Moi!
Mulla murtui joulukuun puolenvälin tienoilla oikeankäden kämmenluu. Oli kolme viikkoa kipsissä, ja sain kipsin pois heti tammikuun ekalla viikolla. Nyt itse onnettomuudesta on 3 ja puoli kuukautta ja kipsin pois saamisesta muutaman päivän päästä kolme kuukautta. Käsi on ollut samanlainen viimeisen reilun kuukauden. Liikutteleminen vihloo, tietyllä kohdalla jos otat vaikka kiinni jostain, niin vihlasee niin perkeleesti ja vaikka tekisitkin kämmeneen luunapin, niin turpoo ja tulee murtumakohdalle noin 3cm x 3cm mustelma. Varattiin sitten ensi viikoksi lääkäri. Miten muiden murtumat ovat parantuneet? Itse olen siis nuori (14v) ja käsittääkseni nuorien murtumat paranevat nopeammin kuin vanhempien. Syön d vitamiinia ja juon montalasia maitoa ym. Nimittäin toselle palstalle kirjoittaessani sain vaan kehotuksia syödä vitamiineja. Onko mahdollista että luutuminen olisi mennyt jotenkin huonosti? Ja mikä mahtaisi olla mahdollinen hoitokeino? Miltä teidän murtumat ja vielä jos jollain on kämmenluu murtunut niin on tuntunut kolmenkuukauden jälkeen?
Nuoren murtuman paraneminen
5
2446
Vastaukset
- lujaluusto
Terve luu luutuu ja paranee parissa viikossa.
Jos on luutunut väärin, niin se on hoitovirhe ja se voi aiheuttaa nyt kipua.
Vaadi tutkimuksia.
Liika maito haurastuttaa luuta eli juo vettä.
Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:
C-vitamiinia 400 mg/vrk
D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
K2-vitamiinia 100-200 µg/vrk
Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk
Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Suomessa on suurimmalla osalla alle 20v heikko luusto, johtuen ravintoaineiden puutoksista.- asdfghjkloöp
Kiitos paljon tiedosta!
- kuvattiinko
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00349 Kämmenluun luutuu tavallisesti 3-4 viikossa tuon mukaan ei parissa. Kaikki on kiinni siitä mistä luusta on kyse. Veneluu kädessä luutuu 3kk, koska on huono verenkierto siinä. Kai se kuvattiin silloin kun kipsi poistettiin, muuten se on selkeä hoitovirhe.
- wertyuio
Kuvattiin viikko kipsauksen jälkeen eli kipsi oli minulla vielä 2 viikkoa. Ei siis kuvattu sen jälkeen eikä siis kipsiä poistattaessa.
- Vitamiinifriikkikö
"Liika maito haurastuttaa luuta"
Mihinköhän tuokin väite perustuu jos saa kysyä? Taitaa olla näitä musta tuntuu juttuja.
"Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, "
Miksei? Kuka määrittää mikä on terveellinen ruokavalio. Eihän noissa väitteissä ole päätäeikä häntää. Ravinnosta vitamiinit imeytyvät paremmin kuin lisäaineista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja2032790Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1652496Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061162- 64951
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait256904Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies107902Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20879Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka307874Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.
Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k453778Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22748