Erityisherkkyys (HSP) = Hysteerinen Autismi?

Terveyssisar

Tulin lukeneeksi tämmöisen kirjoituksen ja kolahti:
http://markusjansson.blogspot.fi/2015/02/erityisherkat-hsp-huuhaata-sensuuria-ja.html

Miksei tämä ole tullut aikaisemmin mieleen? Palasethan loksahtavat kohdalleen justiinsa eikä melkein.

Itselläni on 6-vuotias poika, jolla on diagnosoitu asperger ja itse olen pitänyt itseäni aina tämmöisenä "erityisherkkänä" ihmisenä. Mutta kun tuon luin ja nuo perustelut, niin olen kääntymässä siihen suuntaan, että minulla saattaakin olla asperger! Se selittää itse asiassa paremmin minun oireitani kuin mitä tämä "HSP" selittää. Varmaan monella muullakin on sama juttu!

En ymmärrä, miksi jotkut vihaavat tuota asperger-diagnoosia ja mieluummin ottavat jonkun ihmeen "erityisherkkyyden"? Onko se sitten muka niin paljon mukavampi olla jotenkin "erityinen" kuin vain olla aspergeri? Miksi aspergeria (tai tuota "autismin kirjoa") vihataan niin paljon, että pitää kikkailla ja selitellä, miksei se kelpaa diagnoosiksi ihmisille, joilla selvästi on sen piirteitä?

Hävetkää kaikki, jotka tätä roskaa kirjoitatte jostain HSP:stä tai erityisherkkyydestä! Ei aspergerissa ole mitään hävettävää eikä pahaa! Jos teidän nuppinne ei sitä faktaa kestä, että teillä on asperger (jos teillä mitään vaivaa edes alunperinkään on), niin siinäpä kiukuttelette sitten! Älkää silti levittäkö roskaa siitä mitä nämä mitkäkin ominaisuudet ja vaivat ovat ja sitä kautta houkutelko ihmisiä pois oikeiden diagnoosien ja oikean hoidon piiristä. Se tässä se suurin vaara on, että ihmiset jäävät ilman tarvitsemaansa kuntoutusta ja hoitoa, kun luulevat olevansa jotain muuta kuin mitä todellisuudessa ovat.

Jos ei ole varaa ostaa muotivaatteita ja sitä kautta pysyä muodin virrassa kiinni, niin pitääkö sitä alkaa diagnooseilla sitten leikkimään niin saatanan muodikasta ja fiiniä? En tajua, enkä hyväksy.

Lukekaa tuo juttu jos veikkaatte, että teissä voisi olla jotain HSP tai erityisherkkyys-piirteitä. Tieto on valtaa!

9

1206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saijas2

      Tulinpa minäkin lukeneeksi tuon kirjoituksen. Aika hyviä huomioita minusta, vaikka en tästä sen enempää tiedäkään. Pitää suositella tuttavalleni, joka on puhunut näistä ja epäilee olevansa jotenkin "herkkä". Kiitoksia!

    • eihävii

      Muutama ihan miettimisen arvoinen pointti, mut en ymmärrä kirjoittajan kiukuttelua. Ei erityisherkkyyden mahdollinen olemassa olo häviä, vaikka kuinka kiroilis.

    • addis

      suvussamme asbergeriä,tytät potee sitä,itsellä erityisherkkyyttä ja add,mutta olemme aika fiksuja,älykkäitä ja kauniita.

    • ffaak

      Hyvä kirjoitus! Autistia kyllä kaikki kauhistelevat, joten ymmärrettävää, jos mieluummin haluaa "erityisherkän" tittelin kuin autistin tittelin itselleen. Kaksinaismoralististahan tuo on, mutta niinpä ihmiset ovatkin.

      • Anonyymi

        Autismi tuskin on titteli niin kuin ei erityisherkkyyskään.


    • pinkleidi

      Ei erityisherkkyys ole sairaus vaan henkilön piirre kuten luonteetkin eri henkilöillä.Erityiherkillä syvällisempi mieli ja ole sokkona maailmalla.t therkkis

    • herkkäaspergeri
      • poistumassa

        Tiedoksi, että Asperger poistuu tautiluokituksesta lähiaikoina. Varmaan hyvä useammalle, sillä se mitä itse olen nähnyt ja kokenut asperger dg ei ole hyvä, vaan aiheuttaa liian monen kohdalla vaikeuksia edetä elämässä,koska useampi mieltää vain stereotyyppi assin
        ja kuitenkin kirjo on laaja.
        Hyvä ja järkevä uudistus on poistaa pelkkä As.dg.

        http://yle.fi/uutiset/aspergerin_oireyhtyma_pois_tautiluokituksesta/8666609


      • ölkjhgfghjk

        Joo tuon kyllä huomasin.
        30 vuotta minulle puhuttiin ihan normaalisti ja kun kerroin aspergerista sen jälkeen alkoi yhtäkkiä ihme meininki luuloineen, että en mitään ymmärtäisi.
        Ei ole asianmukaista sellainen, että yhtäkkiä aletaan puhua minulle niinkuin jollekin muunlaiselle ihmiselle. Ei siinä ole mitään järkeä.
        Varsinkin naispuoliset aspergerit voi olla kovin erilaisia niistä stereotypioista oikeasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe