Uusien autojen virrankulutus lepotilassa

2017

Mitä luokkaa mahtaa olla virrankulutus (A/h) kun virta-avain on käännetty pois päältä. Näyttää olevan sääntö eikä poikkeus kun näin talvella ryhmä rämä pala Thaimaan matkalta, niin auto ei inahdakkaan, koska akku on tyhjä.

39

8383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aaahooo

      Riippuu akun koosta (Ah) ja minkälaisia laitteita (kello, varkaudenesto yms.) autossa jää päälle kun virta-avain on pois päältä, ja ovet lukossa.

      esim. 60 ah akku purkautuu tyhjäksi 60 tunnissa 1 A virralla. joka tehona on siis n. 12 w.
      luultavasti joku kojetaulussa vilkkuvan ledin teho n. 1-2w. ja lisäksi kello n. 0,5w.
      Karkea arvio että sähkön kulutus levossa jossain uudessa pikkuautossa on n. 3 watin paikkeilla .
      I=P/U -> 3w/12V = 0,25A ---> 60Ah/0,25A= 240h. 60 Ah akun pitäisi siis kestää 240 tuntia (10 vrk.) 3 watin kuorimitusta. Lisäksi pakkanen nopeuttaa jonkin verran akun purkautumista. 2 viikon reissun jälkeen akku siis todennäköisesti jo tyhjä..

      • pari_viikkoa

        Vähän on kyllä liioteltu tuo kulutus. Kyllä useassa uudessakin autossa pysytään alle 1w. Mutta jos ulkona on kylmä, tai akku ei ole enää uudenveroinen ei sitä tarvitse purkaa läheskään tyhjäksi, ettei auto lähde käyntiin. Jotkut vanhemmat autot taas ei vie käytännössä yhtään, mutta niissä taas monesti on huono itsestäänpurkautuva akku, joten lopputulos on sama.


      • kuukausia

        On aika yläkanttiin nuo virrankulutusarviot, tuon perusteella pelkkä kello (0,5w) tyhjentäisi akun 60 vuorokaudessa. Tuota voi suhteuttaa vaikka siihen että normaali herätys/digitaalikello toimii pienellä sormipatterilla vähintään kuukausia ja auton akun kapasiteetti on kuitenkin "hieman" suurempi.

        Normaali lepotilan virrankulutus on ehkä luokkaa 10-50 mA, riippuen mitä varusteita autossa on virtaa viemässä. Lisäksi osa autoista alkaa pudottelemaan virrankuluttajia (esim. avaimeton kulku/käynnistys) pois pidemmän seisomisen aikana. Parin-kolmen viikon seisominen ei kuitenkaan pitäisi vielä olla käynnistymisen este jos akku on hyvässä varauksessa eikä virtaa vuoda mihinkään ylimääräiseen.


      • Minulla oli auto lentokenttäparkissa yli kuukauden ja lähti vielä käyntiin ja auto on mallia 2013.


      • autoilija
        autoilija kirjoitti:

        Minulla oli auto lentokenttäparkissa yli kuukauden ja lähti vielä käyntiin ja auto on mallia 2013.

        Vielä Lentoparkissa on käynnistys apu jos ei lähde käyntiin.


      • Näitämerkkejä-ei-sallita
        autoilija kirjoitti:

        Minulla oli auto lentokenttäparkissa yli kuukauden ja lähti vielä käyntiin ja auto on mallia 2013.

        Tämä vastaus ei tietenkään kuulu tälle palstalle, mutta vastaan kuitenkin tähän lentokenttä parkki asiaan. Meillä täällä Sydneyssä jos pitää autoa lentoparkissa kuukauden,, niin sillä rahalla saa jo ostettua hyväkuntoisen käytetyn auton.


      • Anonyymi

        "Mitä luokkaa mahtaa olla virrankulutus (A/h) kun virta-avain on käännetty pois päältä."

        Avaaja kysyi tuollaista. Auton virrankulutus (lepovirtanakaan) ei riipu ollenkaan akun Ah-koosta.
        Kyllä se auto kuluttaa minkä on kuluttaakseen, olkoon akun ampeeritunnit mitkä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä luokkaa mahtaa olla virrankulutus (A/h) kun virta-avain on käännetty pois päältä."

        Avaaja kysyi tuollaista. Auton virrankulutus (lepovirtanakaan) ei riipu ollenkaan akun Ah-koosta.
        Kyllä se auto kuluttaa minkä on kuluttaakseen, olkoon akun ampeeritunnit mitkä tahansa.

        Eipä siinä akun koosta mitään puhuttukaan. Siinä kysyttiin paljonko on virrankulutus (ampeeria tunnissa). Ei kannata viisastella jos ei tunne teknisiä termejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siinä akun koosta mitään puhuttukaan. Siinä kysyttiin paljonko on virrankulutus (ampeeria tunnissa). Ei kannata viisastella jos ei tunne teknisiä termejä.

        Vastauksessa puhuttiin akun koosta. Mutta minä en ala inttämään tietämättömien kanssa.
        Akun lepojännitteen mittaaminen jo kuitenkin kertoisi tietavämmille, kannattaako kotteroa jättää lentokentälle pakkaseen, jos itse lähtee Thaimaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksessa puhuttiin akun koosta. Mutta minä en ala inttämään tietämättömien kanssa.
        Akun lepojännitteen mittaaminen jo kuitenkin kertoisi tietavämmille, kannattaako kotteroa jättää lentokentälle pakkaseen, jos itse lähtee Thaimaaseen.

        Täysi akku 12,72 V.
        90% varaus 12,60 V.
        80% varaus 12,48 V.
        70% varaus 12,36 V.
        60% varaus 12,24 V.
        50% varaus 12,12 V.
        40% varaus 12,00 V.
        30% varaus 11,88 V.

        Tuollaisia jännitearvoja (voltteja) annetaan akulle, mitattuna niin, ettei sitä ole juuri ladattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä siinä akun koosta mitään puhuttukaan. Siinä kysyttiin paljonko on virrankulutus (ampeeria tunnissa). Ei kannata viisastella jos ei tunne teknisiä termejä.

        Kysymys oli laadittu tyhmästi. Ei virrankulutusta kerrota ampeeritunteina, vaan ampeereina. Lepovirran kyseessä ollen käytännössä puhutaan milliampeereista (1A=1000mA) . Jos lepovirta on vaikka 2 A, jossain on häikkää ja laskennallisesti esim. 100Ah:n akku kestäisi vain reilut pari vuorokautta ja jännite olisi jo niin alhainen, ettei sillä auto käynnisty.

        Ja tämä kommenttisi:

        "Siinä kysyttiin paljonko on virrankulutus".

        Mistä sen kukaan täällä tietää, paljonko se kysyjän autossa on? Mitatahan se täytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys oli laadittu tyhmästi. Ei virrankulutusta kerrota ampeeritunteina, vaan ampeereina. Lepovirran kyseessä ollen käytännössä puhutaan milliampeereista (1A=1000mA) . Jos lepovirta on vaikka 2 A, jossain on häikkää ja laskennallisesti esim. 100Ah:n akku kestäisi vain reilut pari vuorokautta ja jännite olisi jo niin alhainen, ettei sillä auto käynnisty.

        Ja tämä kommenttisi:

        "Siinä kysyttiin paljonko on virrankulutus".

        Mistä sen kukaan täällä tietää, paljonko se kysyjän autossa on? Mitatahan se täytyy.

        Keskimääräinen purkuvirta on nykyautossa luokkaa 50mA.
        Vuorokaudessa tuo tekee 1.2 Ah.


      • Anonyymi

        Kia ohjeen mukaan alle 50milliamperia loisvirta on vielä normaalia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysi akku 12,72 V.
        90% varaus 12,60 V.
        80% varaus 12,48 V.
        70% varaus 12,36 V.
        60% varaus 12,24 V.
        50% varaus 12,12 V.
        40% varaus 12,00 V.
        30% varaus 11,88 V.

        Tuollaisia jännitearvoja (voltteja) annetaan akulle, mitattuna niin, ettei sitä ole juuri ladattu.

        Tuohon 12,1 V akun varaukseen riittää viikon seisokki -20 pakkasta..mittasin uudesta akusta 69ah AMG joka oli autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kia ohjeen mukaan alle 50milliamperia loisvirta on vielä normaalia..

        Tuo kokoluokka on varmasti normaalia eikä se ole edes loisvirtaa, sehän menee hyötykäyttöön kuitenkin.


    • CitroenC5

      autossa ainakin on akun safetymode. Esim. jos auto ei ole käynnissä ja kuuntelet radiota niin ehkä n. 15 minuutin kuluttua radio tai soitin sulkeutuu. Pidemmän seisonta jakson aikana saattaa kesluslukitus mennä tilaan jossa pitää käyttää fyysisesti avainta lukossa avautumiseen. Aina on citikkaan päästy sisään ja saatu käyntiin.

    • keskuskukitus

      Mitenkäs auton kaukosäätöinen keskuslukitus toimii, onko vastaanotin aina päällä "kuuntelemassa" ja esim. suurella parkkipaikalla joutuuko keskuslukon tietokone tarkistamaan viereistenkin pysäköijien kaukosäätimen painallukset että oliko se kaken signaali tarkoitettu "minulle"?

      • menovesi

        Asia äärimmilleen yksinkertaistettuna, autosi lukitus toimii seuraavanlaisella periaatteella. Lukitus osio avaa lukot kun se saa oikean koodin avaimeltasi, esimerkiksi koodi voi olla vaikka 3ks48. Avaimesi lähettää juuri tuon koodin ja lukitus tunnistaa tuon ja avaa ovet. Käytännössä koodi on ihan muuta kuin mainittu, mutta näin helpompi ymmärtää.


      • Aaahooo

        Keskuslukituksen vastaanotin on aina päällä , mutta ei kuluta paljoakaan virtaa lepotilassa. Lukitus-systeemejä on monenlaisia, jotkut saattaa viedä enemmän virtaa, jotkut vähemmän.
        Kaikkein eniten se kuormittaa akkua silloin kun ovia avataan. Monissa autoissa vilkahtaa valot ja ehkä joku äänimerkki piippaa. Virtapiikki saattaa purkaa huonoa akkua juuri sen verran, ettei se enää jaksa pyörittää starttia.


    • Anonyymi

      Lepovirta on joitain kymmeniä milliampeereja. Korkeintaan ehkä 50mA?
      Se on ampeereina 0,05 A.
      Pihtiampeerimittari (täytyy olla tasasähköalueen virtamittaus) näyttää akun kenkää irrottamatta lepovirran miinuskaapelin päältä. Mittasin kahdesta autosta juuri (vuosimallit 2000 ja 2006) ja kummankin lepovirta oli alle 20mA. Jos akku on kunnossa, se ei tuolla kulutuksella kovin nopeasti hyydy.

    • Anonyymi

      Kulutuslukemaa en pysty sanomaan, mutta omassa 5 sarjan bemarissa, jos hälytin oli päällä meni akku tyhjäksi kahdessa viikossa. ilman hälytintä kesti pari kuukautta talviseisontaa, jonka jälkeen ei enään jaksanut käynnistyä. Eli on noissa virta kuluttajia päällä vaikka avain on poissa virtalukosta. Bemun akku on vieläpä iso 100Amp peräkontissa, josta luulisi virran riittävän pitempään, mutta ei vaan riitä. Nykyään otankin akunjohdon irti aina talviseisonnan ajaksi, koska auton saa avaimella manuaalisesti lukittua myöskin.

      • Anonyymi

        "Bemun akku on vieläpä iso 100Amp "

        Se on ampeerituntia (Ah), ei ampeeria (A). Niillä on ero.

        Joissain akuissa ampeerituntien (Ah) lisäksi mainitaan myös ampeeri(A)määrä. Se on huomattavasti suurempi kuin ampeeritunti(Ah)määrä, koska se kertoo sen, kuinka paljon ampeereja akku kykenee hetkellisesti antamaan eimerkiksi kylmäkäynnistykseen, jossa niitä ampeereja tarvitaan. Se hetkellinen määrä voi olla satoja ampeereja(A) akusta riippuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Bemun akku on vieläpä iso 100Amp "

        Se on ampeerituntia (Ah), ei ampeeria (A). Niillä on ero.

        Joissain akuissa ampeerituntien (Ah) lisäksi mainitaan myös ampeeri(A)määrä. Se on huomattavasti suurempi kuin ampeeritunti(Ah)määrä, koska se kertoo sen, kuinka paljon ampeereja akku kykenee hetkellisesti antamaan eimerkiksi kylmäkäynnistykseen, jossa niitä ampeereja tarvitaan. Se hetkellinen määrä voi olla satoja ampeereja(A) akusta riippuen.

        Traktorini akussa luvataan muuten näköjään 1180 ampeeria hetkellistä virtaa. Ja ampeeritunteja on 220.


    • Anonyymi

      Siin 50 milliampeeria .....kuukausi kesällä ja pari viikkoa talvella..

      • Anonyymi

        Sepä riippuu akun kapasiteesistakin eli ampeerituntimäärästä.

        Mutta nykyautoissa, tuleeko eteen myös se ongelma, että akun jännitteen laskiessa tietyn rajan alle joku toiminto vaan lakkaa toimimasta niin, että se estää auton käynnistymisen, vaikka akku jaksaisi vielä starttimoottoria pyörittääkin?

        Vanhoissa autoissa heikkotehoinekin akku jaksoi vielä pyöräyttää auton käyntiin "viimeisillä voimillaan", mutta nykyään tuntuu, että akku jaksaa kyllä veivata starttia niin, että se suorastaan houkuttelee yrittämään uudelleen ja uudelleen, mutta silti auto ei käynnisty, ei edes "lupaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä riippuu akun kapasiteesistakin eli ampeerituntimäärästä.

        Mutta nykyautoissa, tuleeko eteen myös se ongelma, että akun jännitteen laskiessa tietyn rajan alle joku toiminto vaan lakkaa toimimasta niin, että se estää auton käynnistymisen, vaikka akku jaksaisi vielä starttimoottoria pyörittääkin?

        Vanhoissa autoissa heikkotehoinekin akku jaksoi vielä pyöräyttää auton käyntiin "viimeisillä voimillaan", mutta nykyään tuntuu, että akku jaksaa kyllä veivata starttia niin, että se suorastaan houkuttelee yrittämään uudelleen ja uudelleen, mutta silti auto ei käynnisty, ei edes "lupaa".

        Kyllä..esim ohjekirjassa sanotaan että alhainen jännite voi esim sytyttää vikavaloja...siksi nykyään pitäisi mittarilla jännitteitä ja käyttää välillä ylläpitolaturia tarpeen mukaan....itse laitan laturin kun pakkanen menee alle -20..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä riippuu akun kapasiteesistakin eli ampeerituntimäärästä.

        Mutta nykyautoissa, tuleeko eteen myös se ongelma, että akun jännitteen laskiessa tietyn rajan alle joku toiminto vaan lakkaa toimimasta niin, että se estää auton käynnistymisen, vaikka akku jaksaisi vielä starttimoottoria pyörittääkin?

        Vanhoissa autoissa heikkotehoinekin akku jaksoi vielä pyöräyttää auton käyntiin "viimeisillä voimillaan", mutta nykyään tuntuu, että akku jaksaa kyllä veivata starttia niin, että se suorastaan houkuttelee yrittämään uudelleen ja uudelleen, mutta silti auto ei käynnisty, ei edes "lupaa".

        Kyllä kait yleisin bensiineis on 60ah..


    • Anonyymi

      Sanoisin että jos pakkanen menee yli -15 niin ylläpitolaturiin..tuos meikäläisen uudes autos riitti hyvin virtaa vielä viime vuonna mut tämän talvena saa latailla...12,1 hiipuu virta viikos -20 asteen pakkasella..

      • Anonyymi

        12,1 V on kyllä jännite, ei virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12,1 V on kyllä jännite, ei virta.

        Huvittaa joskus, kun mukamas alan tietäjät, jotka myyvätkin akkuja, puhuvat esim 65 ampeerin akusta. Niillä menee ampeerit ja ampeeritunnit yhtä iloisesti sekaisin kuin kilowatit ja kilowattitunnitkin. Anturit niille on anturoita ja niin ne on kuulemma aina olleet. En tiedä sitten, valaako ne taloa rakentaessaan antureita?
        Ja onko niiden koirien jaloissa anturit vai anturat?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Antura

        https://tassutaikuri.fi/blogi/5-vinkkia-tassujen-terveystarkastukseen/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittaa joskus, kun mukamas alan tietäjät, jotka myyvätkin akkuja, puhuvat esim 65 ampeerin akusta. Niillä menee ampeerit ja ampeeritunnit yhtä iloisesti sekaisin kuin kilowatit ja kilowattitunnitkin. Anturit niille on anturoita ja niin ne on kuulemma aina olleet. En tiedä sitten, valaako ne taloa rakentaessaan antureita?
        Ja onko niiden koirien jaloissa anturit vai anturat?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Antura

        https://tassutaikuri.fi/blogi/5-vinkkia-tassujen-terveystarkastukseen/

        Tärkeitä ja muutenkin hyvä, että annetaan pilkunnussijoille ja pätemisen tärkeille pöljille materiaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeitä ja muutenkin hyvä, että annetaan pilkunnussijoille ja pätemisen tärkeille pöljille materiaalia.

        Noinpa. Ja sinäkin voit kokea olevasi älykäs. Vaikka kaikki näkee, ettet ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeitä ja muutenkin hyvä, että annetaan pilkunnussijoille ja pätemisen tärkeille pöljille materiaalia.

        Kiinalainen sananlasku sanoo; Mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän huomaat tietäväsi.

        Käänteisestihän tuo menee sinun kohdallasi niin, että tiedät vähän ja luulet, että se vähä on kaikki tieto mitä on olemassa ja sinä kuvittelet omaavasi sen kaiken tiedon.


    • Anonyymi

      Autot on tehty ajettaviksi.

    • Anonyymi

      Viallinen akku tai viallinen laturi, jos mikään valo ei voi jäädä päälle. Nykyautot menevät kyllä automaattisesti lepotilaan, jolloin kulutus on mA luokkaa.

      • Anonyymi

        Puhu pukille...hah...suomalainen 24 insinööri


    • Anonyymi

      LÄNSIMAINEN AKKUHAN SIINÄ ON.....LÄNSIMAISET AKUT PURKAUTUVAT.
      VENÄLÄISET TIETÄVÄT TÄMÄN ONGELMAN JA HALUAVAT PERUSTAA PURKAUTUMATTOMIA AKKU TUOTTAMATTOMAN TEHTAAN SUOMEEN. HALUAVAT OSTAA 100 HA TONTIN PATRIAN PANSARIVAUNUTEHTAAN VIERESTÄ. JA KERTOVAT TESLAN AKKUJEN OLEVAN TURHAA, KOSKA HEIDÄN GENEAAKTARINSA OVAT NIITÄ PAREMPIA, JOTKA TUOTTAVAT SÄHKÖÄ ILMAISEKSI. NE TUOTTAMATTOMASTI VALMISTETAAN ILOMANTSISSA HEIHÄ KAVIAARI TEHTAALLAAN. EN TIEDÄ.
      YLE KERTOI SAHASTA, JOKA SAHAA LAUTOJA. OLI HAASTATELLUT VENÄLÄISIÄ MILJARDÖÖREJA OMISTAJIA.

      • Anonyymi

        Ei tainnut käännös ihan onnistua, vai ihan tuottamaton tehdas xD


      • Anonyymi

        Huumori on oikeasti vaikea laji ja harvoilta se onnistuu kuin korkeintaan pieruja kakka aiheilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      106
      4873
    2. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      151
      4834
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4652
    4. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3014
    5. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2683
    6. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2194
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2158
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1889
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      73
      1390
    10. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      22
      1375
    Aihe