Helluntaiseurakunnasta eroaminen

ex-hellari

Hei! Olen löytänyt hengellisen kotini muualta ja haluisin siis nyt erota helluntaiseurakunnasta johon kuulun.
Miten se tapahtuu käytännössä? Riittääkö pelkkä sähköposti jossa ilmoittaa eroamisestaan? Vai pitkääkö paikalla käydä kuuntelemassa pastorin propagandaa ja saada toivotukset helvettiin joutumisesta koska eroaa? Vai pitääkö lähettää kirje?
Eli miten kuuluisi toimia???
Kiitoksia vastauksista!

27

2264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono.provo

      Ihan samoin kuin liittyessäsi.

      • ex-hellari

        Liityin seurakunnan jäseneksi upotuskasteella. Pitäisikö minut nyt upotuskastaa eroamisen kunniaksi??? Toivoisin vähän yksityiskohtaisempia neuvoja kuin mitä nimimerkki huono.provo kertoo


      • Pääkonttorin

        Eroaminen onnistuu helpoiten kirjallisena, osoita se seurakuntasi vanhimmistolle.
        Jos haluat todistuksen kasteesta tai siirtokirjan, pyydä se samalla.
        Helluntaikirkosta eroaminen onnistuu myös maistraatin kautta.

        Tervetuloa kuitenkin tilaisuuksiimme ja siunausta valitsemallesi tielle.


    • yksinkertaista

      Kannattaa toimia niin kuin Raamatussa neuvotaan seurakunnasta eroaminen. On viisasta aina totella Raamattua.

      • ex-hellari

        En nyt rupea raamatusta tutkimaan miten seurakunnasta erotaan koska asiaan on varmasti olemassa jokin maallisempikin keino. Joten JÄRKEVIÄ vastauksia niiltä jotka asiasta jotain tietävätkin.


    • J-P-
      • ex-hellari

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Sain asian hoidettua =)


      • J-P-

        Ok. Sähköisesti tunnistautuen se käy nopeammin. Itse tulostin lomakkeeen, jonka lähetin täytettynä maistraattiin.


      • ex-hellari

        Juu, mä tein sen sähköisesti tunnistautuen.


      • Pääkonttorin
        ex-hellari kirjoitti:

        Juu, mä tein sen sähköisesti tunnistautuen.

        Eli kuuluit Helluntaikirkkoon?
        Helluntaiyhdustyksestä ei voi erota tuota kautta.


      • Anonyymi
        Pääkonttorin kirjoitti:

        Eli kuuluit Helluntaikirkkoon?
        Helluntaiyhdustyksestä ei voi erota tuota kautta.

        Kyllä voi. Juuri tein niin.. Suomi.fi ja sieltä tarkistat omat rekisteritiedot. Digi- ja väestö - sivuilta johin ohjataan löytyy seurakunta tiedot ja siellä nappia klikkaamalla eroat Helluntaiseurakunnasta ja tieto menee maistraatille


    • ripaii

      Minä taas pohdin liittymistä takaisin helluntaiseurakuntaan.

      • justeer

        Minäpä liityin jo!


      • Anonyymi

        Hispollaki ottaa varmasti vastaan ja antaa vielä aseita
        jos tahtoo taistella jotaki vastaan vähän voimakkaammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hispollaki ottaa varmasti vastaan ja antaa vielä aseita
        jos tahtoo taistella jotaki vastaan vähän voimakkaammin.

        Huono valinta sikäli että hispollah ottaa niin pahasti pataansa joten tulee luultavasti tapetuksi alta aikayksikön siinä porukassa.


    • Propagandisti

      Etköhän sinä osaa erota, kun osasit tännekin tulla kirjoittelemaan kivoja viestejä.

    • Ei helluntaiseurakunnasta eroaminen ole vaikeata. Sen voit tehdä postinvälityksellä, tai rohkeasti käyt paikanpäällä. Ei keskustelu pastorin kanssa ole vaikeata, sillä jos siirryt johonkin, voit saada sen kastetodistuksesi matkaan. Meillä on uskonnonvapaus.
      Luterilaisesta kirkosta aikoinaan oli vaikeaa erota. Siinä saattoi pastori pitää pitkät puheet toimistossaan ja haukkua jopa tyhmäksi, kuten isälleni tehtiin 1950- luvulla.
      Mutta, mikä on loppujenlopuksi "jäsenkirjojen" merkitys? Ainut, että kastetodistuksen saa, niin jäsenrekisteri on tavallaan "turha". Seurakunnasta voi jäädä pois, koska jos Uudentestamentin aikaa katsotaan, niin Jeesuksen luota lähti monta opetuslasta loukkaantuneena pois. Usko on vapaehtoinen ja Jumala jopa Vanhanliiton aikana loukkaantui, kun alettiin laskemaan päälukua.
      Viimekädessä srk. jäsenrekisteri on taivaallinen ja kuuluminen siihen, on uskollisuuden mukaan valinta. Ja sen rekisterin, "elämänkirjan" mukaan päästään Uuteen maahan. Nämä maalliset kirjanpidot näinollen ovat vain ehkä viranomaisiin nähden vain joku luku, mutta niillä ei ole mitään tekemistä "uskovaisuuden kanssa".

      • Anonyymi

        Ihminen tahtoo olla mukana yhteisössä jossa kokee olevansa kotona
        ja hyväksytty. Ihminen etsii samanmielisiä. "Lika barn leka bäst."


      • Anonyymi

        Minulle kävi päinvastoin.

        Helluntaiseurakunnasta oli vaikea erota. Minun piti kahdesti "keskustella" saarnaajan kanssa,, minua painostettiin. Olin kuitenkin päättäväinen.

        Liityin luterilaiseen kirkkoon, jonne toimitin kastetodistukseni.

        Sittemmin erosin kirkosta. Johtui ap J. Paarman puheista. Se tapahtui ilmoituksella sekä paperin allekirjoituksella netin välityksellä.

        Joitain vuosia myöhemmin liityin takaisin ev.l.kirkkoon. Kuuntelin lessujen suviseuroja ja kuulin hengellisen kutsun.

        Sitten taas erosin. Minä ja ap. T. Luoma emme sopineet saman kirkon katon alle.
        Ero oli jälleen helppo.


    • Anonyymi

      Lain mukaan ilmoitat seurakunnan toimistoon erostasi. Vaikka puhelimella. Sanot nimesi ja henkilötietosi ja että haluat erota.

      1. Tämä riittää.
      2. He eivät saa kysyä syytä eroosi.
      3. He eivät saa yrittää vaikuttaa päätökseesi.
      4. He eivät saa ehdottaa "jospa ensin keskustelisit pastorin kanssa..."
      5. Jos he noin toimivat. Kyseessä on rikos.

      Päätös on sinun.

      He ottavat tietosi, ehkä lähettävät sinulle paperin allekirjoitettavaksi. Palautat sen allekirjoitettuna.

      Se on siinä.

      • Anonyymi

        Tässä uskonnonvapauslaki lyhyesti:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapauslaki

        Jos jossain toimitaan vastoin kunkin yksilön oikeutta uskoa tavallaan ja joutumatta sitä perustelemaan, on se laitonta, eli rikos.

        = Kenenkään "uskoa" ei kuulustella, eikä siitä tarvitse vastata kenellekään.

        Rikoslaissa määritellyt laittomuudet ovat eri asia, mutta niistä vastataan viranomaisille, ei muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä uskonnonvapauslaki lyhyesti:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapauslaki

        Jos jossain toimitaan vastoin kunkin yksilön oikeutta uskoa tavallaan ja joutumatta sitä perustelemaan, on se laitonta, eli rikos.

        = Kenenkään "uskoa" ei kuulustella, eikä siitä tarvitse vastata kenellekään.

        Rikoslaissa määritellyt laittomuudet ovat eri asia, mutta niistä vastataan viranomaisille, ei muille.

        Uskonnonvapaus Suomessa:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus_Suomessa
        *


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonnonvapaus Suomessa:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus_Suomessa
        *

        Uskonnonvapauslaki, tarkemmin eriteltynä:

        Finlex:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030453

        "Valtaa ei oteta, se annetaan." =
        Älä luovu itsemääräämisoikeudestasi. Oikeudestasi omaan, mm. fyysiseen, psyykkiseen, seksuaaliseen, hengelliseen koskemattomuuteesi. Älä alistu. Puolusta itseäsi. Sinulla on siihen oikeus.

        Sinä olet sinä. Ole siitä ylpeä. Kunnioita itseäsi. ✨️


    • Anonyymi

      Täytyy kysyä ihan mielenkiinnosta että mistä sen hengellisen kotisi sitten löysit? :)

      • Anonyymi

        Keneltä kysyt?

        Minulla ei ole enää "hengellistä kotia" missään kirkossa tai srk:ssa.

        Tunnustan lähinnä alkuperäistä lutherilaista uskoa ja oppia (tietyin ^vanha-helluntailais"-vaikuttein) ja käyn joissain ev.l. kirkon tilaisuuksissa, vaikka olenkin sieltä virallisesti eronnut.

        Helluntaisrk:ien kanssa en ole ollut vuosikymmeniin ollut juurikaan tekemisissä. Tämä nettihelluntailaisuus sisältää jo liiankin kanssa, helluntai-uskonnollisen väkivallan koettelemusta.

        Valitettavasti tämä on ainoa S24-uskonnollinen foorumi, jossa yleensä edes sivutaan uskonnollisia aiheita. Muutoin en täällä pyörisi. Muut foorumit on pilattu muilla aiheilla.


    • Anonyymi

      Ko. lahkosta eroaminen on tosi vaivatonta, jättää vain kymmenykset maksamatta. Luopioksi ne tietysti tapansa mukaan alkavat kutsua kaikkia eronneita ja järkiinsä tulleita.

    • Anonyymi

      Kyllä ilmoittaminen riittää vaikka puhelinsoitolla. Varmaan tekstiviestistäkin saavat tiedon. Kannattaa vaatia että nimesi poistetaan jäsenluettelosta jos sellainen seurakunnalla on. Se on myös seurakunnan etu koska monesti seurakunnassa kustannukset jaetaan jäsenmäärän mukaan jos esim. maakunnassa toisten helluntaiseurakuntien kanssa järjestetään yhteisiä kampanjoita, leirejä ja tapahtumia. Toivon että löydät sinulle sopivan hengellisen kodin. Seurakuntaan kuuluminen on vapaaehtoinen ja henkilökohtainen asia. Siunaten helluntailainen!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe