NOPEUSRAJOITUKSET OVAT LIIAN ALHAISIA

NOPEUSRAJOITUKSET OVAT LIIAN ALHAISIA

Ne pitää päivittää nykyautoille sopiviksi. Autot oli silloin 70-luvulla jotain pikkufiiuja ym. ja siitä ajoista on autot ja tiet parantuneet. Ennen ei ollut esim. jarrutehostinta ja oli rumpujarrut jotka häipyi jo parin jarrutuksen jälkeen ja takapainoisia jarruja missä auto aina kääntyi jarrutuksessa ja jos piti väistää piti nostaa jarru ylös ei väistön aikana voinut jarruttaa. Ja ajo ominaisuudet oli surkeat ja renkaat oli kapeita ristikudosrenkaita. Nyt on autojen ajo ominaisuudet huippu luokkaa ja jarrut ja auto on ohjattavissa jarrutuksen aikana kiitos ABS jarrujen. Ja tiet ovat parempia kuin 70-luvulla milloin nopeusrajoitukset asetettiin silloin oli pääosin sorateitä. Nyt on paljon moottoriteitä siellä missä on liikennettä.

Kun rajoitukset ovat liian alhaiset siitä aiheutuu, että ihmiset alkaa ajaessa tekemään muuta kuin että ajaa autoa. Kännykkään puhuminen on hyvin yleistä tai tablettiin tai kännykkään näpytteleminen esim. facebookkiin tai Suomi24 keskusteluun. Ja aina tämän näkee siinä autossa minkä minä ohitan en koskaan näe niissä mitkä ohittaa minut. Että tämä kertoo paljon kuin vaarallista on pitää nopeusrajoitukset liian alhaisina. Ylinopeus on kolarin syy vain 2% kolareista, mutta tämä että tehdään muuta kuin ajetaan autoa on huomattavasti suurempi syy.

Poliisi jyrähtää: "Kuljettaja voi ajaa kymmeniä metrejä sokkona"


http://www.iltalehti.fi/autot/2015012619092701_au.shtml

http://www.iltalehti.fi/autot/2015012619092701_au.shtml



Poliisin mukaan tehovalvonnassa määrättyjen sakkojen määrä on huolestuttava.

Poliisihallitus tiedottaa, että poliisi kirjasi viime viikon valtakunnallisella tehovalvonnassa matkapuhelimen tai muun viestintälaitteen virheellisestä käytöstä yhteensä 305 sakkoa tai huomautusta. Tämän lisäksi turvalaitteiden käytön laiminlyönnistä kirjattiin yhteensä 400 sakkoa tai huomautusta.
Poliisitarkastaja Pasi Kemppaisen mukaan luvut ovat huolestuttavia.
- Turvavyö on halpa ja tehokas henkivakuutus. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien materiaalien mukaan lähes 30 henkeä pelastuisi vuosittain, mikäli turvavyöt olisivat asianmukaisesti kytkettynä, Kemppainen sanoo poliisihallituksen tiedotteessa.
Matkapuhelinta ei autoa ajaessa käyttää niin, että sitä pitää kädessä.
- Viestiä lähetettäessä voi katse olla pois liikenteestä useiden sekuntien ajan, mikä tarkoittaa taajamanopeuksissa muutamien kymmenien metrien ajamista lähes sokkona. Jo pelkkä puhelimeen intensiivisesti puhuminen ajon aikana vie ajatuksia muualle kuin ajamiseen, Kemppainen muistuttaa.

70

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dspfoja

      Mikä saa sinut kuvittelemaan, että nykyiset nopeusrajoitukset ovat peräisin 1970-luvulta???

      • jo 70-luvulla ajanut

        Olet oikeassa, eivät ne olekkaan, nyt ne ovat paljon silloisia alemmat. Ellet usko, niin ota selvää.


      • Tässä lyhyt historia
        jo 70-luvulla ajanut kirjoitti:

        Olet oikeassa, eivät ne olekkaan, nyt ne ovat paljon silloisia alemmat. Ellet usko, niin ota selvää.

        Tiekohtainen nopeusrajoitusjärjestelmä perustettiin kesällä 1973. Silloin asetettiin seitsemän eteläisimmän läänin valta- ja kantateille nopeusrajoitukset. Hyvillä pääteillä oli runsaasti 120 km/h rajoituksia. Moottoriteillä ja sivuteillä oli vapaat nopeudet.

        Tilanne muuttui yllättäen jo joulukuussa 1973, kun öljykriisin takia koko maahan tuli 80 km/h kattonopeus. Tämä oli voimassa kesään 1974 asti, jolloin palattiin taas tiekohtaiseen järjestelmään. Siinä oli kuitenkin runsaasti muutoksia. Rajoitusjärjestelmä ulotettiin myös Itä- ja Pohjois-Suomeen ja sivuteille tuli 80 km/h yleisrajoitus. Moottoriteillekin tuli rajoitukset ja pääteillä vähennettiin 120 km/h rajoituksia.

        Vuonna 1976 poistettiin 120 km/h rajoitukset muualta kuin moottoriteiltä.

        1980-luvulla kokeiltiin talvirajoituksia. Niitä korvaamaan nostettiin parina kesänä useiden hyväkuntoisten sivuteiden rajoituksia sataseen, mutta kokeilun jälkeen pysyviksi jäivät vain talvirajoitukset. Niitä on sitten säädetty parinkymmenen vuoden ajan milloin kireämmiksi, milloin väljemmiksi.

        Viimeisin huomattava muutos tapahtui Konginkankaan onnettomuuden jälkeen, kun 100 km/h talvirajoitusten vaatimuksia tiukennettiin olennaisesti ja nämä lähes hävisivät Etelä- ja Keski-Suomen yksiajorataisilta teiltä. Myös kesärajoituksia on alennettu sekä pääteillä että parhailla seututeillä, joilta 100 km/h osuudet ovatkin harvenneet varsin vähiin. Paikallisia 50 - 60 km/h nopeusrajoituksia on asetettu runsaasti sivuteille tienvarsiasutuksen kohdille ja nyt viime vuosina rajoituksia on alkanut tulla myös teiden huononevan kunnon takia.


      • jo 70-luvulla ajanut kirjoitti:

        Olet oikeassa, eivät ne olekkaan, nyt ne ovat paljon silloisia alemmat. Ellet usko, niin ota selvää.

        Joo silloin suuremmat, kun autot oli huonompia


      • Tässä lyhyt historia kirjoitti:

        Tiekohtainen nopeusrajoitusjärjestelmä perustettiin kesällä 1973. Silloin asetettiin seitsemän eteläisimmän läänin valta- ja kantateille nopeusrajoitukset. Hyvillä pääteillä oli runsaasti 120 km/h rajoituksia. Moottoriteillä ja sivuteillä oli vapaat nopeudet.

        Tilanne muuttui yllättäen jo joulukuussa 1973, kun öljykriisin takia koko maahan tuli 80 km/h kattonopeus. Tämä oli voimassa kesään 1974 asti, jolloin palattiin taas tiekohtaiseen järjestelmään. Siinä oli kuitenkin runsaasti muutoksia. Rajoitusjärjestelmä ulotettiin myös Itä- ja Pohjois-Suomeen ja sivuteille tuli 80 km/h yleisrajoitus. Moottoriteillekin tuli rajoitukset ja pääteillä vähennettiin 120 km/h rajoituksia.

        Vuonna 1976 poistettiin 120 km/h rajoitukset muualta kuin moottoriteiltä.

        1980-luvulla kokeiltiin talvirajoituksia. Niitä korvaamaan nostettiin parina kesänä useiden hyväkuntoisten sivuteiden rajoituksia sataseen, mutta kokeilun jälkeen pysyviksi jäivät vain talvirajoitukset. Niitä on sitten säädetty parinkymmenen vuoden ajan milloin kireämmiksi, milloin väljemmiksi.

        Viimeisin huomattava muutos tapahtui Konginkankaan onnettomuuden jälkeen, kun 100 km/h talvirajoitusten vaatimuksia tiukennettiin olennaisesti ja nämä lähes hävisivät Etelä- ja Keski-Suomen yksiajorataisilta teiltä. Myös kesärajoituksia on alennettu sekä pääteillä että parhailla seututeillä, joilta 100 km/h osuudet ovatkin harvenneet varsin vähiin. Paikallisia 50 - 60 km/h nopeusrajoituksia on asetettu runsaasti sivuteille tienvarsiasutuksen kohdille ja nyt viime vuosina rajoituksia on alkanut tulla myös teiden huononevan kunnon takia.

        Eli kokoajan menemme väärään suuntaan, kun autot ja tiestö paranee mutta nopeuksia vaan pudotetaan. Ja seuraamus on että kuljettajat tekevät ajaessa kaikkea muuta kuin ajavat autoa ja tämä on vaarallisinta liikenteessä.


      • vai_vaarallisinta

        Autojen varustus ehkä paranee. Fysiikan lakeihin ei ole tullut muutoksia. Tiestön kunto ei nykyisellä menolla aikanaan parane.

        Ehkä autoilu pitäisi muutenkin lopettaa jos ADHD on sillä tasolla, ettei liikenteen tarkkailuun ja ajamiseen turvallisesti mene ainakin suurin osa huomiosta.


      • vai_vaarallisinta kirjoitti:

        Autojen varustus ehkä paranee. Fysiikan lakeihin ei ole tullut muutoksia. Tiestön kunto ei nykyisellä menolla aikanaan parane.

        Ehkä autoilu pitäisi muutenkin lopettaa jos ADHD on sillä tasolla, ettei liikenteen tarkkailuun ja ajamiseen turvallisesti mene ainakin suurin osa huomiosta.

        Ei ole mistään ad/hd:stä kyse vaan siitä kun joutuu ajamaan hitaasti korostan LIIAN HITAASTI alkaa kuljettaja tekemään muuta kuin että ajaisi autoa. Tästä on synkät tilastot poliisilla. Härskimmät ovat että sanomalehti on ratin päällä tai tabletti tietokone ym. Ei heillä kaikilla suinkaan ole mitään ad/hd:tä


      • vai_vaarallisinta kirjoitti:

        Autojen varustus ehkä paranee. Fysiikan lakeihin ei ole tullut muutoksia. Tiestön kunto ei nykyisellä menolla aikanaan parane.

        Ehkä autoilu pitäisi muutenkin lopettaa jos ADHD on sillä tasolla, ettei liikenteen tarkkailuun ja ajamiseen turvallisesti mene ainakin suurin osa huomiosta.

        Jos ADHD laisia on paljon silloin pitäisi myös heitä ajatella rajoituksissa ja nostaa nopeusrajoituksia paljon.


    • eitunnumissään

      Ajan niin lujaa kun haluan. Usein 150 km/h ei paha.

      • kateellinen1

        Tuohon on pari vaihtoehtoa, joko olet rikas, tai varaton.
        Ja kuten yleisesti on tiedossa, varaton ja rahaton (köyhä) ei ole sama.


      • Kjell Pippelström

        Lujaa ajaminen sopii paljon paremmin ihan muualle kuin liikenteeseen...


      • Dillejäpiisaa
        kateellinen1 kirjoitti:

        Tuohon on pari vaihtoehtoa, joko olet rikas, tai varaton.
        Ja kuten yleisesti on tiedossa, varaton ja rahaton (köyhä) ei ole sama.

        Kyllä on vielä mahdollisuus. Kyseessä on täysääliö.


      • kateellinen1 kirjoitti:

        Tuohon on pari vaihtoehtoa, joko olet rikas, tai varaton.
        Ja kuten yleisesti on tiedossa, varaton ja rahaton (köyhä) ei ole sama.

        kiinni jäämisen riski on todella pieni. Minä olen vain muutamat sakot saanut, vaikka yleensä ajan yli rajoitusten usein kuitenkin rikesakon rajoilla


    • *GoldenStar*

      Ei ole ensimmäinen kerta kun tästä aiheesta on kirjoiteltu. Edelleen asenteet eivät ole sillä tasolla, että nopeusrajoituksia voisi korottaa. Toisaalta se edesauttaisi lisäämällä turvallisuutta, kun pääse suhareista nopeammin eroon, kun kaahailevat itsensä hengiltä.

      • Liika vauhti tappaa!

        Liikenne toimii evoluution tavoin, se poistaa ennenpitkää epäkelvot yksilöt joukostaan. Ja niin "lauma" vahvistuu. Epäkelvot yksilöt pääsee ihmisten parissa vaan median kautta julkisuuteen. Onnettomuusuutisiin.


      • Liika vauhti tappaa! kirjoitti:

        Liikenne toimii evoluution tavoin, se poistaa ennenpitkää epäkelvot yksilöt joukostaan. Ja niin "lauma" vahvistuu. Epäkelvot yksilöt pääsee ihmisten parissa vaan median kautta julkisuuteen. Onnettomuusuutisiin.

        Mutta evoluutio ei ole totta vaan satua


      • autoilija kirjoitti:

        Mutta evoluutio ei ole totta vaan satua

        Oletko kenties uskova, se ainakin selittäisi paljon ajatuksenjuoksustasi.


      • Väärässä_olet
        autoilija kirjoitti:

        Mutta evoluutio ei ole totta vaan satua

        Evoluutio tarkoittaa luonnon ja eläinten kehitystä aikojen kuluessa eli on täyttä totta. Se etttä ihminen on kehittynyt apinasta on osa evoluutiokehitystä.
        http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Evoluutio


      • Onko asenteet vain oikeat silloin kun ajetaan alle rajoitusten jo liian alhaisten rajoitusten alle???


      • antipalstapelle
        Liika vauhti tappaa! kirjoitti:

        Liikenne toimii evoluution tavoin, se poistaa ennenpitkää epäkelvot yksilöt joukostaan. Ja niin "lauma" vahvistuu. Epäkelvot yksilöt pääsee ihmisten parissa vaan median kautta julkisuuteen. Onnettomuusuutisiin.

        Onko.... asenteet vain... oikeat silloin kun ajetaan.. alle rajoitusten jo liian alhaisten rajoitusten.. alle???????


      • nelivetopeto kirjoitti:

        Oletko kenties uskova, se ainakin selittäisi paljon ajatuksenjuoksustasi.

        Uskova olen, mutta en usko mihinkään satuihin evoluutioteoriasta. En ole mikään jehovan todistaja vaan tosi luterilainen Kristitty.


    • kerrassaan mahtavaa

      Onhan taas kerrassaan täysin käsittelemätön aihe, miten voi olla ettei tästä ole ennen ollut keskustelua, tämä jos mikä liitty jokapäiväiseen liikenteeseen, että kyllä aloittajan täytyy olla tosi välkky kun löysi neulan heinäsuovasta.

    • Dillejä piisaa

      Aloittaja osoittaa jälleen kerran suurta tietämättömyyttään. Kas kun ei pellekopla ole jo ollut kommentoimassa asiasta omilla helposti tunnistettavilla nimimerkeillään. Vai onko tämä se aihe jossa vallitsee yksimielisyys pellen ja pellettelijöiden välillä? No, idiootteja piisaa joka oksalle.

      Asia on oikeasti niin että nykyään ne ennen täysin vallattomat rajoitukset alkavat vasta olla kohdallaan suhteessa autojen laatuun ja ajo-ominaisuuksiin. Ja varsinkin niiden KULJETTAJIEN ominaisuuksiin. Aloittaja on sen verran pihalla ettei varmasti edes tiedä sitä, ettei Suomessa ollut nopeusrajoituksia 1960-luvulla. Ja kuolemia tuli jo niilläkin määrillä toista tuhatta vuodessa. Nykymäärillä lopputulos tulisi olemaan sama, ellei rumempi, identtisellä meiningillä. Nytkään ei tahdota tiellä pysyä.

      Lisäksi aloittaja mainitsee nipun syitä jotka nimenomaan puhuvat nykyisten rajoitusten, ellei jopa niiden alentamisen puolesta.

      • kolme pelleä

        Sinun tietämyksesi on vaan tuon aloittajapellen tasalla, että sikäli. Eli ette kumpikaan tuoneet palstalle mitään uutta.


      • kolme pelleä
        kolme pelleä kirjoitti:

        Sinun tietämyksesi on vaan tuon aloittajapellen tasalla, että sikäli. Eli ette kumpikaan tuoneet palstalle mitään uutta.

        Minä taas tiedän liikenteestä kaiken. Ajan taksia ammatikseni ja olen sitä mieltä, että aloittajan kirjoitus on täyttä asiaa!


      • Dillejäpiisaa
        kolme pelleä kirjoitti:

        Sinun tietämyksesi on vaan tuon aloittajapellen tasalla, että sikäli. Eli ette kumpikaan tuoneet palstalle mitään uutta.

        Ja sinä sitten tuot vai? Kuolleena syntyneet pellettely kakofoniasi ei sitä ainakaan ole.


      • Tietämättömyyttä ei ole vaan tietoa ja kokemusta. Kenellä teistä oli ajokortti kun nopeusrajoitukset asetettiin 70-luvulla???? Tiedän ettei kenelläkään muista kirjoittajista kuin minulla oli jo silloin. te olette saaneet kortin kun tuli talvirajoitukset ja sen jälkeen joten kokemusta ei teillä ole. Eikä silloin paljoa ajettu yli satasta vaikka olisi saanut vaan nopeudet oli jossain 90 tienoilla. Olihan autot silloin jotain mosseja ja ladoja ja kupla folkkareita pikku fiijuja ym. Mutta rajoituksia vain pudotetaan kaiken aikaa, kun autot ja tiet paranevat. Eniten ihmetyttää miksi eri moottoritiellä vaihtuvat rajoitukset ole koskaan talvella 120km/h vaan sata tai alle???? Kesällä voisi vaihtua myös 140km/h tai jopa ylikin sen.


      • kolme pelleä kirjoitti:

        Minä taas tiedän liikenteestä kaiken. Ajan taksia ammatikseni ja olen sitä mieltä, että aloittajan kirjoitus on täyttä asiaa!

        Hyvä kun joku ammattilainen antaa omanvastineensa tänne kun vaan jotkut pellet kirjoittaa


    • qwsedfrgthjkloiuhgvs

      Ottamatta kantaa suuntaan tai toiseen, todettakoon, että "Diilejä piisaa" on täysin pihalla, aloituksesta kirjoittaessaan, ei edes lukenut sitä.
      Alottajan kirjoituksessa lukee näin: "Ja tiet ovat parempia kuin 70-luvulla milloin nopeusrajoitukset asetettiin ".

      "Diilejä piisaa" taas kirjoittaa: "Aloittaja on sen verran pihalla ettei varmasti edes tiedä sitä, ettei Suomessa ollut nopeusrajoituksia 1960-luvulla."
      Mistähän tuo johtopäätöskin tuli, ettei aloittaja tiedä, ettei 60-luvulla ollut rajoituksia???

      • 60-luvulla oli esim. kaupungissa ja maanteillä vain jossain risteyksissä, mutta kattavaa rajoitus järjestelmää ei ollut joten maanteillä sai ajaa vapaasti


    • kalliit vakuutukset

      Minun ajamiseni kannalta rajoitukset ovat pääosin sopivia (hinta/laatu/turvallisuus), mutta monen muun kannalta ne ovat aivan liian korkeat. Ei tajuta että nopeuden noustessa turvamarginaalien tulee kasvaa, nopeuden kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa jarrutusmatkan.

      Turvävälien perusteella sellainen mopoautonopeus sopisi monelle. Suomessa vihataan rattijuoppoja mutta on ihan ok ajaa toisen perään koska onnettomuuksia vaan tapahtuu.

    • 330d ja hajis

      Kesä aikaan iso osa rajotuksista on ok mutta motarilla rajotus saisi olla korkeanpi. Mutta talvi rajotukset on perseestä ! Ne ei huomioi muuttuvia olosuhteita yhtään. Ei mitään järkeä ja sitten in turvallista ajaa jonossa hiljaa rekka perseessä. Typerää !

      Loppuun sätky nukke ja klooni homo täky: runkkaus.

      • Hajis on ihqu

        Loppukaneettisi oli hyvä. Vielä kun oppisit alkeellisimmat yhdyssanasäännöt niin olisit jo yläaste-koululaisten tasolla. Vinkkinä mm. kesäaika ja talvirajoitukset. Ne on yhdyssanoja.


      • 330d ja hajis

        Sätky nukke voitti taas !


      • Äikän ope
        330d ja hajis kirjoitti:

        Sätky nukke voitti taas !

        Sätkynukkekin on yhdyssana.


      • osaajat opettaa...
        Äikän ope kirjoitti:

        Sätkynukkekin on yhdyssana.

        Äikän ope?

        Äidinkielen opettaja?

        :)


      • Oikan äpe
        osaajat opettaa... kirjoitti:

        Äikän ope?

        Äidinkielen opettaja?

        :)

        Erisnimi, jollainen myös nimimerkki on voidaan kirjoittaa "oikeinkirjoitussääntöjen" vastaisesti.


      • osaat kirjottaa hyvästi
        Oikan äpe kirjoitti:

        Erisnimi, jollainen myös nimimerkki on voidaan kirjoittaa "oikeinkirjoitussääntöjen" vastaisesti.

        Erisnimi, joka kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella?

        :D


      • Oikan äpe
        osaat kirjottaa hyvästi kirjoitti:

        Erisnimi, joka kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella?

        :D

        "Kirjoittajan ABC: (Löytyy netistä)

        " Taideteosten, lehtien, kirjojen, sävellysten, musiikkikappaleiden, tv- ja radio-ohjelmien, elokuvien, teatteriesitysten, yleisötapahtumien yms. nimet ovat erisnimiä. Moniosaisissa usein vain nimen ensimmäinen sana kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, mutta poikkeavia kirjoitusasuja on ja ne kannattaa tarkistaa esim. nimen käyttäjien omista tiedoista. "

        Oletko nukkunut koulussa kun sinulle oikeinkirjoitusta opetettiin??


      • kirjoitathyviten
        Oikan äpe kirjoitti:

        "Kirjoittajan ABC: (Löytyy netistä)

        " Taideteosten, lehtien, kirjojen, sävellysten, musiikkikappaleiden, tv- ja radio-ohjelmien, elokuvien, teatteriesitysten, yleisötapahtumien yms. nimet ovat erisnimiä. Moniosaisissa usein vain nimen ensimmäinen sana kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, mutta poikkeavia kirjoitusasuja on ja ne kannattaa tarkistaa esim. nimen käyttäjien omista tiedoista. "

        Oletko nukkunut koulussa kun sinulle oikeinkirjoitusta opetettiin??

        Jaa että nettikirjoittelun nimimerkit rinnastuu taideteoksiin ja sävellyksiin?
        :D
        Yritit heittäytyä besserwisseriksi ja mokasit. Nyt hypit tasajalkaa mudassa. Onko kivaa?


      • Oikan_äpe
        kirjoitathyviten kirjoitti:

        Jaa että nettikirjoittelun nimimerkit rinnastuu taideteoksiin ja sävellyksiin?
        :D
        Yritit heittäytyä besserwisseriksi ja mokasit. Nyt hypit tasajalkaa mudassa. Onko kivaa?

        Erisnimet ovat nimiä olivat ne sitten paikan, ihmisen, eläimen, taideteoksen, sävellyksen, elokuvan tai vaikka television merkin. Sinulla on pahoja puutteita äidinkielentiedoissasi etkä ymmärrä vaikka netistä sinulle lisätietoa yrittää antaa. No et ole ongeömasi kanssa yksin. Kirjoitustaidottomia on näillä palstoilla runsaasti. Tosin esim. kännykällä nettiin kirjoittaessa saattaa tulla virheitä tahattomasti jokaiselle.


    • Siiv Ari

      Penis.

    • Elvis oli kala

      Vaikka autot on parantuneet huimasti 70-luvusta, niin kuskien taantuminen on ollut yhtä vauhdikasta, mutta toiseen suuntaan.

      Jokainen tallaaja luulee, että on maanteiden Mansell, kun alla on nykyaikainen elektroniikkapeli kaikilla avustimilla...

      • Sarvet pois päästä

        Jos miehet oppisivat ajamaan autojaan ilman sarvi päässä niin ehkä joissain tieosuuksilla voitaisiin nopeuksia nostaa mutta ei. Mies kun istuu ratin taakse nousee sarvet päähän ja kaikki muut ovat liikenteesä vain uhkia, reviirille tunkeutujia, haastajia ja muita vaaranaiheuttajia. Fysikaaliset ominaisuudet ovat kuitenkin yhyä huonoja kuin 70-luvullakin. Me vaan emme asiaa ymmärrä.


      • Dillejä piisaa
        Sarvet pois päästä kirjoitti:

        Jos miehet oppisivat ajamaan autojaan ilman sarvi päässä niin ehkä joissain tieosuuksilla voitaisiin nopeuksia nostaa mutta ei. Mies kun istuu ratin taakse nousee sarvet päähän ja kaikki muut ovat liikenteesä vain uhkia, reviirille tunkeutujia, haastajia ja muita vaaranaiheuttajia. Fysikaaliset ominaisuudet ovat kuitenkin yhyä huonoja kuin 70-luvullakin. Me vaan emme asiaa ymmärrä.

        Aivan oikein! Kyllä nämä "keskustelupalstojen" pellelaukojat kertovat ihmisen älystä kaiken oleellisen. Ainoa asia joka kehittyy on ääretön tyhmyys yhdessä tarpeettoman kiireen kanssa. Ja vielä enemmän täytyisi päästä koheltamaan. On tosi fiksua hei.


      • kolme pelleä
        Dillejä piisaa kirjoitti:

        Aivan oikein! Kyllä nämä "keskustelupalstojen" pellelaukojat kertovat ihmisen älystä kaiken oleellisen. Ainoa asia joka kehittyy on ääretön tyhmyys yhdessä tarpeettoman kiireen kanssa. Ja vielä enemmän täytyisi päästä koheltamaan. On tosi fiksua hei.

        Olet oiva esimerkki siitä, olethan "dille". Aivan kuten aloittajapellekin, siinä tosipelle.


      • kome_pelleä

        xxxdille


      • Dillejäpiisaa
        kolme pelleä kirjoitti:

        Olet oiva esimerkki siitä, olethan "dille". Aivan kuten aloittajapellekin, siinä tosipelle.

        Hahhah! Onnetonta trolliräpeltämistä. Lienet yksi niistä jotka lainaa tuota pellenimimerkkiä.


    • hmmmm

      Aloittaja on aikamoinen ajattelija. Ensin esittää faktana mielipiteensä ja sen tueksi lainaa viranomaisen tiedotteita ja sanomisia. Totuuttahan voi väännellä ihan miten haluaa.

      Valitettavasti autojen ominaisuudet eivät poista fysiikan lakeja ja niiden vaikutusta autoon. Myös valitettavasti kuskien (lue. kokoomus, bmw, premium tms.) typerät tempaukset ulosmittaavat kokonaan turvatekniikan tuoman lisän. Esim. lumisella tiellä renkaiden pitää syrjäyttää paljon lunta ja mitä nopeammin ajetaan, sitä vaarallisempaa ja liukkaampaa se on.

      Aloittaja on täysin väärässä mielipiteessään. Nettisurfaus ja kännyyn puhuminen on yleistynyt sen vuoksi, koska tekniikka on sen viime vuosina ja vuosikymmeninä mahdollistanut ja piittaamattomuus on sitämyöten lisääntynyt. Se ei johdu siitä, että kuskit tylsistyisivät hitaista nopeuksista ja haluaisivat viihdettä ajaessa.

      Suurinosa onnettomuuksista on johtunut liian pienistä turvaväleistä ja liian kovasta nopeudesta säähän ja liikennetilanteeseen nähden. Sitten tarvitaan yksi valopää, joka väittää toisin. Miksi et autoilija voisi aina käyttää niitä nopeampia maanteitä ja moottoriteitä, etkä kiertäisi taajamien kautta? Saat kiihdytellä, vauhdin hurmaa ja ei tartte ajaa lumisilla taajamateillä hitaasti.

      • Ylinopeus on vain 2% syy onnettomuuksiin. Mikä mahdollistaa nettisurfauksen ajaessa? Ajattele sitä!!!


      • kerrolähde
        autoilija kirjoitti:

        Ylinopeus on vain 2% syy onnettomuuksiin. Mikä mahdollistaa nettisurfauksen ajaessa? Ajattele sitä!!!

        Mistäs tuo tieto on peräisin?


      • kerrolähde kirjoitti:

        Mistäs tuo tieto on peräisin?

        Tieto on peräisin onnettomuustutkintalautakuntien tuloksista.

        Jos kuitenkin tarkkoja ollaan, lukema vaihtelee hieman riippuen siitä, minkä laskee syyksi (tuota luokkaa kuitenkin), ja koskee vain kuolonkolareita. Suurin osa onnettomuuksista ajetaan parkkipaikalla, joissa mutuna suurmpia syitä ovat huolimattomuus, tarkkaavaisuushäiriö ja väärä tilannenopus.


    • Filosofinen_kysymys

      "Kun rajoitukset ovat liian alhaiset siitä aiheutuu, että ihmiset alkaa ajaessa tekemään muuta kuin että ajaa autoa" Miten voi ajaessa tehdä muuta kuin ajaa?

    • c00p

      Huomaa että liikenteessä on myös muita sinun lisäksi. On totta, että suuri osa kykenisi ajamaan nykyisen tekniikan turvin myös suurempia nopeuksia. Pitää kuitenkin huomioida vanha autokanta ja sen sopeutuminen liikenteen joukkoon. Lisäksi on myös kuskeja jotka mielummin ajavat varmasti kohteeseensa pienemmillä nopeuksilla minimoimalla riskit. Täten täytyy säännöt asettaa sen liikenteen "heikoimman" osan mukaisesti. Oikeastaan voisi sanoa, että eniten tekniikka on kehittynyt nimenomaan kolaritilanteisiin liittyvällä turvallisuudella mm. useita turvatyynyjä ja korimallinnusta törmäysvoimaa vaimentavaksi. Jarrut ovat parantuneet vain marginaalisesti ottaen huomioon sen, että ennen autot olivat kevyempiä -> heikompitehoiset jarrut riitti. Renkaissa tosin, etenkin talvirenkaissa, on tapahtunut kehitystä merkittävästi ja myös teiden kunnossa. On kuitenkin turha väittää etteikö onnettomuusriski kasvaisi suuremmissa nopeuksissa. Pienemmät reagointiajat, suuremmat voimat mahdollisissa onnettomuuksissa jne. Jos ajaisit Hangosta Nuorgamiin nopeudella 130km/h 120km/h sijaan, säästäisit ~55min jos taas 140km/h säästöä tulee ~100min. Siitä voi jokainen miettiä minkä nopeuden valitsee.

      • Jarrupaarma

        Jarrut ovat parantuneet olennaisesti 25 vuodessa. Jarrutusmatkat ovat lyhentyneet, minkä näkee vaikkapa lukemalla TM:n autokoeajoja, ja ennen kaikkea lukkiutumattomat jarrut ovat nykyisin vakiovaruste. Eikä esimerkiksi takapainoisia jarruja enää ole ihmisiä tappamassa kuten 70-luvulla.


      • Dillejäpiisaa

        http://www.iltalehti.fi/autot/2015012719096814_au.shtml

        Jarrut ovat ehkä parempia kuin ennen, mutta nyt ne vasta alkavat olla teknisesti sellaiset kuin niiden olisi kuulunut olla jo pitkään. Rajoitusten nostolle ei siis ole mitään perustetta tässäkään mielessä. Varsinkin kun tiedetään kuljettajien älyllinen taso.

        Vaikka kuinka hyvät laitteet olisi, eivät ne ilman huoltamista kunnossa pysy. Lisäksi kykyään ajetaan todella paljon jarruja ja renkaita rasittavalla tavalla. Joskus näkee turhaa jarruttelua jopa moottoritiellä. Onneksi se on harvinaista, ainakin vielä.


      • hmmmmm

        Kuljettajat ulosmittaavat uuden turvatekniikan hyödyt huonoilla ajotavoilla ja piittaamattomuudella. 140 km/t Nuorgamiin? Se ei ole realistinen matkustusvauhti kenellekään. Sitä suuremmalla syyllä lähtisi ajokortti kuivumaan. Sieltä Hangosta on tänne Landelle niin paljon kapeita maantieosuuksia, joissa nopeus on vain 80km/t.

        Toisekseen tuollainen matka olisi järkevintä taittaa vaihtoehtoisin keinoin, jos haluaa huolettomuutta.

        Suosittelen Pendolinoa. Silloin et vaaranna ketään ja pääset perille premium vauhtia. Liputkin ovat premium hintaisia, niin ei tarvitse köyhiä katsella.

        Turvatekniikasta ei ole mitään hyötyä, jos kuljettaja ei ymmärrä ajaa säiden ja tilanteen mukaan. Mikään ei ole tärkeämpää kuin päästä perille ilman mitään sydämentykytyksiä aiheuttavia ohituksia ja turhaa riskinottoa.

        Autoilussa näkyy jonkin sortin itsekkyys ja ajattelemattomuus. Lumisohjossa luistellaan ohituskaistaa edelle, eikä kuitenkaan päästä puolta kilometriä kauemmaksi näkymättömiin. On se vaan niin kiva ohittaa, kun ei vaan osata ajaa liikennevirran mukana.


      • Dillejäpiisaa kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/autot/2015012719096814_au.shtml

        Jarrut ovat ehkä parempia kuin ennen, mutta nyt ne vasta alkavat olla teknisesti sellaiset kuin niiden olisi kuulunut olla jo pitkään. Rajoitusten nostolle ei siis ole mitään perustetta tässäkään mielessä. Varsinkin kun tiedetään kuljettajien älyllinen taso.

        Vaikka kuinka hyvät laitteet olisi, eivät ne ilman huoltamista kunnossa pysy. Lisäksi kykyään ajetaan todella paljon jarruja ja renkaita rasittavalla tavalla. Joskus näkee turhaa jarruttelua jopa moottoritiellä. Onneksi se on harvinaista, ainakin vielä.

        Sinun mielestäkö pitäisi auton aina pysähtyä kuin seinään???? Eikö ole parempi että kuljettaja on virkeä ja seuraa liikennettä???


      • Dillejäpiisaa kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/autot/2015012719096814_au.shtml

        Jarrut ovat ehkä parempia kuin ennen, mutta nyt ne vasta alkavat olla teknisesti sellaiset kuin niiden olisi kuulunut olla jo pitkään. Rajoitusten nostolle ei siis ole mitään perustetta tässäkään mielessä. Varsinkin kun tiedetään kuljettajien älyllinen taso.

        Vaikka kuinka hyvät laitteet olisi, eivät ne ilman huoltamista kunnossa pysy. Lisäksi kykyään ajetaan todella paljon jarruja ja renkaita rasittavalla tavalla. Joskus näkee turhaa jarruttelua jopa moottoritiellä. Onneksi se on harvinaista, ainakin vielä.

        Miksi aina näen ohitettavissa autoissa tehdään muuta kuin ajetaan autoa esim. puhutaan kännykkään näppäillään ym. Mutta ei koskaan minua ohittavissa, niissä on aina molemmat kädet ratissa kiinni.


    • NOPEUSRAJOITUKSET OVAT LIIAN ALHAISIA

      Ne pitää päivittää nykyautoille sopiviksi. Autot oli silloin 70-luvulla jotain pikkufiiuja ym. ja siitä ajoista on autot ja tiet parantuneet. Ennen ei ollut esim. jarrutehostinta ja oli rumpujarrut jotka häipyi jo parin jarrutuksen jälkeen ja takapainoisia jarruja missä auto aina kääntyi jarrutuksessa ja jos piti väistää piti nostaa jarru ylös ei väistön aikana voinut jarruttaa. Ja ajo ominaisuudet oli surkeat ja renkaat oli kapeita ristikudosrenkaita. Nyt on autojen ajo ominaisuudet huippu luokkaa ja jarrut ja auto on ohjattavissa jarrutuksen aikana kiitos ABS jarrujen. Ja tiet ovat parempia kuin 70-luvulla milloin nopeusrajoitukset asetettiin silloin oli pääosin sorateitä. Nyt on paljon moottoriteitä siellä missä on liikennettä.

      Kun rajoitukset ovat liian alhaiset siitä aiheutuu, että ihmiset alkaa ajaessa tekemään muuta kuin että ajaa autoa. Kännykkään puhuminen on hyvin yleistä tai tablettiin tai kännykkään näpytteleminen esim. facebookkiin tai Suomi24 keskusteluun. Ja aina tämän näkee siinä autossa minkä minä ohitan en koskaan näe niissä mitkä ohittaa minut. Että tämä kertoo paljon kuin vaarallista on pitää nopeusrajoitukset liian alhaisina. Ylinopeus on kolarin syy vain 2% kolareista, mutta tämä että tehdään muuta kuin ajetaan autoa on huomattavasti suurempi syy.

      Poliisi jyrähtää: "Kuljettaja voi ajaa kymmeniä metrejä sokkona"

      http://www.iltalehti.fi/autot/2015012619092701_au.shtml

      http://www.iltalehti.fi/autot/2015012619092701_au.shtml

      Poliisin mukaan tehovalvonnassa määrättyjen sakkojen määrä on huolestuttava.

      Poliisihallitus tiedottaa, että poliisi kirjasi viime viikon valtakunnallisella tehovalvonnassa matkapuhelimen tai muun viestintälaitteen virheellisestä käytöstä yhteensä 305 sakkoa tai huomautusta. Tämän lisäksi turvalaitteiden käytön laiminlyönnistä kirjattiin yhteensä 400 sakkoa tai huomautusta.

      Poliisitarkastaja Pasi Kemppaisen mukaan luvut ovat huolestuttavia.

      - Turvavyö on halpa ja tehokas henkivakuutus. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien materiaalien mukaan lähes 30 henkeä pelastuisi vuosittain, mikäli turvavyöt olisivat asianmukaisesti kytkettynä, Kemppainen sanoo poliisihallituksen tiedotteessa.

      Matkapuhelinta ei autoa ajaessa käyttää niin, että sitä pitää kädessä.

      - Viestiä lähetettäessä voi katse olla pois liikenteestä useiden sekuntien ajan, mikä tarkoittaa taajamanopeuksissa muutamien kymmenien metrien ajamista lähes sokkona. Jo pelkkä puhelimeen intensiivisesti puhuminen ajon aikana vie ajatuksia muualle kuin ajamiseen, Kemppainen muistuttaa.

      • Täysin samaa mieltä


    • Dillejäpiisaa

      Autoilijan pläjäytyksiä taas:
      "Sinun mielestäkö pitäisi auton aina pysähtyä kuin seinään???? Eikö ole parempi että kuljettaja on virkeä ja seuraa liikennettä???"

      Ei jumalauta. Sä olet oikeasti aika tollo. Mistä sä sait päähäsi että auton pitää "aina pysähtyä kuin seinään"? Ja jutussa puhuttiin jarruvikaisista autoista jolloin sen pysäyttäminen vaikeutuu melkoisesti. Ja ne on sinun mielestäsi sitten aivan ok vai? Luulisi jo tyhmemmänkin tietävän vastauksen tuohon. Varsinkin sellaisen joka kurkku suorana karjuu lisää vauhteja tilanteessa jossa niille ei ole perusteita edes ehjilläkään jarruilla. Ääretön tyhmyys ja vauhdin pito eivät sovi muutenkaan yhteen.

      Ota ylimääräiset kysymerkit pois noista huudoistasi. Näytät edes hiukan vähemmän tollolta.

    • Mievaan.aaa

      Hyvällä tasolla ovat nopeusrajoitukset. Ei tarvita muutoksia.

    • Ensin pitäisi päivittää fysiikan lait ja kuskit, evoluutio kun ei ole vielä sopeuttanut ihmistä tarvittaviin nopeuksiin.

    • Ensin pitäisi päivittää fysiikan lait ja kuskit, evoluutio kun ei ole vielä sopeuttanut ihmistä tarvittaviin nopeuksiin.
      Ihmisen reaktioaikoihin nähden kaikki juoksuvauhtia suuremmat nopeudet ovat ylinopeuksia.

    • Joukahainen_härmä

      Suurempana ongelmana pidän oman ajonopeuden tulkintaa verrattuna tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen. Tämä aiheuttaa sitä tunnetta "alinopeutta" ajavista autoilijoista. Jos hetkellinen ajonopeus olisi lähempänä tuota tiekohtaista nopeusrajoitusta, ruuhkautuminen olisi vähäisempää.

      Ajoneuvon nopeusmittari ei saa näyttää liian vähäistä nopeutta. Siitä johtuen ajoneuvo kulkee hitaammin kuin mittari näyttäisi. Kaikki eivät tiedosta tai ota huomioon tätä. Siitä huolimatta ajoneuvon kuljettaja on vastuussa ajonopeudestaan.

      Nythän on monenlaisia tulkintoja. On siis niitä, jotka:
      - ajavat mittarilukeman mukaista pienempää nopeutta (sakkoja peläten)
      - pelkäävät sakkoja ja ajavat tarkalleen mittarinopeutta (tosiasiassa siis alle tuon nopeuden)
      - ottavat mittarivirheen huomioon ja ajavat suurinta sallittua nopeutta
      - ottavat mittarivirheen huomioon ja ajavat 3 km/h kovempaa, koska peltipoliiseista ei saa tällöin sakkoja
      - ottavat mittarivirheen huomioon ja ajavat alle poliisin puuttumiskynnyksen ylittävää nopeutta
      - ottavat mittarivirheen huomioon ja ajavat alle poliisin rikesakkokynnyksen ylittävää nopeutta
      - ottavat mittarivirheen huomioon ja ajavat alle poliisin päiväsakkokynnyksen ylittävää nopeutta
      - eivät välitä sakotuskynnyksistä, mutta laskevat että eivät menetä vielä yhdestä päiväsakosta korttia
      - eivät välitä mistään nopeusrajoituksista

      Nämä erilaiset suhtautumiset nopeusrajoituksiin tulisi tiivistää pienemmäksi valikoimaksi. Tyydyttävä nopeus vähentää ohituksia ja sitä myöten vaaratilanteita.

      Keinot, joilla tuo voitaisiin tehdä:
      - määrätään ajoneuvojen nopeusmittarit näyttämään oikeaa nopeutta (kalibroitavissa)
      - tiedotetaan, että tarpeeton nopeusrajoituksen alitus ei ole huomaavasta käytöstä
      - jätetään tiedottamatta poliisin puuttumis- ja sakkokynnyksistä
      - nostetaan nopeusrajoituksia tien kunnon salliessa ja alennetaan puuttumis- ja sakkokynnyksiä
      - vähennetään kiintitä peltipoliiseja ja lisätään liikkuvia yksiköitä (kiinnijäämisriski kasvaa)
      - jos liikenteestä tavataan ajotaidoton kuljettaja, myös hänen tutkintonsa läpäissyt viranomainen tarkastetaan (kt. esim. TV-ohjelma Suomen Surkein kuski)

      • Yksi vielä! Ajaa alle kortin menettämisen kynnyksen eli 50% nopeusrajoituksesta alle.


    • lyly

      Voi taivahan vallat näiden muutamien nousukkaiden kirjoituksia.
      1970-luvulla kuoli tuhansia ja vammautui kymmeniä tuhansia sen johdosta, kun liikennekulttuuri ja ajonopeudet olivat hirmuisia.
      Ettekö seuraa Ilta-Sanomien ja muidenkin tiedotusvälineitten uutisia liikenneturmista. Moni nuori mies, joka on ollut uhonsa ääripäässä, on päässyt henkikullastaan kaahailun, siis liijan suuren tilannenopeuden ansiosta.

      Autokouluissa pitäisi panostaa huomattavasti liikennekulttuuriimme ja opetuselokuviin sekä vielä lehtileikkeisiin, joissa kerrotaan, miten hengestään on päässyt helposti juuri tienpäällä kaahailun seurauksina.
      Ja uho jatkuu täällä palstalla, että muka nopeusrajoitukset liian alhaisia. Eihän nopeusrajoituksia tarvittaisi, ei peltipoliiseja, eikä mitään muutakaan, jos kaikki muutkin minun lisäkseni noudattaisivat tunnollisesti liikennesääntöjä.

      Mitähän näiden kaahaus intoilijoiden päissä oikein liikkuu. Jos nopeusrajoituksia ei olisi lainkaan, eikä niitä valvottaisi, niin Iltalehden sivut olisivat tupaten täynnä uutisia liikenneturmista. Kukaan täysipäinen ei edes uskaltautuisi menemään sinne sekaan hullujen kanssa.

      Ei kannata yhtään urputtaa vastaan, etteikö kovalla vauhdilla olisi suurin tekijä onnettomuuksien syntyyn. Siinä ei tarvita muuta fysiikasta tietää kuin vain se, että mitä isompi vauhti, sitä rajumpi äkkipysäys ja sitä pienemmät mahikset itsellä ehtiä reagoida ja vaikuttaa uhkatekijän torjumiseen.

      Ettäkä suomeen muka joskus itsestään ohjautuvat autot. Sallikaa minun nauraa. Se ei tule koskaan onnistumaan täällä varsinkaan talvisissa olosuhteissa. Kun pakkanen tekee oikosulun auton tietojärjestelmään, menee auto mihin sattuu, vaikka toista päin ja ketä silloin syytetään onnettomuudesta..

      Kaikki luulee, että se liikennemerkin osoittava rajoitus tarkoittaa, että sinun pitää aina ja kaikissa olosuyhteissa aina ajaa juuri tätä nopeutta, mikä on suuri erehdys. Sitten me, jotka ajetaan alle rajoitusten, syytetään nysväreiksi ja liikenneonnettomuuksien aiheuttajiksi vaikka asia ei ole niin.

      • Joukahainen_härmä

        Miksi täällä ei saisi ajaa nopeammin? Onko se heti kaahausta, jos ajonopeudet sovitetaan tiestön kunnon, ajoneuvojen varustetason ja keliolosuhteiden mukaisesti hieman korkeammiksi?

        Ymmärrätkö yleensäkään, että joillain muilla kuin sinulla voi olla kiire? Ajamalla tarpeettoman alhaista nopeutta aiheutat heille entistä enemmän paineita nimenomaan ottaa riskejä.

        Esko Riihelä peräänkuulutti aina riittävän ajan varaamista. Ei kaikkeen voi varautua. Jos ottaa hieman pelivaraa, sekään ei välttämättä riitä, jos joku nysväri on yhtenä tekijänä hidastamassa matkaa. Jos ottaa hieman enemmän pelivaraa, voi olla kaksi nysväriä peräjälkeen jne. Entäpä jos ottaa jatkuvasti liikaa pelivaraa? Mihin ylimääräinen aika käytetään määränpäässä, jos kaikki kauhuskenaariot eivätkään toteudu? Kuka sen maksaa, jos kyse on työhön liittyvästä ajosta? Oletko ajatellut, että jos ajonopeuksia alennettaisiin entisestään niin maksaisit joka ikisestä päivittäistavarasta entistä enemmän. Kaikki hinnat yksinkertaisesti maksaisivat enemmän, kun jouduttaisiin maksamaan liikenteessä istuvien kuljettajien palkat suurempina.


    • päinpeetä

      Olen sitä mieltä ettei senopeus varmasti kovinkaan paljon onnettomuuksia lisää, Onko vaikutusta jos ajan 90 tai 100. Mutta polisiien pitäisi valvoa törkeitä ohituksia,ja myös ihmettelen kun ei puututa rekkojen liian lähellä ajamiseen, Sai juuri 150€ sakon kun otin etäisyyttä rekkaan joka roikkui muutaman metrin päässä perässä, Se on orpo tunne kun on erittäin liukasta ja pöllirekka ahterissa kiinni. Aja siinä sitten nopeusrajoitusten mukaan, Aina kuulee poliisien suusta ettei ole resusseja, Mutta voisihan sitä edes yrittää valvoa törkeyksiä tien päällä.Mutta ei sieltä viitsitä persettä nostaa auton penkistä,,Miksei sinne saada siviliautoja vähän katselemaan tilannetta, Kai sen tyhmempikin ymmärtää ja näkee kun koppiauto tulee kylälle, kaikki on kun pyhimyksiä,, mutta kun slurkit lähtee taas elo kun villissä lännessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7569
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1843
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1840
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1603
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1525
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      717
    Aihe