Pääseekö kastamaton lapsi taivaaseen

Miten_on

Ossako joku täällä kertoa pääseekö kastamaton lapsi taivaaseen?

Raamattussa on puhutaan uskosta ja kasteesta jotta voi päästä Herran luokse.
Monesti puhutaan lapsen uskosta, mutta tälläisestä ei Raamatussa puhuta mitään?

16

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ExVapislainen

      Olet ehkä vähän väärällä palstalla, sillä Vapaakirkossa ei uskota taivaaseen, eikä Vapaakirkon opin mukaan kukaan mene taivaaseen uskoi sitten tai ei. Vapaakirkon oppi mukailee Jehovan todistajia ja Adventisteja. Vapaakirkon opin mukaan myös helvettiä ei ole, lopunaikoja ei ole ja Jumalan valtakunta on tässä ja nyt. Ihmisellä ei ole VK:n mukaan sielua eikä henkeä. On vain ruumis, jonka Jumala "ehkä herättää jos muistaa".

      Niinpä Vapaakirkon oppi perustuu sekulääriin filosofiaan "maailman parantamisesta" ja tuhatvuotisen valtakunnan rakentamisesta ihmisvoimin (Hitlerin tapaan).

      Allaolevasta linkistä voit lukea Vapaakirkon työntekijäkoulutuksen kovan ytimen nykyaikaisia opetuksia.

      "Osallistuin taannoin hautajaisiin, jonka saattoväkeä taisin tahtomattani järkyttää puhumalla ylösnousemuksen toivosta. Anteeksi. Enpä olisi uskonut moista mahdolliseksi, mutta niin vain kävi. Menin nimittäin sanomaan, että usein seurakuntiemme tilaisuuksissa viljeltävä ajatus taivaaseen menemisestä ei ole kovinkaan raamatullinen."
      http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=247828


      Jos haluat taivaaseen itsesi ja lapsesi, suosittelen etsimään Jumalaa henkilökohtaisesti ja lukemaan itse Raamattua ja tekemään itsenäiset johtopäätökset rukoilemalla.

      Koska olen kuulunut Vapaakirkkoon ja kuulunut myös kirkon ns. kovaan ytimeen, tunnen suuntaukset kuin omat taskuni.

    • Morjesss

      Koska taivasta ei ole, Vapaakirkko keskittyy vain elämänmittaiseen sitoutumiseen, joka pääosin taloudellista:

      "Me täällä Suomen teologisella opistolla olemme joukko tavallisia ihmisiä, jotka uskomme, että Jumalan ja hänen Sanansa tuntemisen elämänmittaiselle matkalle kannattaa lähteä"
      http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=259382

    • UusiVapislainen

      No, minä taas ole tuore vapislainen.
      Ja minä olen saanut taas aivan eri käsityksen Vapaakirkosta.
      Olen ollut Espoon vapiksessa(nuorekkaassa) sekä Tampereen vapiksessa. Näissä kummassakin ollaan puhuttu Taivaasta ja helvetistä sekä ylesnousemisesta. En ole kertaakaan törmännyt näihin väitteisiin mitä ExVapislainen sanoo.

      Vapaakirkon työntekijäkoulutuksen kovan ytimen muodostuminen teologiaopiston blogin mukaan on vähän ylitseampuvaa. Näiden blogien tarkoitus on(suora lainaus opiston sivuilta):
      "Kirjoituksissa ei ole tarkoitus ylimielisesti antaa “uuden ainoan totuuden” vaan pohtia, esittää kysymyksiä sekä esittää perusteltuja vaihtoehtoisia näkökulmia."

      Olen kanssa miettinyt samaa asiaa lapsen pelkästä siunaamisesta.
      (5 Moos 24:16) Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden.

      Itse käsitän asian jotenkin näin: Jos lapsi kuolee, niin hän pelastuu koska hän ei ole vielä tietoisesti valinnut synnin orjuutta, eikä ole oppinut ymmärtämään hyvän ja pahan eroa.
      Mutta tämä on tällä hetkellä oma käsitykseni.

      • ExVapislainen

        "Kirjoituksissa ei ole tarkoitus ylimielisesti antaa “uuden ainoan totuuden” vaan pohtia, esittää kysymyksiä sekä esittää perusteltuja vaihtoehtoisia näkökulmia."
        >> jos ei ole tarkoitus "antaa uuden ainoan totuuden", niin miksi kirjoittaja on julistanut näin hautajaisissa? Entä miksi yleisön järkyttymisen vuoksi kirjoittaja on myös todennut Taivaan olevan epäraamatullinen käsite ja perustellut toteamustaan? Nämä kun eivät ole pohtimista, kuten ristiriitaisesti samaan aikaan väitetään.

        "En ole kertaakaan törmännyt näihin väitteisiin mitä ExVapislainen sanoo."
        >>kannattaa mennä Suomen teologiseen opistoon, eli Vapaakirkon työntekijäkoulutukseen opiskelemaan. Siellä näitä käsityksiä jyrätään.


      • UusiVapislainen

        Tuota kommenttia hautajaisissa pastori pyytääkin anteeksi blogissaan. Väärä paikka pohdiskella opistossa käytäviä aiheita. Ja kyllähän pastoritkin voi hairahtua.

        Vielä en ole menossa teologiseen opistoon opiskeleen, mutta voin kyllä keskustella aiheesta tuttavien kanssa jotka kyseisessä opistossa ovat käyneet.
        Vielä ei ainakkan ole seurakunnissa tuollaisia oppeja tullut eteen. Tosin mielestäni kaikkia asioita on hyvä pohtia/keskustella seurakunnissa ja pienryhmissä. Tuossa tekstistä näkee nyt vain yhden henkilön pohdiskelua aiheesta. Totuus löytyy kyllä Raamatusta...


      • ExVapislainen
        UusiVapislainen kirjoitti:

        Tuota kommenttia hautajaisissa pastori pyytääkin anteeksi blogissaan. Väärä paikka pohdiskella opistossa käytäviä aiheita. Ja kyllähän pastoritkin voi hairahtua.

        Vielä en ole menossa teologiseen opistoon opiskeleen, mutta voin kyllä keskustella aiheesta tuttavien kanssa jotka kyseisessä opistossa ovat käyneet.
        Vielä ei ainakkan ole seurakunnissa tuollaisia oppeja tullut eteen. Tosin mielestäni kaikkia asioita on hyvä pohtia/keskustella seurakunnissa ja pienryhmissä. Tuossa tekstistä näkee nyt vain yhden henkilön pohdiskelua aiheesta. Totuus löytyy kyllä Raamatusta...

        "Tuota kommenttia hautajaisissa pastori pyytääkin anteeksi blogissaan."
        >>tarkoitatko tuota hänen samassa blogissaan olevaa toteamusta:

        "Raamattu ei opeta taivaan olevan kristittyjen lopullinen päämäärä."?
        http://www.teologinenopisto.fi/?x118281=247828


    • Tiedetään

      Ylösnousemuksen jälkeen taivaassa on paljon pienenä kuolleita kastamattomiakin lapsia.Jeesus on lunastaja.

    • Kyllä

      Aivan varmasti pääsee Taivaaseen...Raamattu ei tunne lapsikastetta...Jeesus Kristus siunasi lapsia ja kasteelle mennään sitten kun itse lähdetään tietoisesti, parannuksen teon jälkeen, kun synnit on saatu anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja sovintoveressä, seuraamaan Häntä.

    • Raamattu antaa ihan selkeästi tietoa siitä, että pieni lapsi on taivaskelpoinen, vasta sitten, kun lapsi ymmärtää hyvän ja pahan, hän joutuu itse tekemään valinnan, haluaako hän jatkaa matkaa Jeesuksen seurassa vai luopua Jeesuksesta.
      Ilm. 3:5
      Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä
      Aluksi siis kaikkien nimi on elämän kirjassa. Iankaikkisuuspaikka on varattu jokaiselle.
      Milloin Jumala pyyhkii ihmisen nimen pois elämän kirjasta, sitä ei pysty sanomaan, mutta Jumala tekee kaiken mahdollisen, minkä voi, ettei hänen tarvitsisi pyyhkiä kenenkään nimeä pois. Pelastus on kuitenkin vapaaehtoinen, ihminen voi valita pelastuksen tai jäädä sen ulkopuolelle. Vasta viimetingassa Jumala pyyhkii ihmisen nimen pois elämän kirjasta, näin minä Raamatun perusteella uskallan sanoa.

      Mikä se taivas sitten on? Jeesus lupasi tulla noutamaan omansa täältä kerran, jolloin uskossa kuolleet herätetään ja ne jotka silloin ovat uskovina elossa yhdessä temmataan tuuliin ja pilviin Jeesusta vastaan.
      1 Tess 4:
      13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
      14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
      15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
      16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
      17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

      Me Jeesuksen omat siis menemme taivaaseen Jeesuksen kanssa, mutta vain siksi aikaa, kun Jeesuksen ja Jumalan viha kohtaa tätä ihmiskuntaa. Sen jälkeen me tulemme Jeesuksen kanssa takaisin, kun hän tulee perustamaan tuhatvuotista Kristuksen valtakuntaa uudistetun maan päälle ja asettuu hallitsemaan Jerusalemista käsin. Ylösnousseet Kristuksen pyhät hallitsevat silloin yhdessä Kristuksen kanssa kirkastetussa iankaikkisessa ruumiissa. Tuhatvuotisessa valtakunnassa Kristuksen pyhät hallitsevat kansoja ja ihmisiä, jotka elävät tavallista elämää maan päällä.

      Tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen Kristus perustaa iankaikkisen valtakunnan maan päälle, jossa me olemme hänen kanssaan ikuisesti ja näemme alati hänen kasvonsa. Lopullinen taivas on siis maanpäällä. Siellä elävät Jumalan pyhät ovat kaikki iankaikkisuusruumiissa, siellä ei enää ole ketään tässä maallisessa tomumajassa. Iankaikkisuusruumis ei ole enää synnin orja, eikä synti voi sitä hallita milloinkaan enää. Sairautta ja kuolemaa ei enää ole.

      • kaikennäkeväsilmä

        Ja noin sieltä tulla tupsahti vapaakirkkolainen uskontunnustus maanpäälliseen tuhatvuotiseen valtakuntaan kaikkine kauhistuttavine piirteineen salaisesta ylöstempauksesta.
        Tiedätkö tarkkailija 47, että Ilmestyskirjassa on lupaus, että joka siihen ilmoitukseen jotain lisää, tai siitä pois ottaa, siltä otetaan pois hänen osansa elämän puuhun.


      • Kristushallitsee

        Ilm 20:
        1 Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
        2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
        3 ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
        4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

        Älä siis ota pois näitä jakeita Ilmestyskirjasta ystäväni!

        Raamatussa on Kristuksen tuhatvuotisesta valtakunnasta valtavasti profetioita, joita on aivan mahdoton sivuuttaa. Ne ovat Jumalan lupauksia ja niitä on mahdoton muuttaa joksikin hengelliseksi vertaukseksi.


      • kaikennäkeväsilmä

        Kristushallitsee

        Jeesus itse sanoi, ettei hänen valtakuntansa tule näkyvällä tavalla.
        Kristityn koti on taivas. Jeesus sanoi , että Isän kodissa on monta asuinsijaa. Sitä odotan.

        Sinä sensijaan odotat jotain ihan muuta. Niin odottaa monet muutkin. Syy ei ole sinun. Olet vain systemaattisen opetuksen tuote. Sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin toistaa oppimaasi. Muussa tapauksessa taustayhteisösi hylkää sinut.

        Tässä tapauksessa se taitaa olla Vapaakirkko, yhteisö, joka aikoinaan perustettiin Lontoon vapaamuurarisalissa.
        Vapaakirkon opin tukijalka on C,I.Scofieldin Reference Bible. Kaikki se, mitä äsken luettelit, löytyy Reference Bible:n marginaalista. Se on eräänlainen narratiivi, selitysmalli, miten teksti pitää ymmärtää. Toisin sanoen se johdattelee lukijaansa.

        Eniten minua hämmästyttää se, että opin muuttuminen on saattanut mennä läpi niin suuressa mittakaavassa. Selitys lienee ehkä siinä systemaattisuudessa, jolla oppia levitettiin. Scofield liittyi New yorkin Lotus Clubiin,josta löytyivät yhteydet lehdistöön, rahamaailmaan ja- rappareihin, kuten jo aiemmin mainitsin, ja heillä jos kellä on hyvä yhteistyöverkosto.
        Jokainen tullee uskollaan autuaaksi, sanotaan. Ehkä unelma siitä, että sinä olet yksi heistä, jotka pääsevät kauhuja pakoon salaisessa ylöstempauksessa, luo jonkinlaista lohtua.
        Itse olen siinä vakaumuksessa, että täällä ollaan, tuli mitä tuli. HÄN on luvannut olla omiensa kanssa maailman loppuun asti.


      • Teet ystäväni taas täysin vääriä oletuksia. Minä en tiedä, onko Vapaakirkolla mitään oppia ylöstempauksesta, tuhatvuotisesta valtakunnasta tai iankaikkisuudesta yleensäkään. Sitä ei nimittäin missään ainakaan julisteta, eikä opeteta. Helluntaiseurakunnilla on taas monenlaisia näkemyksiä, kirjojakin tulee liukuhihnalta lopun ajoista ja Ilmestyskirjasta. Vapaakirkollinen oppi on aika pelkistetty, se ei ota kantaa kovin moniinkaan asioihin. Tuon opin pääkohdat voi jokainen lukea Vapaakirkon omilta nettisivuilta.

        Minä en siis puhu Vapaakirkon opista tai minkään muunkaan seurakunnan opista, koska olen itse perehtynyt Raamatun sanaan ja tutkinut kirjoituksia ja tullut niistä edellä oleviin päätelmiin, koska muulla tavalla en voi niitä Raamatun koko ilmoitukseen sisältyviä profetioita käsittää, enkä ymmärtää. No sinä saat ymmärtää niinkuin ymmärrät ja sama koskee kaikkia muitakin. Juuri selitysteosten monet erilaiset tulkinnat Raamatun sanasta ovat minut saaneet uppoutumaan ja perehtymään Raamattuun erityisen innokkaasti. Siksi haluan itse selvittää Jumalan sanasta, mitä on kirjoitettu ja muodostaa käsitykseni sen mukaan. Minä en todellakaan hyväksy mitään muuta oppia, kuin sen Raamatun näkemyksen, jonka itse kirjoituksista saan. En ole julistaja, joten saan pitää omat käsitykseni vapaasti, mikään seurakunta ei minua sen takia ulos aja.

        En ole siis ollenkaan kiinnostunut millaisia oppeja eri seurakunnilla on. Haluan tutkia Raamatusta, mikä on Pyhän Hengen innoittaman sanan tulkinta, mutta koska olen vajavainen ihminen, voi oma ymmärrykseni käsittää profetioita myös toisin, kuin ne todellisuudessa tulevat tapahtumaan.

        Minulle riittää se, että olen pelastettu Jeesuksessa Kristuksessa, hänen kanssaan olen turvassa aina.


    • Iankaikkisuudessa ei myöskään ole yhtään lasta, vaan kaikki ovat täydellisiä aikuisia ihmisiä. Lapsena tai jo kohdussa kuolleetkin saavat ylösnousemuksessa täydellisen aikuisen ihmisen ruumiin, joka on täydellinen.

      Mihin minä perustan tämän väittämän?

      Jumalan luomistekoon.
      1 Moos 2:
      7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
      8 Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.

      21 Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.
      22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.

      Jumala ei luonut lapsia paratiisiin, vaan aikuisen miehen ja naisen.
      Matt. 22:30
      Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
      1. Kor. 6:2
      Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan?

      Näistä Raamatunkohdista minä ymmärrän, että iankaikkisuudessa on aikuisia ihmisiä riippumatta kunkin kuolinhetkestä.

    • SeAvarakatseinen

      eiköhän tätäkin asiaa ole märehditty jo yli 2000 vuotta? tolkutonta turinaa...

      (vaiKika "taivasta" ei ole olemassa, on vain lammaspaimenten tarinat)

    • Mitä tulee sitten siihen Jeesuksen valmistamaan sijaan. Kyllä taivaaseen mennään ensin.
      Ilm 4:
      1 Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: "Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva".
      2 Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
      3 Ja istuja oli näöltänsä jaspis-ja sardionkiven kaltainen; ja valtaistuimen ympärillä oli taivaankaari, näöltänsä smaragdin kaltainen.
      4 Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.

      Tuossa on siis asetelma taivaassa ennen vihan aikaa, mutta sitä ennen on täytynyt tapahtua pyhien ylösotto, koska muuten 24 vanhinta ei voisi istua valtaistuimilla! (Vai ajatteleeko joku, että ne ovat 'sieluja' ilman ruumista?)

      Mutta lopun ajan tapahtumien jälkeen ja tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen asetetaan iankaikkisuuden asuinsijat niille paikoille, johon ne jäävät ikuisesti olemaan.
      Ilm 21:
      1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
      2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
      3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
      4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
      5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
      6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
      7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.

      Kannattaa lukea ahkerasti Raamattua Jumalan sanaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe