MIKSI ateistit eivät lue RAAMATTUA?

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Että he saavat harrastaa homoseksuaalisuutta, aviorikosta ja esiaviollisia sukupuolisuhteita.

48

158

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LisäysEdelliseen

Toiselle Jesajan pojalle annettiin nimi jo ennen sen siittämistä. Pojalle annettiin Jumalan käskystä nimi Maher-Salal-Has-Bas, jonka merkitys on ’Kiirehdi, oi saalis! Hän on rientänyt ryöstämään’.

• UskonTyhmyys

Taisi olla viikon huonoin trolli.
      Mutta kerrotaan nyt kuitenkin että olen lukenut raamatun, kaksikin kertaa.
      Kerrottakoon myös etten ole harrastanut mitään avauksessa mainittua.

Mutta harva asia on vahvistanut ateimiani niin paljon kuin lapsellisen typerän ja epäloogisen raamatun lukeminen. Suosittelen. Tämä kaikkitietävä kaikkivaltias, joka ei tiedä mitään eikä mahda millekään mitään, ei edes omien tekojensa seurauksille jaksaa aina naurattaa.

Tämä vihanhallintaterapian tarpeessa oleva kiivas, julma ja kostonhimoinen kansanmurhaaja joka tapattaa kokonaisia kansoja viimeiseen naiseen ja lapseen, käskee polttamaan ihmisiä rovioilla ja käskee seivästämään ihmisiä paaluihin, mutta onkin mukamas silkkaa rakkautta ja tahtookin kaikille vain hyvää. Mitä nyt kiduttaa ikuisesti erinäisiä miljardeja ihmisiä jotka ovat epäonnekseen vain sattuneet syntymään väärään aikaan ja paikkaan ja kulttuuriin - mutta itsehän valitsivat, kuten älyvälkyt hihhulit ovat väittäneet.

• Kai noita nyt saa harrastaa Raamattua lukemattakin? Minä tosin olen Raamattua lukenut (myös ääneen), joten kaipa tuo on sitten minulle kristittyjenkin mielestä sallittua.

Aviorikosta ei kyllä taida olla olemassakaan. Miten sitä voi harrastaa?

• Frans_2

Suomen laki ei ole tuntenut aviorikosta vuoden 1948 jälkeen joten kysymyksessä on aviopuolisoiden keskinäinen asia, joka ei papeille tai piispoille kuulu. Homoseksi- ja esiaviolliset suhteet ovat niinikään täysi-ikäisten ja -valtaisten ihmisten keskinäisiä asioita. Riittää kun huolehtivat tarvittaessa ehkäisystä ja tartuntavaaran torjumisesta.

• Kyllä olen lukenut Raamattua Ja kaikkien kyseisten kolmen asian suhteen tunnen Raamatun kannan paremmin kuin ketjun aloittaja.

• loiuytghytrrasd

. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
        23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
        24. Sen tähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        Room. 1:21 - 25

• loiuytghytrrasd kirjoitti:

. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
        23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
        24. Sen tähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        Room. 1:21 - 25

Kuvaa ateistien sijaan paljon paremmin teitä ylimielisiä ja homovihamielisiä fundamentalistiuskoa, olette tunteneet ehkä kyllä Jumalan mutta ette hän kunnioita ja kiitä ja sydämenne on pimentynyt. Tämä näkyy sinä miten kohtelette uskosta osattomia pilkaten ilman minkäänlaista nöyryyttä tai kunnioitusta.

• Huomaaja

Tästä palstasta, tai koko Suomi24:sta on tullut kaatopaikka. Tai sekin on liian mairitteleva nimitys... Ongelmajätettä.

• Tullut?

• Huomaaja

No sanotaan että entistä pahempi sellainen. Ennen tuota uudistusta täällä oli vielä jonkinasteinen roti.

• iuytasdfgh
        Huomaaja kirjoitti:

No sanotaan että entistä pahempi sellainen. Ennen tuota uudistusta täällä oli vielä jonkinasteinen roti.

Ennen uudistusta ateistit elivät kuin mullikat mettässä. Nyt olette päässeet käsiksi elämän peruskysymyksiin.

• Pahus, kun Jahve ei kirjoittanut jokaisen ihmisen sydämeen sitä yhdettätoista käskyä: Älä trollaa.

• nimierkkimerkki

Seksikö vain on uskovilla mielessä. Ateistit osaavat ajatella muutakin kun eivät kiellä luonnollisia tarpeitaan. Etkö tunne muuta syntiä kuin seksuaalisuuteen liittyvät.

• ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        7. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        8. Muista pyhittää lepopäivä.
        9. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        12. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        13. Älä tapa.
        14. Älä tee huorin.
        15. Älä varasta.
        16. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        17. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
        2. Moos. 20:2 - 17

• ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä."
        En ole ikinä edes ollut Egytissä.

"Älä pidä muita jumalia minun rinnallani"
        En pidä mitään jumalia, en rinnalla en yläpuolella enkä alapuolella.

"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla."
        No en. Miksi ihmeessä tekisin?

"Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
        En palvele sellaisia, joita ei ole edes olemassa.

" Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu."
        Eipä ole tullut lausutuksi.

"Muista pyhittää lepopäivä."
        Kun kroppa sanoo, että pitää levätä, silloin jätän lenkin väliin.

"Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;"
        En tee. Olen eläkkeellä. Teen töitä juuri sen verran kuin on pakko tai kuin minua huvittaa, enkä ainakaan palkkatyötä.

"mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on."
        Jos minulla ei ole jumalaa, ei minulla ole sapattiakaan. Ei minulla liioin ole palvelijoita tai muukalaisiakaan nurkissani. Harvalla nykymaailmassa sellaisiin on varaa. Juhtanakin minulla on vain vanha Peugeot. Ei kai käsky sentään sitä koske?

"Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."
        Tekiköhän vaan?

"Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."
        Kunnioitin niin kauan kuin he elivät.

"Älä tapa."
        En

"Älä tee huorin."
        En ainakaan aviorikosta, jos tuo sitä tarkoittaa.

"Älä varasta."
        Eipä ole ollut tapana.

"Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi."
        Ei sellainenkaan ole ollut tapana.

"Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
        Minulla on ihan kiva kämppä. Naapurilla on kyllä kopsakan näköinen emäntä, mutta en minä sentään entisen työkaverin vaimoa himoitsemaan ala. Palvelijoita tai palvelijattaria lähimmäisillänikään ei ole härjistä ja aaseista puhumattakaan. Edes naapurieni autoja en himoitse.

• UskonTyhmyys
        ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:

. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        7. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        8. Muista pyhittää lepopäivä.
        9. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        12. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        13. Älä tapa.
        14. Älä tee huorin.
        15. Älä varasta.
        16. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        17. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
        2. Moos. 20:2 - 17

Tuo ensimmäinen käskyhän kieltää jyrkästi kaiken uskonnonvapauden. Joka taas sattumoisin on meidän perustuslakiimme kirjattu oikeus:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapauslaki

Mutta raamattu ei moisia vapauksia tunne, vaan kieltää ne jyrkästi.

• Eipä se näytä raamatun lukeminen estävän uskoviakaan tekemästä kyseisiä asioita, päinvastoin, tuntuu heillä olevan enemmänkin sääntönä nuo.

Ja mitä raamatun lukemiseen tulee, olen lukenut sitä enemmän kuin useimmat uskovat. Olen myös täysin hetero ja yhden ja ainoan naisen kanssa ollut jo neljännesvuosisadan, aviossa tosin vasta 16 v. joten esiaviollista seksiä on tullut harrastettua.

Kun et raamattuasi tunne niin kerronpa että siellä harrastetaan homoseksiä, raiskaamisia, maksullisia naisia, pedofiliaa, insestiä jne ja homous on ainoa mistä jumala tykkää kyttyrää.

• Ateisti ei lue Raamattua siksi, koska se muistuttaa heitä Jumalan olemassaolosta ja siitä, että he ovat Hänelle vastuussa elämästään ja teoistaan.

• Ja uskova ei lue Raamattua turhan tarkasti koska muuten voisi löytää sieltä oikeasti jotain mikä on ristiriidassa sen oman kristillisen tulkinnan kanssa ja huomaisi ettei se Jumala olekaan sellainen kuin uskova tämän haluaa olevan.

• Aikamoinen väite. Itse olen lukenut Raamattua kymmeniä vuosia, eikä se minua ainakaan muistuta Jumalan olemassaolosta, tai ollut mitään vaikutusta seksielämääni.

Itse olen näillä palstoilla tehnyt havainnon, että useat ateistit tuntevat Raamatun paljon paremmin kuin keskivertokristitty.

• ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Suuren ennätyskirjan mukaan Raamattua on painettu n. 3500 000 000 kappaletta. Se on valtava määrä. Mikään muu historian tuntema kirja ei ole päässyt lähellekään Raamatun levikkiä.
      Mitään muuta kirjaa ei lisäksi ole käännetty yhtä monelle kielelle. Raamattua kokonaisuudessaan tai sen osia voidaan nykyään lukea lähes 2000 eri kielellä.
      Raamatun tietosana kirja ilmoittaa, että 98 % planeettamme väestöstä voi nyt lukea sitä. Kuvittele, miten valtava työ on ollut näin monien käännösten valmistamisessa. Mikä muu kirja on saanut näin paljon huomiota?
      Miksi tämä kaikki, jos se olisi mukamas huuhaata, että pientä rajaa niihin väitteisiin.
      Raamatun tietosanakirja kutsuu Raamattua ihmishistorian luultavasti vaikutusvaltaisimmaksi kirjakokoelmaksi.
      Mikä se on ateisteilla????
      ,

• Eli kaikki nuo sinun perustelusi riittävät tekemään hyväksyttäväksi ihmisten kivittämisen, polttamisen ja alistamisen?

• loiuytrfdsdrtrew
        marathustra kirjoitti:

Eli kaikki nuo sinun perustelusi riittävät tekemään hyväksyttäväksi ihmisten kivittämisen, polttamisen ja alistamisen?

Mistä uskonnosta puhut?????

• loiuytrfdsdrtrew kirjoitti:

Mistä uskonnosta puhut?????

Jos et ylläolevasta ymmärtänyt, niin miten ymmärtäisit sen, vaikka kirjoittaisin sen tähän?

• marathustra kirjoitti:

Jos et ylläolevasta ymmärtänyt, niin miten ymmärtäisit sen, vaikka kirjoittaisin sen tähän?

Niin. Eivät tunne Raamattua, huoh.

• JeesusArmahtaaRaiskaajan

Miksi Raamattua lukevat saarnaajat raiskaavat lapsia?

• Kalju_Pitkätukka

Moni on tullut ateistiksi luettuaan Raamattua.

Luin Raamatun 2 kertaa läpi, se pani alulle prosessin, joka johti minut ateistiksi.

• ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

ILMAN RAAMATTUA EMME EROTA OIKEAA VÄÄRÄSTÄ.

• ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

RAAMATUN KANSSA KUN KAIKKI MENEE VÄÄRIN

JUMALA ITSE NAI MARIAA, TOISEN VAIMOA JA SAI JEESUSLAPSEN

JUMALAN PÄÄ IRTI KAMELILLA KOSKA JUMALA ON ITSE PAHANTEKIJÄ

• poidsasqasxcv
        ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:

RAAMATUN KANSSA KUN KAIKKI MENEE VÄÄRIN

JUMALA ITSE NAI MARIAA, TOISEN VAIMOA JA SAI JEESUSLAPSEN

JUMALAN PÄÄ IRTI KAMELILLA KOSKA JUMALA ON ITSE PAHANTEKIJÄ

Mikä sinun pääsi sekoitti, otitko huumeita

• poidsasqasxcv
        poidsasqasxcv kirjoitti:

Normaalia Kristillisyyttä siis!

• VääräOikeaVäärä

Ilman raamattua emme olisi tehneet kymmeniä ristiretkiä levittämään miekalla ja verellä raamatun sanaa ja teurastaeen sodissa kymmeniä tuhansia ihmisiä. Paljon kiitoksia raamattu että osasivat erottaa oikean väärästä.

Ilman raamattua emme olisi polttaneet kymmeniä tuhansia ihmisiä noitina roviolla. Paljon kiitoksia raamattu, että osasimme erottaa oikean väärästä.

Ilman raamattua ei olisi syntynyt 30-vuotista sotaa, joka alkoi puhtaasti uskonsotana katolisten ja protestanttien välillä ja raivosi ympäri Eurooppaa 30 vuotta, tuhoten paikoitellen kolmasosan tai jopa puolet alueen väestöstä ja raunioittaen lukuisia suurkaupunkeja. Paljon kiitoksia raamattu.

Ilman raamattua uskonpuhdistaja Luther ei olisi kehottanut kannattajiaan hirttämään, hukuttamaan, mestaamaan, kiduttamaan, polttamaan rovioilla ja hautaamaan elävältä väärin uskovia anabaptisteja, joita tapettiin säälimättömän julmasti tuhansittain eri puolilla Euroopaa. Paljon kiitoksia raamattu että osasivat erottaa oikean väärästä.

• poidsasqasxcv kirjoitti:

Teistit ottavat huumeita.

• poidsasqasxcv

Jeesus kun imee kullia lappona ja sallii pahan!

• pimetäporukkaa

Kyll mää sanon ett ateisti on viisas ja hyvät perustelut oll ateisti.

• mietipäsitä

Monethan kääntyvät ateisteiksi nimenomaan sen jälkeen kun lukevat itse, mitä siellä raamatussa sanotaan. Ei ole olemassa mitään hyviä argumentteja, joilla raamatun älyttömyyksiä voisi puolustella.

"98 % planeettamme väestöstä voi nyt lukea sitä."

Se, että sitä on niin hyvin pystytty levittämään väkivaltaisilla ristiretkillä, pakkosyötöllä ja ikuisen kidutuksen uhalla ei tarkoita, että se on totta. Päinvastoin se kertoo, että siihen on vielä vähemmän syytä uskoa.

"Että he saavat harrastaa homoseksuaalisuutta, aviorikosta ja esiaviollisia sukupuolisuhteita"

Miksi sitten Kristityt itse suorittaa näitä toimia enemmän kuin kukaan muu?

• dfdfsd

Tutkimuksen mukaa ateistit tuntevat uskonnot keskimäärin paremmin kuin uskovaiset. Jopa niin, että atesitit tuntevat keskimääräistä paremmin uskovaisen omankin uskonnon kuin mitä uskovainen itse.

• fda

Jaaha, penaalin tylsin kynä taas vauhdissa keksimässä valheita uskontonsa nimeen.

• inharealisti

Aivojen toiminta voidaan jakaa esim. kahteen osaan... rationaalinen ajattelu sekä irrationaalinen ajattelu. Aivoilla on vielä sellainen hauska piirre, että se ei pysty jättämään "tietoaukkoja" sinne, minne koetut asiat tallentuvat. Eli kun rationaalinen ajattelu ei ole mahdollista, aivojen irrationaalinen puoli nousee hallitsevaksi ja täyttää "tietoaukot" tavalla tai toisella. Ihmistyypistä riippuen ihminen toimii omalla tavallaan.... alkaa pohdiskelemaan asioita tai luomaan teorioita tai yleensä tutkii ja etsii vastauksia, jotta saisi aikaan rationaalisen tuloksen. Toisenlaisen ihmistyypin kohdalla nämä "tietoaukot" saattaa täyttyä mielikuvituksen avulla... kun mennään tuhansia ja tuhansia vuosia ajassa taaksepäin aikaan, jolloin ihminen ei tiennyt ympäröivästä maailmasta juuri mitään, niin silloin uteliaisuus, pelko, mielikuvitus ja taikausko, eli irrationaalinen ajattelu oli hallitseva. Kuitenkin elämä, luonto, syntymä, kuolema ja kaikki mitä näkee ja kokee, on jollain lailla selitettävä itselleen. Kun ihminen on pelokas, utelias, ihmettelevä, taikauskoinen ja mielikuvituksellinen, "selitykset" syntyvät tavalla tai toisella myös "itsestään". Näin syntyi jumaluskonnot. Uskomuksilla ja irrationaalisella ajattelulla on vielä tänäkin päivänä vahva vaikutus, sillä kaikesta huolimatta kauan sitten alkaneilla uskonnoilla on se puoli, että ne on jättänyt jälkeensä kysymyksiä, joihin on vaikea löytää vastauksia. Raamatusta kutienkin tiedetään mm. se, että esim. luomiskertomus, Aatami ja Eeva sekä Nooa on perimätietona kulkenutta tietoa sumerilaisista uskomuksista. Tämä on ihan tieteellisesti, ilman uskonnollista hurmosta ja hallelujaa, selvitetty asia.

• yyyydfghdfgd

Kiitos vastauksesta, onneksi täällä on helmiäkin.

• hjkhps

Ihminen ei todellakaan siedä aukkoja tietämyksessään. Ne täytetään jollain millä ntahansa vaikka typerääkin typerimmillä. poskettomilla, perustelemattomilla uskomuksilla.

Meillä oli lukiossa psykan tunnilla testi. Muutama oppilas pantiin luokan ulkopuolelle. Sitten ope luki tarinan. Sen jälkeen valoittiin yksi oppila luokasta, jonka tehtävänä oli kertoa tarina luokan ulkopuolelta luokaan kutsutulle oppilaalle, tämä kertoi sen edelleen suraavaksi luokkaan kutsutlle jne.

Jo muutaman oppilaan kuluttua tarina oli ihan muuta kuin alkuperäinen, Enpä muista juuri koskaan nauraneeni niin paljon, vain muutaman kerran elämässäni, luulin jo kuolevani tai ainakin menettäväni tajuni, kun pallea alkoi krampata eikä voinut juurikaan hengittää.

• hjkhps
        hjkhps kirjoitti:

Ihminen ei todellakaan siedä aukkoja tietämyksessään. Ne täytetään jollain millä ntahansa vaikka typerääkin typerimmillä. poskettomilla, perustelemattomilla uskomuksilla.

Meillä oli lukiossa psykan tunnilla testi. Muutama oppilas pantiin luokan ulkopuolelle. Sitten ope luki tarinan. Sen jälkeen valoittiin yksi oppila luokasta, jonka tehtävänä oli kertoa tarina luokan ulkopuolelta luokaan kutsutulle oppilaalle, tämä kertoi sen edelleen suraavaksi luokkaan kutsutlle jne.

Jo muutaman oppilaan kuluttua tarina oli ihan muuta kuin alkuperäinen, Enpä muista juuri koskaan nauraneeni niin paljon, vain muutaman kerran elämässäni, luulin jo kuolevani tai ainakin menettäväni tajuni, kun pallea alkoi krampata eikä voinut juurikaan hengittää.

Toinen mihin ihminen, tai ainakin monet ihmiset, tarvitsevat jumalaa on oman kyvyttömyyden paikaajaksi.

Ilmiö on ihan sama kuin mitä eräässä tv-ohjelmassa kerrotut 2 tarinaa. Astronautilla oli kansainvälisellä avaruusasemalla ISS:llä vakava, uhkaava tilanne. Hän koki että hänen isävainaansa ilmestyi asemalle, ja hän sai astronautin rauhoittuumaan ja selviämään tilanteesta.

Tuliko isän haamu todella avaruusasemalle neuvomaan ja rauhoittamaan? Ei tietenkään, pelkää kuvittelua. Mutta kun astronautti uskoi/koki niin, niin se sai hänet rauhoittumaan ja selvittämään tilanteen, ihan itse.

Toinen kertomus oli naisesta joka harrasti luolasukellusta miehensä kanssa. Mies kuoli ja nainen oli sen jälkeen ekaa kertaa sukeltamassa. Nyt hän joutui itse huolehtimaan turvaköydestä, joka näyttää tien ulos sokkeloisesta luolasta. Aikaisemmin se oli ollut miehensä tehtävänä. Kun happi oli kulumassa loppuun oli aika poistua luolasta. Mutta nainen ei nähnytkään köyttä ja hätääntyi.

Paniikissa hän koki, että miesvainajansa ilmestyi luolaan antamaan ohjeita ja rauhoittamaan. Käski etsiä köyttä rauhassa ja järjestelmällisesti. Nainen rauhoittui ja löysi köyden.

Auttoiko miesvainaan "henki" naista? Ei tietenkään. Mutta se että nainen kuvitteli että nyt on asiantunteva apu paikalla sai hänet rauhoittumaan jolloin hän pystyi toimimaan järkevästi ja pystyi ratkaisemaan pahalta näyttäneen tilanteen.

• atejäbä

Ateistina olen lukenut raamatun kannesta kanteen kahteen kertaa. Väliä oli 10 vuotta.
      En puutu tässä siinä oleviin kansantaruihin, jotka sinänsä valottavat aikalaista maailmankuvaa ja uskomuksia.

Kaikissa uskonnoissa ja uskomusolennoissa on täysin sama piirre. Olipa kyse raamatun jumalista, pakanauskonnoista, islamista, katolisuudesta, lestadiolaisuudesta mistä tahansa.
      Uskomusten mukaan olisi olemassa ihmisen ylä ja ulkopuolella jokin henkinen materiaton olio ja johon voisi vaikuttaa jotta se auttaisi niissä tai näissä toiminnoissa. Tämä linja näkyy Kalevalan uskomuksista raamatun jumaliin saakka.
      Kalevala muuten on hieno luonnonläheinen, lyyrinen runoelma kalevalaisten ja pohjolalaisten seikkailuista, ihmeteoista, petoksesta, rakkaudesta, manalassa käymnisestä, kuolleista herättämisestä jms.. Voi sanoa että Kalevalassa ei ihannoida väkivaltaa kuten raamatussa. Kalevalan runot tuovat väkivallan kielteisenä ilmiönä ja sellaisena kuin se on ollut.

• puurokauha

Ei kukaan järkevä aikuinen lue satukirjoja? Ainakaan noin huonoja. Onneksi ateismi kasvaa 1% vuodessa suomen maassa.
      Kannattaa erota kirkosta. Rahat menee hukkaan.
      Eroakirkosta.fi

• Taikauskonnoton

»Ei kukaan järkevä aikuinen lue satukirjoja?»

Tuosta olen kanssasi vahvasti eri mieltä. Kukaan järkevä ihminen ei tietenkään kuvittele satukirjojen olevan totta, mutta se nyt onkin aivan eri asia.

Mun ei muuten ole koskaan tarvinnut erota kirkosta, vaikka mut on kastettu. Mut on nimittäin erotettu kirkosta :D
        Oisin kyllä itsekin eronnut 10v täytettyäni, mutta säästyinpähän siltäkin vaivalta.

• Taikauskonnoton
        Taikauskonnoton kirjoitti:

»Ei kukaan järkevä aikuinen lue satukirjoja?»

Tuosta olen kanssasi vahvasti eri mieltä. Kukaan järkevä ihminen ei tietenkään kuvittele satukirjojen olevan totta, mutta se nyt onkin aivan eri asia.

Mun ei muuten ole koskaan tarvinnut erota kirkosta, vaikka mut on kastettu. Mut on nimittäin erotettu kirkosta :D
        Oisin kyllä itsekin eronnut 10v täytettyäni, mutta säästyinpähän siltäkin vaivalta.

Siis 18v täytettyäni.

• sertyuiuytr

Totta haastat

• Taikauskonnoton

Mistäköhän ihmeestä olet saanut päähäsi, ettei ateistit lue Raamattua.
      Minä luen hyvinkin monenlaisia kirjoja, mutta ei se tarkoita että uskoisin niiden olevan Jumalan sanaa tai edes totta.
      Mielestäni esimerkiksi Ruohometsän kansa on varsin filosofinen opus, mutta en minä tietenkään usko että se totta olisi. Sama Raamatun kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1806
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      985
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe