Olen suunnitellut laittavani mönkijään työvalot eteen ja taakse. Kolme asentoinen katkaisin. Kummallakin omat kytkentäreleet. Asennot.
Off
ei virtaa mihinkään
AUTO
- Etuvalot palaa koko ajan, heräte etuvalon releeseen
- Takavalojen rele saa herätteen peruutusvalokatkaisimen kautta (mikrokatkaisin)
ON
- Kummatkin valot palaa koko ajan. Herätevirta siis molempiin releisiin.
Johdotuksen olen saanut mielestäni mietityksi, kun päällä ON-asento ja sitten laitan välillä pakin päälle, tulee takavalojen herätenapaan virtaa kahdesta suunnasta. ON asennosta ja peruutusvalokatkaisimesta.
Onko tuosta jotain haittaa kun virta tulee hetkittäin napaan kahta kautta.
Herätevirta
15
1962
Vastaukset
- Maallikkosähkäri
Ei pitäisi olla mitään väliä. Sama 12 V (jos mönkijässä on 12 v akku) jännite siellä kulkee vaikka lampu saa kahdesta piuhasta virtaa.
Kunhan lampun napaan tulee vaan kaksi plussaa, eikä ja - johto.- ei sähkömies
Sanoin on tässä vaikea kuvata tilannetta, mutta nuo heräteplussat menevät releen samaan napaan ja silloin rele yhdistää päävirran akusta lamppuihin. Ei lamppuun mene siis kuin yksi virtajohto. Uskoisin, että ei ole merkitystä, vaikka välillä tuleekin virtaa katkaisimen kautta pakin mikrokatkaisemen kautta. Oletan, että se on oikeastaan sama asia kuin yksi paksumpi johto.
- Maallikkosähk...
ei sähkömies kirjoitti:
Sanoin on tässä vaikea kuvata tilannetta, mutta nuo heräteplussat menevät releen samaan napaan ja silloin rele yhdistää päävirran akusta lamppuihin. Ei lamppuun mene siis kuin yksi virtajohto. Uskoisin, että ei ole merkitystä, vaikka välillä tuleekin virtaa katkaisimen kautta pakin mikrokatkaisemen kautta. Oletan, että se on oikeastaan sama asia kuin yksi paksumpi johto.
Jos vedät pakin katkaisimen puolelta (eli samasta navasta, johon tulee akusta johto) releelle johdon, niin silloin valot palavat aina, oli katkaisimet missä asennossa tahansa. Piuha pitää vetää - navasta. ..(Näin ainaki luulisin,.. Vaikea neuvoa, kun ei näe johdotuskaaviota....)
- ei sähkömies
Maallikkosähk... kirjoitti:
Jos vedät pakin katkaisimen puolelta (eli samasta navasta, johon tulee akusta johto) releelle johdon, niin silloin valot palavat aina, oli katkaisimet missä asennossa tahansa. Piuha pitää vetää - navasta. ..(Näin ainaki luulisin,.. Vaikea neuvoa, kun ei näe johdotuskaaviota....)
Mutta jos vetää siitä plussan jälkeisestä johdosta miinukseen ja lampun laittaa siihen tulevaan miinukseen niiin pitäis käsitykseni mukaan toimia ON asennossa.
- Maallikkosähk...
ei sähkömies kirjoitti:
Mutta jos vetää siitä plussan jälkeisestä johdosta miinukseen ja lampun laittaa siihen tulevaan miinukseen niiin pitäis käsitykseni mukaan toimia ON asennossa.
Joo, ainaki näin "mutu tuntumalta". Kokeilemalla se viimeistään selviää.. Ja jos sulake palaa jostain, niiin sitten on kytkennässä vikaa vikaa... :)
- ei sähkömies
ei sähkömies kirjoitti:
Mutta jos vetää siitä plussan jälkeisestä johdosta miinukseen ja lampun laittaa siihen tulevaan miinukseen niiin pitäis käsitykseni mukaan toimia ON asennossa.
Tuo nimimerkki ei ole sama kuin aloittaja.
Ei tuo pakkikatkaisin tee muuta kuin välittää pakin ollessa päällä virran releen napaan 86 ja kun napa 85 on viety runkoon, kytkeytyy päävirran läpimeno.
aloittaja - ei sähkömies
Maallikkosähk... kirjoitti:
Jos vedät pakin katkaisimen puolelta (eli samasta navasta, johon tulee akusta johto) releelle johdon, niin silloin valot palavat aina, oli katkaisimet missä asennossa tahansa. Piuha pitää vetää - navasta. ..(Näin ainaki luulisin,.. Vaikea neuvoa, kun ei näe johdotuskaaviota....)
En tietenkään vedä johtoa samasta mihin tulee. Tietysti siitä toisesta. Ihan sama kumminpäin johdot laittaa kunhan on tulo ja lähtö eri navoissa. Plussana jatkaa. Kun pakin laittaa päälle, painuu katkaisimen nappi alas ja yhdistää navat. Näin virta pääsee releen napaan 86.
Tuo pakin kautta tuleva johto tulee asennossa AUTO, siinä asennossa ei tule piuhaa katkaisimen kautta. ON asennossa tulee piuha katkaisimesta.
Juuri tuossa ON asennossa virtaa tulee siis kahta kautta kun laittaa pakin päälle. - ....................
ei sähkömies kirjoitti:
En tietenkään vedä johtoa samasta mihin tulee. Tietysti siitä toisesta. Ihan sama kumminpäin johdot laittaa kunhan on tulo ja lähtö eri navoissa. Plussana jatkaa. Kun pakin laittaa päälle, painuu katkaisimen nappi alas ja yhdistää navat. Näin virta pääsee releen napaan 86.
Tuo pakin kautta tuleva johto tulee asennossa AUTO, siinä asennossa ei tule piuhaa katkaisimen kautta. ON asennossa tulee piuha katkaisimesta.
Juuri tuossa ON asennossa virtaa tulee siis kahta kautta kun laittaa pakin päälle.Takavalojen ohjaus vaatii vaihtoreleen toimiakseen.
Ei mitää virtoja kahdesta paikasta !!!
- a(2)
Jos mönkkäri käyttää tuota pakin katkaisijaa muuhun käyttöön, niin se luulee, että pakki on päällä, kun käännät tuon katkaisimen asentoon "ON", jos näin on, niin tarvitset joko toisen releen, tai joudut kytkemään valon suoraan katkaisimeen.
- joo sähkömies
Ota mieluummin herätyskellon palautinjousesta herätysvirtaa niin ei pala liian kauan, muuten saattaa accumulaattori sanoa jakajalle poks.
- ....................
Nyt en jaksa alkaa pähkäilemää, mut sinne voisi ehkä laittaa diodin, ettei virta mene väärää paikkaa..
Esim. omassa autossa diodi estää etuparkkejen syttymisen päivävaloja käyttäessä.. - paskat laturit
Riittääkö mönkijän generaattorissa teho tuollaisiin valoihin. Niissähän ei useasti ole hihnavetoista oikeaa generaattoria kuten autossa vaan jokin surkea kestomagneettiviritys jossain moottorissa.
Sellainen ei anna kovin paljon virtaa että saattaa olla ettei riitä enään noille valoille ainakaan tyhjäkäynnillä.- Laturin teho?
Tuo tuli minullakin ensimmäisenä mieleen.
Kokeilemalla se selviää. Kuormaa akulle ilman lopullisia kytkentöjä ja yleismittari jännitettä seuraamaan, missä wattimäärässä laturin teho loppuu. Ledvalot ei toisaalta paljoa lisää kuormaa.
- ei sähkömies
Aloittaja selventää.
Tässä mönkijässä ei ole peruutusvaloja. Tarkoitus on, että lisävalot toimisi samalla takana peruutusvalona. Sen vuoksi pitää lisätä peruutusvalokatkaisin.
Tällaisessa katkaisimessa jousi pitää tapin ylhäällä kun pakki ei ole päällä. Pakin ollessa päällä pakkivipu painaa tapin alas ja yhdistää tulo tulo- ja lähtönavat.- ceffchb jtn
muista sulakkeet heti lähtöön joka jotussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324561Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152548Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532278- 321767
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321591Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?421161