Kun suurin osa tästä kansasta eli 3/4 ei usko edes kirkkonsa Jumalaan ja kun kirkon henkilökunnastakin vain 1/3 uskoo ikuiseen hel'vettiin, niin mitä merkitystä on kirkolla?
Jos kirkolla ja taivaspaikalla ei ole mitään yhteyttä, niin kuulutaanko kirkkoon kulttuurisyistä vai pelkästä säälistä?
Mitä iloa on koko ev. lut. kirkosta?
33
80
Vastaukset
- Tero Heinähanko
SEn avulla yritetään pitää uskontomuseo Suomi Finlandia pystyssä, jäänteenä keskiajalta.
"Jos kirkolla ja taivaspaikalla ei ole mitään yhteyttä, niin kuulutaanko kirkkoon kulttuurisyistä vai pelkästä säälistä? "
>>> Eipä paljon osuvammin enää voisi kysyä.- terv
mä luulen että kirkko yhä kykenee kanavoimaan
niitä sisäsyntyisiä "uskonnollisia" tuntemuksia joita
useimmilla ihmisillä tulee pintaan "heikkoina hetkinä".
kyse ei ole siitä että pitää tuputtaa jotain "oppia" herkälle
ihmiselle vaan ymmärtää että ihmiset joskus ajattelevat asioita,
joihin ei ole mitään vastausta. ev lut henkilöt osaavat kuunnella
ja sanoa jotain lohdullista, mitä lekurit tai oikein kukaan muu
ei osaa ainakaan virkansa puolesta. lisäksi ev lut kirkko tasapainottaa
uskomuskenttää joka muuten jäisi ääriuskoville. mä olen jäsen
näiden asioiden takia. mihinkään fundamentalstikirkkoon
en tod halua kuulua.Et varmaankan halua kuulua mihinkään fundamentalistiseen kirkkoon, mutta tietänet, että tuota kirkkoasi hallitsee konservatiivit ja sen rahoittaa hällävälistit.
Kirkko on mielestäni konservatiivien kasvualusta, heidän hallussaan eli heidän kirkko.
- terv
niin no... olihan tässä uutisia että Vantaan
lähetystyörahat estettiin homofobisilta projekteilta..
mutta voit sä olla oikeassa. enhän mä lue edes
tätä K & K -lehteä, jossa kerrotaan mitä siellä
ev lut paikoissa tapahtuu. ehkä mä olen jäsen säälistä.
koska sitä oppia en niele enkä.aio ikinä enää mennä
ehtoolliselle. liian paksua se teksti mitä siinä sanotaan.- yrjö limanen
Homot sääliä kaipaa.
yrjö limanen kirjoitti:
Homot sääliä kaipaa.
HYVÄ TOSI: Espanjassa "Vale".
Tosiaan on ihme, että ainakin 80 % kuuluu kirkkoon, mutta vain 30% uskoo kristinuskon Jumalaan. Homot ei kaipaa sääliä, vaan Jumala.>>>olihan tässä uutisia että Vantaan lähetystyörahat estettiin homofobisilta projekteilta
- terv
yrjö limanen kirjoitti:
Homot sääliä kaipaa.
homot ei kaipaa sääliä vaan asiallista, tasa-arvoista kohtelua.
jännä nähdä kieltääkö USA:n korkein oikeus
sukupuolisyrjinnän avioliittolaeissa koko liittovaltion
alueella. olisi loogista ja sitä myös presidentti toivoo. - terv
qwertyilija kirjoitti:
>>>olihan tässä uutisia että Vantaan lähetystyörahat estettiin homofobisilta projekteilta
oho. pitäiskö erota... oon ajatellut lähteä takaisin
Ruotsiin... siinä tulisi ero Suomen kirkosta ihan
bonuksena. Ruotsin kirkko on sympaattinen ja
sitä mä haluan tukea kielipoliittisista syistä.
se on tärkein ruotsinsuomalainen yhteisö, sikäli
kun tiedän. terv kirjoitti:
oho. pitäiskö erota... oon ajatellut lähteä takaisin
Ruotsiin... siinä tulisi ero Suomen kirkosta ihan
bonuksena. Ruotsin kirkko on sympaattinen ja
sitä mä haluan tukea kielipoliittisista syistä.
se on tärkein ruotsinsuomalainen yhteisö, sikäli
kun tiedän.Ero Ruotsin ja Suomen kirkkojen välillä johtuu vain siitä, että meillä nuo herätysliikkeet otettiin kirkon sisälle (jota ne nyt hallitsevat) ja naapurimaassa ne jätettiin sen ulkopuolelle.
Meidän kirkko on herätysliikkeiden kirkko, noin pelkistetysti.- säälittävää porukkaa
terv kirjoitti:
homot ei kaipaa sääliä vaan asiallista, tasa-arvoista kohtelua.
jännä nähdä kieltääkö USA:n korkein oikeus
sukupuolisyrjinnän avioliittolaeissa koko liittovaltion
alueella. olisi loogista ja sitä myös presidentti toivoo.Oikein lain suojelua homot tarvitsee. Voi voi reppanoita.
- terv
qwertyilija kirjoitti:
Ero Ruotsin ja Suomen kirkkojen välillä johtuu vain siitä, että meillä nuo herätysliikkeet otettiin kirkon sisälle (jota ne nyt hallitsevat) ja naapurimaassa ne jätettiin sen ulkopuolelle.
Meidän kirkko on herätysliikkeiden kirkko, noin pelkistetysti.näinhän se stoori kerrotaan. olisiko se sitten
niin radikaali eroavaisuus. Ruotsissa ne
hellarit, EFS ja mitä niitä on kyllä nykyään kai
aika heikoissa kantimissa. Tukholmassa on
kuulemma taas joku kirkko myynnissä, ostajaksi
toivotaan ABBA-ihmisiä :) ... Knutbyssa oli se
outo skandaali, ja Uppsalan Livets Ord menetti
karismaattisen johtajansa -- papisteille. ja sitten
siellä kasvaa paukkuen tämä uusi kilpaileva uskonto.
kerrottiin että Ruotsin hautausmaat on jo pois-vihitty,
jotta sinne voi haudata kaikki ilman pelkoa väärän
jumalan siunauksesta. aikaisemmin oli termi "vigd jord",
eipä kuulemma ole enää. säälittävää porukkaa kirjoitti:
Oikein lain suojelua homot tarvitsee. Voi voi reppanoita.
Enemmän sitä lainsuojaa on Päivi Räsäsen tapaiset uskovat vailla.
Jumalanpilkkalakikin tarvitaan kun ei se niiden Jumala pärjää ilman omaa suojeluslakia.
Ostaisivat sille Jumalalleen kypärän ;-)- Hyvä Päivi
qwertyilija kirjoitti:
Enemmän sitä lainsuojaa on Päivi Räsäsen tapaiset uskovat vailla.
Jumalanpilkkalakikin tarvitaan kun ei se niiden Jumala pärjää ilman omaa suojeluslakia.
Ostaisivat sille Jumalalleen kypärän ;-)Homot koko ajan poraa ja valittaa. Eivät tiedä ovatko uhreja vai ylpeitä.
Hyvä Päivi kirjoitti:
Homot koko ajan poraa ja valittaa. Eivät tiedä ovatko uhreja vai ylpeitä.
Ja kristillisdemokraatit vastustaa koko ajan muutosta, joka etenee siitä huolimatta.
- Hyvä Päivi!!!
qwertyilija kirjoitti:
Ja kristillisdemokraatit vastustaa koko ajan muutosta, joka etenee siitä huolimatta.
He ovat silti oikeassa.
- =!=
ootko koskaan miettiny mitä iloo sust on
- fhyi
qwertyilija kirjoitti:
tokko mitään ainakaan sulle
mutta me taidetaankin olla eri puolilla?Juu, sä taidat olla takapuolella...
- George L
"Jos kirkolla ja taivaspaikalla ei ole mitään yhteyttä, niin kuulutaanko kirkkoon kulttuurisyistä vai pelkästä säälistä?"
Osa varmaankin "kulttuuri syistä". Osalla on taas sellainen vääristynyt ajatus taustalla, että kirkkoon kuuluminen ja kaste tekee ihmisestä kristityn ja laittaa välit Jumalan kanssa kuntoon ja pelastaa [kadotukselta] ja vie "taivaaseen", parempaan paikkaan. Ihmiset ovat vaipuneet väärään turvallisuuden tunteeseen, kun Jumalan Sanasta on ajauduttu pois.
Mutta Jeesus ei tullutkaan pelastamaan ihmisiä helvetil'tä, vaan synniltä. Moni kyllä haluaisi parempaan paikkaan [kreikkalais filosofien taivaaseen], mutta ei halua pelastua synneiltä ja tehdä parannusta niistä. Hyvät teot eivät auta ihmistä Jumalan luo, eivätkä pahat teot estä ihmistä pääsemästä Jumalan luo. Ihminen ei pelastu hyvillä töillä, vaan ihminen pelastuu teekemään hyviä töitä. Eikä mitään taivaspaikkaa edes ole, Raamattu ei puhu taivaaseen pääsemisestä, vaan iankaikkisen elämän / Jumalan kuningaskunnan perimisestä.
Eikä Jumalaan uskominen [Jumalan olemassaoloon uskominen] ketään pelasta. Usko ja uskollisuus ovat sekä hepreassa että kreikassa sama sana. Ihmisen tulee uskoa evankeliumi ja uskoa Jeesukseen ja olla uskollinen Jumalalle ja Hänen tahdolleen.
Valtionkirkossa ei voi olla pelkästään aidosti uskovia, ja kastaa vain uskovia aikuisia, sillä silloinhan kyseessä ei enää olisi valtionkirkko. Luther ei koskaan halunnut erottaa kirkkoa valtiosta.
"niin mitä merkitystä on kirkolla?"
Hyvä kysymys, varsinkin tänä päivänä. Jumalaa kohtaan ei ole minkäänlaista kunnioitusta ja pelkoa, jota tulisi olla.- terv
"[ei] pelkoa jota tulisi olla"
aijjaa. eikö se ole armo mitä siellä saarnataan. - totta kirjoitat GL
Totta kirjoita GL. Ihmiset koettelevat todella Jumalaa mutta Hänenkin kärsivällisyydellään on rajansa kuten Raamatusta luemme. Vielä on armon ja pelastuksen päivä mutta ei ikuisesti...
Peruskysymyshän on tietenkin se alkuperäinen, että miksi kansasta, josta vain 1/4 uskoo kirkkonsa Jumalaan, kuitenkin 3/4 kuuluu kirkkoon.
Kirkkoon kuulumisen syyt ovat kirkon opetuksessa. Kirkko ehti opettaa vanhemmalle väeääe, että ollaksesi hyvä ihminen, olet luterilainen ja kuulut kirkkoon. Sen kirkko on itsekin myöntänyt.
Kirkon oma tutkimus vuodelta 2007 sanoo näin:
"Kirkolla ei ole nuorten keskuudessa samanlaista auktoriteettiasemaa kuin vanhemman väestön keskuudessa. Nuoret eivät koe, että kirkon jäsenyys tai kirkossa käyminen olisi itsestään selvää tai ”kunnon kansalaisena” elämisen edellytys.
Vanhemmille ikäpolville luterilaisuus on selkeästi suomalaisten kansalliseen identiteettiin kuuluva ominaisuus: kunnon suomalainen on myös luterilainen"
Kirkko siis myöntää, että sillä on auktoriteettiasema vanhempaan väestöön ja se opettanut heille, että kunnon suomalainen on luterilainen ja kuuluu kirkkoon.
Siksi vanhempi väestö ei koe voivansa kirkosta, vaikka ei kirkon Jumalaan uskoisikaan.
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/9297F603C875C1C8C225770A002E3448/$file/kirkon_strategia_2015_mietinto.pdf
Eli kirkkoon kuulutaan, koska halutaan olla kunnon ihmisiä ja vaikka jumalattomia sellaisia, mutta ainakin kirkkoon kuuluvia eli kunnon jumalattomia. Koomista?
Niin minustakin.- etkö ymmärrä
terv kirjoitti:
"[ei] pelkoa jota tulisi olla"
aijjaa. eikö se ole armo mitä siellä saarnataan."aijjaa. eikö se ole armo mitä siellä saarnataan."
On, armoa ja naminami jumalaa saarnataan, mutta tarkoitti ettei Jumalaa kohtaan ole enää kunnioitusta ja pelkoa jota seurakunnassa pitäisi olla. - terv
qwertyilija kirjoitti:
Peruskysymyshän on tietenkin se alkuperäinen, että miksi kansasta, josta vain 1/4 uskoo kirkkonsa Jumalaan, kuitenkin 3/4 kuuluu kirkkoon.
Kirkkoon kuulumisen syyt ovat kirkon opetuksessa. Kirkko ehti opettaa vanhemmalle väeääe, että ollaksesi hyvä ihminen, olet luterilainen ja kuulut kirkkoon. Sen kirkko on itsekin myöntänyt.
Kirkon oma tutkimus vuodelta 2007 sanoo näin:
"Kirkolla ei ole nuorten keskuudessa samanlaista auktoriteettiasemaa kuin vanhemman väestön keskuudessa. Nuoret eivät koe, että kirkon jäsenyys tai kirkossa käyminen olisi itsestään selvää tai ”kunnon kansalaisena” elämisen edellytys.
Vanhemmille ikäpolville luterilaisuus on selkeästi suomalaisten kansalliseen identiteettiin kuuluva ominaisuus: kunnon suomalainen on myös luterilainen"
Kirkko siis myöntää, että sillä on auktoriteettiasema vanhempaan väestöön ja se opettanut heille, että kunnon suomalainen on luterilainen ja kuuluu kirkkoon.
Siksi vanhempi väestö ei koe voivansa kirkosta, vaikka ei kirkon Jumalaan uskoisikaan.
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/9297F603C875C1C8C225770A002E3448/$file/kirkon_strategia_2015_mietinto.pdf
Eli kirkkoon kuulutaan, koska halutaan olla kunnon ihmisiä ja vaikka jumalattomia sellaisia, mutta ainakin kirkkoon kuuluvia eli kunnon jumalattomia. Koomista?
Niin minustakin.tuosta seuraa kyllä se että fundamentalistikirkko ei tule
olemaan kansankirkko. mulle tuli itselle vähän yllätyksenä
se oma reaktio siihen ehtoollistekstiin. ei vaan enää pysty juomaan
verta ja syömään ruumista.
edelleen Ruotsissa.... 54 % lapsista syntyy avioliiton ulkopuolella.
kirkko ei enää voi saarnata mitään lieska-terveisiä kun yli puolet
ei piittaa edes avioliitosta, joka sentään on kirkon paraatirooli
hautausurakoitsijan tehtävän ohella, terv kirjoitti:
tuosta seuraa kyllä se että fundamentalistikirkko ei tule
olemaan kansankirkko. mulle tuli itselle vähän yllätyksenä
se oma reaktio siihen ehtoollistekstiin. ei vaan enää pysty juomaan
verta ja syömään ruumista.
edelleen Ruotsissa.... 54 % lapsista syntyy avioliiton ulkopuolella.
kirkko ei enää voi saarnata mitään lieska-terveisiä kun yli puolet
ei piittaa edes avioliitosta, joka sentään on kirkon paraatirooli
hautausurakoitsijan tehtävän ohella,On se 50% jo Suomessakin, jos ei jo ylikin.
- terv
etkö ymmärrä kirjoitti:
"aijjaa. eikö se ole armo mitä siellä saarnataan."
On, armoa ja naminami jumalaa saarnataan, mutta tarkoitti ettei Jumalaa kohtaan ole enää kunnioitusta ja pelkoa jota seurakunnassa pitäisi olla.ymmärsin. niin siis.. miksi pitäisi opettaa pelkoa.
miten mä olen ymmärtänyt että rakkaus / armo on koko
ev lut kristinuskon idea, eikä ainakaan pelko.
pitäisikö mun mennä klo 10 jumalanpalvelukseen
a k a messuun "pelkäämään" jotain? teetkö niin itse? - George L
terv kirjoitti:
ymmärsin. niin siis.. miksi pitäisi opettaa pelkoa.
miten mä olen ymmärtänyt että rakkaus / armo on koko
ev lut kristinuskon idea, eikä ainakaan pelko.
pitäisikö mun mennä klo 10 jumalanpalvelukseen
a k a messuun "pelkäämään" jotain? teetkö niin itse?Kristityillä pitäisi olla kokonaisvaltainen kuva Jumalasta, Hän on myös peljättävä, kuluttava, tuhkaksi polttava tuli. Herran pelko on viisauden alku.
"miten mä olen ymmärtänyt että rakkaus / armo on koko
ev lut kristinuskon idea, eikä ainakaan pelko. "
Niin se taitaa olla, armosta ja rakkaudesta puhutaan, mutta ei Jumalan vihasta ja oikeudenmukaisesta tuomiosta, eikä puhuta synnistä ja parannuksen teosta. Ei pidä mennä sellaisen opetuksen mukana joka ei ole linjassa Raamatun kanssa. Kannattaa katsoa mitä Raamattu sanoo Jumalasta ja Herran pelosta. Raamattua tulee lukea kirjoittain, ei sieltä täältä muutamia lukuja ja jakeita. Armoa ei pidä käyttää hyväksi. Jumala tulee tuomitsemaan paljon ankarammin omansa, jotka eivät ole kuuliaisia Hänen tahdolleen vaan elävät miten tahtovat.
"Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä." [Ps. 18:8 ]
"Katso, Herran nimi tulee kaukaa, hänen vihansa leimuaa, ja sankka savu tupruaa; hänen huulensa ovat täynnä hirmuisuutta, ja hänen kielensä on kuin kuluttava tuli." [Jes. 30:27 ]
"Minä sanoin: "Oi Herra, taivaan Jumala, sinä suuri ja peljättävä Jumala, joka pidät liiton ja säilytät laupeuden niille, jotka sinua rakastavat ja noudattavat sinun käskyjäsi," [Neh. 1:5 ]
"Sentähden, koska me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla; sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli." [Hepr. 12:28-29]
"pitäisikö mun mennä klo 10 jumalanpalvelukseen
a k a messuun "pelkäämään" jotain? teetkö niin itse?"
Jumalan pelko on kunnioitusta, mutta paljon enemmän kuin pelkkää kunnioitusta Jumalaa kohtaan, Jumala voi heittää sekä sielun että ruumiin tuleen. Jeesus varoitti nimen omaan opetuslapsiaan hel'vetistä, lisäksi jokainen Uuden testamentin kirjoittaja varoittaa uskovia menettämästä sitä mitä ovat saaneet Kristuksessa. Pelastus on tie ja siltä voi ajautua pois. Seurakuntaan menessä tulisi tuntea suurta kunnioitusta ja pelkoa Jumalaa kohtaan, silloin ei vaivu väärään turvallisuuden tunteeseen.
- totta 1
gwertyilija
Mitä iloa koko EVLUT-kirkosta.
Typistän sinulle tiedoksi mihin kristityt yleensä pyrkii, kristitty pyrkii uskoon toivoon ja rakkauteen. Kun pysähdyt miettimään onko tavoite hyvä vai huono niin eikö esittämäni asiat ole hyviä niitä enempää purkamatta.
Ei sitten mennä lillukan varsiin kun puhutaan kokonaisvaltaisesti koko kirkkoon tai kristittyihin kirkkona. - ttkkl
Jos olisi vain kirkon puolikas, niin tuulisi tupaan!
"Usko Herraan Jeesukseen, niinn sinä pelastut!" Uuden Testamentin mukaan! - just niin
Enemmän ev.lut kirkosta on iloa kuin ateismista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417969Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832