Implantit vai proteesi?

Suurkiitos

Kävin maahanmuuttaja-hammaslääkärillä tutkimuksissa.
Aikaisemmin olin menettänyt yläpuolelta melkeimpä kaikki hampaani ja siksi katsoin tarpeelliseksi kysellä mahdollisimman tarkkaan miksi implantit ovat niin paljon paremmat. Lääkäri väitti että ovat paremmat.
Kaikki tietävät, että implanttien hinta on ihan päätähuimaava, mutta pystyn kyllä maksamaan ne, jos tietäisin ihan varmasti, onko implantit tällaiselle 64 vuotiaalle oikea ratkaisu.
Minulla on nyt sellainen proteesi joka korvaa sivu -ja takahampaat. Se proteesi on kyllä todella hankala ja huono. Aina löysä.
Kertoisitteko ystävällisesti. Kertoisikko kaiken mitä varmasti tiedätte.

55

4730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurkiitos

      Kirjoitin ihan tyhmästi: "Kävin maahanmuuttaja-hammaslääkärillä tutkimuksissa."
      Ei tietenkään ole milläänlailla olennaista onko hammaslääkäri Suomesta, vai muualta.

    • hammasproteesit

      En ottaisi implanttia vaikka tekaritkin on ihan eri asia kuin omat hampaat.
      Saat vaan tyytyä osaasi. Hah!

    • hymyilijä

      Ilman muuta implantit. Itselläni on 4 istutettua implanttia ja ne on kuin omat hampaat.
      En vaihtaisi pois mistään hinnasta ja ne ovat olleet minulla jo yli 10v.

    • oland

      Hei Minulla on hyvät kokemukset Implanttia hampaista ylähampaat eikä ole valittamista Siinä kyllä meni aikaa ennenkuin hampaat oli suussa Ja tietysti oli niillä kyllä hyvä hinta

    • harkintaanmenee

      -- vai että eläkelläisen koko kk- palkka yhteen implanttiin ?

      • Viril

        Implantit ovat hyvät, mutta mahdotonta hankkia, koska jäteen jäävä käyttövata on alle 700 e kuukaudessa.


      • ulkomaille

        Minulla on 2 implanttihammasta (vakuutusyhtiö maksoi), ja ne ovat kuin omat hampaat. Jos raha tekee tiukkaa mene Viroon, Unkariin tai Turkkiin. Saat vähintään -50% verrattuna Suomen hintoihin.


    • hammaslääkärissä

      No tää juttuni ei koske implantteja mutta ei ikinä opetushammashoitolan palveluksia. Itselläni pilattiin hampaat melkein perusteellisesti. Paikkoja vaihtoivat, hammaskivee raaputtivat. purentaa muka oikaisivat, täys fiasko vaikka opettajan seurannassa tekevät. Sittenkun rupee omaa mielipidettä tuomaan julki, niin nauretaan vaan päin naamaa, että olet väärässä. Ja vielä vähätellään mielipidettä. Ja hinta mikä tulee niin eipä juuri halvempi kuin muissa hammaslääkäreissä. hampaita vihloo,kaksi hammasta kipeenä kyl ottaa kyl nuppiin toi kun tuli mentyä tohon touhuun mukaan. Mietttikää tarkoin menettekö tommoisiin paikkoihin.

    • Kultahammas

      Ei mitään proteeseja, jos rahalla vain saa hampaita muuten. Jos rahasta tekee tiukkaa, niinmatkusta vaikka ulkomaille ja teetä hampaat siellä. Eläkeläisellä on aikaa!

      • sairaseläkkeellä

        aikaa on muttei rahaa


    • Juuri

      Paljonko yhden takahampaan implantti maksaa?
      Nimimerkillä juuri hammas poistettu

      • Keväinen15

        Siinä se 1000 e nurkilla pyörii.Mutta on aivan kuin oma hammas


    • rautaranka

      Sain kolme viikkoa sitten rankaproteesin jossa "hampaat" 22,21,11 ja 15. Maksoi tonnin. Aiemmin kiinteä silta 22 ja11 välissä joka oli kuin omat hampaat. Tämä ranka on hurjannäköinen härveli pinteineen. Ei pysty omenaa tai hampurilaista haukkaamaan. S-kirjain suhisee. Seuraavia hampaita kun poistetaan niin kyllä implantit otan jos mahdollista. Tälläinen kokemus täällä.

    • espootar

      1000:lla eurolla ei saa mitään. Minä teetätin viime vuonna 2 implanttia (takahampaita) ja niihin meni yhteensä melko tasan 5000 eur.Implanteista ei huomaa onko omat va ei.Olen todella tyytyväinen, mutta hinta on tosi kiva, eli jos 2500 per hammasa ja on useita hampaita niin kalliiksi tulee.

      • oikeahinta

        15 implantit 28 kruunua ,( kaikki hampaat) vain 7500 euroa matka- ja hotelli noin 1500 euroa. 1250 euroa Kelan korvaus toistaiseksi puuttuu kruunut. :-)


    • Viljosetä

      Implantti ilman muuta, meikäläisellä yli 10 vuoden kokemus - hyvä on ollut. Kannattaa käydä laitattamassa Tallinnassa. Huisin paljon edullisempaa ja työ yhtä luotettavaa kuin Suomessa!

    • mie55

      Ilman muuta implantit, tuolla 2500 saa varmasti laadukkaat.

    • hymyllen

      Mulla on implantteja. Ne ovat paras sijoitukseni. Usein laitetaan implantteja ja proteesi jos puuttuu monta hammasta. Mulla laitettu Tallinnassa ja täällä.
      Hinta noin sama. Olen 64 vuotias.

      • ollikasssa

        Mikä oli paikka tallinassa missä laitettiin,


    • takahammas

      Jos implantin saa muka1000e :lla, niin se on valehtelua :{

      • 400

        1 implanti 400 euros koko homma, implanti, tappi ja sitten kruunnu) 2015-2016 hinta


    • Hyvät

      Hei!
      Olen 67 v. ja minulle on laitettu molempiin, ylä ja alapuolelle implantit.
      Ylä puolelle tehtiin lisäluusto nukutuksessa. Ei höylättu reidestä luuta, laitettiin keinoluuta. Maksoi 27.300 e. Suosittelen. Nämä on olleet neljä vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut, suosittelen. Paremmat hampaat kuin omat.

    • Valinta

      10 vuotta eläkkeellä ollut yksineläjä-vanhus on ihan tyytyväinen tekareihinsa. Elämän aikana on mennyt "omaisuus" siltoihin väärän purennan takia. Nyt on kaikki hyvin. Kuka pakottaa minua narskuttamaan kovia pähkinöitä? Omenoitakin voi syödä kuorittuna. Ei proteesi millään tietysti korvaa omia eikä yksittäin istutettuja implantteja, mutta niillä pärjää. Kotona otan tekarit tietysti pois.

    • kokenutttt

      Ilmanmuuta implantti. Itsellä neljä implanttia, ovat kuin omat hampaat.
      Kokemus sukulaisesta on seuraava: Kun vanhenet ja joudut vanhainkotiin kukaan ei niitä tekareitasi viitsi pestä saati sitten suuhusi laittaa, saat syödä nestemäistä ruokaa ja lopulta suusi kutistuu olemattomaksi, johon ei tekarisi edes mahdu kun olet ilman niitä pitkään ollut. Puhuminenkin muuttuu mahdottomaksi kukaan ei saa sanoistasi selvää. Laita rahasi hampaisiin niin elämänlaatusi on parempi viimeisinä vuosinasi.

    • Kokemusta on ! kävin elokuussa hammaslääkärillä ja todettiin että hampaan juuri on haljennut ja siihen ei auta kuin implantti tosin kuituhapaasta kerrottiin hiukan ja annettiin ymmärtää ettei se ole hyvä.
      Nyt tilanne, asennettu keinojuuri maksoi kaikkiaan n. 1650,- ja on siellä ikenesså, ja seuraukset siitä viikko sairauslomaa ja kasvot siniset vihreet ja keltaiset.
      Juuri on paikalallaan ja väliaikinen kuitihammas saa olla niin kauan kuin kestään hinta n. 500 kesto voi olla päivästä 5 v olen tyytyväinen ja käyn vaihtamassa sen kun se irtoaa.
      Olisi pitänyt mennä laittamaan vielä hammas siis tämä implantti juureen tai siis kokonaisuus yksi hammas arvio hintaan 4000,¨- kertoi hammaslääkäri kirkkain silmin.
      Hänhän teki vain työtä kuuluisalla hammaslääkäriasemalla keskellä Helsinkiä
      Kuituhampaasta ei juurikaan puhuttu ja hinta ehkä 400 -500 eikä kipuja sairauspoissaoloja, köyhiä petetään !!!

      • Prkletto

        Mulle laitettiin kuituhammas joulukuussa 2012 ja jo heti tammikuussa 2013 se alkoi heilua. :-( Hinta oli päälle 800 e (yksityisellä tietty). Nyt sitä on näiden reilun parin vuoden aikana korjattu 4 x (viimeksi 2.1.15) useamman 100 e:n edestä, ja taas se heiluu. Meni kyllä rahat täydellisesti Kankkulan kaivoon. Toki kyse on varmaan siitäkin, että hampaan alunperin laittanut lääkäri ei osannut hommiaan (Treella). En ikinä enää laitattaisi moista kapistusta. Nyt on ilman muuta edessä implantin asennus; ei tämmönen kuituhammas (ainakaan taitamattoman h-lääkärin laittamana) kestä mitään. Kyllä ottaa päästä!!! Harmittaa, kun tähän hampaaseen kuluneilla rahoilla olisin saanut implantin, vaikka alkuperäiskustannus olikin olevinaan implanttia halvempi. ;-(


    • rautahammas

      Hammastekniikka on kuin politiikka. Mitään ei kerrota jos et osaa kysyä. Muutamaan keinojuureen saa pitkän sillan tehtyä? Vaikka pinteillä?

    • moronporo

      Kuulemma Ruskeasuon hammaslääkäristä saa edullisemmin ja hyvin implantteja, nehän ovat aika kalliita.

    • hamma

      Implantti on tosi hyvä ja on kuin omat hampaat. Kalliit kyllä on Suomessa teetättää. Monet käyvät Taliinassa hammaslääkärissä ja ilmeisesti hinnat on puolet Suomen hinnoista. Siellä on suomalainen hammaslääkäri Ilkka Kaartinen, täältä netistä näät tarkemmin, kun goolesta katsot. Kela on myös hyväksynyt ko. hammasläärihoidot. Tarkemmin en tiedä järjestetäänkö täältä joku edullinen kyyti Helsingistä sinne tai perillä hotelliyöpyminen. Hammaslääkärin työ on tosi laadukasta.

    • Valinta

      Kysymyksen asettelu Implantit vai proteesi on sama kuin jos kysyisit Mersu vai Mopoauto. Toisesta saa maksaa itsensä kipeäksi mutta molemmilla voi ajaa, kun tietää miten ajaa. Myös proteeseilla voi syödä ja jopa ilman niitä, jos alaleuassa on muutamakin hammas. Proteesit ovat myös esteettisesti parantuneet.

      Jos on vähän rahaa eikä halua esim. myydä asuntoaan, lastensa ainoaa perintöä, proteesit ovat ainoa mahdollisuus.

      Vanhainkodista puhuvaa oikaisisin. Ei nykyään vanhainkotiin jouduta vaan päästään.

      • Sijoittaja

        Minulla on ollut yläleuassa implantit reilu 10v. Reidestä otettiin luuta istutettavaksi. Olen ollut tyytyväinen, ja "tietty kireyskin" minkä proteesit 30v olleet oli aiheuttanut on suun ympäriltä hävinnyt aikaa myöten. Kallis sijoitus, mutta mielestäni kannattava. Korostan myös, että suun ja implanttien hoitoon pitää sitoutua. Itse olisin ottanut vaikka lainaa pankista, jos ei muuten olisi onnistunut.


    • Elintasopakolaiseksi

      Pyysin Budapestin lääkäreiltä keväällä tarjoukset n. puolet suomen hinnasta. Laadusta en osaa viellä sanoa meinaan tänä keväänä aloittaa hoidon. Kestää n. puolivuotta. www.kreativdendal.fi tai www.oxygenmedical.eu

      • 400euro

        850 e implanti? aika kallis, 400 euro minä maksoin


    • zubnoi

      Kyselijä haluaisi johdatusta implantti kiinnitteisiin proteeseihin yläleukaansa, jossa ei ole enää montaakaan omaa luutappia. Implantti eli tässä tapaukserssa juuri-istuke korvaa oman hampaan jonkin proteesin kannattimena. Jos omia hampaita (juuria) on jokunen ja sivulle mahtuisi keinojuuria,, voisi n 8 -10 hampaan silta onnistua, myös pysymään vuosia. Esim 8 hampaan siltaa ajatellen olisi suotavaa olla alla vähintään viisi pilaria, joko omaa tai istuketta, silloin uskoisi systemin pysyvän pystyssä vuosia, jos oma hoito eli puhdistus onnistuu hyvin arvelee entinen alalla ollut

    • Jos raha ei ole ongelma, eikä ole saanut hammaslääkärien ym tekemien ientenrassauksista, muista hoidoista ja poistoista tarpeekseen niin toki implantit ovat mukavampi ratkaisu. Kannattaa ottaa huomioon, miksi omat hampaat ovat lähteneet/jouduttu poistamaan. Jos ongelmana on mm. hammaskiven muodostuksen aiheuttama ientulehdus ja edelleen ienkudossairaus parodontiitti, joka pikku hiljaa irrottaa hampaiden kiinnitykset teki mitä teki, ei implantit ole kestävä vaihtoehto. Jokaisen ihmisen suussa on oma kemiansa, joka mm vaikuttaa syljen koostumukseen ja määräänkin. Tietynlainen sylki kehittää enemmän hammaskiveä, ja sama hammaskivi, joka irrotti lopulta hampaat, muodostuu - yllättävää kyllä - myös implantteihin. Tällöin on vaarana, että implantit eivät ole pitkäikäiset; kallista kokeilla... Jos vaihtoehtoja joutuu miettimään, kannattaa puhua tästä hoitavan hammaslääkärin kanssa. Omalla kohdallani tämä asia ratkaisi miettimisen. Proteeseillakin pärjää ihan ok, jos näihin päätyy.

    • maruna_alkuperainen

      Itselläni ei ole juuri hammasvaivoja ollut: Pari paikattua reikää ja yksi juurihoidettu hammas. Mutta lähes 80-vuotias äitini harkitsee muutaman implantin ottamista.
      (Tällä hetkellä hänellä on omat, joskin melko paikkaillut hampaat.)

      Iäkäs isäni oli todella tyytyväinen ottamiinsa implantteihinsa, ne 5 vuotta, jotka niistä ennen kuolemaansa sai nauttia.

      Kiittelen kovin meillä Suomessa toimivien hammaslääkärien ja hoitajien osaamista, ja pääosin todella ystävällistä palvelua, joskin kunnallisella puolella tuntuu olevan aika pitkät jonot hammastarkastuksiin.

    • Bronemark

      Implantit antavat elämääsi laatua. Niitä hoidetaan kuin omia hampaita. Suosittelen. Suosittelen myös suomalaista suukirurgia/proteetikkoa. Syitä en nyt lähde luettelemaan.Itse tein implantti kirurgiaa yli 20 v. Nyt eläkkeellä.

    • 15t

      Hammashoito Suomessa kallista ja toisinaan epäpäteviä hammaslääkäreitä. Valtion pitäisi taata kaikille kansalaisille ilmainen hammashoito.

      • paperit

        Niin! Nykyään se taataan vain työttömille pakoloisille.
        Ja jos vielä on paperiton niin ilmaiset hampaat saa heti. Perkele!


    • spolle2

      Hei
      Suosittelen täysin implantteja. Minulla on niitä 4 kpl ja olen 63 v. Todella hyvä raykaisu!

    • kdkdkd

      Tuttavapiirissä kaksi henkilöä ottanut yhden hampaan implantin parin vuoden sisään. Ovat olleet tyytyväisiä, kummallakaan ei ole ollut mitään komplikaatioita tms hampaanlaiton yhteydessä tai sen jälkeen. Hinta kummallakin noin 2000 eur per hammas, paikkana Itä-Suomi ja yksityinen hammaslääkäriasema.

      Ihmettelen täällä mainittuja 1000 e hintoja (tuttavani soittelivat useamman hammaslääkäriaseman läpi ja hinta kaikissa suunnilleen sama 2000e).. Onko nämä jotain Viron hintoja, julkisen sektorin hintoja tai hinta ei sisällä kaikkia toimenpiteitä? Joku tuolla hinnalla implantin ostanut voisi vielä tarkentaa missä hammas laitettu. Tuo 2000e kummassakin tapauksessa siis sisälsi entisen oman hampaan poiston ja uuden asennuksen paikalleen eli ihan normisetti ilman mitään erikoisia nukutuksia tai muita vastaavia.

      • seen

        Kunnollinen (tutkittu) implanttiruuvi maksaa jo 300-430€. Satasella saa tutkimattomia. Jos jättää välivaiheita pois ja hammaslääkäri tekee kruunun itse vastaanotolla tai tilaa Kiinasta, voi saada reilulla1000€. Asiaa voi tiedustella hoitavalta taholta.


      • lemp

        Niin. Monet suosittelee Tallinnaa, tai jopa niin kuin edellinen Kiinaa, mutta jos tulee ongelmia kuinka sitten? Saako niistä paikoista kunnollisen takuun? Pitääkö taaskin matkustaa kaukoitään saadakseen apua?


      • seen

        En suositellut Kiinaa.
        Ulkomailta haetuista tai tilatuista töissä mainitsemasi takuut on ongelma. Korjausvelvollisuus ja syyllisen löytäminen on usein vaikeaa. Suomessa ei niitä korjata.

        Korjauksista / paranteluista / muutoksista/ huolloista / vara-osista pitää neuvotella hoitavan hammaslääkärin kanssa. Hammaslääkäri on vuorostaan yhteydessä laboratorioon, esimerkiksi juuri sinne Kiinaan.

        Toinen ongelma on , että helposti laitetaan huono työ suuhun, koska muutoksen tekeminen olisi pitkän etäisyyden vuoksi hankalaa ja aikaa vievää sekä lisäisi kustannuksia.


      • lemp

        No, jos olet tuota mieltä on hyvä.
        Olen ajatellut mennä saamaan apua Ruotsiin, tai jopa Tanskaan jos osaisin sitä kummallasta tanskankieltä. En tiedä.
        Haluaisin veronmaksajana käyttää tätä meidän suomalaista, mutta niin monet sanovat, että täällä hammas-hoito ja hammas-korjaus on viisikymmenluvun tasolla.


      • seen

        Parasta hammashoitola saa Saksasta, mutta siellä hintahaitari on laaja ja itselle sopivan tiimin löytäminen vaatii perehtymistä.
        Suomen hammashoidon tasosta kokonaisuutena olen samaa mieltä.


    • Aswedu

      Jos asut Suomessa ei sinulla ole paljon oikeuksi myöskään Ruotsissa.
      Ei Ruotsi poikkea Suomesta.
      Siellä voi ulkomaalaiset "hammaslääkärit" pistää hintaa vaikka kuinka.
      Se on vaikeaa saada oikeutta. Myöskin Ruotsissa hammashoito on mennyt alas.

      • Swedu

        Aivan.


    • Aikaamenee

      Huima ero! implatit tuntuu ja toimii kuten omat hampaat, eli ovat ns lopulliset. Voi syödä kaikkea ihan kuin olisi aidot hampaat tosin ovat kestävämmät :D. Implanteilla taitaa olla jokin raja et milloin niitö voi enää asentaa ja tosiaan menee pitkän aikaa ennenkuin koko hoito homma on ohi ja kaikki hampaat suussa

      • Kannattaa_miettiä

        Mutta implanttejakin on pestävä ja hoidettava yhtä hyvin kuin omia hampaita jotta ne pysyy suussa.
        Asentamisen rajana taitaa olla yleisimmin riittävä määrä leukaluuta. Jos omat hampaat on ollut kauan poissa, leukaluuta on hävinnyt ja pahimmillaan joudutaan ensin tekemään luunsiirtoja ennen kuin voidan laittaa implantin ruuvi.


    • Spanish

      Minulla on tulossa koko suu hammas ehkä 8 tai 12 implanti ylä ja ala eli puoli ja pioli :-) hinta arvio noin 6000 euro nii ja toki kaikki kruunu ja silta :-) Toki ei Suomessa saa tuo hinnalla kuin 4 implanti ilmaan kruunut :-( Eli Rumanian lomalle 5 päivä ja säästö yli 10000 tonni :-)

    • Minäkin-aion.mutta

      Ei implantit ole ikuisia.
      Sisarelleni ne laitettiin kokonaan yläpuolelle nyt hän joutuu uudelleen operaatioon, joka maksaa noin 10000 euroa. Takuu on tietenkin loppunut.

    • jihugj

      Maahanmuuttaja laittaa ne Somalimaassa halvemmalla.

    • frygeryger

      MAMU-proteesitko ??

    • vdsdfafa

      niin

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2019
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1465
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1435
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1166
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1149
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      884
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      860
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      745
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      267
      695
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      685
    Aihe