Olen kiitollinen masennuksestani

hbhjgjhgjhgjhgjhgjhgjh

Olen onnellinen nuori mies. Elämä on ihanaa. Aina asia ei ollut niin. Olin masentunut. Halusin kuolla. Mikään ei tuottanut nautintoa, kaikki oli perseestä, maailman pahuus ahdisti ja sain jopa paniikkikohtauksia. Ihmisten tyhmyys vitutti. Lääkkeet saivat hiukan tasapainotettua oloa, mutta sen lääkkeillä turtumisen takana oli sama suru, päämäärättömyys ja epätoivo.

Voin kuitenkin sanoa, että olen erittäin onnellinen tuosta useamman vuoden kestäneestä masennuksesta. Aluksi ajattelin, että "voi jospa minäkin olisin saanut elää nuo vuodet kuin silloiset ystäväni, kokien kaikkea kivaa". Nyt kuitenkin tajuan, että masennus vapautti minut. Ilman masennusta pyörisin edelleen samassa oravanpyörässä ja elelisin kunnes kuolisin. Nyt masennusta rikkaampana en enää elele, minä ELÄN.

14

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oravapyörä

Moikka.

Mikä on sun oravanpyörä ollut? Miten elämä on muuttunut että tunnet eläväsi tai mikä sen elämän tekee nyt? Kiinnostunut oravanpyörässä eläjä haluaisi tietää.

• hbjhbjhbjhbjhbjhbjhb

Moi!
        Suurin oravanpyörä oli varmaankin se, etten ollut ihan varma mikä se oli. Kaikki tuntui turhalta, kaikki näytti synkältä ja en kokenut kuuluvani maailmaan.
        Aito onni, auvo ja tyytyväisyys koostuu muutamasta jutusta, joita harvat länsimaalaiset tajuavat (ei sillä että idässä tai Afrikassa keskivertoihminen välttämättä tajuaisi yhtään enempää kuin länsimaalainen):

1. Mindfullness: Mindfullness on sitä, että kykenee elämään hetkessä. Et ajattele jatkuvasti tulevaa ja mennyttä (toki suunnittelu ja muistelu on tärkeää, mutta vain oikeissa annoksissa, ettei se hautaa sinua alleen) vaan olet läsnä mitä teetkin. Voit alkaa harjoitella sitä esimerkiksi siten, ettet vain syö ruisleipää vaan olet oikeasti läsnä tilanteessa ja havainnoit: "Minä syön juuri nyt maukasta, tummanruskeaa ruisleipää ja istun ruokapöydässä, joka on vihreä ja joka sijaitsee olohuoneessani". Et tee tätä ainoastaan syödessäsi leipää vaan yrität olla läsnä kaikessa mitä teetkin. Et saa kuitenkaan juuttua ajatukseen ja jäädä pyörimään siihen, olet vain läsnä tilanteessa. Olet "aware" ja "conscious", noi niinkuin lontoolaisittain sanottuna. Löydät paljon tietoa netistä, mikäli osaat englantia. Tämän lisäksi voit aloittaa vaikka Vipassana-meditoimaan 20min päivässä. Vipassana on "mindfulness" meditaatiota.

2. Positiivisuus: Masentuneena on vaikea myöntää sitä, että positiivisuus on asennekysymys. Masennusta ei kukaan valitse mutta masennukseen johtavat asiat valitaan. Kukaan ei masennu mistään ulkopuolisesta asiasta, masennus lähtee omasta suhtautumisesta vastoinkäymisiin ja siitä kuinka paljon osaa nauttia hyvistä asioista. Valitset siis, että näet kaikessa mahdollisuuden. Ongelmat ovat aitoja ja harmillisia, mutta niissä piilee aina opetus ja polku kasvulle. On myös erittäin tärkeä ajatella positiivisessa muodossa, "Haluan olla terve" sen sijaan että sanoisit, "En halua olla sairas". Ja pyri aina ajattelemaan ikäänkuin olisit jo saavuttanut asian, "Olen terve" eikä "Voi jospa olisin terve". Oman itsensä muuttamisesta ajattelulla, affirmaatioilla ja visualisoinnilla löytyy paljon materiaalia englanniksi hakemalla "Law of Attraction". Älä takerru siihen yliluonnolliseen soopaan, Law of Attractionin perusidea on mahtava vaikka nämä "jenkkigurut" ovatkin rahan toivossa liimanneet siihen päälle Jumalan ja yliluonnolliset.

3. Detachment: Detachment on muinainen konsepti, joka on väärinymmärretty. Detachment ei tarkoita sitä, että vetäydyt luostariin meditoimaan ja venyttelemään koko loppuelämäksesi ja sysäät kaikki tunteesi sivuun. Detachment tarkoittaa sitä, että opit olemaan henkisesti riippumaton ja itsenäinen. Et tarvitse ystäviä, et tarvitse perhettä, et tarvitse seksiä, et tarvitse televisiota, et tarvitse tietokonetta tai kännykkää, et herkkuja, et mitään viihdettä. Ainoa asia minkä tarvitset onnellisuuteen on ruoka, lepo ja sinut itsesi.
        Kun ymmärrät, ettet tarvitse mitään ja kykenet katkaisemaan riippuvuutesi maailmaan, silloin opit aidosti nauttimaan myös niistä "vähemmän tärkeistä" asioista, kuten hyvistä elokuvista ja musiikista, kavereista, seksistä, rahasta, suosiosta ynnä muusta.

4. Älä stressaa onnellisuudesta: Onnellisuus on kuin hyvä seksi. Jos hirveällä stressillä ja paineilla yrität harrastaa laadukasta seksiä, et todennäköisesti saa pikkukaveria edes ylös (jos olet mies) tai kostu (jos olet nainen). Samoin onnellisuuden kanssa. Jos et ole tänään onnellinen kovasta yrityksestä huolimatta, huomenna on uusi päivä ja huomenna sinä olet aidosti onnellinen. Ai, olit sitten huomennakin masentunut. No mitäpä tuosta, ylihuomenna nappaa.
        Hiffaat varmaan idean? Tee duunia sen onnellisuuden eteen, mutta älä helvetti vieköön stressaa asiasta ja menetä toivoasi jos se ei heti onnistu.

Itse tajusin nämä asiat VAIN JA AINOASTAAN MASENNUKSEN ANSIOSTA ja olen nyt matkalla kestävään, horjumattomaan onneen joka ei riipu ulkoisista tekijöistä. Kyllä minulla on vielä paljon ongelmia, mutta nyt koen usein sanoinkuvailematonta onnea. Sellaisia pieniä pläjäyksiä, tuntuu kuin olisin ekstaasissa. Orgasmi mutta 10'000 kertaa vahvempana. Ja näille ei ole edes kummempaa syytä. Puhdasta onnea ihan vain siitä, että olen olemassa ja että saan olla osa tätä universumia.

• hbhjbhjbjhbjhbjhbjhbj
        hbjhbjhbjhbjhbjhbjhb kirjoitti:

Moi!
        Suurin oravanpyörä oli varmaankin se, etten ollut ihan varma mikä se oli. Kaikki tuntui turhalta, kaikki näytti synkältä ja en kokenut kuuluvani maailmaan.
        Aito onni, auvo ja tyytyväisyys koostuu muutamasta jutusta, joita harvat länsimaalaiset tajuavat (ei sillä että idässä tai Afrikassa keskivertoihminen välttämättä tajuaisi yhtään enempää kuin länsimaalainen):

1. Mindfullness: Mindfullness on sitä, että kykenee elämään hetkessä. Et ajattele jatkuvasti tulevaa ja mennyttä (toki suunnittelu ja muistelu on tärkeää, mutta vain oikeissa annoksissa, ettei se hautaa sinua alleen) vaan olet läsnä mitä teetkin. Voit alkaa harjoitella sitä esimerkiksi siten, ettet vain syö ruisleipää vaan olet oikeasti läsnä tilanteessa ja havainnoit: "Minä syön juuri nyt maukasta, tummanruskeaa ruisleipää ja istun ruokapöydässä, joka on vihreä ja joka sijaitsee olohuoneessani". Et tee tätä ainoastaan syödessäsi leipää vaan yrität olla läsnä kaikessa mitä teetkin. Et saa kuitenkaan juuttua ajatukseen ja jäädä pyörimään siihen, olet vain läsnä tilanteessa. Olet "aware" ja "conscious", noi niinkuin lontoolaisittain sanottuna. Löydät paljon tietoa netistä, mikäli osaat englantia. Tämän lisäksi voit aloittaa vaikka Vipassana-meditoimaan 20min päivässä. Vipassana on "mindfulness" meditaatiota.

2. Positiivisuus: Masentuneena on vaikea myöntää sitä, että positiivisuus on asennekysymys. Masennusta ei kukaan valitse mutta masennukseen johtavat asiat valitaan. Kukaan ei masennu mistään ulkopuolisesta asiasta, masennus lähtee omasta suhtautumisesta vastoinkäymisiin ja siitä kuinka paljon osaa nauttia hyvistä asioista. Valitset siis, että näet kaikessa mahdollisuuden. Ongelmat ovat aitoja ja harmillisia, mutta niissä piilee aina opetus ja polku kasvulle. On myös erittäin tärkeä ajatella positiivisessa muodossa, "Haluan olla terve" sen sijaan että sanoisit, "En halua olla sairas". Ja pyri aina ajattelemaan ikäänkuin olisit jo saavuttanut asian, "Olen terve" eikä "Voi jospa olisin terve". Oman itsensä muuttamisesta ajattelulla, affirmaatioilla ja visualisoinnilla löytyy paljon materiaalia englanniksi hakemalla "Law of Attraction". Älä takerru siihen yliluonnolliseen soopaan, Law of Attractionin perusidea on mahtava vaikka nämä "jenkkigurut" ovatkin rahan toivossa liimanneet siihen päälle Jumalan ja yliluonnolliset.

3. Detachment: Detachment on muinainen konsepti, joka on väärinymmärretty. Detachment ei tarkoita sitä, että vetäydyt luostariin meditoimaan ja venyttelemään koko loppuelämäksesi ja sysäät kaikki tunteesi sivuun. Detachment tarkoittaa sitä, että opit olemaan henkisesti riippumaton ja itsenäinen. Et tarvitse ystäviä, et tarvitse perhettä, et tarvitse seksiä, et tarvitse televisiota, et tarvitse tietokonetta tai kännykkää, et herkkuja, et mitään viihdettä. Ainoa asia minkä tarvitset onnellisuuteen on ruoka, lepo ja sinut itsesi.
        Kun ymmärrät, ettet tarvitse mitään ja kykenet katkaisemaan riippuvuutesi maailmaan, silloin opit aidosti nauttimaan myös niistä "vähemmän tärkeistä" asioista, kuten hyvistä elokuvista ja musiikista, kavereista, seksistä, rahasta, suosiosta ynnä muusta.

4. Älä stressaa onnellisuudesta: Onnellisuus on kuin hyvä seksi. Jos hirveällä stressillä ja paineilla yrität harrastaa laadukasta seksiä, et todennäköisesti saa pikkukaveria edes ylös (jos olet mies) tai kostu (jos olet nainen). Samoin onnellisuuden kanssa. Jos et ole tänään onnellinen kovasta yrityksestä huolimatta, huomenna on uusi päivä ja huomenna sinä olet aidosti onnellinen. Ai, olit sitten huomennakin masentunut. No mitäpä tuosta, ylihuomenna nappaa.
        Hiffaat varmaan idean? Tee duunia sen onnellisuuden eteen, mutta älä helvetti vieköön stressaa asiasta ja menetä toivoasi jos se ei heti onnistu.

Itse tajusin nämä asiat VAIN JA AINOASTAAN MASENNUKSEN ANSIOSTA ja olen nyt matkalla kestävään, horjumattomaan onneen joka ei riipu ulkoisista tekijöistä. Kyllä minulla on vielä paljon ongelmia, mutta nyt koen usein sanoinkuvailematonta onnea. Sellaisia pieniä pläjäyksiä, tuntuu kuin olisin ekstaasissa. Orgasmi mutta 10'000 kertaa vahvempana. Ja näille ei ole edes kummempaa syytä. Puhdasta onnea ihan vain siitä, että olen olemassa ja että saan olla osa tätä universumia.

Unohdin vielä
        5. Voimistelu Dieetti Lepo: Kehottaisin harjoittamaan perusliikkeitä hyvällä tekniikalla, keskittyen treenattavaan lihakseen, niin sanottu "mind-muscle connection" on tärkeää.
        Syväkyykky, hip thrust, leuanveto myötäotteella, etunojapunnerrus, lankkupito. Aloita yhdellä harjoittelukerralla viikossa, tee tätä 2 viikkoa, sitten 2x viikossa, tee sitä 6 viikkoa ja sitten 3x viikossa.
        Nuku 7-9h yössä, ota illalla ZMA (sinkki, magnesium, B6).
        Itse syön mahdollisimman vähän eläintuotteita, gluteiinia, sokeria (myös täyshedelmämehut ja makeat hedelmät ovat sokeripakkauksia) ja prosessoitua ruokaa. En ota asiasta stressiä, mutta näen kuitenkin vaivaa hyvän ravinnon eteen. Sinun ei ole pakko alkaa gluteenittoman luomuvegaaniruokavalion kannattajaksi, mutta mitä ikinä syötkään niin pidä muutamat perusasiat kunnossa:
        -Syö ruokaa, joka ei jätä sinulle "raskasta" oloa, joka ei vaadi ruokalepoa tai saa sinua zombieksi muutamaksi tunniksi aterian jälkeen.
        -Älä syö liikaa kaloreita, mutta älä myöskään liian vähää.
        -Syö säännöllisesti (4-6x päivässä). Toki riippuu ihmisestä ja joillakin toimii vaikka vain yksi ateria päivässä.
        -Huolehdi vitamiineistä, hivenaineista ja hyvistä rasvahapoista
        -Juo paljon vettä, mutta kuitenkin kohtuudella
        -Syö riittävästi proteiinia

• Ajattelija10

Rakkauden puute on suurin mielisairauksien aiheuttaja.
      Ihminen tulee itseäsi toisen kautta

• hgbhbhbjhbjhbjhbhjbjhbhj

Rakkauden puute todennäköisesti on suurin mielisairauksien aiheuttaja, sitä en lähde kieltämään. Mutta, se rakkauden puute on sitä kun ihminen ei rakasta itseään. Kun rakastat itseäsi opit rakastamaan muita EHDOTTOMASTI. Katsos, kun olet epäitsenäinen, kahlittu ja tarrautuva et voi koskaan rakastaa muita aidosti etkä voi myöskään vastaanottaa aitoa rakkautta, sillä alitajuisesti riippuva ihminen tarrautuu "rakkauteen" ja siitä tulee eräänlainen vaihtokauppa tai marketti aidon tajunnanylittävän, puhtaan rakkauden ja positiivisuuden sijaan:
        “Freedom and love go together. Love is not a reaction. If I love you because you love me, that is mere trade, a thing to be bought in the market; it is not love. To love is not to ask anything in return, not even to feel that you are giving something- and it is only such love that can know freedom.”
        -Jiddu Krishnamurti

Niin vaikeaa kuin se onkin, niin järjettömältä kuin se tuntuukin, ihminen voi rakastaa vain kun hän oppii olemaan tyytyväinen ilman rakkautta. Vasta silloin ihmisen elämään vapautuu tila, johon rakkaus voi muuttaa ja kun aito rakkaus astuu elämääsi, muuttaa se kaiken elämässäsi entistä paremmaksi.

• Things

Ihminen tulee itseksi suhteessa toiseen , sorry

• Oravapyörä

Moikka.

Kiitos vastauksesta. Kauanko on mennyt siitä hetkestä kun löysit tuon konstin ja aloit oikeasti huomaamaan että asiat menee parempaan suuntaan? Mitä kautta löysit tuon mindfullness jutun? Ihan oma bongaus jostain vai jonkun ehdotus?

• jhbhjjhbjhbjhbjhbjh

Hei!
        On todella vaikea sanoa yhtään mitään ajoista, varmasti (mikäli olet/olet ollut masentunut) tiedät kuinka masennus sekoittaa ajantajun kun päivät ovat sellaista samanlaista mustaa massaa. En siis valitettavasti osaa sanoa edes arviota.
        Tämän lisäksi kasvu ei ole ollut lineaarista (eli siis yhdessä suorassa viivassa) vaan melko hyppelevää. Välillä on tullut "ahaa"-elämyksiä ja sitten onkin huomattu, että eipä tämä "valaistuminen" ollutkaan yhtään mitään muuta kuin erehtyminen. Mutta aina niistäkin on oppinut jotain ja lopulta sitten olen saapunut tähän tilanteeseen, jossa olen jo aika selvillä vesillä.
        Saatat olla täysin onnellinen ylihuomenna, matkasi saattaa kestää vielä 7 vuotta ja kolme kuukautta, tai vaikka ihan hemmetisti enemmänkin. Olet onnellinen ja viisas eräänä päivänä mikäli et ota siitä stressiä/paineita ja teet työtä sen onnen eteen. Aikataululla ei ole sen kummemmin väliä, asiat tapahtuvat kun olet kypsä ja valmis muutokseen.

• asdfjk

Voisitko avata noita ajatuksiasi positiivisuudesta ja vastoinkäymisten kohtaamisesta vaikka ihan konkreettisella esimerkillä?

• hbjhbjbjhbjhbjhbjhbjhbjh

Moi,
        otetaan vaikka tälläinen:
        -Olet ala-asteen luokanvalvoja. Luokallasi on ihan täysiä mulkeroita, jotka vittuilevat sinulle, käyttäytyvät huonosti, eivät välitä sinun halustasi auttaa heitä ja ovat täysin väliinpitämättömiä sinua kohtaan. Tämän lisäksi rehtori on ihan täysi mulkero. Sinä näet paljon vaivaa luodaksesi luokkahenkeä ja hyvää, rakastavaa tunnelmaa laittamalla vaikka rauhoittavaa musiikkia taustalle ja pelaten luokkasi kanssa jotain lautapeliä. Rehtori pamahtaa ovesta sisään ja sanoo vittumaisella äänellä katsoen samalla niin ylimielisen tuomitsevasti kuin mahdollista: "Hei, ei täällä voida olla näin, lasten nauru kuuluu mun työhuoneeseeni."
        Tuomitsevasti silmiä pyöritellen hän käskee sinua laittamaan musiikin kiinni ja siirtämään pöydät takaisin paikoilleen, tuhoten samalla rauhallisen ja avoimen ilmapiirin. Yhteys lapsiin on mennyt, oma fiilis on mennyt. Yritä siinä sitten viimeiset neljä tuntia hampaat irvessä olla mahdollisimman mukava tuolle villille apinalaumalle.

Voit suhtautua siihen inhimillisesti, eli alat ajatella rehtorista negatiivisesti, toivot kenties voivasi nolata tuon rehtorin/lyödä hänelle luun kurkkuun, et voi enää sietää huonosti käyttäytyviä oppilaitasi,

Voit myös ottaa tilanteen vastaan positiivisesti, etkä ainoastaan yhdestä vaan useammasta kulmasta:
        1. Rehtori ja oppilaat ovat ihan mulkeroita. So what? Ei maailma siihen kaadu.

2. Näe myös tapahtumien hyvät puolet. Joo, kaikki olivat koko päivän ihan mulkeroita, mutta kyllä sinä varmaan yhden hymyn sait joltain oppilaalta? Kai joku oppilaistasi edes hetken kunnioitti ja kuunteli sinua? Jos päivässä oli edes pikkuriikkinen valonsäde, keskity siihen.

3. Usko tulevaisuuteen. Joo, viimeiset 1000 työpäivää olet kuunnellut oppilaiden ja rehtorin suoraa ja vähemmän suoraa vittuilua. No, käy salilla, syö paremmin, pukeudu paremmin, harjoittele puhumaan paremmin, harjoittele sanatonta viestintää (=kehonkieltä), ole itsevarmempi, anna rakkauden & positiivisuuden huokua sinusta ja ole onnellinen. Todennäköisesti olet nyt huomattavasti karismaattisempi ja oppilaasi ja rehtorisi kunnioittavat sinua ja voit ohjata ja auttaa lapsia paremmin.

4. Näe mahdollisuus oman itsesi kehittämiseen. Ai, treeni, safka, lepo, tyylitaju, viestintätaidot (sanaton ja sanallinen) ja positiivisuutesi ei saanut oppilaitasi käyttäytymään paremmin tai tehnyt rehtorista vähemmän mulkeroa?
        No, sinulle jäi kuitenkin tästä projektista parempi kroppa, parempi terveys, paremmat vaatteet ja enemmän karismaa. Se auttaa sinua muussa elämässäsi, ole kiitollinen siitä.

5. Näe mahdollisuus omasta itsestäsi oppimiseen. Tarkastele kaikkien näiden mulkeroiden asennetta. Tarkastele itseäsi. Mikä sinua ärsyttää heissä? Teetkö itse jotain samantapaista? Oletko kenties itsekin mulkero? Olet kenties edes välillä mulkero? Tarkkaile heitä. Mikä heidän käytöksessään on positiivista ja mikä negatiivista? Taitaa olla, ettet käyttäydy itsekään aina täydellisesti. Yritä peilata omaa itseäsi heistä. Vältä käyttäytymästä samalla tapaa kuin he silloin kun he saavat sinut raivon partaalle.

6. Muista, ettei kukaan (en ainakaan itse usko) ole paha tai ilkeä. On mielisairaita ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti omaa myötätuntoa ja on ihmisiä, jotka käyttäytyvät ilkeästi tai tuhmasti. Mutta kenties rehtori ja luokan hulivilit voivat "sielussaan" pahoin ja purkavat pahaa oloaan? Tai kenties he eivät vain ole koskaan tulleet ajatelleeksi muita, kun heitä ei ole siten kasvatettu? Eivät he oikeasti sinulle tahdo pahaa, he vain ovat osa tätä usein negatiivista maailmaa ja toimivat huonosti kun eivät muuhunkaan kykene.

• Lähes elämäni loppumetreillä löysin netistä reikimeditaatiomenetelmän. Tilasin Uniomysticalta Lena johanssonin kirjan Reiki Tie Terveyteen.

Kävin 2 reikikurssia. Hoitopöytineen 1500 € satsaus. Parasta kouluttamattomalle aspergertyypille koko kurjan elämäni aikana. Olen 77v.

• toppahousu

Kiitokset upeasta kirjoituksesta!

• hbhbjhbjhbjhbnj

No problemo!

• kiitollinen

Kiitos paljon! Tästähän voi olla apuakin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe