Jeesuksen historiallisuus

Mitä todisteita on siitä että Jeesus on joskus elänyt ja on tehnyt ihmeitä?

14

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikkamitä

      No esimerkiksi se, että sinäkin kirjoitit tämän aloituksen.

      • Mitä se Jeesuksesta kertoo? Jumalasta se voi jotain kertoakkin.


    • fara

      Historian tutkijoiden mukaan asia on kiistaton.

      • Rapanhapakko

        Ei tietenkään kiistaton, mutta että UT:n Jeesushahmolle oli todellinen esikuva, sitä pidetään todennäköisenä. Jos Jeesus olisi ollut aivan kuvitteellinen hahmo, evankeliumit olisi väärennetty yhdenmukaisemmiksi eikä niin ristiriitaisiksi kuin ovat.

        Kristittyjen lahkosta on myöhempiä mainintoja. Mutta yksityiskohtaisemmat tiedot Jeesuksen elämästä ja puheista tulevat siis vain teologisesti tarkoitushakuisista evankeliumeista, Raamattuun otetuista ja ulos jääneistä ja gnostilaisista teksteistä. Jotka UT:hen otetutkin kirjoitettiin vuosikymmeniä Jeesuksen jälkeen. Tolkkujen teologienkin mukaan kukaan evankeliumien kirjoittaja ei ollut silminnäkijä.

        Evankeliumit ovat keskenäänkin ristiriitaisia. Esimerkiksi Jeesuksen syntymäkertomukset Matteuksella ja Luukkaalla voidaan ajoittaa. Ja niillä on kymmenen vuoden ero! Joten Jeesus syntyi kahdesti tai oli kaksi Jeesusta? :-) No ei, mutta yksi saattoi olla ja hänen ympärilleen sepitettyjä tarinoita.

        Toinen kristinuskon ytimessä oleva ristiriita ovat kertomukset mitä tapahtui Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Tämän näkisitte itsekin suoraan Raamatustanne, jos hetkeksi poistatte hihhulilasinne. Ne tarinat kumoavat toisensa tärkeimmissäkin kohtaa kuten ilmestyikö Jeesus vain Jerusalemin alueella vai vain Galileassa, viipyilikö täällä ennen Taivaaseen nousuaan päivän vai neljäkymmentä. Ja ei, niitä ei voi yhdistää, huomaatte itsekin jos rehellisesti (jos uskovaiselle mahdollista) luette. Joten niiden tarinoiden ihan loogisesti täytyy olla sepitelmää, korkeintaan yhtä versiota, mikä lienee, lukuunottamatta.

        Raamatustanne näkisitte myös ihan itsekin, että VT:ssä EI ole profetioita Jeesuksesta. Ne UT-ssa viitatut kohdat ovat aivan muita asioita, ja evankeliumien kirjoittajat vääristelivät niiden merkitystä tahallaan.


      • Rapanhapakko

        Lisäys ylle Jeesuksen ihmeteoista.
        Kukapa tietää?
        Osa UT:hen kirjatuista kuitenkin ovat teemaltaan kopiota Vanhan testamentin vastaavista ihmeistä. Ja on huomioitava, että siihen aikaan alueella hiippaili paljon muitakin ihmeentekijöitä ja riivaajienpoistajia kuin Jeesus. Nykyään sellaista epäillään huuhaaksi tai silmänkääntötempuiksi, joten saattoipa Jeesuskin olla samaa kastia, sori vaan.


      • älä.nillitä
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Lisäys ylle Jeesuksen ihmeteoista.
        Kukapa tietää?
        Osa UT:hen kirjatuista kuitenkin ovat teemaltaan kopiota Vanhan testamentin vastaavista ihmeistä. Ja on huomioitava, että siihen aikaan alueella hiippaili paljon muitakin ihmeentekijöitä ja riivaajienpoistajia kuin Jeesus. Nykyään sellaista epäillään huuhaaksi tai silmänkääntötempuiksi, joten saattoipa Jeesuskin olla samaa kastia, sori vaan.

        Jos sinä et usko se on ihan sinun oma asiasi.


      • Rapanhapakko

        Sinun "uskosi" on vain HALUAMISTA. Eikä se riitä vaikka miten haluat. Toivottavasti et kuitenkaan karismaatikkotyyliin valehtele Pyhän Hengen näitä sinulle suoraan kertoilevan. Silloin itsekin tietäisit valehtelevasi. Mitään dataa ei tulisi ulos, vaan ihmisten opettamaa kaanaankieltä. Sekin eri kristinuskon suunnissa erilaista.

        Ja jos uskoosi eli haluusi liittyy (siis JOS liittyiSI) vielä maailman perusoletuksena, että kaikki joudumme Helevettiin jos emmme usko Jeesukseen ja vielä oikealla tavalla... se tarkoittaa vain että halusi on paha ja sinä itse haluat pahaa maailmanselitystä. Koska olet itse paha, ei edes se kuvitteellinen Jumalasi, joka on vain oma paha halusi ja siis sinä itse.


    • Jumalanhulluus

      Raamattu sanoo Hebr. 13:8:

      "Jeesus Kristus on sama, eilen, tänään jaiankaikkisesti"

      Eli:
      Tänäkin aikana Hän tekee samoja tekoja, kuin maa päällä ollessaan :D

    • TVstäTuttu

      Kuka on Jeesus? Joku julkkis?

    • ttkkl

      Googleta:Jeesusen historiallisuus, niin löytyy dokumentteja. Paaremmin tietenkin Uudesta Testamentista.

      • Rapanhapakko

        Hei siis en minä ainakaan epäile, etteikö Jeesus olisi ollut olemassa! Luultavasti esikuva, todellnen mies, oli todella olemassa.

        Mutta mitä oikeasti tapahtui, se on eri juttu.

        Tässä kaikki tunnetut varhaiskristilliset ja sitä sivuavat lähteet. Historioitsijoiden ja teologien analysoimana. Linkein käännöksiin. Tosin valitettavasti enkuksi.

        http://www.earlychristianwritings.com/

        Tässä tarkka analyysi Matteuksen ja Luukkaan syntymäkertomusten aikaerosta:

        http://infidels.org/library/modern/richard_carrier/quirinius.html

        Tässä evankeliuminen Jeesuksen ylösnousemuskertomusten ristiriitaisuudesta. Tuon voitte itsekin tarkastaa ihan Raamatustanne. Minä olen, ja osaisin täsmentää ja täydentää linkin tekstiä:

        https://ffrf.org/legacy/books/lfif/?t=stone

        Tässä olikos Vanhassa Testamentissa profetioita Jeesuksesta. No ei. Nämäkin voitte ihan itse katsoa Raamatustanne. Minä olen ja tuotakin osaisin täydentää ja täsmentää paljon.

        http://infidels.org/library/modern/jim_lippard/fabulous-prophecies.html

        Nyt ette tietenkään vaivaudu, ette osaa englantia...ette lue edes suoraan Raamatustanne mitä siellä sanotaan kulttinne houreet hetkeksi unohtaen... tai ennen kaikkea höhöttelette ylimielisesti ja selitätte "uskosta" ja "uudestisyntymisestänne".

        Teidän uskonne on siis vain HALUA varsin ilkeän ja kieroutuneen maailmanselityksen eteen. Tiedän sellaisen olevan uskovaisille vaikeaa... mutta entäs jos kerrankin koettaisitte olla valehtelematta?


      • Rapanhapakko kirjoitti:

        Hei siis en minä ainakaan epäile, etteikö Jeesus olisi ollut olemassa! Luultavasti esikuva, todellnen mies, oli todella olemassa.

        Mutta mitä oikeasti tapahtui, se on eri juttu.

        Tässä kaikki tunnetut varhaiskristilliset ja sitä sivuavat lähteet. Historioitsijoiden ja teologien analysoimana. Linkein käännöksiin. Tosin valitettavasti enkuksi.

        http://www.earlychristianwritings.com/

        Tässä tarkka analyysi Matteuksen ja Luukkaan syntymäkertomusten aikaerosta:

        http://infidels.org/library/modern/richard_carrier/quirinius.html

        Tässä evankeliuminen Jeesuksen ylösnousemuskertomusten ristiriitaisuudesta. Tuon voitte itsekin tarkastaa ihan Raamatustanne. Minä olen, ja osaisin täsmentää ja täydentää linkin tekstiä:

        https://ffrf.org/legacy/books/lfif/?t=stone

        Tässä olikos Vanhassa Testamentissa profetioita Jeesuksesta. No ei. Nämäkin voitte ihan itse katsoa Raamatustanne. Minä olen ja tuotakin osaisin täydentää ja täsmentää paljon.

        http://infidels.org/library/modern/jim_lippard/fabulous-prophecies.html

        Nyt ette tietenkään vaivaudu, ette osaa englantia...ette lue edes suoraan Raamatustanne mitä siellä sanotaan kulttinne houreet hetkeksi unohtaen... tai ennen kaikkea höhöttelette ylimielisesti ja selitätte "uskosta" ja "uudestisyntymisestänne".

        Teidän uskonne on siis vain HALUA varsin ilkeän ja kieroutuneen maailmanselityksen eteen. Tiedän sellaisen olevan uskovaisille vaikeaa... mutta entäs jos kerrankin koettaisitte olla valehtelematta?

        Et siis epäile etteikö jeesus olisi ollut olemassa... Miten on , uksotko hänen tehneen vedestä viiniä, kävelleen vetten päällä, parantaneen sairaita tai herättäneen kuolleita?

        Tuollaisista asioista jeesus on tunnettu.

        Jos evankeliumeista karsii kaikki väitetyt yliluonnollisuudet jäljelle ei jää mitään.


    • Mielenkiintoinen_kirja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7210
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2194
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1439
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1153
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      865
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe