Mitä tuo "Suomi-auto"-termi oikein tarkoittaa? Sitä käytetään aika usein, mutta tekstiyhteydestä en asiaa ole osannut selvittää, joten auttaisko joku? Kiitos!
Mikä on "Suomi-auto"???
22
3167
Vastaukset
- sulle
Suomi-autolla tarkoitetaan yleensä autoa, joka on tuotu Suomeen uutena, yleensä ko. automerkin maahantuojan (yrityksen) toimesta.
Suomi-auto ei siis ole ulkomailta käytettynä tuotu auto. Suomi-autoksi ei yleensä myöskään lasketa autoa, jonka yksityinen on tuonut ulkomailta, oli se uusi tai vanha. - Fiksuin
Suomiauto on tehty suomessa esim. Saab, Opel, Lada, Talbot, Sisu, Chrysler, VW, Volvo tai Porsche.
- Mixa
Mitä ? chryleriki suomessa ?
Mitä ihmettä ? Mistä oot keksiny nämä ?
Saabeja on tehty juu ja ladaa on joo opeliakin hetki ja porchea joo. Volvon linjureita joo ja tietty Sisua.
Mutta koska talbottia ja chrysleriä ja volkkarii on täällä tehty ?
Onko jotai linkkiä ?
Ja alkuperäseen juttuun suomi aauto.
Ilmoituksissa kun lukee tarkoittaa juuri sitä että se on rekisteröity ekaa kertaa suomessa.
Kaikki ulkolaiset merkit on tuontiautoja ja talviosat on asennettu jälkiasennuksena suomessa.
Ja ei suomi auto eli tuonti auto on ollut ennen suomeen tuloaan rekkarissa jossain muualla.
Mutta ne on ihan samanlaisia autoja.
Ei kannata pelätä vie vaan huoltoon ja sanoo että tehkää sille jotain että se selviää talvesta.
Tuskin tulee maksamaan yli 300 euroo sellanen huolto tuontiautolle.
Ja jos se on tullut etelästä on sen tekniikka yleensä paremmassa kunnossa kuin suomiautossa eikä varmana ole niin ruosteessakaan.
Autokauppiaitten keksimää höpöhöpöä tuo suomiautojuttu.
Mene eri päivänä ostamaan suomiautoa ja ne kehuu sitä tuontiautoa paremmaks ja seuraavana päivänä tuontiautoa ja ne kehuu sitä suomiautoa paremmaks. - Fiksuin
Mixa kirjoitti:
Mitä ? chryleriki suomessa ?
Mitä ihmettä ? Mistä oot keksiny nämä ?
Saabeja on tehty juu ja ladaa on joo opeliakin hetki ja porchea joo. Volvon linjureita joo ja tietty Sisua.
Mutta koska talbottia ja chrysleriä ja volkkarii on täällä tehty ?
Onko jotai linkkiä ?
Ja alkuperäseen juttuun suomi aauto.
Ilmoituksissa kun lukee tarkoittaa juuri sitä että se on rekisteröity ekaa kertaa suomessa.
Kaikki ulkolaiset merkit on tuontiautoja ja talviosat on asennettu jälkiasennuksena suomessa.
Ja ei suomi auto eli tuonti auto on ollut ennen suomeen tuloaan rekkarissa jossain muualla.
Mutta ne on ihan samanlaisia autoja.
Ei kannata pelätä vie vaan huoltoon ja sanoo että tehkää sille jotain että se selviää talvesta.
Tuskin tulee maksamaan yli 300 euroo sellanen huolto tuontiautolle.
Ja jos se on tullut etelästä on sen tekniikka yleensä paremmassa kunnossa kuin suomiautossa eikä varmana ole niin ruosteessakaan.
Autokauppiaitten keksimää höpöhöpöä tuo suomiautojuttu.
Mene eri päivänä ostamaan suomiautoa ja ne kehuu sitä tuontiautoa paremmaks ja seuraavana päivänä tuontiautoa ja ne kehuu sitä suomiautoa paremmaks.On tarjolla tarkista muualta jollet usko.
"Mutta koska talbottia ja chrysleriä ja volkkarii on täällä tehty ?" 70 luvulla Saab-Valmet aloitti tekemään chrysleriä jonka nimi muuttui hetken päästä talbotiksi.
Kuplaa on tehty n.50kpl muistaakseni heinolassa tai sielläpäin Wihurin toimesta.
- jurpu
Jonkinasteiseksi Suomi-autoksi voidaan tällä hetkellä laskea ainoastaan Uudessakaupungissa kasattu Porche Boxter. Ennen osittaisten Suomi-autojen joukkoon kuuluivat myös Lada Samara ja Saab Capriolet.
Kaikki muut ovat kokonaan tuontikamaa sillä erotuksella, että jotkut on tuotu uutena, jotkut vähän vanhempana. Mitä kauemmin autolla on Suomessa ajettu, yleensä sitä ruosteisemmasta on kyse. Tämän pitäisi luonnollisesti näkyä hinnassa.- Fiksuin
Jollei sinun muutaman elinvuotesi aikana ole muita valmistettu Suomessa tietääksesi ole hiljaa.
- hohhoijaa
Vielä kun joku osaisi kertoa miksi "aito Suomi-auto" on jollain tavalla parempi kuin samasta tehtaasta tullut samanlainen, mutta vaikkapa etelä-saksassa käytetty auto.
Jotenkin on vaikea ymmärtää että auton arvo nousee siitä että sillä ajetaan puolet vuodesta suolakurassa ja tehdään kylmäkäynnistyksiä pakkasessa.
Kertokaa, autokauppiaat.- Tane
Suomi-autossa voi olla isompi lämppärin kenno, eli hyttiin saa lämpimämpää ilmaa. Siinä voi olla vakiona penkin lämmittimet, jotka tuontiautosta puuttuvat. Joissain Suomi-autoissa on ollut uudesta asti lohkolämmitin, jota ei Keski-Euroopassa tarvita. Suomessa on mittarin ruuvaaminen laitonta, joten Suomi-auton mittaria on keskimäärin harvemmin ruuvattu.
Eli onhan noita eroja, jos lopettaa pöljyilyn ja alkaa miettimään. - mietitään
Tane kirjoitti:
Suomi-autossa voi olla isompi lämppärin kenno, eli hyttiin saa lämpimämpää ilmaa. Siinä voi olla vakiona penkin lämmittimet, jotka tuontiautosta puuttuvat. Joissain Suomi-autoissa on ollut uudesta asti lohkolämmitin, jota ei Keski-Euroopassa tarvita. Suomessa on mittarin ruuvaaminen laitonta, joten Suomi-auton mittaria on keskimäärin harvemmin ruuvattu.
Eli onhan noita eroja, jos lopettaa pöljyilyn ja alkaa miettimään.Isompi lämppärin kenno on ollut vain kolmessa autossa: Fiat 127, Seat Ibiza ja Ford Escort LX. Kaikissa "suomi-autoissa" ei suinkaan ole penkinlämmittimiä, lähes kaikissa vaihtoehdoissa ne Saksassa löytyi. Lohkolämmitin maksaa asennettuna 150e, ei varmasti ole "tehdasasennettua" huonompi. Mittarinruuvaus joopa joo...
- Suomessa
Tane kirjoitti:
Suomi-autossa voi olla isompi lämppärin kenno, eli hyttiin saa lämpimämpää ilmaa. Siinä voi olla vakiona penkin lämmittimet, jotka tuontiautosta puuttuvat. Joissain Suomi-autoissa on ollut uudesta asti lohkolämmitin, jota ei Keski-Euroopassa tarvita. Suomessa on mittarin ruuvaaminen laitonta, joten Suomi-auton mittaria on keskimäärin harvemmin ruuvattu.
Eli onhan noita eroja, jos lopettaa pöljyilyn ja alkaa miettimään.Haloo pahvi !!!
Mittarinruuvaus on Suomessa ihan yhtä sallittua kuin Saksassa.
Ainoastaan ostajan harhauttaminen väärällä mittarilukemalla on petos ... - Joopa joo
Tane kirjoitti:
Suomi-autossa voi olla isompi lämppärin kenno, eli hyttiin saa lämpimämpää ilmaa. Siinä voi olla vakiona penkin lämmittimet, jotka tuontiautosta puuttuvat. Joissain Suomi-autoissa on ollut uudesta asti lohkolämmitin, jota ei Keski-Euroopassa tarvita. Suomessa on mittarin ruuvaaminen laitonta, joten Suomi-auton mittaria on keskimäärin harvemmin ruuvattu.
Eli onhan noita eroja, jos lopettaa pöljyilyn ja alkaa miettimään.Hyvin harvassa uudessa autossa on lohkolämmitin vakiona. Yleensä se asennetaan lisämaksusta uuteen autoon. Jos ostaa käytetyn Suomi-auton, niin siinä on suurella todennäköisyydellä lohkolämmitin, koska se on jossain vaiheessa siihen asennettu. Lohkolämppärin vastus ei kuitenkaan kestä määräänsä kauempaa. Normaali vastuksen kestoikä lienee luokkaa 5 vuotta. Joskus vastus kestää toistakymmentä vuottakin. Pointti on kuitenkin se, että lohkolämppärin vastus on vain kulutusosa.
- kestää
Joopa joo kirjoitti:
Hyvin harvassa uudessa autossa on lohkolämmitin vakiona. Yleensä se asennetaan lisämaksusta uuteen autoon. Jos ostaa käytetyn Suomi-auton, niin siinä on suurella todennäköisyydellä lohkolämmitin, koska se on jossain vaiheessa siihen asennettu. Lohkolämppärin vastus ei kuitenkaan kestä määräänsä kauempaa. Normaali vastuksen kestoikä lienee luokkaa 5 vuotta. Joskus vastus kestää toistakymmentä vuottakin. Pointti on kuitenkin se, että lohkolämppärin vastus on vain kulutusosa.
Läppäri asennettiin 1991 kaksi vuotta vanhaan autooni ja se pelaa vieläkin. Talvisin käyttökertoja on ollut 2-3 kpl. Jatkojohto piti jo uusia kun pistikkeen sisällä olevat liuskat kuluivat nin että oli kontaktihäiriöitä. Saattaa siis lämmitin toimia jopa 15 vuotta. Ja tääkin on ehta suomiauto eikä persaukisen Elsasin paronin Reinin rannalle hylkäämä.
- vieläkin
kestää kirjoitti:
Läppäri asennettiin 1991 kaksi vuotta vanhaan autooni ja se pelaa vieläkin. Talvisin käyttökertoja on ollut 2-3 kpl. Jatkojohto piti jo uusia kun pistikkeen sisällä olevat liuskat kuluivat nin että oli kontaktihäiriöitä. Saattaa siis lämmitin toimia jopa 15 vuotta. Ja tääkin on ehta suomiauto eikä persaukisen Elsasin paronin Reinin rannalle hylkäämä.
Piti sanoa 2-3 kertaa päivässä.
- Kallonkutistaja
Joopa joo kirjoitti:
Hyvin harvassa uudessa autossa on lohkolämmitin vakiona. Yleensä se asennetaan lisämaksusta uuteen autoon. Jos ostaa käytetyn Suomi-auton, niin siinä on suurella todennäköisyydellä lohkolämmitin, koska se on jossain vaiheessa siihen asennettu. Lohkolämppärin vastus ei kuitenkaan kestä määräänsä kauempaa. Normaali vastuksen kestoikä lienee luokkaa 5 vuotta. Joskus vastus kestää toistakymmentä vuottakin. Pointti on kuitenkin se, että lohkolämppärin vastus on vain kulutusosa.
On joitakin volkkarin moottoreita, jotka on tarkoitettu lämpimiin maihin? Vai mistä johtuu, että niihin ei voi asentaa ollenkaan lohkolämmitintä? Niihinkin voi kyllä asentaa luonnollisesti lohkon ulkopuolisen "lohkolämmittimen".
- JEE JEE
Ainoa oikea Suomi auto on tietenkin SAAB ja niillä ajelee rehelliset Suomalaiset röhnöpossut.
- on Suomi-auto
Aito Suomi-auto on tietysti kokonaan Suomessa tehty! Esim. Frans Lindström valmisti Korvensuun pajalla Mynämäellä vuonna 1912 Korvensuu merkkisen auton, joka oli moottoria, vaihteistoa jne. myöten täysin Suomessa tehty auto.
- ufo :-)
Asun ulkomailla, ja haluan ajaa hyvällä autolla. Pitäisikö minun nyt hakea Suomesta kallis Suomi-auto??? ...kun ne kerta ovat niin ylivoimaisen hyviä :-)
- toki
pitää sun autosi suamesta hakea, ulkomaan autot on huanoja, ruastuvat ja muutenkin lahoovat nopeammin kuin "suamalaiset" ;))))
- ufo :-)
toki kirjoitti:
pitää sun autosi suamesta hakea, ulkomaan autot on huanoja, ruastuvat ja muutenkin lahoovat nopeammin kuin "suamalaiset" ;))))
Näin arvelinkin!
Varmaan sama homma pätee, jos ostan ihkauuden auton. Nekin on Suomessa parempia... ;-)
- Kallonkutistaja
Myin pari kuukautta sitten vanhan mersuni. Se oli aikanaan uutena myyty Suomessa. Ensimmäisellä kerralla en ilmoitukseen laittanut mitään auton alkuperästä. Monet kyselivät onko Saksasta tuotu? Ja kun kuulivat, että Veho on tuonut uutena, niin luopuivat hankkeesta heti kättelyssä.
Toisella kerralla laitoinkin ilmoitukseen "suomi-auto". Turhat soittelut jäivät kokonaan pois, ja vain muutama tosiostaja soitti. Ja näistä löytyi autolle ostaja. Olisin voinut asian ilmaista myös maininnalla "ei tuontiauto". Mutta halusin välttää negatiivista ilmaisua, ja olisihan se ollut vähän pidempikin ilmaisu maksullisessa ilmoituksessa.
Eihän tämä(kään) vastannut kysymykseesi, mutta luultavati se edes jotenkin auttoi asian ymmärtämisessä. Eli "suomi-auto" ilmoituksessa on tehokas keino pelotella pelistä pois ne, jotka pelkäävät suomi-autoja. - s u o m a l a i n e n
"Suomi-autolla" yleensä on ajettu vähemmän suolassa kuin esim. Saksassa. Suurimmassa osassa Suomea suolaus on minimaalista ja Saksassa suolataan vuositasolla yhteensä ENEMMÄN kuin Suomessa.
Saksassa autot kuluvat enemmän, koska niitä poljetetaan autobaanoilla äärirajoilla. Suomessa rauhalliset nopeudet eli vähemmän revitystä ja vähemmän jarrulevyjä soikeuttavia täysjarrutuksia.
Suomalaiset huolehtivat autoistaan paremmin, koska täällä auto on kalliimpi omaisuus kuin tusinakäyttötuote sakeMANNEILLE ;)
Ainoa huonompi puoli on, jos autoa käynnistellään talvella kylmässä (ei tallissa, ei lämmitystolppaa) - edellyttäen että ko. autolla ajetaan talvisin (mm. itse ajan vain keväästä syksyyn).- hiukoo
Saksassa ei saa käyttäää suolaa. Siellä käytetään kemikaalia, joka ei ruostuta autoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2556543Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2076103Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai295602Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1374897Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1733645Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1313415Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi153255HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok333123Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja3002676Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan192562