Eräs ilmoitus kiinnitti huomioni seurakuntatalon ilmoitustaululla: ”Voit kokea Jumalan rakkauden”. Mitä mieltä arvoisat uskovat, epäilijät, ateistit yms. olette tästä? Voidaanko Jumalan rakkautta ylipäätään kokea, ja jos voidaan, niin miten?
Koe Jumalan rakkaus – mutta miten?
31
108
Vastaukset
- 00000000
Sehän oli vähän niinku sellanen juttu, että sitä tajus olevansa putoovassa lentokoneessa, josta ainoo mahdollisuus pelastumiseen oli hypätä ulos Usko -merkkisen laskuvarjon varassa. Ainoo vaan, että hypyn jälkeen sitä ei jatkanutkaan putoamista alaspäin, vaan se laskuvarjo alkokin nostaa ylöspäin. Ja siinä samalla se nosti sen lentokoneenkin ylös ja korjas siitä ne vahingoittuneet siivetkin, mitkä siitä holtittomasta lentämisestä oli aiheutunu. Nyt on hienot maisemat ja hyvä lentosää koko ajan. Kone on matkalla kotiin.
- aatamiomena
Minä en ole mitään rakkautta henkimaailmasta kokenut. Kyllä kaikki rakkaus minkä olen saanut ja kokenut on ollut toisilta ihmisiltä saatua. Miten henkimaailma tai henkiolento rakastaa?
- Juy
aatamiomena kirjoitti:
Minä en ole mitään rakkautta henkimaailmasta kokenut. Kyllä kaikki rakkaus minkä olen saanut ja kokenut on ollut toisilta ihmisiltä saatua. Miten henkimaailma tai henkiolento rakastaa?
Samalla tavalla kuin ihminenkin. Sinähän sanoit rakkauden olevan kokemus.
- kyllävoi
aatamiomena kirjoitti:
" Kyllä kaikki rakkaus minkä olen saanut ja kokenut on ollut toisilta ihmisiltä saatua. Miten henkimaailma tai henkiolento rakastaa? "
Ole onnellinen , että olet saanut rakkautta edes ihmisiltä.Itselläni se on ollut aika vähäistä..
Mutta Jumalan rakkautta olen sitä vastoin saanut kokea sitäkin enemmän.
On upea tunne tuntea olevansa rakastettu (vaikka usko Jumalaan ei ole kiinni tunteista..) ja hyväksytty juuri sinä persoonana mikä on.
Ihmisen rakkaus on usein ..ei aina, ehdollista jos teet näin minä rakastan sinua jos noin, en rakasta.
Kun tulin uskoon, olin kuin pumpulissa monta päivää, siitä on jo paljon aikaa, mutta muistan , kuin eilisen päivän. kyllävoi kirjoitti:
" Kyllä kaikki rakkaus minkä olen saanut ja kokenut on ollut toisilta ihmisiltä saatua. Miten henkimaailma tai henkiolento rakastaa? "
Ole onnellinen , että olet saanut rakkautta edes ihmisiltä.Itselläni se on ollut aika vähäistä..
Mutta Jumalan rakkautta olen sitä vastoin saanut kokea sitäkin enemmän.
On upea tunne tuntea olevansa rakastettu (vaikka usko Jumalaan ei ole kiinni tunteista..) ja hyväksytty juuri sinä persoonana mikä on.
Ihmisen rakkaus on usein ..ei aina, ehdollista jos teet näin minä rakastan sinua jos noin, en rakasta.
Kun tulin uskoon, olin kuin pumpulissa monta päivää, siitä on jo paljon aikaa, mutta muistan , kuin eilisen päivän.Itse aikoinaan uskovana aloin ihmetellä tätä asiaa: miksi tunsin ihmisten rakkauden, mutta en koskaan Jumalan rakkautta.
Johtopäätös: ihmiset ovat olemassa ja hyödyllisiä, mutta Jumala ei, eikä ole hyödyllinen. Näin ainakin rakkauden kautta ajattelevan kokemus. Rakkauden tuntee ja kokee, tai sitten ei. Oli sitten kyseessä Jumala tai ihminen.
Kun luovuin uskosta, aloin lopulta ymmärtää turhautumiseni. Rakkaus on minulle kaikki kaikessa.
- miksiettetiedä
Pitäishän teidän tietää asiat jotka olette vauvakasteesta asti olleet kuulemma JUmalan lapsia!
ainakin ketunpoika osaa kaikki ketun asiat ihan hienosti jo muutaman viikon jälkeen. Koen kokeneeni elämässäni Jumalan rakkautta. Ehkä asiaa on hieman vaikea kuvata, jos toisella ei ole vastaavaa kokemusta. Luterilaisuudessa suhtaudutaan nykyisin Suomessa usein aika pidättyväisesti kokemuksellisuuteen. Joissain muissa kirkoissa kokemuksellisuus saa joskus liiankin suuren sijan. Toki kyse on myös kulttuurista.
Kristillisessä teologiassa Jumalan rakkaus liitetään usein Pyhän Hengen yhteyteen. Esim. Roomalaiskirje 5:5 Paavali kirjoittaa: "Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu." Myös kristillisessä traditiossa kokemuksellisuus on osa kristinuskoa. Kirkkoisä Augustinuksella oli voimakas kääntymyskokemus, josta hän kirjoittaa kirjassaan Tunnustukset. Kirja on oikeastaan pitkä rukousmeditaatio. Mm. keskiaikainen mystikko Juliana Norwichlainen kirjoitti paljon Jumalan rakkaudesta. Myös pietismissä, jolla on ollut merkitystä Suomen ev. lut. kirkon historiassa, korostetaan Kristuksen sisäistä tuntemista. Siihen liittyy myös kokemuksellinen elementti.
Martti Luther totesi "missä on syntien anteeksiantamus, siellä on elämä ja autuus". Hän koki syvän uskonnollisen kokemuksen tutkittuaan Roomalaiskirjettä ja ymmärrettyään, että saa lahjaksi pelastuksen. Hän kuvasi tuota kokemusta "kuin paratiisin portit olisivat auenneet". Itse miellän Jumalan rakkauden pitkälti siten, että koen, että hän antaa minulle armossaan anteeksi pahuuteni ja on hyväntahtoinen minua kohtaan.- deepmaterialism
Johan nyt on, kun Jumalan rakkauttakin rinnastetaan kokemukseen. Ihmettelen, kun nykymaailmassa kaikki pitää tuotteistaa, jopa hengellisyys.Olisi ehkä ollut paljon viisaampaa seurakunnalta laittaa "Voit tuntea Jumalan rakkauden", kokea verbin sijaan, mutta näköjään heillä on tietty suunnitelma, jolla houkutella tietynlaisia ihmisiä seurakuntaansa.
- siinäero
"Johan nyt on, kun Jumalan rakkauttakin rinnastetaan kokemukseen. Ihmettelen, kun nykymaailmassa kaikki pitää tuotteistaa, jopa hengellisyys."
Kommenttisi on aika outo ?! Jos ja kun vanhempasi rakastivat sinua, eikö se tuntunut myös sisälläsi ?
Jumalaa kutsutaan Taivaalliseksi ISÄKSI, joka Hän onkin. Totta kai Jumalan rakkaus tuntuu. Kun en tuntenut Jumalaa, en kokenut myöskään hänen läsnäoloaan, mutta kun tulin uskoon, hänen HENKENSÄ tuli asumaan sydämeeni, eli Pyhä henki asuu uskovassa.
HESEKIEL 36
25. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne.
Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27. H e n k e n i minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Toinen kirje korinttilaisille 3
6. joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan H e n g e n; sillä kirjain kuolettaa, mutta H e n k i tekee eläväksi
- seonuskonasia
Jumalan olemassaolo on uskon asia. Eikö Jumalan rakkauskin ole uskon tai mielikuvituksen asia? Henkiolennon rakkaus on kuin veteen piirretty viiva, se pitää vain uskoa niin kuin Hänen vihansakin.
- evl
Jumalan rakkaus on tuulen tavoittelua ja höpöhöpö -juttua niin kauan jos me ihmiset emme rakasta toisiamme. Pieni lapsi tarvitsee vanhempiensa rakkautta ja huolenpitoa, vielä aikuisinakin me kaipaamme ja tarvitsemme lähimmäistemme rakkautta. Tämän jeesus osoitti selvästi kertomuksessaan Laupiaasta samarialaisesta.
- muistaAuschwitz
Auschwitzin jälkeen puheet Jumalan rakkaudesta ovat mielettömiä.
- 00000000
Niinkö on? Entäs puheet ihmisen rakkaudesta? Minusta Auschwitzin ja vastaavien paikkojen tapahtumat kertovat vähintään yhtä paljon myös ihmisen ns. "rakkaudesta".
- 00000000
00000000 kirjoitti:
Niinkö on? Entäs puheet ihmisen rakkaudesta? Minusta Auschwitzin ja vastaavien paikkojen tapahtumat kertovat vähintään yhtä paljon myös ihmisen ns. "rakkaudesta".
... toisin sanoen on vain osoitus ihmisen sairastuneesta omatunnosta, että keskitysleirien tapahtumien kaltaisistakin asioista syytetään vain Jumalaa, ja unohdetaan täysin, että ihminen siellä niitä tapahtumia suunnitteli ja toteutti, ja myös vastuutaan pakoili myöhemmin, kun ihmisiä alettiin laittaa noista tapahtumista vastuuseen, kuten kuuluikin.
- höh
00000000 kirjoitti:
... toisin sanoen on vain osoitus ihmisen sairastuneesta omatunnosta, että keskitysleirien tapahtumien kaltaisistakin asioista syytetään vain Jumalaa, ja unohdetaan täysin, että ihminen siellä niitä tapahtumia suunnitteli ja toteutti, ja myös vastuutaan pakoili myöhemmin, kun ihmisiä alettiin laittaa noista tapahtumista vastuuseen, kuten kuuluikin.
Sadat tuhannet ihmiset huusivat Jumalaa koska Jumala oli luvannut kuulla rukoukset ja avunhuudot ja auttaa. Pyynnöt kaikuivat kuuroille korville. Se siitä Jumalan rakkaudesta.
- Paavo.Pottuloora
höh kirjoitti:
Sadat tuhannet ihmiset huusivat Jumalaa koska Jumala oli luvannut kuulla rukoukset ja avunhuudot ja auttaa. Pyynnöt kaikuivat kuuroille korville. Se siitä Jumalan rakkaudesta.
Mistä päättelet, että ei kuullut?
Juutalanen kansa säilyi on palannut omaan maahansa ja kasvaa kuten Jumala on luvannutkaan. - 00000000
Paavo.Pottuloora kirjoitti:
Mistä päättelet, että ei kuullut?
Juutalanen kansa säilyi on palannut omaan maahansa ja kasvaa kuten Jumala on luvannutkaan.Nimenomaan noin. Lisäksi voidaan jälleen kerran todeta, miten ateistit ja muut samaan tapaan "heikosti informoidut" ihmiset tarkastelevat tuota kuolemistakin itsekkäin ja tyhmentynein silmin, siis siitä näkökulmasta, mitä kuolema merkitsee tänne maailmaan jäävien näkökulmasta. Itse kuolevan näkökulmasta tilanne voi olla aivan toinen: jos asiat ovat kunnossa, niin kotiinhan siinä vain pääsee. Keskitysleireillä kuolleiden rukoukset tulivat varmasti kuulluiksi; moni heistä pääsi hyvinkin pian tästä "elämäksi" kutsutusta sontakasasta todelliseen elämään, Jumalan luokse, kotiin. Ateistille tätä vaihtoehtoa tosin ei ole olemassa, mutta samapa tuo - mitäs läksivät, kikkelis kokkelis :).
- höh
00000000 kirjoitti:
Nimenomaan noin. Lisäksi voidaan jälleen kerran todeta, miten ateistit ja muut samaan tapaan "heikosti informoidut" ihmiset tarkastelevat tuota kuolemistakin itsekkäin ja tyhmentynein silmin, siis siitä näkökulmasta, mitä kuolema merkitsee tänne maailmaan jäävien näkökulmasta. Itse kuolevan näkökulmasta tilanne voi olla aivan toinen: jos asiat ovat kunnossa, niin kotiinhan siinä vain pääsee. Keskitysleireillä kuolleiden rukoukset tulivat varmasti kuulluiksi; moni heistä pääsi hyvinkin pian tästä "elämäksi" kutsutusta sontakasasta todelliseen elämään, Jumalan luokse, kotiin. Ateistille tätä vaihtoehtoa tosin ei ole olemassa, mutta samapa tuo - mitäs läksivät, kikkelis kokkelis :).
Nämä kuusi miljoonaa keskitysleireillä tapettua olisivat kanssasi todennäköisesti eri mieltä Jumalan rakkaudesta, mutta hehän eivät ole enää tästä kertomassa.
- 00000000
höh kirjoitti:
Nämä kuusi miljoonaa keskitysleireillä tapettua olisivat kanssasi todennäköisesti eri mieltä Jumalan rakkaudesta, mutta hehän eivät ole enää tästä kertomassa.
Ai, että eivät olisi tyytyväisiä Jumalan rakkauteen, jos pääsivät tästä maailmasta iankaikkiseen elämään Jumalan luo? Mitenköhän lienee... epäilen sanojasi aika vahvasti tässä vaiheessa :D.
- Paavo.Pottuloora
höh kirjoitti:
Holokaustista selvinneistä on kuitenkin vielä paljonkin elossa. Heitä on paljonkin haastateltu ja kirjoja kirjoitettu. Olen käynyt muutaman kerran Isrelissa ja siellä myös Yad Vashemissa vainojen museossa. Siellä saa todella hyvän käsitykseen siitä mitä se juutalaisten tuhoaminen oli. Mutta kaikessa järkyttävuudessään kuitenkin jäin päällimmäiseksi toivo - hatikva!
- Paavo.Pottuloora
Sorry kirjoitusvirheet uusi iPadi haen vielä tuntumaa...
- höh
00000000 kirjoitti:
Ai, että eivät olisi tyytyväisiä Jumalan rakkauteen, jos pääsivät tästä maailmasta iankaikkiseen elämään Jumalan luo? Mitenköhän lienee... epäilen sanojasi aika vahvasti tässä vaiheessa :D.
Aika merkillistä tämä sinun käsityksesi Jumalan rakkaudesta: Kaikkivaltias Jumala katsoo suuressa rakkaudessaan kun pieniä lapsia ja syyttömiä ihmisiä kidutetaan ja kaasutetaan kuoliaiksi.
Kaiken lisäksi Jeesuksen mukaan Jumala auttaa viipymättä kun hänen puoleensa huudetaan. Kukaan vanhempikaan ei toimisi jumalasi tavalla jos oma lapsi olisi vaarassa. Vaikutat idiootilta ja täysin empatiakyvyttömältä hullulta. - älä.huijaa
00000000 kirjoitti:
Jaa että tätä Jumalan rakkautta koetaankin vasta tuonpuoleisuudessa. Sanon että tässä piilee suuri huijauksen mahdollisuus.
- 00000000
älä.huijaa kirjoitti:
Jaa että tätä Jumalan rakkautta koetaankin vasta tuonpuoleisuudessa. Sanon että tässä piilee suuri huijauksen mahdollisuus.
En tietenkään tarkoita, että Jumalan rakkautta koettaisiin vasta tuonpuoleisessa. Tarkoitin, että keskitysleirien kauhuissa rukoilleille ihmisille Jumalan rakkaus saattoi näyttäytyä silläKIN tavalla, että heidän osaltaan kaikki päättyi hyvin nopeasti.
- 00000000
höh kirjoitti:
Aika merkillistä tämä sinun käsityksesi Jumalan rakkaudesta: Kaikkivaltias Jumala katsoo suuressa rakkaudessaan kun pieniä lapsia ja syyttömiä ihmisiä kidutetaan ja kaasutetaan kuoliaiksi.
Kaiken lisäksi Jeesuksen mukaan Jumala auttaa viipymättä kun hänen puoleensa huudetaan. Kukaan vanhempikaan ei toimisi jumalasi tavalla jos oma lapsi olisi vaarassa. Vaikutat idiootilta ja täysin empatiakyvyttömältä hullulta."Kaiken lisäksi Jeesuksen mukaan Jumala auttaa viipymättä kun hänen puoleensa huudetaan."
Et tietenkään ymmärtänyt, mitä tarkoittaa "viipymättä". Ei se tarkoita samaa kuin "heti" :D. Miten te olette kerrasta toiseen noin... hmm.... no, jääköön sanomatta.
Minun mielestäni Jumalan rakkauden saa kokea kanssaihmisten kautta: kun ajattelen ja näen tyttöystäväni rakkauden minua kohtaan, se tuntuu Jumalan lahjalta, heijastumalta jumalallista hyvyyttä.
- rautalangasta
Ja kun tottelemattoman lapsen vanhempana annan jälkikasvulle anteeksi, vaikka tämä ei pyydäkään, en tunne, vaan TIEDÄN, millainen on Isän sydän.
- tuomaana
Kuuntelin virtuaalikirkkoa netistä sunnuntaina, Oulun tuomioseurakunnan Jumalanpalvelusta. Siellä pappi paasasi suureen ääneen Jumalan rakkaudesta, Jumalan rakkaudesta ja Jumalan rakkaudesta. Jumalan rakkaus voittaa suurimmankin syntisen jne.... alkoi "oksettamaan". Vaihdoin toisen seurakunnan palvelukseen, luterilaisen kylläkin edelleen. Jostain syystä varsinkin naispapit tuovat hyvin voimakkaasti esiin Jumalan rakkauden riippumatta siitä mikä on kunkin sunnuntain teksti. Minulta alkaa tämä rakkaus-sanoma tulla jo yli.
- Paavo.Pottuloora
Kun ensin tunnustaa kaikista mustimmatkin syntinsä, katuu ja anoo voimaa tehdä niistä parannusta, pyytää anteeksi niin sen jälkeen sanoma Jumalan rakkaudesta ja armosta maistuu todella hyvältä eikä mene yli....
- Förskotti
Kirkkokin siis mainostaa itseään periaatteella "Tule tänne, niin saat kivat asiat A, B ja C!"
Nami nami, MINÄ saan Jumalan rakkauden ja MINUSTA tulee tosi onnellinen ja MINÄ tunnen itseni tärkeäksi...
Parempi mainoslause olisi "Voit kokea, miltä tuntuu, kun Jumala potkaisee sinua persuuksille!" Eli annetaan ymmärtää, että usko ei ole mikään sohva, jossa on mukava löhöillä, vaan kehotus toimintaan. Maailma ei ole valmis, sinunkin apuasi tarvitaan. Jos haluat olla kristitty, tee jumalauta jotakin äläkä vain lässytä Jumalan rakkaudesta." >>>”Voit kokea Jumalan rakkauden”. Mitä mieltä arvoisat uskovat, epäilijät, ateistit yms. olette tästä? Voidaanko Jumalan rakkautta ylipäätään kokea, ja jos voidaan, niin miten?<<<
Voihan sitä kokea totena vaikka Vishnun rakkauden jos Vishnuun uskoo, mutta jos ei usko, niin Vishnun rakkaus jäänee kokematta.
Sama pätenee Allahiin, Jeesukseen, Thoriin ja muihinkin Jumaliin.
Samoja plasebojumalia ne on kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4853800Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152836Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2792158Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4492013Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841364- 1561271
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631138- 801048
- 561019
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411018