai yksittäisestä autonmyyjästä?!
      Yrittäjällä on kuitenkin yrityksen kiinteät menot maksettavanaan 24/7, siis
      koko ajan.
      Siis palkat, toimitilavuokrat, eläkemaksut - vain muutamia menoja mainitakseni.
      Palkat on maksettava, vaikka sillä viikolla ei olisi myyty yhtään autoa.
      Niin ja lopuksi.
      Kaiken tämän päälle itselle tulisi jäädä kohtuullinen kuukausipalkka sekä verotuksen jälkeen korvaus yrittäjäriskin ottamisesta!
      Myytävien autojen pitäminen rahoitusyrityksen omistuksessa, johtaa myös menoihin, vaikka yritys autoja myytäessä saattaakin saada pienen palkkion
      auton rahoitussopimuksesta.
      Monelle autonostajalle omituisia asoita!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      132
      3326
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2623
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2465
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      2338
    5. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      30
      2023
    6. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1760
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1438
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      1413
    9. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      312
      1321
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      64
      1157
    Aihe