Sain haluamani hammasraudat ja nyt itken

Hammasraudat

Olen aikuinen nainen, alle 25 kuitenkin. Viimeset 3-4 vuotta olen tosissani halunut aloittaa oikomishoidon (koska hampaani ovat vinot, rakoilevat ja ennenkaikkiaan rumat), ja viime kesänä päätin, että aion. Säästin rahaa ja talvella lähti hommat käyntiin. Noh, eilen oli sitten kojeistusaika. Kun oli raudat suussa, kauhistuin. Meinasin purskahtaa itkuun, mutta en kehdannut. Illalla alkoi kivut ja hysteeria. En pysty kunnolla puhumaan, en syömään melkeen mitään ja hävettää suunnattomasti suuni. Jätin työt tänään välistä, en vaan kehtaa kohdata ihmisiä tämän näköisenä. Raudat tulevat olemaan "vain" 6kk, ja yritän sitä miettimällä sinnitellä eteenpäin. Mulla on niin töhö olo ja näytän aivan järkyttävältä pikkulapselta nää päällä. Poikaystäväkin soitti, että tuu näyttämään rautojas, mutta en voi. Häpeän itseäni suunnttomasti. Ja tää kipu on sanoinkuvaamaton...

Vertaistukea? Vinkkejä? Miten saan oloni paremmaksi? Olen aina ollut hysteerinen ulkonäöstäni ja raudat vain pahensi asiaa.

17

2216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-rautahammas

      Hei, Hammasraudat!

      Mulla oioittiin purentaa kouluikäisenä. Kymmenen viikon välein kävin hammaslääkärillä "virityttämässä" rautoja. Purukalusto oli yleensä kipeä muutaman päivän virityksen jälkeen, mutta kipu meni ohi, kun kalusto tottui uuteen viritykseen. Ehkä sulla on kyse samankaltaisesta jutusta?

      Mulla on myös tuttavia (sua vanhempiakin), joiden hampaita/purentaa oiotaan. Et ole ainoa! Ja varmasti ihmiset ovat nähneet rautoja muillakin aikuisilla. Todennäköisesti raudat näyttävät sinusta itsestäsi hurjemmilta kuin ulkopuolisesta. Tsemppiä ja sisua sinulle! :)

    • jeejdjdi

      Kannattaa poistattaa ne heti ja hankkia proteesit jolloin saat suorat hampaat.

      • Hornyassbitch

        Sulla on muuten hyvä pylly ;)


    • jepsss

      Itse M 27 ja valkoiset hammaskojeet olleet jo reilun vuoden. Usko pois, ennen pitkää unohdat koko jutun ja elät ihan normaalia elämää. Alkuaikoina sitä yritti puhua, niin ettei muut niitä huomaisi, mutta nykyään sitä ei enää edes muista "varoa" :) Muutamat uskaltaneet kysyä hammaskojeista, moni ei viitti sanoa mitään ja moni ei varmaan ole edes huomannut koko asiaa. Alussa syöminen voi tuntuakin hassulta, mutta siihenkin tottuu.

      6kk tosi lyhyt aika, mutta tavallaan se on mun mielestä aika sama onko se 6kk tai vaikka 1.5v, koska niihin tosiaan tottuu.. Lompakossa eron varmasti kyllä huomaa.

      Ajattele että moni pieni koululainenkin elää niiden kanssa. Aikuisena se on vielä helpomaa, mutta hampaiden liikkuminen vain hitaampaa.. Ajattele kipu siltä kannalta, että siellä tosiaan tapahtuu jotain... )

    • Damastia

      Voi luoja..Kyllä on sulla ongelmat..Taidat olla hemmoteltu kakara joka kuvittelee, että asiat hoituu sormia napsauttamalla. Ensin haluat suorat hampaat ja sitten ei olekkaan hyvä kun on raudat suussa. Koita nyt päättää kumpa asia sinua häiritsee enemmän, vinot ja rakoilevat hampaat vai se tilapäinen/hetkellinen kipu ja muut ongelmat.
      Itsellä ollu nyt raudat pari kuukautta suussa ja alussa oli todella hankalaa, mutta päivääkään en ole katunut..Joo mulla raudat repii posket aika ajoin auki, hampaat on niin kipeät, että syödä ei kunnolla pysty jne.. jne..mutta en viitsi enkä jaksa valittaa ja vielä vähemmän häpeän näitä. Olen suoratsaan ylpeä, että pidän itsestäni ja ulkonäöstäni huolta. Se on vaan vuosi mun elämästä ja sitten pitäisi olla kaunis hymy.. Ne on niitä elämän valintoja. Otata raudat pois ja elä loppuelämäsi vinksin vonksin hampailla jos on niin häpeällistä ja hankalaa..Huh huh.

      • gfdd

        En minäkään oikein ymmärrä, miksi niitä rautoja pitää hävetä.. Eihän ne mitkään kauniit ole enkä kulje suu auki tuolla kaduilla, mutta jos joku haluaa niistä vaikka sanoa jtn.. niin en kyllä keksi mitään hirveän raketantavaa keskusteluakaan aiheesta, joten se on korkeintaa yksi tokaisu "ai sulla on raudat", ja vastaan vaikka : joo en ottanut nuorempana kun ei ollut mitään ongelmia.. nytkin vain esteettisistä syistä" ja siinä se on..

        Olen ylpeä vain, että vihdoin huolehdin hampaiden ulkonäöstä.. olin pitkään tyytyväinen hampaisiin, vaikken kehdannut hymyillä hampaat näkyvillä!


    • guuge

      itse sain juuri vuoden oikomishoidon päätyttyä kiinteät kojeeni pois :) alkuun olivat aivan kamalat, valitsin vielä kultaiset (joka oli jälkeenpäin ajateltuna virhe), ei niihin tottunut koko aikana , inhosin niitä ja odotin vain poistoa kun kuuta nousevaa. puhuminen oli inhottavaa ja yritin vältellä sitä vieraiden kanssa. kavereiden kanssa se ei niin haitannut mutta yritin silloinkin puhua niin etten kauheasti availisi suuta tai nauraisi. jatkuvasti mietin että kun vain saisi nämä jo pois.. aika meni kuitenkin nopeasti vaikka välillä tuntui ettei se lopu koskaan.
      onneksi selvisin vuodella kun oli ennustettu1v-1,5v.
      haavoja ja aftoja tuli jatkuvasti ja hampaita aristi aina muutamia päiviä "kiristyksen jälkeen" , syöminen oli aivan kamalaa, ravintolassa ei viitsinyt käydä ellei ollut pakko tilanne. kyllä se rajoitti vuoden ajan sosiaalista elämää, se nyt tietysti oli omasta päästäni kiinni mutta itse koin sen näin. minulle ei kojeista huomauteltu eikä kukaan kysellyt ellen itse siitä puhunut.

      eniten nyppi laskutus, laskun erittelyä kun katsoo niin löytyy mitä ihmeellisimpiä hintoja erinäisille " töille" , esim. jäljennösten ottoa sain kolmella eri hinnalla vaikka jäljennösten ottohan on sama toimenpide joka kerta. vastaus oli aina, valitettavasti meillä hinnat ovat näin. muuta vastausta en tullut, joka kerta alkoi vain suututtaa enemmän ja enemmän hoidoissa käynti. yksityisen hammashoidon hinnat ovat suomessa täysin villi viidakko, enkä puhu nyt pelkästään oikomisesta.

      kun vihdoin luulin päässeeni hoidosta ja kojeet pois niin sainkin kahdeksi vuodeksi vielä irto kojeen, kitalaki tuen jota tulee käyttää yötä päivää etteivät hampaat lähte liikkumaan ja siinä kulkee hieno paksu rautalanka etuhampaiden edessä! puhuminen on todella hankalaa. huoh.. melkoinen operaatio ja tuhansia euroja meni, tulokseen olen kuitenkin tyytyväinen ja onneksi tein sen, kolmekymppisenä :)

      • Umppu1

        Kiva, että olet tyytyväinen lopputulokseen!
        Kommentoin vain tuota laskutuspuolta. Jäljennösten ottaminen oikomishoidon yhteydessä on toki aina jokseenkin samanlainen toimenpide. Sen sijaan se, mitä niillä jäljennöksillä tehdään, vaihtelee. Riippuen siitä, onko jäljennöksiä tarkoitus käyttää hoidon suunnitteluun tai seurantaan tai jonkin laitteen valmistukseen, ne valmistetaan erilaisista kipseistä ja niitä voidaan joutua hiomaan eri tavoilla. Tästä syystä hintakin vaihtelee.


    • Mulla ollu raudat nyt kuukauden suussa ja yhtään ei kaduta että laitatin ne Virossa. Siellä ei kyllä rahasteta samalla mitalla kun Suomessa. Kuukausi sitten kun kojeet laitettiin, niin maksu oli 619e ja toissapäivänä kävin ekalla kontrolli käynnillä ja rautoja kiristettiin, niin maksu oli 36e ja kuukauden päästä sama kontrolli ja se on 36e. Kyllähän noita maksuja mullekkin kertyy, mutta kaiken kaikkiaan vähän päälle 2200-2400e ja vuoden pitäisi härpäkkeet olla suussa. Eihän tää aina herkkua ole, kun hampaisiin koskee kiristyksen jälkeen ja raudat hiertää, mut pitää ajatella lopputulosta..

      • Suomihampat

        Mulla suomessa, 1.5v 3000€. Hinta sisältää myös retentiolangan ja retentiokojeen. Koska olen työssä käyvä, ei tästä koidu samaan tapaan menetettyjä ansiotuloja ja on operaationa siis halvempi.


      • Edullisesti olet oikomisen saanut Suomen hinnoissa. Onnea :) Mulle annettiin hinta-arvioksi Suomessa 4500-5500e vuoden oikomisella, joten vaikka ramppaan Virossa, niin silti jään plussalle..Eipä kerry minullekkaan menetettyjä ansiotuloja, sillä olen hoitovapaalla vielä pari vuotta.


      • fgds
        ninnu-maarit kirjoitti:

        Edullisesti olet oikomisen saanut Suomen hinnoissa. Onnea :) Mulle annettiin hinta-arvioksi Suomessa 4500-5500e vuoden oikomisella, joten vaikka ramppaan Virossa, niin silti jään plussalle..Eipä kerry minullekkaan menetettyjä ansiotuloja, sillä olen hoitovapaalla vielä pari vuotta.

        Mulle arvioitiin Suomessa 4000-4500e ja n. 1.5v. Aika loppusuoralla ollaan. Eipä nuo pelkät kiristelykäynnit Suomessakaan paljoa maksa per käynti. Jos sitten tulee jotain muuta ongelmaa, niin hintaa tulee...


      • Sulle arvioitiin 4000-4500 e ja onko arvio pitänyt paikkansa vai oletko päässyt halvemmalla? Noita aikaisempia viestiketjuja lueskelleena olen saanut sen kuvan että kiristelykäynnitkin hipoo satasen luokkaa..toki voi olla että eri hammaslääkäreillä eri hinnat, mutta tuskinpa niissä monen kympin heittoa on.


      • fgds
        ninnu-maarit kirjoitti:

        Sulle arvioitiin 4000-4500 e ja onko arvio pitänyt paikkansa vai oletko päässyt halvemmalla? Noita aikaisempia viestiketjuja lueskelleena olen saanut sen kuvan että kiristelykäynnitkin hipoo satasen luokkaa..toki voi olla että eri hammaslääkäreillä eri hinnat, mutta tuskinpa niissä monen kympin heittoa on.

        Tosiaan hoito vielä kesken. Ja itsellä maksaa ainakin n. 130e kiristys ylä ja alahampaat. Osuu varmaan aika lähelle tuota 4500e, retentiokaarta siihen ei kyllä varmaan ole laskettu mukaan. Sehän ei ole enää hampaiden oikomista.


      • Pooo

        Itsellä oli n. 150e ylä ja alahampaiden kojeiden kaaren kiristys per kerta. Paikka Helsingin keskustassa. Varmasti halvempia lähelläkin, mutta mulle oli aika sama maksoko se 3000 vai 3500e.. Kustannukset tuli kuitenkin niin osissa, että työssäkäyvälle tuo kyllä aika sama jos paikka ja henkilökunta muuten miellyttää..


    • straight_in_line

      Hei, aloittaja! Paljon sympatiaa ja tsemppiä täältä. Ota kipuun itsellesi sopivaa kipulääkettä, turha kärsiä. Kipulääke ei auta siihen, että pureminen sattuu, mutta auttaa kyllä siihen, että levossa ollessa ei hampaat särje ja saat esim. nukuttua. Itse olen suurinpiirtein sinun ikäisesi, ja mulla oli yläasteella raudat 2,5 vuotta. Aina rautojen kiristämisen jälkeen oli hampaat kipeät pari päivää, mutta kyllä tuo aivan ensimmäisten kertojen kipu oli paljon pahempaa kuin myöhemmin. Eli nyt sulla revitään niitä hampaita liikkeelle kohdista, joissa ne on sijainneet yli 10 vuotta. Totta kai se on kamalaa. Myöhemmin, niitä revitään pois kohdista, joihon ne vasta kuukausi sitten hinattiin. Eli ei ole luutuneet sillä tavalla kiinni, ei ole yhtään niin paha. Ajattele, että tämä on nyt pahin tämä hampaiden liikkeellelähtö- ja toteutteluvaihe, ja myöhemmin menee koko ajan helpommaksi.

      Ulkonäöstä: raudat on rumat, eihän siitä mihinkään pääse. Mutta ne on paljon rumemmat sikin sokin olevissa hampaissa kuin suoremmissa. Eli tässäkin suhteessa tilanne on pahin nyt ja helpottaa tulevaisuudessa. Kun hampaasi eivät ole enää niin vinksin vonksi, raudatkaan ei näytä niin järkyttäviltä. Meikissä voi korostaa silmiä ja jättää huulet aika nudeiksi, tai sitten rohkeasti punaista huulipunaa ja hymyä naamaan - näytä, ettet häpeä. Itsevarmuus on aina seksikkäintä.

      Nyt vaan hurjasti tsemppiä tämän alkuvaiheen yli, älä ihmeessä luovuta, koska aika menee nopeasti ja olet lopun elämääsi tyytyväinen.

    • Hammasraudat.täälläkin

      Joo tiiän ikivanha keskustelu mutta no kirjotan kuitenkin. Olen nyt itse 10v ja sain eilen raudat. Ne on sellaiset jotka menee tosta hampaiden päälle ja niissä on ne nupit melkein jokaisen hampaan päällä (ainakin mulla). Hampaat tosi arat ja vaikee syödä mutta kyllä niihin kohta varmaan tottuu. Ensin kun menin kouluun hammaslääkärin takia 2h myöhässä niin sitten kun meillä alko just uus tunti niin aluks suoraansanottuna kailotin et sain muuten raudat. Näil on vielä aika vaikee syödä mutta onneks meillä on nykyään taas ruokavälitunti niin on enemmän aikaa syödä. Oon meidän luokalla toinen jolla on tälläset raudat. Ja musta tuntuu et jos/kun tapaan nää raudat suussa jonku uuden tyypin niin se pitää mua jotenkin vammaisena, koska sillä toisella meidän luokkalaisella jolla on tälläset raudat niin on sillee vähän puhevikanen niin mua pelottaa et mustakin tulee sellanen lässyttäjä. Muutenkin mulla on ollu mun elämässä vähän vaikeeta/on edelleen niin nää raudat ei auttanu yhtään asiaa. Mulla on nää noin 1,5-2,5 vuotta riippu kuinka nopeesti mun hampaat siirtyy paikasta A paikkaan B. Ja mulla on siis nää raudat sen takia kun mulla on liian vähän suussa tilaa tuleville hampaille niin niitä nyt vähän liikutetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1595
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1263
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1037
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      930
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      858
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      61
      779
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe