Saiskos arvuutella?

Kyssäri

Tuolla Liikenne-palstalla on ollut viime päivinä ihan kivoja kuva-arvoituksia autoista. Mielestäni autoarvoitukset sopivat paremminkin tälle palstalle kuin tuonne liikennepuolelle.

Kysymys: Runsaat 20 vuotta sitten Suomessa JATKETTIIN eräitä autoja toistakymmentä senttiä, ennen kuin ne hyväksyttiin myyntiin. Mikä auto oli kyseessä ja miksi näin tehtiin?

Jokerikysymys: kuka jatkoi?

15

2288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fundeeraaja

      Ainakin VW Golfin pohjalle tehtyä Caddy avolavapakua jatkettiin, jotta sen lavan pituus olisi yltänyt "Kuitusen sääntöön". Tätä tehtiin 1980-luvun loppupuolella, joten tuo 20 v ei ihan täyty.

      Samasta syystä jatkettiin muuten myös Subarun avolavamallia, joka muuten jatkamalla oli tyylikkäämmän näköinen kuin alkuperäinen - ellei oteta huomioon ala-arvoista työnlaatua liitoskohdassa.

      Näiden muutosten tekijää en tiedä.

      • oli firma

        (ja taitaa olla vieläkin), muistaakseni Klaukkalassa, joka teki muiden autopeltihommien lisäksi ainakin nuo VW Caddyjen jatkamiset.


      • Kyssäri

        "Lex Timangi" oli se laki, joka vaati jatkamaan VW Golf Caddyn lavaa.

        Subaru-tapaus oli minullekin tuntematon.

        Toyotalta tuli joskus markkinoille pienikokoinen ja (pakettiauton verokohtelulla erittäin halpa) avolavapaku, jonka maahantuoja nimesi "Timangiksi". Sen hyvä menekki herätti veroviskaalit: pelättiin, että autoa ostetaan yleiskulkuneuvoksi, henkilöauton korvikkeeksi. Niinpä avolavapakettiautoille säädettiin lavan vähimmäismitat (joihin Toyota Timangi ei yltäisi).

        VW:n maahantuoja kiersi tätä jatkattamalla VW Golf Caddyn lavaa niin että Kuitusen sentit tulivat täyteen.


      • Zastavakuski
        oli firma kirjoitti:

        (ja taitaa olla vieläkin), muistaakseni Klaukkalassa, joka teki muiden autopeltihommien lisäksi ainakin nuo VW Caddyjen jatkamiset.

        Oma lukunsa sitten ne umpipakut, joissa kuutiotilavuutta lisättiin sahaamalla katto pois ja lisäämällä tilalle muovikoppero. Esimerkkinä Fiat Fiorino, muutos aiheutti mm. sen, että sateella tuli vettä sisään solkenaan. Sitten kun alkoi pakastaa, turvavyön rullat jäätyivät jumiin ja ilman puukkoa autosta ei poistuttu.

        Täytyy todeta, että ääliömäisiä ovat Suomen vaatimukset pakettiautoille!


      • Kyssäri
        oli firma kirjoitti:

        (ja taitaa olla vieläkin), muistaakseni Klaukkalassa, joka teki muiden autopeltihommien lisäksi ainakin nuo VW Caddyjen jatkamiset.

        Nurmijärven Klaukkalassa toimi ainakin 1980-luvun alkupuolella autopeltikorjaamo ja -maalaamo, jonka omistaja Pölönen oli kotoisin Pohjois-Karjalasta (kuten kai on elokuvaohjaaja Markku Pölönenkin). Auto-Pölösellä oli ikää sen verran, että uskoisin hänen olevan jo eläkkeellä; firman mahdollisista jatkajista minulla ei ole tietoa.

        Tuon "Pölösen pajan" pihalla joka tapauksessa bongasin talossa jatkettuja VW Golf Caddyja asioidessani talossa; vuosi oli mielestäni 1983.

        Missään en ole nähnyt niin hyvässä järjestyksessä olevaa ja siistiä autokorjaamoa! Oli kuin sairaalan leikkaussaliin olisi autonsa ajanut!


      • Kyssäri
        Zastavakuski kirjoitti:

        Oma lukunsa sitten ne umpipakut, joissa kuutiotilavuutta lisättiin sahaamalla katto pois ja lisäämällä tilalle muovikoppero. Esimerkkinä Fiat Fiorino, muutos aiheutti mm. sen, että sateella tuli vettä sisään solkenaan. Sitten kun alkoi pakastaa, turvavyön rullat jäätyivät jumiin ja ilman puukkoa autosta ei poistuttu.

        Täytyy todeta, että ääliömäisiä ovat Suomen vaatimukset pakettiautoille!

        Fiatin ohella ainakin Citroën BX:n farkuista tehtiin myös pakuja kasvattamalla katolle luonnoton kyttyrä.


      • Oravan mopo
        Kyssäri kirjoitti:

        "Lex Timangi" oli se laki, joka vaati jatkamaan VW Golf Caddyn lavaa.

        Subaru-tapaus oli minullekin tuntematon.

        Toyotalta tuli joskus markkinoille pienikokoinen ja (pakettiauton verokohtelulla erittäin halpa) avolavapaku, jonka maahantuoja nimesi "Timangiksi". Sen hyvä menekki herätti veroviskaalit: pelättiin, että autoa ostetaan yleiskulkuneuvoksi, henkilöauton korvikkeeksi. Niinpä avolavapakettiautoille säädettiin lavan vähimmäismitat (joihin Toyota Timangi ei yltäisi).

        VW:n maahantuoja kiersi tätä jatkattamalla VW Golf Caddyn lavaa niin että Kuitusen sentit tulivat täyteen.

        Uusi vaadittu lavan pituus määriteltiin muuten niin, että Moskvitsh Elite pick-up juuri ylitti lavanpituussäännön. Autossahan muuten tuntui olevan hevosennahkaiset jarruhihnat, ainakin hidastuvuus kuormattuna oli jarrua painettaessa nimellinen.


      • Fundeeraaja
        Kyssäri kirjoitti:

        "Lex Timangi" oli se laki, joka vaati jatkamaan VW Golf Caddyn lavaa.

        Subaru-tapaus oli minullekin tuntematon.

        Toyotalta tuli joskus markkinoille pienikokoinen ja (pakettiauton verokohtelulla erittäin halpa) avolavapaku, jonka maahantuoja nimesi "Timangiksi". Sen hyvä menekki herätti veroviskaalit: pelättiin, että autoa ostetaan yleiskulkuneuvoksi, henkilöauton korvikkeeksi. Niinpä avolavapakettiautoille säädettiin lavan vähimmäismitat (joihin Toyota Timangi ei yltäisi).

        VW:n maahantuoja kiersi tätä jatkattamalla VW Golf Caddyn lavaa niin että Kuitusen sentit tulivat täyteen.

        Niitähän oli 1970-luvulla ja niitä mainostettiin, että "Saat sen prätkää halvemmalla". Mikäli oikein muistan, niin hinnaltaan se oli alle silloisen 10.000 mk. Halvimmat henkilöautoiksi rekisteröitävät (Lada 1200 Moskvitsh) maksoivat silloin jotain 12.000 - 15.000 mk.

        Ja sitten verottaja huolestui ja lava todettiin ehdottomasti liian lyhyeksi.

        Lapsuudesta muistan, kun yhdellä kuorma-autoilijalla oli juuri tuollainen Timangi. Se oli aika huima esitys, kun kuorma-auton renkaita vanteineen nostettiin kyytiin. Ellen ihan väärin muista, niin niitä sai pystyyn lavalle kolme. Tosin silloin Timangin ohjaus oli kyllä "höyhenenkevyt" Etupyörät kun hädintuskin ottivat kiinni maahan...


      • Kyssäri
        Oravan mopo kirjoitti:

        Uusi vaadittu lavan pituus määriteltiin muuten niin, että Moskvitsh Elite pick-up juuri ylitti lavanpituussäännön. Autossahan muuten tuntui olevan hevosennahkaiset jarruhihnat, ainakin hidastuvuus kuormattuna oli jarrua painettaessa nimellinen.

        Enpä yhtään ihmettelisi, jos lavapituuden sentit olisi laskettu juuri Eliten mukaan. Toisaalta: kukapa olisi sellaisen avolavapakun ostanutkaan henkilöauton korvikkeeksi? Kyllä sellaisen ostaja taatusti osti auton todelliseen tarpeeseen! (Eri asia, kuinka nuo tarpeet täyttyivät).

        Moskvitsh Eliten avolavamalli muuten ei tainnut olla kotoisin päätehtailta Moskovasta vaan aseteollisuudestaan tunnetusta Iževskistä.

        Katsastusmiestenkin oli toki pääkonttorin mieliksi annettava anteeksi tuo jarrujen tehottomuus – eikä sellaista ohjausvaihteen klappia olisi voitu hyväksyä missään muussa automerkissä!


      • Kyssäri
        Kyssäri kirjoitti:

        Nurmijärven Klaukkalassa toimi ainakin 1980-luvun alkupuolella autopeltikorjaamo ja -maalaamo, jonka omistaja Pölönen oli kotoisin Pohjois-Karjalasta (kuten kai on elokuvaohjaaja Markku Pölönenkin). Auto-Pölösellä oli ikää sen verran, että uskoisin hänen olevan jo eläkkeellä; firman mahdollisista jatkajista minulla ei ole tietoa.

        Tuon "Pölösen pajan" pihalla joka tapauksessa bongasin talossa jatkettuja VW Golf Caddyja asioidessani talossa; vuosi oli mielestäni 1983.

        Missään en ole nähnyt niin hyvässä järjestyksessä olevaa ja siistiä autokorjaamoa! Oli kuin sairaalan leikkaussaliin olisi autonsa ajanut!

        Puhelinluettelon keltaisilta sivuilta löytyy Klaukkalasta kaksi autopeltikorjaamoa/-maalaamoa: Euro-Kolari Oy ja Autotanskanen. Jälkimmäisen osoite Lahnuksentie 21 saa minut melkeinpä uskomaan, että kyseessä olisi sama paikka kuin tuo 21 vuoden takainen "Pölösen paja".

        Pölösellä oli aikoinaan sellainenkin palvelumuoto, että halukkaat saivat tehdä firman tiloissa kykyjensä ja halujensa mukaan töitä myös itse; Pölönen laskutti tila- ja välinevuokraa ihan inhimillisin taksoin ja aineitakin sai ostaa. Minäkin tein siellä senaikaisen autoni ylimaalauksen pohjatyöt itse. Kun sitten koitti varsinaisen maalauksen aika, sattui paikalle työhön harjaantunut kaveri ja päästin hänet ruiskun varteen pientä korvausta vastaan. Ei tullut kaikkineen kalliiksi ja lopputulos oli (ainakin minua) hyvinkin tyydyttävä.


    • oli

      Jokeri oli kohtuullisen vaikea, mutta itse kysymys oli helppo.

      • Kyssäri

        Tämä oli tyypillisesti sellainen kysymys, joka on tietävälle todella helppo mutta tietämättömälle varsin vaikea. Kuvittelen ainakin, ettei asia kovin helpolla selviäisi googlettamalla tai muita lähteitä penkomalla.

        Ajattelinpahan vain, että tällaisellekin kysymykselle (ja vastauksen tunnetuksi tekemiselle uudemmillekin autoilijasukupolville) voisi olla paikkansa. Kiitoksen mukanaolleille ja pahoittelut turhautuneille!


      • Jermu
        Kyssäri kirjoitti:

        Tämä oli tyypillisesti sellainen kysymys, joka on tietävälle todella helppo mutta tietämättömälle varsin vaikea. Kuvittelen ainakin, ettei asia kovin helpolla selviäisi googlettamalla tai muita lähteitä penkomalla.

        Ajattelinpahan vain, että tällaisellekin kysymykselle (ja vastauksen tunnetuksi tekemiselle uudemmillekin autoilijasukupolville) voisi olla paikkansa. Kiitoksen mukanaolleille ja pahoittelut turhautuneille!

        Onko muuten ne ( ainakin ensimmäisen vuosimallin) Mazdan avolavat ( joita Ford Rangerin nimellä meillä myydään) myös jatkettu?
        Muistelen, että lavan takakulmissa oli sellaiset muovikotelot, joiden tarkoitusperä liittyi jotenkin lavan pituuteen ja Suomen kummaan lakiin.


      • Anonyymi
        Jermu kirjoitti:

        Onko muuten ne ( ainakin ensimmäisen vuosimallin) Mazdan avolavat ( joita Ford Rangerin nimellä meillä myydään) myös jatkettu?
        Muistelen, että lavan takakulmissa oli sellaiset muovikotelot, joiden tarkoitusperä liittyi jotenkin lavan pituuteen ja Suomen kummaan lakiin.

        Viestiketju on jo varsin vanha, mutta kyllä näin on. Lavasta jatkettuja automallejahan on vaikka millä mitalla, ja homma jatkui aina 2000-luvulle asti, kunnes autoverolakia muutettiin siten, ettei tavaratilan koolla ole enää nykyään merkitystä pakettiauton veroalennusta määritettäessä.


    • Paloöljy

      Auto oli volkkarin Caddy ja sitä jatkettiin sen takia, että se täyttää pakettiauton mitat ja näinollen halvempi vero. Muistaakseni emännän veli noita jatkoi useammankin Airiston Autossa työskennellessään, joten homma tehtiin maahantuojan toimesta ja käsittääkseni kaikissa volkkarin edustustoissa. Auto itsessään 1,6 litraisella dieselillä koneistettuna on likilähes ikuinen ajokki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      58
      3939
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      51
      2780
    3. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      16
      2073
    4. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      99
      1953
    5. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      14
      1887
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1629
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      356
      1480
    8. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1420
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1416
    10. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      58
      1187
    Aihe