Nelivetoinen auto.

nelikkoovailla

Mitkä "maasturit" ovat oikeasti nelivetoisia, sellaiseksi ajattelin luokitella esim Range Rover Evoquen, selviääkö se ristiriipunnasta. Entäs näitä citymaastureita, kuinka Forrester selvittää sen tilanteen, sitten "normaali" henkilöauto esim Opel Insignia 4x4.

17

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riiputtelija

      Mersut ainakin selviää siitä.

      • Rangeroverkunniaan

        Mun 09vm range rover sport selviää.


      • hmhmhm

        Mersu ei juurikaan enää tee järkevänhintaisia maastureita, kuten he ennen tekivät. :/

        G-mersusta on tehty RR:n tapaan yleellisyystuote ja hinnoiteltu se niin ylös ettei sen hankkimista voi enää järkisyin perustella, koska samaan hintaan saisi monta muuta konetta, jolla pääsee paljon paremmin maastossa.

        Toyotalta löytyy Land Cruiser 70 sarjalainen, suunnilleen yhtä hyvillä ominaisuuksilla, paljon edullisempaan hintaan.


      • mönkiäänen

        Koska Mersu on tehnyt muita maasturimalleja, kuin G? Käsittääkseni G on ollut aina 25-30% kallimpi, kuin Toyota, niin kuin se on nytkin. Tutulta hajosi Range Roverista automaattiloota 80-luvulla. Remontti maksoi uuden pikkuauton verran ja oli hankintahinnaltaankin törkeän kallis jo silloin.
        Paljon paremmin ei maastossa etene yksikään henkilöauto, jos G on vertailukohde. Sikahintainen silti.


    • hmhmhm

      No, yleensä oikeasti nelivetoisiksi luetaan ne, joissa vähintään etu ja taka-akseli vetää tarpeen tullen jatkuvasti.

      Jos pilkkua viilataan, täysin nelivetoisia toki ovat vain ne, joissa on edessä ja takanakin lukko.

      Monet vanhemmat maasturit eivät ristiriipunnasta selviä ilman pientä vauhtia, koska akselilukkoja ei ole.

      Nykyään lähes kaikki muka maasturitkin selviävät ristiriipunnasta, koska elektroninen luistonesto jarruttaa ilmassa sutivia pyöriä ja siirtää voiman maassa oleville pyörille.

      Mutta ei se luistonestokaan aivan autuaaksi tee. Sen tuottama veto ei ole jatkuvaa, joka on lähinnä ongelma esimerkiksi ylämäessä. Luistonestollisella nelivedolla on reagointiaika, jonka takia vauhti kerkeää aina hidastua ennenkuin systeemi reagoi. Kuluttaahan se myös jarruja selvästi enemmän.

    • Subbe2

      Forester selviää ristiriipunnasta

      • löysä.kori

        Oli "maasturitesti" jossa oli Forester mukana, ristiriipunnassa ovet eivät enää toimineet kunnolla, alkoi ahistamaan. Tosi nihkeästi selvitti sen riipunnasta poistumisen.


      • Noproblem

        You tubessa voi katsoa videoita joissa Forester selviää helposti ristiriipunnasta. Se lähtee hyvin liikkeelle myös rullakokeessa, joissa on 3 pyörää rullilla ja vain yksi pitävällä alustalla. Samoin lähtee Subarun Outback. Kts. vaikka sen rullatesti uusimmasta Tekniikan Maailmasta. Subarussa on yksi parhaita katumaastureiden lukottomia nelivetoja. Maasturiksi se ei ole tarkoitettukkaan.


      • Noproblem
        Noproblem kirjoitti:

        You tubessa voi katsoa videoita joissa Forester selviää helposti ristiriipunnasta. Se lähtee hyvin liikkeelle myös rullakokeessa, joissa on 3 pyörää rullilla ja vain yksi pitävällä alustalla. Samoin lähtee Subarun Outback. Kts. vaikka sen rullatesti uusimmasta Tekniikan Maailmasta. Subarussa on yksi parhaita katumaastureiden lukottomia nelivetoja. Maasturiksi se ei ole tarkoitettukkaan.

        Ja lisäksi Foresterissa on 22cm maavara. Tällaista maavaraa ei löydy edes kaikista Pajeroista sun muista ns. aidoista maastureista. Katumaastereista ei mistään.


      • hmhmhm
        Noproblem kirjoitti:

        Ja lisäksi Foresterissa on 22cm maavara. Tällaista maavaraa ei löydy edes kaikista Pajeroista sun muista ns. aidoista maastureista. Katumaastereista ei mistään.

        Teet tyypillisen tilastonlukijan virheen.

        Maavara mitataan aina aton alimmasta kohdasta. Eli tasauspyörästön alta. Oikeissa maastureissa on tavallisella pienellä rengaskoolla suunnilleen sama matalin kohta akselin alla kuin citymaastureissa. Mutta citymaastureissa maavara on matala koko pohjan alueelta. Oikeassa maasturissa taas keskellä autoa voi olla vaikkapa 40 cm maavaraa.

        Forester selviää ristiriipunnasta, koska siinä on elektroninen luistonesto. Sama vielä kehittyneempänä löytyy kaikista varsinaisista maastureista.

        Useista niistä löytyy vielä oikeita mekaanisia lukkoja lisäksi, tai vähintäänkin luistonrajoittimia.

        Pajeron neliveto ei muuten ole huono. Taka-akselilla torsen, ja mekaaninen lukko jonka voi napista kytkeä 100%:eksi. Keskellä myös 100% lukko.

        Edellisen mallin Jeep Grand Cherokeessa oli kenties parhaimpia nelivetoja tämän päivän maastureista, siinä on eatonin ELSD automaattilukot edessä ja takana, jotka tarpeen tullet lukkiutuvat 100%:iksi.

        Luistonesto on tietynlaisessa maastossa ihan hyvä apuväline. Mutta esimerkiksi pitkissä epätasaisissa nousuissa, joissa pito vaihetelee rajusti eri puolien välillä, oikea lukko (joko automaattinen tai manuaalinen) tarjoaa paljon tasaisemman vedon.

        Ei Forester varmasti citymaasturiksi yhtään huono ole. Mutta nelivedoltaan se ei ole läheskään parasta mitä markkinoilta löytyy.


      • Noproblem

        En kyllä ole lukenut mitää tilastoa, joten en ymmärrä tuota kommenttia tilastonlukijan virheestä.
        Tuo ei myöskään ole minulle mikään uutinen, että maavara mitataan aina alustan alimmasta kohdasta. Foresterin maavara on edelleen se 22cm. Ja renkailla voidaan tietysti kikkailla myös sillä. Useimmissa katumaastureissa on pienempi maavara. Tuo maavara on ihan hyvä lukema verrattuna myös ihan varsinaisiin maastureihin. Esim. Tojon Landcruiserissa on vakiona sama 22cm. Pajerossa samaa luokkaa. Jossain luki muistaakseni 21cm. Pajerolle.
        Maasturiksi sitä ole täällä väitettykkään. Se on katumaasturi ja tarkoitettu tiellä ajoon, myös huonokuntoisella tiellä ajoon. Omassa luokassaan se on kuitenkin yksi parhaista. Tielläkin mukava ajettava, toisin kuin ns. "oikeat maasturit." Off Roadiin sitä ei ole tarkoitettu.
        Myöskään nelivedoltaan markkinoiden parhaaksi Foresteria ei ole täällä kukaan väittänytkään?
        Varsinaisista maastureista pidän G Mersua yhtenä parhaista. Siinä on vakiona 3kpl. 100% lukkoa, jotka ovat kojelaudasta kytkettävissä. Mistä muusta löytyy vakiona? Ja se on saatavilla myös lyhyellä akselivälillä, joka on parempi maastossa mönkiessä. Hinta vaan on aivan hirveä Suomessa ja tieominaisuudet melko surkeat. Olen kokeillut.


      • hmhmhm
        Noproblem kirjoitti:

        En kyllä ole lukenut mitää tilastoa, joten en ymmärrä tuota kommenttia tilastonlukijan virheestä.
        Tuo ei myöskään ole minulle mikään uutinen, että maavara mitataan aina alustan alimmasta kohdasta. Foresterin maavara on edelleen se 22cm. Ja renkailla voidaan tietysti kikkailla myös sillä. Useimmissa katumaastureissa on pienempi maavara. Tuo maavara on ihan hyvä lukema verrattuna myös ihan varsinaisiin maastureihin. Esim. Tojon Landcruiserissa on vakiona sama 22cm. Pajerossa samaa luokkaa. Jossain luki muistaakseni 21cm. Pajerolle.
        Maasturiksi sitä ole täällä väitettykkään. Se on katumaasturi ja tarkoitettu tiellä ajoon, myös huonokuntoisella tiellä ajoon. Omassa luokassaan se on kuitenkin yksi parhaista. Tielläkin mukava ajettava, toisin kuin ns. "oikeat maasturit." Off Roadiin sitä ei ole tarkoitettu.
        Myöskään nelivedoltaan markkinoiden parhaaksi Foresteria ei ole täällä kukaan väittänytkään?
        Varsinaisista maastureista pidän G Mersua yhtenä parhaista. Siinä on vakiona 3kpl. 100% lukkoa, jotka ovat kojelaudasta kytkettävissä. Mistä muusta löytyy vakiona? Ja se on saatavilla myös lyhyellä akselivälillä, joka on parempi maastossa mönkiessä. Hinta vaan on aivan hirveä Suomessa ja tieominaisuudet melko surkeat. Olen kokeillut.

        Tilastonlukijan virhe on se, että pitää ymmärtää mikä merkitys milläkin luvulla on ja miten se on mitattu.

        Esimerkiksi jos auto jää pohjasta kantamaan, kummanlainen auto jää herkemmin kantamaan, se missä on koko pohja matala, vai se, missä on yksittäinen kohde matalalla? Varsinkin lumessa ja muilla pehmeillä alustoilla siinä on ero, kuten myös ylityskulmassa. Se on asia mitä ei matalimmasta kohdasta mitattu maavara lukema kerro.

        Toisekseen puhutaan noin 1 cm erosta. Ne vaihtelee tuon verran pelkästään mittaustavasta, kuormasta, ilmanpaineista ja auton varustetasosta riippuen. Esim mainitsemallesi pajerolle ilmoitetaan toisaalla 21,5, 22,5 tai 23,5 cm lukemia. Monta lukemaa samalle autolle, riippuen mittaajasta.

        Parhaat oikeat maasturit ovat todella mukavia matka-autoja. Esim. Discovery 3/4:sta mukavampaa matka-autoa saa hakemalla hakea, ehkä S mersu pääsee samalle tasolle. :)

        Paras maastoautohan on se, mikä on paras kompromissi, samaan aikaan hyvä etenemiskyky, mutta mukava tiellä. Jos pelkästään maastossa eteneminen olisi kriteeri, niin sitten löytyy paljon etenemiskykyisempiä laitteita kuin yksikään pyörävetoinen auto. Esimerkiksi tela-kuorma-auton voittanutta ei suomalaisessa vetisessä maastossa juuri ole. Sillä pääsee tielläkin 80 km/h, se voittaa kaikki perus maasturit mennen tullen metsässä. En silti lukisi sitä parhaaksi maastoautoksi, koska auton pitää olla hyvä myös tiellä.

        G mersun neliveto ei ole ollenkaan erikoinen, sehän on hyvin yksinkertainen perussysteemi, jonka tasoisia on löytynyt useistakin maastureista aina 80 luvulta lähtien ja löytyy edelleen useistakin autoista, esimerkiksi Jeep Wrangler JK, Land Cruiser 70 sarja, myös joistakin jenkki lava-autoista löytyy kytkettävää etulukkoa, kuten ram power wagon.

        Mutta sama se sille, sillä jälkiasennuksena samantasoisen systeemin saa autoon kuin autoon. Eihän siinä ole mitään järkeä maksaa pelkästä etu lukosta 50 000 €, kun jälkiasennuksena sen saa 1000 €:lla.

        Siitä huolimatta vielä edistyneempiäkin systeemejä pelkästään suorituskyky mielessä on.

        Esimerkiksi joissakin land rovereissa on ns aktiivilukkoa, eli elektronisesti ohjattua lukkoa, jonka voi kytkeä 100%:eksi. Pajeron lukittavassa takaperässä on lisäksi torsen, silloin kun lukko ei oe päällä.

        Jeepin quadra drive 2 systeemi 100%:lla automaattisilla etu ja takalukoila varustettu systeemi.

        Tässäpä näet sen toiminnassa:
        https://youtu.be/y1DG-P6oOGY

        Nämä ovat minun käsityksen mukaan paljon kehittyneempiä systeemejä. Sellainen neliveto, mistä on on iloa myös maantieajossa ja talviajossa, maasturi kun kuitenkin on aina vähintään 50% maantieauto.

        Aktiivilukko on aika ovela, se osaa kaarteessa esimerkiksi pistää enempi voimaa ulkokaarteenpuoleiselle pyörälle, joka edesauttaa kääntymistä. Se vetää yhtäjaksoisesti, jne.


      • hmhmhm
        Noproblem kirjoitti:

        En kyllä ole lukenut mitää tilastoa, joten en ymmärrä tuota kommenttia tilastonlukijan virheestä.
        Tuo ei myöskään ole minulle mikään uutinen, että maavara mitataan aina alustan alimmasta kohdasta. Foresterin maavara on edelleen se 22cm. Ja renkailla voidaan tietysti kikkailla myös sillä. Useimmissa katumaastureissa on pienempi maavara. Tuo maavara on ihan hyvä lukema verrattuna myös ihan varsinaisiin maastureihin. Esim. Tojon Landcruiserissa on vakiona sama 22cm. Pajerossa samaa luokkaa. Jossain luki muistaakseni 21cm. Pajerolle.
        Maasturiksi sitä ole täällä väitettykkään. Se on katumaasturi ja tarkoitettu tiellä ajoon, myös huonokuntoisella tiellä ajoon. Omassa luokassaan se on kuitenkin yksi parhaista. Tielläkin mukava ajettava, toisin kuin ns. "oikeat maasturit." Off Roadiin sitä ei ole tarkoitettu.
        Myöskään nelivedoltaan markkinoiden parhaaksi Foresteria ei ole täällä kukaan väittänytkään?
        Varsinaisista maastureista pidän G Mersua yhtenä parhaista. Siinä on vakiona 3kpl. 100% lukkoa, jotka ovat kojelaudasta kytkettävissä. Mistä muusta löytyy vakiona? Ja se on saatavilla myös lyhyellä akselivälillä, joka on parempi maastossa mönkiessä. Hinta vaan on aivan hirveä Suomessa ja tieominaisuudet melko surkeat. Olen kokeillut.

        Kyllä kai Foresterilla voi offroadia harrastaa. :)


    • Kia sorento, se vqnha rungollinen ei selviä ristiriipunnasta. Luistonestokin kytkeytyy pois sekä pitkällä,että lyhyellä nelikolla.

    • 4vetää

      ainakin vanhinpiin maastudeihin saa täys aksilan lukot lisä varusteena.

      • varmaan.saakin

        Meinaat Esabin lukkoa.


    • 4vetää

      eikun kytkettävät lukot alan kaupat myy toisin hintaa yli 1000e alkaen per 1 aksila.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe