Kysymys Raamatusta ja Jumalasta

voitteko selventää?

Kymmenessä käskyssä sanotaan selvästi, ettei saa tappaa.

2. Moos. 20:13 "Älä tapa."

ja myöhemmin:

3. Moos. 24:17 "Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla."

Kuitenkin on tilanteita, joissa Jumala käskee nimenomaan tappamaan:

1. Sam. 15:3

1 Samuel sanoi Saulille: "Herra lähetti minut voitelemaan sinut kansansa Israelin kuninkaaksi. Kuule siis, mitä Herra käskee. 2 Näin on Herra Sebaot puhunut: 'Olen päättänyt rangaista amalekilaisia, koska he asettuivat israelilaisten tielle, kun nämä tulivat Egyptistä. 3 Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, härät ja lampaat, kamelit ja aasit.'"

Hes. 9:5-7

"Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

4. Moos. 25:4

"Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

Näitä on vaikka millä mitalla lisää, esimerkiksi huorintekijät, homot, tottelemattomat lapset, sabatin rikkojat yms. yms. Ja Abrahamin Jumala palkitsee, koska oli valmis tappamaan Iisakin, hänen ainoan poikansa.

Kysymys kuuluukin: Jos ihminen ei saa tappaa, miksi Jumala kuintekin Raamatussa käskee niin monesti tappamaan? Eikö olisi johdonmukaisempaa, että ihmisiä palkittaisiin siitä, että he eivät tapa ja Jumala hoitaisi rankaisemisen ihmisten puolesta?

22

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä

......trolli ?.......

• Jumala ei ole ihminen

Jumala on Jumala ja Hänellä on oikeus antaa elämä ja ottaa se myös pois.

• Paavo Pottuloora

Kannattaakin kiinnittää huomio siihen miksi Jumala on päätynyt tappamaan jotkut ihmiset. Tänä on meille opetukseksi ja varoitukseksi kirjoitettu.

• uskomatonta seliä
        Paavo Pottuloora kirjoitti:

Kannattaakin kiinnittää huomio siihen miksi Jumala on päätynyt tappamaan jotkut ihmiset. Tänä on meille opetukseksi ja varoitukseksi kirjoitettu.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Puhe oli ihmisten touhuista. Käskyistä ihmisille.

• voitteko selventää?

Sitä minä tässä juuri mietin, että miksi Jumala käskee nimenomaan ihmisiä tappamaan toisia ihmisiä? Eikö hän voisi itse tehdä nuo katalat teot ja antaa ihmisten elää rauhassa toistensa kanssa? Jos ihminen ei pysty toisen elämää kunnioittamaan, rankaisisi tuota suoraan, eikä antaisi ihmisten tehdä pahoja tekoja ja elää sen valtavan syyllisyyden kanssa, joka toisen tappamisesta seuraa. Miksi esimerkiksi juuri ihmisten piti tappaa amalekialaiset viimeistä lasta myöden? En minä sellaiseen pystyisi, vaikka Jumala käskisikin.

• ei voi ymärtää
        uskomatonta seliä kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus. Puhe oli ihmisten touhuista. Käskyistä ihmisille.

Paavo P et kumpp. yrittää viedä keskustelua sivuraiteille kun eivät muuten pärjää. Uskovien henki haisee todella pahalle jälleen kerran.

• Paavo Pottuloora kirjoitti:

Minä olen kiinnittänyt huomioni, PAAVO POTTULOORA.

Mutta ei käsitä miksi piti "tuottaa kansalle suuri surma" vain sen takia, että he halusivat 40 vuoden vaelluksella vähän lihaakin. Vielä enemmän saa ihmetellä, koska Jumala jo lupasi sitä lihaa peräti kuukaudeksi.

Ja jos ei ole hänen puolellaan, niin nirri pois: eikö vähempi riittäisi? Ja mikä laki se sellainen on, jota itse voi rikkoa mielin määrin? Ei ainakaan hyvää esimerkkiä.

• Paavo Pottuloora
        ei voi ymärtää kirjoitti:

Paavo P et kumpp. yrittää viedä keskustelua sivuraiteille kun eivät muuten pärjää. Uskovien henki haisee todella pahalle jälleen kerran.

Ihminen ei pysty Jumalan tekoja arvostelemaan. Et kai kuvittele, että Hän toimii ihmisen logiikalla ja varsinkaan uskomattomien. Ensimmäiset ihmiset kompastuivat juuri siihen kun halusivat tulla Jumalan kaltaiseksi. Niin se vain on hyväksyit sinä sitä tai et. Minulla ei ole mitään ongelmaa siinä.

• hömnn
        voitteko selventää? kirjoitti:

Sitä minä tässä juuri mietin, että miksi Jumala käskee nimenomaan ihmisiä tappamaan toisia ihmisiä? Eikö hän voisi itse tehdä nuo katalat teot ja antaa ihmisten elää rauhassa toistensa kanssa? Jos ihminen ei pysty toisen elämää kunnioittamaan, rankaisisi tuota suoraan, eikä antaisi ihmisten tehdä pahoja tekoja ja elää sen valtavan syyllisyyden kanssa, joka toisen tappamisesta seuraa. Miksi esimerkiksi juuri ihmisten piti tappaa amalekialaiset viimeistä lasta myöden? En minä sellaiseen pystyisi, vaikka Jumala käskisikin.

Mikähän vastaus sinulle kelpaisi kun se ei riitä, että Hän on Jumala. Me olemme vain ihmisiä emmekä ymmärrä kaikkea Jumalasta mutta jos evankeliumin ymmärrämme Se on hyvä alku.

• Paavo Pottuloora
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Minä olen kiinnittänyt huomioni, PAAVO POTTULOORA.

Mutta ei käsitä miksi piti "tuottaa kansalle suuri surma" vain sen takia, että he halusivat 40 vuoden vaelluksella vähän lihaakin. Vielä enemmän saa ihmetellä, koska Jumala jo lupasi sitä lihaa peräti kuukaudeksi.

Ja jos ei ole hänen puolellaan, niin nirri pois: eikö vähempi riittäisi? Ja mikä laki se sellainen on, jota itse voi rikkoa mielin määrin? Ei ainakaan hyvää esimerkkiä.

Etkö ole ymmärtänyt, että Jumala varoittaa aina ennen tuomiotaan. Ihmisillä on aina ollut mahdollisuus kääntyä pois synneistään ja tehdä parannus.
        Ymmärrän, että ateistina et haluakaan ymmärtää vaan väitellä.

• kelpaako?
        voitteko selventää? kirjoitti:

"Sitä minä tässä juuri mietin, että miksi Jumala käskee nimenomaan ihmisiä tappamaan toisia ihmisiä?"

Olisko asia niin, että Jumala on sitoutunut poistamaan pahuuden maanpäältä.

Ja jos pahuus saa kaiken järjen ylittävät mittasuhteet, niin olisiko Jumalalla jopa ihan velvollisuus poistaa tämä pahuus, koska se kuitenkin eskaloituu aina.

• voitteko selventää? kirjoitti:

Hyvä aloittaja!

Edessäsi seisoo nyt sellainen asia jota niiden on täysin mahdoton hyväksyä tai ymmärtää niiden, jotka eivät usko Raamatun olevan Jumalan sanaa ja jotka eivät kunnioita Jumalaa Kaikkivaltiaana Luojana. En toki tiedä miten juuri sinä suhtaudut asiaan, että kysymyksesi vaikuttaa vilpittömältä, yritän selvittää asiaa. Tosin luulen, ettet tule saamaan minulta sellaista vastausta, mitä ehkä odotat. Eräät luulatvasti hyökkäävät kimppuuni syytellen kuka mistäkin, mutta yritetään kaikesta huolimatta:

Kysymyksesi koski sitä, miksi Jumala toisessa kohdassa käskee olla tappamatta mutta toisessa kohdassa käski tappamaan?

1. Tärkein avain asian ymmärtämiseen on, että hylkäät oman lihallisen ja turmeltuneen "oikeudentajusi" ja opiskelet uuden, paremman oikeudentajun Jumalan sanasta. Kas ihmisen järki on pimennossa ja se vähä mitä luulemme oikeudentajusta ymmärtävämme, on turmeltunutta ja puutteellista. Emme myös ymmärrä mikä on Kaikkivaltias Jumala, maan ja taivaan Herra.

Kun Kaikkivaltias sanoo tai käskee, niin asia on oikein, näytti se meidän sameissa silmissämme miltä hyvänsä. Keitä me, jotka olemme pelkkä tomu, -olemme arvostelemaan Jumalan sanoja? Luotuko sanoisi Luojalleen: "tuomitset väärin!" ?

"Ja vitsa on putkahtava Isain kannosta, ja vesa on hedelmöitsevä hänen juurestansa, Jonka päällä Herran henki lepää, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja väkevyyden henki, taidon ja Herran pelvon henki.

Ja hänen haistamisensa on Herran pelvossa oleva: ei hän tuomitse silmäinsä näön jälkeen, eikä nuhtele korvainsa kuulon jälkeen,
        Vaan hän tuomitsee köyhiä vanhurskaudessa, ja nuhtelee maan raadollisia oikeudella, ja lyö maata suunsa sauvalla, ja huultensa hengellä tappaa hän jumalattoman. " (Jesaja 11:1)

Se minkä Kaikkivaltias Herra Jumala, ainoa oikea Jumala, maan ja taivaan Luoja, -josta me kaikki olemme, jossa me elämme, hengitämme- sanoo, on oikeus. Hän joka kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat, Hänkö tekisi väärän tuomion?

Mikä sinä olet ihminen, joka olet maan tomu, arvioimaan Luojasi töitä?
        Meidän tulee nöyrtyä ja taivuttaa itseämme sekä pelkäämään ja kunnioittamaan Pyhää Jumalaa, kaiken oikeuden ja hyvyyden sekä ihmisrakkauden ainoaa lähdettä, niin että emme Jobin lailla sano itseämme oikeudenmukaiseksi ja Herraa vääräksi.

"Kuulkaat, sillä minä puhun sitä, mikä korkia on, opetan sitä, mikä oikia on.
        Sillä minun suuni puhuu totuutta, ja minun huuleni vihaa jumalatointa.
        Kaikki minun puheeni ovat oikiat: ei ole siinä mitään petosta eli vääryyttä.
        Ne kaikki ovat selkiät niille, jotka niitä ymmärtävät, ja oikiat niille, jotka taidon löytävät.

Ottakaat minun kuritukseni ennenkuin hopia, ja pitäkäät korkiampana minun oppini kuin kallein kulta." (Sananl 8:6-)

Miksi sitten Herra sanoi toisille että tuli tappaa? Hän yksin sen taitaa tietää ja selittää. Herra ei tee mitään väärää eikä käske ihmislasta tekemään mitään väärää.

Meille ei ole tullut käskyä tappaa, niinkuin herran kansalle tuli sotaa käydessään ja lakia noudattaessaan. Niillä oli tärkeä esikuvallinen opetus siitä miten Jumala rankaisee jumalattomia syntisiä jotka ylenkatsovat Hänet ja Hänen sanansa. Hän on Pyhä Jumala joka korkeudestaan katsoo alas ihmislapsiin. Hän tutkii sydämet ja näkee ihmisten pahuuden. Siksi herra sanoi: "älä tapa!"

"Se kuin ihmisen veren vuodattaa, hänen verensä pitää ihmisen kautta vuodatettaman: sillä Jumala on ihmisen tehnyt kuvaksensa. " (1.Moos. 9:6)

"Väkivalta on noussut vitsaksi jumalattomuudelle, ei mitään jää heistä, ei heidän pauhaavasta joukostansa, ei heidän melustansa; poissa on heidän komeutensa. " (Hesekiel 7:11)

Jumala ei jätä rankaisematta pahoja tekoja.

"Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja joutuvat ennen tuomittaviksi, toisten taas seuraavat jäljestäpäin" (1.Tim. 5:24)

Kaikella mitä Herra tekee, on merkitys eikä herra tee mitään mikä on väärää sillä Hän itse on oikeus ja totuus.

Jumalan on voima, valtakunta ja kunnia, iankaikkisesti Aamen!
        "

Etkö ole ymmärtänyt, että Jumala varoittaa aina ennen tuomiotaan. Ihmisillä on aina ollut mahdollisuus kääntyä pois synneistään ja tehdä parannus.
        Ymmärrän, että ateistina et haluakaan ymmärtää vaan väitellä.

Jumala ei tuossa esimerkissäni varoittanut: "Silloin Herran viha syttyi ja Hän tuotti kansalle suuren surman". Kansa oli juuri aloittanut kaikessa rauhassa ruokailun. Kyse taisi olla äkkipikaisuuden puuskasta.

Ja mikä synti on haluta syödä lihaa? Sinä söisit ilman pulinoita 40 vuotta pelkkää mannasta tehtyä leipää ja sapuskaa? Joku raja syntisyydelläkin! Katso Jumalan toimintaa, että onko ollut hienoa ja suoraselkäistä? Tästä voi toki "väitellä", jos niin haluaa.

• Paavo Pottuloora
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Jumala ei tuossa esimerkissäni varoittanut: "Silloin Herran viha syttyi ja Hän tuotti kansalle suuren surman". Kansa oli juuri aloittanut kaikessa rauhassa ruokailun. Kyse taisi olla äkkipikaisuuden puuskasta.

Ja mikä synti on haluta syödä lihaa? Sinä söisit ilman pulinoita 40 vuotta pelkkää mannasta tehtyä leipää ja sapuskaa? Joku raja syntisyydelläkin! Katso Jumalan toimintaa, että onko ollut hienoa ja suoraselkäistä? Tästä voi toki "väitellä", jos niin haluaa.

Syytätkö sinä Jumalaa?

• ai mitä täh?
        Paavo Pottuloora kirjoitti:

Ihminen ei pysty Jumalan tekoja arvostelemaan. Et kai kuvittele, että Hän toimii ihmisen logiikalla ja varsinkaan uskomattomien. Ensimmäiset ihmiset kompastuivat juuri siihen kun halusivat tulla Jumalan kaltaiseksi. Niin se vain on hyväksyit sinä sitä tai et. Minulla ei ole mitään ongelmaa siinä.

Eikö tuo ole varsin tyhmä ajatus, että jumala ei olisi alisteinen logiikalle ja sitä ei voi mitenkään kyseenalaistaa tai ymmärtää? Se johtaa sellaiseen tilanteeseen, että mikä tahansa uskomus on käypä ja perusteeksi riittää se, että vain uskoo.

Syytätkö sinä Jumalaa?

No pidän kyllä tuollaista toimintaa aika surkeana: ensin lupaa kansalle lihaa kuukaudeksi. ja sitten kun sitä aletaan syömään, niin vihaa syttyy ja hän tuottaa suuren surman. Tuollainen on lähinnä pirullista ja halveksittavaa.

Pitäisi olla rauhallinen ja pysyä sanojensa takana: sekä Jumalan että ihmisten. Ja sinä et "syytäisi" Jumalaa, jos vaikka sinä olisit ollut tuolla samaisella vaelluksella, ja ehkä jäänyt vielä henkiin sen tapauksen jälkeen? Ymmärtäisit Jumalan toiminnan ilman muuta?

Mutta sinä pidit "syntinä", jos halusi lihaa. Se on jo aika paksu väite.

• ...

Miksi Mooses & company kulkivat Negevin autiomaan kautta ennen Canaanin maan valloitusta? Pronssikaudella Negevissä oli koko lähi-idän suurin metallinjalostuskeskittymä, josta saattoi ostaa kätevästi kaikenlaista kättä pidempää tulevia koitoksia silmälläpitäen: miekkoja, tikareita, keihäitä ym. sälää.

http://ucsdnews.ucsd.edu/archive/newsrel/soc/dlevymetalfactory.htm

• Julma Juha

"Kysymys kuuluukin: Jos ihminen ei saa tappaa, miksi Jumala kuintekin Raamatussa käskee niin monesti tappamaan? "

Niinpä niin - oi ihminen! Mikä sinä olet kritisoimaan ja moralisoimaan kaikkivaltiaan Jumalan aatoksia ja tekemisiä?

• arkkityyppi

Ei sääntöä ilman poikkeusta.

• päivänselvää

Raamatussa paljon hyviä "moraalisia" opetuksia. Esimerkiksi tappaminen jumalan nimissä on sen mukaan hyväksyttävää. Ja orjuutus! Pitää olla todella valikoiva raamatun tekstien suhteen, jotta sen perusteella voisi rakentaa itselleen hyvän moraalisen selkärangan. Oikeastaan raamattu on paras mahdollinen todiste sen puolesta, että jumala on ihmisten luoma myytti, eikä mitään todellista.

• tässä syy

Vanhassa testamentissa on useita eri jumalia, joiden puheet on niputettu myöhemmin yhteen.

• Raamatussahan tosiaan on jumala jokaiselle kansalle, ja kun "Israelilla ei ollut johtajaa, he valitsivat uusia jumalia".

Voi olla, että toinen jumala on antanut ohjeita ja toiminut toisin kuin joku toinen jumala, joten sekasotku näkyy Raamatun lehdillä.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2729
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2511
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2501
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1885
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1763
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1295
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1156
    Aihe