6,2D:n vääntö ?

wili

Tietääkseni 6,2d antaa tehoa 129 hv. Mikähän mahtaa olla vääntö ? Millainen on teho/vääntöero 6,2d:n ja 6,5d:n välillä ?

8

1569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gas Rig

      Tässä sulle, luvut ovat moottorin raaka-arvoja, eli ilman voimansiirron aiheuttamaa tehohävikkiä.

      6.2 Diesel
      Hevoset 130 hp / 3600 rpm
      Vääntö 240 lb-ft / 2000 rpm

      6.5 Diesel
      Hevoset 190 hp / 3900 rpm
      Vääntö 240 lb-ft / 2000 rpm
      TAI 340 lb-ft / 1700 rpm
      riippuen turbon ahtopaineesta (tehtaalla säädetty)

      • Make

        noi teholukemat on siitä hassuja (tietty se on uskottava kun valmistaja ilmottaa) että lähipiirissä on 1 kpl chevrolet blazer 6.2 l diesel seka mitsubishi 2.5 l turbodiesel. chevy painaa vaalla n. 2500 kg, mitsu 1550 kg. mitsussa tehoja on tehtaan mukaan n. 100 hv (vauhtipyörältä) chevyssä ilmoituksesta riippuen n. 130 -145. chevyssä on automaatti sekä isot pyörät ja tolkuttoman pitkät välitykset, mitsussa vakiopyörät ja kova loota. vaan.. mitsulla ei kiihdytyksessä perässä pysy, ei millään.. pirteitä ovat nuo jenkkihevoset..


      • Gas Rig
        Make kirjoitti:

        noi teholukemat on siitä hassuja (tietty se on uskottava kun valmistaja ilmottaa) että lähipiirissä on 1 kpl chevrolet blazer 6.2 l diesel seka mitsubishi 2.5 l turbodiesel. chevy painaa vaalla n. 2500 kg, mitsu 1550 kg. mitsussa tehoja on tehtaan mukaan n. 100 hv (vauhtipyörältä) chevyssä ilmoituksesta riippuen n. 130 -145. chevyssä on automaatti sekä isot pyörät ja tolkuttoman pitkät välitykset, mitsussa vakiopyörät ja kova loota. vaan.. mitsulla ei kiihdytyksessä perässä pysy, ei millään.. pirteitä ovat nuo jenkkihevoset..

        Ei ne hevoset sitä autoa liikuta. Vaikka mitsussa onkin hevosia suht saman verran, ei sillä ole mitään merkitystä. Haeppas sen mitsun vääntöluvut, ja vertaa 6.2 dieseliin. On jo jonkun verran eroa!

        Japanin autot on tehty toimimaan korkeilla kierroksilla, eli hevosilla. Jenkkiraudat liikkuvat pääosin matalilla kierroksilla, perkeleellisen vääntönsä kanssa.

        Ihan vielä tiedoksi noista hevosista, tiedätkös että hevosia ei mitata, ne lasketaan. Vääntö mitataan penkissä, sen jälkeen lasketaan hevoset, jotka tulevat seuravaasta kaavasta:
        VÄÄNTÖxKIERROLUKU=HEVOSET

        toivottavasti selvensin asiaa, eli ei niillä hevosilla loppujen lopuksi merkitystä ole (ainoastaan kierroskoneissa).


      • Vanster
        Gas Rig kirjoitti:

        Ei ne hevoset sitä autoa liikuta. Vaikka mitsussa onkin hevosia suht saman verran, ei sillä ole mitään merkitystä. Haeppas sen mitsun vääntöluvut, ja vertaa 6.2 dieseliin. On jo jonkun verran eroa!

        Japanin autot on tehty toimimaan korkeilla kierroksilla, eli hevosilla. Jenkkiraudat liikkuvat pääosin matalilla kierroksilla, perkeleellisen vääntönsä kanssa.

        Ihan vielä tiedoksi noista hevosista, tiedätkös että hevosia ei mitata, ne lasketaan. Vääntö mitataan penkissä, sen jälkeen lasketaan hevoset, jotka tulevat seuravaasta kaavasta:
        VÄÄNTÖxKIERROLUKU=HEVOSET

        toivottavasti selvensin asiaa, eli ei niillä hevosilla loppujen lopuksi merkitystä ole (ainoastaan kierroskoneissa).

        Mikäs tuollaisen tiedot sitten ovat?

        Ja nuo 6.2D ja 6.5TD:n tiedotkin kai vaihtelevat vuosittain ja lähteen mukaan.

        6.2D:lle olen nähnyt hevosia ilmoitettavan 125-145 välillä ja 6.5TD:lle 180-195 välillä. Vääntöjä en ihan heti muista.


      • Make
        Vanster kirjoitti:

        Mikäs tuollaisen tiedot sitten ovat?

        Ja nuo 6.2D ja 6.5TD:n tiedotkin kai vaihtelevat vuosittain ja lähteen mukaan.

        6.2D:lle olen nähnyt hevosia ilmoitettavan 125-145 välillä ja 6.5TD:lle 180-195 välillä. Vääntöjä en ihan heti muista.

        juu... hevoset ei liikuta mut ei noi jenkkien lukemat paikkaansakaan pidä. ja tuostapa tulee mieleen jotta kun kattoo -80 luvun venemoottoreiden tehoja jo vaan irtoaa 6.2 d:n reilusti enemmän kaakkeja. ja eräs mielenkiintoinen seikka on myös se kun blezereita käsittelevässä opuksessa mainitaan kampiakselitehoksi (350 bensa) 175 hv mutta vetopyörille 80 hv josta on helppo ynnäillä voimansiirron hävikit, kauanko arvelette että menee n. 70 kw:n teholla muutamaa litraa öljyä kuumennettaessa että se kiehuu, koska lämmöksihän toi tehohäviö muuttuu.. ei pidä lukemat paikkaansa mitenkään. johtunee jenkkien vakuutusmaksujen laskentatavasta..


      • wili

        Täytynee vielä kaivaa vanhat fysiikan kirjat esille, niin saa nuo jalkapaunat muutettua nm:ksi... On sitten tuo vertaaminen vähän helpompaa. Vai löytyykö joltain valmis muuntokaava ?


      • Vanster
        Make kirjoitti:

        juu... hevoset ei liikuta mut ei noi jenkkien lukemat paikkaansakaan pidä. ja tuostapa tulee mieleen jotta kun kattoo -80 luvun venemoottoreiden tehoja jo vaan irtoaa 6.2 d:n reilusti enemmän kaakkeja. ja eräs mielenkiintoinen seikka on myös se kun blezereita käsittelevässä opuksessa mainitaan kampiakselitehoksi (350 bensa) 175 hv mutta vetopyörille 80 hv josta on helppo ynnäillä voimansiirron hävikit, kauanko arvelette että menee n. 70 kw:n teholla muutamaa litraa öljyä kuumennettaessa että se kiehuu, koska lämmöksihän toi tehohäviö muuttuu.. ei pidä lukemat paikkaansa mitenkään. johtunee jenkkien vakuutusmaksujen laskentatavasta..

        Arvailua vaan, mutta:

        Ehkä venemoottoreita ei koske samat saastemääräykset kuin autoja?


    • Anonyymi

      Mukava näin 20 vuoden jälkeen katsella näitä huimia teholukemia ja mielipiteitä.😁 Nykyisin tuollaisessa 6.2/6.5 moottorissa olisi 1000 heppaa ja pari tuhatta Nm vääntöä. Eipä silti, omaan projektiin ostin 6.2 koneen.😁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 95
      3571
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      75
      3135
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      83
      2588
    4. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2386
    5. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      215
      2229
    6. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2131
    7. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      918
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      900
    9. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      796
    10. Haapaveille jotain uutta!

      Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.
      Haapavesi
      16
      760
    Aihe