Miksi erilaisuutta niin vieroksutaan?

Kunnioitusta

Asia johon en ole oikein saanut järjellistä selitystä on se, miksi erilaisuutta ei saisi olla? Pakostakinhan olemme kaikki erilaisia ihmisiä kun kaikki ei voi olla samanlaisia "täydellisyyden perikuvia" kuten sinä itse saatat itseäsi pitää. Mikä tekee erilaisuudesta sellaisen jolle saa pilkata, nauraa, mollottaa, syrjiä.

Et voi tietää kaupassa näkemäsi henkilön tarinaa miksi hän kävelee kummasti, näyttää kummalliselta tai käyttäytyy tavanomaista poikkeuksellisemmin.
Näet miehen, jonka kasvoilla on pahat arvet, jota silti pitää mollottaa ku jossain sirkuksessa. Et tiedä taustoja, miksi miehellä on kasvot pahoin arpeutuneet, koska syitä on monia. Hän on voinut esimerkiksi pelastaa ihmishenkiä tulipalosta ja näin ollen itse saanut tapahtuneesta ikuiset arvet kasvoilleen.

Törmään useinkin tapauksiin, jossa esimerkiksi hieman persoonallisen näköistä henkilöä mollotetaan ja saatetaan sanoa ääneenkin rumasti "Kato minkänäköinen tuo on!" Tai ei osata opettaa lapselle jo pienestä pitäen sitä, ettei saa puuttua tuollaisiin yksityiskohtiin ihmisessä.

Osaako joku vastata tähän, miksi erilaisuutta niin vieroksutaan?

2

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsejajatteleva

Tässä muutama rivi vastaukseksi.
      Perusihmiset elävät omassa turvallisessa (nykyään ei niin turvallisessa) elinpiirissään. Heillä on tietty elämänkatsomus. Kun joku tulee ja rikkoo tuon heidän maailmankuvansa, he eivät tiedä miten siihen tulisi suhtautua ja helpointa muiden läsnäollessa on on moittia tuo outoutta. Näin voi ainakin varmistaa, että kotikentältä saa tukea. Jos sen sijaan alkaisi kehua erilisuutta, niin se vaatiikin lujaa luonteenlaatua ja se voi muuttaa jopa oman kaveripiirin, koska sinua ei enään hyväksytä.
      Toinen asia on, kun mennään omalta turvalliselta alueelta epämukavuus alueelle. Jokun seksuaalinen käyttäytimen on esimerkiksi sellainen, joka poikkeaa tutusta ja turvallisesta. Ja vaikka siihen haluaisi tutustua, niin ympäristön paine tekee sen vaikeaksi. Sen sijaan, asioiden miettiminen itse ja omien aivojen käyttö on haasteellista ja työlästä. Yhdellä herjaavalla lauseella voi asian kuitata, eikä sillä tarvitse enään vaivata pikku päätään.

• parkk

Ihmiset kulkevat massan mukana ja käyttäytyvät kuin mitkäkin lampaat. Ei useimmiten uskalleta puuttua asioihin moraalisesti oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      2004
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      102
      1785
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1601
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1454
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1152
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1083
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1053
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1046
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1036
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe