Olen joutunut tutustumaan pariin etelä-pohjalaisee

vitsinHitsi

Pari työ ystävääni on kyseiseltä suunnalta. Varustettuina parilla ärsyttävällä etelä-pohjalaisella piirteellä.

- Itseään kehuvia.
- Puheet eivät vastaa tekoja.
- Antavat ammattimaisen kuvan, mutta sormi on keskellä kämmentä.
- Töissä kirjaimellisesti oleskellaan mutta töitä ei tehdä.

26

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saamatonta

      No jos työpaikan ilmapiiri on tuollainen niin kuka tollo sitä menee ja tekee muiden työt niska limassa?
      Parempi vaan sulautua joukkoon.

      • statinkunti

        "Häjyjen" perinnekulttuuri: Käydään joukolla ennalta heikommaksi tiedetyn kimppuun. Sitten uhotaan rinta rottingilla!


    • bätmänboy

      mä allekirjoitan ton itsensä ja suvun ylistämisen täysin..toki kyllä ne mitä mä tunnen tekee niitä töitä mitä ne osaa mutta onhan se kahtiajako ja vanhat tottumukset niin syvällä selkärangassa ettei niitä sieltä kovin kesken saa pois..vasta tuo 80luvun sukupolvi on pikkusen muuttumassa ?

      • protokeputyyppiä

        Onko se kepulainen, kuvaus on perussettiä sen imagoon istuvista ihmisistä ja toimminnasta.


    • gourmee

      Tätähän se on Ilkan kirjootuksetkin. Koko ajan paasatahan omaakehua, Seinäjoki sitä ja eteläpohojanmaa tätä. Joka asias yritetään kehua Seinäjoki ja ep Suomen kärkipäähän. Jotakin johtajuusopistoakin tänne jossain Ilkassa viriteltiin, kun täältä on "niinpaljon" johtajia lähtöösin. Vaikka torellisuures täältä ei tuu johtajia yhtään sen enempää kuin muualtakaan. On kaikenmaailman innoseinäjokea ja ruokaprovinssia, jossa juurikin tämä "puheet ovat tekoja suurempia" pitää paikkaansa. Ja varsinkin tuo "antavat ammattimaisen kuvan, mutta sormi on keskellä kämmentä" pitää vielä enemmän paikkaansa.

      Esim jos katsotaan maataloutta ja ruoantuotantoa, sekä siihen liittyvää myyntiverkostoa, niin kyllä lounaissuomi ja satakunta pesee eteläpohjanmaan mennen tullen. Täällä meillä vaan keskitytään suuriin puheisiin ja trossaamiseen. Kun esim satakunnassa ja lounaissuomessa ei pidetä niin suurta meteliä, vaan tehdään nöyrästi asiat "vähän paremmin kuin muut". Ja nimenomaan tehdään, ja annetaan muiden kehua jos ovat kehuakseen.

      Itse olen liikkunut maatalouden sekä ruoan alkutuotantoon liittyvissä asioissa paljon lounaissuomessa ja satakunnassa. Yllätyin valtavasti, miten hyvin ja kätevästi siellä on moni asia hoidettu, ja miten paljon siellä on verkostoitumista sekä yhteistyötä. Sekä jopa tavallisen kansalaisen ostaminen alkutuottajalta on paljon helpompaa ja ruohonjuuritasolla. Siellä ei tarvita mitään hienoja nimiä ja projekteja, vaan homma vain yksinkertaisesti toimii ilman sen suurempia huuteluja.

      Täällä meillä taas ruohonjuuritaso on unohdettu, ja nämä ruokaprovinssit yms innoseinäjoet ovat lähinnä parempien piirien puuhastelua, sekä rahastusta. On jotain ihme maistelutilaisuuksia, jonne pääsee kutsuvieraat, ja siinä se. Ei koske tavallista kansalaista lainkaan. Ainoastaan Ilkasta voi lukea, että jakkupukuväki on ollut hienossa tilaisuudessa, ja rotukarjanliha oli herkullista. Sillä sitten rahastetaan tukirahoja, ja pidetään pienelle piirille lisää maistelutilaisuuksia suljettujen ovien takana, ja kehutaan sitten Ilkassa miten Seinäjoki ja ep on koko Suomen ruokatuotannon ja innovaatioiden keskus.

      Käytännössä eteläpohjanmaalla tehdään moni asia varsin huonosti ja vanhanaikaisesti. Ei osata uudistua eikä tehdä yhteistyötä. Esim lietteen kuljetusta pitkiäkin matkoja harrastetaan edelleen erittäin paljon traktorilla ja lietekärryllä. Kun taas lounaassa näki paljon sitä, että kuljetus tehdään rekalla etäsäiliöön, ja traktorit ovat kokoajan pellolla levittämässä. Ja monessa muussakin asiassa sama juttu, eli moni asia oli lounaissuomessa paljon kehittyneempää kuin täällä meillä. Eli se peukalo keskellä kämmentä ja suuret puheet ammattimaisesta osaamisesta, pitää kyllä NIIN paikkaansa.

    • Reilustijuntti3

      Tairatta raukat olla vaa kateellisia. Etelä-Pohojanmaalaaseksi synnytähä. Sitä ei voi ulkopuolinen ymmärtää. Gourmeekin varmaha yrittäny esittää Etelä-Pohojanmaalaasta isäntää lakeuksilla mutta naurettu pois ja nyt räkyttää täällä. Säälittävää.

      • gourmee

        Joopajoo. Mäkin ajattelin noin, ennen kuin näin muuta Suomea. Suomea kiertäes silmät vähän avautui, ja tuli kattottua tätä "omaa napaa" vähän ulkopuolelta. En mä räkytä, oon vain realisti, ja kirjoitin niin kuin ne asiat on, eikä niin kuin niiden luullaan olevan. Lisäksi oon syntyny ja kasvanu ep:llä. En oikein ymmärrä mitä haet vastauksellasi, ilmeisesti väittelyä?


      • Laajakuva

        Tuota se on, kun ymmärrys ei riitä muuhun kuin kateellisuus-kortin käyttöön. Käy sinäkin joskus rohkeasti vaan sen kuplan ulkopuolella, saatat yllättyä!


      • moonoikias
        gourmee kirjoitti:

        Joopajoo. Mäkin ajattelin noin, ennen kuin näin muuta Suomea. Suomea kiertäes silmät vähän avautui, ja tuli kattottua tätä "omaa napaa" vähän ulkopuolelta. En mä räkytä, oon vain realisti, ja kirjoitin niin kuin ne asiat on, eikä niin kuin niiden luullaan olevan. Lisäksi oon syntyny ja kasvanu ep:llä. En oikein ymmärrä mitä haet vastauksellasi, ilmeisesti väittelyä?

        Kuulostaa tuo gourmee kieltämättä kyllä aidolta pohjalaiselta. Kuvittelee olevansa maailmanmies kun on pari kertaa käynyt jossakin Poormarkussa, ja olettaa tietävänsä jo muun maailman asioista ja toimintatavoista kaiken. Minkäs sille tuollainen perushärmäläinen toisaaalta luonteellensa voi kun on pienestä pitäen sellaiseksi opetettu.


    • oppinutitsekin

      Niin ottaahan se pattiin kun joku sanoo suoraan mitä ajattelee mutta ei siitä pidä nokkaansa ottaa vaan ottaa opiksensa ja miettiä mikä itsellä mättää!
      Loppujenlopuksi se on vaan etu itse valittajalle.
      Joku ongelma sulla itsellä on menossa...

    • satavarma

      Olen asunut monessa paikassa suomenmaata ja aina sopeutunut paikallisten tapoihin ja puhetyyliin.

      Näitä valittajia riittää, kun yrittää muuttaa ihmisiä sopiviksi omaan pirtaan. On se vain vaikea käsittää, että itsensä muuttaminen ryhmään sopivaksi on huomattavasti helpompaa kuin ryhman muuttaminen omaan tyyliin.

    • rupireetalle

      Siis tuottavat sinulle asenneongelman , miten pikkusieluinen olet . Olisi typerää jos jokainen olisi kopioita SINUSTA , katsoppas peiliin

      • Blease

        Älä paljasta itsestäs enempää...


      • vkklll

        Samoja kokemuksia itseriittioisesta etelä-pohjanmaasta. Tämä vanhoiillisten konservatiivien typerysten RAAMATTUVYÖHYKE. Pahantahtoisia ihmisiä jotka ihan oikeasti toivovat toiselle vain pahaa. Kokemusta on eri puolilta maata ja myös ulkomaiöla asumisesta. Missään en ole törmännyt tällaiseen pahansuopaisuuten tässä mitassa kuin etelä-pohjanmaalla


    • Neitokainenkin

      Höpsistä. Pohjanmaan miehet ovat ihan parhaita, ainakin naisten mielestä :)
      Suoraselkäisiä ja suorapuheisia.

      • Börje1

        Kiitos Håkan!


    • JalasjärviKääk

      Pienet maalaiskylät täynnä vanhoja typeriä ämmiä jotka vois olla edes hiljaa. Työnteko vaikeaa, jätetään kaikki puolitiehen ja syyt kaupunkilaisten niskaan. Paskaa tutuin täydeltä.

    • Heippapohja

      Pari kertaa olen vuokrannut asunnon Pohjanmaan henkilöltä
      kun asuin Vaasassa..Asuminen oli molemmissa asunnoissa täyttä tuskaa..
      Tarvittiin lakimiestä/poliisia ym mutta ei mennyt mikään jakeluun vaikka suomen laki
      sanoo että olin oikeassa -pohjanmaan akat vain ajoi omaa asiaansa vaikka
      olivat väärässä!!!!
      Sitten tutustuin pohjalaiseen mieheen joka valehteli 2 vuotta että on sinkku
      vaikka oli naimissa ja lapsia...voin sanoa että pysyn mielellään etelä-suomessa kun
      muutan sinne idioottien pohjanmaalle jossa ihmisillä on
      aivan omat lait ja moraalit elää....Kaikki on niin suurta ja mahtavaa ettei edes paskalle taivu!!!!!!!

      • laihialta_itähän

        Vaasa on osa ruattia, ei sitä lueta oikiaksi pohojanmaaksi.


      • naistemies

        Olitpa sä vietävis, heh


    • hopo2

      Juu totta se on, pääsi täältäkin tosiaan muutama työrajoitteinen sinne eduskuntaan.

    • 10000

      On nämä savolaiset melko torveloita, asuu vaasassa 2 vuotta ja arvostelee pohojalaasia.

      Vaasa on håkanien asuntoaluetta ei pohojanmaata.

      Osta VR lippu ja painu sinne Pönttövuoren toiselle puolelle. Täälä ei tarvita paksusäärisiä naisia ja taitaa olla muutakin paksua.

      • wzz

        Mutta kun pohjalaiset ovat paksusäärisiä. Ja tukevia.


      • wzz kirjoitti:

        Mutta kun pohjalaiset ovat paksusäärisiä. Ja tukevia.

        Vain kepuisännät ovat tukevia, se kuuluu asiaan. Eivät muut.


    • semmonentappaus

      Jaa, jaa. Mua sylettää vieläkin yksi vuosien takainen juttu:
      Eräs ihminen kirjoitti blogia matkailu avartaa-tyyliin, kehui veivanneensa muutakin kuin tahkoa ja päälle päätteeksi ilmaisi negatiiviset kokemuksensa (stereotypiansa) pohjalaisista.
      Minkä takia olikaan tullut asettuneeksi Etelä-Pohjanmaalle, jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.
      No, työtä en nähnyt hänen tekevän. Ehkä blogi piti hänet kiireellisenä ja leivässä? Häipyi sitten pimeän turvin jättäen jälkeensä paitsi pahan siivon, myös laskunsa maksamatta useaan paikkaan.
      Kenen vastuksina lieneekään hän tänä päivänä, who knows...

    • kokenutmieskin

      Kunhan liikutte itäsuomessa niin katsokaa naisten paskanlaskutelineitä, siellä alkuperäisillä naisilla sääret ja nilkat paksuja mökäleitä pohjalaisilla naisilla sirot sääret ja sorjat nilkat.

      No eihän niillä säärillä niin suurta väliä ole, kun ne siirretään syrjään ja sieltä paljastuu taas pohjalaisella naisella varsinainen horo ja itäsuomalaisella on paremmin sellainen oravatyyppinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe