Pakko avautua

Väsynyt

En oikein tiedä mistä aloittaa.
Olen kotiäitinä ja hoidan kahta lastamme kotona ja yksi lapsistamme on kouluikäinen. Nuorimmilla on ikäeroa vajaat kaksi vuotta. Mieheni työvuorot ovat 12-15tuntisia ja hän on nyt viime viikot ollut pääsääntöisesti vain yhden päivän viikosta vapaalla. Joinakin päivinä hän käy siis vain nukkumassa kotona. Hän on pari kuukautta todella väsynyt ja ymmärrän sen aivan täysin. Epäsäännöllinen työ ja pitkät työvuorot lapsiperheen arki eivät ole se paras yhtälö. Mieheni on ihana puoliso ja hyvä isä. Hän osallistuu arkeen aina kun on vaan kotona.
Mutta myös minä olen väsynyt ja tuntuu että aivan katkeamispisteessä! Tuntuu että pienimmät eivät muuta tee kuin tappelevat ja kitisevät jostakin koko ajan, selvitän aina lasten kanssa yhdessä riidat mutta tuntuu että kinastelu ja töniminen (pahimmassa tapauksessa toistensa pureminen, kun suuttuvat ja saattavat purra toisiaan) ei lopu koskaan. Pidän kiinni päivärytmistä (ruokailut,ulkoilut ym.), leikin lasten kanssa, loruttelemme ja laulamme. Pidän itse musiikista ja laulamisesta ja lapseni myös. Pidän lapsia myös paljon sylissä. Rakastan lapsiani todella paljon. Joinakin aamuina tuntuu vaan etten jaksa nousta sängystä keittämään lapsille puuroa ja käyttämään aamupesuilla. En vaan jaksaisi, mutta pakotan itseni nousemaan jokaikinen aamu. Huomaan itsessäni paljonkin suorittaja äidin piirteitä(kotimme on siisti,lapset siististi puettu, joka päivä ruoka pöydässä ym. ym). Millä pääsisin suorittamisesta eroon?
Olen alkanut viimeisen viikon aikana purskahtelemaan itkuun kun olen moneen kertaan sanonut lapsille ettei toista saa satuttaa ja silti se vaan jatkuu ja jatkuu. Tuntuu joskus kuin kuuroille korville puhuisi. Olen sanonut lapsille että äiti on väsynyt ainaiseen tappelemiseen ja sen takia äitiä itkettää ja että äiti ei vaan aina jaksa.
Nuorimmaiset olivat koko vauvaikänsä ja taaperoiän alun huonoja nukkujia. Vasta loppusyksystä meillä on alettu nukkua jokseenkin kokonaisia öitä. Isovanhemmista ainoastaan yksi on meidän tukiverkostona ja hänkin käy töissä.
Ja tilannetta ei helpota se, että ystäväni lapsi (alta vuoden ikäinen) olisi tulossa minulle hoitoon kun ystäväni on palaamassa töihin tässä lähiaikoina.
Tänään tulimme lasten kanssa kotiin aamupäivästä kun kävimme yhdessä paikassa, jossa kaikki meni aivan plörinäksi. Kun sain lapset autoon purskahdin taas itkuun. Itkin kun pääsimme kotiin ja mieheni oli juuri noussut ylös. Hän kysyi syytä itkuuni. Sanoin etten jaksa kun kaikki meni päin seiniä siellä missä olimme.
Mieheni sanoi, että minun kannattaisi harkita otanko kaverini lasta meille hoitoon. Tärkeintä olisi laittaa nyt omat lapset etusijalle ja keskittyä vaan heidän hoitoon. Tottahan se on. Mutta ei ole helppoa esittää asiaa ystävälleni. En haluaisi tuottaa pettymystä hänelle. Ja miksi oi miksi on niin vaikeaa myöntää toiselle äidille(=ystävälleni) oma väsymyksensä. Vaikka sanotaan että äidin väsymyksestä pitää puhua niin miksi se on niin vaikeaa? Tuntuu että jos puhun asiasta niin saan leiman otsaan (väsynyt äiti=huono äiti). Ja siksi toisekseen ystäväni olisi siinä tapauksessa etsittävä pikapikaa toinen hoitopaikka hänen lapselleen.
Mitä minä teen? Ja nyt en todellakaan kaipaa mitään -itsepähän lapsesi hankit tai tilanteesi valitsit-mielipiteitä, koska TIEDÄN että itse lapseni halusin (en "hankkinut" vaan halusin) enkä ikimaailmassa heistä luopuisi. Onko muita kohtalotovereita, tarkoitan siis kahden lapsen joilla pieni ikäero, äitejä? Haluaisin olla se iloinen ja onnellinen äiti, joka vielä viime kesänä olin lapsilleni. Enkä lapsille tiuskiva ja itkuunpurskahteleva äiti. Tahdon ulos tästä umpikujasta.
Pakko kirjoittaa tämä asia auki, että edes vähän helpottaisi.

14

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotiäiti

      Ihan ensiksi kerro ystävällesi että et voi ottaa hänen lastaan hoitoon. Syyksi riittää että kerrot totuuden, että et jaksa. Takuulla ystävä ymmärtää ja hyväksyy sen, vaikka joutuukin etsimään toisen hoitajan. Pulaan hän ei joudu kuitenkaan, koska kunta takaa kaikille lapsille hoitopaikan. Kyllä ystäväkin vie lapsensa mieluummin kunnalliseen hoitopaikkaan kuin yliväsyneelle äidille. Jos hän ei halua lasta päiväkotiin, on myös perhepäivähoitajia. Ennen kaikkea ystäväsi hoitoasia ei ole sinun pulmasi eikä sinun tarvitse olla vastuussa siitä, pettyykö hän!

      Se että sinun on vaikea sanoa ystävälle "ei" saattaa kertoa myös syyn omaan väsymiseesi. Ehkä et osaa pitää puoliasi muissakaan tilanteissa vaan kuormitat itseäsi vaatimatta esim mieheltä osallistumista kodinhoitoon tai lapsilta leikkimistä ja selviytymistä ilman sinun apuasi joka asiaan. Ehkä vaadit itseltäsi liian täydellisiä suorituksia? Hyväksy se että koti saa olla vähän sekainen ja lapset voivat välillä kitistä ja riidellä ilman että sinä puutut siihen.

      Itse olen ollut vuosia kolmen vilkkaan lapsen kotiäitinä tuntematta hommaa koskaan liian raskaaksi. Mies on rakentanut taloa vapaa-aikoina, joten minäkin olen hoitanut perhettä aika yksin. Kun mietin, mistä jaksamiseni tulee, kun en ole kuitenkaan mikään supervahva tai superrauhallinen tyyppi, tulen siihen tulokseen että voimat tulevat jonkinlaisesta suurpiirteisyydestä. Hoidan kodin mielestäni hyvin, leivon ja ompelen huvikseni, mutta en pingota sitä että kaikki olisi täydellistä. Houkuttelen lapset olemaan keskenään aina kun voin, annan heidän juosta ja riidellä ja vain suljen korvani. Rauhallisen hetken saatan käyttää lueskeluun, vaikka paikat olisi siivoamatta - samalla vaivalla siivoaa vähän harvemminkin. Nautin siitä että olen vapaa järjestämään itse päivärytmini ja saan valita itse mitä miilloinkin teen, eikä ole työnantajaa määräilemässä. Ehkä sinäkin voisit listata itsellesi hyviä puolia siitä että saat olla lastesi kanssa kotona?

    • Väsynyt

      Niin kai minun on pakko sanoa ystävälleni ei. Totta että minun taitaa olla vaikeaa sanoa ei kenellekään.
      Kun ajattelen asiaa niin en kyllä itsekkään haluaisi omia lapsiani hoitoon väsyneelle äidille. Ehkä minun on aika opetella elämään tässä hetkessä omien lasteni kanssa ja opetella nauttimaan niistä pienistä hetkistä. Kai se on niin että pipo on alkanut kiristää kun ystävän lapsen hoidon aloitus lähenee ja olen alkanut keräämään liikaa paineita itselleni. Siinä sivussa olen alkanut väsähtää. Ajatella, että olen vain viime kuukaudet ajatellut, että tuo ja tuo on hoidettava ennen kuin ystäväni lapsi tulee meille. On todella aika viheltää peli poikki ja heittää pyyhe kehään, vaikka pahimmassa tapauksessa se ehkä mahdollisesti viilentäisi minun ja ystäväni välit.

    • vanhaäiti

      Hoitolapsen ottaminen olisi ollut todella huono idea. Ilmoita välittömästi päätöksestäsi lapsen vanhemmille, että he voivat alkaa etsiä toista hoitopaikkaa. Jos he tietäisivät tilanteestasi, he eivät varmastikaan haluaisi antaa lastaan hoitoon sinulle.
      Jos ei jaksa kaikkea, on syytä tinkiä vähemmän tärkeästä, esim. siivoamisesta. Lasten perushoito on tärkeintä. Ruokaa on tietysti oltava, mutta mieluiten helposti valmistettavaa. Tee isompi määrä kerrallaan, niin ei tarvitse olla koko ajan ruokaa laittamassa.
      Mihin aikaan menet illalla nukkumaan? Pyri menemään ajoissa, älä istu tietokoneen ääreen iltaisin. Jos lapset nukkuvat päivällä, tee kotihommat silloin ja nuku yöllä. Ulkoilu on tärkeää niin sinulle kuin lapsillekin.
      Kyllä me työssäkäyvätkin joudumme varsinkin näin talvella repimään itsemme usein aamuisin väkisin sängystä, jos se nyt sinua lohduttaa. Entä sitten töissä käyvät pienten lasten äidit?

      • Väsynyt

        Ilmoitin asiasta ystävälleni ja hän otti sen hyvin ja ymmärsi minua ja hän sanoi että ei hänen lapsensa hoito ole kuin järjestelykysymys,hän laittaa hoitopaikan hakuun.
        Lapset laitan iltaisin yhdeksältä nukkumaan ja sen jälkeen luen itse kirjaa sängyssä jos jaksan ja käyn itse nukkumaan viimeistään kymmeneltä. Aamulla heräämme puolen kahdeksan-kahdeksan maissa.
        Tämä uupumus taitaa johtua vaan siitä että olen asettanut itselleni liian suuria odotuksia.
        Tiedän mitä töissä käyminen on pienen lapsen kanssa. Ennen pienimpiä lapsia tein 10-12h työpäivää esikoisemme ollessa pieni.Nousin töihin aamuneljältä. Ei ollut herkkua ei ja sekin on osa syy miksi jäin kotiin,en halunnut sitä samaa rumbaa kolmen lapsen kanssa.


      • hoitsu22

        Jos nukut noinkin paljon (22-7.30= 9,5 tuntia) ja tunnet väsymystä, kannattaisi ihan ensiksi tarkistuttaa veriarvot ja miettiä, onko ruokavalio kunnossa.


      • kotiäiti

        Hyvä sinä, eikös käynytkin helposti! Ehkäpä tästä rohkaistut sanomaan ei joissakin muissakin asioissa, ja huomaat että voit itse järjestää elämäsi mukavammaksi. Tsemppiä! :)


      • Väsynytap

        Siis nukun todella harvoin koko yötä ilman herätyksiä. Viimekin yönä kasvukivut valvottivat lapsukaista, enkä enää viiden jälkeen saanut itse unta. Milloin painajaiset, kasvukivut tai joku muu herättävät jomman kumman pienistä. Noh se kuuluu tähän arkeen pienten lasten kanssa. Mutta parempaan päin ollaan kokoajan menossa:)

        Kiitos kotiäiti tsemppauksesta! Olo on kyllä huojentunut kun avasin suuni. Nyt aion olla äiti omille lapsilleni ja lakata suorittamasta.


      • liikakontrollointipois
        Väsynyt kirjoitti:

        Ilmoitin asiasta ystävälleni ja hän otti sen hyvin ja ymmärsi minua ja hän sanoi että ei hänen lapsensa hoito ole kuin järjestelykysymys,hän laittaa hoitopaikan hakuun.
        Lapset laitan iltaisin yhdeksältä nukkumaan ja sen jälkeen luen itse kirjaa sängyssä jos jaksan ja käyn itse nukkumaan viimeistään kymmeneltä. Aamulla heräämme puolen kahdeksan-kahdeksan maissa.
        Tämä uupumus taitaa johtua vaan siitä että olen asettanut itselleni liian suuria odotuksia.
        Tiedän mitä töissä käyminen on pienen lapsen kanssa. Ennen pienimpiä lapsia tein 10-12h työpäivää esikoisemme ollessa pieni.Nousin töihin aamuneljältä. Ei ollut herkkua ei ja sekin on osa syy miksi jäin kotiin,en halunnut sitä samaa rumbaa kolmen lapsen kanssa.

        Ei todellakaan ole nukkumisesta kiinni. Itsekin olen monta viikkoa mennyt muutaman tunnin yöunilla. Mutta ei se johtunut siitä että lapset olis häirinnyt kovasti vaan siitä että miehen kanssa oli säpinää.

        Seksielämän virkistäminen on yksi keino joka auttaa jaksamaan. Seksi on tärkeä elämän osa-alue. Voi vaikka ensin nukkua suurimmat väsymykset pois mutta sitten yöllä kun herää hetkeksi niin voi hoitaa hommat ja aijai kun aamulla on mukava olo vaikkei olisi kuin muutaman tunnin nukkunu.


    • liikakontrollipois

      Mä olen kahden pienen lapsen kotiäiti ja mulla on kokemusta tuosta arjen suorittamisesta. Elämä vaan muuttui niin tylsäksi. Johtuu siitä kun elää liiaksi lasten ehdoilla. Pitää olla spontaani, ottaa rennosti. Mielestäni on aivan normaalia saada raivokohtaus jos lapset riitelee keskenään eikä ehdotukset sopuun auta ratkaisemaan tilannetta. Elämä on elämää. Eihän siitä mitään tule jos äiti päivät pitkät nöyristelee ja surkuttelee itseään ja stressaa kotitöistä.

      Mun lapset monesti sopii riitansa itse. Ei aikuisen kannata liikaa puuttua lasten touhuihin, sillä ne oppivat kyllä toisiltaan kuinka keskenään tullaan toimeen. Lisäksi luovuus kasvaa kun saavat itse keksiä tekemistä. Kun kämppä sotketaan, päivän päätteeksi huomataan kyllä kuinka ikävää on siivota ja jos ei ole riittävän ikävää niin silloinhan sen voi ihan hyvin sotkeakin niin pääsee siivoamaan.

      Itkuun ja ikävään riittää syli. Itku loppuu kun lapsi itse huomaa että ikävä tilanne on ohi ja lapsi itse suuntaa ajatuksensa muualle. Itkua ei tarvitse saada loppumaan aikuisen toimesta. Riittää kun oon vanhempi lähellä ja turvana. Voimavaroja ei tarvitse revittää rutinoiden ja itkujen pakonomaiseen lopettamiseen.

      Mun mielestä aikuinen saa menettää hermonsa ja suuttua jos kaikki kaatuu niskaan. Tunteet ohjaa toimimaan oikein. Ikävät tunteet auttaa vetämään rajat perheessä esiintyvälle toiminnalle.

      Luulen että uuden hoitolapsen otto voisi piristää arkeanne. Omat lapsesi saavat uuden leikkikaverin tai hoidokin. Itse saat tuntea tekeväsi työtä muunkin kuin oman perheesi hyväksi. Lisäksi ulkopuolinen ihminen auttaa suuntaamaan ajatukset pois pelkästään omasta navasta ja toisen lasta kunnioittaa ihan eri tavalla.

      Nää on mun mietteet. Asenne ratkaisee. Tärkeintä on suunnata ihaniin asioihin huomio, ei siksi että olisi pakko vaan siksi koska se on kivaa ja elämä on kivaa ja mielenkiintoista. Erilaiset tunteen on kivoja ja ohjaa kohti mukavaa ajanviettoa. Rento elämäntapa kunniaan.

      • väsyny

        Ap: Seksielämässä mieheni kanssa ei ole valittamista:) Kysyn ihan uteliaisuudesta teiltä vastaajista miten monen teidän mies tekee yhtä pitkää päivää kuin minun mieheni ja vielä epäsäännöllistä vuorotyötä joka tarkoittaa sitä, että hänen työnsä alkaa mihin tahansa aikaan päivästä/yöstä, ei siis niin kuin normaali vuorotyö? Siinä on järjestelemistä arjessa.
        Väsymykseni on enemmän henkistä, loppuunpalamista kuin fyysistä väsymystä. Laskeskelin, että ennen viime syksyä meni sellaiset kolme vuotta todella vähillä yöunilla lasten kanssa (vauva-ajat, hampaiden tulot, lapsen allergiat ym.) En kyllä tässä tilanteessa ota kenenkään muiden lapsia hoitoon, vaikka se toisikin vaihtelua arkeen, mutta ei välttämättä hyvää vaihtelua.


    • Laiskahuonoäiti

      Lasten aamupesut? Mitä se tarkoittaa? Mulle opetettii kättärillä ekan lapsen synnyttyä että pissavaipan jälkeen ei tervii pestä peppua, joten aamupesut on pienillä lapsilla aika minimissä. Kokeile aamupesujen sijaan iltapesuja. Mitä se sun koululainen tekee? Kokeile joku viikonloppuaamu löhötä sängyssä ja sanot koululaisellesi että laittelee voileivät sulle ja pikkusisaruksille tai mikrossa puuroa. Meillä mies sairasteli paljon joten meillä kouluikäset (2 kouluikäistä) hoitaa kotihommia: lähinnä tuon keittiön. Aluksi vain tiskikoneen täytön ja tyhjennyksen, nyt jo iltaruuankin. Mieti mitkä päivittäiset tai viikottaiset kotihommat kuuluisivat teidän koululaiselle. Tingi täydellisyydestä. Siivouksen tarkoitus ei ole edustava kämppä vaan hygienia, riittävä hygienia taso saavutetaan vähemmälläkin. Ruuan tarkoitus on olla ravitsevaa. Eineksiä, mehuja, hedelmiä (ei tarvii salattia tehdä jos on varaa ostaa se valmiina tai tarjoo hedelmät sellasinaan)

    • väsy

      No kyllä meillä pestään aamulla ja myös illalla hampaat, kasvot ja kädet ja pienimmäisen peppu. Joka toinen ilta käydään suihkussa.
      Koululainen tekee itse aamupalansa. Hän huolehtii oman huoneensa ja lemmikkinsä viikkosiivoukset ja auttaa pyykkien viikkaamisessa ja tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta. Asumme talossa jossa on sähkön lisäksi puulämmitys eli puita on kannettava ja mökkiä lämmitettävä.
      Pitkään nautin tästä äitiydestä ja kotitöistä todella paljon, nyt tuntuu kuin kaikki olisi pakkopullaa.
      Ap

    • hnhhgtty6

      Oliskohan sulla vähän loppuun palamista. Mitähän haluaisit ihan tehdä itelles. haluaisitko tavata ystäviä tai kutoa sukat ? Voisitko mennä perhekerhoon ? Kyllä ihan varmasti tylsistyy kun mies ei voi osallistuu kodin töihin vaan kaikki on sun vastuulla. Jokainen tarvitsee tukea myös oman perheen ulkopuolelta, vaikka kaikki olisi hyvin. Keskustele välillä edes puhelimessa. Voit myös järjestää aikuisten kutsut. Nyt on myös kaikkia esittely kutsuja äideille. Joissa voi olla vaikka nyyttäärit ja ulkopuolinen esittelijä esim kynttilä tai tuppervaara kutsut.

      Ja vanhemmat voi myös vuorotellen joskus vahtia toistensa lapsia. Myös se onko teidän pakko lämmittää juuri puilla kannattaa miettiä. nyt on ihan näppäriä tapoja kuten maalämpö ja ilmalämpöpumppu. Niihin toki menee rahaa, mutta onko mieltä, että perheen aikaa menee paljon puu töihin. Varsinkin jos ei ole omaa metsää ja klapikonetta.

      Voisitko tehdä ihan omia projekteja siinä ohessa, siis maalata vaikka omilla vesiväreillä Kun lapset leikkii tai kirjoittaa. Jotain mistä pidät. on toki kurjaa kun perheenä ei paljoa voi tehdä miehesi työn puolesta ja monesti kun on sovittu jostain tekemisestä niin kappas se täytyy perua kun lapsi on kipeä. Sitä sitten vähitellen lopettaa suunnittelut.

      Joskus sekin auttaa, kun yksi lapsi menee vaikka kerhoon. saa sitten keskittyy muihin. Myös varmaan on perheen viestinnästä kyse. Olert ilmeisesti yksin vastuussa kasvatuksesta välillä vuorokausia putkeen, kun mies on töissä ja nukkumassa. Et paljonkaan voi sopia, että millaisia sääntöjä annat lapsille. Koska voi tulla joku uusi tilanne, kun lapsi kasvaa. Ei sitä vaan aina tiedä millaisen mallin mukaan haluaa kasvattaa ja mitä asiota kieltää. Ja kun kaikki lapset haluavat huomiota yhtä aikaa´, se on haastavaa.

      Mielestäni lasten keskinäisiin riitoihin tulee puuttua. vanhemmat ovat lapsista vastuussa. Lapset vaan pitää saada ohjaksiin ja opettaa ettei toista vahingoiteta. Pitää kertoa, että voi joutua vaikka sairaalaan. Oleellista on ohjata lapset tekemään mielekkäitä juttuja. jos pureminen kiinnostaa annat vaan porkkanaa käteen.

    • Ideoita

      Tuli mieleen, että voisitko laittaa lapset puistotädille? Saisit vähän omaa aikaa ja lapset saisivat purkaa energiaa ulkosalla ja nähdä muita lapsia. Minulla ei ole lapsia, mutta olin pienenä puistotädillä melkein heti siitä kun opin kävelemään aina tarhaanmenoon asti, ja siellä oli kyllä kivaa. Nykyään ikäraja taitaa olla 2 vuotta. Sitten on seurakunnan päiväkerhot esimerkiksi, joihin lapset viedään muutamaksi tunniksi. Avoimet päiväkodit ja erilaiset äiti-lapsiryhmät, ovat paikkoja, joissa näkisitte muitakin ihmisiä. Tietty jos asutte jossain metsässä, niin sitten ei ehkä ole järjestettyä toimintaa. Vietätkö aikaa muiden kotiäitien kanssa yhdessä koskaan?

      Kyllä kai jokaisella alkaa seinät kaatuilla päälle, jos monta vuotta kökkii kotona ilman mitään vaihtelua ja aikuista seuraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe