Treeni alentaa rajusti testotasoja?

Jarkko42

Olen reilu nelikymppinen mies ja huomannut tällaisen homman, että eihän se enää seiso kuten oli tapana. Ajattelin, että ihan normaalia ikään kuuluva juttu kuten onkin. Olen treenannut reilu 20 vuotta kuntosalilla aktiivisesti, aina ilman minkäänlaista roinaa. En ole kilpailija, enkä harrasta kiristäviä diettejä. Treenaan kovaa, mutta en koe sitä stressaavaksi vaan pikemminkin nautinnoksi.

Olen huomannut, että treenipäivinä erektioita ei juuri esiinny, jos aamulla treenaa niin iltasella saattaa alkaa himottamaan, mutta kalu ei ole kuitenkaan järin innokas vaikka sen pystyyn stimuloimalla saakin. Tuli tässä nyt sitten treenitaukoa sattuneesta syystä (ei sairaus) ja jo muutaman lepopäivän jälkeen alkoi järjetön himotus, olen runkannut valehtelematta 10 kertaa päivässä ja aina 100% erektiolla. Sanoin, että treenaan kovaa, mutta en usko olevani lähelläkään ylikuntoa, pidän huolta että saan lepoa tarpeeksi ja kuten sanoin treeni on minulle psyykkisesti enemmänkin rentouttavaa kuin stressaavaa.

En oikein osaa yhdistää tuollaista muutosta erektiossa/himotuksessa mihinkään muuhun kuin treenitaukoon ja selityksenä treenin aiheuttaman testovajeen kohoamiseen. Onko muita selityksiä, elämässäni ei ole tapahtunut mitään merkittäviä muutoksia?

20

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millä perusteella uskot, ettet ole lähelläkään ylikuntoa?
      Toisaalta ei ole mikään ihme jos rankan treenin jälkeen ei ole naimakunnossa. Yhtä luonnollista on, että sopivan huilin jälkeen mieskunto on voimissaan.
      Mielestäni tuossa ei ole mitään epätavallista!
      Naimakunto testorason mittarina ei ole mitenkään vakuuttava koska siihen vaikuttaa niin moni muukin asia joista tunnut olevan perillä.
      Jos asia kiusaa sinua niin tarkistuta ensin S-Teston taso! Tuloksesta riippuen testojen analyysi ja ylikunnon eliminoimiseksi testokontrollin lisäksi samaan aikaan kortisolitaso!
      Olen havainnut, että ikääntyessä mainitsemasi ilmiö kärjistyy joten asoiden vuorovaikutus on selvemmin todettavissa.

      • Jarkko42

        Tästä wikipediasta ylikunnon oireita katsoessa: Ylikunnon oireet voidaan jakaa fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat muun muassa suorituskyvyn lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu ja huonontunut vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.


        Noista oireista ei ole ainakaan selvästi minulla mitään ja tuloksetkin pysyvät samoina tai kasvavat. Eri asia oli varmaan 20v kun testotasot olivat niin kovat, että penis seisoi treenipäivästä riippumatta. Ei tuosta ongelmaksi ole, mietin vain, että ilmeneekö se teston lasku kovan treenin jälkeen juuri noin. En odotakaan, että treenin jälkeen parissa tunnissa olisi hyvässä panokunnossa. Hauska huomio vain miten alkaa jöpöttää eri tavalla kun pitää vähän treenistä taukoa. Käsittääkseni psyykkisten asioiden lisäksi se on lähinnä testosteroni joka vaikuttaa erektion, olettaen että keho on terve muilta osin.


      • NotJustForFun
        Jarkko42 kirjoitti:

        Tästä wikipediasta ylikunnon oireita katsoessa: Ylikunnon oireet voidaan jakaa fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat muun muassa suorituskyvyn lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu ja huonontunut vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.


        Noista oireista ei ole ainakaan selvästi minulla mitään ja tuloksetkin pysyvät samoina tai kasvavat. Eri asia oli varmaan 20v kun testotasot olivat niin kovat, että penis seisoi treenipäivästä riippumatta. Ei tuosta ongelmaksi ole, mietin vain, että ilmeneekö se teston lasku kovan treenin jälkeen juuri noin. En odotakaan, että treenin jälkeen parissa tunnissa olisi hyvässä panokunnossa. Hauska huomio vain miten alkaa jöpöttää eri tavalla kun pitää vähän treenistä taukoa. Käsittääkseni psyykkisten asioiden lisäksi se on lähinnä testosteroni joka vaikuttaa erektion, olettaen että keho on terve muilta osin.

        Heh. No nuo oireet tulevat vasta, kun ylikunto alkaa olemaan kroonisella tasolla ja palautuminen kestää viikkoja tai kuukausia.
        Itse erittelisin ennen ylikuntoa olevan tilan jotenkin. Kun ei oikein ole kun käsitteet normaali kunto ja ylikunto. Olisi hyvä saada tuohon väliin jokin käsite, "ylitreenaaminen". Pitkäaikainen ylitreenaaminen johtaa ajan myötä ylikuntoon.
        Toiseksikin, kehonrakennus ja ylipäätään etenkin harrastajien treenaaminen ei sisällä yleensä minkäänlaista jaksottelua. Treeni on sama, kun maratonari juoksisi aina harjoitellessaan täyden maratonin, useita kertoja viikossa. Lähes kaikkiin muihin lajeihin sisällytetään treenijaksotusta, mutta salitreenaamisessa (poislukien voimanosto, jossa kyllä käytetään hyvinkin tehokkaasti treenijaksoitusta) vedetään aina "sata lasissa". Se on vähän niinkuin lajin luonne. Ja oppia antaa lääkkeillä kyllästetyt mörhöt postaten youtubeen 1,5 tunnin jalkatreenejään. Eipä siinä lääkkeillä tarvitsekaan välittää oman kropan toiminnasta, kun kroppa on manipuloitu kemiallisesti anaboliseen tilaan. Natutreenaajalla tilanne on hyvin toinen ja treeni vaikuttaa moneen osa-alueeseen.

        En usko, että olet ylikunnossa sanan varsinaisessa merkityksessä. Olet juuri siinä "välitilassa". Tuo tila ei ole välttämättä huono, jos sitä osaa oikein käyttää hyväkseen. Mutta jatkuvasti siinä olo ei tee hyvää. Se on sama kuin jatkuva stressi. Ja stressin ensimmäiset oireet yleensä ovat juuri innostus, aikaan saavuus ja jopa pieni euforia. Kuten itsekin kuvailit:"Treenaan kovaa, mutta en koe sitä stressaavaksi vaan pikemminkin nautinnoksi." Joskus tähän tilaan jää koukkuun, kun rasitus kestää riittävän pitkään. Voit googlettaa hakusanalla "adrenalin fatigue".

        Oireesi voisi hyvinkin viitata alkavaan "adrenalin burnout" -tilaan. Tuo "jöpöttäminen" treenitauon aikaan viittaisi vahvasti siihen. Kehon hormonitoiminta alkaa olemaan sekaisin, testot nousee yllättäen, kun adrenaliinipurskausta ei tule ja haet väkisin mielihyvää vetämällä käteen. Koetko esimerkiksi treenien väliin jättämise jopa tuskalliseksi? Hakeudutko stressaaviin tilanteisiin välillä lähes tarkoitushakuisesti?

        Treenistä karkeasti 30% pitäisi olla sitä "kovaa treeniä" ja 70% peruskuntotreeniä. Ensimmäisenä lähtisin yksinkertaisesti keventämään treenejä ja muutama viikko ihan perustreenijaksoa, jossa yhtään sarjaa ei vedetä loppuun. Ja se tulee olemaan tuskaista, koska kehosi on tottunut siihen stressiin ja ihmettelee, miksi se ei saa säännöllistä adrenaliinipurskaustaan. Siitä sitten muutaman viikon jälkeen parin viikon kova treenisetti taas alle ja jälleen peruskuntokaudelle.

        Toinen asia, että huolehdi riittävästä ravinnon saannista. Etenkin hiilareista. On selkeästi osoitettu, että liian vähät hiilarit voivat laskea testosteronia. Mutta varo kuitenkin ylensyömistä tuon peruskuntokauden aikana. Keho saattaa vaatia mielihyvää vaikka ruoan kautta. Jos tekee mieli sipsejä, karkkia tms. niin osta pieni pussi, mutta älä ala ahmimaan. Toisaalta saattaa tulla taas kausia, kun ruoka ei maistu ollenkaan. Kun keho hakemalla hakee itselleen stressiä ja syytä hakea adrenaliinipurskausta. Muista syödä säännöllisesti, vaikka ruoka ei maistu, niin syö edes vähän.

        Äläkä pelkää, kehityksesi ei suinkaan tule ainakaan huononemaan. Kunhan kehosi, lisämunuiasesi ja hormonitoimintasi alkaa palautumaan normaaliksi, saatat huomata kehityksessäsi ihmeitä.

        Tietysti jokainen päättää sen itse, mitä tekee. Mutta itse suosin ns. "productive training" -metodia "training just for training" -metodin sijaan.


      • välimuoto
        NotJustForFun kirjoitti:

        Heh. No nuo oireet tulevat vasta, kun ylikunto alkaa olemaan kroonisella tasolla ja palautuminen kestää viikkoja tai kuukausia.
        Itse erittelisin ennen ylikuntoa olevan tilan jotenkin. Kun ei oikein ole kun käsitteet normaali kunto ja ylikunto. Olisi hyvä saada tuohon väliin jokin käsite, "ylitreenaaminen". Pitkäaikainen ylitreenaaminen johtaa ajan myötä ylikuntoon.
        Toiseksikin, kehonrakennus ja ylipäätään etenkin harrastajien treenaaminen ei sisällä yleensä minkäänlaista jaksottelua. Treeni on sama, kun maratonari juoksisi aina harjoitellessaan täyden maratonin, useita kertoja viikossa. Lähes kaikkiin muihin lajeihin sisällytetään treenijaksotusta, mutta salitreenaamisessa (poislukien voimanosto, jossa kyllä käytetään hyvinkin tehokkaasti treenijaksoitusta) vedetään aina "sata lasissa". Se on vähän niinkuin lajin luonne. Ja oppia antaa lääkkeillä kyllästetyt mörhöt postaten youtubeen 1,5 tunnin jalkatreenejään. Eipä siinä lääkkeillä tarvitsekaan välittää oman kropan toiminnasta, kun kroppa on manipuloitu kemiallisesti anaboliseen tilaan. Natutreenaajalla tilanne on hyvin toinen ja treeni vaikuttaa moneen osa-alueeseen.

        En usko, että olet ylikunnossa sanan varsinaisessa merkityksessä. Olet juuri siinä "välitilassa". Tuo tila ei ole välttämättä huono, jos sitä osaa oikein käyttää hyväkseen. Mutta jatkuvasti siinä olo ei tee hyvää. Se on sama kuin jatkuva stressi. Ja stressin ensimmäiset oireet yleensä ovat juuri innostus, aikaan saavuus ja jopa pieni euforia. Kuten itsekin kuvailit:"Treenaan kovaa, mutta en koe sitä stressaavaksi vaan pikemminkin nautinnoksi." Joskus tähän tilaan jää koukkuun, kun rasitus kestää riittävän pitkään. Voit googlettaa hakusanalla "adrenalin fatigue".

        Oireesi voisi hyvinkin viitata alkavaan "adrenalin burnout" -tilaan. Tuo "jöpöttäminen" treenitauon aikaan viittaisi vahvasti siihen. Kehon hormonitoiminta alkaa olemaan sekaisin, testot nousee yllättäen, kun adrenaliinipurskausta ei tule ja haet väkisin mielihyvää vetämällä käteen. Koetko esimerkiksi treenien väliin jättämise jopa tuskalliseksi? Hakeudutko stressaaviin tilanteisiin välillä lähes tarkoitushakuisesti?

        Treenistä karkeasti 30% pitäisi olla sitä "kovaa treeniä" ja 70% peruskuntotreeniä. Ensimmäisenä lähtisin yksinkertaisesti keventämään treenejä ja muutama viikko ihan perustreenijaksoa, jossa yhtään sarjaa ei vedetä loppuun. Ja se tulee olemaan tuskaista, koska kehosi on tottunut siihen stressiin ja ihmettelee, miksi se ei saa säännöllistä adrenaliinipurskaustaan. Siitä sitten muutaman viikon jälkeen parin viikon kova treenisetti taas alle ja jälleen peruskuntokaudelle.

        Toinen asia, että huolehdi riittävästä ravinnon saannista. Etenkin hiilareista. On selkeästi osoitettu, että liian vähät hiilarit voivat laskea testosteronia. Mutta varo kuitenkin ylensyömistä tuon peruskuntokauden aikana. Keho saattaa vaatia mielihyvää vaikka ruoan kautta. Jos tekee mieli sipsejä, karkkia tms. niin osta pieni pussi, mutta älä ala ahmimaan. Toisaalta saattaa tulla taas kausia, kun ruoka ei maistu ollenkaan. Kun keho hakemalla hakee itselleen stressiä ja syytä hakea adrenaliinipurskausta. Muista syödä säännöllisesti, vaikka ruoka ei maistu, niin syö edes vähän.

        Äläkä pelkää, kehityksesi ei suinkaan tule ainakaan huononemaan. Kunhan kehosi, lisämunuiasesi ja hormonitoimintasi alkaa palautumaan normaaliksi, saatat huomata kehityksessäsi ihmeitä.

        Tietysti jokainen päättää sen itse, mitä tekee. Mutta itse suosin ns. "productive training" -metodia "training just for training" -metodin sijaan.

        Se välimuoto on ylirasitus.


    • ruk345234

      Täyttä potaskaa .Muistakaa ,että syyt ja seuraukset ovat yksilöllisiä.Mulla on taas päinvastoin.Kohti 50veetä enkä juo teetä vaan aina mustana,kiitos.Ja painetta sopivasti jormassa jopa useammin kuin kerkee.Pyörällä ajaessa sisällä tai ulkona saattaa kesken lenkin tuntua kiristystä ja en puhu nyt pelkästään lihaksista.Trolli tai ei niin kaikille kevättä.

      • PyllyynottavaM

        Jos et sitä tiedä, että on kyllä tieteellistä näyttöä, että kova treeni laskee testotasoja niin sinullehan se on sitten trolli.


    • jannejii37

      mistäs vtusta te 40v itkijät testotasosta mitään tiedätte.
      ootteko jotain lääketieteen ihmeitä?
      ettei kuitenkin olis omasta päästä kiinni kuten yleensä.

      ps. nyyh nyyh

    • jannejii37

      "Tietysti jokainen päättää sen itse, mitä tekee. Mutta itse suosin ns. "productive training" -metodia "training just for training" -metodin sijaan."

      no hifistele sinä metodiesi kanssa.
      helpommalla pääset kun unohdat lässyttämiset ja syöt kuin sika etkä pelleile
      millään metodeilla.
      muuten jäät samanlaiseksi pikku irvinaamaksi kuten nämä rutikuivat apinat lavalla jotka
      luulee olevansa koviakin ( kovaa on vain törröttävät luut se pikku liha siinä päällä )

    • Mullataasnäinhommat

      Olen 41v. mies ja bodaillut jo jonkinaikaa. Mulla taas puntti treenin jälkeen jotenkin uhmakas ja miehinen olo ja kalukin puolijäykkänä, pienikin ajatus tällöin naisiin ja seksiin, niin täys seisokki.

      • petesalimies

        No et kyllä sit treenaa intensiivisesti, tai et saa lihaksiin pumppia. Jos tulee hyvä pumppi ja ollut kova treeni niin erektio on käytönnössä mahdotonta saavuttaa. Tietenkin jos roinaat niin silloin on kalu aina pienessä seisokissa kuurin aikana, muuten ei sitten seisokaan lainkaan.


    • dinomux

      voi , voi teitä poikasia, minä 61v ja treenasin ennen punteilla, nyt jo yli 20v hölkkäillyt, hiihtänyt ja vielä jorma skulaa, kasvakaa mieheksi

      • Päivitetään

        Mikä on, eikö puntti enää nouse?

        Kannattaa pitää huolta myös lihaskunnosta, pääset sitten vanhempanakin ylös sängystä.


      • PateWalli

        Aika kehnosti oliskin jos ei 61v penis nousisi. 80-90 vuotiaana voi tulla normimiehelle ensimmäiset erektio-ongelmat.


      • jjjjjjjjjjjjjjjjjj7777
        Päivitetään kirjoitti:

        Mikä on, eikö puntti enää nouse?

        Kannattaa pitää huolta myös lihaskunnosta, pääset sitten vanhempanakin ylös sängystä.

        mieshän sanoi että nousee.
        tuliko nuorempi sälli kateelliseksi kun on vielä sintti miehiin verrrattuna eikä kokemusta ole?
        uli uli..


    • Pieninatu

      Treeni alentaa testotasoja vaikka nämä tällä muuta väittäisivätkin. Itselläni ihan sama asia, ei seiso eikä himota kovan treenin jäljeen, illalla saattaa olla lievää panetuksen tunnetta, mutta erektiosta ei ole tietoakaan. Tulin nytkin juuri salilta ja ihan sama tilanne kovan käsitreenin jälkeen, erektion saaminen täysi mahdottomuus eikä haluja ole.

      • Kaluahyväilevä

        Siis jos treenaat 4-5 päivänä viikossa niin noina päivinä ei erektiota esiinny?Minulla alkaa esiintyä treenipäivänä jos aamupäivällä treenaan niin kyllä iltasella on jo kalu pystyssä.


      • jaska7777777777777777

        pyh, haistakaa p aska.

        ei alenna mitään tasoja, mistä v itusta te noita juttuja revitte?
        panisitte netin kiinni niin tulisi järkeäkin päähän.


      • jjjjjjjjjjjjsdsdsdsd
        Kaluahyväilevä kirjoitti:

        Siis jos treenaat 4-5 päivänä viikossa niin noina päivinä ei erektiota esiinny?Minulla alkaa esiintyä treenipäivänä jos aamupäivällä treenaan niin kyllä iltasella on jo kalu pystyssä.

        kalu voi olla pystyssä monesta syystä. turha sitä on miettiä

        et saavuta mitään.


    • seevertti
    • jjjjjjjjjjjjjj777

      "Tietenkin jos roinaat niin silloin on kalu aina pienessä seisokissa kuurin aikana, muuten ei sitten seisokaan lainkaan."

      ööö...siis mitä?
      nyt taitaa poika puhua asioista joista on pihalla kuin lumiukko.
      seisokissa ei olla salilla, roinasi tai ei. mitähän ainettta vedät?
      ja seisoo roinaamisen jälkeenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe