Uusimmat moottorit jotka on 2010-luvun tekniikkaa ei tarvitse enää moottorilämmitystä 0-keleillä. Kovat pakkaset on tietenkin toinen juttu, mutta nollan tuntumasta muutamaan pakkasasteeseen ei ole minkäänlaista tarvetta, pelkkää sähkölaitoksen kannattamista.
Ennen sanottiin, että lämmittäminen ei ole koskaan turhaa ja monet alkoivat lämmittämään jo viiden asteen lämpötiloissa. Lämmittämisen tarvetta perusteltiin paremmalla käyntiinlähdöllä, moottorin pidemmällä kestämisellä ja polttoaine taloudella.
Näin se ehdottomasti olikin vielä 80-90 luvun autoissa, mutta mitä pidemmälle ollaan menty 2000-lukua on moottorien lämmityslämpötilan tarvealue kaventunut huimasti.
Lisäksi nämä uudet säteilylämmittimet on aivan onnettomia. Sähköä ne kyllä osaa kuluttaa, mutta moottori jää useimmiten kylmäksi ellei muista lämmittää vähintään 2 tuntia.
Omakohtaisena kokemuksena meillä on perheessä kakkosautona Renault megane vm. 2006 johon ei ole asennettu minkäänlaista lämmitintä. Auto on ollut meillä kolme vuotta ja yhtenäkään aamuna ei ole jättänyt starttaamatta. Akkukin on alkuperäinen. Asutaan pääkaupunkiseudulla jossa talvet leutoja ja auto on yöt katoksessa. Kilometrejä mittarissa on 180000 ja kone hyrrää kuin uutena.
Uusissa moottorilämmitys on usein turhaa
11
588
Vastaukset
- ötuirytreuei
Missä fakta väittämäsi tueksi?
"yhtenäkään aamuna ei ole jättänyt starttaamatta.". Ei autoa käynnistymättömyyden vuoksi esilämmitetä. Tuskin moni moottorinkaan "hyvinvoinnin" takia lämmittää.- lämmittäjä
No kyllä mä lämmitin aikoinaan molemmista syistä, synteettisen öljyn aikana kuitenkin vain moottorin kulumisen (ja kulutuksen ja päästöjen) takia. Tarralämppäri lohkon kyljessä ei juuri sisätilan lämpiämistä nopeuta.
Sitten kun lisäsin sisään lämminilmapuhaltimen, tuli myös turvalisuutta (ikkunat ei huurru) ja mukavuutta.
Tuorein ohje minkä olen kuullut on että hyötyä on jo 5:ssä asteessa. Mutta kyllä nollan tuntumissa aina, jos ei muuten niin ikkunoiden takia. - ei_juuri_lämmitä
lämmittäjä kirjoitti:
No kyllä mä lämmitin aikoinaan molemmista syistä, synteettisen öljyn aikana kuitenkin vain moottorin kulumisen (ja kulutuksen ja päästöjen) takia. Tarralämppäri lohkon kyljessä ei juuri sisätilan lämpiämistä nopeuta.
Sitten kun lisäsin sisään lämminilmapuhaltimen, tuli myös turvalisuutta (ikkunat ei huurru) ja mukavuutta.
Tuorein ohje minkä olen kuullut on että hyötyä on jo 5:ssä asteessa. Mutta kyllä nollan tuntumissa aina, jos ei muuten niin ikkunoiden takia.Tuo 5 °C on se vanhempi & yhä järkevä ohje.
Tämä uusi aivopieru "esilämmitys ei kannata" perustuu pelkkään laskelmaan lämmityksen sähkönkulutus vs. polttoaineenkulutuksen pienentyminen.
2 h esilämmitys pelkällä "säteilylämmittimellä" = 0,6 kWh, mikä maksaa 0,08 €
Sisätilanlämppärillä höystettynä meneekin 3 kWh, mikä maksaa 0,40 €.
Modernit moottorit ei enää ihan mielettömiä määriä bensaa hotki kylmänäkään asiaan vaikuttaa sekin, ettei nämä "säteilylämmittimet" kovin paloa moottorin lämpötilaa nosta. Esilämmitys saattaa säästää polttoainetta (yhtä käynnistystä kohti) vain puolen kahvikupillisen verran (VTT mittaili tätä pari vuotta sitten). 0,06 l bensaa maksaa 0,08 €.
Hurraa, tieteellisesti on todistettu, ettei esilämmitys säästä.
Minkäänlaista merkitystähän ei tunnetusti ole mukavuudella eikä turvallisuudella. Siis sillä, että sisätilanlämppäri on puhkunut ikkunat huurteettomiksi tai että moottorista saa edes hitusen lämmintä hönkää heti käynnistyksen jälkeen.
Huom. perinteiset lohkolämmittimet, webastoista nyt puhumattakaan, kyllä kuluttavat enemmän energiaa esilämmitykseen, mutta ne myös lämmittävät moottorin lähemmäs normaalia käyntilämpöä -> kulutus tippuu enemmän kuin muutaman senttilitran!
"Säteilylämmittimen" jäljiltä voi venttiilikansi yms. olla vielä tukevasti pakkasen puolella.... niin tehokkaita leluja ne ovat. Ainakin nykyinen öljypohjan lämmitin on täysi turhake. Saisivat valmistaa sellaiset lohkot kuin oli ennen että sai lohkolämmittimen kiinni siitä oli jotain hyötyäkin.
- onSeNiinMukavaa
Ai kun on niin paljon mukavampi lähteä liikenteeseen kun auto on lämmin ja lasit puhtaana tai ainakin helposti putsattavissa kun esilämmittää autoaan. Miksi elämästä pitäisi tehdä epämukavaa? Ehkä aloittajalla ei ole mahdista lämmittää Rellunrieskaansa ja on siksi katkera?
- fjskfjksfk
En sanoisi turhaksi, ei ne modernit moottorit ole mekaanisilta osiltaan sen kummempia kuin ennenkään. Öljypohjaan laitettu säteilylämmitin varmasti auttaa hieman öljyä lämpenemään ja notkistumaan jolloin se kiertää herkemmin esim. öljynpaineella toimivaan ketjunkiristimeen, hydraulisiin venttiilivälysten säätimiin, venttiilien ajoituksen säätimeen nokka-akselin päässä jne. laakereista nyt puhumattakaan.
Sisätilan lämmitin on myös erittäin hyödyllinen lisävaruste, lienee terveydenkin kannalta parempi istua edes hieman lämpimämmälle istuimelle kuin pakkasen syväjäädyttämälle penkille.- helppo_asentaa
Kun kerran näin hyvin asioista olet perillä, osaat varmaan kaivaa esille edes yhden ainoan öljypohjaan asennettavan säteilylämmittimen speksit, esim. asennusohjeet?
Minä en ole löytänyt kuin ns. pintakiinnityslämmittimiä, jotka tyypillisesti tungetaan johonkin koloon, yleensä lohkon kyljessä ja kiristetään paikalleen yhden pultin ja metallipannan tms. virityksen voimin. Saattaapa asennusohjeessa olla myös suositus piitahnan laittamisesta härvelin ja lohkon väliin. Ja näitä sitten myydään "säteilylämmittiinä" tai pahimmillaan "lohkolämmittimenä" (siis autoa ostettaessa rasti ruutuun säteily/lohkolämmitin, mutta tällaisen lelun saat).
Säteilylämmitin on auton myyjän kannalta hyvä varuste. Siitä saa saman hinnan kuin oikeasta lohkolämmittimestä, mutta asennus on paljon helpompi, kun ei tarvi jäähdytysnesteen kanssa lotrata.
Vaan se hyöty.... 2 h lämmitystä ja ehkä just nippa nappa saattaa pientä eroa havaita startin pyöritysnopeudesssa vs. lämmittämätön moottori.
VTT mittaili eri lämmittimien (säteily/pintakiinnitys, letkulämmitin, webasto) vaikutusta kulutukseen ja moottorin lämpenemiseen. Se on totta, että pintalämppäri saattoi nostella öljyn lämpötilaa, jopa enemmän kuin letkulämppäti, mutta kauanko se öljy pysyy lämpimänä, kun se pumpataan venttiilikanteen, jossa lämpötila on yhä pakkasen puolella? Samoin jäähdytysnesteen lämpeneminen oli jokseenkin olematonta, joten lämmityslaitteesta ei juuri hönkää irtoa (vrt. tilanne, jossa on käytetty perinteistä lohkolämppäriä tai letkulämppäriä).
Nykymoottorissa voi olla 3 l öljyä, mutta jäähdytysnestettä onkin 6 l ja valurautaa tai alumiinia kymmeniä kiloja... öljy jäähtyy sekunneissa, kun sitä oletaan kierrättämään yhä pakkasen puolella olevassa kannessa. - hyvinOnHelppoa
Katso Defan ja Calixin sivuilta, sieltä löytyy kaikki lämmitin tyypit asennusohjeineen jokaiseen automalliin ja moottorityyppiin. He valitsevat aina sellaisen lämmittimen joka on paras mahdollinen joka on mahdollista kyseiseen moottorityyppiin ja automalliin asentaa.
- lämmitän_kyllä
Hassua miten joku voi olla niin eri mieltä siitä onko kylmällä koneella parempi lähteä liikkeelle kuin esilämmitetyllä! En keksi yhtään järkisyytä olla lämmittämättä, ja 0,3 kW puolen tunnin lämmityksestä maksaa vain 6 centtiä. Sillä ei saa edes ½ desilitraa bensaa mikä helposti kuluu korkeammilla tyhjäkäyntikierroksilla.
- ltjmwzjasret
Asia juuri päinvastoin kuin aloittaja kirjoittaa.
Uusissa vähän kuluttavissa autoissa hyötysuhde on sen verran hyvä, että pukkaavat lämpöä liiankin vähän jolloin kabiini saattaa jäädä viileäksi kokonaan tai lämpenee vasta noin 20min ajon jälkeen.
Kulutuserot huomaa noissa piheissä koneissa todella helposti. 5°c:ssa esilämmitettynä kone kuluttaa jo minuutin jälkeen saman verran kuin lämpimänä kun taas ilman esilämmitystä saa ajaa noin 5min. Kabiiniin tulee lämmintä ilmaa suurinpiirtein samoilla viiveillä.
Ja onhan se ihan selvä homma, että mikä tahansa esilämmitys on moottorin kulumisen kannalta hyvä asia vaikkei käytettävä lämmitin olisikaan täydellinen.- Nimimerkki-varattu
Riittääkö edes 20min. ajoa? Ainakin oma diesel on sen verran pihi, että normaalilämpö saavutetaan vasta n. 30km. maantie ajon jälkeen jo pikku pakkasilla, jos ei ole suojapeitettä nokalla.
Aikaan itse en moottorin kulumisen takia käytä sisätilalämmitintä, tai webastoa, vaan mukavuuden takia. On miellyttävämpää lähteä lämpöisellä autolla liikkeelle. Edellisessä autossa oli tuollainen säteilylämmitin, ja siinä en edes havainnut, että siitä oli jossakin vaiheessa mennyt vastus rikki, koska sisätilalämmitin toimi. Huollossa tarkka huoltomies asian huomasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252416- 1132031
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421523Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91457Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901065Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161201006Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87965Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35947Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15939