Svenskfinland är hotat - vi har inte ens en strate

sidubara

Finlandssvenskarna själva är inte utan skuld när samhället segregeras och klyftorna ökar, mellan landsbygd och stad och mellan olika samhällsklasser.
Svenska folkpartiet varit med, i alla regeringar sedan 1979.
Partiet har blivit en del av den nationella maktapparaten som centraliserar samhällsfunktionerna och fördjupar klyftorna.

25

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RKPnFasismiKostautuu

      On olemassa ihmisarvoa kunnioittavia ja crehellisiäkin ruotsinkielisiä, vaikka itse puolue, jota suomen "ruotsalaiset" ovat sokeasti äänestäneet, tekee ruotsinkieliselle kulttuurille vain hallaa. Se tekee sitä sekä enemmistön ja ihmisarvon halveksunnallaan, vallan- ja rahanhimollaan että holtittomalla ja rasistisella maahanmuuttopolitiikallaan. Viimeistään tuo viimeiseksi mainittu on ruotsinkin kielen ja kulttuurin lopullinen TUHO. Siis ruotsinkieliset ovat aivan itse syyllisiä tilanteeseen - käsittääkseni RUOTSALAISTA kansanpuoluetta äänestää jopa 70 % ruotsinkielisistä!!

      • kaksyks

        "On olemassa ihmisarvoa kunnioittavia ja crehellisiäkin ruotsinkielisiä"

        Taas tätä skeidaa! Mitenb on mahdollista että jotkut ovat näin totaalkisen toopeja. Miksi hitossa ette tule sieltä omasta lammestanne tänne mamme toiseen lampeen polkimaan niin näkisitte itse että samanlaisia suomalaisia olemme kaikki.

        Oletko koskaan kuulur ruotsinkielisen täällä tosissaan kirjoittavan että ON OLEMASSA ihan tavallisia suomenkielisiä, ikään kuin suurin osa olisi jotain monstereita.

        Me polskimme maamme molemmissa lammikoissa - sinä et. Siksi me tiedämme. Sinä et. Vielä.

        "Siis ruotsinkieliset ovat aivan itse syyllisiä tilanteeseen - käsittääkseni RUOTSALAISTA kansanpuoluetta äänestää jopa 70 % ruotsinkielisistä!!"

        Syllistät siis ihan pokkana kansanryhmää. Oletpa sinä vajonut todella alas. Voiko tuollaista enään suomalaiseksi kutsua?


      • RKPnFasismiKostautuu
        kaksyks kirjoitti:

        "On olemassa ihmisarvoa kunnioittavia ja crehellisiäkin ruotsinkielisiä"

        Taas tätä skeidaa! Mitenb on mahdollista että jotkut ovat näin totaalkisen toopeja. Miksi hitossa ette tule sieltä omasta lammestanne tänne mamme toiseen lampeen polkimaan niin näkisitte itse että samanlaisia suomalaisia olemme kaikki.

        Oletko koskaan kuulur ruotsinkielisen täällä tosissaan kirjoittavan että ON OLEMASSA ihan tavallisia suomenkielisiä, ikään kuin suurin osa olisi jotain monstereita.

        Me polskimme maamme molemmissa lammikoissa - sinä et. Siksi me tiedämme. Sinä et. Vielä.

        "Siis ruotsinkieliset ovat aivan itse syyllisiä tilanteeseen - käsittääkseni RUOTSALAISTA kansanpuoluetta äänestää jopa 70 % ruotsinkielisistä!!"

        Syllistät siis ihan pokkana kansanryhmää. Oletpa sinä vajonut todella alas. Voiko tuollaista enään suomalaiseksi kutsua?

        Minun mieheni on ruotsalainen, joten en polski Suomen "ruotsalaisessa" lammikossa lainkaan - se on totta. Mutta ruotsalaisessa kyllä nykyään polskin suunnilleen saman verran kuin suomalaisessakin. RKP:tä äänestävä voi kenties olla rehellinen ja ihmisarvoa kunnioittavakin - mutta siinä tapauksessa hänet on kyllä aika hyvin aivopesty! RKP kun on yksi maailman puolueista, joka VHITEN kunnioittaa ihmisarvoa. Suomalaisen ihmisarvo ei voi olla 1/19 ihmisarvosta.

        70 % ruotsinkielisistä äänestää RKP:tä. Se on TOTUUS, ei mitään kansanryhmän syyllistämistä.

        Millä perusteella sinä esimerkiksi kannatat RKP:n holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa, mutta samaan aikaan kannatat Suomen keinotekoista ja eriarvoistavaa "kaksikielisyyttä"? Voisitko vähän selittää tätä käsitystäsi ihmisten eli eri kulttuurien ja kielten samanarvoisuudesta/eriarvoisuudesta? Eikö kieli ole kuitenkin aika tärkeä osa eri kulttuureita?


      • PuolueRuotsista
        kaksyks kirjoitti:

        "On olemassa ihmisarvoa kunnioittavia ja crehellisiäkin ruotsinkielisiä"

        Taas tätä skeidaa! Mitenb on mahdollista että jotkut ovat näin totaalkisen toopeja. Miksi hitossa ette tule sieltä omasta lammestanne tänne mamme toiseen lampeen polkimaan niin näkisitte itse että samanlaisia suomalaisia olemme kaikki.

        Oletko koskaan kuulur ruotsinkielisen täällä tosissaan kirjoittavan että ON OLEMASSA ihan tavallisia suomenkielisiä, ikään kuin suurin osa olisi jotain monstereita.

        Me polskimme maamme molemmissa lammikoissa - sinä et. Siksi me tiedämme. Sinä et. Vielä.

        "Siis ruotsinkieliset ovat aivan itse syyllisiä tilanteeseen - käsittääkseni RUOTSALAISTA kansanpuoluetta äänestää jopa 70 % ruotsinkielisistä!!"

        Syllistät siis ihan pokkana kansanryhmää. Oletpa sinä vajonut todella alas. Voiko tuollaista enään suomalaiseksi kutsua?

        "Miksi hitossa ette tule sieltä omasta lammestanne tänne mamme toiseen lampeen polkimaan niin näkisitte itse että samanlaisia suomalaisia olemme kaikki."

        Nimenomaan TE olette niitä, jotka yleistävät suomalaiset "barbaareiksi" ja ylennätte itsenne.

        Hetkinen - miksi suomalaisten PITÄISI tulla sinne vähemmistöön ns. "tutustumaan"? Miksi tämä ei mennyt toisin päin? Miksi sitten juuri TE haluatte tehdä sen ERON suomalaisten välille? Suomalaiset eivät ikinä sellaista ole tehneet!!!! Vihdoin ollaan vasta herätty siihen, miten meillä on RUOTSALAINEN puolue, joka haluaa selvästi tehdä tällaisen eron eri suomalaisten välille.

        RUOTSALAINEN ja SUOMALAINEN tarkoittavat suomen kielessä kansallisuutta, ei kieltä.


      • SuomalainenKansanPuolue
        kaksyks kirjoitti:

        "On olemassa ihmisarvoa kunnioittavia ja crehellisiäkin ruotsinkielisiä"

        Taas tätä skeidaa! Mitenb on mahdollista että jotkut ovat näin totaalkisen toopeja. Miksi hitossa ette tule sieltä omasta lammestanne tänne mamme toiseen lampeen polkimaan niin näkisitte itse että samanlaisia suomalaisia olemme kaikki.

        Oletko koskaan kuulur ruotsinkielisen täällä tosissaan kirjoittavan että ON OLEMASSA ihan tavallisia suomenkielisiä, ikään kuin suurin osa olisi jotain monstereita.

        Me polskimme maamme molemmissa lammikoissa - sinä et. Siksi me tiedämme. Sinä et. Vielä.

        "Siis ruotsinkieliset ovat aivan itse syyllisiä tilanteeseen - käsittääkseni RUOTSALAISTA kansanpuoluetta äänestää jopa 70 % ruotsinkielisistä!!"

        Syllistät siis ihan pokkana kansanryhmää. Oletpa sinä vajonut todella alas. Voiko tuollaista enään suomalaiseksi kutsua?

        Ohhoh, kun suutut tuosta. Ja vielä ihmettelet, jos suomalaiset eivät hyväksy samankaltaista yleistämistä suomalaisista ja esim. juuri "perussuomalaiset"-puolueesta. Itsekin kyllä kannatan puolueen nimen vaihtoa! Suomalainen kansanpuolue on erinomainen vaihtoehto. Totuus on, että ruotsalaisen (Ruotsista tulevan) kansanpuolueen yleisiin arvoihin ei todellakaan kuulu ihmisarvon kunnioittaminen, rehellisyys, oikeudenmukaisuus, tasa-arvo jne. Ruotsalainen puolue siis tavallaan ahneudellaan ja vallanhimollaan pilaa samalla myös ruotsinkielisen kulttuurin maineen Suomessa. Suomalaiset kun arvostavat juuri noita kyseisiä arvoja.


      • Luottomennyt
        kaksyks kirjoitti:

        "On olemassa ihmisarvoa kunnioittavia ja crehellisiäkin ruotsinkielisiä"

        Taas tätä skeidaa! Mitenb on mahdollista että jotkut ovat näin totaalkisen toopeja. Miksi hitossa ette tule sieltä omasta lammestanne tänne mamme toiseen lampeen polkimaan niin näkisitte itse että samanlaisia suomalaisia olemme kaikki.

        Oletko koskaan kuulur ruotsinkielisen täällä tosissaan kirjoittavan että ON OLEMASSA ihan tavallisia suomenkielisiä, ikään kuin suurin osa olisi jotain monstereita.

        Me polskimme maamme molemmissa lammikoissa - sinä et. Siksi me tiedämme. Sinä et. Vielä.

        "Siis ruotsinkieliset ovat aivan itse syyllisiä tilanteeseen - käsittääkseni RUOTSALAISTA kansanpuoluetta äänestää jopa 70 % ruotsinkielisistä!!"

        Syllistät siis ihan pokkana kansanryhmää. Oletpa sinä vajonut todella alas. Voiko tuollaista enään suomalaiseksi kutsua?

        Sitä saa mitä tilaa! Eikö olekin ärsyttävää tuollainen piilorasismi? Juuri tuon kaltaista piilorasismia ruotsalaiset ja "suomen"ruotsalaiset"" harrastavat nykyäänkin suomalaisia kohtaan. Saat siis vain samaa lääkettä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
        Tavallaan sellainen kuva suomalaiselle tuleekin tässä tilanteessa jopa ruotsalaisista - onhan kyse kuitenkin ruotsalaisesta puolueesta, kuten nimi kertoo. Minulla ainakin on mennyt jossain määrin ruotsinkielisiin luotto, en luota yhtä paljon ruotsinkieliseen ihmiseen kuin suomenkieliseen enää. Enkä voi sitä ajatusmaailmaa muuttaa, niin paljon olen siitä suhteellisesti suuremmasta epäluotettavuudesta jo saanut näyttöä.


      • kaksyks
        RKPnFasismiKostautuu kirjoitti:

        Minun mieheni on ruotsalainen, joten en polski Suomen "ruotsalaisessa" lammikossa lainkaan - se on totta. Mutta ruotsalaisessa kyllä nykyään polskin suunnilleen saman verran kuin suomalaisessakin. RKP:tä äänestävä voi kenties olla rehellinen ja ihmisarvoa kunnioittavakin - mutta siinä tapauksessa hänet on kyllä aika hyvin aivopesty! RKP kun on yksi maailman puolueista, joka VHITEN kunnioittaa ihmisarvoa. Suomalaisen ihmisarvo ei voi olla 1/19 ihmisarvosta.

        70 % ruotsinkielisistä äänestää RKP:tä. Se on TOTUUS, ei mitään kansanryhmän syyllistämistä.

        Millä perusteella sinä esimerkiksi kannatat RKP:n holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa, mutta samaan aikaan kannatat Suomen keinotekoista ja eriarvoistavaa "kaksikielisyyttä"? Voisitko vähän selittää tätä käsitystäsi ihmisten eli eri kulttuurien ja kielten samanarvoisuudesta/eriarvoisuudesta? Eikö kieli ole kuitenkin aika tärkeä osa eri kulttuureita?

        "Minun mieheni on ruotsalainen, joten en polski Suomen "ruotsalaisessa" lammikossa lainkaan - se on totta. Mutta ruotsalaisessa kyllä nykyään polskin suunnilleen saman verran kuin suomalaisessakin. "

        Miehesi on siis Ruotsista. Jos asutte Suomessa on aika todennäköistä että ainakin miehesi polskii maamme ruotsinkielisessäkin lammikossa. Ja sinun avullaan tietysti siinä toisesskin - suomenkielsessä.

        "RKP kun on yksi maailman puolueista, joka VHITEN kunnioittaa ihmisarvoa. "

        No kyllä se ainakin suomalaisista puolueistakuluu niihin jotka eniten arvostavat ihmisarvoa. Heidän ohjelmassaan puhutaan maahanmuuton ja kehitysavun lisäämisestä. RKP on tyypillisesti vähemmistöjen tuki ja turva. Kyllä tällaiset yleensä kuvaavat humaania ihmiskuvaa.

        "RUOTSALAINEN ja SUOMALAINEN tarkoittavat suomen kielessä kansallisuutta, ei kieltä."

        No tässä ja monessa muussa tapauksessa se tarkoittaa kieltä. Kuten svenska fokpartiet, svenska normallyceet, svenska folktinget, svenska språket (suomalainen kansalliskieli), svenska sektionen (opetushallituksessa). Myös puolueilla, Persuja lukuunottamatta, on ruotsinkielisiä jaostoja joiden nimi sisältää "svenska".

        Olet siis täysin väärässä, kuten varsin hyvin tiedät itsekin.

        "Nimenomaan TE olette niitä, jotka yleistävät suomalaiset "barbaareiksi" ja ylennätte itsenne."

        Noin sinä vihaalietsoaksesi julistat. Mutta tottahan tuo ei ole. Tulisit vaikka lampeemme kylään huomaamaan - valaistumaan. Tervetuloa!

        Toki meilläkin on omat kaltaisesi vihaiset, katkeroituneet ja tietämättömät änkyrät, mutta harvemmassa kuin enemmistössä - luonnollisista syistä.


    • lånatfrånhbl

      "Jag har faktiskt märkt finlandssvenskarnas blajsighet. Jag brukar säga att finlandssvenskarna har ingen krismedvetenhet. Ja! Vi är i kris, men det är så trevligt att förfinskas och sköta saker i praktiken som en finne."

      • SuomiYksikieliseksi

        En ole finne! Teillä rasisteilla ei ole minkäänlaista kokemusta suomalaisuudesta ja suomesta äidinkielenä! En todellakaan tunnista itseäni rasistisesta sanasta "finne", kun ruotsin kielen kerran pakolla jouduin opiskelemaan! Teidän strategianne siis näyttäisi oleban ENNAKKOLUULOISUUDEN ja RASISMIN lisääminen ENTISTÄKIN suuremmaksi - suomalaisia ja suomalaisuutta VASTAAN. Siinä strategia, jjoka ei todellakaan johdaa mihinkään hyvää. Suosittelisin siis strategian muuttamista ylimielisestä ihmisarvoa kunnioittavaan.


      • takuuvarmasti

        Vi är i kris, men det är så trevligt att förfinskas och sköta saker i praktiken som en finne."

        Oletkohan sinä käynyt ottamassa dna-näytteen ettet vain olisikin aito finne?


      • SuomiYksikieliseksi kirjoitti:

        En ole finne! Teillä rasisteilla ei ole minkäänlaista kokemusta suomalaisuudesta ja suomesta äidinkielenä! En todellakaan tunnista itseäni rasistisesta sanasta "finne", kun ruotsin kielen kerran pakolla jouduin opiskelemaan! Teidän strategianne siis näyttäisi oleban ENNAKKOLUULOISUUDEN ja RASISMIN lisääminen ENTISTÄKIN suuremmaksi - suomalaisia ja suomalaisuutta VASTAAN. Siinä strategia, jjoka ei todellakaan johdaa mihinkään hyvää. Suosittelisin siis strategian muuttamista ylimielisestä ihmisarvoa kunnioittavaan.

        Ordet "finne" är inte rasistiskt men "jävla finne" eller "finnjävel" är det. "Finne",
        "finsk" säger vilket språk och vilken kultur du har. "Finne" är inte heller nervärderande. "Est", "polack", "tysk", "ryss" o.s.v. är på svenska bara namnet på folkgruppen eller individen, men inte sätter man in några värderingar i det ordet. I det fall att "finne" får en negativ betydelse beror det på i vilket sammanhang det sägs. Men odet i sig har ingen värdering. Så om du säger att du inte är någon "finne" fast du har finska som språk och kultur så uppfattas det att du skäms för vem du är och vill vara något annat. Och det har jag svårt att tro att du verkligen menar.


      • SuomiYksikieliseksi
        twervig kirjoitti:

        Ordet "finne" är inte rasistiskt men "jävla finne" eller "finnjävel" är det. "Finne",
        "finsk" säger vilket språk och vilken kultur du har. "Finne" är inte heller nervärderande. "Est", "polack", "tysk", "ryss" o.s.v. är på svenska bara namnet på folkgruppen eller individen, men inte sätter man in några värderingar i det ordet. I det fall att "finne" får en negativ betydelse beror det på i vilket sammanhang det sägs. Men odet i sig har ingen värdering. Så om du säger att du inte är någon "finne" fast du har finska som språk och kultur så uppfattas det att du skäms för vem du är och vill vara något annat. Och det har jag svårt att tro att du verkligen menar.

        En alennu olemaan "finne", koska tiedän sen negatiivisen latauksen. KYLLÄ, sen tarkoitus on myös erotella suomenruotsalaiset ja suomalaiset toisistaan. Olen suomalainen ja hyvin ylpeä ja kiitollinen siitä, mutta "finne" en ole. Sen verran hyvä itsetunto minulla on ja sen verran hyvin tunnen ruotsalaisen kulttuurin.


      • SuomiYksikieliseksi
        SuomiYksikieliseksi kirjoitti:

        En alennu olemaan "finne", koska tiedän sen negatiivisen latauksen. KYLLÄ, sen tarkoitus on myös erotella suomenruotsalaiset ja suomalaiset toisistaan. Olen suomalainen ja hyvin ylpeä ja kiitollinen siitä, mutta "finne" en ole. Sen verran hyvä itsetunto minulla on ja sen verran hyvin tunnen ruotsalaisen kulttuurin.

        Jos siis haluat minua puhutella ruotsin kielellä, sano "suomalainen". Tai jos välttämättä et tuota sanaa et halua käyttää, voit sanoa "finländare".

        Suomen kielessä sana "ruotsalainen" ja "suomalainen" viittaavat kansallisuuteen ja kielestä puhuttaessa sitten sanotaan "ruotsinkielinen" tai "suomenkielinen".


      • kaksyks
        SuomiYksikieliseksi kirjoitti:

        En ole finne! Teillä rasisteilla ei ole minkäänlaista kokemusta suomalaisuudesta ja suomesta äidinkielenä! En todellakaan tunnista itseäni rasistisesta sanasta "finne", kun ruotsin kielen kerran pakolla jouduin opiskelemaan! Teidän strategianne siis näyttäisi oleban ENNAKKOLUULOISUUDEN ja RASISMIN lisääminen ENTISTÄKIN suuremmaksi - suomalaisia ja suomalaisuutta VASTAAN. Siinä strategia, jjoka ei todellakaan johdaa mihinkään hyvää. Suosittelisin siis strategian muuttamista ylimielisestä ihmisarvoa kunnioittavaan.

        "En ole finne! "

        No mikä sitten olet ruotsiksi? Minä ole ruotsiksi finne tai finländare, ihan miten vaan.

        "Så skall en finne slåss!"

        Kirjoitti Runeberg Sven Dufvasta. En tiedä miten tuo on suomennettu Vänrikki Ståhlin tarinoissa. Mutta veikkan ettei se ole käännetty muotoon suomenkielinen, jota Sven Dufva nimensä perusteella tuskin oli. Sanoja "finne, finnar, finsk" käytetään yleisestikin sankartarinoissa. Myös toisen maailmansodan aikaisista. Ja sielläkin taisteltiin molemilla kotimaisilla verissä päin.

        Sana "finne" stigmatiosoitiin Ruotsissa silloisten ruotsalaisten "monikulttuurikriittisten" toimesta, kun suomalainen maahanmuuttoaalto iski sinne. Sittemmin uusfennomaanit, Tala etunenässä, on yrittänyt kehittää sanasta propagandaaseen vihanlietsontaansa. Mutta sen sijaan että sana olisi kokenut saman synkän kohtalon kuin "neekeri", niin tämä hieno sana puhdistettiin ja jatkaa uljasta matkaansa. Ehkä entistä ehompana!

        Englantisaatio luultavasti vahvistaa tuota suomalaista kaunista sanaa, koska se muistuttaa englanninkielistä sanaa "Finn".

        Jag är en stolt finne!


      • OlkoonHyvä
        kaksyks kirjoitti:

        "En ole finne! "

        No mikä sitten olet ruotsiksi? Minä ole ruotsiksi finne tai finländare, ihan miten vaan.

        "Så skall en finne slåss!"

        Kirjoitti Runeberg Sven Dufvasta. En tiedä miten tuo on suomennettu Vänrikki Ståhlin tarinoissa. Mutta veikkan ettei se ole käännetty muotoon suomenkielinen, jota Sven Dufva nimensä perusteella tuskin oli. Sanoja "finne, finnar, finsk" käytetään yleisestikin sankartarinoissa. Myös toisen maailmansodan aikaisista. Ja sielläkin taisteltiin molemilla kotimaisilla verissä päin.

        Sana "finne" stigmatiosoitiin Ruotsissa silloisten ruotsalaisten "monikulttuurikriittisten" toimesta, kun suomalainen maahanmuuttoaalto iski sinne. Sittemmin uusfennomaanit, Tala etunenässä, on yrittänyt kehittää sanasta propagandaaseen vihanlietsontaansa. Mutta sen sijaan että sana olisi kokenut saman synkän kohtalon kuin "neekeri", niin tämä hieno sana puhdistettiin ja jatkaa uljasta matkaansa. Ehkä entistä ehompana!

        Englantisaatio luultavasti vahvistaa tuota suomalaista kaunista sanaa, koska se muistuttaa englanninkielistä sanaa "Finn".

        Jag är en stolt finne!

        Ole rauhassa. Minä olen ylpeä ja kiitollinen suomalainen - en ole ruotsalaisten ennakkoluulojen "agressiivinen, väkivaltianen finne (finni=aknesairauden tulehdus).

        Jos siis ruotsalainen haluaa minulle puhua - puhukoon suomea, kuten minä puhun ruotsia.


      • kaksyks
        SuomiYksikieliseksi kirjoitti:

        En alennu olemaan "finne", koska tiedän sen negatiivisen latauksen. KYLLÄ, sen tarkoitus on myös erotella suomenruotsalaiset ja suomalaiset toisistaan. Olen suomalainen ja hyvin ylpeä ja kiitollinen siitä, mutta "finne" en ole. Sen verran hyvä itsetunto minulla on ja sen verran hyvin tunnen ruotsalaisen kulttuurin.

        " KYLLÄ, sen tarkoitus on myös erotella suomenruotsalaiset ja suomalaiset toisistaan."

        Tottakai sillä on tuokin tarkoitus - mutta arvolatausta siinä ei ole. Se on teidän kehittämä vihanlietsontavalhe.


        Eikä tuo sana tarkkaan ottaen edes aina tarkoita suomenkielistä, vaan sitä käytetään usein myös suomalaisen symbolina sisältäen myös ruotsin- ja muunkieliset suomalaiset. "Så skall en finne slåss" runoili Runeberg Sven Dufvasta. Eikä Ruotsin "monikultuurikriittisten" finnjävel-haukkumasana ottanut kantaa kieleen vaan nimenomaan kansalaisuuteen.

        Mutta miksikäpä foorumin suomenkieliset haluavat tulla kutsutuiksi ruotsiksi?


      • kaksyks
        OlkoonHyvä kirjoitti:

        Ole rauhassa. Minä olen ylpeä ja kiitollinen suomalainen - en ole ruotsalaisten ennakkoluulojen "agressiivinen, väkivaltianen finne (finni=aknesairauden tulehdus).

        Jos siis ruotsalainen haluaa minulle puhua - puhukoon suomea, kuten minä puhun ruotsia.

        "Ole rauhassa. Minä olen ylpeä ja kiitollinen suomalainen - en ole ruotsalaisten ennakkoluulojen "agressiivinen, väkivaltianen finne (finni=aknesairauden tulehdus). "

        Mutta mikä sinun mielestäsi on ruostinkielinen termi sinusta? Finnistähän kukaan muu kuin sinä ei ole puhunut. Mikäköhän sinut siihenkin yllytti? Ruotsiksihan finni ei ole finne, vaikka sellainen finlandismi löytyy puhekielestä.


    • taas.näkyy

      Siinä jälleen sellainen ruotsinkielinen aloitus, johon ei RKP:set eivät halua vastailla. Koska aloituksessa arvostellaan RKP:tä eikä haukuta fennoja.

      • valpanik

        Det finns inget Svenskfinland, det finns bara en svenskspråkig minoritetspråkgrupp.


      • yiyiyiy

        Mutta monet teistä haluavat ihan oikean svenskfinlandin, Finlandssvensk samling ajaa asiaa.


    • kaksyks

      "den nationella maktapparaten som centraliserar samhällsfunktionerna och fördjupar klyftorna"

      I mina öron låter det där som innehålls- och meningslöst jämmer. Kunde du specifisera på vilket sätt våra politikska partier centraliserar samhällsfunktionerna? Och kanske du kunde förklara varför det skulle leda till fördjupade samhällsklyftor? Är det socialism du är ute efter? Då skulle ju samhällsfunktionerna vara totalt centraliserade, vilket i ett idealfall skulle jämna ut alla klyftor (om man någonsin skulle få det att fungera). Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang.

      Nästan alla partier är överens om att fördjupade samhällsklyftor är ett hot som borde motas i grind. Men hur högt de olika partierna prioritetar detta hot i jämförelse med många andra varierar något. SFP ligger ganska i centern på den här punkten, snäppet högerut.

      Svenskfinland, dvs. sammanhållningen, samhörigheten och våra egna institutioner, kommer nog helt an på oss själva. Däremot kan man med politik reglera den svenskspråkiga minoritetens likabehandlande.

      Men om du har några enkla och konkreta råd så är det bara att ro fram med dem.

      • PSnvaaliohjelmasta

        Konkreettinen neuvo ruotsin kielen ja kulttuurin säilymisen hyväksi Suomessa:

        -oikeudenmukainen kielipolitiikka, jossa vähemmistökielellä on normaalisti vähemmistökielen asema ja enemmistölle ei aseteta järjettömiä ja rasistisia vaatimuksia, enemmistön alistamisen on loputtava ja suomenkieliselle on annettava oikeus omaan äidinkieleensä ja identiteettiinsä ilman hyökkäyksiä ja propagandaa

        -oikeudenmukainen maahanmuuttopolitiikka, jonka tarkoituksena ei ole hävittää ruotsin tai suomen kieltä ja kultturia


      • kaksyks
        PSnvaaliohjelmasta kirjoitti:

        Konkreettinen neuvo ruotsin kielen ja kulttuurin säilymisen hyväksi Suomessa:

        -oikeudenmukainen kielipolitiikka, jossa vähemmistökielellä on normaalisti vähemmistökielen asema ja enemmistölle ei aseteta järjettömiä ja rasistisia vaatimuksia, enemmistön alistamisen on loputtava ja suomenkieliselle on annettava oikeus omaan äidinkieleensä ja identiteettiinsä ilman hyökkäyksiä ja propagandaa

        -oikeudenmukainen maahanmuuttopolitiikka, jonka tarkoituksena ei ole hävittää ruotsin tai suomen kieltä ja kultturia

        Onko tuo todellakin Persujen virallisesta ohjelmasta?

        Jos PS on vajonut niin alas että se käyttää sanastoa kuin "rasistisia vaatimuksia" suomalaisesta vähemmistöstä, niin voidaan olettaa että koko kohkaaminen hallitukseen menemisestä on silkkaa vaalihujausta, jolla maksimoidaan äänet ja puoluetuki.

        Miten ihmeessä joku saa tähänkin ängettyä maahanmuuttopolitiikan? Kuinka joku voi olla niin täydellisen kapeaalainen?

        RKP:n vaaliohjelmassa halutaan lisätä maahanmuuttoa, eikä kukaan siellä pelkää että sillä olisi kaksikielisyyteen vaikutusta. Jos maahanmuutto olisi vaaraksi kaksikielisyydelle, niin eiköhän RKP olisi ensimmäisenä kitkemässä sitä.

        Vaan kun ei ole. Parsut vain hujaa ääniä tyhmiltä. Täysin sumeilematta.


      • RakasSuomeni
        kaksyks kirjoitti:

        Onko tuo todellakin Persujen virallisesta ohjelmasta?

        Jos PS on vajonut niin alas että se käyttää sanastoa kuin "rasistisia vaatimuksia" suomalaisesta vähemmistöstä, niin voidaan olettaa että koko kohkaaminen hallitukseen menemisestä on silkkaa vaalihujausta, jolla maksimoidaan äänet ja puoluetuki.

        Miten ihmeessä joku saa tähänkin ängettyä maahanmuuttopolitiikan? Kuinka joku voi olla niin täydellisen kapeaalainen?

        RKP:n vaaliohjelmassa halutaan lisätä maahanmuuttoa, eikä kukaan siellä pelkää että sillä olisi kaksikielisyyteen vaikutusta. Jos maahanmuutto olisi vaaraksi kaksikielisyydelle, niin eiköhän RKP olisi ensimmäisenä kitkemässä sitä.

        Vaan kun ei ole. Parsut vain hujaa ääniä tyhmiltä. Täysin sumeilematta.

        Ohhoh! No siinäpä se tuli!

        Nimenomaan tuota olen hakenutkin! Vai että kuvittelee RKP lyhytnäköisyydessään, että maahanmuutolla pystyttäisiin sitä "kaksikielisyyttä" vahvistamaan!

        Kuule: Ruotsi on 15 vuoden kuluttua YK:n mukaan kehitysmaa ja koska maahanmuuttajat lisääntyvät ruotsalaisia nopeammin, ruotsalaista kulttuuria ei tulevaisuudessa ole. On TOOOOOOOOOODELLA rasistista vaatia, että maahanmuuttajat omaksuisivat "ruotsalaisen kulttuurin" ja jättäisivät ja unohtaisivat sen omansa!! Näin ei tapahdu, koska niin ei PIDÄ tapahtua. Ruotsi on siis tulevaisuudessakin muslimimaa, jossa kenties vielä jotain muutamia ruotsinkielisiä voi ollakin, mutta hekin ovat epätoivoisia ja juurettomia. Tällaista siis RKP haluaa Suomeen - puhumattakaan siitä turvattomuudesta, mikä Ruotsissa jo vallitsee. Ei RKP hävitä sillä pelkästään suomalaista kulttuuria - se hävittää myös omansa!! Miten oikeasti ette voi tätä nähdä? Luepa hyvä teksti (googleta) "Sverige är extremt nationalistiskt".

        Ensinnäkin maahanmuutto todellakin ON haitaksi suomenruotsalaiselle vähemmistölle. Millä perustelet muuten, ettei se olisi? Millä perustelet, että ruotsinkielinen kulttuuri tulee säilymään "monikulttuurisessa" ja vaarallisessa sekamelskassa?

        Millä perustelet, että' maa, joka on yksikielinen tai keinotekoisesti kaksikielinen, on "monikulttuurinen"? Kun kerran kieli on se kulttuurin päätekijä?

        "Jos maahanmuutto olisi vaaraksi kaksikielisyydelle, niin eiköhän RKP olisi ensimmäisenä kitkemässä sitä."

        Niin...... Ja kun joku haluaa "kitkeä" maahanmuuttoa, RKP "tulkitsee" sen automaattisesti juuri RASISMIKSI. Tällaisessa tapauksessa ilmeisesti sinun mukaasi ei ole? Tästä juuri huomaa, miten vallanhimoinen, ITSEKÄS, ahne RKP on!!!! Uskomatonta, miten joku voi olla noin PAHA.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      136
      1583
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1180
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      80
      1064
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      882
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      772
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      762
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      694
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      135
      657
    Aihe