ABS jarruilla tai ilman.
Kummalla pysähtyis nopeemmin jos tien pinta on:
peilinkirkas jää
pehmeä lumi
kuiva asfaltti
märkä asfaltti
mustajää?
Kumpi pysähtyy nopeemmin?
19
4164
Vastaukset
- Totuus
Lukkojarrutuksella pysähtyy aina joka tilanteessa paremmin/lyhyemmällä matkalla.
Ohjattavuus on sitten toinen juttu.- Nipa
Lukkojarrutus lumella on pidempi kuin abs- jarrujen hoitama jarrutus. Lamellit menettävät nopeasti tehonsa lumella kun lukkojarrutuksessa urat täyttyvät lumesta. Jäällä lukkojarrutus on parempi vaihtoehto.
Nipa kirjoitti:
Lukkojarrutus lumella on pidempi kuin abs- jarrujen hoitama jarrutus. Lamellit menettävät nopeasti tehonsa lumella kun lukkojarrutuksessa urat täyttyvät lumesta. Jäällä lukkojarrutus on parempi vaihtoehto.
Lumella (pehmeällä) ja soralla ABS häviää kirkkaasti matkassa lukkojarrutukseen, koska auto "uppoaa" tiehen ja jarrutus on hyvinkin tehokas.
Vastaavasti tämä uppoaminen vaikeuttaa lukkiutuvan pyörän uudelleen pyörimään lähtemistä, eli ABS ottaa jarrutehon tilapäisesti lähes kokonaan pois.
PS1. Tämä ei ole minun keksintöä, autoalan asiantuntijat ovat saman todenneet.
PS2. Ohjattavuus onkin toinen juttu, sitä ei pidä sekoittaa kun puhutaan pelkästään jarrutusmatkasta- AE111
Tojo-Kölli kirjoitti:
Lumella (pehmeällä) ja soralla ABS häviää kirkkaasti matkassa lukkojarrutukseen, koska auto "uppoaa" tiehen ja jarrutus on hyvinkin tehokas.
Vastaavasti tämä uppoaminen vaikeuttaa lukkiutuvan pyörän uudelleen pyörimään lähtemistä, eli ABS ottaa jarrutehon tilapäisesti lähes kokonaan pois.
PS1. Tämä ei ole minun keksintöä, autoalan asiantuntijat ovat saman todenneet.
PS2. Ohjattavuus onkin toinen juttu, sitä ei pidä sekoittaa kun puhutaan pelkästään jarrutusmatkastaPistänpä minäkin lusikkani soppaan. Kummatkin ovat tavallaan oikeassa. Soralla tai vähänkin syvemmässä lumessa lukkojarrutus voi olla parempi tuon renkaan "kaivautumisen" vuoksi.
Toisaalta kitkarenkaita ei tulisi hankkia ABS:ittomaan autoon juuri sen vuoksi, että lukkojarrutuksessa lamellit täyttyvät lumella. Tämä pätee varsinkin jäisellä tai tamppaantuneella pinnalla, jossa on vähän irtolunta päällä. Siitä oli infoa jonkun rengasliikkeen sivulla. Samoin henkilökohtaista kokemusta eräällä hepulla, joka tuli minulta ostamaan tarpeettomaksi käyneitä nastarenkaita. Hän oli ABS:ittomalla Carinallaan mennyt metsään lukkojarrutuksen seurauksena ja alla oli uudet kitkarenkaat.
- Paatse
Kaikilla muilla pinnoilla ABS pysähtyy paremmin paitsi peilikirkkaalla jäällä/tamppaantuneella kovalla lumella.
- homo
Kyllä se on niin että lukkojarrutuksella auto pysähtyy nopeimmin, etenkin pitävällä pinnalla.
Pummpausjarrutus tehokkain peilijäällä. - nauransulle!
homo kirjoitti:
Kyllä se on niin että lukkojarrutuksella auto pysähtyy nopeimmin, etenkin pitävällä pinnalla.
Pummpausjarrutus tehokkain peilijäällä.Opiskelisit hieman ennen kuin nolaat itsesi täysin. Imbesili!
Lainauksia asiaa käsitteleviltä nettisivuilta:
"Jäällä tehdyt pitokokeet osoittavat, että Nokian Hakkapeliitta 2:n jarrutusmatka on noin 10% lyhyempi kuin edeltäjällään ja ABS-jarruilla varustetuissa autoissa jarrutusmatka on jopa 15% lyhyempi"
"Saksalaisessa kokeessa joukko tavallisia kuljettajia suoritti jarrutuksia ja väistöjä kahdella samanlaisella autolla, josta toisessa oli ABS-jarrut ja toisessa tavalliset. Kaikissa viidessä testissä ABS-jarruilla selvittiin paremmin.
Suurimman hyödyn ABS:stä sai testissä, jossa vain toisen puoleiset pyörät olivat liukkaalla alustalla.
ABS-jarruilla on eräissä testeissä voitu jarrutusmatkaa lyhentää kuivalla ja jäisellä tiellä noin 10% ja märkäliukkaalla noin 30%"
Linkkejä:
http://www.liikenneturva.fi/default.aspx?desktop=321&navigator=321&menu=&language=&siteId=2
http://www.pohjola.fi/Turvatori/Liikenneturvallisuus/Autoilu/AutonTurvalaitteet/milloin_abs.htm
Lisää asiasta löytää itse netistä hakemaalla. - itkupilli
nauransulle! kirjoitti:
Opiskelisit hieman ennen kuin nolaat itsesi täysin. Imbesili!
Lainauksia asiaa käsitteleviltä nettisivuilta:
"Jäällä tehdyt pitokokeet osoittavat, että Nokian Hakkapeliitta 2:n jarrutusmatka on noin 10% lyhyempi kuin edeltäjällään ja ABS-jarruilla varustetuissa autoissa jarrutusmatka on jopa 15% lyhyempi"
"Saksalaisessa kokeessa joukko tavallisia kuljettajia suoritti jarrutuksia ja väistöjä kahdella samanlaisella autolla, josta toisessa oli ABS-jarrut ja toisessa tavalliset. Kaikissa viidessä testissä ABS-jarruilla selvittiin paremmin.
Suurimman hyödyn ABS:stä sai testissä, jossa vain toisen puoleiset pyörät olivat liukkaalla alustalla.
ABS-jarruilla on eräissä testeissä voitu jarrutusmatkaa lyhentää kuivalla ja jäisellä tiellä noin 10% ja märkäliukkaalla noin 30%"
Linkkejä:
http://www.liikenneturva.fi/default.aspx?desktop=321&navigator=321&menu=&language=&siteId=2
http://www.pohjola.fi/Turvatori/Liikenneturvallisuus/Autoilu/AutonTurvalaitteet/milloin_abs.htm
Lisää asiasta löytää itse netistä hakemaalla.On mulla joskus varaa nauraakin toisille.
MAMMA NAURATTAA!!!!
HIH HIH HIH HIIIII!!!!!
- Rallimiäs
Riippuu vähä kuskista. Ei sitä nyt heti lukkoon tartte jarruttaa, saatika sitten pumpata. Kyllähän sitä voi mennä vähä niinku on the edge!
- -S-
Ajoin kuorma-autolla, pakettiautolla ja henkilöautolla. Olosuhteet peilikirkasjää.
Kuorma-auto, paku ja henkilöauto: Rekassa ympärivuotiset renkaat ja tunnottomat ilmajarrut.
Jarrutan pumppaamalla että pyörä lukittuu ja pääsee pyörähtämään vuoron perään, jarrutus oli huomattavasti lyhyempi kuin lukkojarrutus. Lukkojarrutuksella mentiin pitkän matkaa pidemmälle. 80km/h vauhdissa ero oli jo dramaattinen.
Asfaltillakin rengas menettää parhaimmansa hidastuvuuden jos sillä jarrutetaan rengas lukossa. Sehän sulaa alle ja kuumenee ties kuinka kuumaksi. Katsokaa miten kilpa-autoilussa jarrutetaan maksimaalisesti! Rengas voi olla pilalla jos se lukitaan vähänkään liian pitkäksi aikaa kovassa nopeudesa ja sama voi käydä tavallisen auton renkaallekkin.
Lukkojarrtus ei ole avain lyhyimpään jarrutusmatkaan. Asfaltilla on helpoin tehdä maksimaalinen hidastuvuus jarrutuksella, tuntuma on hyvä. - ABSjarru
olisi, jos joku soittaisi Tekniikan Maailmaan ja pyytäisi testaamaan nämä asiat. ABS-jarruilla ja ilman, monella eri tienpinnalla ja renkailla, niin ei tarvitsisi täällä arvailla kumpi on parempi.
Eli kuka soittaa?
Mutta itse testaamani vastaus kovalla lumella on:
ABS-jarrut lyhentävät jarrutusmatkaa 15-20%. - ABSiton voittaa
Kelillä kuin kelillä ABSiton pysähtyy lyhyemmällä jarrutusmatkalla. ABSin ainut etu on siinä, että ohjattavuus säilyy jossain määrin myös lukkojarrutuksessa.
Elikkäs ABS on aikalailla ylimainostettu vitkutin, kuinkas usein tulee tilanteita jossa pitää tehdä riittävän pitkä lukkojarrutus ja samalla väistöliike (riittävän pitkä, jotta ehtii tehdä väistöliikkeen ennen kuin auto pysähtyy). Joka kelillä ohjattavuus ei edes säily oli ABSit tai ei, esimerkiksi paksussa lumihangessa. Aniharva muistaisi hyödyntää ABS-auton ohjattavuutta tositilantessa.- teini82
Tämä ei tosiaan liity alkuperäiseen asiaan, mut kommentoin hieman Jarrumiehen postausta.
Ainakin omalla ajotyylilläni "tilanteita jossa pitää tehdä riittävän pitkä lukkojarrutus ja samalla väistöliike" tulee aika usein, n kahden viikon välein :D
Ajan suurimman osan ajoistani ABS-autolla ja olen tottunut "lukkiutumattomiin" jarruihin. Ei ABSit anna autolle juurikaan ohjattavuutta täyden jarrutuksen aikana ja siksi "pumppaan" usein myös ABSia jotta väistö onnistuisi. ABS-autolla kuitenkin "tatsi" tiehen ja ohjaukseen säilyy jollain tavalla eikä auto kierry kulkusuuntaan nähden.
Toisaalta itse en osaa kuvitella minkäänlaista tilannetta tieliikenteessä, jossa pelkkä pysähtymismatka olisi rakaisevassa asemassa. Aina voi väistää... tai ainakin väistön pitäisi olla mahdollista.
Eli on hieman typerää keskustella ABSin eduista ja haitoista jarrutustilanteessa, jollaista ei tieliikenteessä juuri esiinny.
Olen puhunut,
<
< Autoilija jo vuodesta 1998
< MB 300TD '89 & Opel Kadett '84
- Abu
peilinkirkas jää - Aikalailla samalla matkalla
pehmeä lumi - Tavallisilla, koska rengas kaivautuu alustaan.
kuiva asfaltti - ABS
märkä asfaltti - ABS
mustajää - Mites toi eroo peilijäästä?- nakkinaama
abu puhuu asiaa. ABS on kovalla pinnalla parempi, koska tietokoneen ohjaamana jarrujärjestelmä pystyy säätämään jarrupainetta nopeammin kuin yksikään kuljettaja, ja tällöin jarru toimivat jatkuvasti lukkiutumisrajan molemmin puolin.
- yyyy
nakkinaama kirjoitti:
abu puhuu asiaa. ABS on kovalla pinnalla parempi, koska tietokoneen ohjaamana jarrujärjestelmä pystyy säätämään jarrupainetta nopeammin kuin yksikään kuljettaja, ja tällöin jarru toimivat jatkuvasti lukkiutumisrajan molemmin puolin.
Tulee kerrankin asiaa. Eli abs jarrullinen auto pysähtyy joka ikisellä pinnalla tehokkaammin.. (no siis ei jäällä jos nastarenkaat) Koska se säätää juuri jarrujen tehoa. MUTTA.. se tapahtuu juuri ennen kuin se alkaa raksuttámaan se absi. Täytyy osata jarruttaa. En jaksa alkaa nyt selittämään lisää.. Kaikkihan sen tietää että soralla ja juuri syvässä lumessa häviää tavallisille, mutta kuitenkin loppupeleissä tehokkaammat ja paremmat.
- Kädessä
Järjen käyttö täälläkään ei ole kielletty. Jos,
et tiedä tai osaa jarruttaa älä tule tielle.
Kupsauta kaarasi oikealle ojaan jos hätä on suuri.
Katso silloin kummat on alla kitkat vai nastat. - breikkaaja
ilman ABS:ia kaikissa tapauksissa.
- sdf
Pehmeällä pinnalla ABS pidentää ja muilla pinnoilla lyhentää jarrutusmatkaa. Kuivalla asvaltilla riippuu absista.
http://www.abs-education.org/faqs/faqindex.htm
In what circumstances might conventional brakes have an advantage over ABS? There are some conditions where stopping distance may be shorter without ABS. For example, in cases where the road is covered with loose gravel or freshly fallen snow, the locked wheels of a non-ABS car build up a wedge of gravel or snow, which can contribute to a shortening of the braking distance.
http://www.liikenneturva.fi/default.aspx?desktop=321&navigator=321&menu=&language=&siteId=2
ABS -vaikutukset
Vain hyvin taitavat ja kokeneet ajajat voivat voittaa silloin tällöin hyvän ABS-jarrujärjestelmän. ABS-jarruilla jarrutus on yleensä lyhyempi märällä ja liukkaalla pinnalla, monet ABS-jarrut lyhentävät jarrutusta myös kuivalla pinnalla. Pehmeällä pinnalla, kuten hiekalla ja lumella ABS-jarrut saattavat myös pidentää jarrutusmatkaa. Tärkeintä on kuitenkin, että ABS lisää ajoneuvon hallittavuutta, koska sitä voidaan ohjata jarrutuksen aikana. Ajoneuvo ei myöskään pyörähdä ympäri niin helposti kuin tavanomaisilla jarruilla jarrutettaessa. Kaikki ABS-jarrutusjärjestelmät eivät ole samanlaisia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811