Tyhjä huoneisto ja kotivakuutus?

Kaiken_varalta

Tarvitsenko kotivakuutuksen tyhjillään olevaan huoneistoon, jossa ei asuta eikä ole irtaimistoa vai korvaako talo-yhtiö, jos:

- huoneistoon murtaudutaan ja huoneiston ovi vahingoittuu
- toisessa asunnossa syntyy tulipalo ja minun huoneistoni kärsii savuvahinkoja
- huoneiston jokin kiinteä vesiputki alkaa vuotaa ja vesi vahingoittaa huoneiston pintoja
- huoneiston jokin kiinteä vesiputki alkaa vuotaa ja vesi vahingoittaa alakerran huoneistoa
- huoneistossa alkaa palovaroitin soida ja palomiehet menevät sisälle hajottamalla huoneiston oven?

10

6414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmm

      Huoneiston oveen kohdistuvassa vahingoittumisessa vastuu on yleisesti taloyhtiöllä.

      Toisessa asunnossa syttyneessä palovahingosta aiheutunut haitta pitäisi korvata asianosaisen kotivakuutuksesta, jos se on ja jos ei ole, niin sitten tod.näk. sinun vakuutuksestasi. Irtaimistoon kuuluvat sisustukset ja kalusteet mm. keittiö jne.

      Jos vesiputki vuotaa, siinä vastuumiehinä on taloyhtiö.

      On ihan erijuttu voitko vakuuttaa asuntoa, jossa et sillä hetkellä asu. Sitä kannattaa kysyä vakuutusyhtiöltä.

      • jerturtu

        Aika huonoja neuvoja oli...

        "Huoneiston oveen kohdistuvassa vahingoittumisessa vastuu on yleisesti taloyhtiöllä."
        -Taloyhtiö ei ole vastuussa murtomiehen tekosista. Ja siltä murtomieheltä harvoin löytyy mitään mistä ottaa...

        "Toisessa asunnossa syttyneessä palovahingosta aiheutunut haitta pitäisi korvata asianosaisen kotivakuutuksesta, jos se on ja jos ei ole, niin sitten tod.näk. sinun vakuutuksestasi. Irtaimistoon kuuluvat sisustukset ja kalusteet mm. keittiö jne."
        -Jokainen on ihan itse vastuussa omasta asunnostaan. Taloyhtiö toki on vastuussa rakenteista, mutta sisäpinnat on täysin asukkaan vastuulla. Toisen asunnon omistajan vakuutus korvaa vain ja ainoastaan siihen asuntoon tapahtuneet vahingot mihin se vakuutus on otettu. Harva sitä kai naapuriin ottaa? Sama pätee myös vesivahingon osalta...

        "Jos vesiputki vuotaa, siinä vastuumiehinä on taloyhtiö. "
        -Rakenteiden osalta kyllä.. Pintojen ei.

        Suosittelisin kyllä lämpimästi ottamaan vakuutuksen ihan jo senkin takia että saa yönsä paremmin nukuttua. Harvoin sitä mitään tapahtuu mutta se niin tuttu Murphyn laki...


      • Ei-noin-yksinkertaista

        >> Suosittelisin kyllä lämpimästi ottamaan vakuutuksen ihan jo senkin takia että saa yönsä paremmin nukuttua. >>

        Tämäkin "hyvä neuvo" edellyttää, että valehtelet ja silti jäät vahinkotilanteessa ilman korvauksia. IFin kotivakuutusehdoissa sanotaan selkeästi, että vakuutuksen saa ainoastaan vakituiseen asuntoonsa, ei siis tyhjään kämppään.

        "Vakuutettuina ovat vakuutuksenottaja ja hänen taloudes-
        saan vakinaisesti asuvat henkilöt. Henkilön katsotaan
        asuvan vakinaisesti osoitteessa, jossa hän todellisuudessa
        pääasiassa asuu ja oleskelee mm. toimeentulonsa, opiske-
        lunsa ja muiden elinolosuhteidensa takia. "

        Tokihan saat useimmista yhtiöistä rahalla sellaisen variaation, kuin haluat, mutta varmista, että vakuutuskirjassa on merkintä siitä, että kyseessä on tyhjä kämppä - ei vakituinen asuntosi.


      • hmmmmm

        Jertutut, millä perusteella huonoja neuvoja? Itse neuvot ihan metsään tai et ymmärrä lukemaasi.

        Neuvoni eivät olleet missään kohtaa metsään vaan vastaukseni oli täysin oikein. Sitä saa täydentää, jos on parempaa tietoa. Ja kun sitä ei ole, ei pidä vastata.

        Tiedän varsin hyvin, että osakas vastaa itse pinnoista, mutta ei kuitenkaan jokaisessa tapauksessa. Asiat eivät ole noin yksiselitteisiä. Mm. yllättävä putkirikko/vuoto johtaisi taloyhtiön korvausvastuuseen myös pilaantuneista pinnoista. Sitä varten taloyhtiöllä on vakuutusturva.

        Vuotovahinko joka on lähtöisin pyykki- tai astianpesukoneesta on lähinnä se klassinen vahinko, joka yleisimmin katetaan kotivakuutuksesta. Toki rajoituksin, esim. pitää olla paikalla kun kone on päällä ja hana pitää olla muina aikoina kiinni.

        Kotivakuutus ei korvaa taloyhtiön vastuulle kuuluvaa asunnon ulko-ovea. Vastuulla tarkoitan kunnossapito vastuuta ja korjaus rahoitettaisiin vastikkeilla, jos sitä ei taloyhtiön oma vakuutus korvaisi. Murrossa kaikki muu viety omaisuus, irtaimisto ja vahingot pinnoille korvattaisiin kotivakuutuksesta. Kannattaa ymmärtää lukemansa ennenkuin kommentoi.

        Vakuutukset ovat siinä mielessä nerokkaita, että suurinosa vahingoista jää jo omavastuuosuuden piiriin. Toisekseen aina ei voi vakuuttaa asuntoa, jossa ei itse asu vakituisesti.


      • jerturtu
        jerturtu kirjoitti:

        Aika huonoja neuvoja oli...

        "Huoneiston oveen kohdistuvassa vahingoittumisessa vastuu on yleisesti taloyhtiöllä."
        -Taloyhtiö ei ole vastuussa murtomiehen tekosista. Ja siltä murtomieheltä harvoin löytyy mitään mistä ottaa...

        "Toisessa asunnossa syttyneessä palovahingosta aiheutunut haitta pitäisi korvata asianosaisen kotivakuutuksesta, jos se on ja jos ei ole, niin sitten tod.näk. sinun vakuutuksestasi. Irtaimistoon kuuluvat sisustukset ja kalusteet mm. keittiö jne."
        -Jokainen on ihan itse vastuussa omasta asunnostaan. Taloyhtiö toki on vastuussa rakenteista, mutta sisäpinnat on täysin asukkaan vastuulla. Toisen asunnon omistajan vakuutus korvaa vain ja ainoastaan siihen asuntoon tapahtuneet vahingot mihin se vakuutus on otettu. Harva sitä kai naapuriin ottaa? Sama pätee myös vesivahingon osalta...

        "Jos vesiputki vuotaa, siinä vastuumiehinä on taloyhtiö. "
        -Rakenteiden osalta kyllä.. Pintojen ei.

        Suosittelisin kyllä lämpimästi ottamaan vakuutuksen ihan jo senkin takia että saa yönsä paremmin nukuttua. Harvoin sitä mitään tapahtuu mutta se niin tuttu Murphyn laki...

        Ahaa.. Anteeksi kauheasti. Viimeksi kun tarkastin niin Suomessa oli muitakin vakuutusyhtiöitä kuin IF... Perkeles sentään minuakin on kusetettu kun maksan vakuutuksistani ihan muualle... Ne ei varmaan sitten ole voimassa kun paperissa ei lue IF?

        Kotivakuutuksen voi ottaa myös tyhjään asuntoon.


      • jerturtu
        hmmmmm kirjoitti:

        Jertutut, millä perusteella huonoja neuvoja? Itse neuvot ihan metsään tai et ymmärrä lukemaasi.

        Neuvoni eivät olleet missään kohtaa metsään vaan vastaukseni oli täysin oikein. Sitä saa täydentää, jos on parempaa tietoa. Ja kun sitä ei ole, ei pidä vastata.

        Tiedän varsin hyvin, että osakas vastaa itse pinnoista, mutta ei kuitenkaan jokaisessa tapauksessa. Asiat eivät ole noin yksiselitteisiä. Mm. yllättävä putkirikko/vuoto johtaisi taloyhtiön korvausvastuuseen myös pilaantuneista pinnoista. Sitä varten taloyhtiöllä on vakuutusturva.

        Vuotovahinko joka on lähtöisin pyykki- tai astianpesukoneesta on lähinnä se klassinen vahinko, joka yleisimmin katetaan kotivakuutuksesta. Toki rajoituksin, esim. pitää olla paikalla kun kone on päällä ja hana pitää olla muina aikoina kiinni.

        Kotivakuutus ei korvaa taloyhtiön vastuulle kuuluvaa asunnon ulko-ovea. Vastuulla tarkoitan kunnossapito vastuuta ja korjaus rahoitettaisiin vastikkeilla, jos sitä ei taloyhtiön oma vakuutus korvaisi. Murrossa kaikki muu viety omaisuus, irtaimisto ja vahingot pinnoille korvattaisiin kotivakuutuksesta. Kannattaa ymmärtää lukemansa ennenkuin kommentoi.

        Vakuutukset ovat siinä mielessä nerokkaita, että suurinosa vahingoista jää jo omavastuuosuuden piiriin. Toisekseen aina ei voi vakuuttaa asuntoa, jossa ei itse asu vakituisesti.

        Olen kovin pahoillani jos pahoitin mielesi, mutta kerroin juuri niin kuin asia on. Neuvosi meni aika pahasti metsään. Lainaan omaa neuvoasi "älä kommentoi jos et tiedä asiasta mitään".


      • hmmmm

        Jos et osaa lukea, ei kannata vastata. Selvästi luetunymmärtämisessä vaikeuksia.


    • melukylä

      mutta jos olet kirjoilla asunnossa ja virallisesti asut siinä niin eikö se ole sun vakituinen kämppä vaikka se on tyhjillään?

    • Vuokraajanainen

      Sijoitusasuntoihinkin saa vakuutuksia. Siis asunnon omistaja voi ottaa asuntoon vakuutuksen, vaikka ei siinä asuisi.

    • LisäystäEdellisiin

      Lisätään tähän se, että mikä tahansa asuntoyhtiön vastuullekin kuuluva vahinko muuttuu asukkaan vastattavaksi, mikäli asukas ei tee välittömästi ilmoitusta vahingosta/korjaustarpeesta.

      Jos tyhjässä asunnossa tapahtuu esim. putkirikko ja vesi valuu pitkään lattioille, korvausvelvollinen on asukas. Kotivakuutuksen vastuuvakuutus on silloin kipeästi tarpeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe