Miten suhtaudut asiaan jos naapurisi, työkaverisi, työnantajasi, sukulaisesi tai muu tuttava tarvii autoa lainaksi?
Onko merkitystä sillä, kysyykö autoa lainaksi naapurin 20-vuotias tyttö vai työpaikallasi sinua ylemmässä asemassa oleva henkilö?
Lainaatko autoa mielelläsi, edellytätkö että saat itse toimia kuskina, vai etkö lainaa ollenkaan? Jos et lainaa ollenkaan, niin miten ilmoitat asian?
Riittääkö että lainaaja maksaa bensat, vai teetkö vieläpä bisnestä?
Itse tulee välillä mietittyä, millä perusteilla lainaan omaa autoani. Taidan olla tavallista suomalaista "junttia" eurooppalaisempi, kun suostun lainaamaan omaani jos naapurin auto hajoaa tai työtön sukulaispoika tarvii autoa. Tietenkään täysin vieraalle en lainaisi. Käytäntö on yleensä se, että lainaaja ostaa sen verran bensaa mitä tankissa lähtöhetkellä oli. Ei se auto pienestä lainaamisesta kulu yhtikäs mihinkään - joka tapauksessa siitä maksetaan kalliit verot ja vakuutukset, hyvä vaan jos saa niile jotain vastinetta. En näe mitään tarvetta olla ahdasmielinen kitupiikki.
Saako autoasi lainata?
25
8169
Vastaukset
- Pekka
Tietysti lainaan tutuille ja sukulaisille mikäli tarve heillä on isompi kuin minulla samaan aikaan.
Käyttöä varten autot on tehty.
(BMW 530d/02) - !kuski
Lainaan, se on vain auto. Ihmettelen miksei nämä ilmoittaudu, jotka ei lainaa. Veikkaan että yli 50% on sellaisia ;)
- Jukkis
Tottakait tutuille yms. lainaan.
Bensat nyt jokainen kai tajuaa sanomattakin ostaa ite jos kerran laina-autolla huristelee.
Ja aina lainatessani sanon...Maksat mitä hajotat. Autossani on kasko, eli mua ei haittaa vaikka auto menis´tuhannenpäreiks. Lainaaja maksaa vakuutuksien menetetyt bonukset.
Jos kuulen että lainaaja on liikenteessä autollani leikkinny kankkusta niin voi olla että enää ei lainata. - =).
Tiedän että tästäkin asiasta on jollain valittamisen aihetta, mut mä en kyllä mielelläni lainaa autoa.. Jollei sitten ole ihan pakon omainen tarve! Se on ihan sama, ketä sitä autoa tulee kysymään, kaikille sama vastaus.. EI! =)
Mutta tuttavani ja sukulaiseni sen tietävät, joten harvemmin sitä kysyvätkään! Mutta tälläinen olen, enkä muuksi muutu! =) - julle
En lainaa autoani koska vakuutus(kasko) ehdoissa tämä kielletään. Ainoastaan vaimoni tai lapseni (tosin 8kk, 1,5v ja 4v eivät paljoa ajele) saisivat ajaa autollani. Vaimo kyllä ajaa autollani aina kun se on mahd.
Skoda Octavia -00- vakuutus
sulla oikein on ? En kyllä omassani (vakuutus Pohjola, kaikki mahdolliset kattava ja täydet bonukset) ole tuollaista rajoitusta huomannut. Onko sulla työsuhdeauto, ulkomaan rekisterissä tai muu veronkiertovehje, jossa on kuljettajarajoituksia ?
Minun autoani on kaikki tutut ja sukulaiset, kun on vaan kehdanneet pyytää, saaneet lainata. - audi mies
vaan itäblokin surkea kopio volkkarista
- ei ole auto
audi mies kirjoitti:
vaan itäblokin surkea kopio volkkarista
Eiköhän skoda ole jo laadukkaampi kuin audi/vw!!!
skodan kokoovat hyväpalkkaiset ja ammattitaitoiset tsekkiläiset! audi/vw kootaan taas karvaranteita työllistäen ja ei ne kyllä suurin osa mitään laadukasta jälkeä osaa tehdä!
itselläni ei ole skodaa eikä tule, mutta se ennemmin kuin audi/vw!!! - parasboy
Auto ei siis edes ole omasi ...
- havukka-ahon ajattelija
En kehtaa sitä lainata, eihän sukulaiset edes osaisi ajaa sillä.
Siistissä kunnossa oleva Taunus GX -82, V6-koneella. - jake
mielelläni en autoani lainaa ja syy on se että olen melko tarkka autoni kunnosta.
Ennen kun vielä lainasin vielä autoani kävi välillä niin että kaverit eivät edes bensoja älynneet maksaa lainaksen jälkeen. Nykyisin sanonkin lainauskysyjille suoraan että en lainaa.
Itse en myöskään kehtaisi pyytää kaverilta autoa lainaan. Autovuokraamot ja taxit on sitä varten keksitty! - wanhus
Vain muutamalle luottoystävälle.
Ja vaimolle.
Muille vain puukko kurkulla. - tai sitten...
vuokraa auto, jos tarve on pysyvä osta oma. Ei tipu lainaksi edes omille tenaville.
- j-a berg
Lainaan. Ja kun autoni on ainoa vetokoukulla varustettu kulkupeli kaveripiirissä niin lainaajia riittää.
- lainata
En todellakaan lainaa. On sen verran hyvä auto, että kokeilijoita riittäisi. Tax-free auto joten en sitä edes saisi lainata. Hyvä tekosyy!
(-02 M5)
- Erkki Mestari
Mun auto on Mitsubishi Space wagon 2.0i Autom -96. Pari kertaa kuussa tulee lainattua sitä jollekin "tarvitsijalle". Sinne menee 7 henkeä joten poikien lätkäreissuilla se on ehdoton vehje. Yhtä hyvin on tullut lainattua työkavereille, entiselle vaimolle ja remonttimiehille. Ainoa lainaamisen este on, jos olen itse jossain tärkeässä "ajossa". Mitäs tuollaista autoa säästelemään, arvo niissä laskee siitä huolimatta jos ajat tai et. Muutaman kerran on vedetty ojaan, mutta peltiä saa uutta. Auton lainaajia ehkä yleensä pidetään hyväntahtoisina ja reiluina tyyppeinä. Kieltämättä haluaisin olla sellainen, toivottavasti olen. Tuntisin syyllisyyttä, jos en antaisi läheisten ihmisten nauttia siitä mitä on olemassa!
- Pukki kaalimaassa
Laitahan osoitteesi tähän näkymään, niin minäkin tulen järjestämään sinulle aimo annoksen hyvää mieltä ja vähentämään syyllisyyttäsi lainaamalla kärryäsi pariksi kuukaudeksi.
- Mako
No, erittäin harvoin, mutta vain lähisukulaiselle. Syynä se, että pelkään autosta jotain hajoavan ja itse joudun kuitenkin korjaamaan. Korjaamolle on turha viedä kun auto on vm. -69
- Caprice
Ainoastaan muutamalle "luottokaverille"
Ja auto muuten on Chevrolet Caprice Classic STW ´84
- olette
lainaan,mutta en tuntemattomille.
en ole niin kipeä pyhästä peltilehmästäni kuin jotku täälä..
vaikkaki kyseesä ei ole mikään tavallinen eikä varsinkaan volvo - ScuderiaQV
Lainaan kyllä sellaisille tutuille, joiden voisi olettaa pitävän järjen päässä ja auton tiellä. Ajoa vartenhan nuo on tehty.
Tämänhetkiset himmelit ovat Alfa Romeo GTV -99 ja Alfa Romeo 75 -89.- jope
koska niistä jäätyy huohotinletku ja kansi halkee,muutenkin erittäin huono automerkki jopa huonoin.
- Minä en
Lainaatko myös
- vaimoasi
- rahapussiasi
- kenkiäsi
- joulukuustasi
- silmälasejasi
- hammasharjaasi
- jääkaappiasi
- videoitasi
- asuntoasi
- saunaasi
- kesämökkiäsi
- kotieläimiäsi?
Olen sopinut pankkini kanssa, että minä en lainaa, vaan pankki lainaa puutteessa olevalle, minä käytän tiliäni ja pankki ei käytä sitä.
Oletko huomannut, että lainaamasi tavara paranee lainassa ollessaan? Minä typeryyksissäni lainasin viikatteen naapurille, koskaan ei ole viikatetta näkynyt sen jälkeen. En ole työkalujani (kuten autoani) sen koommin kenellekään lainannut. Yhden auton tosin olen antanut tarvitsevalle ihan omaksi ja ilmaiseksi, lainaksi en antanut sitäkään.- kommentti
Yleistäisit nyt vielä vähän lisää. Sano vaikka että lainasit kerran ajatuksiasi, ja nyt joku hyödyntää niitä saamalla taloudellista hyötyä.
Olet niuho.
- Hoek
toki lainaan, tunnetulle henkilölle. Odotan tietysti että tankkiin ohjataan sopiva määrä polttoainetta ajosuoritteen aikana/päättyessä, lisäksi ajoneuvon on oltava samassa kunnossa palautettaessa kuin lainaan otettaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.901318Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949