Mitä sydän sanoo uskovalle asiasta?
Syyttääkö Pyhä Henki tai nuhteleeko siitä jos kuunteleekin?
Kuunteleeko oikea uskova maallisia lauluja?
45
1343
Vastaukset
Hän ei kuuntelee koska hän ei pidä niistä . Ne päinvastoin, kuin ennen oli ihana kuunella niin nyt ne etoo.
- kss
Itse kuuntelen aika monenlaista vaikka olen uskova, mutta enimmäkseen hengelliset laulut on mieleen. Ennen muuten esim Jenni Vartiaisen laulut tuntui minusta maallisilta mutta sitten tajusin että esim laulu "minä ja hän" niin se hän laulussa on varmasti joko Jeesus tai Jumala kun kuuntelee tarkemmin. Hän laulaa myös herra kädelläsi kappaleen, mutta myös vähän maallisempiakin lauluja on.
. joululaulut on monet ihania mutta niitä ei viitsi koko vuotta kuunnella kuitenkaan :)
Mun mielesä kyllä voi kuunnella monipuolista musiikkia, monet laulut saattaa kertoa elämästä ja sitähän tämä on. Ei uskon pitäis niin vähästä horjua jos se on vahva ja pysyy Jeesuksessa. - HarrasUskova
Itse kuuntelen Venomia. En juuri muita
- kss
huh. googlasin bändin.. mitenköhän lie tänne sivuille eksynyt..
toi on kyllä just pahimmasta päästä mitä uskova viimeseks kuuntelee - VirpiK
kss kirjoitti:
huh. googlasin bändin.. mitenköhän lie tänne sivuille eksynyt..
toi on kyllä just pahimmasta päästä mitä uskova viimeseks kuunteleeVenomilla on paljon hyviä kappaleita. En ymmärrä miksi sitä ei saisi kuunnella(?)
- Simelius
kss kirjoitti:
Itse kuuntelen aika monenlaista vaikka olen uskova, mutta enimmäkseen hengelliset laulut on mieleen. Ennen muuten esim Jenni Vartiaisen laulut tuntui minusta maallisilta mutta sitten tajusin että esim laulu "minä ja hän" niin se hän laulussa on varmasti joko Jeesus tai Jumala kun kuuntelee tarkemmin. Hän laulaa myös herra kädelläsi kappaleen, mutta myös vähän maallisempiakin lauluja on.
. joululaulut on monet ihania mutta niitä ei viitsi koko vuotta kuunnella kuitenkaan :)
Mun mielesä kyllä voi kuunnella monipuolista musiikkia, monet laulut saattaa kertoa elämästä ja sitähän tämä on. Ei uskon pitäis niin vähästä horjua jos se on vahva ja pysyy Jeesuksessa.Maa on niin kaunis on ajaton laulu. Sitä voi laulaa milloin tahansa.
- HELLpyhähenkihehheh
HarrasUskova kirjoitti:
Itse kuuntelen Venomia. En juuri muita
Eiks se Venom oo se kuulusa Veikko Maanisen orkesteri Viipurin ajoilta?
- kss
https://www.youtube.com/watch?v=YSAaQ9rh_vs
tässä on hyvä ja reipas kappale :)- Sisar.Helena.HELL.srk
IIK! Iki-ihana Konnakuorokööri!
- rajojen_tarkastelua
Riippuu siitä, mikä katsotaan maalliseksi lauluksi.
Jos laulu on rienaava ja elämää hajottava, se on mielestäni maallinen, mutta ei kaikki.
Eihän jokaisessa laulussa tarvitse olla sana "Herra" mukana.
Ei tässä arjentiimellyksessä elämänkeskellä aleta hokemaan Herra, Herra, kun mennään pottujakin ostamaan ja leipää. Mutta, potunostosta ja leivänostosta voidaan tehdä laulu. Ei se silloin ole maallinen, koska Herra on jokapaikassa tavallaan läsnä.- kss
samaa mieltä
- siinäseon
No maalliset laulut kertovat maallisista asioista ja hengelliset hengellisistä.
eli kyse on siitä samasta jota tuhlaajapoikakertomuksen päähenkilö ilmoittaa.
pimeys ja valkeus, sianruoka ja Isän pöytä!
Olisko vanha teekkarimainos paikallaan monen kohdalla, "kiireessä kelpaa huonompikin ruoka".- HELLhöpöuskonto.666
HELLropakantalaulut on paskaa.
- hengellisiä-kuunteleva
Ei uskovan kodissa viihdytetä humpalla eikä tangolla vaan ainoastaan hengellisillä kiitos lauluilla. Laulut yleensä kiittää tai rukoilee Herraa.
Olisi se sopimatonta jos mentäisiin vaikka kylään saarnamiehen luo ja siellä humppa soisi, miten siinä avautuisi jos olisi sielunhoidollisia asioita kerrottavana. Kyllä pian menisi uskottavuus pastorilta. Ulkokultaiset kuuntelevatkin salaa kuten katselevat elokuvia, onko oikein? (parempi niinkin kuin että julkisesti) Miksi eivät kuuntele muitten uskovien kuullen?- kss
niin mutta riippuu tilanteesta.. jos vaikka autoa ajaessa kuuntelee jotain ihan normi kanavaa niin tuskin se sielu siitä hetkestä mustaksi menee. Jos on tilaisuus mikä liittyy Jeesukseen ja Jumalan kiittämiseen niin silloin laulut on tietenkin sen mukaisia..
Varmasti se on paras suunnata mielenkiinto mielummin sinne hengelliseen puoleen,mutta en nyt usko että se kovin vahingollista voi olla jos joskus kuuntelee maallista musiikkia..
Kyllä esim jos jumppaa tai muuta niin hengellisistä lauluista ei välttämättä löydy kovin hyvää jumppamusiikkia, se on ehkä jo vähän liian Jeesustelua jos joka hetkeen pitäis löytyä sopiva hengellinen laulu.
"Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä" - kss
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä,
sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu. (2Tim.2:19) - PasiToivonen
Tässä on hengellinen laulu (katolisten laulukirjassa):
https://www.youtube.com/watch?v=E0bs9ZvM8gQ
Ja kauniita patrioottisia kuvia mukana. Videon katsominen omalla vastuulla. - eläväelämä
kss kirjoitti:
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä,
sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka Hänen nimensä turhaan lausuu. (2Tim.2:19)Te ette muuta tee hoette herraa sitäpaitsi ollette synkkä mielisiä
- jehova666
Painu jehova vittuun.
- laulaHerralle
Tästä linkistä löytyy kysymykseen selvä vastaus:
http://Jeesus-on-Herra.com/?p=205 - TAJUSITKO
" Kuunteleeko oikea uskova maallisia lauluja? "
Käykö uskova töissä "maallisessa yrityksessä ? Syötkö "maallista ruokaa" ? Me emme ole vielä taivaan olosuhteissa, vaan elämme tässä maailmassa, mutta emme maailmasta.
Pyhä Henki EI OLE syyttäjä, vaan sielunvihollinen eli saa tana.
Jokaiselle on annettu ymmärrys mikä on hyväksi mikä ei.
Ei lain alle vaan ARMON ALLE.
Kirje efesolaisille 4
Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ..
Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu ...- tajusitko
Eikä ole olemassa oikeita tai vääriä uskovia, on vain USKOVIA tai jumalattomia.
- capiche
"Pyhä Henki EI OLE syyttäjä, vaan sielunvihollinen eli saatana."
Ja valitettavasti saatana myös joskus käyttää syyttäjinä pelokkaita kristittyjä, jotka eivät ole vielä kasvaneet Jumalan lapsen vapauteen.
Ei ole oikeastaan olemassa hengellista ja maallista musiikkia, sillä nuotit ovat neutraaleja. Sanat tekevät kappaleesta hengellisen tai maallisen, ei melodia. Hengellinen musiikki on valitettavan harvoin musiikillisesti korkeatasoista. Jos Itse kuuntelen mieluummin klassista kuin uudempaa hengellistä musiikkia.
1 Kor 6:
12 Kaikki on minulle luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
- kerettiläinen---
Minä kyllä kuuntelen joitakin maallisia lauluja, jos niissä on puhuttelevat sanat, sanoihin sopiva sävel ja hyvä laulaja. Esimerkiksi joistakin Georg Otsin lauluista pidän, vaikka ne ovatkin maallisia. Tässä yksi niistä. Toinen on "Kun loppuu työ".
https://m.youtube.com/watch?v=Tmy6G222LuI - kerettiläinen---
Tässä toinen mielestäni puhutteleva maallinen laulu Tapio Heinosen "Eilen kun mä tiennyt en".
https://m.youtube.com/watch?v=HnWnJmGIqi8 - PasiToivonen
Toiselta puolen maailmaa. Onnellisen näköisiä ihmisiä.
https://www.youtube.com/watch?v=0yDrtNEr_5M- kerettiläinen---
En tiedä, mitä yrität tällä kertoa, mutta jos viittaat tuohon Georg Otsin "kun päättyy työ", että se on jotain ateistisen Neuvostoliiton ylistämistä, niin minä taas näen, että se kertoo alistetun ja raskaita kokeneen kansan tunnoista.
https://m.youtube.com/watch?v=AHICIZPNtfk
- jkghjhghjg
Ei kuuntele.
Ettekö ole tietoisia että suuri osa "ikivihreistä" biiseistä on crowleyn saatanallisuuden mainoksia????
"On vain yksi laki: tee mitä haluat." , tämä viesti on todella monen 70-80-90 lukujen hiteissä mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=W0YQyJnvEvs- Eino.Evergreen
HELLhintit on Saatanasta.
- hengellisiä-kuunteleva
Antaako tango taikaa???? Entä polkka? Humalainenhan ainakin esein humppaa.
Tässä oikean uskovan malli;
1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
4 Niin eivät jumalattomat! Vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.
5 Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.
6 Sillä Herra tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu. - Sofia74
Itse en kuuntele maallisia lauluja. Haöuan silläkin tavoin osoittaa sen, että olen luopunut maallisten asioiden tavoittelusta. Elän hengessä ja yksin hengestä.
- eilainalle
En ota minkäänlaista murhetta jos kuulen maallista musiikkia, sitä on hyvääkin. En myöskään tuomitse itseäni muustakaan maallisesta viihteestä kunhan ne eivät vie aikaani liiaksi eivätkä estä hengellistä elämääni. Jos ne tulevat Jumalan korvikkeeksi niin silloin niistä tulee epäjumalia mutta en kiellä itseltäni mitään vain siksi että ne eivät ole hengellisiä. Kaikkea en katso enkä kuuntele, joistain asioista tulee paha olo enkä halua niitä katsoa tai kuunnella. Eniten koskettavat hengelliset laulut ja elokuvatkin mutta minkään lainalaisuuden alle en mene enkä myöskään kenenkään niinsanotun uskovaisen käskystä tee tai jätä tekemättä mitään.
- HELL.latva2
Otathan lääkkeesi?
- HengellistäMaallisessa
Se, että musiikki ei ole tehty hengelliseksi, ei tarkoita etteikö se sitä voisi olla. Ihan niinkuin hengellinen musiikki ei ole jokaiselle ihmiselle hengellistä, vaan joku voi tulkita uskovien näkökulmasta päivän selvät hengelliset Jumalan ja Hänen lastensa väliset rakkauslaulut kahden ihmisen välisinä rakkauslauluina.
Ja voi miten vaan kiitän Luojaa siitä miten hyvää musiikkia ns. maallisella puolella tuotetaankaan! Siellä on niiiiiiin paljon kappaleita, jotka ovat kuin hengellisiksi tehtyjä tai jotka voivat muuten vaan puhutella elämän tilannetta osuvasti ja mitkä sanat uskova ihminen voi asettaa omiin arvonäkemyksiinsä. Esim. Coldplay-yhtyeen Til' Kingdom Come -kappale ( https://www.youtube.com/watch?v=fqHNzlms-ok ) on kuin suoraan hengelliseksi tehty, vaikkei sitä ole. Samoin, ah, niin klassikko Happoradion Pelastaja ( https://www.youtube.com/watch?v=4x23gVZlhjU ). Myös niinkin perus pop-biisi kuin Katy Perryn Firework, voi uskovan silmissä olla täyttä gospelia! (https://www.youtube.com/watch?v=APMRiliOfOo hengelliselle tulkinnalla biisissä on siis kyse siitä, miten ihminen tuntee itsensä usein ihmeellisen heikoksi ja kuinka maailmassa tuntuu todella vieraalta ja joskus tuntuu, ettei Jumalakaan kuule, mutta Jumala asuu meissä ja Jumalan kaipuu on ihan meissä jokaisessa, uskovassa tai ei, ja kuinka me vaan saadaan loistaa sitä Jumalan valoa ja rakkautta ja kuinka meidän tulee kertoa siitä muille, se voi olla vaikka sinun evankeliumin jakamisesta kiinni, että joku saa kuulla Jeesuksesta. Anteeksi jos oli vähän sekava selitys, jos jäi epäselväksi, voin vielä koittaa avata, jos on tarvetta.)
Tätä "piilokristillisten" -kappaleiden listaa voisi jatkaa vaikka kuinka! On ihana etsiä uusia kappaleita, joista voi löytää täysin kristillisen sanoman, jota kappaleen kirjoittajakaan ei ole välttämättä itse osannut ajatellakaan! Minusta juuri se kertoo siitä, että jokainen meistä on luotu Jumalan yhteyteen ja Jumala käyttää monia keinoja itsensä näyttämisessä maailmalle. Muutenkin koen, että on hyvä olla täysin eristäytymättä tästä maailmasta arkisissa asioissa, sillä samalta tasolta käsin on paljon helpompi lähestyä toisia ihmisiä esim. Jeesuksesta kerrottaessa, kun aivan ulkopuolelta tultaessa ja mm. musiikki voi olla yksi hyvä lähestymis tapa. Tällä en tarkoita, että olisi väärin kuunnella vain hengellistä musiikkia, mutta en näe, että on hyvä torpata "maallista" musiikkia aivan täysin. On totta, että on paljon musiikkia, joiden lyriikat ovat kaikkea muuta kuin hyvää kuultavaa ja luettavaa, mutta eihän näitä tarvitse popittaa aivan täysiä.
En edes pysty laskemaan kuinka monta kertaa olen saanut vahvistusta musiikista, niin hengellisestä kuin maallisestakin. Jumala ei luonot mustavalkoista maailmaa:) ( <--eikä tämä nyt sitten ole sukupuolineutraaleihin suhteisiin viittaava kommentti :D)- Ahas
Jumalan ja Hänen lastensa väliset rakkauslaulut? kahden ihmisen väliset rakkauslaulut?
- pallonurkkaan
musiikin tekeminen on ihmisen kaipuu siihen menetettyyn viattomaan paratiisiin .
haikalllaan :
" sitten kun.... kaikki ratkeaa... kaikki on hyvin ... oi jos mä perillä vasta onnen saan " ja silleen.
turha laittaa yksittäisiä esittäjiä ja kappaleita kun niitä on hirveän paljon. - JonesHenry
Itse kuuntelen valitettavan paljon animemusiikkia, katson erillaisia sarajoja ja pelaan tietokonepelejä.
Tiedän että se ei ole hyväksi, mutta haluan uskoa, että Jeesus Kristus on KOKO IHMISKUNNAN pelastaja, ei ainoastaan uskovien!
"Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on KAIKKIEN ihmisten vapahtaja, VARSINKIN USKOVIEN!"
Paavalin ensimmäinen kirje Timoteukselle 4 luku jae 10
Uskon myös, että pelastus on ENNALTA MÄÄRÄTTY eikä näin perustu omiin ansioihini!
"Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
Sillä ne, jotka hän on EDELTÄTUNTENUT, hän on myös EDELTÄMÄÄRÄNNYT Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on "
Kirje Roomalaisille 8 luku jakeet 27-30
Tai
"Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
Vai eikö SAVENVALAJALLA ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?"
Kirje Roomalaisille luku 9 jakeet 21-23
Itse uskon, että Jumalan suuri suunnitelma on yli ihmisen oman pienen mielen ymmärtää. Haluaisin lopettaa tämän viestin psalmiin, jossa puhutaan Jumalan johdatuksesta!
https://www.youtube.com/watch?v=2P6y4LH7uXk - valikoiva
Kuuntelen monipuolista musiikkia, mutta eniten hengellistä, instrumentaalista ja erilaista taidemusiikkia.
Sydän sanoo milloin menee yli sanojen osalta. Riippuu siitäkin miten ne sanat tulkitsen.
Ikävä kun moni muuten ihan hyvä, esim. rakkausaiheinen kappale pilataan jollain säkeistöllä, missä kyse toisen hylkäämisestä, pettämisestä, rakkauden loppumisesta tms..- seoikeauskova
Olen sitä mieltä, että kaikki hengelliseksi sanottu ei ole oikeasti hengellistä eikä kaikki ns. maallinen musiikki ole pahasta.
Uskon Jumalalle olevan enemmän mieleen rehellisen tunteiden ilmaisemisen kuin hurskauden kaapuun puetun tunteiden välttelyn ja kieltämisen. Se on tekopyhyyttä. Raamattu on täynnä tätä koskevia kertomuksia.
Useimmat maalliset laulut sanoineen kertovat vain ihmisten elämästä, tunteista, kokemuksista jne. Miksi esim. hylkäämiskokemustaan ja muita vaikeita asioita ei saisi pukea laulun sanoiksi, runoiksi tai vaikkapa proosaksi joko kuuntelemalla toisten tuotantoa tai tuottamalla itse. Tai ihan muuten vain ilman sen kummempia tunnemyrskyjä tai tahtotiloja.
Ihmisten välisen rakkauden loppuminen on varmasti sen kokeneille osapuolille kipeä asia, ja ainakaan minusta ei ole sellaisen ihmisen tuomariksi. Jos hän saa lohtua ja epätoivoisten tunteidensa tulkin lauluista, jotka eivät välttämättä ole ultrauskovaisten mielestä heille riittävän pyhiä, niin eläköön kukin tavallaan. Ultrauskovainen pyhimyksenä pylväänsä päällä, me muut maan kamaralla.
Keitä me olemme tuomitsemaan toisen palvelijaa. Oman isäntänsä edessä kukin kaatuu tai pysyy pystyssä. Raamatun mukaan hän pysyy pystyssä, koska Jumala on voimallinen hänet pystyssä pitämään . Roomalaiskirjeen 14. luku kannattaa lukea, jotta voisi suhtautua lähimmäisiin ja muihin uskoviin armollisemmin.
On selvää, ettei kaikki sovi uskovalle. Härskit tai rienaavat laulut eivät rakenna uskovan henkeä, vaan kuljettavat pois Hänen pyhästä läsnäolostaan.
Aloittajan kysymykseen "Kuunteleeko oikea uskova maallisia lauluja?"
vastaan, että monet kuuntelevat. Ero maallisen ja hengellisen musiikin välillä on joskus kuin veteen piirretty viiva. Eroja on, mutta kun valitsee oikein, ei synny sisäisiä vammoja.
Minä olen mielistynyt hengelliseksi kokemaani musiikkiin ja senkin genren sisällä melko laajaan tarjontaan. Pidän myös klassisesta musiikista ja lauluista melkein laidasta laitaan. Kaikkiruokainen en sentään ole. Enpä tiedä, olenko kaikkien mielestä "oikea" uskovakaan.
Tuntuu, että ihmisillä on kovin erilaiset kriteerit oikean uskovan kastiin päästämiseksi. Portinvartijoita riittää, mutta Jumala meidät kyllä tuntee.
Gal. 4:9
Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
- SuunnatonIkävä
Alkuperäiseen kysymykseen: Voi tottakai, mä välillä kuuntelen myös maallisia. Tykkään kuulla vanhoja iskelmiä, vanhaa tanssimusiikkia. Niissähän on aivan kivat ja puhtaat sanat, jotka useimmiten justiinsa miehen ja naisen välisestä rakkaudesta.
Eka vuosikymmenet uskovana eläessäni minua myös etoi kaikki kevyt musiikki, ja edelleenkin etoo esmerkiks hanurihumppa, lällyt tangot, jatsimainen nuoren polven iskelmä, joissa ihan outoa sanoitustakin. Inhoan monenlaista, heavystä puhumattakaan.
Mutta mielestäni 50- ja 60-luvulla laulujen ja tanssimusiikin sanat olivat hyviä, ihan tavalliseen ihmiselämään kuuluvia, romantiikka on ok. Koen lauluissa täyttä elämää tunteineen, ihan Jumalanikin edessä, käsi kädessä Jeesuksen kanssa. Sillä, minähän vielä nyt elän maailmassa ja maailmassa ennen uskoon tuloa eksyksissä taapertelin, tuolloin olin myös maailmasta!
Nyt koen koskettavina nätit rakkaus- ja muut laulut ikään kuin paremmin. Elän yksinään ja useinkin vanha kaihoisa, ikävää tulkitseva iskelmä- tai tanssimusiikkilaulu on miltei hoitava. Minä hyvinkin luontevasti liitän siihen kaihon myös suoraan taivaisiin, aivan kuin Isän ikävästä siinä laulettaisiin. Muut ikävät minulla ainakaan eivät enää tässä ajassa täytykään.
Aloittajalla mielestäni käsite 'oikea uskova' on ihan hassu :) . Jumala-suhde voi olla aivan elävä ja toimiva, Hän yksin tietää sydämet ja rukouselämän, Hengen huokaukset. Mitään meidän kenenkään ei tarvitse ulospäin näytellä, mielestäni aitouden kautta Jeesuksen tuoksu parhaiten on löydettävissä. En ymmärrä kysymyksenasettelua voiko sitä ja tätä.
Minulla hyvillä, liikuttuneilla fiiliksillä ollessani tulee myös Hengellistä läheisyyttä Herran kanssa, vaikka kuuntelisin Olavi Virran kaihoisaa laulua, mitkä myös ovat ihania. Ymmärrän kyllä, ettei kaikille. Se justiinsa vaikuttaa, onko uskoon tulemisen kokemus ja missä iässä on.
Joskus saan itkuakin tulemaan, kun netistä otan Pave Maijasen 'Ikävää'. Ikävässä eletään ja noissa vanhoissa iskelmissä kuvataan sitä samaa tunnetta, vaikkei osoitetakaan eikä löydetä asiaa just hengellisenä... Samaa juurta se on! - GospelSoul
Mitähän se hengellinen musiikki sitten on? Käsittääkseni sen kautta pitäisi Jumalan Hengen vaikuttaa. Hengelliset sanat omaava biisi ei välttämättä vaikuta yhtään mitenkään, jos sen esittäjällä ei ole oikea suhde Jumalaan ja lähimmäisiin, esim. Itserakkaus ja ylpeys on niin silmiinpistävää, että siinä ei kyllä pyhällä Hengellä ole tilaa toimia. Saa siinä olla maailman parhaat laulajat ja soittajat ja kuorot, mutta jos asenne on väärä, niin ihan sama kuunteleeko ns. Hengellistä vai maallista musiikkia.
No jos ollaan rehellisiä ,, niin huomaamme että Radio Dein ylistyslaulut moneesti tökkii niin että oxennus meinaa tulla. Ja se johtuu vain siitä uususkonnollista karismaattista henki joka ulvoo mukama ylistyxissä,
Niin miten maailma ja Taivas ja Hengelllset ja maalliset laulut sopii yhteen? Miten liha ja Pyhä Henki ja miten percele ja Kristus sopii yhteen?- Riippuu.tasosta
Aloitus rajaa suoraan "maailmalliset laulut" kaiketi nk. "hengellisistä lauluista", joita aloittaja ei erittele, mitä niistä. Olen Helsingin Saalemissa kuullut erään, tuolloisen, vanhemmistoveljen nimittävän virsikirjan virsiä seuraavasti: "... ja mehän emme mitään Saatanan virsiä veisaa, vaan me laulamme ilolauluja herralle", joten kantapää ja oma korvakuulo on opettanut itselleni mitä helluntailaisuus näistä asioista noin yleensä opettaa.
Mielestäni tuossa "veljessä" oli riivaaja, mutta tämähän on tietysti vain sellaisen "satanistin" mielipide joka rakastaa vanhoja, syvällisiä virsiä ja lauluja.
Rakastan siis itse vanhoja, syvällisiä virsikirjan virsiä, ortodoksista laulua ja muita klassisen kristinuskon hengellisiä lauluja, mutta vapaidensuuntien laulujen kohdalla olen, - heti kristityksi tultuani ja helluntailaisuuden hylänneenä, - pitänyt varani. Niissä, hengellisyyden nimissä, on paljon sellaisia näkemyksiä, jotka eivät vastaa kristinuskon tai Raamatun ilmoitusta noin yleensä.
Mitä aloittaja sitten "maailmallisella musiikilla" tarkoittaakin, niin itse en välitä kuunnella nk. iskelmiä ollenkaan. Hyvin harvat laulut sieltä nk. kolahtavat, esim. Juicen Viidestoista yö, jolla on symboolinen merkitys itselleni. En suoraltaan tuomitse "maailman lauluja" sillä niissä on hyviä ja huonoja. Musiikillinen taso vaikuttaa paljon, myös nk. hengellisten laulujen kohdalla.
En välitä vapaidensuuntien mantramaisista (new age) nk. ylistyslauluista, eikä oman ilmoituksensa mukaan välitä Raamatun Herrakaan, joka haluaa mieluummin kuulla muutaman selväjärkisen rukouksen kuin kymmenentuhatta hokemaa.
Kansanmusiikista pidän, ne ovat yleensä nk. puhdasmielisiä ja jotkut poliittiset laulut osuvat, ne kertovat historiaa. Nykyään olen hurahtanut venäläisiin lauluihin jo ihan pelkästään niiden korkean, musiikillisen tason vuoksi. Ne ovat huippua.
Venäläinen kansanlaulu:
The Mail Troika ~ Pyatnitsky State Russian Folk Choir
https://www.youtube.com/watch?v=LRlYr8bmtkY
Hengellistä iskelmäantia: Poutahaukat - Paha vaanii
https://www.youtube.com/watch?v=zIfTJI72txk
Poliittinen laulu (NL / Venäjän "Porilaisten marssi")
Aleksandrovin kuoro - Pyhä sota / Священная война
https://www.youtube.com/watch?v=OL9lObNvIBc
Suomalais-isänmaallinen laulu: Muistoja Pohjolasta
https://www.youtube.com/watch?v=C4jHY8h05jE
On siis täysin asia- ja musiikillisen tason pohjaista, mitä kuuntelen. Roskalle en kallista korvaani, en"maailmallisessa" kuin "hengellisessäkään" musiikissa.
. - HELL.Nazi.88
Horst Wessel Lied menee jalan alle.
- Suom.alkuperäiskansaa
Kieltämättä komea marssi ja siinä on kai uljaat sanatkin? Mikset linkittänyt? Jos esittää mielipiteen, sen takana pitää myös seistä.
Koska Suomessa, kuten muuallakaan euroopassa ei enää ole sananvapautta kommunismiin nähden toisinajattelijoilla, en viitsi itsekään tuota linkittää, ettei koko viestini poistuisi sen mukana.
En ole itse natsi, kansallismielisyys ja isänmaallisuus eivät ole natsismia, tätä sanaa vihervasemmisto väärinkäyttää, leimaten sillä esim. rehelliset suomalaiset, oman kansansa, jonka vasemmisto itse on pettänyt. Vihreät pettivät luonnon- ja eläinsuojelun jo n. 25 vuotta sitten, antaen tukensa mm. islamilaiselle, epädemokratialle, myös eläinrääkkäys-uskonnolle. En kannata minkään kansanryhmien vainoja, mutta totuus pitää uskaltaa sanoa, jos sille on perusteita, esim. siihen liittyvä, selkeä rikollisuus.
Meille esim. 1990-luvun alulla valehdeltiin, että somalit olisivat Suomessa vain n. 2 vuoden ajan ja palaisivat sitten omaan maahansa. Nykyään somalit mielenosoituksissa kaikkein äänekkäimpinä lietsovat suomalaisiin vasemmistonuoriin vihamielialaa: somalinaiset nyrkit pystyssä huudattavat oman maansa ja kansan pettureilla suomalaisuuden vastaisia vihahuutoja, kuten: "Fasistit ja rasistit, syökää paskaa!" Suomalaisille viranomaisille: "Natsien kätyrit, kytät, siat!" Tämä selkeä riivaajien maihinnousu alkoi, laajemmin 1990-luvun alulla, somalien huijattua meiltä "tilapäis-turvapaikan". Tukemassa tätä suomalaisuuden vastaista rikosta olivat äänekkäimpänä Rkp (suomenruotsalaiset) ja heidän talutusnuorassaan Vihreät, demarit (T. Halonen) ja kommunistit.
Koti ja isänmaa on sen kansan, jolla on siihen pitkät, alkuperäiskansan perinteet ja oikeudet ja joka on sen kansan historiallinen koti ja yksityisomaisuutta.
Ulkopuoliset ovat yksiselitteisesti varkaita ja murhamiehiä. Joka tämän kieltää, on itse sen kansan vastainen rasisti ja maanpetturi. Tätä on valtiona esim. USA, jolla on törkeä historia.
.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi675927Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan3495749Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä934731Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y122235Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva182048Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu521952Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont431870Martina vuokraa yksiötä
Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.2511211Jokaisella tytöllä on supervoimansa
Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan2031114Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!
Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka641061